کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■● #عوامل_و_زمینه_های_رخداد_عاشورا (قسمت دوم )●■ ■●بسياری از مردم كوفه چنين باوری نداشتند. امام عل
🏴صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین🏴
■● #عوامل_و_زمینه_های_رخداد_عاشورا (قسمت سوم )●■
■●نكتهی دوم كه زمينهی چنين جنايتی را به دست كوفيان فراهم كرد، ضعف ايمان آنها بود. ضعف ایمان! ايمان غير از اين است كه به من بگويند اصول دين چندتاست؟ بگويم پنجتا: توحيد، نبوّت، عدل، امامت، معاد روز قيامت. بلدم بگویم يا تا حدودی هم اعتقادی به آنها دارم.
■●آن ايمان و آن باوری كه انسان با همهی وجود به اين حقيقت پيوسته باشد، جانش در گرو اين باورها باشد، حسابش جداست از آن پذيرش اوّليهی سطحی دين خدا.
■●ايمان راسخ و ايمان مستحكم است كه میتواند انسان را حفظ كند. #ايمان محكم است كه انسان را دربرابر تهديدها ثابتقدم نگه میدارد؛ انسان دچار بزدلی و زبونی و ترس و گريز نمیشود؛ دچار تن دادن به ذلّت و تسليم نمیشود. ايمان استوار و راسخ است كه سبب ميشود انسان مورد تطميع قرار نگيرد؛ تطميعها در او تأثیر نكند. اگر پست و مقامي وعده دادند، اگر پول و ثروتي وعده دادند، اگر نام و شهرتی وعده دادند، اگر كِيف و لذّتي وعده دادند، انسان را نفريبد؛ جبههی حقّ را بهخاطر رسيدن به آنها ترك نكند.
■●تعدادی از كساني كه روز عاشورا روبهروی امام حسين علیه السلام ايستادند، امام حسين علیه السلام را خوب میشناختند؛ امّا گيرشان در ضعف ايمانشان بود.
#عمرسعد، امام حسين علیه السلام را خوب میشناسد؛ آدم كوچكی هم نيست؛ میدانید که عمرسعد پسر سعد وقّاص است. سعد وقّاص كسی است كه در زمان خليفهي دوم، فرماندهي لشكر اسلام در فتح ايران بود. ماجرای قادسيّه را در تاريخ خواندهايد. سردار بزرگ فاتح سپاه اسلام، پسرش عمرسعد است. عمرسعد هم معروف است به تقدّس و تديّن و در عين حال فردی موجّه، بهدليل اینکه پدرش خيلی صاحب شهرت و موقعيّت بود. از آن طرف هم اهلبيت علیهم السلام را خوب میشناسد؛ امّا گرفتاری او، #ضعف_ايمان است. لذا وقتی ابنزياد به او وعدهی حكومت ری را میدهد، [سست میشود.] ری همین تهران امروزی است و البتّه شايد بتوان گفت حكومت ری حكومت كلّ ايران بوده، مركز و مقرّ حكومت در ري بوده، كلّ ايران يكي از استانهای كشور اسلامي بوده؛ همانطوركه مصر يكي از استانها بوده، عراق یکی از استانها بوده، حجاز يكی از استانها بوده، ایران هم یکی از استانها بود. وقتي ابنزياد وعدهی حكومت و فرمانروایی ری را به عمرسعد ميدهد، عمرسعد با اینکه میداند جبههی حقّ کجاست و باطل كجاست، میپذیرد.
■●لذا وقتی هم امام حسين علیه السلام با عمرسعد ملاقات میكنند، به او ميگويند: عمرسعد تو بين بهشت و دوزخی! تو میدانی حقّ چيست! بيا و اين جنايت را به گردن نگير!
■●شايد هم روز اوّلی كه عمرسعد به كربلا آمد، به قصد كشتن امام حسين علیه السلام نيامد، شايد آمده بود که با يك ارعابی حضرت را منصرف کند. فکر کرده بود، ما با سیهزار نفر يا حتّی بعضي از تاريخها نقل كردهاند، صدوبيست هزار نفر لشكر داريم میرويم، امام حسين علیه السلام با هفتادودو نفر، طبيعتاً منطق به او اجازه نمیدهد دست به جنگ بزند، تسليم میشود و بيعت يزيد را میپذيرد و بدون قتل و خونريزی ماجرا تمام میشود و ابنزياد حكومت ری را به من خواهد داد!...
#ادامه_دارد...
■● #سیره_و_تاریخ
#امام_حسين_علیه_السلام
#محرم_۹۷●■
● آيه 255 ، سوره بقره قسمت اول
بخش دوم
● معناى حى و گفتار پيرامون معناى حيات
و اما اسم ((حى )) به معناى كسى است كه حياتى ثابت داشته باشد، چون اين كلمه صفت مشبه است ، و مانند ساير صفات مشبه ، دلالت بر دوام و ثبات دارد.
انسان ها از همان روزهاى اولى كه به مطالعه حال موجودات پرداختند آنها را دو جور يافتند، يك نوع موجوداتى كه حال و وضع ثابتى دارند، حس آدمى تغييرى ناشى از مرور زمان در آنها احساس نمى كند، مانند سنگها و ساير جمادات و قسم ديگر موجوداتى كه گذشت زمان تغييراتى محسوس در قوا و افعال آنها پديد مى آورد، مانند انسان و ساير حيوانات ، و همچنين نباتات كه مى بينيم در اثر گذشت زمان ، قوا و مشاعرشان و كارشان يكى پس از ديگرى تعطيل مى شود، و در آخر به تدريج دچار فساد و تباهى مى گردد.
در نتيجه ، انسان ها اين معنا را فهميدند كه در موجودات نوع دوم ، علاوه بر اندام و هيكل محسوس و مادى چيز ديگرى هست ، كه مساله احساسات و ادراكات علمى و كارهائى كه با علم و اراده صورت مى گيرد همه از آن چيز ناشى هستند، و نام آن را حيات ، و از كار افتادن و بطلانش را مرگ ناميدند، پس حيات يك قسم وجودى است كه علم و قدرت از آن ترشح مى شود.
خداى سبحان هم در مواردى از كلام خود اين تشخيص انسانها را امضا كرده ، از آن جمله فرموده : ((اعلموا ان الله يحيى الارض بعد موتها))، و نيز فرموده : ((انك ترى الارض خاشعة ، فاذاانزلنا عليها الماء اهتزت و ربت ، ان الذى احياها لمحيى الموتى ))، و نيز فرموده : ((و ما يستوى الاحياء و لا الاموات ))، و نيز فرموده : ((و جعلنا من الماء كلشى ء حى ))، و اين آيه شامل حيات همه اقسام زنده مى شود، چه انسان و چه حيوان و چه گياه .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●حضرت آیتالله بهجت قدسسره●■
■●… آیا درست است مسلمانها اینگونه مبتلا و گرفتار باشند و ما غافل باشیم و دست روی دست بگذاریم و حتی حال دعا و توسل هم نداشته باشیم؟!
مگر صاحب کار یکی نیست؟! مگر امور ما و آنها به دست یکی نیست؟! پس چرا به او متوسل نمیشویم و در رفع مشکلات و شداید و بلاها از او استمداد نمیکنیم و او را نمیخوانیم؟!
■●اگر امروز ما در مصائب آنها شریک نباشیم؛ یعنی اینکه فردا هم اگر ما گرفتار شدیم، شما هم در مصائب با ما شریک نباشید!
■●بله، مسلمانان به فکر همدیگر نشدند، لذا کفار در فکر آنها شدند و برای تفرقه میان آنها و تسلط بر آنها و منافع آنها نقشه کشیدند و از راههای گوناگون و بیشتر از راه تطمیع(به طمع انداختن)، آنها را به دامهای خود گرفتار نمودند و اسیر خود کردند. جهان اسلام و مسلمانها با داشتن اسلام چه احتیاجی به دیگران دارند؟! و قرآن با وجود اهل قرآن، یعنی عترت و اهلبیت علیهمالسلام چه نیازی به مبلّغ و مفسر دیگر دارد؟!
■●در محضر بهجت، ج٣، ص٢٢٩●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
#استاد_فاطمی_نيا:
■●امیرالمومنين (علی السلام) میفرمایند:
"فاعملوا و العمل يرفع و التوبة تنفع و الدعاء يسمع و الحال هادئه و الاقلام جاريه"
پس عمل كنيد در حالی كه عمل نيكو بهسوى خدا بالا میرود و توبه سودمند است و دعا به اجابت میرسد و آرامش برقرار و قلمهاى فرشتگان در جريان است».
■●امیرالمؤمنین(علیه السلام) در این روایت به انسان سفارش میکنند تا زمانی که قلمها جاری است و هنوز مینویسند و اوضاع و احوال آرام است، #دعا ، #توبه و #عمل_خير انجام دهید و از هیچ کار نیکویی #غفلت نکنید!
■●درحقیقت، تا زمانیکه حادثهای رخ نداده و آرامش برقرار است، میبایست از فرصتها سود جست و برای تربیت خویش و نیز آخرت خود زاد و توشه ای برگرفت.
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●حضرت امام خمینی(ره)●■
■خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین ما پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه دارها گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیش تری برخوردار بشوند.
■●صحیفه نور، ج۲۰، ص ۱۲۹●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●آن که حق تعالی را از همه ی موجودات تنزیه می کند و جدا می پندارد ؛ حق را واحد عددی می پندارد لذا تنزيه كردن او حق را؛ عين محدود كردن و مقيد دانستن حق می باشد چرا كه او خدا را حقيقتی جدای از همه آسمان ها و زمين ؛ در گوشه ای می پندارد در حالی كه اين در نزد اهل كشف و شهود به جهل يا سوء ادب او نسبت به حق ؛ راجع است كه : هو الذي في السماء اله و في الارض اله و هو الحكيم العليم
■●حق تعالی واحدی است كه وحدت او عين كثرت و كثرت او عين وحدت است و هيچ حقيقتی از حيطه وحدت او به در نيست و هيچ واحدی به پای كثرت او نيست و همه موجودات وجوديه روابط محضه ی آن وحدتند و او را وحدت حقه حقيقيه است كه از اسماء مستاثره الهی است.
■●لذا آن يك حقيقت به تنهايی دارای تمامی اسماء و صفات و جاری تمامی متقابلات می باشد و در مقام جمعی خود جامع بين تمامی آنها است ؛ اگر چه در مقام تفصيل هريك از آنها در نهايت از هم گسيختگی قرار دارند و به ظاهر هيچ وجه مشتركی بين آنها نيست.
■●رساله ای در سلام الهی
استاد صمدی آملی حفظه الله●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین🏴
#حاج_محمد_اسماعیل_دولابی
■بسته شدن راه کربلا اثر #کفران_نعمتی است که مردم کردند. به خاطر دارم سالها قبل روزی که دولت عراق جلوی بازگشت زوّار ایرانی به کشورشان را گرفت، من در #کربلا بودم و سری زدم به حسینیهای که در جوار حرم حضرت اباعبدالله علیه السّلام بود و محل اقامت زوّار ایرانی بود. همه نگران و مضطرب، خواستار بازگشت به ایران بودند و از من میخواستند دعا کنم راه برگشتشان به ایران باز شود تا بتوانند نزد خانواده و کسب و کارشان بازگردند. در دلم گفتم ببین جهالت و قدرناشناسی تا کجاست که در کنار حرم امام حسین علیه السّلام التماس میکنند راه باز شود و از #کربلا بروند.
■همین کفران نعمتها سبب شد سالها راه زیارت بسته شود. البته شهدای جنگ ایران و عراق که به عشق #امام_حسین علیه السّلام به میدان رفتند، یک مقدار جبران آن کفران نعمتها را کرد.
■این بار که راه باز میشود، مواظب باشید اگر موفّق به رفتن به #کربلا شدید، باز کفران نعمت نکنید و بعد از عمری آرزوی زیارت امام حسین علیه السّلام از روز اوّل ورود به #کربلا در بازارها دنبال خرید و فروش نباشید.
■●مصباح الهدی ص۳۰۲●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین🏴
■●فِی بُیُوتٍ اَذِنَ اللهُ اَن تُرفَعَ: در خانههایی که خداوند #اذن فرموده از آنجا #ذکر_خدا به آسمانها بالا رود. این خانهها مثل چاه آرتزین است. #کربلا یکی از آنهاست.
#یاعلی
■عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی■
■●مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei