eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□○دعای روز دوّم ماه مبارک رمضان○□ □اَللَّـهُمَّ قَرِّبْنی فيهِ اِلي مَرْضاتِكَ، وَ جَنِّبْنی فيهِ مِنْ سَخَطِكَ وَنَقِماتِكَ، وَ وَفِّقْنی فيهِ لِقِرآئِةِ ايـاتِكَ، بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ. □خدايا مرا در اين ماه به خشنودی‌ات نزديك كن، و از خشم و انتقامت بركنار دار، و به قرائت آياتت موفق كن، ای مهربان‌ترين مهربانان. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○دعای روز دوّم ماه مبارک رمضان○□ □اَللَّـهُمَّ قَرِّبْنی فيهِ اِلي مَرْضاتِكَ، وَ جَنِّبْنی فيهِ م
(ره): □چگونہ بدانیم خدا از ما راضے است؟ □اگر می‌خواهے بدانے خدا از تو راضے است یا نہ، بہ دلت مراجعہ كن! ببین در زندگے از خدا راضے هستے؟ اگر راضے هستے؛ بدان كہ خدا هم از تو راضے است و اگر در گوشہ دلت از خدا ناراضے هستے. متوجہ باش كہ خدا هم از تو نا‌راضے است. □خداوند از سہ گروہ تعجب می‌كند. □۱. كسے كہ نماز می‌خواند و می‌داند مقابل چہ خدایے ایستادہ است، ولے در نماز حضور قلب ندارد و حواسش بہ نماز نیست. □۲. كسے كہ عمرے است روزے خدا را می‌خورد و غصہ روزے فردا را دارد. □۳. كسے كہ می‌خندد در حالے كہ نمی‌داند خدا از او راضے هست یا نہ! □'وَجَنِّبْنِے فِیهِ مِنْ سَخَطِكَ وَ نَقِمَاتِكَ' خدایا یك كارے كن كہ از غضب تو اجتناب كنم؛ و كارے نكنم كہ در ماہ رمضان از من ناراضے باشے. □'وَ وَفِّقْنِے فِیهِ لِقِرَاءَةِ آیاتِكَ بِرَحْمَتِكَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین' یعنے؛ خدایا مرا موفق بہ خواندن قرآن كن. □كسے كہ در ماہ رمضان موفق بہ یك ختم قرآن نمی‌شود، دچار خسارت بزرگے می‌شود، □ماہ رمضان ماہ قرآن است و باید قرآن خواند؛ □اگر كسے مے خواهد زنگار دلش پاك بشود، باید موقع سحر قرآن بخواند. □خدایا در روز دوم ماہ رمضان ما را موفق كن كہ آیات تو را بخوانیم. اے خدایے كہ از همہ رحم‌كننده‌ها رحمتت بیشتر است!  @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□○مناجات زیبای امام سجّاد در سحرگاهان ماه رمضان که ابوحمزه‌ی ثُمالی از محضر امام روایت کرده است ، بهترین برنامه‌ی تحوّل و تعالی و تکامل و بهترین انگیزه و محرّک برای انسانِ نو شدن است. بکوشیم اهل این مناجات شویم. □○وقت بگذاریم و با تأمّل بیشتر از این دعا بهره ببریم. اگر نمی‌توانیم زیاد بیدار بمانیم، هر سحر سه یا چهار صفحه از آن را بخوانیم تا ظرف ده شب یک دور دعا را ختم کرده باشیم و درطول روز دوباره مطالعه کنیم تا ببینیم این دعا چه می‌گوید. فقط عبارات آن را بی‌توجّه و صرفاً برای ثواب و پاداش نخوانیم؛ بلکه با کلمه کلمه‌ و جمله جمله‌ی آن بسوزیم و آب شویم. با آن مأنوس شویم و عاشقانه بخوانیم تا ببینیم چه آتشی بر جان انسان می زند و چه موجی در روح انسان برمی‌انگیزاند! □○اگر دعای نبود، فراق مناجات شعبانیّه قابل تحمّل نبود. مناجات شعبانیّه انسان را بسیار شیفته‌ی خود می‌کند ؛ امّا دعای ابوحمزه عجیب و فوق‌العاده‌ است؛ گرچه تمام دعاهای ماه رمضان ارزشمندند؛ مثل دعای افتتاح، دعای سحری که از امام رضا روایت شده و سایر دعاها که برخی از آنها را مرحوم محدّث قمی در کتاب مفاتیح الجنان نقل کرده است. □○اگر کسی در ماه مبارک رمضان با همین دعاها و معانی آنها مأنوس باشد و با توجّه به ترجمه و معنا، از دعاها بهره ببرد، یک دوره‌ی کامل آموزش معارف دینی و اخلاق و عرفان را خواهد گذراند و بدون اغراق هیچ کمبود و کاستی در آموزه‌ها نخواهد دید. □○در محضر استاد مهدی طیب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●علامه قيصرى در چند جاى شرح فصوص الحكم را معنى كرده است از آن جمله در شرح فصّ هودى فرمايد : مراد از ذوق آن علوم و معارفى است كه به وجدان و كشف حاصل می شوند نه به برهان و كسب و نه از طريق اخذ به ايمان و تقليد، زيرا كه هر يك از برهان و كسب و اخذ به ايمان و تقليد اگرچه در حدّ و مرتبت خود معتبر است و لكن ذوق كه وجدان و كشف است علم عيانى است و آن دگرها علم خبری اند و خبر مانند عيان نيست. □●مثلا آن كه درد دندان ندارد مفهوم درد دندان را ادراك می كند، أما آن كه درد دندان دارد می داند كه درد دندان چيست. آن كه درد ندارد دارد، و اين كه درد دارد . |جلدپنجم □●علامه حسن زاده ی آملی●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●خطبه ی پیامبر (صلی الله علیه وآله) درباره ی #اهمیت ماه مبارک رمضان●□ □●وَاذکُروا بِجوعِکُم وعَطَ
□●خطبه ی پیامبر (صلی الله علیه وآله) درباره ی اهمیت ماه مبارک رمضان●□(۳) □●وَاحفَظوا ألسِنَتَکُم، وغُضّوا عَمّا لا یَحِلُّ النَّظَرُ إلَیهِ أبصارَکُم ، وعَمّا لا یَحِلُّ الاِستِماعُ إلَیهِ أسماعَکُم □●زبانتان را نگه دارید ؛ □●چشم هایتان را از آنچه نگاه به آن حلال نیست ، بپوشانید ؛ □●گوش هایتان را از آنچه شنیدنش حلال نیست ، فرو بندید ؛ @mohamad_hosein_tabatabaei
: "به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان" □○عده ای از لغويون در مورد لغت "رمضان" ميگويند در هرکلمه ای که حروف "ر م ض" به کار رفته باشد، معنای حرارت از آن استفاده ميشود. □○حال باید بررسی شود رابطه ماه رمضان و معنای حرارت چیست؟ یکی از احادیث شریفه این معنا را بیان میکند و میفرماید: "سمی رمضان رمضان لانه يحرق الذنوب " ماه رمضان ، رمضان نامیده شد چرا که گناهان را میسوزاند و آن را ازبین میبرد. از تمام لحظات این ماه مبارک باید استفاده کنیم ان شاءالله. @mohamad_hosein_tabatabaei
■● ●■(۱) ■سومین جنبه نظر در مساله ناظر بر آن است که انسان کامل علّت غایی عالم است. عالم خلقت یک علّت موجده دارد که سبب ایجاد عالم می باشد و آن خداوند متعال است؛ امّا یک علّت غایی هم دارد که نتیجه حاصل از خلقت جهان است. ■در هر عملی که انسان انجام می دهد، قصدی دارد و در پی نتیجه ای است. باغبانی که مدّت ها از درختان خود نگهداری و مواظبت می کند، از این عمل در پی یک علّت غایی است و آن میوه ای است که این درختان به بار می آورند. اگر میوه نبود به تبع آن هیچ یک از این تلاش ها و مراقبت ها وجود نداشت. بدین ترتیب علّت غایی ایجاد جهان آفرینش میوه و محصولی است که از باغستان خلقت انتظار می رود و آن چیزی جز وجود نیست. ■خلقت همه موجودات عالم مقدّمه ای برای پدید آمدن انسان کامل بوده است. زیرا انسان کامل است که می تواند آیینه تمام نمای اسماء و صفات حقّ متعال باشد. به عبارت دیگر آفرینش تجلّی حضرت حقّ با تمامی اسماء و صفاتش در آیینه مخلوقات است. در این راستا ابتدا خداوند متعال تالار آیینه ای را به نام جهان آفرینش بر پا کرد تا حُسن و جمال بی منتهای خویش را در آن به منصّه ظهور گذارد. در ازل پرتو حسنت ز تجلّی دم زد. ■● ، صفحه ٧٣ الی ٧٥●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□با یک دست #قرآن و با دست دیگر #سلاح را برگیرید و چنان از حیثیت شرافت خود دفاع کنید که قدرت تفکر توطئه علیه خود را از دشمنان سلب نمایید. □●#امام_خمینی صحیفه نور ، جلد ۱۲، صفحه ۱۹●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات242-228 بقره قسمت پنجم بخش هفتم1⃣ بحث روايتى ● بحث روايتى (در ذيل آيات طلاق) در سنن ابى
آیات242-228 بقره قسمت پنجم بخش هفتم2⃣ بحث روايتى ● بحث روايتى (در ذيل آيات طلاق) مولف : اين معنا به چند طريق از آن جناب نقل شده ، و اينكه زراره بعد از كلام امام كه فرمود: ربيعه اين حرف را به راى خود نزده بلكه از على (عليه السلام ) به او رسيده است ، پرسيده بود خدا شايسته ات بدارد مگر راى على (عليه السلام ) اين بوده ، از اين جهت بوده كه در بين اهل سنت معروف شده بود كه راى على (عليه السلام ) اين است كه منظور از ((قروء)) حيض ها است ، نه طهرها و پاكى ها، به شهادت روايتى كه در تفسير الدر المنثور آمده و از شافعى و عبد الرزاق و عبد بن حميد و بيهقى از على بن ابی طالب (عليه السلام ) نقل كرده كه فرمود: شوهر زن مطلقه مى تواند به او رجوع كند، تا زمانى كه از حيض سوم غسل نكرده باشد، بعد از آن ديگر نمى تواند رجوع كند، و بر همه مردان حلال است كه با وى ازدواج كنند. ولى ائمه اهل بيت منكر اين نسبت هستند و به آن نسبت مى دهند كه فرموده : ((قرءها)) عبارتند از پاكى و طهرها، نه حيض ها، همچنان كه در روايت ربيعه هم همين را به آن جناب نسبت دادند، البته اين نظريه را به عده اى ديگر از اصحاب مانند زيد بن ثابت و عبد الله بن عمر و عايشه نسبت داده اند، و از ايشان روايت هم كرده اند. و در مجمع البيان از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده ، كه در ذيل جمله ((و لا يحل لهن ان يكتمن ما خلق الله فى ارحامهن ))، فرمود: منظور حمل است و حيض . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
: □در ماه‌رمضان بسيار و دعــا ڪنيد زيرا بــا دعـا از شما دفـــعِ بــلا مــےشـود و با استــغفــار گنــاهــــانتــــان پــاڪ مـــــے گـــــردد. @mohamad_hosein_tabatabaei
□ادب از ولایت گرفته شده است. ادب زبان، ذکر است. ادب بدن، روزه است. ادب مال، زکات است. آداب شرع همین ادبهاست. هر چه محبّت بیشتر شود، ادب بیشتر میشود. □مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی□ □●تٱلیف استاد مهدی طیّب●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
| در میان همه‌ی مردم شهر اگر قرار باشد کسی حال فقرا را درک کند او کسی است که روزه می‌گیرد حتی اگر به افطار اطمینان داشته باشد. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○دعای روز سوم ماه مبارك رمضان○□ □اللَّهُمَّ ارْزُقْنِى فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِى فِیهِ مِنَ السَّفَاهَهِ وَ التَّمْوِیهِ وَ اجْعَلْ لِى نَصِیبا مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِینَ □خدایا در این روز مرا هوش و بیداری در کار اطاعتت نصیب فرما □و از سفاهت وجهالت وکارهای باطل دور گردان □و از هر چیزی که در این روز نازل می فرمایی مرا نصیب بخش □به حق جود و کرمت ای بخشنده ترین بخشندگان @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○دعای روز سوم ماه مبارك رمضان○□ □اللَّهُمَّ ارْزُقْنِى فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْن
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):○□    □اللَّهُمَّ ارْزُقْنِے فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِے فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ   خدایا در این ماہ رمضان روزے ڪن ڪہ من هوشیار بشوم و حافظہ پیدا ڪنم و از خواب غفلت بیدار بشوم! انسان اگر بیدار بشود خیلے لذت مےبرد، نوع انسان ها در غفلت هستند لذا در ماہ رمضان از خدا درخواست ڪنید ڪہ از خواب غفلت بیدار شویم.       □یڪے از نعمتهاے بزرگ خدا ذهن است در این دعا از خدا درخواست ذهن و حافظہ مےڪنیم، اگر مےبینید حافظہ ضعیف است و حافظہ درست و حسابے نداریم علت آن گناہ است؛ بہ نامحرم ڪہ نگاہ ڪنے حافظہ مےرود.    ○شَڪوتُ الے وَڪیعٍ سوَء حِفظے ○فَارشْدنے اِلے تَرِڪ المعاصے ○و ذلِڪَ اَن حَفِظَ العِلم فَضل ○وَ فَضل اللهُ لایوتے لِعاصے    □شخصے بہ دانشمندے مراجعہ مےڪند و مےگوید؛ من حافظہ ندارم آن دانشمند گفت: گناہ نڪن و علت آن را هم ذڪر ڪرد و گفت: علم یڪ نوع فضیلت و برترے است و خدا این برترے را بہ شخص گنهڪار نمےدهد لذا ڪسے ڪہ اهل گناہ است مجتهد و ملا نمےشود و اگر بخواهد ملا بشود و بہ درد مردم بخورد باید حافظہ داشتہ باشد و لازمہ آن ترڪ گناہ است.      □پس از خدا؛ حافظہ بخواهیم و ترڪ گناہ ڪنیم؛ این دعا را هم بعد از هر نماز بخوانید «سُبْحَانَ مَنْ لَا یَعْتَدِے عَلَے أَهْلِ مَمْلَڪَتِهِ سُبْحَانَ مَنْ لَا یَأْخُذُ أَهْلَ الْأَرْضِ بِأَلْوَانِ الْعَذَابِ سُبْحَانَ الرَّءُوفِ الرَّحِیمِ اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِے فِے قَلْبِے نُوراً وَ بَصَراً وَ فَهْماً وَ عِلْماً إِنَّڪَ عَلَے ڪُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ »ڪہ باعث تقویت حافظہ مےشود قرآن حفظ ڪنید؛ حافظہ زیاد مےشود ؛خواندن آیت الڪرسی  حافظہ را زیاد مےڪند و ...     □وَ بَاعِدْنِے فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ  خدایا در این روز مرا از ڪارهاے باطل و سفیهانہ دور گردان؛ غیبت نڪنم، دروغ نگویم و ... (سفاهت بہ معناے؛ ڪار بےخردانہ و بچگانہ است.)     □وَ اجْعَلْ لِے نَصِیباً مِنْ ڪُلِّ خَیْرٍ مِنْ ڪُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ  خدایا هر ڪار خیرے ڪہ در ماہ رمضان نازل ڪردہ اے نصیبے از آن ڪار خیر بہ من برسان.     □شیطان چگونہ از ما دور مےشود     رسول خدا فرمود: آیا شما را خبر ندهم بہ امورے ڪہ اگر بہ آن امور عمل ڪنید شیطان از شما دور مےشود؛ مثل دور بودن مشرق از مغرب؟!  اصحاب گفتند: بلہ یا رسول الله     □حضرت فرمودند: روزہ بگیرید چرا ڪہ روزہ صورت شیطان را سیاہ مےڪند     □یڪے از ڪار هاے خیر روزه گرفتن است از خدا بخواهیم ڪہ در ماہ رمضان مریض نشویم و توفیق روزہ دارے داشتہ باشم، یڪے از ڪارهاے خیر دیگر صدقہ است؛ صدقہ دادن هم پشت شیطان را مےشڪند «و ڪَسْرَ ظَهرہ» و در ادامہ آمده است مواظبت بر عمل صالح؛ نماز شب و دوستے با خدا  و استغفار ریشه  شیطان را قطع مےڪند.    □وَ اجْعَلْ لِے نَصِیباً مِنْ ڪُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِڪَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِین    خدایا هر خیرے ڪہ در ماہ رمضان نازل مےڪنے براے من نصیبے از آن خیر قرار بدہ بہ جود و بخشش خودت اے ڪسے ڪہ جود و بخششت از همہ بخشندگان بیشتر است.  □امام علے (علیہ السّلام) میفرماید: لایرجون احد منڪم إلا ربّہ ولایخافن إلا ذنبہ .{نهج البلاغہ حڪمت ۸۲} هیچ یڪ از شما جز بہ پروردگار خود امید نبندد و جز از گناہ خود نترسد. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●...«فأرسلنا إليها روحنا فتمثل لها بشرا سويا» (سوره مريم، آيه ۱۷) خداوند ما و شما را توفيق دهد. اگر مقداری مواظب نفس باشيم و اگر قوه خيال را که سرمايه شيرين و گرانقدری است يک مقدار آن را تربيت کنيم و تعليمش بدهيم و در تحت آدابی خاص آن را داشته باشيم، اوائل در خواب و بعد در بيداری اشباح و اشکال و ارواح را می‌بينيم چنانچه به مريم نشان داده شد. □●تحف العقول در اوائل حديثی از علی بن شعبه از حضرت رسول - صلی الله عليه و آله - نقل می‌کند که حضرت فرمود: «مؤمن وقتی ايمانش قوی شد خوابهايش کم می‌شود و بايد اين طور باشد». وقتی به درجات عالی رسيد ديگر چه حاجت که خواب ببيند، در بيداری مشاهده می‌کند. روايت خيلی شيرين و عرشی است. مؤمن وقتی ايمانش قوی شد رؤيايش کم می‌شود و در بيداری می‌بيند. /اشاره ی بیست و هشت □●علامه حسن زاده ی آملی●□(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□●«گناهکاران هستند»●□(۱) □●«ماه مبارک رمضان، اول سال عرفاست» □●حضرت امیر علیه السلام در این جمله قصار، بعد از معرفی ارکان چهارگانه و توضیح آنها، به این سوال پاسخ می دهند که « » چیست؟ حضرت می فرماید: □●«الْكُفْرُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ: عَلَى ، وَ ، و ، و »؛ کفر نیز چهار پایه دارد، که اولین آنها « » است و نتیجه آن این است که چنین انسانی هرگز به راه حق باز نمى گردد؛ «فَمَنْ تَعَمَّقَ لَمْ يُنِبْ إِلَى الْحَقِّ». □●انسان در محدوده معرفت دینی تا آنجا که محدوده «امکان» است هم راه دارد و هم وظیفه دارد که وارد شود اما در خصوص ذات خداوند که حقیقت نامتناهی بسیطِ محض است ندارد، آنجا منطقه ممنوعه است، ما مکلف به برهان هستیم و نه عرفان! مشاهده ذات الهی مقدور هیچ کس نیست و تعمق ممکن است معاذالله به الحاد منتهی شود. □● ۹۷/۰۲/۲۰ ●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●«گناهکاران #بدهکاران_خدا هستند»●□(۱) □●«ماه مبارک رمضان، اول سال عرفاست» □●حضرت امیر علیه السلام
□●«گناهکاران هستند»●□(۲) □●«ماه مبارک رمضان، اول سال عرفاست □●حضرت ادامه می دهند که ، «نزاع و ستيز جویی» است، کسی که بر اثر جهل، بسيار به نزاع و ستيز برخيزد، نابينايى او نسبت به حق پايدار خواهد ماند؛ «وَمَنْ كَثُرَ نِزَاعُهُ بِالْجَهْلِ دَامَ عَمَاهُ عَنِ الْحَقِّ» چنین شخصی دیگر قدرت تشخیص راه حق را از باطل ندارد. □●حضرت را «گمراهی از راه حق» بیان می کنند؛ كسى كه از راه حق منحرف شود و به دنبال هوس ها برود خوبى در نظرش بدى و بدى در نظرش خوبى جلوه مى كند و گرفتار مستى این گمراهى مى شود؛ «وَمَنْ زَاغَ سَاءَتْ عِنْدَهُ الْحَسَنَةُ، وَحَسُنَتْ عِنْدَهُ السَّيِّئَةُ، وَسَكِرَ سُكْرَ الضَّلاَلَةِ». □●حضرت در بیان به «عناد و لجاج» اشاره می کند و می فرماید «وَمَنْ شَاقَّ وَعُرَتْ عَلَيْهِ طُرُقُهُ، وَأَعْضَلَ عَلَيْهِ أَمْرُهُ، وَضَاقَ عَلَيْهِ مَخْرَجُهُ»؛ آن كس كه به و بپردازد راه رسيدن به حق براى او ناهموار مى گردد و كارها بر او سخت و پيچيده مى شود و در تنگنايى كه خارج شدن از آن مشكل است گرفتار خواهد شد. □● ۹۷/۰۲/۲۰ ●□ @mohamad_hosein_tabatabaei