eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●«گناهکاران #بدهکاران_خدا هستند»●□(۲) □●«ماه مبارک رمضان، اول سال عرفاست □●حضرت ادامه می دهند که
□●«گناهکاران هستند»●□(۳) □●«ماه مبارک رمضان، اول سال عرفاست» □●انسان در دنیا با اجتماع زندگی می کند و مشکلات خود را به کمک دیگران رفع می نماید اما در آخرت، گرچه زندگی جمعی هست اما زندگی اجتماعی نیست؛ یعنی هر کس در کنار سفره خود نشسته و مشکل خود را باید خود برطرف کند لذا هر کس بخواهد در آن دنیا راحت باشد باید سفره و مادبه خود را به همراه داشته باشد و توشه و زاد انسان بعد از مرگ چیزی جز نیست. □●راحله انسان در قیامت که می تواند با آن سریعتر طی مسیر می کند «محبت» است؛ تمام ما محب خدا هستیم چرا که همه هستی ما از خداست، اما تمام تلاش و کوشش ائمه علیهم السلام این است که ما از مرحله محب بودن به مرحله محبوب بودن برسیم! □●اگر کسی بخواهد از مرحله محب بودن به مرحله محبوب بودن برسد باید از «حبیب الله» پیروی کند لذا خداوند در قرآن به پیامبر(ص لی الله علیه وآله) فرمود از طرف من به مردم بگو از پیامبر من اطاعت کنید و در مدار محبت او حرکت نمایید. □● ۹۷/۰۲/۲۰ ●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات242-228 بقره قسمت پنجم بخش هفتم2⃣ بحث روايتى ● بحث روايتى (در ذيل آيات طلاق) مولف : اين م
آیات 242-228 بقره قسمت پنجم بخش هفتم3⃣ بحث روایتی ● بحث روایتی (در ذیل آیات طلاق) و در تفسير قمى آمده است كه خداى تعالى سه چيز را به خود زنان واگذار كرده (كه خود آنان بايد طبق واقع از آنها خبر دهند، زيرا اين چند چيز امورى است كه به غير خود زن كسى از آن خبردار نمى شود، تا بر طبق آن شهادت دهد) و آن عبارت است از پاكى و حيض و حاملگى . ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 378 و نيز در همان تفسير آمده كه امام (عليه السلام ) در ذيل جمله ((وللرجال عليهن درجه )) فرمود: حق مردان بر زنان بيشتر است از حقى كه زنان بر مردان دارند. مولف : اين مطلب با تساوى حقوق زن و مرد منافات ندارد، به همان بيانى كه در ذيل جمله نامبرده گذشت . و در تفسير عياشى در ذيل آيه ((الطلاق مرتان فامساك بمعروف ، او تسريح باحسان )) از ابى جعفر (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود: خداى تعالى تا دو نوبت طلاق دادن زن را براى مرد جائز دانسته ، بار سوم كه او را به خانه آورد يا بايد به خوبى نگه دارد، و يا به احسان او را تسريح و رها كند، كه رها كردن به احسان ، همان طلاق سوم است . و در تهذيب از ابى جعفر (عليه السلام ) روايت شده كه فرمود: ((طلاق سنت )) اين است كه مردى همسرش را طلاق دهد، البته در حالى كه زن در حال حيض نباشد، و در آن پاكى با وى جماع هم نكرده باشد، آنگاه به او رجوع نكند تا سه پاكى اش تمام شود، وقتى سه دوره از پاكى او تمام شد ديگر رابطه اى بين آن دو نمى ماند آن وقت همسرش يكى از مردانى خواهد بود كه اگر خواست از او خواستگارى كند، و اگر پذيرفت مى تواند دوباره با وى ازدواج كند و اگر نخواست نمى كند و اما اگر خواست قبل از تمام شدن پاكى هايش به او رجوع كند، دو نفر را بر رجوع خود شاهد گيرد و رجوع مى كند كه در اين صورت با اينكه طلاقش داده بود باز زن اوست ... 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
... : □●چند روزی بود که مرتب در مورد مرگ صحبت می‌کرد. آن روز هم وقتی می‌خواست به اتاق خودش برود، رو به مادرم کرد و گفت: «می‌شنوی؟» مادرم گفت: «بله.» _ فلان‌آقا را در فومن می‌شناختی؟ _ بله. _ یادش به خیر، همیشه این شعر را می‌خواند: «یاران و برادران، مرا یاد کنید رفتم سفری که آمدن نیست مرا» □●بعد دوباره پرسید: «شنیدی؟» مادرم جواب داد: «بله! شنیدم.» آقا لبخندی زد و رفت. آن روز نه معنی حرف‌هایش را فهمیدم و نه علت خواندن آن شعر را. تا سه روز بعد که برایم معنی شد. آن جمله‌ها، آخرین کلامش با مادرم بود. □●(این بهشت، آن بهشت، ص٨۶؛ بر اساس خاطرۀ حجت‌الاسلام و المسلمین علی بهجت)●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●بهره مندى از رزق هاى عظيم ●■(۱) ■وقتى كه اين ماه شروع مى شود، ماهى كه ميهمانى خدا در آن است و بهره هاى زيادى دارد و رزق هاى عظيمی مى خواهند به ما بدهند، ما هم بايد به دلمان و به روحمان برسيم. ■چه كنيم كه  ما به آن وسعتى برسد كه از يك سلام و يك عليك! و يا از يك بارك الله و يك فحش، طوفان نگيرد؟! ■و چه كنيم كه  ما به آن وسعتى برسد كه بت ها در آن گم بشوند و دلدار در آن، خانه بگيرد؟! ■و چه كنيم كه  ما بسنجد: سنجشى كه به عشق او منتهى بشود؟! ■و چه كنيم كه  ما به شناخت برسد: شناختى كه يقين را در ما به وجود بياورد؟! ■و چه كنيم كه  ما غذايى را بخواهد و به دنبال رزقى باشد كه اين تفكر و اين سنجش و اين عشق را تقويت كند؟! ■●بهار رويش، ص ۱۰۹●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○ماه مبارک رمضان در ادعیۀ ما نام های مختلفی دارد. یکی از نام ها همین «رمضان» است که رمضان هم به معنای وادی و سرزمین تفتیده و داغ است؛ به خاطر این که در ماه مبارک رمضان روزه دار روزه می گیرد و دچار عطش می شود و مثل فردی است که در کویر تفتیده ای زندگی می کند. □○ولی به موجب روایتی که در تفسیر «نور الثّقلین» عزیزان می توانند مراجعه کنند، رمضان یکی از اسماءالله است؛ ماه رمضان یعنی ماه خدا! قران هم به این نام اشاره کرد: «شهر رمضان الّذی انزل فیه القران هدیً للنّاس و بیّنات من الهدی و الفرقان» (سورۀ بقره،آیۀ ۱۸۵) □○این ماه اسم های دیگری هم دارد. یکی از اسماء این ماه شهرالله است. در همان خطبۀ شعبانیۀ پیغمبر اکرم که پیامبر در آخرین جمعۀ شعبان در آستانۀ فرا رسیدن ماه مبارک رمضان خواندند بنا به آنچه که نقل شده فرمودند «قد اقبل الیکم شهر الله» ماه خدا... □○استاد مهدی طيب _١٣مرداد ٩٠○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○دعای روز چهارم ماه مبارك رمضان○□ □اَللّـهُمَّ قَوِّنى فيهِ عَلى اِقامَةِ اَمْرِكَ وَاَذِقْنى فيهِ حَلاوَةَ ذِكْرِكَ وَاَوْزِعْنى فيهِ لاَِدآءِ شُكْرِكَ بكَرَمِكَ وَاحْفَظْنى فيهِ بِحِفْظِكَ وَسَِتْرِكَ يا اَبْصَرَ النّاظِرينَ □خدايا نيرو ده مرا در اين ماه براى برپا داشتن فرمان و دستورت و بچشان به من شيرينى ذكرت و به من ياد ده در اين ماه طرز بجا آوردن سپاسگزارى خود را به بزرگواريت و نگاهم دار در آن به نگهدارى و محافظت خود ای بيناترين بينايان. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○دعای روز چهارم ماه مبارك رمضان○□ □اَللّـهُمَّ قَوِّنى فيهِ عَلى اِقامَةِ اَمْرِكَ وَاَذِقْنى فيهِ
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):○□ □«اللهمّ قوّنے فیهِ على إقامَةِ أمْرِڪَ» خدایا بہ من قوہ بدہ تا در ماہ رمضان بتوانم بہ ‌خوبے عبادت و امر تو را اطاعت ڪنم، عبادت قوہ می‌خواهد و قوہ عبادت غیر از قوہ جسمانے است. □ممڪن است شخصے ۶۰ سال سن داشتہ باشد؛ اما قوہ عبادتش از جوانان بیشتر باشد. □باید دعا ڪنیم ڪہ در ماہ رمضان خدا بہ ما قوہ عبادت عطا ڪند، در دعاے ڪمیل هم آمدہ ڪہ خدایا قوہ بدہ بہ من با جوارحم در خدمت تو باشیم. □«واذِقْنے فیهِ حَلاوَةَ ذِڪْرِڪَ» یعنے خدایا شیرینے عبادت را بہ ذائقہ ما بچشان تا قرائت دعاهاے افتتاح و ڪمیل و توسل و روزہ و نماز بہ ما مزہ ڪند. □روایت قدسے داریم ڪہ اگر عالمے و طلبه‌اے بہ علمش عمل نڪند، ڪمتر عذابے ڪہ می‌ڪنم، این است ڪہ شیرینے مناجاتم را از دل و قلبش می‌برم. □«وأوْزِعْنے فیهِ لأداءِ شُڪْرَڪَ بِڪَرَمِڪَ» خدایا بہ ڪرمت ڪارے ڪن ڪہ من اداے شڪرت را بڪنم، □شڪر خدا، تنها گفتن الهے شڪر نیست، اگر من از نعمت‌هاے خدا بہ ‌جا استفادہ ڪنم، خدا را شڪر ڪرده‌ام، اگر چشمم نامحرم را نبیند و گوشم آواز حرام نشود، نعمت چشم و گوش را به‌ جا آورده‌ام. □«واحْفَظنے فیهِ بِحِفظْڪَ وسِتْرِڪَ» خدایا در این ماہ رمضان من را از انجام گناہ حفظ ڪن مردم این را می‌خوانند، اما معنی‌اش را نمی‌دانند، باید این دعا براے مردم معنا شوند. روایت است ڪہ اگر گناہ بو داشت، دو نفر پیش هم نمی‌نشستند و اگر مردم از عیب هم با خبر بودند، ڪسے مرده‌اے را دفن نمی‌ڪرد. □ایمان هم «بو» دارد. پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) وارد خانہ شد و گفت: «من بوے اویس را می‌شنوم»، اویس چون مادرش اجازہ ندادہ بود، منتظر نماند تا پیامبر(صلی الله علیه وآله) بہ مدینہ باز گردد؛ اما بوے خوشش در منزل پیامبر ماندہ بود. □«یـا أبْصَرَ النّاظرین» اے خدا ڪہ از همہ ڪسانی‌ ڪہ نظر می‌ڪنند، تو بصیرتر و بیناترے، □اے خدایے ڪہ تو بینا بہ همہ اعمال ما هستے، بہ ما توفیق بدہ ڪہ در ماہ رمضان گناہ نڪنیم، بہ حفظ و ستر خودت. @mohamad_hosein_tabatabaei
○کنار سفره افطار ای کاش ○نگاهت با دلم هم سفره می شد @mohamad_hosein_tabatabaei