آیات 260-258 بقره قسمت پنجم
بخش هشتم
● سخن در اينكه چهار پرنده اى كه ابراهيم انتخاب كرد چه بودند
در اين روايت آمده كه آن مرغان عبارت بودند از: ((طاووس ))، ((خروس )) ، ((كبوتر))، و ((كلاغ ))، و در بعضى از روايات آمده است كه عبارت بودند از: ((عقاب ))، ((اردك ))، ((طاووس ))، و ((خروس ))، كه اين روايت را صدوق در كتاب عيون از حضرت امام رضا (عليه السلام ) نقل كرده است . و از مجاهد، و ابن جريح ، و عطا، و ابن زيد، نيز نقل شده ، و در بعضى ديگر آمده است كه عبارت بوده اند از: ((هدهد))، و ((ركاك )) (كه عرب آن را صرد گويد، مرغى است كه گنجشك را شكار مى كند، و هنگام شكار جيغ مى كشد)، ((طاووس )) و ((كلاغ ))، اين روايت را عياشى از صالح بن سهل از امام صادق (عليه السلام ) نقل كرده و در بعضى ديگر آمده است كه مرغان عبارت بودند از: ((شتر مرغ ))، ((طاووس ))، ((وز)) (دم جنبانك ) و ((خروس )) اين روايت را عياشى از معروف بن خربوذ از امام باقر(عليه السلام )، و نيز از ابن عباس نقل كرده است ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 583
و از طرق اهل سنت از ابن عباس نيز آمده كه آن چهار مرغ عبارت بوده اند از: ((طاووس ))، ((خروس ))، ((كبوتر)) و ((غرنوق ))، (كه نوعى مرغ دريائى است ) و آنكه همه روايات نامش را برده اند طاووس است .
در روايت آمده بود كه خداوند فرمود: ((آنگاه آنها را ده قسمت كن ، و هر قسمتى را بر سر كوهى بگذار))، در اينكه كوهها ده عدد بودند، مورد اتفاق همه رواياتى است كه از ائمه اهل بيت (عليه السلام ) نقل شده البته در تعداد كمى از روايات چهار كوه و هفت كوه نيز آمده است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
#یاوران_مذهب_تشیع_و_وظیفهی_ما
□○حضرت آیت الله بهجت قدس سره○□
□○خدا رحمت کند مرحوم شرفالدین را که مذهب شیعه را نصرت کرد، و مقام اول را در میان انصار مذهب داراست. همچنین آقای سید محسن امین رحمهالله، صاحب «اعیانالشیعه»، و آقای شیخ محمدحسین کاشفالغطا رحمهالله، صاحب کتاب «اصلالشیعة و اصولها»، و مرحوم شیخ عبدالحسین امینی صاحب «الغدیر»، که همگی مذهب را نصرت کردند.
□○مرحوم شرفالدین در جواب فحش عامه فحش نمیدهد، بلکه قلم و بیانش خیلیخیلی مؤدب است. کتاب الزهرا[۱] ایشان خیلی کتاب شریفی است، از کتاب «الفصولالمهمة» هم بهتر است، خیلی بهتر است، حجتالاسلام و افتخارِ مسلمانهاست. مرحوم شیخ محمدرضا آلیس رحمهالله میفرمود: منصفی پیدا نمیشود که کتاب الفصولالمهمة مرحوم شرفالدین را مطالعه کند و شیعه نشود.
□○اما صاحب کتاب احقاقالحق[۲] در جواب فحاشی عامه فحاشی میکند. البته نه ابتدائاً، و مرحوم مظفر[۳] هم در کتاب «دلائلالصدق» فحاشی نمیکند. خدا رحمتشان کند، خدا میداند که چه مقامی اکنون عندالله دارند! زیرا در نصرت دین و مذهب تشیع کوتاهی نکردند. باید چنان براهینی برای اثبات مذهب بیاوریم و بیان کنیم که اگر دیوار هم بشنود، بگوید حق با شما است. و آقای بروجردی رحمهالله هم همین راه را تصدیق میکردند.
□ #پینوشت:
[۱]. الکلمة الغراء فی تفضیل فاطمة الزهراء.
[۲]. قاضی نوراللهبنشرفالدین حسینی تستری مرعشی (۹۵۶ ۱۰۱۹)، صاحب تألیفات بسیار از جمله: احقاقالحق، الصوارم المهرقة، مصائبالنواصب.
[۳]. مرحوم شیخ محمدحسن مظفر، برادر شیخ محمدرضا مظفر صاحب کتاب المنطق و اصول الفقه□
□○در محضر بهجت، ج۱، ص ٢۵۶○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#نامه_نگاری_های_علامه_به_یونسکو
□مهندس عبدالباقی طباطبایی□
□○مرحوم پدرم در طول نوشتن تفسير گهگاه به نکاتی برميخوردند که لازم بود شرايط زمانی در آن رعايت شود، لازم بود تفکر در آن لحاظ شود. به همين دليل ايشان شروع کردند به نامه نوشتن برای يونسکو.
□○نامه به يونسکو مربوط به چه سالی است؟
از سال ۱۳۲۷ و ۱۳۲۸ شروع شد و تا سال ۱۳۵۰ ادامه داشت. يعنی وقتی به نکاتی برميخوردند، به يونسکو نامه مينوشتند و آمارهای جهانی را در مورد موضوع خاص مطالبه ميکردند.
□○ايشان زبان انگليسی ميدانستند؟
خير، نامه ها را به فارسی مينوشتند و خود من نامه ها را پست ميکردم. از سوی يونسکو هم آمارها را برای ما ميفرستادند. آن آمارها در تحرير و تفسير الميزان دخالت داشت. در يونسکو اداره های وجود دارد به نام يونيسف که آمارهای جهانی در آنجا ثبت است.
□○ميتوانيد عينی تر مثال بزنيد که مثلا شرايط زمانی دنيا را در کجای تفسير استفاده ميکردند؟
مثلا در مورد زنها و مسئله بکارت. موضوعی بود که هرج و مرج جنسی در مغرب زمين شايع بود. در حاليکه جامعه ما آن معضل را نداشت. ما بکارت را محترم ميدانيم و دخترها بکارت را برای عروسيشان نگه ميدارند. در غرب اين موضوع مطرح نيست. بکارت به زودی ازاله ميشود. اين از موضوعاتی بود که ايشان از يونسکو پرسيده بودند. پدرم به من ميگفتند: در آمريکا دوازده درصد دختران توسط محارم ازاله بکارت ميشوند.
□○پس ميتوان چنين گفت که اطلاعات علامه در آن زمان يعنی سال ۱۳۲۷ تا ۱۳۵۰ اطلاعات روز دنيا بود.
بله، همينطور بود. راجع به ارث، عبادات، اخلاق، روابط زن و شوهر، اموال عمومی و... نامه مينوشتند و سئوال ميکردند که بدانند اوضاع در دنيا چه جور است. تفسير علامه مدرن بود. ايشان به من گفتند: بيست سال عمر من صرف اين تفسير شده، اما معذلک هر دو سال يکبار يک تفسير الميزان جديد برای مردم لازم است؛ يعنی تفسيری نوشته شود که شرايط هر دو سال در آن لحاظ شده باشد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی●□
□●بهترين راه برای رعايت تقوای الهی با فرا رسيدن ماه پربركت رجب اين است كه ما اين #حبل_الله را حفظ بكنيم.
□●از وجود مبارك رسول گرامی(عليه و علی آله آلاف التحية و الثناء) رسيده است كه در ماه رجب هر شب فرشتهای از طرف ذات اقدس الهی نداهايی دارد، بخشی از آن نداها این است كه فرشتهای از طرف ذات اقدس الهی میگويد:
«اٴنا جاليسُ مَن جالَسَني... و غافِرُ مَنِ استَغفَرَني»؛
□●هر كسی با من هم نشين باشد لطف من با او هست و هر كه از من طلب مغفرت كند من او را ميیآمرزم و هر كس از من هدايت بخواهد من او را هدايت میكنم و اين ماه پربركت رجب را طنابی قرار دادم:
»العبدُ عبدي و الرّحمة رحمتي ... و جعلتُ هذا الشّهرُ حبلاً بيني و بينَ عِبادي» هر كس با ماه رجب مأنوس بود به من میرسد «وَصَلَ إليّ»[۱]
□●در عين حال كه ماه رجب شهر عليبنابیطالب(سلام الله عليه) است شهر الولايه است و ماه شعبان شهر رسول خداست شهر الرسالة است و ماه مبارك رمضان شهر الله است، همان طوری كه »اٴنا مدينةُ العلم و عليٌ بابها فَمَن ارادَ المدينة فليَاٴتِها مِن بابِها»،[۲] از اين باب شهر الولاية وارد شهر الرسالة میشويد و از باب شهر الرسالة وارد شهر ربوبيت خواهيد شد كه آنجا عبادتتان و بندگیتان بندگی خالص خواهد بود.
#آیت_الله_جوادی_آملی
□●خطبه های نمازجمعه سال ۷۶●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●سهولت تطهير قوة خيال در بعضی از انسانها●■
■●همانگونه که به عرض رسانديم قوة خيال اگر درست تطهير شود می تواند دستگاه عکسبرداری نفس نسبت به ماورای طبيعت باشد.
■●اينجاست که شخص خوابهای خوش می بيند و تمثّلات شيرين زلالی پيش می آيد، حقائق آينده را می بيند، باطن افراد را می بيند، می تواند با بو کردن انسانها را بشناسد و بعد با ايشان ارتباط برقرار کند و ... يعنی عقل به واسطة قوة خيال می تواند اسرار عالم و اسرار درون مردم را عکسبرداری کند.
■●انسان هر وقت ديد نمی تواند آن را که در ذات افراد نهفته است ببيند و عکسبرداری کند، معلوم می شود که هنوز قوة خيالش را تطهير نکرده است. لذا در موردانبياء آمده است که ايشان به محض پا گذاشتن در اجتماع و وارد شدن در جمع مردم می توانستند تشخيص دهند که چه کسی سر به راه است و چه کسی منحرف شده است.
■●ايشان به واسطة دستگاه عکسبرداريیشان درون افراد را می بينند و اعلام می دارند که اين درون خراب است ولو اينکه نماز شب خوان هم باشد و آن ديگری ذات پاکی دارد ولو اينکه شرابخوار باشد يا حجابش را رعايت نکند. اين است که حضرت عيسی «عَلَيهِ السَلام» هميشه به دنبال اوباش بود و سعی داشت از بين همين لاتها صحابه انتخاب کند. بعضی از خواص به ايشان می گفتند: «آقا مگر ديوانه شده ای؟ به دنبال ما بيا و از بين ما صحابه بگير». حضرت می فرمود: «نه! در بين همين ها کسانی هستند که قابليت دارند و بايد به دام من بيفتند». اتفاقاً آن حواريونی که از خواص حضرت عيسی «عَلَيهِ السَلام» بودند نوعاً از بين ياغيهای بيابانها به شکار حضرت در آمده بودند.
■●شرح مراتب طهارت
استاد صمدی آملی●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
#علامه_طباطبایی (رحمه الله علیه):
□« اگر مجال باشد، من از یک سوره کوچک قرآن، همه قرآن و معارف آن را استنباط میکنم »
□○شمس الوحی تبریزی، آیت الله جوادی آملی، ص۱۲۵○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○غزلی بسیار زیبا از حضرت علامه ذوالفنون، حسن حسن زاده آملی حفظه الله○□
○شـــب عیــد آمد آن عـیدی که باشد عید سلطانی
○گــــروهی در ســــرورند و گـــروهی در پـریشانی
○گـــروهی فـــارغ از هـردو نه این دارند و نی آنرا
○به دل دارند با سلطـــــانــــشان صد عید سلطانی
○به چشـــم پــــاک بـــینشان به غـــیر از آشنای دل
○هـــــر آنــــــچه در نـــظر آیـد نبینندش مگر فانی
○بقـــــربان دل ایـــــن فـــــرقه قــــدّیس قــدّوسی
○کـــــه از صــــد خور بود روشنتر آن دلهای نورانی
○مـــدان عیــد آنـــزمانی را کــه بر تن نو کنی جامه
○بـــود عـــید آنکه دور از خود نمایی خوی حیوانی
○مرا امــــشب دلی شــــاد اســت اندر گوشه غربت
○کـــه میـــخواهد نمــاید هر زمان نوعی غزلخوانی
○چرا خـــوشـــدل نبــــاشد آنـکسی کردند تقدیرش
○کـــتاب و درس و دانـــش را ز لطف حیّ سبحانی
○چه غـــم مــــا را کــه اندر بر نباشد شربت و شکّر
○کـــه کــــــام بــــود شیرین هـــمی ز آیـــات قرآنی
○چه غـــم ما را که اندر حجــره نبود نان و حلوایی
○بــــود تــــا نــــان و حــــلوای جـــناب شیخ ربّانی
○چــــه غم مـــا را ز بــی گلــدانی و گـلهای رنگارنگ
○بــــود زهــــرالــــربـــیــــع ســیّد و انـوار نـــعمانی
○چـــه غـــم مـا را که دوریم از دیار و دوستان خود
○الــــهی اوستـــــادی بــــاشــد و آقــــای شعـــرانی
○چـه غم ما را ز سـر بردن به تنهایی که هم صحبت
○بـــود کـــشکول شیـــخ و مجـــمع الامثال میدانی
○چه غم ما را که مهجوریم و اندر حجره محجوریم
○بـــود تـــا مـــثنوی و مــنطق الـــطیر دو عرفـــانی
○پریشان نیسـتم از بی گلـستانی چـه در پیش است
○گلــستانی ز سـعـــدی و پـــــریشـــــانی ز قـــــاآنی
○حســــن خــــواهد ز لــــطف بـــیشمار ایزد بیچون
○دل پــــاکی مــــنزه بـــــاشد از اوهــــام شیــطانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
#مراقبات_شب_پانزدهم_ماه_رجب
■شب نیمۀ ماه رجب شب شريفى است و در آن چند عمل مستحبّ است:
#اوّل: غسل
#دوّم: شب زنده دارى به عبادت
#سوّم: زيارت حضرت سيد الشّهدا عليه السّلام
#چهارم: شش ركعت نماز به كيفيتى كه در اعمال شب سيزدهم گذشت
#پنجم: سى ركعت نماز خوانده شود، در هر ركعت:
■سوره «حمد» یک مرتبه
■سوره «توحید» ده مرتبه
■اين نماز را سيّد ابن طاووس با فضيلت بسيار از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم روايت كرده است.
#ششم: دوازده ركعت نماز، هر دو ركعت با يك سلام خوانده شود، در هر ركعت:
■سوره «حمد» ۴ مرتبه
■سوره «توحيد» ۴ مرتبه
■سوره «فلق» ۴ مرتبه
■سوره «ناس» ۴ مرتبه
■«آيه الكرسى» ۴ مرتبه
■سوره «قدر» ۴ مرتبه
#و_پس_از_سلام_چهار_مرتبه_بگويد:
■اللَّهُ اللَّهُ رَبِّي لا أُشْرِكُ بِهِ شَيْئا وَ لاأَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ وَلِيّا
#سپس_هر_دعايى_كه_مىخواهد_بخواند.
■سيّد اين نماز را به اين صورت از امام صادق عليه السّلام روايت كرده، ولى شيخ در كتاب «مصباح» فرموده که:
■داود بن سرحان از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است: در شب نيمۀ رجب دوازده ركعت نماز به جا میآورى در هر ركعت بعد از سوره «حمد» يک سوره خوانده و هنگامی كه از نماز فراغت يافتى، میخوانی:
■سوره «حمد» ۴ مرتبه
■سوره «فلق» ۴ مرتبه
■سوره «ناس» ۴ مرتبه
■سوره «توحید» ۴ مرتبه
■«آية الكرسى» ۴ مرتبه
#و_پس_از_آن_چهار_مرتبه_میگويى:
■سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ
#سپس_میخوانی:
■اللَّهُ اللَّهُ رَبِّي لا أُشْرِكُ بِهِ شَيْئا وَ مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ.
■همچنين در شب بيست و هفتم هم مثل اين نماز را میخوانی.
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
#بسمه_تعالی_شانه
#عيدانه
□○استاد سید ابوالحسن حافظیان مشهدی فرموده بودند:"ذکری است که قبل از حلول سال نو(عید نوروز) مناسب است گفته شود تا به هنگام سال جدید زبان متذکر به آن ذکر شریف باشد."
□○استاد حافظیان ذکر مورد نظر را بیان نفرمودند. مرحوم آقای حاج شیخ هادی مروی در سال ۱۳۸۰ ه ش این مطلب را برای بنده تایید فرمودند اما از نوع ذکر و کیفیت آن آگاه نبودند تا اینکه مرحوم آقای حاج سید مهدی میرزایی قمی معاشر با مرحوم استاد حافظیان واستاد علی اکبر معلم دامغانی به اینجانب فرمودند:
"آن ذکری که مرحوم حافظیان فرموده بود قبل حلول سال نو گفته شود این است:" یامقلب القلوب والابصار یا مدبر اللیل والنهار یا محول الحول والاحوال حول حالنا الی احسن الحال بِحق الصَّمد"، سی وسه بار به نحوی که پایان سی وسومین بار ذکر شریف باحلول سال نو متقارن گردد."
#یاعلی
□●علوم اسرای تالیف فتوت نصیری سواد کوهی ص ۶۷●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●مهمترین #دعا_در_اعتکاف، تعجیل در #ظهور_حضرت_ولیّ_عصر (ارواحنا فداه)
حضرت آیتالله بهجت قدسسره●□
انشاءالله آقایان که مشرّف و موفق به اعتکاف میشوند، باید متذکر باشند که بالاترین دعا و مهمترین دعا، تعجیل فرج است، که مسلمانها، بلکه بشر در نجات خواهد بود. و همچنین بعد از آن مطلب، این فِتَن حادثه؛ باید از خدا بخواهد که ظالمها را به ظالمها مشغول کند. مسلمانها و مؤمنین را از این حوادث و از این فتن نجات دهد. بعد هم اگر حوائج شخصیه خصوصیهای هر کسی دارد، مانعی ندارد. اهم این است که عرض شد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀عید نوروز🍀
🍀عالم ظاهر رقیقه و سایهای از عالم حقیقت و انسانیت است. بهار و تابستان و پاییز و زمستانِ طبیعت، سایه و رقیقهای از بهار و تابستان و پاییز و زمستانِ عالم حقیقت و انسانیت است و چنان که اهل معرفت گفتهاند:
🍀الظّاهِرُ عُنوانُ الباطِن
ظاهر نشانهای از باطن است.
🍀عالم ظاهر، عالم مَجاز و عالم باطنِ، عالم حقیقت است.
🍀و باز چنان که اهل معرفت فرمودهاند:
المَجازُ قَنطَرَةُ الحَقیقَةِ
مَجاز پلی به سوی حقیقت است.
🍀پس باید با مشاهدۀ فصول عالم طبیعت، به فصلهای جهانِ جان و عالم حقیقت و انسانیت متوجّه شد و راه یافت.
🍀تولّد جسمانی بشر بهار، جوانی او تابستان، میانسالیاش پاییز و کهنسالی و مرگ جسمانی او زمستانِ طبیعت بشری است. سیر معنوی انسان نیز بهار و تابستان و پاییز و زمستانی دارد.
🍀بهار انسانیت، پس از سرد و خاموش شدن شرارهها و تعلّقات نفسانی انسان آغاز میشود و روز آغاز چنین بهاری، به حق روز نو است والّا پیش از رسیدن به این روز، همۀ روزهای سال یکسان و تکراری و ملالت آورند و نوروز بی معنا و مصداق است.
🍀نوروز روزی است که آنچه با رحمت رحمانیّۀ حضرت حق پدید آمده، به مدد رحمت رحیمیّه حقِّ متعال به نهایت کمال خود میرسد. نوروز روز بسم الله الرّحمن الرّحیم است. نوروز روز انسان کامل است و آن که به کمال انسانی راه یافت، حقیقت بسم الله الرّحمن الرّحیم در جانش محقّق شده و نوروزش فرا رسیده و حالش به أحسنُالحال متحوّل گشته است. به چنین شخصی باید نوروز را تبریک گفت و جشن گرفتن و شادمانی کردن زیبنده و سزاوار چنین شخصی است.
🍀آنچه به جبر در طبیعت رخ میدهد و انسان در وقوع آن نقشی ندارد، به انسان ربطی ندارد که انسانها به خاطر آن جشن بگیرند و به یکدیگر تبریک بگویند. امّا آنچه به مدد حضرت حق، با حُسنِ اختیار و مجاهدت شخص، در جانش رخ میدهد، به حق جای شادمانی دارد و موفقیّت در آن را باید جشن گرفت و به یکدیگر تبریک گفت. عید فطر و عید قربان به همین خاطر عیدند و روز #ولایت_و_غدیر به همین خاطر برای سرسپردگان به #امیرالمؤمنین علی علیه السّلام برترین اعیاد است.
🍀روز عید یعنی روز عود و بازگشت از مَجاز به حقیقت، از ظاهر به باطن، از غفلت به ذکر، از معصیت به طاعت، از زندگی طبیعی به حیات طیّبۀ انسانی و نهایتاً از ماسویالله به الله، که انّا لله و انّا الیه راجعون. این رجعت و عود به اصل، به راستی عید است.
🍀هر کسی کو دور ماند از اصل خویش
🍀باز جوید روزگار وصل خویش
🍀همان طور که شب قدر شبی است که شخص به منزلت و قدر انسان پی میبرد و معرفت مییابد و نایل میشود و برای هر کس ممکن است در زمان خاصی از سال محقّق شود، در ماه مبارک رمضان، یا سایر ماهها؛ نوروز هم یعنی روز نو، روز زنده شدن، روز شکوفایی و به گُل نشستن. روز نوی عالم طبیعت اوّل بهار است ولی روز نوی عالم انسانیّت وقتی است که شخص در حقیقت انسانی خود، بعد از موت اختیاری، به حیات طیّبۀ انسانی زنده شود و کمالات انسانی در او شکوفا گردد و درخت وجودش به گُل نشیند. با چنین روزی بهار عالم انسانیّت برای شخص آغاز میشود و به حق، چنین روزی را باید عید شمرد و شادمانی کرد؛ ولو در میانۀ تابستان یا پاییز و یا زمستان طبیعت باشد.
🍀نوروز روز پدیدار شدن و به ظهور رسیدن انسان کامل است و همانطور که این امر برای هر کس به صورت فردی ممکن است رخ بدهد و شخص به ظهور باطنی و فردی راه یافته و حقیقت انسان کامل و حجّت خدا را در جان خویش ملاقات کند، روزی که جهان بشری از ماسویالله رو برگرداند و به خدا رو کند، نوروز و ظهور عمومی فرا میرسد و #انسان_کامل و #حجّت_خدا بر همگان ظاهر و پدیدار میشود. آن روز است که علم و حلم و همۀ کمالات انسانی در جهان به اوج خود میرسد و همۀ گنجهای پنهانِ درونِ جان انسانها و همۀ اولیائی که همچون گنجهایی در بین انسانها مخفی و ناشناختهاند، پدیدار و شناخته میشوند و صلح و عدالت و معنویّت و محبّت، جهان بشری را فرا میگیرد.
🍀پروردگارا حقیقت نوروز را به ما بشناسان و مدد فرما که به نوروزمان راه یابیم و عیدِ عود ما به خودت را فرا رسان و ما را از برکات آن رخداد مبارک بهرهمند گردان و توفیقمان ده که در نوروز سیر فردیِمان، از دوستانمان با شیرینیهای نیکی و احسان، خُلقِ خوش و روحیّات والا، و معرفت و یقینمان پذیرایی کنیم و آنان را بر سر سفرۀ دعاهای خیرمان مهمان کنیم.
🍀خداوندا، زمستان سرد و مرگبار جامعۀ بشری را به بهار #ظهور_حجّتت مبدّل فرما و عید نوروز جهان بشری را برسان و همۀ انسانها را از برکات کمال آفرین زندگی در پرتو نظام مهدوی بهرهمند فرما و در آن نوروز همگانی از همۀ انسانها با شیرینی دیدار و وصال مولایمان #حضرت_بقیّه_الله الاعظم ارواحنافداه، پذیرائی نما.
#آمین_یا_ربّ_العالمین
#استاد_مهدی_طیّب ۱۳۸۹/۱/۱۹
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●مراقبات روز پانزدهم ماه رجب●□
□روز نيمۀ رجب روز مباركى است و در آن چند عمل مستحب است:
#اوّل: غسل
#دوّم: زيارت حضرت سيّدالشهداء عليه السّلام، زيرا از ابن ابى نصر نقل شده كه گفت: از حضرت رضا عليه السّلام پرسيدم، امام حسين عليه السّلام، را در كدام ماه زيارت كنيم؟ فرمود: در نيمۀ رجب و تمام ماه شعبان.
#سوّم: خواندن نماز سلمان فارسی
□به اين صورت كه ده ركعت نماز گزارد، بعد از هر دو ركعت سلام دهد و در هر ركعت بخواند:
●سوره «حمد» یک مرتبه
●سوره «توحيد» سه مرتبه
●سوره «كافرون» سه مرتبه
□و پس از هر سلام دستها را بلند كند و بگويد:
□لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ
#سپس_بگوید:
□إلَها وَاحِدا أَحَدا فَرْدا صَمَدا، لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَدا
#سپس_دستها_را_بر_چهره_خود_بكشد.
#چهارم: چهار ركعت نماز بخواند و پس از سلام دست به دعا بردارد و بگويد:
□اللَّهُمَّ يَا مُذِلَّ كُلِّ جَبَّارٍ وَ يَا مُعِزَّ الْمُؤْمِنِينَ أَنْتَ كَهْفِي حِينَ تُعْيِينِي الْمَذَاهِبُ وَ أَنْتَ بَارِئُ خَلْقِي رَحْمَةً بِي وَ قَدْ كُنْتَ عَنْ خَلْقِي غَنِيّا وَ لَوْ لا رَحْمَتُكَ لَكُنْتُ مِنَ الْهَالِكِينَ وَ أَنْتَ مُؤَيِّدِي بِالنَّصْرِ عَلَى أَعْدَائِي وَ لَوْ لا نَصْرُكَ إِيَّايَ لَكُنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحِينَ يَا مُرْسِلَ الرَّحْمَةِ مِنْ مَعَادِنِهَا وَ مُنْشِئَ الْبَرَكَةِ مِنْ مَوَاضِعِهَا يَا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بِالشُّمُوخِ وَ الرِّفْعَةِ فَأَوْلِيَاؤُهُ بِعِزِّهِ يَتَعَزَّزُونَ وَ يَا مَنْ وَضَعَتْ لَهُ الْمُلُوكُ نِيرَ الْمَذَلَّةِ عَلَى أَعْنَاقِهِمْ فَهُمْ مِنْ سَطَوَاتِهِ خَائِفُونَ أَسْأَلُكَ بِكَيْنُونِيَّتِكَ الَّتِي اشْتَقَقْتَهَا مِنْ كِبْرِيَائِكَ وَ أَسْأَلُكَ بِكِبْرِيَائِكَ الَّتِي اشْتَقَقْتَهَا مِنْ عِزَّتِكَ وَ أَسْأَلُكَ بِعِزَّتِكَ الَّتِي اسْتَوَيْتَ بِهَا عَلَى عَرْشِكَ فَخَلَقْتَ بِهَا جَمِيعَ خَلْقِكَ فَهُمْ لَكَ مُذْعِنُونَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ.□
□روايت شده: هر صاحب اندوهى اين دعا را بخواند حق تعالى او را از اندوه و غم رهايى بخشد.
#پنجم: عمل امّ داود كه مهمترين عمل اين روز است و براى برآمدن حاجات و برطرف شدن سختیها، و دفع ستم ستمكاران بسيار مؤثّر است.
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○روزه ایّامالبیض ماه رجب و عمل امِّ داود○□ □عمل امّ داود مهم ترين عمل روز پانزدهم ماه رجب میباشد
□●عمل امّ داود در روز پانزدهم ماه رجب●□
□عمل امّ داود مهمترين عمل این روز است و براى برآمدن حاجات و برطرف شدن سختیها و دفع ستم ستمكاران بسيار مؤثّر میباشد.
□كيفيت آن چنين است که چون بخواهد اين عمل را بجا آورد:
□روزهاى سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم را روزه بدارد، سپس در روز پانزدهم هنگام ظهر غسل كند و چون وقت ظهر داخل گردد، نماز ظهر و عصر را با ركوع و سجود نيكو بجا آورد، در جايى خلوت كه چيزى او را مشغول نكند و كسى با او سخن نگويد.
□چون از نماز فراغت يابد، رو به جانب قبله كند و بخواند:
●سوره «حمد» را صد مرتبه
●سوره «توحيد» را صد مرتبه
●«آية الكرسى» را ده مرتبه
#و_بعد_از_اينها_قرائت_كند_سورههاى:
●«انعام
●بنى اسرائيل (اسراء)
●کهف
●لقمان
●يس
●صافات
●حم سجده
●حم عسق
●حم دخان
●فتح
●واقعه
●ملك
●نون
●اذا السّماء انشقّت» و پس از آن را تا آخر قرآن.
□و چون از اينها فارغ شود، درحالیكه رو به قبله میباشد بگويد:
□صَدَقَ اللَّهُ الْعَظِيمُ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ذُو الْجَلاَلِ وَ الْإِكْرَامِ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ الْحَلِيمُ الْكَرِيمُ .......
( جهت قرائت متن کامل به مفاتیح الجنان مراجعه شود)
□سپس یک بار در حالت سجده و یک بار در حالی که طرف راست صورت را بر خاک گذاشته و بار دیگر در حالی که طرف چپ صورت را بر خاک گذاشته بگوید:
□اللَّهُمَّ لَكَ سَجَدْتُ وَ بِكَ آمَنْتُ فَارْحَمْ ذُلِّی وَ فَاقَتِی وَ اجْتِهَادِي وَ تَضَرُّعِی وَ مَسْكَنَتِی وَ فَقْرِی إِلَيْكَ يَا رَبِ
خدايا براى تو سجده میكنم و به تو ايمان دارم تو به خوارى و پريشانیام ترحم كن كه جهد و كوششم و زارى و مسكنت و فقرم به درگاه توست، اى پروردگار من
□و كوشش كند كه اشک بريزد هر چند به قدر سر سوزنى باشد. به درستى كه اين علامت استجابت دعاست، انشاءالله
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
●دمشق جمع پریشان کربلا و بقیع است
●اگرچه فاصله با این نقاط داشته باشد
●وزیده پرچم ارباب رو به سوی دمشقش
●به خواهرش همه جا التفات داشته باشد
#مهدی_رحیمی_زمستان
■السَّلامُ علیکِ یا مَن ظَهَرَت مَحَبَّتُها لِلحُسَینِ المَظلوم■
" #شب_زیارتی_اباعبدالله "
@mohamad_hosein_tabatabaei
#نکتهی_ناب
□●عقیله بنی هاشم●□
□حضرت ولیةالله الکبری، عالمه ی غیر معلمه، عقیله ی بنی هاشم زینب کبری سلام الله علیها، مستغرق فی ذات الله بود. لذا در جواب آن ملعون که گفت: کار خدا را نسبت به برادر و اهل بیتت چگونه دیدی؟ فرمود: « ما رَأیْتُ إلّا جَمیلا.»
□باطن جمال، جلال و در متن جلال، جمال منطوی است. و کمال توحید آن است که این باطن را شهود نمایی.
□حضرت زینب کبری سلام الله علیها در عاشورا که اوج ظهور اسماء جلالیه و قهریه است، جمال را شهود فرمود. اعنی در عین جلال، جمال دید. و در عین حال برزخ دریای تکوین و تشریع را مراعات فرمود و دشمن را تحقیر و تصغیر کرد: «انی لاستصغر قدرک و استعظم تقریعک و استکثر توبیخک.»
□در توحید جمع بین تکوین و تشریع و حفظ احکام مراتب، شرط تامّ است.
□●علی، نقطه آغاز وجود. ص ۲۸۶●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■شهادت حضرت جبل الصبر، عمة الائمه، عقیله العرب، مخدره زینب سلام الله علیها را به ساحت قدسی مولانا حجة ابن الحسن علیه السلام ، و شیعیان حضرت مولا تسلیت عرض میکنیم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 260 -258 بقره قسمت پنجم
بخش نهم
● امام رضا (علیه السلام ) و مأمون عباسى و بحث در باره ابراهيم (علیه السلام ) و احياء اموات
و در كتاب عيون با ذكر سند از على بن محمد بن جهم روايت كرده كه گفت : من در مجلس مامون حاضرشدم ، و ديدم على بن موسى الرضا نزد او است .
مامون پرسيد: يا بن رسول الله آيا عقيده شما اين نيست كه انبياء معصوم هستند فرمود: بلى ، مامون از حضرت در مورد چند آيه قرآن سؤال كرد كه در آن سخن از گناه انبياء شده ، از جمله پرسيد: پس چرا ابراهيم (عليه السلام ) درخواست كرد كه ((رب ارنى كيف تحيى الموتى ؟)) و خداى تعالى از او پرسيد: ((او لم تومن ؟)) و ابراهيم (عليه السلام ) هم در جواب عرض كرد: ((بلى و لكن ليطمئن قلبى )).
حضرت رضا (عليه السلام ) فرمود: خداى تبارك و تعالى قبلا به او فرموده بود: من از ميان بندگانم يكى را خليل خود مى گيرم ، بطوری كه اگر از من مرده زنده كردن را بخواهد اجابت خواهم كرد، ابراهيم (عليه السلام ) به دلش افتاد كه خود او خليل خدا است و لذا گفت : ((رب ارنى كيف تحيى الموتى ؟))، و خداى تعالى در جوابش پرسيد: مگر ايمان ندارى ؟ بيان داشت : چرا، ولى مى خواهم خاطرم جمع شود كه خليل تو من هستم .
مولف : در سابق آنجا كه گفتارى از بهشت آدم داشتيم كلامى درباره على بن محمد بن جهم و در خصوص همين روايتى كه از على بن موسى الرضا نقل كرده آورده شد، به آنجا مراجعه كنيد.
اين را بايد دانست كه روايت نامبرده بر اين معنا دلالت دارد كه مقام ((خليل بودن )) مقامى است كه مستلزم استجابت دعا است ، كلمه ((خلت )) نيز با اين معنا مى سازد، چون اصل اين كلمه به معناى ((حاجت )) است ، و اگر دوست را هم خليل مى نامند به اين جهت است كه وقتى صداقت و دوستى به حد كمال رسيد، حوائج صديق خود را بر مى آورد، و اين معلوم است كه وقتى حاجتش را بر مى آورد كه قدرت و كفايت برآوردن آن را داشته باشد.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 584
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■● #او_هم_منتظر_امر_خداست!
حضرت آیتالله بهجت قدسسره●■
■●گویا حضرت علیهالسلام از ما میخواهد که اعتکاف و توسل و دعایمان برای خصوص فرج و ظهور آن حضرت واقع شود، ولی ما به او خطاب میکنیم که: «عالم زدست رفت، تو پا در رکاب کن». و یا اینکه میگوییم: «ای یوسف زهرا، بیا». غافل از اینکه او هم از خدا میخواهد که بیاید.
■●مگر آمدن او به دستِ اوست که از او میخواهیم از زندان بیرون بیاید؟! بلکه همه باید از خدا بخواهیم تا اذن دهد او ظهور نماید. خود او هم منتظر امر خدا و الهامات خداست تا ظهور کند و خود را معرفی کند، و از غریبی و درماندگی نجات یابد؛ زیرا گرفتاری او، گرفتاری همه بشر، و نجات و فرج او نجات همهی بشر، و نجات و فرج او برای همه است.
■●در محضر بهجت، ج٣، ص٢۴٨●■
@mohamad_hosein_tabatabaei