🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
#روز_هشتم_محرّم
■نامۀ عمر سعد به ابن زیاد مبنی بر توافق با امام حسین علیه السّلام و عدم نیاز به جنگ
■القائات شمر به ابن زیاد
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
■●امام زمان علیهالسّلام شبیه حضرت علیّاکبرِ امام حسین علیهماالسّلام هستند.●■
■ #الف - رفع الحسين سبابته نحو السماء و قال «اللَّهُمَّ اشْهَدْ عَلَى هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ فَقَدْ بَرَزَ إِلَيْهِمْ غُلَامٌ أَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ كُنَّا إِذَا اشْتَقْنَا إِلَى نَبِيِّكَ نَظَرْنَا إِلَى وَجْهِهِ»
■هنگام به میدان رفتن علیّاکبر علیه السّلام، امام حسین علیهالسّلام انگشت سبّابۀ خود را به سوی آسمان گرفته و فرمودند:
■«خدایا شاهد باش که پسری برای مبارزه به سوی آنها میرود که شبیهترین مردم به رسول توست در خلقت و اخلاق و سخن گفتن. هرگاه مشتاق پیامبرت میشدیم، به چهرۀ او نگاه میکردیم»
■«بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج ۴۵، ص۴۲»■
■ #ب - نظر أميرالمؤمنين عليهالسّلام الى ابنه الحسين عليهالسّلام فقال: «إنَّ إِبْنیِ هذَا سَیّدٌ، کما سَمَّاهُ رَسُولُ اللّهِ صلّی الله علیه وآله وسلم سَیِّداً، وَ سَیَخْرِجُ اللَّهُ مِنْ صُلْبِهِ رَجُلاً بِاسْمِ نَبِیِّکمْ، یُشْبِهُهُ فِی الخَلْقِ وَالخُلُقِ. یَخرُجُ حِينَ غَفلَةٍ مِنَ النّاسِ وَ إماتَةٍ مِنَ الحَقِّ وَ اِظهارٍ مِنَ الجَورِ.»
■امیرالمؤمنین علیهالسّلام به پسرشان حسین علیهالسّلام نگریستند؛ سپس فرمودند:
■«همانا این پسرم همانگونه که رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم او را آقا و سرور نامیدند، سرور و آقاست و بزودی از نسل او مردی همنام با پیامبرتان (حضرت مهدی علیهالسّلام) قیام میکند که در خلقت و اخلاق شبیه پیامبراکرم است. او در زمان غفلت مردمان و میرانده شدن حق و غلبه ستم قیام میکند.»
■«إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج۵، ص۱۲۴»■
■پس حضرت مهدی ارواحنا فداه و حضرت علیاکبر علیهالسّلام هر دو شبیه پیامبر و همانند یکدیگرند.
■●«استاد مهدی طیّب»●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
■●یکی دیگر از درسهایی که در عرصهی اخلاق و عرفان در #مکتب_عاشورا میتوان آموخت، درس #تسلیم و #تفویض است.●■
■[نمونه ای] از تسلیم در واقعهی عاشورا، زمانی مشاهده میگردد که #حضرت_علی_اکبر علیهالسّلام در نزدیکی #کربلا از جانب پدر خبردار میگردند که شهادت در پیش است. این فرزند بزرگوار اباعبدالله علیهالسّلام از پدر سؤال میکند:
■اَ لَسنا عَلَی الحَقِّ؟ مگر ما بر حق نیستیم؟
امام حسین علیهالسّلام سخن ایشان را تأیید میکنند و میفرمایند: بَلی: آری.
■پس آن حضرت به پدر عرضه میدارند: اِذاً لا نُبالی بِالمَوتِ: در آن صورت، کشته شدن چه هراس، ترس و اهمیّتی خواهد داشت؟ کشته شدن در راه رضای خدا، باعث افتخار است. حضرت علی اکبر علیهالسّلام پذیرای تقدیر الهی است.
■●كرشمه حسن _ تأليف استاد مهدی طيب●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
■●حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله)●■
■سینه زنی ها و عزاداری های خالصانه را منتقل کنید.
■این آهن سرد بی خاصیت (علامت) هیچ فایده ای ندارد
■علامت برداری نه مورد توصیه قرآن و روایات است و نه کاری عقلی می باشد
■توصیه امام حسین (علیه السلام) در وداع آخر باید سرلوحه همگان باشد که نباید به سراغ هر کاری که باعث پایین آمدن قدر و منزلت مان شود، برویم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
■اَعظَمَ اللّهُ اُجُورَنا بِمُصابِنا بِالحُسَینِ عَلیهِ السّلامُ ، وَ جَعَلَنا وَ ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَعَ وَلِیّهِ الاِمامِ المَهدِیِّ مِن الِ مُحَمَّدِِ عَلَیهِمُ السّلامُ■
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
■●مراقبات شب دهم محرّم●■
■شب دهم محرّم، شب عاشورا و شبی است که امام حسین علیهالسّلام و یارانش آن را احیاء داشته و تا صبح به قرائت قران و دعا و مناجات پرداختند. لذا احیاء این شب فضیلت فراوان دارد. در فضيلت احياء اين شب روايت كردهاند:
■مانند آن است كه عبادت كرده باشد به عبادت جميع ملائکه، و عبادت در آن، برابر هفتاد سال عبادت است، و اگر كسى را توفيق دست دهد در چنين شبى در كربلا باشد و امام حسين عليه السّلام را زيارت كند و نزد آن حضرت تا صبح بيتوته كند، خدا او را آغشته به خون امام حسين عليه السّلام در زمرۀ شهدا با آن حضرت محشور فرمايد.
■سيّد بن طاووس در كتاب «اقبالالاعمال» براى اين شب دعاها و نمازهاى بسيار، با فضيلتهاى فراوان روايت كرده است، از جمله:
■ ۱- صد ركعت نماز که در هر رکعت بخواند:
■سوره «حمد» یک مرتبه
■سوره «توحيد» سه مرتبه
■و بعد از پايان صد ركعت، هفتاد مرتبه بگويد:
■«سبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ»
■و در روايت ديگر پس از العلى العظيم استغفار هم ذكر شده است.
■ ۲- چهار ركعت نماز در آخر شب، كه در هر ركعت بخواند:
■سوره «حمد» یک مرتبه
■«آية الكرسى» ده مرتبه
■سوره «توحيد» ده مرتبه
■سوره «فلق» ده مرتبه
■سوره «ناس» ده مرتبه
#و_پس_از_سلام:
■صد مرتبه سوره «توحيد» را قرائت كند.
■ ۳- چهار ركعت نماز، که درهر ركعت بخواند:
■سوره «حمد» یک مرتبه
■سوره «توحيد» پنجاه مرتبه
■و اين نماز برابر است با نماز اميرالمؤمنين عليه السّلام كه فضيلت بسيار دارد. و پس از نماز، بسيار ذكر خدا كند و صلوات بسيار بر رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرستد، و هر چه میتواند بر دشمنان ايشان لعن كند.
#مراقبات_ماه_محرم
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴🏴🏴🏴🏴 #حی_علی_العزا... #مصارع_عشاق قسمت(۸) ■وقتی که این نور بر ظلمت تابید و به تعبیر امیرالمؤمنین
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
#مصارع_عشاق
قسمت(۹)
■او نور مطلق است، جایی که امام حسین علیه السلام است هیچ ظلمتی وجود ندارد، او امام است، امام حسین که در کربلا امام نشد، مثلا بگوییم کربلا موطن امتحان امام است! امام که دیگر امتحان ندارد! او خودش دیگران را امتحان میکند، او بابی است که همه به او امتحان میشوند. امام حسین علیه السلام در کربلا تک و تنها شد، این تنهایی، مقام استأثاری امام است، در اینجا هیچ کس با امام نیست و او تنهای تنها است. او در این موطن فردانی فرمود: «هل مِن ناصر یَنصُرُنى؟!»، امام خواست بگوید که من ذاتم همین است، ذات من تنهایی است... چون ذات حق متعال بی چون است، تک و احد است و دو ندارد، لذا ظل او نیز احد و فرد است. امام حسین علیه السلام نیز چون فرد بود، در آن مقام فردانیت مطلقش که در آنجا کسی جز حق متعال و شخص امام راه ندارد، گفت «هل مِن ناصر یَنصُرُنى؟!»... مطلب بسیار عمیق است! امام یک سفر بیشتر ندارد و آن نیز سفر من الحق الی الخلق است. امام مطلقا در خدا بود، حتی از آن مقام پایین تر نیز نیامد، از همانجا فرمود تَعالَوا... هل مِن ناصر یَنصُرُنى؟! بالا بیایید! شاعر چقدر خوب این سفر من الحق الی الخلق اباعبدالله الحسین علیه السلام را به شعر درآورده است...
●چون که بُد بی یار ذات واحدم
●بی کس از وحدت به کثرت آمدم
●آمدم بی یار تا یارم که شد
●و اندر این صحرا خریدارم که شد
●چون نبُد مثلی و انبازی مرا
●هم نباشد یار و همرازی مرا
■من هم مظهر لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ هستم. من هم بی چونم، من اصلا یاری آنجا ندارم، در آنجا کاملا تنها هستم، لذا آن عارف، حکمت پیامبر ما را حکمت فردانیه قرار داد. صاحب هذا الامر فریدٌ... اینها تک هستند، آنجایی که این حضرات هستند هیچ کس نیست! هیچ کس در آنجا یار این ذوات مقدس نیست! هر کس هم اگر بخواهد به آنجا برود و یار آنها شود تک میشود. آنجا اصلا دوئیت راه ندارد.
●چون که تنها بوده ذاتم از قِدَم
●هم در این صحرا زدم تنها علم
■آن مقام تنهایی امام خیلی مقام خاصی است، وقتی در آن مقام تنهای تنها شد، وقتی حتی حضرت علی اصغر علیه السلام هم شهید شده بود، گفت هل مِن ناصر یَنصُرُنى؟ در این زمان حضرت سید الساجدین علیه السلام از خیمه خارج شد... این آقا به آنجا راه دارد...
●هرکسی را من معین و مونسم
●گرچه اینسان بی معین و بی کسم
■من خودم فردی هستم که ممد همهی همت ها و معین همهی ارواح هستم، من ناصر بالذات هستم، وقتی که ناصر بالذات ناصر های بالعرض را میخوانَد، معنی اش این است که میخواهد آنها را در خودش فانی کند! او ناصر بالذات است! اصلا چه کسی میتواند او را یاری کند؟! ناصر بالذات میدانی یعنی چه؟! یعنی در عالم فقط او ناصر است! اصلا به غیر از اباعبدالله، غیر از امام زمان علیه السلام در عالم اصلا ناصری وجود ندارد! امام گفت من ناصر مطلق هستم، اصلا من ناصر بالذات هستم. کسی که ناصر بالذات است ناصر میخواهد چه کار؟ «کلُّ شیءٍ یرجع الی اصله»
●قطره دریاست اگر با دریاست
●ورنه او قطره و دریا، دریاست
■هرکسی که به این ناصر بالذات اصابت کند خودش هم ناصر میشود.
●ماهیان جان در این دریا پرند
●تو نمیبینی که کوری ای نژند
●بر تو خود را میزنند آن ماهیان
●چشم بگشا تا ببینیشان عیان
■اگر ولی خدا به کسی تنه بزند، کار او دیگر تمام است، مراد از این سخن هم این تنهی جسمانی نیست. اصلا عمر خودتان را وقف این کنید که یک ولی خدایی یک تنهی باطنی به شما بزند...
#ح_م
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
■●عباس در کلام امام حسین علیه السلام●■
■شاید در بین همه ی سخنانی که معصومین علیهم السلام در باره حضرت عباس فرمودند، جملات و عبارات حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، به گونه ای دیگر بر آتش دل ها دامن می زند. در عصر روز تاسوعا، حضرت اباعبدالله خطاب به برادر فرمودند:
■إرکـَب بـِـنفسی أنت تَلقاهُم وَ اسئَلهُم عمّا جائهُم.....
■جانم به قربانت! سوار بر اسب شو و نزد دشمن برو و از آنها بپرس برای چه به اینجا آمده اند.
■در این جمله ، عبارت «بنفسی أنت» خود گویای عمق علاقه و احترامی ست که مولا اباعبدالله علیه السلام نسبت به برادر بزرگوارشان دارند.
■همچنین در روز عاشورا، هنگامی که حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام بر بالین خونین برادر، و در کنار نهر علقمه حاضر شدند و لحظهی شهادت برادر خویش را مشاهده نمودند، خطاب به ایشان فرمودند:
■« جَزاکَ الله خیرا ً یا أخی! لَقَد جاهَدتَ فی الله ِ حَق ّ جهاده ِ »
■برادرم! خداوند پاداش نیک تو را دهد، تو در راه خدا به طور کامل جهاد کردی.
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
■«وَ مٰا أَمْرُنٰا إِلاّٰ وٰاحِدَةٌ»(قمر/۵۰) از این امر واحد بر اساس روایت تعبیر کردیم به نور واحد. این نور واحد نورالانوار عالم وجود است. مبدأ و علت خلقت است. پیرامون «حُسِینٌ مِنّي» مطالبی عرض شد که به این نور واحد بر میگردد. چون تمامی مخلوقات عالم امکان از این نور واحد منشعب شدهاند. از جملهی این مخلوقات جسم، نفس، خیال و عقل مبارک امام حسین علیهالسلام است.
■عصمت نیز درجاتی دارد؛ یک عصمتی را انسان کامل مستقیم از ذات حق متعال دریافت کرده است، یک عصمتی هم از معصوم دریافت شده است. عصمت چهارده معصوم علیهمالسلام از حق متعال است اما عصمت حضرت علی اکبر، حضرت ابوالفضل العباس، حضرت فاطمه معصومه و حضرت زینب سلام الله علیهم اجمعین از معصوم است. در برخی از روایات داریم که معصوم به غیر معصومی میفرماید: «بِنَفْسي أنت»؛ جانم به فدای تو. قاعدهی عالم این است که دانی، فدای عالی بشود و معصوم وقتی سخن می گوید، سخنش از روی تعارف نیست. اگر معصوم مبتنی بر تعارف حرف بزند، بر عصمتش خلل و خدشه وارد میشود. هم فعل و هم قول معصوم حجت محض و مبتنی بر اتصال به وحی است. مراد از وحی بحث عام آن است. یعنی مبتنی بر اتصال به غیب نظام هستی است. چون معصوم عقل کل است، هر کاری که انجام می دهد از روی حکمت است. چرا در این جا، معصوم که بالاترین فرد عالم امکان است، میخواهد خودش را فدای دانی بکند؟
■این «بِنَفْسي أنتَ یا أخي» که اباعبدالله علیهالسلام خطاب به حضرت ابوالفضل علیهالسلام میفرمایند یا این که حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام به حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها میفرمایند: «فِداها أبُوها» یعنی چه؟
■انسان کامل دارای مراتب است. مرتبه ی اعلی او مرتبهی نور واحد است. به حیث این که او در مرتبهی نور واحد قرار دارد، تمام عالم فدای انسان کامل است. همهی مخلوقات نظام وجود حول محور او میچرخند و به طواف وجودی او در طواف هستند. و به حیثی که انسان کامل در مرتبهی عالم طبیعت است، میبیند که حضرت معصومه سلام الله علیها در مرتبهی عالم عقل کل هبوط دارد. از حضرت معصومه سلام الله علیها در غیاب حضرت موسی بن جعفر علیه السلام سوال میکنند. بی بی نظام هستی تمام سوالات این سائلین را جواب میدهند. در راه این افراد با حضرت موسی بن جعفر علیه السلام برخورد میکنند. دوباره از حضرت سوالها را میپرسند. حضرت میفرمایند: «دخترم به شما چه جوابی داد؟» وقتی جواب را میگویند، امام میفرماید: «فداها ابوها». من هم میخواستم همان جوابها را بدهم. حضرت میبیند که دخترش به مرتبهی عصمت رسیده، صاحب مقام عقل کل است، علم را از مشکات امامت گرفته. فلذا حضرت در مرتبهی ظاهر میفرماید فداها ابوها. یعنی این مرتبهی دانی من فدای این مرتبهی عالی من. سخن اباعبدالله دربارهی حضرت عباس علیهالسلام نیز همین گونه است.
■در هر صورت ائمهی اطهار علیهم السلام نور واحد هستند. در این مقام نور واحد همگی اشتراک دارند. «کُلُّنا نُورٌ واحِدٌ». این نور واحد مبدا خلقت است. این نور واحد ازلی و ابدی است. حجت حق متعال است. تا خدا بوده و هست که تا و إلی بر نمیدارد، این نور واحد هم هست. قدیم است به قدم حق متعال. یا قدیم الاحسان به حق الحسین... از عالم هم این نور واحد برداشته شدنی نیست. این نور واحد در قالب مخلوقات ظهور دارد...
#ح_م
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
#روز_نهم_محرّم
■تحویل نامۀ ابن زیاد به عمر سعد و تصمیم او به جنگ
■ترفند شمر برای دادن امان نامه به حضرت ابوالفضل علیه السّلام
■مهلت گرفتن تا صبح فردا برای عبادت و مناجات..
@mohamad_hosein_tabatabaei