#ابلاغ_ولایت
○بسمه تعالی شانه○
□يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَه....
چون فرمود بَلّغ، به جمیع اکوان من الازل الی الابد ابلاغ شد و ندای بلغ از جانب رب رسول ختمی که رب الارباب است ازلی و ابدی است و هرگز این ندا از عالم وجود منقطع نمیشود. چه بهره هر موجودی از خطاب ایجادیِ کُن بواسطه سریان این ابلاغ در متن وجود او محقق میشود.
□یکی از اولیاء الهی حقیر را فرمود که در مکاشفتی دیدم چون جناب حق تبارک و تعالی به رسولش فرمود يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ، نوری از جانب ذات اقدس اش تجلی کرد و در اقطار هر موجودی نفوذ یافت و هر شیء به این نور شیئیت پیدا کرد. این نور فصل اخیر هر چیزی است و به اوست شیئیت هر شیء.
□مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ چیست که رسول خاتم از جانب ذات غیبی امر به ابلاغ آن پیدا میکند چندان که اگر ابلاغ نکند تو گویی هیچ رسالتش را انجام نداده است؟
□از جانب ولی علی الاطلاق عالم وجود جز ولایتش نازل نمیشود. هو الولی؛ هر ولیی به اندازه بهره اش از این ولایت الهی ولی الله است. لذا ولایت همه اولیاء مقید است مگر ولایت خاتم که ختم اولیاء است. لذا خطاب شد که مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ را ابلاغ کن. یعنی آنچه به جان عزیزت نازل شد را به تمامه ابلاغ کن. مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ و مَا أوحي إِلَيْكَ هم ابلاغ تشریعی دارد و هم ابلاغ تکوینی. اگر ابلاغ نکنی رسول نیستی، زیرا رسالت هر رسول به ابلاغ ولایتش بر میگردد. یا علی کُنتَ مَعَ الأنْبیاء سِرّاً وَ مَعی سِرّاً وَ جَهْراً.
□چون حضرت خاتم در منزل سراح مطلق واقع شده ولایتش هم مطلق است از اینرو آنچه در سرّ سویدای اوست در جهر هم به تمامه در صورت ولایت علویه ظاهر گردید. و این ماه شب چهارده را میماند. چون انبیاء دیگر مظهر اتم اسم جامع نبودند، جامع نبودند لذا ماه ولایتشان تمام نبود و شب اول بودند یا دوم یا سوم و هکذا. اما رسول جامع است، قمر ولایتش هم کامل.
□لذا مامور به ابلاغ در یوم الغدیر شد تا دریای تکوین و تشریع بهم آید و متن واقع و ثبوتی که نفس الامر است در منظر عقول شهود گردد .غدیر برکه ایست که ثبات دارد فافهم.
تشریع از متن تکوین بر میخیزد. بدان آن ولایت عظمای علوی که در غدیر ابلاغ شد و مردم به صدق که تصدیق واقع است دعوت شدند امر ازلی الهی است؛ کُنت وَلیّاً وَ آدم بَینَ الماءِ وَ الطّین.
○دل هر ذره را که بشکافی
○آفتابیش در میان بینی
□ولایت عظمای الهی در هر چیزی از ذره تا مجره سریان دارد؛ إِنَّ إِسم عَلي مَکتُوبٌ عَلی کُلّ شَئ. دشمنان ولایتش چه بدانند و چه ندانند سر سفره این ولایت موجودند، بِوُجُودِهِ ثَبِتَت الأَرض وَ السَّماء. اگر اقرار کنند در شمار صادقین درآیند و اگر انکار کنند خطاب وَيْلٌ لِّلْمُكَذِّبِينَ را مشمول گردند که کذاب آن است که خود را تکذیب کند. مبالغه در کذب آنجاست که خود را تکذیب کنی!! منکر حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام منکر خودش است پس گوی او را که كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ. چون آنکس که خود را انکار کند از طبیعت انسانی اش منسوخ شده است.
○هر روز زنده ام به ولای تو یاعلی
○فردا به روح پاک امامان گواه باش
دوشنبه ۵ شهریور ۹۷
مصادف با سالروز میلاد مسعود امام هادی علیه السلام
بلد خلخال
#ح_م
□○گوشه ای از فضایل رسول اکرم، امیر المؤمنین و اهل بیت علیهم السّلام○□
□شیخ صدوق در «علل الشرایع» از مفضل بن عمر، روایت مفصلی را نقل کرده که در آن آمده است: «خداوند پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم را برای تمام پیامبران و رسولان فرستاده و امیر المؤمنین علیه السّلام جانشین او در میان آنان می باشد. و همانگونه که فرمانبرداری از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بر آنان واجب می باشد، فرمانبرداری از امیر المؤمنین علیه السّلام نیز بر آنان واجب بوده، مأمورین بهشت و دوزخ از او دستور گرفته، و فرشتگان مأمور به آمرزش خواستن برای شیعیانش می باشند، همانگونه که مأمور به پذیرش توحید، نبوت و ولایت هستند. خداوند متعال می فرماید:
«کسانی که عرش و اطراف آن را حمل می کنند، با ستایش خدا او را منزه داشته و برای کسانی که ایمان آورده اند، آمرزش می خواهند.»«» از این مطالب روشن می شود که تمام هدایتها و سعادتها منسوب به این دو نفر و جانشینان آنها می باشد. و بهمین جهت از طریق عامه و خاصه از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده است که فرمودند: اگر گلزارها قلم، دریاها مرکب، جنیان حسابدار شده و انسان ها بنویسند نمی توانند فضایل امیر المؤمنین صلّی اللّه علیه و آله و سلّم را بشمارند.(۱)
#المراقبات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○گوشه ای از فضایل رسول اکرم، امیر المؤمنین و اهل بیت علیهم السّلام○□ □شیخ صدوق در «علل الشرایع» ا
□○گوشه ای از فضایل رسول اکرم، امیر المؤمنین و اهل بیت علیهم السّلام○□
□روایات قطعی داریم که پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و امیر المؤمنین علیه السّلام و همچنین جانشینان آنها سرچشمه و منشأ همه خیرات هستند. پیش از این، از پیشوایان اهل سنت، مانند «احمد بن حنبل» در مسند خود و «ابی یعلی» در کتاب «فردوس» و از «ابن خالویه» در کتاب «منهج التحقیق» روایت صریحی نقل کردیم که شیعه، تسبیح، تقدیس، ثنا کردن،لا اله الا اللّه گفتن و یکتا شمردن خدا را از آنان و فرشتگان نیز از شیعیان آنان آموختند.
زیارت جامعه کبیره که شیخ صدوق آن را در «الفقیه» روایت کرده و تمام علمای شیعه آن را پذیرفته و به آن عمل کرده اند، بعضی از فرازهای آن گویای این مطلب است که آنان سرچشمه هر خیر و سعادتی بوده، حساب خلق با آنان و بازگشتشان نیز بطرف آنان است.
و هر شریفی در مقابل آنان پایین آمده است. آنان معادن رحمت بوده و هر کسی که خدا را یگانه بداند باید آنان این مطلب را از او بپذیرند. خدا با آنان شروع و با آنان کار را پایان داده، بخاطر آنان باران فرو فرستاده و بخاطر آنان آسمان را نگه داشته است، جسم آنان در میان اجسام دیگران، روح آنان در میان روحهای دیگران و وجود آنان در میان مردم است ولی جایگاه و منزلت آنان نزد خدا بگونه ای است که کسی به آن نرسیده و توقع رسیدن به آن را هم ندارد.(۲)
#المراقبات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○گوشه ای از فضایل رسول اکرم، امیر المؤمنین و اهل بیت علیهم السّلام○□ □روایات قطعی داریم که پیامبر
□○گوشه ای از فضایل رسول اکرم، امیر المؤمنین و اهل بیت علیهم السّلام○□
□شیعه و سنی روایت کرده اند که رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم به علی علیه السّلام فرمودند: «اگر عده ای از امت من درباره تو سخنانی شبیه به آنچه مسیحیان در مورد عیسی بن مریم گفتند، بر زبان نمی آوردند، امروز درباره تو سخنی می گفتم که از کنار هر جمع مسلمانی که می گذشتی، از خاک پا و باقیمانده آب شستشویت برداشته و برای شفا پیدا کردن از آن استفاده کنند. ولی همین مقدار برای تو کافی است که تو از من و من نیز از تو بوده، تو از من ارث برده و من نیز از تو ارث می برم.
این روایت تصریح دارد به این که پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فقط از ترس از دین برگشتن مردم فضایل او را کتمان کرده است. در عین حال می بینیم که فضایل او آشکار و دنیا را پر کرده است. نیز در احادیث زیادی آمده است که آنان علت ایجاد عالم بوده و حدیث «اگر تو نبودی افلاک را نمی آفریدم.» معروف و مشهور است.(۳)
#المراقبات
@mohamad_hosein_tabatabaei
□مرحوم آیتالله شاهآبادی نقل میکرد که یکی از علمای اهل سنّت کتابی علیه شیعه نوشته و گفته است که این کتاب مثل صاعقه شیعه را میسوزاند. امّا خود این عالم سنّی در همین کتابش از عایشه نقل کرده است شبی حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم در حجرهی من بودند. نیمهی شب حضرت را نیافتم. حجرهی سایر همسرانشان را گشتم، آنجا هم نبودند. بعد دیدم با سر و پای برهنه بالای بام حجرهی خودم ایستاده و دست به آسمان بلند کرده و خداوند را به حقّ حضرت علی علیه السّلام قسم میدهند و عرضه میدارند:
🍀اِلهی بِحَقِّ عَلِیٍّ، اِلهی بِحَقِّ عَلِیٍّ🍀
و دعا میکنند. عرض کردم کسی را بهتر از علی نیافتید که خدا را به حقّ او قسم میدهید؟
□فرمود قسم به آن کسی که جانم به دست قدرت اوست، به آسمان نگاه کردم، بهتر از علی نبود، به زمین نظر کردم، بهتر از علی نبود، به شرق و غرب نگاه کردم، کسی بهتر از علی نبود، لذا خدا را به حقّ او قسم دادم.
□○مصباح الهدی - مبحث اهل بيت صلوات الله عليهم اجمعين -ص٢٨٩○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○بخشیدن فدک به حضرت زهرا علیهاالسّلام- ۱۴ ذیالحجّه سال ۷ ه.ق○□
○وَآتِ ذَا القُربى حَقَّهُ
○دفاع از فدک، دفاع از کلیت حقّانیت اهل بیت علیهمالسّلام
#مناسبات_ماه_ذیالحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○میلاد مسعود حضرت امام علی بن محمد النقی الهادی علیه السلام بر تمامی شیعیان و محبان آلالله مبارک و فرخنده باد○□
○صلوات خاصهی حضرت امام هادی علیه السلام○
□اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلاَئِقِ أَجْمَعِينَ اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُوراً يَسْتَضِيءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلاَلَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□فردی بود به نام #عبدالرحمناصفهانی که سنّی بود و فقیر؛ ولی در حرفزدن و مطالبهی حقّش انسان جسوری بود. مردم به او می گویند: برو به دربار متوکّل و حقّت را از او بگیر؛ او هم میرود. روزی که میخواهد به قصر متوکّل برود و او را ببیند، در مسیر مطّلع می شود که متوکّل، علیبنمحمّد، امامهادي علیه السلام، را احضار کرده است تا ایشان را اعدام کند. او هم در کنار جمعیّت میایستد؛ درحالیکه حضرت سوار اسب بودند و یال اسبشان را نگاه می کردند و اطراف را نگاه نمیکردند. می گوید: از دور که نگاهم به حضرت افتاد، مهر ایشان به دلم نشست –با اینکه سنّی بود- و در دلم شروع به دعا کردم خدایا! ایشان را از دست متوکّل نجات بده تا ایشان را نکشد. همینطور که در دلم دعا می کردم، اسب امامهادی علیه السلام به من رسید و ایشان رویشان را بهسمت من برگرداندند و فرمودند: خدا دعای تو را اجابت کرد و خدا به تو غِنا و خانواده ی بزرگی عطا خواهد کرد. حضرت این جمله را گفتند و راهشان را بهسمت قصر ادامه دادند. عبدالرحمناصفهانی میگوید: من به اصفهان برگشتم و بعد از اندک مدّتی خدا ثروت بسیار هنگفت و خانواده ی بسیار بزرگی نصیب من کرد و این از کرامات امامهادی علیه السلام بود و لذا بعد از اینکه من این اتّفاق را دیدم، شیعه شدم.
□○مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۰، ص ۱۴۲
استاد مهدی طیب - جلسه ی ۸۵/۱۰/۱۴○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○ #قرآن: دشمن علی، کافر است○□
□علامه طباطبایی در المیزان در ذیل آیه نخست سوره معارج، روایتی آورده است بدین شرح:
بعد از آنكه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) على (علیه السلام) را به خلافت نصب كرد و فرمود:" من كنت مولاه فعلى مولاه- هر كه من مولاى او هستم على مولاى او است"، خبر به شهرهاى عرب رسيد از آن جمله خبر به گوش نعمان بن حارث فهرى رسيد. از ديار خود حركت نموده به نزد رسول خدا (صلی الله علیه وآله) مشرف شد و عرضه داشت: به ما دستور دادى كه به" لا اله الا اللَّه" اعتراف كنيم و نيز به اينكه تو رسول خدايى شهادت دهيم و دستور دادى جهاد كنيم، حج بجاى آوريم، روزه بگيريم، نماز بخوانيم، و ما هم قبول كرديم. آيا به اين مقدار راضى نشدى تا اينكه اين پسر را به خلافت نصب نموده و گفتى: " من كنت مولاه فعلى مولاه". حال بگو بدانم اين از ناحيه خودت بود و يا از ناحيه خداى تعالى؟ فرمود: به آن خدايى سوگند كه به جز او معبودى نيست، اين دستور از ناحيه خدا بود.
نعمان بن حارث برگشت، در حالى كه میگفت:" بار الها اگر اين سخن حق است و از ناحيه تو است پس سنگى از آسمان بر سر ما ببار" همين كه سخنش تمام شد خداى تعالى با سنگى آسمانى بر سرش كوبيد و او را در جا كشت، و اين آيه را نازل فرمود:" سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ".
□(ترجمه المیزان، ذیل آیه شریفه)□
#نکته:
□طبق روایتی که جناب علامه از مجمعالبیان نقل کردند، حارث بن نعمان مدعی است که به همه دستورات الهی گردن نهاده و تنها زیر بار حکم ولایت کسی همچون علی علیهالسلام نمیرود. در آیه بعد میخوانیم که از وی به عنوان "کافر" یاد شده میفرماید: لِّلْكَافِرِينَ لَيْسَ لَهُ دَافِع. از این آیه فهمیده میشود که اگر کسی اهل نماز، روزه، جهاد، خمس، زکات و ... هم باشد اما معتقد به ولایت حضرتش نباشد، باز کافر است (و البته کفر، مراتب دارد).
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○گوشه ای از فضایل رسول اکرم، امیر المؤمنین و اهل بیت علیهم السّلام○□ □شیعه و سنی روایت کرده اند که
□○گوشه ای از فضایل رسول اکرم، امیر المؤمنین و اهل بیت علیهم السّلام○□
□و کسی که از چگونگی و حکمت خداوند در آفرینش عالم آگاه شود، یقین می کند که یکی از مخلوقات، اولین آفریده او، نزدیکترینشان به او، واسطه فیض او، اسم اعظم او، «حجاب نزدیکتر» و «نمونه برتر» می باشد. طبق روایات زیادی که وارد شده تمامی این موارد در پیامبر ما صلّی اللّه علیه و آله و سلّم وجود دارد. و اگر کسی این مطلب را قبول کند در مورد فضایلی که درباره پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و اهل بیت او آمده است تردید نخواهد نمود. و با تمام وجود باور می کند که عقل ما قدرت شناخت کامل آنان را ندارد. گرچه در این راه تمام عمر خود را صرف کنیم. «اگر آب دریا برای نوشتن کلمات پروردگارم مرکب شوند پیش از این که کلمات پروردگارم تمام شود، آب دریا تمام خواهد شد.»«» «و اگر چشمانم اجازه یابد، با یک نگاه که در آرزوی آن بودم، معروف و مشهور خواهم گردید، در حالی که ناشناخته بوده ام.
و من در میان جلال و جمالش مدهوش شدم، و زبان حال، وضع مرا بازگو می کند.
نگاه هایت را به زیبایی های چهره اش بیفکن. خواهی دید که تمام زیبایی ها در چهره اش فراهم آمده است.
اگر بنا باشد همه زیباییها چهره ای را به حد کمال برساند، خواهی دید که زیباییش او را وادار به تهلیل و تکبیر می کند.»«» آنان منشأ، سرچشمه و پایان تمام فضایلی هستند که در کلمات خداست. و این ۵آیه کلمات خدا را غیر قابل شمارش اعلام کرده بود.(۴)
#المراقبات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○گوشه ای از فضایل رسول اکرم، امیر المؤمنین و اهل بیت علیهم السّلام○□ □و کسی که از چگونگی و حکمت خ
□پس بدون هیچ شکی به این نتیجه می رسیم که فضایل علی علیه السّلام باندازه ای زیاد است که قابل شمارش نیست.
در اینجا بد نیست نوشته ای از امام حسن عسکری علیه السّلام که در آن گوشه ای از فضایل اهل بیت علیهم السّلام آمده است را نقل کنیم: «ماییم که با گامهای نبوت و ولایت قله های حقیقت را فتح نموده و هفت طبقه کوههای بلند فتوی را با هدایت روشن نمودیم. ماییم شیران درنده نبرد و کسانی که دشمن را از پا می اندازند. امروز شمشیر و قلم از آن ماست و فردا پرچم ستایش و علم از ما. نوه های ما هم پیمانان دین، جانشینان پیامبران، چراغهای مردم و کلیدهای کرم هستند. «همسخن» خدا بخاطر گواهی ما به وفای او لباس برگزیدگی را پوشیده و «روح القدس» از میوه نوبر باغهای ما چشید. شیعیان ما اهل نجات، پاک، یاور و محافظ ما و دشمن ستمکاران می باشند. و بعد از سختی ها چشمه های زندگی برای آنها می جوشد، تا «الم» و «طه» و «طواسین» را تمام نمایند. (امضا) حسن بن علی العسکری. سال دویست و پنجاه و چهار .(۵)
#المراقبات
@mohamad_hosein_tabatabaei