eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□قرب انسان به حقیقت عالم به کمال مطلق به پروردگار عالم اتصاف انسان است به صفات الهی دارا شدن اصناف و صفات حق جل و علا که نمونه اتم و‌ فرد کامل این مصداق حجت الله سفیر الهی واسطه فیض امام هر عصر هست که هیچگاه زمین خالی از حجت نمی شود یا ظاهر یا غایب بود او در نظام عالم ضروریه آفتاب یا روشن است زلاله هوا سهو زباله یا آفتاب پشت ابر بود افتاب در نظام عالم ضروریه قرب انسان به حق این قرب سوری و ظاهری نیست راه پیمودن از مبدایی به مقصدی نیست مسافرت ظاهر سیر کردن نیست قرب به حق یعنی آدمی به صفات ربوبی متصف بشود جان او قوی بشود روح او ترقی کند اونکه انسانیت انسان به اوست، و شیئت شئ به صورتشه اونکه حقیقت انسانه بر اثر دادن غذای انسانی به او رشد کند که بارها به عرض رساندیم علم و عمل نفس جان می شوند عین جان میشوند نفس، نفس میشوند حقیقت روح انسان می شوند که روح انسان به شنیدن حرف حقیقی و درست و صحیح به ادراک نمودن و یافتن یک مطلب علمی و قدم برداشتن در راه حق و صدق جان او مشتعل میشه روشن میشه ذات جان قوی میشود نه اینکه ذات یکسو و علم یکسو و عمل یکسو @mohamad_hosein_tabatabaei
□اگر امام زمان را آن اوجش میشناختی میگفتی اقا افتخار امام زمان شناسی من اینه که اگر خواجه طوسی ها، علامه طباطبایی ها، ملاصدراها، شیخ اکبرها، شیخ الرئس ابن سیناها و تمام مفاخر عالم همه جمع بشوند اینها با همه مقاماتی که براشون فرض میشه و اینها رسیدند اینها افتخار همشون اینکه ما همه کلب آستان حضرت بقیه الله ایم اون چون امام زمان را انقدر پایین شناخته و لذا مثل اون شاگرد کلاس دوم بود کودکی به انیشتن نامه نوشته نوشته چون اینقدر از اینور و اونور که انیشتن یک ریاضی دان بسیار قویه گفت اگر من یک سوال بکنم که انیشتن جواب من رو بده معلومه که پس ریاضی دانه کلاس دوم ابتدایی بود یه سوالی نوشت که انیشتن اگر گفتی دو تا دو تا چندتا؟ چه عجب که انیشتن جوابش را طفلی داده ایشون وقتی نامه را جواب گرفته واقعا که تو انیشتینی □آقای عزیز من و تو امام زمان و پیغمبر و اهل بیت شناسیمون مثل این کلاس دومه که میگیم اگه دو دو تا چهارتا ره امام زمان بدونه حالا یعنی امام زمانه که اگر بگیم خواجه طوسی که دو دو تا چهارتا رو میدونه که هیچی بلکه از یک شکل هندسی قطاع حدود نیم میلیون حکم هندسی اخراج میکند میگه یعنی تو این رو از امام زمان بالاتر میدونی نه این از امام زمان بالاتر نیست تو امام زمان را در حد دو دو تا چهارتا دانستن بلدی □تو اگه میدونستی که یعنی اون کسی که فرزند که اگر بخواهد لب باز کند بای بسم الله الرحمن الرحیم را اون نقطه بای را تفسیر کند که یک نقطه است انقدر کتاب میشه اون قدر کتاب میشه هفتاد شتر که نه، هفصدتا شتر که نه، هفت هزار شتر نه، هفت هزار قطار نه، اصلا کل عالم را پر میکنه از کتاب. @mohamad_hosein_tabatabaei
■●امام زمان علیه‌السّلام شبیه حضرت علی‌ّاکبرِ امام حسین علیهماالسّلام هستند●■ ■الف - رفع الحسين سبابته نحو السماء و قال «اللَّهُمَّ اشْهَدْ عَلَى هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ فَقَدْ بَرَزَ إِلَيْهِمْ غُلَامٌ أَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ كُنَّا إِذَا اشْتَقْنَا إِلَى نَبِيِّكَ نَظَرْنَا إِلَى وَجْهِهِ» ■هنگام به میدان رفتن علی‌ّاکبر علیه السّلام، امام حسین علیه‌السّلام انگشت سبّابۀ خود را به سوی آسمان گرفته و فرمودند: ■«خدایا شاهد باش که پسری برای مبارزه به سوی آنها می‌رود که شبیه‌ترین مردم به رسول توست در خلقت و اخلاق و سخن گفتن. هرگاه مشتاق پیامبرت می‌شدیم، به چهرۀ او نگاه می‌کردیم» ●«بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏ ۴۵، ص۴۲»● ■ب - نظر أميرالمؤمنين عليه‌السّلام الى ابنه الحسين عليه‌السّلام فقال: «إنَّ إِبْنیِ هذَا سَیّدٌ، کما سَمَّاهُ رَسُولُ اللّهِ صلّی الله علیه وآله وسلم سَیِّداً، وَ سَیَخْرِجُ اللَّهُ مِنْ صُلْبِهِ رَجُلاً بِاسْمِ نَبِیِّکمْ، یُشْبِهُهُ فِی الخَلْقِ وَالخُلُقِ. یَخرُجُ حِينَ غَفلَةٍ مِنَ النّاسِ وَ إماتَةٍ مِنَ الحَقِّ وَ اِظهارٍ مِنَ الجَورِ.» ■امیرالمؤمنین علیه‌السّلام به پسرشان حسین علیه‌السّلام نگریستند؛ سپس فرمودند: ■«همانا این پسرم همان‌گونه که رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم او را آقا و سرور نامیدند، سرور و آقاست و بزودی از نسل او مردی هم‌نام با پیامبرتان (حضرت مهدی علیه‌السّلام) قیام می‌کند که در خلقت و اخلاق شبیه پیامبراکرم است. او در زمان غفلت مردمان و میرانده شدن حق و غلبه ستم قیام می‌کند.» ●«إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج‏۵، ص۱۲۴»● ■پس حضرت مهدی ارواحنا فداه و حضرت علی‌اکبر علیه‌السّلام هر دو شبیه پیامبر و همانند یکدیگرند. ■«استاد مهدی طیّب»■ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●" سالک راه حق "●■ ■پرسش از سالکان راه و واصلان درگاه است که مسافر کیست و مرد تمام و انسان کامل کدام است. شیخ محمود شبستری گوید: مسافر آن بود کو بگذرد زود ز خود صافی شود چون آتش از دود کسی مرد تمام است کز تمامی کند با خواجگی کار غلامی ■یعنی سالکِ راه حق کسی است که از خودی و هستی خویش که به منزلهٔ دود بر آتش است گذر کند و آتش صاف و بی دود گردد که عین گرمی و عین نور است. گرمی نشان مهر، و نور رمز دانایی است. و این هر دو نشان صوفی با صفاست، اما مرد تمام کسی است که در عین خواجگی و سروری عالم معنا، همچون غلام کمر خدمت مردمان را بسته باشد چنانکه در حدیث آمده است: سید القوم خادمهم. سرور هر قومی خدمتگزار آن قوم است. ■●برگرفته از مقدمه کتاب " گلشن راز " به قلم حسین الهی قمشه ای●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□انسان با امام به امنیت می‌رسد. اگر امام یک نگاه کند، تو موحد می‌شوی و به مقام خلت و دوستی و توحید و ولایت اهل‌بیت علیهم السلام می‌رسی. اگر امام به تو نظر کند، از وجود تو یک خورشید ولایت ظاهر می‌شود. ما اکنون در مغرب هستیم. این عالم هم عالم مغرب است. باید مشرقی شویم و به مشرق نظام هستی رو کنیم. اگر امام زمان ارواحنا فداه تشریف بیاورند، ان شاء الله از درون من و شما این خورشید حقیقت ولایت ظهور می‌کند کما اینکه بنا به نقلی، در کربلا خورشید از مغرب طلوع کرد. این سخن کنایه‌ای است از اینکه من و شما به اصل خودمان واصل شده و به حقیقت خودمان که ولایت اهل‌بیت علیهم السلام است نائل شویم.
□ ○در بارگاهِ قدسِ خدا، پنجشنبه ها ○سرهایِ قدسیان،طرفِ شاهِ بی سر است @mohamad_hosein_tabatabaei
□{«مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ يَوْمَئِذٍ آمِنُونَ* وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» «۳». □در{تفسير} قمّى درمورد{«مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها»*} از قول امام عليه السلام آمده است: □«به خدا قسم «حسنه» همان عليه السلام است و «سيئه» همان پيروى از دشمنان او».ص ۱۲۱ □و در{كافى‌} از امام صادق عليه السلام و ايشان هم از پدرش از اميرالمؤمنين عليه السلام نقل مى‌كند: □«حسنه همانا و ما اهل‌بيت است و سيّئه نسبت به ما اهل‌بيت». سپس حضرت آيه مزبور را تلاوت نمود. ص۱۲۲ @mohamad_hosein_tabatabaei
... □○کوتاه‌نوشته‌ای از سیره و سبک زندگانی آیت‌الله بهجت قدس‌سره:○□ □○همراه آقا می‌رفتیم درس. چشمم افتاد به نعلین‌شان. قسمتی از کفه‌اش جدا شده بود. □○می‌دانستم خودشان وقت نمی‌کنند. اهل زحمت‌دادن به دیگران هم نبودند؛ حتی به من که سال‌ها در کنارشان بودم. □○بعد از درس، به آقا گفتم: «کف نعلینتون جدا شده، اگه اجازه بدید، بدم درستش کنن.» آقا سرش را به‌طرف من چرخاند. با لبخند گفت: «خودم را هم بلدی درست کنی؟» □○همیشه وقتی شوخی می‌کردند، می‌خندیدم. این‌بار هم مثل همیشه؛ ولی یک‌دفعه دلم هُری پایین ریخت: «او با این‌همه عبادت و بندگی، هنوز هم به‌فکر درست‌کردن خودش است، اما من...». □○(در خانه اگر کس است، ص١۶؛ بر اساس خاطرۀ یکی از شاگردان معظم‌له)○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○عالمی بزرگوار برایم حکایت کرد که فتح‌علیشاه قاجار با صوفیه بدبین بود. □○در واقعه‌ای مردی را به نام «نورعلی‌شاه» که یکی از آنان بود، احضار کرد و او را امر کرد که خودش را لعن کند. □○«نورعلی‌شاه» در جوابش گفت: «نور» را که نمی‌شود لعن کرد؛ زیرا که «الله نور السماوات و الارض». و چه کسی می‌تواند «علی» را لعن کند؟ □○بر «شاه» لعنت! □○هزار و یک کلمه○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●اگر بخواهيم خزاين ملكوت را بگشاييم كليد میخواهد، اين كليد معرفت نفس است؛ چون معرفت نفس باب همه خيرات است و انسان نزديكتر از خودش چيزى ندارد. □●و اگر بخواهد راهى براى رسيدن به حقايق پيدا كند، از همه نزديكتر به خودش، خودش است. |صفحه ۹۳ □●علامه حسن زاده آملی●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل ●□ □سلام از بزرگ به کوچک است؛ خدا به پیامبران، پیامبران به امّت . □سلام از جانب خدا خطاب به پیغمبر ما آمد و از پیغمبر به همهی ماسوی پخش شد. □پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم که نور محض بود، از دنیا که وادی ظلمات است، با سلام عبور کرد. □دو نفر که وقتی به هم میرسند، سلام میکنند، هر عیب و کدورتی که در آنها باشد، از بین میرود. □از در خانه که وارد شدی، به زن و بچّهات سلام کن. □بشر چون جاهل بود و کارش بازیگری و کلک بود، با سلام هم بازی کرد؛ هر جا بهرهی دنیوی داشت، سلام کرد و هر جا نداشت، گفت بیا برویم، سلام کردن نمیخواهد. □میگوید سلام عرض کردم، معلوم نیست کی عرض کرد. یا میگوید سلام عرض میکنم، معلوم نیست کی میخواهد سلام کند. شخص جاهل کارش اینگونه است. □● - تألیف استاد مهدی طیّب●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●در داستان جناب یوسف پیامبر فرمود: جام و پیاله پادشاه در رحل  هر کسی باشد، او را مجازات خواهیم کرد. جَزَاؤُهُ مَن وُجِدَ فِي رَحْلِهِ فَهُوَ جَزَاؤُهُ (یوسف/۷۵). مجازات آن شخص که کَیل عزیز مصر نزد اوست چیست؟! گفتند که او را پیش خود نگه می‌داریم... □●حالا خوب رحلِ وجودِ خود را بگرد و ببین که این کَیل و پیاله‌ی یوسفِ مصرِ وجودِ تو کجاست؟! یوسفِ مصرِ وجود، است... جام و پیاله اش را در رحل و بار و بُنه ما گذاشته است. بار تو همین وجود تو است. اگر تو همراهی کنی و این کَیل را آشکار کنی، مجازات تو این است که تو را نزد خودش نگه می‌دارد... □●در وجود همه ما این کَیل هست. مگر نگفت که وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِی (حجر/۲۹). اجْسَادُكُمْ فِي الْأَجْسَادِ وَ أَرْوَاحُكُمْ فِي الْأَرْوَاحِ وَ أَنْفُسُكُمْ فِي النُّفُوسِ؛ همه در وجودشان این کَیل را دارند. حقیقت تو مال شماست یا مال امام زمان است؟! متعلق به اوست لذا باید به صاحبش برگردانی. □●امام زمان علیه السلام این حقیقت را عمداً در درون تو قرار داده، دنیا تو را به خودش مشغول کرده و تو فکر می‌کنی که این کَیل مال خودت است! إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا (نساء/۵۸). باید این امانت را به اهلش برگردانی. می‌توانی هر کاری دلت خواست با خودت انجام بدهی؟! نه، شرع اجازه نداده است. چرا اجازه نمی‌دهد؟! چون تو مال خودت نیستی. اگر مال خودت بودی اجازه می‌داد خودت را بکشی یا هر گناهی بکنی. ☑️نفس تو پیاله و جام انسان کامل است. اجازه نداری هر جور که دلت خواست خرجش کنی. ☑️يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ! مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ... این دنیا و گناه ما را مَس کرده است. این پیاله که شما در رحل ما گذاشتی کج و معوج شده است... آقا جان عنایتی به این پیاله کن... ... @mohamad_hosein_tabatabaei
■●انسان کامل مظهر اسم اعظم حقّ متعال●■۱ ■●هریک از اسماء الهی طالب مظهری در عالم آفرینش است و هیچ اسمی از اسماءالله نیست مگر آنکه نمود و مظهری در این عالم دارد. ■●در تفکّر عرفانی، مظهر تامّ اسم اعظم حقّ متعال است. آفرینش و ظهور جهان خلقت چیزی جز تجلّیات حقّ متعال نیست و مراتب این تجلّیات نامیده می شود. ■●ذات مقدّس حقّ متعال که غیب مطلق و عنقاء مُغرِب است، اسم و رسم و تعیّن تشخّصی ندارد؛ لذا چه برای انسانهای عادّی و چه برای انبیاء و اولیاء هیچ راهی برای معرفت آن وجود ندارد. ذات الهی، چه در عرصه معرفت عقلانی و چه در وادی شهود باطنی، منطقه ممنوعه است. ■● ، مهدویّت در عرصه عرفان، ص٧٠ -٧٢●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●انسان کامل مظهر اسم اعظم حقّ متعال●■۱ ■●هریک از اسماء الهی طالب مظهری در عالم آفرینش است و هیچ اس
■●انسان کامل مظهر اسم اعظم حقّ متعال●■۲ ■●اوّلین تعیّن ذات مقام احدیّت میباشد که قائم مقامی ذات را در تجلّیّات عهده دار است. اوّلین تجلّیّ مقام یا حضرت احدیّت نامیده میشود. ■●در اثر این تجلّی، در حضرت علم الهی اسماء و صفات الهی پدیدار شدند که اوّلین جلوه از جلوات حضرت حقّ می باشند. اسماء الهی سلسله مراتبی دارند و برخی از آنها مادر و منشاء اسماء متعدّد دیگری هستند؛ همانند اسم عالم یا علیم که بسیاری از اسماء خداوند متعال در شعاع این اسمها به وجود آمده اند. ■●برای مثال، اسماء سمیع و بصیر از شؤونات علم حضرت حق هستند؛ علم به شنیدنی ها سمع است و علم به دیدنی ها بصر؛ از این رو ریشه اسماء سمیع و بصیر در اسم علیم نهفته است. ■●بسیاری از اسماء دیگر حضرت حقّ نیز در زیر مجموعه خود اسماء دیگری دارند. اگر این سلسله مراتب را به شکل یک هرم در نظر بگیریم، در راس آنها اسم اعظم حقّ متعال است که همه اسماء دیگر را تحت پوشش قرار می دهد. ■●در شعاع اسماء الهی طرح جهان خلقت در علم حضرت حقّ و پدید آمد که خوانده می شود؛ همانند یک نقّاش که قبل از کشیدن نقّاشی بر روی بوم طرح آن را در ذهن خود ایجاد می كند. ■● ، مهدویّت در عرصه عرفان، ص٧٠ -٧٢●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●انسان کامل مظهر اسم اعظم حقّ متعال●■۲ ■●اوّلین تعیّن ذات مقام احدیّت میباشد که قائم مقامی ذات را
■●انسان کامل مظهر اسم اعظم حقّ متعال●■۳ ■●همانطور که اسماء الهی مراتبی دارند که در دراس همه آنها خداوند است و همانگونه که اسم اعظم تمامی اسماء دیگر را تحت پوشش دارد، عین ثابت انسان کامل (طرح علمی انسان کامل در علم حضرت حقّ) که مَجلی و مظهر اسم اعظم حقّ متعال است نیز همین اشراف را بر سایر اعیان داردو عین ثابت همه چیز در عالم هستی تحت پرتو عین ثابت انسان کامل است. ■●با تجلّی دوم حضرت احدیّت که نامیده می شود، اعیان در خارج پدیدار شدند و طرح عالم خلقت عملی شد و جهان خلقت که اعیان خارجیّه نامیده میشود، پدید آمد. در این مرحله ابتدا جبروتیان که در مرحله تامّ تجرّدند، پدید آمدند و به وجود آمد. سپس ملکوتیان پدید آمدند و ایجاد شد و درنهایت که عالم مُلک و طبیعت است، به وجود آمد. ■●، مهدویّت در عرصه عرفان، ص٧٠ -٧٢●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●انسان کامل مظهر اسم اعظم حقّ متعال●■۳ ■●همانطور که اسماء الهی مراتبی دارند که در دراس همه آنها #ا
■●انسان کامل مظهر اسم اعظم حقّ متعال●■۴ ■●اسم اعظم به سبب حقیقت عینی خود همانند انسان کامل است؛ بدین معنا که تعیّن اسم اعظم الهی در حضرت علمی، عین ثابت انسان کامل است و تعیّن آن در عالم خارج، خودِ انسان کامل. اوست که خلیفه خداوند در عالم و همان حقیقت محمّدی است که عین ثابت او در مقام واحدیّتّ با متّحد است. ■●بر این اساس میتوان دریافت که از منظر جهان بینی عرفانی وجود انسان کامل در عالم هستی امری اجتناب ناپذیر است. همانطور که حقّ متعال اسمائی دارد و در راس آنها است که مستجمع جمیع صفات کمالیّه و جمالیّه و جلالیّه است؛ اسم اعظم، هم در حضرت علمی یا عالم اعیان ثابته باید نماینده و مظهری داشته باشد که عین ثابت انسان کامل است، و هم در اعیان خارجیّه، که خود انسان کامل است. ■●، مهدویّت در عرصه عرفان، ص٧٠ -٧٢●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●انسان کامل مظهر اسم اعظم حقّ متعال●■۴ ■●اسم اعظم به سبب حقیقت عینی خود همانند انسان کامل است؛ بدی
■●انسان کامل مظهر اسم اعظم حقّ متعال●■۵ ■●عالم بدون قابل تصوّر نیست. خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: قلِ ادعواللهَ و اِدعوا الرّحمنَ ایّا ما تدعوا فلهُ الاسماءُ الحسنی: بگو خدا را با نام الله یا رحمان یا هر نام دیگری بخوانید، پس برای او نیکوترین نامها وجود دارد. ■●و نیز میفرماید: ولله الاسماءُ الحُسنی فادعوه بها: و برای خداوند نامهای نیک است؛ پس خدا را به آنها بخوانید. امام صادق علیه السّلام در توضیح این آیه مبارکه فرموده اند: نحن و اللهِ الاسماءُ الحُسنی الّتی لا یَقبَلُ من العِباد عملاً الّا بِمَعرفَتِنا: به خدا سوگند ما آن نامهای نیکوی خداوند هستیم که خداوند عملی را از بندگان نمیپذیرد مگر آنکه با شناخت ما همراه باشد. ■●، مهدویّت در عرصه عرفان، ص٧٠ -٧٢●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●انسان کامل مظهر اسم اعظم حقّ متعال●■۵ ■●عالم بدون #انسان_کامل قابل تصوّر نیست. خداوند متعال در قر
■●انسان کامل مظهر اسم اعظم حقّ متعال●■۶ ■●بنابراین مظهر تامّ اسماء الهی است و از آنجا که تمامی اسماء الهی در حضرت حقّ جمع شدهاند، انسان کامل مظهر اسم اعظم حضرت حقّ و مظهر تمامی اسما حسنای الهی است. عارف از این منظر به وجود ارواحنافداه معتقد است. زیرا محال است بتوان جهان را لحظهای خالی از وجود انسان کامل و مظهر اسم اعظم حقّ متعال تصوّر نمود. در عصر حاضر حضرت بقیّة الله الاعظم ارواحنافداه این جایگاه را دارند. ■●، مهدویّت در عرصه عرفان، ص٧٠ -٧٢●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حقیقت سرّی فاطمی، اسم مستأثره‌ی ذات غیبی است که برای احدی آشکار نشده و در بطون محض است؛ «اللّهمَّ إنّي أسئَلُكَ بِاسمِكَ الّذی خَلَقتَهُ مِن کُلِّكَ فَاستَقَرَّ فِیكَ فَلا یَخْرُجُ مِنْكَ إلي شَيءٍ أبَداً». (صحیفه مهدویه، زیارت ندبه) ◾️...فاطمه، ذات نماست و چون اسم مستأثره‌ی ذات است، جز حضرات ائمه‌ی اطهار علیهم‌السلام، همه‌ی موجودات از عرش تا فرش از ادراک کنه حقیقت فاطمه عاجز و بریده شده‌اند. فلذا فقط این انوار امامت قابلیت زیارت او را دارند و تنها ولایت مطلقه‌ی کلیه، کفو اوست از این رو هم قدر و هم قبرش مجهول است، مگر برای امام اعنی انسان کامل‌. ◾️وَ هی «لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيم، أَمْرًا مِّنْ عِندِنَا» (دخان/ ۳،۴،۵)؛ امر حکیم آن سرّ مستودعی است که در متن جان فاطمی به ودیعه گذاشته شده است و آن ولایت کلیه‌ی شمسیه است که به یَد اراده‌ی فاطمی بسط وجودی پیدا می‌کند، و از آن مقام مجمل احدی قرآنی، صورت تفصیلی فرقانی می‌یابد؛ «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ». ◾️علی،نقطه آغاز وجود ص ۲۸۵، نکته ۱۰۷◾️
▪️شهادت ام‌الشهداء کربلا، حضرت ام‌البنین سلام الله علیها را به محضر حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه و یکایک محبین آل‌الله علیهم السلام تسلیت عرض می‌کنیم.▪️ ☑️حضرت ام‌البنین سلام الله علیها با فصاحت و بلاغتی که داشت، در مقام افشاگری از ظلم و تعدی بنی‌امیه برآمد و با اشعار جانسوز و بلیغ و عزاداری‌های مستمر، مردم را متوجه ظلم و بی‌لیاقتی حکام وقت می‌نمود لذا آن بانو را با عسل زهرآگین مسموم کرده و به شهادت رساندند چنانکه مورخ نامی حاج شیخ علی فلسفی در کتاب «زنان نابغه» و جناب عبدالعظیم بحرانی در کتاب «ام‌البنین» نگاشته‌اند که بنی‌امیه، همسر امیرالمؤمنین علیه‌السلام، ام‌البنین سلام الله علیها را مسموم کردند و به قتل رساندند. ▪️الدرجات الرفیعة في وقایع الشیعة رفیع الدین رفیعی، ص ۸۵▪️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️اگر یه کسی در لباس بنده بخواد به شما خیانت کند، نهج‌البلاغه را باز کنید، امیرالمومنین چه نفرین می کنه او رو. که این داره با این لباس، با آرم نبوت، به بندگان خدا خیانت می‌کنه. و این لباس را تور شکار خود قرار داد. این لباس را تور شکار خود قرار داد. امیرالمومنین نفرین می کند او رو. و جناب رسول الله در شب معراج، که معراج سفرنامه آن رسول الله و شرح حال مردم را بیان می فرماید، آخه لفظ معراج اینها را باید حرف بشنوید عزیز من! حالا شما، اکثری اجتماع، ساحل پیمایی، کجا کلاس درس و بحث دارید؟ کجا به اسرار دین تان خواستید آشنا بشوید؟ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️این ولایتی که شما دارید، ولایت ما، ولایتی که دارید، این ولایتی که دارید، عبادات، مفادش شیرین، دلنشین. مفاد روایات دلنشین. خدا توفیق عطا کند به فهم روایات به فهم آیات. حضرت سیدالشهدا برای شما تجلی می‌کند، تجلی می‌کند. تجلی میکند. تجلی یعنی چه؟ یعنی اینکه خودش را به شما نشان می دهد، به ما نشان می دهد، این طوری نه! برای ما تجلی می‌کند، معارف ما بالا می رود، ملکوت ما عظیم، بزرگ، دانش. نظام هستی بیکران است دیگه، نظام هستی بیکران است پایان ندارد @mohamad_hosein_tabatabaei
○تنش به معرکه،سرگرمِ فضل و بخشش بود ○به هرکه هرچه دلش خواست داد،حتےٰ سر... @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️خداوند فرمود: فَاسئَلُوا اَهلَ الذِّکرِ اِن کُنتُم لا تَعلَمُونَ: از اهل ذکر بپرسید اگر نمی‎دانید. اوّلاً بررسی کن و مطمئن شو که نمی‎دانی. چه بسا در همین بررسی پی ببری که پاسخ همه‎ی سؤال‎هایت در درون خودت وجود دارد. امّا اگر دیدی نمی‎دانی، برای دانستن و فهمیدن، نه برای اظهار فضل خود یا اثبات جهل طرف مقابل یا برای زورآزمایی و جدال و مراء، سؤال کن. امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: سَل تَفَقُّهاً وَ لا تَسئَل تَعَنُّتاً: برای فهمیدن سؤال کن و برای فضل‎فروشی و جدال سؤال نکن. وقتی هم خواستی سؤال کنی، از اهل ذکر سؤال کن؛ از هر کسی سؤال نکن. اگر طرف مقابلت را اهل ذکر نمی‎دانی، از او سؤال نکن. ◾️تو کاسبی خودت را بکن، به بحث جبر و اختیار کاری نداشته باش. ▪️مرحوم حاج محمّد اسماعیل دولابی▪️ ◾️ مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei