#نکته_ناب
□بسمه تعالی شٱنه□
□حضرت سید الساجدین علی بن الحسین علیهما السلام را لقب زین العابدین نیز هست چه عبادت بدون #توجه و #توسل و اعتقاد به امام فاقد روح و معناست. عبادت که زینت نداشته باشد قالبی بیش نخواهد بود. وَ مَا كَانَ صَلَاتُهُمْ عِندَ الْبَيْتِ إِلَّا مُكَاءً وَتَصْدِيَةً (أنفال/۳۵)
زینت تکوین و تشریع #انسان_کامل است. بدون امام که حقیقتش روح ساری در موجودات است عالم معنای خود را از دست می دهد.
□حضرت سجاد علیه السلام را زینت عبادت کنندگان گفته اند تا آشکار شود اسلام منهای امامت #شرک_عظیم است و توحید به #موحد_کامل علنی می_شود، پس إِنِّي أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
#ح_م
🍀یکی از القاب حضرت ابوالفضل علیه السلام ابوالقِربَه یا اباالقِربَه است. قِربَه در زبان عربی بهمعنای مشک آب است. برای این به ایشان ابوالقِربَه گفته میشود که سقّای دشت کربلا هستند.
🍀یکیدیگر از القاب حضرت، ساقی و سقّا است. کسانیکه به کربلا مشرّف شدهاند، دیدهاند که از اسامییی که دور صحن مطهّر حضرت ابوالفضل علیه السلام ، بالای درهای ورودی نوشته شده است «یا ساقِی عَطاشا کَربَلاءَ» است.
🍀از لقبهای دیگر حضرت، قمربنیهاشم است. زیبایی چهرهی ظاهری و پیکر جسمانی حضرت ابوالفضل علیه السلام از یکسو و درخشندگی شخصیت ابوالفضلالعبّاس علیه السلام ازسوی دیگر، مثل ماه میدرخشید. شخصیت والای ابوالفضل علیه السلام سبب شد که به ایشان قَمَرُ الهاشمیّین یا قمر بنیهاشم میگفتند.
🍀از القاب دیگر حضرت بابُ الحَوائِج است. یعنی دری که از آن همهی حاجتها برمیآید. البتّه بابُ الحَوائِج معانی مختلفی دارد. ولی اوّلین معنا و ظاهریترین معنایش همین است؛ یعنی کسیکه برای رسیدن به حاجات، باید از راه او وارد شد و از در حضرت عبّاس میتوان به نیازهای خود راه پیدا کرد.
🍀استاد مهدي طیب
#حضرت_عباس🍀
@mohamad_hosein_tabatabae
🍀اینکه در حدیث آمده است که اگر چهل نفر بر کفن میت مؤمنی بنویسند ما شهادت میدهیم او شخص خوبی بوده است، خداوند میفرماید من حیا میکنم حساب او را رسیدگی کنم و بدون حساب او را به بهشت میفرستم، همین حالا هم که به خوب بودن فرد زندهای اقرار میکنید و گواهی میدهید، همین شهادت به بدنش نوشته میشود. کفن حقیقی همین بدن است، لذا خدا هم به شهادت شما اکتفا میکند و به بررسی حساب او نخواهد پرداخت.
عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی
🍀کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب🍀
@mohamad_hosein_tabatabaei
#عيد_نوروز
🍀عالم ظاهر رقیقه و سایه ای از عالم حقیقت و انسانیّت است. بهار و تابستان و پاییز و زمستان طبیعت، سایه و رقیقه ای از بهار و تابستان و پاییز و زمستان عالم حقیقت و انسانیّت است و چنان که اهل معرفت گفته اند:
الظّاهِرُ عُنوانُ الباطِن: ظاهر نشانه ای از باطن است. عالم ظاهر، عالم مَجاز و عالم باطن، عالم حقیقت است و باز چنان که اهل معرفت فرموده اند:
المَجازُ قَنطَرَةُ الحَقیقَةِ : مَجاز پلی به سوی حقیقت است.
🍀پس باید با مشاهده ی فصول عالم طبیعت، به فصل های جهان جان و عالم حقیقت و انسانیّت متوجّه شد و راه یافت.
🍀تولّد جسمانی بشر بهار، جوانی او تابستان، میانسالی اش پاییز و کهنسالی و مرگ جسمانی او زمستان طبیعت بشری است.
🍀سیر معنوی انسان نیز بهار و تابستان و پاییز و زمستانی دارد. بهار انسانیّت، پس از سرد و خاموش شدن شراره ها و تعلّقات نفسانی انسان آغاز می شود و روز آغاز چنین بهاری، به حق روز نوی است وإلاّ پیش از رسیدن به این روز، همه ی روزهای سال یکسان و تکراری و ملالت آور آورند و نوروز بی معنا و مصداق است.
🍀نوروز روزی است که آنچه با رحمت رحمانیّه ی حضرت حق پدید آمده به مدد رحمت رحیمیّه حق متعال به عنایت کمال خود می رسد.
🍀نوروز روز بسم الله الرّحمن الرّحیم است.
🍀نوروز روز انسان کامل است و آن که به کمال انسانی راه یافت، حقیقت بسم الله الرّحمن الرّحیم در جانش محقّق شده و نوروزش فرا رسیده و حالش به أحسنُ الحال متحوّل گشته است. به چنین شخصی باید #نوروز را تبریک گفت و جشن گرفتن و شادمانی کردن زیبنده و سزاوار چنین شخصی است.
🍀آنچه به جبر در طبیعت رخ می دهد و انسان در وقوع آن نقشی ندارد، به انسان ربطی ندارد که انسان ها به خاطر آن جشن بگیرند و به یکدیگر تبریک بگویند. امّا آنچه به مدد حضرت حق، با حُسن اختیار و مجاهدت شخص، در جانش رخ می دهد، به حق جای شادمانی دارد و موفقیّت در آن را باید جشن گرفت و به یکدیگر تبریک گفت. #عید فطر و عید قربان به همین خاطر عیدند و روز ولایت و غدیر به همین خاطر برای سرسپردگان به امیرالمؤمنین علیه السّلام برترین اعیاد است.
🍀روز عید یعنی روز عود و بازگشت از مجاز به حقیقت، از ظاهر به باطن، از غفلت به ذکر، از معصیت به طاعت،از زندگی طبیعی به حیات طیّبه ی انسانی و نهایتاً از ماسوی الله به الله، که انّا لله و انّا الیه راجعون. این رجعت و عود به اصل، به راستی #عید است.
هر کسی کو دور ماند از اصل خویش
باز جوید روزگار وصل خویش
🍀همان طور که #شب_قدر شبی است که شخص به منزلت و قدر انسان پی می برد و معرفت می یابد و نایل می شود و برای هر کس ممکن است در زمان خاصی از سال محقّق شود، در ماه مبارک رمضان ، یا سایر ماه ها؛ نوروز هم یعنی روز نو، روز زنده شدن، روز شکوفایی و به گُل نشستن. روز نو عالم طبیعت اوّل بهار است ولی روز نو عالم انسانیّت وقتی است که شخص در حقیقت انسانی خود، بعد از موت اختیاری، به حیات طیّبه ی انسانی زنده شود و کمالات انسانی در او شکوفا گردد و درخت وجودش به گُل نشیند. با چنین روزی بهار عالم انسانیّت برای شخص آغاز می شود و به حق، چنین روزی را باید عید شمرد و شادمانی کرد؛ و لو در میانه ی تابستان یا پاییز و یا زمستان طبیعت باشد.
🍀نوروز روز پدیدار شدن و به ظهور رسیدن انسان کامل است و همان طور که این امر برای هر کس به صورت فردی ممکن است رخ بدهد و شخص به ظهور باطنی و فردی راه یافته و حقیقت #انسان_كامل و حجّت خدا را در جان خویش ملاقات کند، روزی که جهان بشری از ماسوی الله رو برگرداند و به خدا رو کند، نوروز و ظهور عمومی فرا می رسد و انسان کامل و حجّت خدا بر همگان ظاهر و پدیدار می شود. آن روز است که علم و حلم و همه ی کمالات انسانی در جهان به اوج خود می رسد و همه ی گنج های پنهان درون جان انسان ها و همه ی اولیائی که همچون گنج هایی در بین انسان ها مخفی و ناشناخته اند، پدیدار و شناخته می شوند و صلح و عدالت و معنویّت و محبّت جهان بشری را فرا می گیرد.
🍀پروردگارا حقیقت #نوروز را به ما بشناسان و مدد فرما که به نوروزمان راه یابیم و عید عود ما به خودت را فرا رسان و ما را از برکات آن رخداد مبارک بهره مند گردان و توفیقمان ده که در نوروز سیر فردیمان، از دوستانمان با شیرینی های نیکی و احسان، خلق خوش و روحیّات والا، و معرفت و یقینمان پذیرایی کنیم و آنان را بر سر سفره ی دعاهای خیرمان مهمان کنیم.
🍀خداوندا ، زمستان سرد و مرگبار جامعه ی بشری را به بهار ظهور حجّتت مبدّل فرما و عید نوروز جهان بشری را برسان و همه ی انسان ها را از برکات کمال آفرین زندگی در پرتو نظام مهدوی بهره مند فرما و در آن نوروز همگانی از همه ی انسان ها با شیرینی دیدار و وصال مولایمان حضرت بقیّه الله الاعظم ارواحنا فداه، پذیرائی نما.
آمین یا ربّ العالمین
◾️استاد مهدی طيب ١٣٨٩/۱/۱۹◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
□خداوندا ، زمستان سرد و مرگبار جامعه بشری را به بهار ظهور حجّتت مبدّل فرما!
□و #عید_نوروز جهان بشری را برسان!
□و همه ی انسان ها را از برکات کمال آفرین زندگی در پرتو نظام مهدوی بهره مند فرما!
□و در آن #نوروز همگانی، از همه ی انسان ها با شیرینی دیدار و وصال مولایمان حضرت بقیّه الله الاعظم ارواحنا فداه، پذیرائی نما!
#آمین_یا_ربّ_العالمین
□○استاد مهدی طيب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀نوروز است و بهار طبیعت فرا رسیده است. جان تازهای که در طبیعت جریان یافته است جانهای لطیف را به وجد میآورد. انسان با مشاهدهی این همه زیبایی و تازگی، خالق بی همتا را شکر میکند که جهان را چنین زیبا و با نظمی حقیقتا حیرتانگیز خلق کرده است. چه خوب است که با تفکر و تدبر در این بهار نظام طبیعت، نوروز در باطن انسان نیز تجلی کند و بهاری که طبیعت را چنین شکوفا کرده است در باطن نیز رخ دهد. باطن انسانی هرگز متوقف نیست و میتواند پیوسته در ربیع و در شکوفایی باشد. این مهم نیز میسر نمیباشد مگر با توجه به امام که امام ربیع است، «السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام». باطن انسان با توجه به امام که ربیع انام است بهاری میگردد و این شکوفایی متوقف به ایام سال و نوروز ظاهری نیست بلکه به نظر لطف انسان کامل، این بهار در جان پیوسته رخ میدهد. امید است که بهار طبیعت فرصتی باشد تا انسان با تفکر و تدبر در آیات الهی و توجه به فیاض هستی که همان امام است، بهار و نوروز را در جان خود پیاده کند تا عید بر او مبارک باشد بلکه خود او مبارک گردد.
#ح_م
سلام علیکم همراهان فهیم کیش مهری
عیدتان مبارک و در پناه حضرت حق ان شاء الله!
#یاعلی✋
◾️منجیباوری در آراء و مکاتب بشری - بخش اوّل◾️
▪️اعتقاد به جامعهای سرشار از عدالت، آزادی، امنیّت، رفاه، اخلاق و فضیلت، از جنبههای فطری وجود آدمی است. از نظر روانشناختی انسان به جامعهی ایدهآل سرشار از ویژگیهای مزبور کشش درونی دارد و این از خواستههای فطری بشر به شمار میآید. اين خواستهی فطری به شكلهای گوناگون در فرهنگهاي مختلف ظهور نموده است. شاید هیچ قوم و تمدّنی را نتوان یافت جز آنکه آیندهی درخشانی را پیشاروی خود انتظار میکشد.
▪️انتظار ظهور یک منجی در آخرالزّمان در بسیاری از جوامع بشری و نیز در مکاتبی كه جنبهی دينی و معنوی هم ندارند، ديده میشود. به نمونههایی از این باور در جوامع بشری اشاره میکنیم.
▪️ايرانيان باستان معتقد بودند «گرزآسپه» كه در كابل زندگی میكند و صد هزار فرشته نگهبان اويند، روزی ظهور خواهد كرد و ادارهی امور جهان را در دست خواهد گرفت و جهان را اصلاح خواهد کرد. گروه ديگري از ايشان معتقد بودند «كيخسرو» پس از سامان دادن كشور، تاج خود را به پسرانش داد و به كوهستان رفت و در آنجا خوابيد و از دیدهها غايب شد تا روزی ظاهر شود و اهريمنان را نابود گرداند و از گيتی براند.
▪️نژاد اسلاو معتقدند فردی از مشرق زمين ظهور خواهد نمود و قبايل اسلاو را متّحد و آنها را بر همهی دنيا مسلّط خواهد کرد و حكومتی جهانی تشكيل خواهد داد.
▪️اهالی صربستان معتقدند شخصی به نام «ماركو كرالوويچ» قيام خواهد کرد و حكومتی جهانی تشكيل خواهد داد.
▪️ساكنان جزيرهی انگلستان بر اين عقيدهاند كه «آرتور» (شاه آرتور) از جزيرهی آوالون ظهور میكند و نژاد ساكسون را بر همهی دنيا غالب میگرداند.
▪️اَسِنها معتقدند پيشوايی در آخرالزّمان ظهور خواهد كرد و درهای ملكوت آسمان را به روی بشر خواهد گشود.
▪️اقوام سَلت بر این عقیدهاند كه پس از آشوبهای عظيمی كه در جهان رخ میدهد، شخصی به نام «بوريان بورويهم» ظهور خواهد کرد و حكومتی جهانی تشكيل خواهد داد.
▪️اقوام اسكانديناوی بر اين عقيدهاند كه شخصی به نام «اودين» با قدرتی الهی پس از جنگهای عظیم بشری ظهور میكند و بر جهانيان پيروز میشود.
▪️يونانيان بر اين باورند كه فردی به نام «كالويبرگ» ظهور خواهد كرد و نجات بخش جهان خواهد بود.
▪️اقوام اروپای مركزی معتقدند فردی به نام «بوخص» در آخرالزّمان ظهور خواهد كرد.
▪️اهالی چين معتقدند شخصی به نام «كِرِشنا»، منجی جهان خواهد بود.
▪️اهالی آمريكای مركزی بر اين باورند كه فردی به نام «كوتزلكول» پس از بروز حوادثی، در آخرالزّمان قيام خواهد كرد. او بر جهان چیره میشود و نجاتبخش جهان خواهد بود.
▪️مصريان باستان اعتقاد داشتند كه در آخرالزّمان سلطانی با نيروی غيبی ظهور میكند و بر جهان مسلّط میشود.
▪️نژاد ژرمن معتقدند فردی از آن نژاد قيام خواهد كرد و آنان را بر جهان حاكم خواهد کرد.
ادامه دارد....
◾️جانِ جهان
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#منجیباوری - ۱
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️منجیباوری در آراء و مکاتب بشری - بخش اوّل◾️ ▪️اعتقاد به جامعهای سرشار از عدالت، آزادی، امنیّت،
◾️منجیباوری در آراء و مکاتب بشری - بخش دوّم◾️
▪️نمونههایی که اشاره شد، نشان میدهد انتظار ظهور منجی در تمامی جوامع بشری وجود دارد. بر همین اساس در جامعهشناسی اصلی بهنام «فتوریزم» مطرح شده که دقیقاً به این حقیقت اشاره دارد.
▪️چنانکه ذکر شد ردّپای باور به آیندهای روشن برای جهان بشری در مکاتب مادّی و زائیدهی اندیشهی بشر نیز به چشم میخورد. در آثار بسياری از نويسندگان و انديشمندان به چنین آيندهای برای جوامع بشری تصريح شده است.
▪️افلاطون فیلسوف بزرگ یونانی در قرن چهارم یا پنجم پیش از میلاد مسیح علیه السّلام در کتاب «جمهوریت» اندیشهی مدینهی فاضله را مطرح کرد.
▪️قدّیس آگوستین کشیش و متفکّر مسیحی در قرن چهارم یا پنجم میلادی با تألیف کتاب «شهر خدا» آرمانشهری آسمانی و بهشتی را در برابر شهرهای زمینی سرشار از بیعدالتی مطرح کرد.
▪️فارابی فیلسوف بزرگ ایرانی و شارح آثار افلاطون، در قرن نهم یا دهم میلادی جامعهی سعادتمندی را که بر طبق سنّت و قانون اداره میشود، مطرح ساخت.
▪️توماس مور صدراعظم و مشاور پادشاه انگلستان در قرن پانزدهم یا شانزدهم میلادی در کتابی که به نام «جزیرهی خیالی» نوشت، بحثی را تحت عنوان «اتوپیا» (جامعهی ایدهآل نهایی) مطرح نمود.
▪️ولتر فیلسوف فرانسوی «اِلدورادو» را مطرح کرد که همان جامعهی ایدهآل سرشار از عدالت و رفاه است.
▪️توماس كامپانلا، ریاضیدان و فیلسوف ایتالیایی در قرن شانزدهم یا هفدهم میلادی در کتاب خود به نام «کشور آفتاب» جامعهی آرمانی و ایدهآلی را ترسیم نموده است که انسانیّت، فضیلت، نیکی و عدالت در آن حکومت میکند.
▪️ویکتور هوگو شاعر و نویسنده فرانسوی در قرن نوزدهم میلادی در آثار خود نظریّهی حکومت جهانی را مطرح کرده است.
▪️جورج برنارد شاو اندیشمند و نویسندهی انگلیسی قرن نوزدهم و بیستم میلادی در آثارش انتظار ابرمردی را میکشد که صلح و عدالت و همزیستی را به ارمغان میآورد.
▪️برتولت برشت، نویسنده و نمایشنامهنویس و فیلمنامهنویس وتئوریسین معروف آلمانی، در قرن بیستم میلادی، در آثارش «جورجیا» را مطرح کرده که همان جامعهی ایدهآل مورد نظر او است.
▪️آلبرت انيشتين دانشمند و متفکّر شهیر معاصر میگويد: ملل جهان از هر نژاد و رنگی كه باشند، میتوانند و بايد در زير يك پرچم واحد بشری، در صلح و صفا و برابری و برادری زندگی كنند.
▪️برتراند راسل فيلسوف معاصر انگليسی مینويسد: اكنون از لحاظ فنّی مشكل بزرگي در راه يك امپراطوری جهانی وجود ندارد. ناچار يا بايد حكومت واحدی را قبول كنيم و يا آنكه به عهد بربريّت برگرديم و به نابودی نژاد انسانی راضی شويم. به اين معنا كه اگر بشر خواستار اين است كه جنگ عظيم جهانی سوّم رخ ندهد و منابع عظيم سلاحهای مرگباری که در اختیار ارتشهای فوق مدرن دنیاست، فعّال نشود و ريشهی بشريّت را از جا نكند و آثار تمدّن را محو ننمايد، تنها راهحل آن تشكيل حكومت واحد جهانی است. اين امر در جامعهی امروز كاملاً امكانپذير است. با وجود ابزارهاي ارتباطجمعي کنونی اگر مديريّت واحدی برقرار شود، ايجاد حكومت جهانی امری عادّی خواهد بود.
▪️امروزه تمامی مدّعيان فكر و انديشه در حلّ مشكلات جهان بشری به بنبست رسيدهاند و معتقدند كه بشر آخرين راهحلها را در اين زمينه تجربه میكند و تنها راه نجات از اين بحران عظيم، تشكيل حكومت واحد جهانی و نجات دنيا از رقابت قدرتهاست.
◾️جانِ جهان
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#منجیباوری - ۲
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️اینکه در حدیث آمده است که شنا و اسب سواری و تیراندازی را به فرزندانتان بیاموزید، مقصود از شناوری این است که یاد بدهید در دریای عمیق دنیا شنا کنند و در آن غرق نشوند، منظور از اسب سواری هم این است که یاد بدهید چگونه مرکب بدن را برانند که سرکشی نکند و اختیار آنها را به دست نگیرد و آنقدر این سوی و آن سوی نکشاند که آنها را خسته و درمانده کند و آخرالامر هم بر زمین بزند و بکشد. غرض از تیراندازی هم این است که یاد بدهید چگونه تیر دعا را به هدف بزنند. اگر این سه کار را یاد گرفتی، دیگر فرمان خدا را ببر و به این کاری نداشته باش که چه چیزی گیرت میآید و روزیات زیاد یا کم میشود.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️منجیباوری در آراء و مکاتب بشری - بخش دوّم◾️ ▪️نمونههایی که اشاره شد، نشان میدهد انتظار ظهور من
◾️منجیباوری در مذاهب و مسالک معنوی غیرآسمانی◾️
▪️در مذاهب متعدّد هندی که کتابهای مقدّسشان منشأ آسمانی ندارد نیز جلوههای منجیباوری دیده میشود و پیروانشان در انتظار ظهور منجی به سر میبرند. ذیلاً به برخی از آنها اشاره میکنیم. بشارتهای این کتابها بسیار صریح و شگفت است.
▪️در كتاب «شاكمونی» كه از پيامبران هندوان است، میخوانيم:
پادشاهی و دولت دنیا به فرزند سیّد خلایق دو جهان، کَشِن {در زبان هندی (سانسکریت) «کَشِن» نام پيامبر اسلام صلّی الله علیه و آله وسلّم است} بزرگوار تمام شود و وی کسی باشد که بر کوههای مشرق و مغرب دنیا حکم براند و فرمان کند و بر ابرها سوار شود و فرشتگان کارکنان او باشند و جنّ و انس در خدمت او شوند و از سودان که زیر خط استواست تا ارض تِسعین که زیر قطب شمالی است و ماوراء بحار را صاحب شود و دین خدا یک دین شود و دین خدا زنده گردد و نام او ايستاده (قائم) باشد و خداشناس باشد.
▪️در يكي ديگر از كتب مقدّس هنديان به نام «ديد» آمده است:
پس از خرابی دنیا پادشاهی در آخرالزّمان پیدا شود که پیشوای خلایق باشد و نام او منصور باشد و تمام عالم را بگیرد و به دین خود آورد و همهکس را از مؤمن و کافر بشناسد و هرچه از خدا خواهد، برآید. {تعبیر «منصور» در مورد منجی آخرالزّمان همان است که در سخن امام محمّد باقرعلیه السّلام آمده است که فرمودند: اَلْقٰائِمُ مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ مُؤَيَّدٌ بِالنَّصْرِ: قائم منصور به رُعب (که خداوند در دل دشمنانش میافکند) و مؤیَّد به نصرت (و یاری الهی) است.}
▪️در كتاب «اسک» هندوها آمده است:
دور دنیا تمام شود به پادشاه عادلی در آخرالزّمان که پیشوای ملائکه و پریان و آدمیان باشد و حقّ و راستی با او باشد و آنچه در دریا و زمینها و کوهها پنهان باشد همه را به دست آورد و از آسمانها و زمین آنچه باشد خبر دهد و از او بزرگتر کسی به دنیا نيايد. {این مطابق همان روایاتی است که میفرمایند پس از ظهور همهی ذخایر آسمان و زمین خود را بر حضرت مهدی علیه السّلام عرضه میکنند و آشکار میشوند.}
▪️در كتاب «پاتيكل» از پيامبران بزرگ هنديان آمده است:
چون مدّت روز تمام شود دنیای کهنه نو شود و زنده گردد و صاحب مُلک تازه پیدا شود از فرزندان دو پیشوای جهان كه یکی ناموس آخرالزّمان و دیگری صدّیق اکبر، یعنی وصیّ بزرگتر وی که پَشَن {به زبان سانسكريت «پَشَن» نام حضرت علی علیه السّلام است} نام دارد و نام آن صاحبملک تازه، راهنما (هادی يا مهدی) است؛ به حقّ پادشاه شود و خلیفه ی رام{ به زبان سانسكريت «رام» بهمعنی خداست؛ خلیفهی رام یعنی خلیفةالله.} باشد و حکم براند و او را معجزهی بسیار باشد. هرکه بر او پناه برد و دین پدران او اختیار کند، سرخ روی باشد در نزد رام (نزد خدا آبرو دارد) و دولت او بسیار کشیده شود و عمر او از فرزندان ناموس اکبر بیشتر باشد (عمر طولانی امام زمان ارواحنافداه) و آخر دنیا به او تمام شود و از ساحل دریای محیط و جزایر سراندیب و قبر آدم و جبالالقمر تا شمال هیکل زهره تا سیفالبحر و اقیانوس را مسخّر گرداند و بتخانهی سومنات را خراب کند و جگرنات {به زبان سانسكريت «جگرنات» نام بتی است كه هندوها آن را مظهر خدا میدانند.} به فرمان او به سخن آید و به خاک افتد؛ پس آن را بشکند و به دریای اعظم اندازد و هر بتی كه در هرجا باشد، بشکند. {مطابق روایات اسلامی حضرت مهدیارواحنافداه ریشهی کفر را از جهان برمیکنند.}
▪️در كتاب «جوک» هنديان آمده است: سرانجام دنيا به كسي برمیگردد كه خدا را دوست دارد و از بندگان خاصّ او باشد و نام او فرخنده و خجسته باشد.
▪️در کتاب «اوپانشاد» آمده است: «کالکی» مظهر دهم ویشنو، در انقضای کلّی یا عصر آهن سوار اسب سفیدی در حالیکه شمشیر برهنه درخشانی به صورت ستاره دنبالهدار در دست دارد، ظاهر میشود و شریران را تماماً هلاک میسازد و خلقت را از نو تجدید و پاکی را رجعت خواهد داد.
▪️فرق و مذاهب گوناگون هندیان و پيروان آيين هندو منتظر آمدن «دهمين آواتار ويشنو» هستند. در كتب متعدّد ايشان نظير مهابهاراتا، پورانهها و ... بشارت ظهور دهمين آواتار ويشنو وجود دارد كه او خواهد آمد و دنيا را سرشار از عدل و داد خواهد نمود.
▪️در کتاب«ریک ودای» برهمانیها آمده است: ویشنو در میان مردم ظاهر میگردد... او از همهکس قویتر و نیرومندتر است... در یک دست (ویشنو) شمشیری بهمانند ستارهی دنبالهدار و در دست دیگر انگشتری درخشنده دارد. هنگام ظهور وی خورشید و ماه تاریک میشوند و زمین خواهد لرزید.
▪️پيروان آيين بودا نيز منتظر ظهور «بودای پنجم» هستند و معتقدند كه او با ظهور خود دنيا را سرشار از معنويّت و صلح و صفا و زیبایی میکند.
◾️جانِ جهان
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#منجیباوری - ۳
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀یک نکته از این معنی
گفتیم و همین باشد....🍀
🍀امید که با لطف خداوند منان، سال ۱۴۰۰ سال سلامتی و شادی و امنیت و آرامش و صلح و دوستی و عدالت و فضیلت و معنویت برای شما و خانواده محترمتان و تمامی انسانهای نیک اندیش و پاک رفتار در همۀ عالم باشد و هر چه زودتر طعم خوش زندگی در جهانی با این ویژگی ها را با ظهور عمومی و آفاقی منجی عالم بشریّت و برپایی حکومت آسمانی آن حضرت، همگان بچشند.
🍀بحرانهای جهانی بشارت می دهند که بین الطلوعین ظهور عمومی و آفاقی حضرت بقیه الله الاعظم به سرعت در حال طی شدن است و در آستانه طلوع خورشید درخشان مهدوی قرار داریم.
🍀پس باید چشم به راه بود و لحظه شماری کرد و برای نقش آفرینی در جمع یاران حضرت مهدی ارواحنافداه و زندگی در جامعه مهدوی کسب آمادگی کرد.
☑️(فتوقعوا الفرج صباحا و مساء)
یک نکته از این معنی
گفتیم و همین باشد.
🍀استاد مهدی طیب🍀
@mohamad_hosein_tabatabaei