کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله... ☑️جنبههای عارفانۀ نهضت اباعبدالله علیه السّلام - ۲
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
☑️جنبههای عارفانۀ نهضت اباعبدالله علیه السّلام - ۳
«درس توکّل»
▪️درس دیگری که در عرصۀ عرفان و اخلاق از عاشورا میتوان آموخت، درس توکّل در زندگی و تنها به خدا اعتماد و اتّکا کردن است.
▪️کسی که از یک سو تنها خدا را مؤثّر میداند و همۀ امور عالم را تحت اراده و در دست خدای متعال میبیند و غیر خدا را در عالم هیچکاره به شمار میآورد و از سوی دیگر به خدا و مقدّرات الهی حُسن ظن دارد و خدا را آگاه به نیاز بندگان و غنیّ و قادر به رفع حوائج آنها و جواد و کریم و عطوف و رحیم میداند، چنین فردی در زندگی تنها به خدا اتّکا خواهد کرد و تنها به او چشم امید خواهد دوخت؛ چرا که جز خدا احدی را در عالم کارهای نمیداند و خدا هم جز خیر برای بندگانش مقدّر نمیکند...
#کرشمۀ_حسن
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله... ☑️جنبههای عارفانۀ نهضت اباعبدالله علیه السّلام - ۳
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
☑️جنبههای عارفانۀ نهضت اباعبدالله علیه السّلام - ۴
«درس آرامش و صبر»
▪️یکی از آثار یقین به توحید و اینکه همۀ امور، تحت مشیّت الهی و به دست خدای متعال است و نیز حُسن ظن و اعتماد به خدا و مقدّرات الهی، از یک سو، نیل به مقام اطمینان و آرامش در دل سهمگینترین حوادث و صابر بودن و بیتابی نکردن و عجز نشان ندادن به هنگام مصائب است و از سوی دیگر، عدم اضطراب و تشویش نسبت به حوادث آینده و مشکلات پیشاروست.
▪️کسی که یقین دارد هیچ واقعهای تصادفی رخ نمیدهد و تمام وقایع بر اساس مشیّت الهی واقع میشوند و احدی جز خدا را در این عرصه کارهای نمیداند و معتقد است که مشیّت پروردگار همواره به وقوع رخدادهایی تعلّق میگیرد که خیر و به سود و مصلحت مؤمن است؛ حوادث تلخ برای او مثل داروهای شفابخش تلخمزّهای هستند که شخص بیمار را از بیماری و رنجوری و هلاکت و مرگ نجات میدهند؛ بنابراین چنین شخصی نه اندوه و افسوسی بر آنچه رخ داده خواهد خورد و نه نگرانی و تشویشی نسبت به رخدادهای آینده خواهد داشت و در دل سختترین موقعیّتها از آرامش عمیقی برخوردار خواهد بود...
#کرشمۀ_حسن
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 25-19 آل عمران ، قسمت دوم بخش اول ● دين واحد است و بعد از آن هيچ حجتى نيست و معنايش با در ن
آیات 25-19 آل عمران ، قسمت دوم
بخش دوم1⃣
● چند نكته كه از جمله : ((فان تولوا فانما اليك البلاغ ...)) استفاده مى شود
و در اينكه فرمود: ((و ان تولوا فانما عليك البلاغ و اللّه بصير بالعباد)) چند نكته هست .
اول اينكه : از جدال و سر به سر گذاشتن با مشركين نهى مى كند، چون كسى كه منكر امور ضرورى و بديهى است ، بحث با او جدال و لجاج است نه بحث معقول .
دوم اينكه : مى فهماند حكم كردن و داورى درباره مردم به طور مطلق تنها از آن خداى سبحان است و بس ، و رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) تنها رسولى است مبلغ و بس ، حاكم و مصيطر بر مردم نيست همچنان كه در جاى ديگر فرمود: ((ليس لك من الامر شى ء)) و نيز فرموده : ((لست عليهم بمصيطر)).
سوم اينكه : تهديدى است براى اهل كتاب و مشركين ، براى اينكه گفتار را با جمله : ((و اللّه بصير بالعباد)) ختم مى كند، و بعد از آن كه به پيامبرش مى فرمايد تو در امور استقلال ندارى ، گفتن اين كه ((خداى بيناى بر بندگان خويش است ))، خالى از تهديد نيست .
همچنان كه آيه زير كه نظير آيه مورد بحث است ، دلالت بر تهديد دارد، مى فرمايد: ((قولوا آمنا باللّه ... و نحن له مسلمون ، فان آمنوا بمثل ما آمنتم به فقد اهتدوا، و ان تولوا فانما هم فى شقاق ، فسيكفيكهم اللّه ، و هو السميع العليم )). كه درباره اهل كتاب مى فرمايد: اگر از اسلام روى گردانى مى كنند بدان كه در اين رفتارشان اصرار خواهند ورزيد، آنگاه آنان را به بيانى تهديد مى كند كه مايه تسلى خاطر رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) باشد.
پس آيه شريفه هم كه مى فرمايد: ((و اگر اعراض كردند بدان كه تو تنها مامور ابلاغ هستى ))كنايه از اين است كه ايشان را واگذار به پروردگارشان بكن ، كه او به بندگان خود بينا است ، درباره هركس آن حكمى را اجرا مى كند كه حال او اقتضاى آن حكم را دارد، و استعدادش آن حكم را درخواست مى كند.
از اينجا روشن مى شود اينكه بعضى از مفسرين گفته اند:
ترجمه تفسیر الميزان جلد 3 صفحه : 19
كه آيه شريفه مورد بحث ،دلالت بر آزادى عقيده دارد، و اينكه مردم در انتخاب دين آزادند (لا اكراه فى الدين )، حرف صحيحى نيست براى اينكه زمينه سخن در آيه شريفه همانطور كه توجه فرموديد زمينه ديگرى است .
و اگر در جمله : ((بصير بالعباد)) عبوديت را عنوان كرد و نفرمود: ((بصير بهم، خدا به ايشان بينا است )) و يا ((بصير بالناس، خدا به مردم بينا است )) و يا عبارتى نظير اينها براى اين بود كه اشاره كند به اينكه حكمش در مردم نافذ و گذرا است براى اينكه مردم هر چه باشند بندگان او و تربيت شده او هستند چه خودشان قبول داشته و تسليم باشند و چه نباشند.
إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِئَايَتِ اللَّهِ...
كلام در اين آيه هر چند سياقى جديد و ابتدائى دارد و ليكن در عين حال خالى از اشاره ، و بلكه خالى از بيان تهديد آخر آيه قبلى نيست ، چون مضمونش با وضع اهل كتاب و مخصوصا يهوديان منطبق است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
تنها خدا میداند که به او چهها گذشت...
🏴 شهادت حضرت سید الساجدین، امام علی بن الحسین السجاد علیهماالسلام را به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، و یکایک محبین حضرات آلالله علیهم السلام تسلیت عرض میکنیم.
▪️صَلَواتُ اللهِ و ملائِکَتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی آدمِ أهْلِ البَیتِ، المُنَزّهِ عن کَیْت و ما کَیت، روحِ جَسَد الإمامةِ، شَمسِ الشّهامة، مَضمونِ کِتابِ الإبداعِ، حَلٍّ تَعْمیَة الإختِراعِ، سِرِّ اللهِ فی الوُجودِ، إنسانِ عَیْنِ الشُّهودِ، خازِنِ کُنُوزِ الغَیبِ، مَطلَعِ نورِ الإیمانِ، کاشِفِ مستورِ العِرفانِ، الحُجَّةِ القاطِعَة، و الدُّرَّةِ اللّامِعَة، ثَمَرةِ شَجَرةِ طوبی القُدسیّة، أزل الغَیبِ و أبدِ الشّهادةِ، السِّر الکُّلِّ فی سِرِّ العبادة، وتَدِ الأوتادِ و زَیْنِ العبادِ، إمام العالمین و مَجمعِ البَحرَین، زَیْن العابدینَ علیِّ بن الحسین علیهِ السلام.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله... ☑️جنبههای عارفانۀ نهضت اباعبدالله علیه السّلام - ۴
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
☑️جنبههای عارفانۀ نهضت اباعبدالله علیه السّلام - ۵
«درس رضا»
▪️فراتر از صبر، مرتبۀ رضاست. عارفان بالله در جریان زندگی خویش از مقدّرات الهی، راضی و خشنودند. این رضا ثمرۀ محبّت و عشق الهی است؛ چرا که هر چه از معشوق میرسد، برای عاشق شیرین و دوست داشتنی و لذّتبخش است.
▪️عشق اباعبدالله علیهالسّلام و یاران بزرگوار آن حضرت به خدای متعال، زمینهساز ایجاد روح رضایت در دل سهمگینترین واقعههای روز عاشوراست. این رضا ناشی از عشق اباعبدالله علیهالسّلام به خداست که آرامش عظیم او را نیز سبب شده است.
به تعبیر زیبای شاعر:
به حلاوت بخورم زهر که شاهد ساقی است
به ارادت بکشم درد که درمان هم از اوست
▪️حضرت اباعبدالله علیهالسّلام سختترین و سهمگینترین مصائب را رضایتمندانه استقبال میکنند؛ چرا که آن حضرت شیفتۀ خدایی میباشند که این مقدّرات را رقم میزند.
در بلایـا میچشـم لـذّات او
مات اویم، مات اویم، مات او
#کرشمۀ_حسن
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله... ☑️جنبههای عارفانۀ نهضت اباعبدالله علیه السّلام - ۵
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
☑️جنبههای عارفانۀ نهضت اباعبدالله علیه السّلام - ۶
«درس عبادت و عبودیّت، آزادگی و حرّیّت»
▪️قرآن کریم پیام اصلی همۀ انبیای الهی را اینگونه معرّفی کرده است: اُعبُدوا اللهَ وَ اجتَنِبوا الطّاغوتَ: بندگی خدا را پیشه کنید و از تن دادن به بندگی طاغوت سر باز زنید.
▪️عبادت تلاشی است برای نیل به مرتبۀ عبودیّت و بندگی؛ و عبودیّت و بندگی خدای متعال، رمز آزادگی و حرّیت از بندگی مخلوق است. هر آنچه که انسان را در زندگی واله و شیدای خود کند و انسان در دام تعلّق به آن گرفتار گردد، اله اوست و انبیا مبعوث شدند تا به انسان بیاموزند که هیچ چیز جز الله شایستگی ندارد که انسان واله آن شود.
▪️رمز رهایی انسان از وابستگیهای درونی و اسارتهای بیرونی، که آنها هم ناشی از همین وابستگیهای درونی و تعلّق به دنیاست، تنها بندگی خدا و سر به عبودیّت حضرت حق نهادن است...
#کرشمۀ_حسن
@mohamad_hosein_tabatabaei
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
☑️خطبه امام سجاد عليه السلام در شام:
▪️حضرت سجاد علیه السلام پس از اینکه بر فراز
منبر رفت به گونه ای سخنرانی نمود که چشم عموم مردم گریان و قلب آنان ترسان شد. ایشان پس از حمد و ثنای الهی فرمودند:
▪️أَیُّهَا النَّاسُ أُعْطِینَا سِتّاً وَ فُضِّلْنَا بِسَبْعٍ أُعْطِینَا الْعِلْمَ وَ الْحِلْمَ وَ السَّمَاحَةَ وَ الْفَصَاحَةَ وَ الشَّجَاعَةَ وَ الْمَحَبَّةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ وَ فُضِّلْنَا بِأَنَّ مِنَّا النَّبِیَّ الْمُخْتَارَ مُحَمَّداً وَ مِنَّا الصِّدِّیقُ وَ مِنَّا الطَّیَّارُ وَ مِنَّا أَسَدُ اللَّهِ وَ أَسَدُ رَسُولِهِ وَ مِنَّا سِبْطَا هَذِهِ الْأُمَّةِ مَنْ عَرَفَنِی فَقَدْ عَرَفَنِی وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْنِی أَنْبَأْتُهُ بِحَسَبِی وَ نَسَبِی
▪️ای مردم! خداوند به ما شش خصلت عطا فرموده و ما را به هفت ویژگی بر دیگران فضیلت بخشیده است، به ما ارزانی داشت علم، بردباری، سخاوت، فصاحت، شجاعت و محبت در قلوب مؤمنین را، و ما را بر دیگران برتری داد به اینکه پیامبر بزرگ اسلام، صدیق [امیر المؤمنین علی علیه السلام]، جعفر طیار، شیر خدا و شیر رسول خدا صلی الله علیه و آله [حمزه]، و امام حسن و امام حسین علیه السلام دو فرزند بزرگوار رسول اکرم صلی الله علیه و آله را از ما قرار داد. [با این معرفی کوتاه] هر کس مرا شناخت که شناخت، و برای آنان که مرا نشناختند با معرفی پدران وخاندانم خود را به آنان می شناسانم.
أَیُّهَا النَّاسُ أَنَا ابْنُ مَکَّةَ وَ مِنَی
أَنَا ابْنُ زَمْزَمَ وَ الصَّفَا
أَنَا ابْنُ مَنْ حَمَلَ الرُّکْنَ بِأَطْرَافِ الرِّدَا
أَنَا ابْنُ خَیْرِ مَنِ ائْتَزَرَ وَ ارْتَدَی
أَنَا ابْنُ خَیْرِ مَنِ انْتَعَلَ وَ احْتَفَی
أَنَا ابْنُ خَیْرِ مَنْ طَافَ وَ سَعَی
أَنَا ابْنُ خَیْرِ مَنْ حَجَّ وَ لَبَّی
أَنَا ابْنُ مَنْ حُمِلَ عَلَی الْبُرَاقِ فِی الْهَوَاءِ
أَنَا ابْنُ مَنْ أُسْرِیَ بِهِ مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی
أَنَا ابْنُ مَنْ بَلَغَ بِهِ جَبْرَئِیلُ إِلَی سِدْرَةِ الْمُنْتَهَی
أَنَا ابْنُ مَنْ دَنا فَتَدَلَّی فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنی
أَنَا ابْنُ مَنْ صَلَّی بِمَلَائِکَةِ السَّمَاءِ
أَنَا ابْنُ مَنْ أَوْحَی إِلَیْهِ الْجَلِیلُ مَا أَوْحَی
أَنَا ابْنُ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَی
أَنَا ابْنُ عَلِیٍّ الْمُرْتَضَی
أَنَا ابْنُ مَنْ ضَرَبَ خَرَاطِیمَ الْخَلْقِ
حَتَّی قَالُوا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
ای مردم! من فرزند مکه و منایم،
من فرزند زمزم و صفایم،
من فرزند کسی هستم که حجر الاسود را با ردای خود حمل و در جای خود نصب فرمود،
من فرزند بهترین طواف و سعی کنندگانم،
من فرزند بهترین حج کنندگان و تلبیه گویان هستم،
من فرزند آنم که بر براق سوار شد،
من فرزند پیامبری هستم که در یک شب از مسجد الحرام به مسجد الاقصی سیر کرد،
من فرزند آنم که جبرئیل او را به سدرة المنتهی برد و به مقام قرب ربوبی و نزدیکترین جایگاه مقام باری تعالی رسید،
من فرزند آنم که با ملائکه آسمان نماز گزارد،
من فرزند آن پیامبرم که پروردگار بزرگ به او وحی کرد،
من فرزند محمد مصطفی و علی مرتضایم،
من فرزند کسی هستم که بینی گردنکشان را به خاک مالید تا به کلمه توحید اقرار كردند.
#امام_سجاد
#شام
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 25-19 آل عمران ، قسمت دوم بخش دوم1⃣ ● چند نكته كه از جمله : ((فان تولوا فانما اليك البلاغ
آیات 25-19 آل عمران ، قسمت دوم
بخش دوم2⃣
● چند نكته كه از جمله : ((فان تولوا فانما اليك البلاغ ...)) استفاده مى شود
دو جمله ((يكفرون ))، و ((يقتلون )) استمرار را مى رساند و دلالت دارد بر اينكه كفر به آيات خدا آن هم كفر بعد از بيان و به انگيزه بغى و نيز كشتن انبيا كه معلوم است كشتنى است بدون حق و همچنين كشتن آنهائى كه به سوى عدل و قسط دعوت نموده ، از ظلم نهى مى كنند عادت هميشگى ايشان است همچنان كه تاريخ زندگى يهود از بدو پيدايش سرشار از اين جنايات است مى بينيم كه گروه بسيارى از انبيا و عابدان بنى اسرائيل كه ايشان را امر به معروف و نهى از منكر مى كردند به دست خود آنان كشته شدند و همچنين نصارا كه آنها هم كم و بيش اين راه را رفتند.
و جمله : ((فبشرهم بعذاب اليم )) تصريح به شمول غضب الهى و تهديد به نزول عذاب است ، و منظور از آن تنها عذاب آخرت نيست ، به دليل اينكه دنبالش مى فرمايد: ((اولئك الذين حبطت اعمالهم فى الدنيا و الاخره ...)) پس در آيه مورد بحث ، هم به عذاب آخرت تهديد شده اند و هم به عذاب دنيا، عذاب آخرتشان عذاب آتش ، و دنيائيشان كشته شدن و آواره گشتن و از بين رفتن اموال و جانهايشان بود، و نيز عذاب ديگرشان اين بود كه خدا دشمنى را در بين آنان تا روز قيامت قرار داد، كه خداى تعالى در كتاب عزيزش همه اينها را ذكر كرده .
و اينكه فرمود: ((اولئك الذين حبطت اعمالهم فى الدنيا و الاخره ، و ما لهم من ناصرين دو نكته را افاده مى كند:
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 194
اول اينكه : اگر انسان كسى را به جرم اينكه امر به معروف و نهى از منكر مى كند به قتل برساند اعمال نيكش همه حبط و بى اجر مى شود.
دوم اينكه : در روز قيامت مشمول شفاعت نمى گردد.
أَ لَمْ تَرَ إِلى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيباً مِّنَ الْكتَبِ ...
اين آيه شريفه مى خواهد بفرمايد: ((اهل كتاب از بغى و ايجاد اختلاف در دين دست بر نمى دارند، براى اينكه هر وقت به ايشان پيشنهاد مى شود كه تسليم حكم كتاب خدا شوند، پشت مى كنند و زير بار نمى روند و اين نيست مگر به خاطر اينكه به اين گفتار خود مغرور شده اند، كه مى گفتند: ((لن تمسنا النار))، و خلاصه به چيزى مغرور شدند كه هيچ سندى بر آن ندارند، و آن را به خدا افترا مى بندند.
و مراد از كسانى كه نصيبى از كتاب دارند همان اهل كتابند، و اگر نفرمود: ((الذين اوتوا الكتاب ...))) و به جاى آن فرمود: ((اوتوا نصيبا من الكتاب ،)) براى اين بود كه بفهماند آن مقدار اطلاعى كه از كتاب دارند همه معارف كتاب نيست . بلكه مقدارى از آن است ، و اين بدان جهت است كه همه كتاب خدا در دستشان نيست ، كتاب خدائى كه در دست دارند تحريف شده است ، و در آن دخل و تصرف نموده و بيشتر اجزايش را از بين برده بودند، همچنان كه آخر آيه هم كه مى فرمايد: ((و غرهم فى دينهم ما كانوا يفترون ))، به اين معنا اشاره دارد، و به هر حال مراد اين است كه اهل كتاب از حكم كتاب روى گردانند، به خاطر يك عقيده خرافى كه داشتند، و آن را به خدا افترا بسته بودند و نتيجه اش اين شده كه به آن عقيده خرافى مغرور شوند، و خود را از كتاب خدا بى نياز بپندارند (خدا داناتر است ).
ذَلِك بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَن تَمَسنَا النَّارُ...
معناى آيه روشن است ، و ليكن سؤالى در آن هست كه چگونه در آيه شريفه فرموده اهل كتاب فريب افتراى خود را خوردند، و بدان مغرور شدند، مگر ممكن است كه انسان فريب گفتار خود را بخورد؟ با علم به اينكه گفتارش دروغ و خدعه و باطل است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا زین العابدین🏴
■●دو قدم محبوب، دو جرعه و دو قطره محبوب نزد خداوند متعال در بیان امام سجاد علیه السلام●■
☑️امام سجاد علیه السلام:
■مَا مِنْ خُطْوَةٍ أَحَبَّ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ خُطْوَتَيْنِ خُطْوَةٍ يَسُدُّ بِهَا اَلْمُؤْمِنُ صَفّاً فِي سَبِيلِ اَللَّهِ وَ خُطْوَةٍ إِلَى ذِي رَحِمٍ قَاطِعٍ
وَ مَا مِنْ جُرْعَةٍ أَحَبَّ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ جُرْعَتَيْنِ جُرْعَةِ غَيْظٍ رَدَّهَا مُؤْمِنٌ بِحِلْمٍ وَ جُرْعَةُ مُصِيبَةٍ رَدَّهَا مُؤْمِنٌ بِصَبْرٍ
وَ مَا مِنْ قَطْرَةٍ أَحَبَّ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ قَطْرَتَيْنِ قَطْرَةِ دَمٍ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ وَ قَطْرَةِ دَمْعَةٍ فِي سَوَادِ اَللَّيْلِ لاَ يُرِيدُ بِهَا عَبْدٌ إِلاَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ.
■ابو حمزه ثمالی نقل میکند: شنيدم امام زين العابدين علیه السلام ميفرمودند:
■هيچ قدمی در نزد خداوند از دو قدم محبوبتر نيست، قدمی كه مؤمن برای صف بستن در جهاد بر می دارد و قدمی كه براي آشتی با خويشاوند و ارحامی که قطع رابطه کردند بر می دارد.
■و هيچ جرعه ای (بلعیدن کم کم آب) نزد خداوند متعال محبوبتر از دو جرعه نيست، يكی جرعه خشمی كه مومن با حلم و بردباری فرو می برد و ديگری جرعه مصيبتی كه مومن با صبر و شکیبایی بنوشد.
■و هيچ قطره ای نزد خداوند محبوبتر از دو قطره نيست، يكي قطره خونی كه در راه خدا ريخته شود و ديگری اشكی كه در تاريكی شب فقط برای خداوند متعال از چشم بنده جاری شود.
■●الخصال، ج۱، ص۵۰.
شیخ صدوق رحمةالله علیه●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین🏴
■●مهمترین علت عظمت و كرامت شيعه، ربط با ولایت امیرالمومنین است●■
(بخش اول)
☑️بايد ديد چرا شيعه اين قدر عظمت دارد و رسولِ وحى و امينِ سرّ خدا تا اين حدّ آنها را ستوده است؟ در ميان خلائق ... چرا فقط و فقط آنها فائز و رستگارانند؟ به چه مناسبت پيامبر اكرم ... دست خود را به كعبه زده و سوگند به خدا ياد مى كند و به اصحاب خود گوشزد مى كند كه شيعيان على تنها رستگارند؟ اين همه درجات اخروى از شفاعت و كوثر و تسنيم و بهشت و رضاى خدا و خلود و طراوت و شادابى چرا تنها براى آنهاست؟
1️⃣در روايات بسيارى صفات شيعه و اخلاق آنها و اعمال آنها از مروّت و انصاف و صدق و ايثار و صبر و استقامت و صفا و خلوص و عبادت و جهاد و صيام و صدقه و اعتقاد راستين به خدا و دستورات خدا بيان شده است. و اينها صفاتى است كه در مولاى آنها حضرت اميرالمؤمنين است.
2️⃣آنها حساب خود را در دنيا پس داده اند، و در برابر مشكلات و ناملايمات صبر و تحمّل نموده ... بلكه با عبوديّت در مقابل حضرت معبود زنگار دل خود را جلا زده و بالأخره زدوده و انوار الهى در دلشان تابش كرده است.
■● #امام_شناسى، ج۳، ص۷۳و۷۴●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین🏴 ■●مهمترین علت عظمت و كرامت شيعه، ربط با ولایت امیرالمومنین اس
🏴صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین🏴
■●مهمترين علتِ عظمت و كرامت شيعه، ربط با ولايت اميرالمؤمنين است●■
(بخش پایانی)
3️⃣شيعيان افرادى هستند كه در مكتب مولا اميرالمؤمنين عليه السّلام درس عمل خوانده اند... و در همين دنيا كلام مولايشان كه فرمود:
■وَ اَخْرِجُوا مِنَ الدُّنْيا قُلُوبَكُمْ قَبْلَ انْ تُخْرَجَ مِنْها ابْدانُكُمْ.«دلهاى خود را از دنيا خارج كنيد قبل از آنكه بدنهايتان از دنيا خارج گردد» در دلشان نشسته است. و البتّه همانطور كه بهشت جا و منزل پاكان است، بايد منزلگه و مقام آنان بوده باشد.
4️⃣آنها در راه و روشِ اميرالمؤمنين كه تسليم محض در مقابل اوامر و دستورات خداست تسليم بوده، چون و چرا نمى كردند... و به دنبال اين خلوص فكرى و علمى، در عالم خارج همان عقيده خود را اِعمال و از خودسرى و استكبار مصون بودند،
■اين است مقام شيعه كه نمونه كامل مقام انسانيّت و ميوه رسيده عالم وجود و نوگل نورسته در باغ وجدان و حميّت و انصاف است.
■● #امام_شناسى، ج۳، ص۷۴●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 25-19 آل عمران ، قسمت دوم بخش دوم2⃣ ● چند نكته كه از جمله : ((فان تولوا فانما اليك البلاغ
آیات 25-19 آل عمران ، قسمت دوم
بخش سوم
● چگونه اهل كتاب فريب خدعه هاى نفس خويش را خوردند؟
جواب اين سؤال آن است كه صاحبان گفتار غرورانگيز نامبرده ، نياكان ايشان بودند، و فريب خوردگان اخلاف و نسلهاى بعدى آنان ، و اگر در آيه شريفه هر دو را به اهل كتاب نسبت داده ، براى اين بود كه همه آن اسلاف و اخلاف يك امت بودند، و اخلاف ، به اعمال اسلاف راضى بودند.
علاوه بر اينكه مغرور شدن به غرور خود، آنهم غرور به خاطر يك افتراى باطل ، با علم به اينكه افترا و باطل است ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 195
و اقرار مغرور به اينكه خودم اين افترا را بسته ام ، از اهل كتاب و مخصوصا از يهوديان دور نيست ، براى اينكه اينها همانهايند كه خداى تعالى نظير اينگونه افكار و اعمال و بلكه عجيب تر از آنرا از ايشان حكايت نموده آنجا كه فرموده : ((و اذا لقوا الذين آمنوا قالوا آمنا، و اذا خلا بعضهم الى بعض قالوا اتحدثونهم بما فتح اللّه عليكم ؟ ليحاجوكم به عند ربكم ؟ افلا تعقلون ؟ اولا يعلمون ان اللّه يعلم ما يسرون و ما يعلنون .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei