صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
▪️قال امیرالمؤمنین علیه السلام: أَيُّهَا اَلنَّاسُ اِعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ اَلدِّينِ طَلَبُ اَلْعِلْمِ وَ اَلْعَمَلُ بِهِ أَلاَ وَ إِنَّ طَلَبَ اَلْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ اَلْمَالِ إِنَّ اَلْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ اَلْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ
▪️امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: اى مردم! بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازمتر است زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى (كه خداست) آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و به شما میرساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
☑️الکافی، ج ۱، ص ۳۰
#حدیث
#فضیلت_علم
@mohamad_hosein_tabatabaei
#فضیلت_علم
▪️انسان برای کسب فسحت وجودی و توسعهی باطنی، حد یقف ندارد چرا که حق سبحانه تعالی دربارهی او فرمود: «نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي» (ص، ۷۲). انسان از جنس خداست لذا حد یقف ندارد. آنقدر توسعه پیدا میکند و توسعه پیدا میکند تا خدایی شود همانطور که فرمود «عَبْدِي أَطِعْنِي أَجْعَلْكَ مِثْلِي» (بحار الأنوار، ج ۱۵، جزء دوم، ص ۲۹). انسان مثل الله میشود. انسان ظل الله و سایهی خدا میشود... وجود او چنان وسیع و فسیح میگردد که صادر اول میشود و به مقامی میرسد که اگر تمام ماسوی الله را در گوشهی قلب او قرار دهند ذرهای تکان نخواهد خورد. انسان چنین وسعتی پیدا میکند که میگوید تعداد قطرات باران را میدانم. اینکه انسان چنین سخنی میگوید به این معناست که علم او لایتناهی است. «يَفْسَحِ اللهَ لَكُم»؛ خدا به انسان وسعت میدهد لذا به مجلسی بروید و کاری کنید که وسعت وجودی پیدا کنید. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود این وعاء علم که جان شماست «يَتَّسِعُ بِهِ»، انسان پیوسته سعه پیدا میکند و این توسعه، توسعهی عرضی و عَرَضی نیست.
▪️در ادامهی آیه میفرماید «وَإِذَا قِيلَ انشُزُوا فَانشُزُوا»، وقتی به شما گفته میشود بلند شوید، برخیزید و به دیگران جا بدهید؛ میتوان اهمیت داشتن تواضع را از این آیه دریافت کرد که «إِنَّ الْعِلْمَ ذُو فَضَائِلَ كَثِيرَةٍ فَرَأْسُهُ التَّوَاضُعُ...» (کافی، ج ۱، باب النوادر، ص ۴۸)؛ انسانی که اهل فسحت وجودی شد برمیخیزد و به دیگران نیز جا میدهد. همچنین میتوان قائل بود که «فَانشُزُوا» یعنی قیام کنید... جناب علامه طباطبایی در تفسیر این آیه میفرماید که «فَانشُزُوا» یعنی برای جهاد و عبودیت به پا خیزید، برای عبادت برخیزید. دیگر اینکه میتوان چنین گفت که «فَانشُزُوا» یعنی بلند شوید تا دیگران را توسعه بدهید! انسان فسیح، دیگر افراد را نیز فسیح میکند؛ زکات علم آموختن آن است و کسی که علم میآموزد و فسحت وجودی مییابد، دغدغه دارد که دیگران را نیز توسعه دهد و گویا آیه نیز چنین دستوری میدهد...
▪️«يَرْفَعِ اللهَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ»
▪️ادامهی این آیه، منظور ما را تبیین میکند که اگر در پی فسیح شدن جان خود باشید، خدا شما مؤمنان را رفعت میدهد؛ «يَرْفَعِ اللهَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ». سپس میفرماید در میان این اهل ایمان که خدا آنان را رفعت میدهد، درجات کسانی بالاتر است که فسحت وجودی دارند و در مجالس، اهل فسیح شدن و در واقع کسب علم هستند؛ «وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ...» لذا در روایتی از جناب ابن عباس در مجمع البیان دیدم که میفرمود: در بین مؤمنین، بالاترین درجه متعلق به علما و کسانی است که اهل علم هستند. جناب جابر بن عبدالله انصاری از پیامبر صلی الله علیه و آله حدیثی نقل کرده است که عالم، یک درجه بر شهید و شهید، یک درجه بر عابد فضیلت دارد. سپس فرمود پیغمبران، یک درجه بر علما فضیلت دارند. آنگاه فرمود فضل عالم بر سایر امت، مثل فضل من پیغمبر بر پایینترینِ افراد از امت است. «وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ»... مجالس ائمهی اطهار و معارف اهلبیت علیهم السلام به انسان فسحت و وسعت میدهد، باید برویم و یاد بگیریم و باید پیوسته در طلب علم باشیم...
#ح_م
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
▪️قَالَ الصَّادق علیه السلام: اُغْدُ عَالِماً أَوْ مُتَعَلِّماً أَوْ أَحِبَّ أَهْلَ اَلْعِلْمِ وَ لاَ تَكُنْ رَابِعاً فَتَهْلِكَ بِبُغْضِهِمْ.
▪️امام صادق علیه السلام فرمود: صبح كن در حالى كه يا دانشمند باشى و يا دانشجو و يا دوستدار اهل علم و چهارمى (يعنى دشمن دانشمندان) مباش كه بخاطر دشمنى با آنها هلاک خواهى شد.
☑️الکافی، ج ۱، ص ۳۴
#حدیث
#فضیلت_علم
@mohamad_hosein_tabatabaei
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
☑️بهرۀ ما از ماههای محرّم و صفر
▪️ماه محرّم طی شد. ماه صفر هم در حال طی شدن است. به خودمان برگردیم. کمی فکر کنیم. ببینیم توشهای که از این دو ماه میگیریم چیست؟ قبل از ماه محرّم چه کسی بودیم و در مکتب محرّم و صفر چه تحوّلی در ما اتّفاق افتاد؟
▪️وقایع را نقل کردن، مصائب را یادآوری کردن، اشک ماتم بر دیدگان جاری کردن، همۀ اینها بسیار ارزشمند است؛ امّا همۀ اینها مکتبی است که باید از ما انسان متعالی و حسینی بسازد....
#مناسبات_ماه_صفر
@mohamad_hosein_tabatabaei
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
☑️کُلُّ یُومٍ عاشورا به چه معنی است؟
▪️هر روز که عاشورا نیست. پس منظور گوینده از این #سخن چیست؟ یعنی هر روز صحنه تقابل #حق و #باطل هست. همان طور که در #کربلا حق و باطل در مقابل هم قرار گرفتند، هر روز این عالم دارای حق و باطل است.
▪️غیر از اینکه آدمها دارای حق و باطل هستند، خود انسان حق و باطل است. در هر آدمی حق و باطل هست. اصلا انسان ترکیبی است از حق و باطل؛ ترکیبی است از جنبه #رحمانی و #شیطانی . این تفابل هر روز و هر #لحظه هست.
#دکتر_دینانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
☑️سلوک عارف با عقل است
▪️عقل، گوهر شریف الهی است. بدون عقل هیچ کس نمیتواند کاری بکند آنجا که عقل تضییع شد، انسان هم تضییع شده است. راه معرفت عقل است اما نه عقل اقتصادی، سود اندیش و حسابگر. عقل، عقلهاست. عقل در مرتبهای محاسبههای خودش را میکند (البته این مرتبه هم مهم است)
▪️اما عقلی هست که از این محاسبات (و مرتبههای پایینتر) بالا میرود و عرفای ما به این عقل پایبند بودند و حرکت میکردند. من به این نقطه رسیدم در کتابم (دفترعقل آیت عشق) هم نوشتم که بین عقل و عشق فاصلهای نمیبینم. عرفاء هم با عقل کار میکنند اما گرفتار عقل سود اندیش (مراتب پایینتر عقل) نمیشوند و اصلاً سلوک همین است.
#دکتر_دینانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
◾️ابوالفضائل حضرت علامه حسن زاده آملی◾️
☑️ #آگاه_باش
▪️عاقبت آن روزى كه در آن ، بواطن و اسرار آشكار مى گردد، فرا مى رسد و هر چه در دنيا كاشته شده در آن جا درو مى گردد.
بنگريد در ايام گذشته ، چه از خود به جاى گذشته ايد. لوح هاى نفوس خود را بخوانيد كه از آتيه و گذشته و قبرتان خبر مى دهد.
☑️لقاء_الله ، ص ۱۲
@mohamad_hosein_tabatabaei
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
☑️إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
▪️قال الامام موسی الکاظم علیه السلام
إذَا مَاتَ الْمُؤْمِنُ بَكَتْ عَلَيْهِ الْمَلَائِكَةُ وَ بِقَاعُ الْأَرْضِ الَّتِي كَانَ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَيْهَا وَ أَبْوَابُ السَّمَاءِ الَّتِي كَانَ يُصْعَدُ فِيهَا بِأَعْمَالِهِ وَ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ لِأَنَّ الْمُؤْمِنِينَ الْفُقَهَاءَ حُصُونُ الْإِسْلَامِ كَحِصْنِ سُورِ الْمَدِينَةِ لَهَا.
▪️«زمانی که مؤمن از دنیا برود، ملائکه و قسمتهای زمین که در آنها خدا را عبادت میکرده و درهای آسمان که بواسطۀ اعمالش از آنها بالا برده میشد، همه بر او گریه می کنند. و رخنهای در اسلام حاصل میشود که چیزی آن را ترمیم نمیکند؛ چرا که آنانکه مؤمن و فقیه هستند، قلعههای اسلامند که مانند دیوارهای شهر از آن محافظت میکنند.»
▪️ضایعۀ مولمۀ ارتحال عالم ربّانی و حکیم متألّه صمَدانی، فقیه اهل بیت علیهم السلام، حضرت علّامه آیةالله حاج شیخ حسن حسن زادۀ آملی قدّس الله نفسه الزکیة را تسلیت عرض می کنیم. رحمةالله علیه رحمةً واسعةً و جعَل روحه فی أعلی علیّیّین مع محمّد وآله الطاهرین.
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️زبان در وصف آنکه اسم مبارکش در جمل ابجدی برابر با عدد انسان کامل بود، گنگ است. چه بگویم در حق آنکس که علامه طباطبایی در حق او فرمود: آقای حسن زاده را جز امام زمان کسی نشناخت. راهی که او می رود خاکش توتیای چشم من است.
او عصاره ی عرفان شیعی بود و شاید قرن ها بگذرد و مادر گیتی چون اویی بزاید.
سالها باید که تا یک سنگ خاره زآفتاب
لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن
عمرها باید که تا یک کودکی از روی طبع
عالمی گردد نکو یا شاعری شیرین سخن
قرنها باید که تا از لطف حق پیدا شود
بایزیدی در خراسان یا اویس اندر قرن!
آن ثلمه ی جبران ناپذیر که در اسلام از فقدان عالم ربانی پیش می آید که تا روز قیامت هیچ چیز آن را فرو نمی پوشد ، فقدان چنین عالمی است.
جز آه ندارم بگویم در فراق کسی که جز آه در بساط نداشت و بدان، آه اسم اعظم الهی است.
سینه مالامآل درد است ای دریغا مرهمی.
روح لاهوتی او به لاهوت پیوست و با مولایش امیرالمومنین علیه السلام محشور شد این مصیبت را به مولایمان امام زمان روحی فداه و رهبر معظم انقلاب و همه ی عاشقان کوی دوست تسلیت می گویم.
سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیا.
#ح_م
☑️ #حد_لایقف
▪️حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام خطاب به جناب کمیل فرمود: «يَا كُمَيْلُ بْنَ زِيَادٍ إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا»؛ قلبها ظرف هستند و بهترین آنها، وسیعترین آنها است. قلب به کمالات، به کسب معارف، به علوم اهلبیت علیهم السلام، به طاعت و عبودیت الهی، به جهاد با نفس و... وسیع میشود. هرچه این قلب وسعت پیدا کند، به همان میزان به خدا نزدیک میگردد. خدا یک حقیقت لایتناهی است و به اندازهای که انسان وسعت وجودی داشته باشد، به همان میزان خدا را ظهور داده است لذا وسیع شو و خدا را بیشتر تجلی بده! آیا حق متعال به همان اندازهای که در یک عارف کامل تجلی کرده است، در من نوعی نیز تجلی نموده است؟! آیا به همان میزان که در حضرت عباس بن علی علیهما السلام تجلی کرده است در بزرگان از علما نیز تجلی کرده؟! تجلی حق متعال در امام حسین علیه السلام با تجلی او در حضرت عباس یکی است؟! ائمهی اطهار علیهم السلام تجلیخانهی مطلق خدا هستند. اینکه در روایات داریم که فلان پیامبر مثلا چهار حرف و دیگری پنج حرف و... از اسم اعظم داشتند ناظر به همین مطلب است و داشتن این تعداد حروف از اسم اعظم، بیانگر میزان وسعت وجودی آن پیغمبر است.
▪️باید وسیع شویم؛ شهدای کربلا میخواستند وسیع گردند لذا همواره ندای العطش سر میدادند. العطش آنها در واقع عطش ناشی از شدت طلب وسعت وجودی بود. اگر تمام نظام هستی را به شخصی که تشنهی وسیع شدن و کسب فسحت وجودی است بدهی او باز هم اظهار تشنگی خواهد کرد!
بحر کمینه جرعهام، کوه کمینه لقمهام
من چه نهنگم ای خدا باز نما مرا رهی
▪️بله انسان اینگونه است، انسان هلوع است! «إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعاً» (معارج، ۱۹). خدا حاج آقای دولابی را رحمت کند، میفرمود که این هلوع، همان نهنگ حکایت حضرت سلیمان بود. روزی حضرت سلیمان از خدا درخواست کرد که خدایا، امروز میخواهم رزق حیوانات بر عهدهی من باشد. خدا نیز درخواست او را اجابت نمود. جناب سلیمان سفرهای بسیار عریض و طویل پهن کرد و از هر طعام و نوشیدنی در آن قرار داد و به همهی حیوانات نیز امر کرد که بر سفرهی او حاضر شوند. تا آن حیوانات از راه برسند، نهنگی که نامش هلوع بود از دل دریا بیرون آمد و کل آن سفرهی بزرگ را بلعید! جناب سلیمان برافروخته شد و گفت که چه میکنی؟! این سفره برای ارتزاق همهی خلایق بود! هلوع در پاسخ گفت این تازه نیم قورت از سه قورت روزی هر روز من بود، اکنون دو قورت و نیم دیگر از سهم امروزم باقی است! خدا در مورد انسان میفرماید «إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعاً» (معارج، ۱۹)! ای انسان! هرچه خوردهای هنوز دو قورت و نیم تو باقی است! نشود که هرچه از معارف به تو دادند یکدفعه سیر شوی و بیشتر نخواهی! گاهی اوقات پیش میآید که نمازی خوش میخوانیم و حالی پیدا میکنیم و تمثلی برای ما پیش میآید، فکر میکنیم دیگر تمام شده و ما به نهایت درجهی شهود نائل شدهایم! نه! حتی اگر تمام نظام هستی را به تو بدهند باز هم بگو دو قورت و نیمش باقی است! حاج آقای دولابی میگفت هرچه به تو دادند باز دست بر دهانت بکش و بگو ما که نفهمیدیم چه خوردیم! عبد اینگونه است، عبد هیچ گاه داشتههای خود را در نظر نمیآورد زیرا به محض اعتنا به آنها سقوط خواهد کرد. به محض آنکه بگوید من آنم که رستم بود پهلوان، گفتن همان و پهلو بر زمین خوردن همان...
هرچه در این راه نشانت دهند
گر نستانی به از آنت دهند
▪️این نستاندن نیز به معنی نخواستن نیست بلکه بالاتر را خواستن است که «حَسَنَاتُ اَلْأَبْرَارِ سَيِّئَاتُ اَلْمُقَرَّبِينَ»... اگر انسان این حدیث را خوب بفهمد جان خواهد داد! «حَسَنَاتُ اَلْأَبْرَارِ سَيِّئَاتُ اَلْمُقَرَّبِينَ» چون هرچه کسب میکنی، بالاتر از تو نیز هست لذا برای آن شخصی که بالاتر از تو است، آن فعل تو سیئه محسوب میشود. اگر نماز شب میخوانی، علم و معارف داری و چه و چه میکنی، بدان که «فَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ» (یوسف، ۷۶). نباید خیلی دلخوش باشیم، باید مراقب باشیم که گرفتار عجب و غرور و من و من نگردیم... اگر برای خودت حساب باز کنی، شیطان دقیقا از همین حسابی که برای خودت باز کردهای وارد میشود. شیطان میگوید به به! شما چه عالم خوبی هستی... اگر دیدی شیطان از علم تو تعریف میکند بگو ای ملعون! «ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا»! (إسراء، ۸۵) خدا به پیغمبر خود گفت «ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا»، من به شما علم قلیل دادم. تنها کسانی که علم جمّی دارند، امیرالمؤمنین و ائمه اطهار هستند. فقط ائمهی اطهار علیهم السلام هستند که در نظام هستی میتوانند «أنا» بگویند چرا که «أنا» آنها با الله یکی شده است...
#ح_م
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
☑️انا لله و انا الیه راجعون
◾️تشییع پیکر علامه حسن زاده آملی در روز اربعین◾️
▪️فرماندارشهرستان آمل، زمان تشییع پیکرمطهرعلامه حسن زاده آملی را روز دوشنبه ۵ مهرماه مصادف با اربعین حسینی در این شهرستان خبر داد.
▪️به گزارش هراز نیوز علیرضا شریعت بامداد یکشنبه در جلسه ستاد ارتحال علامه حسن زاده آملی در فرمانداری آمل گفت: مراسم تشییع با رعابت کامل شیوه نامه های بهداشتی و به صورت خودرویی برگزار خواهد شد.
وی افزود: مکان دفن علامه هنوز به طور قطعی مشخص نیست و منتظریم که فرزندان علامه وصیت ایشان را اعلام کنند تا طبق وصیت علامه عمل شود.
▪️اعلام یک هفته عزای عمومی درآمل
فرماندارویژه آمل همچنین گفت: به احترام علامه حسن زاده همه برنامه های عمومی شهرستان آمل، یک هفته تعطیل عمومی خواهد شد.
شریعت گفت: از فردا فضای عمومی شهرآمل کاملا سیاه پوش خواهد شد.
وی یادآورشد #علامه_حسن_زاده متعلق به آمل و ایران نبوده و چهره ای فراملی است و باید در شان این عالم بزرگوار برگزار شود.
@mohamad_hosein_tabatabaei
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
◾️متن پیام تسلیت استاد صمدی آملی
《انا لله و انا الیه راجعون》
الهی، موج از دریا خیزد و با وی آمیزد و در وی گریزد و از وی ناگزیر است
شاگرد شهودی حضرت امام هشتم، امام رضا علیهالسلام، حضرت علامه حسنزاده آملی(ره) برای همیشه در ملکوت اعلی به محضر استاد روحانیاش امام هشتم علیه السلام و الصلاه تشرف یافت
داود صمدی آملی
۱۸ صفرالحزن ۱۴۴۳
۳ مهر ماه ۱۴۰۰
در طریق نجف علوی به کربلای حسینی◾️
بگزار تا بگریم چون ابر در بهاران
کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران
@mohamad_hosein_tabatabaei