⁉️روز شوم!؟
◾️«قالَ الْحَسَنُ بْنُ مَسْعُودٍ» حسن بن مسعود که از اصحاب امام هادی علیه السلام است، نقل میکند: «دَخَلْتُ عَلَى اَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام» به محضر امام هادی علیه السلام وارد شدم «وَ قَدْ نُكِبَتْ اِصْبَعِی وَ تَلَقّانِی راكِبٌ وَ صَدَمَ كَتِفِی وَ دَخَلْتُ فِی زَحْمَةٍ فَخَرَقُوا عَلَیَّ بَعْضَ ثِيابِی» در حالی که اتّفاقات تلخ متعددی در آن روز برایم افتاده بود؛ انگشتم خراشیده و زخمی شده بود، با سوارکاری برخورد و تصادف کرده بودم و در اثر آن کتفم صدمه و آسیب دیده بود، وارد جمعیّتی شده بودم و به علّت ازدحام یا به دلیل اینکه آن جمعیّت مخالف با من بودند، بعضی از جامه هایی که بر تن من بود پاره شده بود؛ جامههای من در آن جمعیت پاره و مندرس شده بود. با این حال به محضر امام هادی علیه السلام وارد شدم.
◾️«فَقُلْتُ كَفانِی اللهُ شَرَّكَ مِنْ يَوْمٍ فَما اَيْشَمَكَ» گفتم: خدای متعال مرا از شرّ تو حفظ کند؛ عجب روز شومی هستی تو! «فَقالَ علِی يا حَسَنُ هذا وَ اَنْتَ تَغْشانا تَرْمِی بِذَنْبِكَ مَنْ لا ذَنْبَ لَهُ» امام هادی علیه السلام فرمودند: ای حسن! آیا تو اینگونه سخن می گویی؟ تویی که به محضر ما می آیی؛ پیش ما رفت و آمد می کنی؛ تو هم اینگونه حرف میزنی؟ گناه خود را به گردن چیزی می اندازی که گناهی ندارد؟
◾️«قالَ الْحَسَنُ فَاَثاب اِلَیَّ عَقْلِی وَ تَبَيَّنْتُ خَطَئِی» حسن می گوید با همین هشدار امام هادی علیه السلام یکدفعه به خودم آمدم و عقلم به سرم برگشت و خطا بودن و اشتباه بودن سخن خودم را درک کردم. «فَقُلْتُ يا مَوْلایَ اَسْتَغْفِرُ اللهَ» به #امام_هادی علیه السلام عرض کردم: ای مولای من، از خدای متعال بخاطر حرف بیربطی که زدم و اینکه این روز را شوم خواندم و تقصیر این اتّفاقات را به گردن این روز انداختم، #استغفار می کنم.
⁉️ «فَقالَ يا حُسْنُ ما ذَنْبُ الْاَيّامِ حَتّیٰ صِرْتُمْ تَتَشَأَّمُونَ بِها اِذا جُوزِيتُمْ بِاَعْمالِكُمْ فِيها» امام هادی علیه السلام فرمودند: ای حسن! بگو ببینم گناه روزها چیست که شما روزها را شوم می انگارید؛ و به روزها نسبت شومی میدهید؛ درحالیکه به خاطر اعمال خودتان است که در روزها جزا و کیفر می بینید؟! آنچه در زندگی اتّفاق می افتد، بازتاب رفتارهای خودتان است، به روز چه ربطی دارد؟
◾️«قالَ الْحَسَنُ اَنَا اَسْتَغْفِرُ اللهَ اَبَداً وَ هِیَ تَوْبَتِی يَا ابْنَ رَسُولِ اللهِ» حسن میگوید به امام هادی علیه السلام عرض کردم: من برای همیشه از چنین حرفی که زدم استغفار می کنم و این توبه ی من از چنین تفکّر، اندیشه و سخنی است ای فرزند رسول خدا.
◾️«قالَ علیه السلام وَ اللهِ ما يَنْفَعُكُمْ وَ لَكِنَّ اللهَ يُعاقِبُكُمْ بِذَمِّها عَلىٰ ما لا ذَمَّ عَلَيْها فِيهِ» امام هادی علیه السلام فرمودند: به خدا سوگند این استغفارها برای شما سودی نمی بخشد و خدا شما را کیفر می کند؛ به خاطر اینکه چیزی را ذمّ و نکوهش کردید و نسبت شومی به آن دادید که جایی برای نکوهش آن و شوم دانستن آن وجود نداشت. شما به این ایّام و روزها ظلم کردید. خدا نمی بخشد و با این استغفار هم از شما درنمی گذرد. به خدا سوگند، خدا شما را عقوبت و کیفر خواهد کرد.
◾️«اَ ما عَلِمْتَ يا حَسَنُ اَنَّ اللهَ هُوَ الْمُثِيبُ وَ الْمُعاقِبُ وَ الْمُجازِی بِالْاَعْمالِ عاجِلًا وَ آجِلًا» حضرت فرمودند: ای حسن! آیا نمیدانی که این خداست که پاداش می دهد و عقوبت و کیفر می کند و در قبال اعمال و رفتارهای انسان هم در دنیا جزا و کیفر می دهد و هم در آخرت پاداش و عقوبت می دهد؟ هرچه برای انسان پیش می آید بازتاب رفتارهای خود انسان است.
◾️«قُلْتُ بَلىٰ يا مَوْلایَ» عرض کردم بله این حقیقت را می دانم و فرمایش شما را قبول دارم. «قالَ علیه السلام لا تَعُدْ وَ لا تَجْعَلْ لِلْاَيّامِ صُنْعاً فِی حُكْمِ اللهِ» امام هادی علیه السلام فرمودند: حالا که می گویی این حقیقت را قبول دارم، پس، از مسیر درست تعدّی نکن؛ بیراهه نرو؛ حرف بی ربط نزن؛ مسیر خلاف نرو و در آنچه حکم الهی است، نقشی برای روزها قائل نشو.
◾️آنچه برای تو در زندگی ات پیش می آید، مشیت و اراده ی الهی است و آن هم بازتاب انتخاب ها و رفتارهای خودت است. «قالَ الْحَسَنُ بَلىٰ يا مَوْلای» حسن عرض کرد: بله ای مولای من. این حقیقت را می پذیرم و اطاعت می کنم و دیگر چنین خطایی را مرتکب نمی شوم.
☑️در این حدیث نکته ی بسیار ظریف و لطیفی وجود دارد که غالب افراد به آن بی توجّهند.
◾️استاد مهدی طیب ◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️شهادت جانسوز حضرت امام علی بن محمد النقی الهادی علیهما السلام را به محضر مبارک حضرت صاحبالزمان ارواحنا فداه و یکایک شیعیان و محبین اهلبیت علیهمالسلام تسلیت عرض میکنیم.
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
◾️صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علي الدّاعی إلی الحَقِّ، أمینِ الله علی الخَلق، لِسانِ الصِّدق، بابِ السِّلمِ، أصلِ المعارفِ و عَینِ مَنبَتِ العِلمِ، مُنجی أربابِ المُعاداتِ، مُنقِذِ أصحابِ الضَّلالاتِ و البِدَعاتِ، عَینِ الإبداعِ، اُنموذَجِ أصلِ الإختِراع، مُهجَهِ الکَونَینِ و مَحجَهِ الثِّقلَین، مِفتاحِ خزائِنِ الوُجوب، حافِظِ مَکامِنِ الغُیوبِ، طَیّارِ جَوِّ الأزَل و الأبَد، علیِّ بن محمَّدٍ، صلوات الله علیه.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات32-28 آل عمران، قسمت دوم بخش چهارم1⃣ خداوند هميشه عالم است نه فقط روز قيامت خواهى گفت در
آیات 32-28 آل عمران، قسمت دوم
بخش چهارم2⃣
خداوند همیشه عالم است نه فقط روز قیامت
تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَ بَيْنَهُ أَمَدَا بَعِيداً
ظاهرا اين جمله خبرى است از مبتدائى كه حذف شده ، و آن مبتدا ضم
يرى است كه به كلمه نفس برمى گردد، و كلمه : ((لو)) براى تمنى است ، كه در قرآن در موارد بسيارى قبل از حرف ((ان )) بفتحه همره استعمال شده ، پس اينكه بعضى گفته اند چنين استعمالى جايز نيست ، و بايد مواردى كه در قرآن آمده به نحوى تأويل كرد حرف صحيحى نيست .
و كلمه ((امد)) معناى فاصله زمانى را افاده مى كند. راغب در مفردات خود گفته كلمه ((امد)) و كلمه ((ابد)) معنائى نزديك بهم دارند. با اين فرق كه كلمه ((ابد)) عبارت است از مدت زمانى كه حدى معين ندارد، و به همين جهت به هيچ قيدى مقيد نمى شود، و گفته نمى شود: ((ابد توقف فلانى در اين شهر))، و اما امد، مدتى است كه حد برمى دارد، و ليكن در صورتى كه مطلق ذكر شود حدش براى ما مجهول است ، گاهى هم بطور انحصار و مقيد مى آيد، مثل اينكه بگوئى : ((امد توقف زيد در اين شهر)) يعنى زمان توقف او.
و فرق بين دو كلمه ((زمان )) و ((اءمد)) اينست كه امد همواره به اعتبار هدف و غايت استعمال مى شود، ولى زمان هم در مبداء به كار مى رود و هم در غايت و نهايت ، و لذا بعضى گفته اند دو كلمه ((امد)) و ((مدى )) معنائى نزديك به هم دارند.
جمله ((تود لو ان بينها و بينه امدا بعيدا)) دلالت دارد بر اينكه حاضر شدن عمل زشت باعث ناراحتى نفس مى شود، همچنان كه از راه مقابله فهميده مى شود كه عمل خير باعث مسرت نفس مى گردد، و اگر فرمود صاحب عمل زشت دوست مى دارد كه : اى كاش بين او و آن عمل ، فاصله اى زمانى مى بود، و نفرمود دوست مى دارد كه كاش آن عمل را نكرده بود، براى اين است كه عمل خود را حاضر مى بيند و مى بيند كه خداى تعالى عملش را حفظ كرده ، ديگر هيچ آرزوئى نمى تواند داشته باشد، بجز اينكه بگويد اى كاش در چنين موقعيتى كه سخت ترين احوال است بين من و اين عمل زشت فاصله زيادى بود، واينطور نزدم حاضر نمى شد، همچنان كه به همنشين بد خود نظير اين سخن را مى گويد و خداى تعالى آن را چنين حكايت مى كند، ((نقيض له شيطانا فهو له قرين )) تا آنجا كه مى فرمايد: ((حتى اذا جاءنا قال يا ليت بينى و بينك بعد المشرقين فبئس القرين )).
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 246
وَ يُحَذِّرُكمُ اللَّهُ نَفْسهُ وَ اللَّهُ رَءُوف بِالْعِبَادِ
در اينجا دوباره تحذير را ذكر نموده و اين اهميت مطلب را مى رساند و بر كسى پوشيده نيست كه تهديد را به نهايت درجه مى رساند ممكن هم هست تحذير دوم ناظر به عواقب معصيت در آخرت باشد، همچنان كه مورد نظر اين آيه هم همين است ، و تحذير اول ناظر به وبال و آثار سوء دنيائى و يا اعم از دنيائى و آخرتى باشد.
و اما اينكه فرمود: ((واللّه روف بالعباد)) در عين اينكه از رافت و مهر خداى تعالى نسبت به بندگانش حكايت مى كند، و مخصوصا ذكر كلمه ((عباد)) كه يادآور بندگى و رقيت است و حاكى ديگرى از اين رافت است ، در عين حال دليل ديگرى بر تشديد آن تهديد نيز مى باشد براى اينكه امثال اين تعبيرها در مورد تهديد و تحذير مى فهماند كه تهديد كننده و گوينده آن ، خيرخواه و رئوف به شنونده است و جز خير و صلاح او را نمى خواهد، همچنان كه خود ما به كسى كه نسبت به او رئوف هستيم مى گوئيم : زنهار، مبادا در فلان كار سر به سر من بگذارى ، چون سوگند خورده ام هركس متعرض من شود مسامحه درباره اش روا ندارم ، جلوتر خبرت كردم چون دوستت دارم .
در نتيجه برگشت معنا به اين مى شود (و خدا داناتر است ) كه مثلا فرموده باشد خداى تعالى به خاطر رأفت نسبت به بندگان خودش آنان را قبل از اينكه متعرض امثال اين نافرمانيها شوند، و به وبال آن گرفتار آيند، و بالى كه حتمى و غير قابل تخلف است يعنى نه شفاعتى دفعش مى كند و نه هيچ دافعى ديگر، هشدار مى دهد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️اذان، موسیقی وجود است.
اگر در خود ژرف شوی، آنرا در ضرب آهنگ نبض خویش، که خلقت تو در آن هر دم تجدید می شود، باز خواهی یافت.
#سید_مرتضی_آوینی
@mohamad_hosein_tabatabaei
گل شد، بر آمد پیکرم، آهسته آهسته
انگار دارم میپرم آهسته آهسته
انگشترم، مهرم، پلاکم، چفیهام، عطرم
پیدا شد از دور و برم آهسته آهسته
آهسته آهسته سرم از خاک میروید
از خاک میروید سرم آهسته آهسته
جز نیمه ای از من نمییابید، روزی سوخت
در شعله نیم دیگرم آهسته آهسته
امروز بعد از سال ها زاییده خواهد شد
ققنوس از خاکسترم آهسته آهسته
خوابیدهام بر شانهها و میبرندم … نه
تابوت را من میبرم آهسته آهسته
آن پیرزن، این زن به چشمم آشنا هستند
دارم به جا میآورم آهسته آهسته
خواندم: پدر خالی است جایش این خبر میریخت
از چشمهای خواهرم آهسته آهسته
دیگر برای آستین بالا زدن دیر است
این را بگو با مادرم آهسته آهسته
#مهدی_فرجی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
گل شد، بر آمد پیکرم، آهسته آهسته انگار دارم میپرم آهسته آهسته انگشترم، مهرم، پلاکم، چفیهام، عطرم
☑️بیاد همه ی جوانان خفته بخون این سرزمین سرفراز
لاله ها میرود از خون جوانان وطن
◾️دستورات آيت الحق مرحوم سیّد على قاضى طباطبائى در ماههاى رجب و شعبان و رمضان - بخش اوّل◾️
▪️۱- آگاه و متوجه باش! که ماههای حرام از راه رسید؛ بیدار باش! تا اینکه برای مسافرت خویش توشه برداری، و این فرصت را از دست مده و غنیمت بشمار!
▪️۲- شبهای آن را به بیداری و روزهای آن را به روزه گرفتن سپری نما، به شکرانۀ اینکه خداوند لطف خویش را عام و شامل همگان فرموده است.
▪️۳- و شب را جز به مقدار کمی استراحت و خواب سپری مکن؛ و نماز شب را به نحو تهجّد و بیدار و خواب به جای آور (یعنی چند رکعتی نماز بخوان و مقداری بخواب و سپس بیدار شو، و به همین ترتیب عمل نما تا نافلۀ شب پایان پذیرد)؛ و چه بسیارند عاشقانی که هرگز در شب نمیخوابند!
▪️۴- و کتاب حق را تلاوت نمای و آن را با بهترین صورت و زیباترین نغمه و آرام آرام قرائت کن؛ چرا که ظلمتها و کدورتها را تبدیل به نور و روشنایی میکند.
▪️۵- پس تو بهرهمند نشدی، بلکه هیچکس از چیزی به مانند قرآن بهره نبرده است! و هر کس غیر از گفتۀ مرا بگوید سخت در اشتباه فرو رفته، مرتکب خطا شده و گمان او گمان باطلی خواهد بود!
▪️۶- و سلام بفرست بر اصل قران و فصل آن که مقصود محمّد و آل محمّد صلوات الله علیهم اجمعین بوده و آنان باقیماندگان آلالله هستند و در برابر آنان، عبد محض، تسلیم و بدون اراده باش!
▪️۷- هر کسی در غیر حبّ آنها خود را در ذمۀ خداوند رحمان در آورد و به اندازه ذرهای از محبّت غیر آنها در دل راه دهد، او محققاً گمراه شده و منکر نعمت ولایت آنها شده؛ و در این انکار خود نعمتهای پروردگارش را از دست داده است.
▪️۸- پس محبّت به آنها محبّت به خداوند است، و در این صورت تو خود را در پناه حبِّ خداوند در آور؛ ایشان ریسمان مستحکم الهی هستند، پس به این ریسمان چنگ بزن.
▪️۹- و دربارۀ قرآن کوتاهی مکن، و آن را از روی لهو و لعب قرائت منمای و به معانی آن دقت کن تا به واسطۀ دقّت در قرآن به بالاترین قلّه از قلل مجد و شرف نائل آیی.
▪️۱۰- و در هر حال بر تو باد به ذکر و یاد خدا؛ و مبادا کوتاهی کنی در قرائت قرآن و ذکر پروردگار! و هیچگاه در این مورد عذر نیاور که: چگونه و چه مقدار به یاد او باشم. (یعنی اشتغال به امور دنیوی و تراکم مشاغل تو باعث نشود که در این دو مهم سستی و تکاهل ورزی و آن را به عنوان عذر برای خویش تلقی نمایی)
▪️۱۱- این ماهها (رجب و شعبان و رمضان) قرقگاههای خداوند است؛ پس در این قرقگاه داخل شو، اما حرمت آن را پاس بدار و آنها را معظم داشته، ملتزم به رعایت آداب آن باش.
▪️۱۲- پس هر کسی که به خداوند معتصم شود ، خود را در صراط او مییابد. و اگر گفتی «ربیالله»، ای گوینده، روی این کلام ایستادگی نمای و دست از آن برندار!
▪️«خداوند عزیز میفرماید: و هرکسی که اعتصام به خدا پیدا کند، به راستی در صراط مستقیم و راه راست هدایت شده است. و نیز فرموده است: به آنچه که مأموریت یافتی پایداری و استقامت نما!
▪️و نیز پروردگار که دارای جلال و مجد و عظمت است، میفرماید: به راستی آن کسانی که بدین معنی اقرار کردند که: «پروردگار ما الله است» و پس از این اقرار و اعتراف، استقامت و پایداری را پیشه خود ساختند، ملائکه پروردگار بر آنها فرود میآیند... .»
▪️هان ای برادران عزیز و گرامیام! که خدای شما را در طاعت خود موفق بدارد آگاه باشید! متوجه و هشیار باشید که ما در قرقگاه داخل شدهایم، و همانگونه که در زمینهای حرم باید از محرّمات اجتناب نمود و ارتکاب یک سلسله اعمالی که در غیر حرم جرم نیست در آنجا جرم محسوب میشود، در این ماهها هم که قرقگاه زمانی محسوب میشود چنین است و باید با هشیاری و مواظبت در آن وارد شد؛ و به همان نحو که در قرقگاه مکانی که حرم است، انسان به کعبه نزدیک میشود، در اینماهها هم که قرقگاه زمانی است، انسان به مقام قرب خداوند میرسد.
▪️پس حال که چنین است، قبل از هر چیز آنچه که بر ما واجب و لازم است، توبهای است که دارای شرایط لازمه و نمازهای معلومه است؛
▪️و پس از توبه، واجبترین چیز بر ما پرهیز از گناهان صغیره و کبیره است تا جایی که توان و قدرت و استطاعت داریم.»
▪️«پس دستور توبه را در شب جمعه اول ماه(رجب) یا روز جمعه، و یا روز یکشنبه آن، انجام داده نماز توبه را بخوانید؛ سپس آنها را در روز یکشنبه دوّم همان ماه تکرار و اعاده کنید. به راستی هر کسی که در صدد متذکر شدن به ذکر حق و در مقام خشیّت از ذات اقدس حضرت حق متعال بوده باشد، میتواند از راه مراقبه و محاسبه و معاتبه و معاقبه متذکر شود.»
▪️«پس از این مرحله، با دلهای خود به خداوند رو آورده، بیماریهای گناهانتان را معالجه و مداوا نمایید و به وسیله استغفار، بزرگی و سنگینی عیوب خود را کاهش دهید. و بپرهیزید از اینکه حریم الهی را بشکنید و پردههای حجاب را بالا زده، حرمت حرم را هتک نمایید!»
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️دستورات آيت الحق مرحوم سیّد على قاضى طباطبائى در ماههاى رجب و شعبان و رمضان - بخش اوّل◾️ ▪️۱- آگ
◾️دستورات آيت الحق مرحوم سید على قاضى طباطبائى در ماههاى رجب و شعبان و رمضان - بخش دوّم◾️
☑️و اما دستورالعمل این سه ماه:
▪️۱- بر شما باد به اینکه نمازهای فریضۀ خود را و نوافل آن که مجموعاً پنجاه و یک رکعت است، در بهترین اوقاتشان انجام دهید؛ و اگر نتوانستید چهل و چهار رکعت آنرا بجا بیاورید. چنانچه باز هم شواغل دنیا شما را بازداشت، حتماً نافلۀ ظهر را که به او «صلوة أوّابین» میگویند، انجام بدهید. و نماز ظهر را هم در وقت فضیلت انجام دهید که در قرآن بدان تأکید شده و مراد از «صلوة وُسطی» همان نماز ظهر است.
▪️۲- و امّا در مورد نافلۀ شب بخصوص باید بدانید که انجام دادن آن در نظر مؤمنین و سالکان حضرت معبود از واجبات است و هیچ چاره ای جز أتیان آن نیست! و تعجّب است از کسانی که قصد رسیدن به مرتبهای از مراتب کمال را داشته ولی به قیام شب و انجام نوافل آن بیتوجّه هستند! و ما هیچگاه ندیده و نشنیدهایم که احدی به یک مرحله و مرتبهای از کمال راه یافته باشد مگر بواسطۀ برپاداری نماز شب!»
▪️۳- بر شما باد به قرائت قرآن کریم در نافلههای شب که انسان را حرکت داده، سیر او را سریع مینماید و برای او بسیار مفید است. تغنّی به قرآن، انسان را به خدا نزدیک میکند! بخلاف غنای محرم که آدمی را به لهو میکشاند. پس تا میتوانید در شبها قرائت قرآن کنید، چرا که قرائت قرآن شراب مؤمنین است.
▪️۴- بر شما باد اینکه به انجام دادن اوراد و اذکاری که هر یک از شما بعنوان دستور در دست دارید، ملتزم و متعهد باشید!
▪️۵- بر شما باد به زیارت مشهد اعظم، که مراد همان حرم مطهر امیرالمؤمنین علی علیه السّلام و قبر نورانی آن بزرگوار است، و نیز سایر مشاهد مشرفۀ اهل البیت علیهم السّلام و مساجد معظمه مانند مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد کوفه، مسجد سهله و بطور کلی هر مسجدی از مساجد. زیرا مؤمن در مسجد، همانند ماهی است در آب دریا.
▪️۶- و هیچگاه پس از نمازهای واجب خود، تسبیحات حضرت صدیقه صلَوات الله علیها را ترک ننمایید، زیرا این تسبیحات، یکی از انواع «ذکر کثیر» شمرده شده است.
▪️۷- یکی از وظائف مهم و لازم برای سالک إلی الله، دعا برای فرج حضرت حجّت صلوات الله علیه در قنوت «وتْر» است. بلکه باید در هر روز و در همۀ اوقات و همۀ دعاها، برای فرج آن بزرگوار دعا نمود.
▪️۸- و یکی دیگر از وظایف لازم و مهم، قرائت زیارت جامعه، معروف به «جامعۀ کبیره» در روز جمعه است.
▪️۹- لازم است که قرائت قرآن حتماً کمتر از یک جزء نباشد.
▪️۱۰- تا میتوانید بسیار به دیدار و زیارت برادران نیکوکار خود بشتابید، چرا که به راستی آنها برادرانی هستند واقعی که در تمام مسیر، همراه انسانند و با رفاقت خویش، آدمی را از کریوههای نفس و تنگناها و عقبات آن عبور میدهند.
▪️۱۱- به زیارت اهل قبور ملتزم باشید ولی نه بصورت مداوم و همه روزه (مثلاً در هفته، یک روز انجام بگیرد) و نباید زیارت قبور در شب واقع گردد.
▪️« ما را با دنیا چه کار؟! به راستی دنیا ما را فریب داده، به پستی و ذلّت کشانید، ما را از مقام عزت و رفعت پائین آورد، و دنیا پستتر از آن است که برای ما هدف قرار گیرد. پس آن را برای اهل دنیا واگذارید. پس به به! خوشا به حال آن مردانی که بدنهای آنان در این عالم خاکی است ولی قلوبشان در عالم لاهوت، یعنی در عالم احدیت و واحدیّت و عزّ پروردگار در پرواز میباشد و این افراد، اگر چه از نظر تعداد بسیار کم هستند ولیکن از نظر قوّت و مدد و از جهت واقعیت و اصالت و حقیقت دارای اکثریت میباشند. من میگویم آنچه را که شما میشنوید و از ذات اقدس حضرت حق طلب مغفرت مینمایم.» (۱۳۵۷ ه.ق)
▪️این دستوراتی است که مرحوم قاضی به شاگردان خود داده است، و رفقا این دستورات را در این سه ماه انجام میدهند؛ البته این اعمال را در حد امکان ، هر کسی که نمیتواند هر روز را روزه بگیرد حتی الامکان ۵ روز از رجب و ۱۰ روز از شعبان را روزه بگیرد، خلاصه به حسب ملاحظه مزاج و قوه و حال و استعداد بگیرد.
▪️و قرائت القرآن در شب علی حد قدرة. اگر میتوانی نخواب و اگر کسی نمیتواند همه شب را نخوابد، صب باشد، صب یعنی جگر سوخته، بیدار خوابی کند، شب زود بخوابد و سعی کند بیدار خواب کند طوری که بدن استراحت خود را بگیرد.
▪️مرحوم قاضی اوّل شب میخوابیدند بعد نماز میخواندند و بعد میخوابیدند و باز نماز میخواندند، همینطور تا دو ساعت به اذان که دیگر نمیخوابیدند، مرحوم آخوند ۳ ساعت به اذان صبح بیدار بودند، اگر نافلۀ شب را بجا نیاورید فایده ندارد و عرفان معنی ندارد. عرفان به عمل است نه به گفتن!
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#حسین_منی_و_انا_من_حسین ☑️قسمت ۵۴ ◾️این اشباح از مرتبهی اعلای عرش در نفس حضرت آدم تمثل نوریه پ
#حسین_منی_و_انا_من_حسین
☑️قسمت ۵۵
◾️این قوت باطنی است که از آب حیات ولایت منشعب میشود. امیرالمؤمنین علیه السلام پیرامون واقعهی خیبر میفرماید: «وَ اللَّهِ مَا قَلَعْتُ بَابَ خَیْبَرَ بِقُوَّةٍ جَسَدَانِیَّةٍ وَ لَا بِحَرَکَةٍ غَذَائِیَّةٍ لَکِنِّی أُیِّدْتُ بِقُوَّةٍ مَلَکِیَّةٍ وَ نَفْسٍ بِنُورِ رَبِّهَا مُضِیَّة». میفرماید من در قلعهی خیبر را به قوت جسدانی قلع نکردم بلکه اصلا دستم به آن نخورد و آن را حس نکردم. اگر باطن به ولایت تامهی الهیه اتصال پیدا کند، قدرت تصرف در مادهی اولیٰ نظام هستی پیدا میکند، نه در صورت عالم بلکه در مادهی اولیٰ عالم! اینکه حضرت علی بن موسی الرضا علیهما السلام به شیر نقاشی شده روی پرده بفرماید: «يَا أَسَدُ الله خُذْ عَدُوَّ اَلله». آیا حضرت در این صورت نقاشی شده تصرف کرد یا در مادهی اولیٰ این پرده؟ امام در قابلیت ابتدایی هر مخلوقی تصرف میکند که همان ماده اولیٰ است، او در اصل هر مخلوق تصرف میکند که میفرماید: «کُنْ فَیَکونُ». این قوت، قوت ولایی است. قوت نوریهی الهی است لذا امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرماید بدون این که دستم به چیزی بخورد، قلع باب خیبر کردم.
◾️در واقعهی کربلا، حضرت زینب سلام الله علیها در حالی که صدای ایشان شبیه صدای پدرش بود سخن میگوید. آیا صدای ایشان صرفا شبیه صدای امیرالمؤمنین بود یا ایشان صوت مولا علی علیه السلام را در خود انشاء کرده بود؟ این انشاء صوت مولا در واقع به این معناست که حضرت زینب سلام الله علیها ولایت کلیهی مولا علی علیهالسلام را در حقیقت خودش پیاده کرد. این مطلب آنجایی نمود دارد که ایشان فرمود: «اسْکُتُوا! فَارْتَدَّتِ الْأَنْفَاسُ وَ سَکَنَتِ اْلْأَجْرَاسُ». همین که میفرماید ساکت باشید، همهی عالم ساکت میشوند حتی زنگولههای شترها! او صاحب ولایت است...
◾️در جنگ تبوک وقتی کار بر مسلمانان دشوار شد جبرئیل به پیغمبر گفت که «نادِ عَلیاً مَظهَرَالعَجائِب». امیرالمؤمنین علیه السلام هم مَظهر عجائب و هم مُظهر عجائب است. از جملهی این عجائب قرآن است؛ در سورهی جن میفرماید «أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا» فردی از اجنه قرآن را استماع میکند و میگویند: ما قرآنی را شنیدیم که «يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ» و این قرآن چیز عجیبی بود. یکی از این عجائبی که امیرالمؤمنین هم مَظهر و هم مُظهر آن است قرآن است. جناب سلمان میفرماید که امیرالمؤمنین علیهالسلام بالای درخت خرما بود و خرماها را میکند و بر سر من میزد. یکدفعه پایین آمد و فرمود پا جای پای من بگذار، آنگاه هفت قدم برداشت و در پی این قدمها در صحنهی جنگ تبوک حاضر شد، یک نعرهی علوی برآورد و کار تمام شد... همین کافی بود تا همهی کفار بمیرند. منِ علی در آن مقام ولایت کلیه همان کسی هستم که از دهان این امیرالمؤمنین جزئی خارج شدم و عین رعد و برق غریدم و دشمنان را مضمحل کردم.
◾️حضرت علیاکبر علیهالسلام میفرماید پدر جان! من تشنهی آن حقیقت امامت و ولایت هستم، از آن حقیقت ولایت کلیه بر مبنای استعداد و ظرفیتی که دارم بر من القا کن تا بر مطلق اعدا قوت بیابم لذا حضرت اباعبدالله علیهالسلام میفرماید: «یا بُنَىَّ هاتِ لِسانَك». جناب علامهی شعرانی میفرماید که حضرت انگشتر خودش را در کام علی اکبر گذاشت. پس از آن حضرت علی اکبر بازگشت و جنگ نمایانی کرد. نوشتهاند که ایشان ۲۵۰ نفر از اشقیاء را به درک واصل کرد. ایشان اگر اذن داشت بیش از این نیز میتوانست عمل کند؛ اصلا نیازی به جنگ نبود... ایشان اگر اراده میکرد که مُوتُوا همگی در دم جان میدادند اما میخواهد حفظ ظاهر کند و بر مبنای عالم ظاهر عمل کند. این انگشتر و لسان چه خاصیتی دارد که حضرت علی اکبر به واسطهی آنها قوت پیدا میکند؟
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#شرح_مراتب_نفس_اماره ☑️قسمت ۲۴ ◾️«فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ» (ت
#شرح_مراتب_نفس_اماره
☑️قسمت ۲۵
◾️«فَاقْتُلُوا أَنفُسَكُمْ» (بقره/۵۴) یک تفسیر ظاهری این بود که قوم بنی اسرائیل در تاریکی یکدیگر را کشتند اما ما این آیه را در مراتب نفس ناطقهی خودمان تأویل میکنیم. یک نکتهی لطیفی پیرامون کشتن نفس این است که قاتل و مقتول یکی هستند. در مخالفت با هوای نفس مخالِف و مخالَف یکی هستند. آن کسی که با او مخالفت میکنیم خارج از ما و در مقابل ما نیست. به همین خاطر جهاد با نفس، جهاد اکبر نامگذاری شده است. چه کسی بر ما غلبه دارد و ما را از مسیر حق متعال دور میکند؟ خودمان. «أَعْدَي عَدُوِّكَ نَفْسَكَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْكَ». چه کسی قرار است با این دشمنترین دشمن مبارزه کند؟ باز هم خودمان. چرا سخت است انسان با خودش مخالفت کند و نفسش را بکشد؟
◾️«قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا هِيَ إِنَّ الْبَقَرَ تَشَابَهَ عَلَيْنَا وَإِنَّا إِن شَاءَ اللَّهُ لَمُهْتَدُونَ» (بقره/۷۰) بعد از تمام توضیحات در آیات پیشین باز هم میگویند این گاو برای مشتبه و مبهم شده است؛ اینگونه است که جهاد با نفس سخت است، در این جهاد، امر مشتبه میشود. چرا؟ چون میپندارند که «انّ الله خلق آدم علی صورته». نوعا اگر غلبهی نفس امّاره بر حالات و رفتار افراد را به آنها متذکر شوید، انکار میکنند. انسان تا به این مرتبه نرسد که نفس خودش را بقره ببیند، نمیتواند آن را بکشد. حالا چرا نفس خود را اینگونه نمیبیند؟ چون که خود را خلیفةالله میداند در حالی که اینگونه نیست. چون کسی که به مقام «وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي » رسیدهاست، پیش از آن تسویه شده است و به مقام استوا رسیده است. در ابتدای امر نفس انسان، نفس نباتی است. با مرور زمان به نفس حیوانی مبدل میشود. روح شهوت و غضب بر انسان غالب است و هنوز روح الهی در او دمیده نشده است. انسانی که به مقام «وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي» میرسد که دیگر ذبح نفس و مخالفت با هوای نفس ندارد. نفس او نفس الله است. امیرالمؤمنین علیه السلام نفسالله است و دیگر با نفس خودش که نباید مبارزه کند. او محل مشیتالله است و موافق نفس خودش است. نظام هستی تکوینا به وفق نفس او پیاده شدهاست. مخالفت نفس برای کسی است که بقره است و در مرحلهی حیوانیت متوقف شدهاست.
◾️به انسانی که با ذبح نفس خودش به کمال و فعلیت میرسد، روحالایمان میدهند. او مؤمن به ولایت علیبنابیطالب علیهالسلام میشود. بالاتر از ایمان «وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ» است. بالاتر از آن هم دیگر مقام حضرت ختمی مرتبت است که آن روح اعظم است و از همهی ارواح بالاتر است. آنها دیگر جهاد و مخالفت با نفس ندارند. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودهاند: «عَلیکُم بالجهاد الأکبر». بر شما جهاد اکبر واجب است نه ما. نفس پیغمبر نفس الله است یعنی جان او آیینهی تمامنمای حق متعال است... تمام کمالات و اسماء و صفات حسنی الهی در او مندرج است لذا فرمودهاست: «نحن واللّه الأسماء الحسنى». اگر هم در ادعیه میبینید که اهلبیت علیهم السلام گریه میکنند برای این است که برای آنها توجه به این اسماءالله گناه است. اسم الله هم برای او قید است و میخواهد تنها به خدا توجه کند. اما ما از آنجایی که مقید و محدود هستیم، باید با قیود خودمان مبارزه کنیم. تنها یک قید خوب است و آن قید الهی است که همان خدایی شدن است و در واقع بیقیدی است. یعنی من تابع خدا هستم و در قید دنیا نیستم.
#ح_م
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️
◾️استغفار عامّهی مردم برای گناه دوست است. گناه دوست گناه خود آدم است. استغفار خصّیصین استغفار از غیر خداست. غیر خدا را دیدن و از غیر خدا گفتن، پوشاندن خداست و ظلم است و باید از آن استغفار کرد تا غیر او را ندید و جز از او نگفت.
◾️معنای اَستَغفِرُ اللهَ رَبّی وَ اَتُوبُ اِلَیهِ این است که خودت به خودت میگویی خلق را بیامرز و ببخش. بالاترها برای زیردستانشان باید استغفار کنند و الاّ کار خودشان گیر پیدا میکند. استغفار پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم برای امّت و استغفار ملائکه برای مؤمنین مصداق همین حقیقت است. اگر میخواهی بخشیده شوی، خلق را ببخش.
◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#استغفار
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀میلاد جوادالائمه، حضرت امام محمّد تقی علیه السّلام مبارک باد.🍀
◾️سه خصلت که مؤمن به آن محتاج است در حدیثی از امام جواد علیه السّلام◾️
☑️الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ: تَوْفیقٍ مِنَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ، وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ، وَ قَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ
▪️اوّل: توفیق الهی
بدون توفیق الهی هیچ کاری نمیشود...
این همه گفتیم، لیک اندر بسیج
بی عنایات خدا هیچیم هیچ
بی عنایات حق و خاصان حق
گر ملک باشد سیاهستش ورق
▪️دوّم: موعظهگری از درون خویشتن داشته باشد...
▪️سوّم: اگر کسی خیرخواهانه به او تذکّری داد، پذیرای آن تذکّر، موعظه و نصیحت شود...
◾️استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
#نکته_ناب
☑️امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرماید:
رَوِّحُوا أَنْفُسَکُمْ بِبَدِیعِ الْحِکْمَةِ فَإِنَّهَا تَکِلُّ کَمَا تَکِلُّ الْأَبْدَانُ.
◾️️در داستان نامه حضرت سلیمان به ملکه سبأ، نکتهای لطیف نهفته است...
متن نامه ای که برید آن هدهد بود چنین است:
قَالَتْ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ إِنِّي أُلْقِيَ إِلَيَّ كِتَابٌ كَرِيمٌ
إِنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
أَلَّا تَعْلُوا عَلَيَّ وَأْتُونِي مُسْلِمِين
◾️ملکه سبا گفت: یک نوشتهی بسیار بزرگ بر من از جانب سلیمان القاء شده است،و آن بسم الله الرحمن الرحیم است واینکه بر ولی خدا برتری نجویید وتسلیم اوشوید. جناب بلقیس به نص قرآن اهل علم وبصیرت بود،"واوتینا العلم من قبلها".
علو فرعونی دون مقام اولیاء است بلکه آنها به علو خدا بر دیگران علو دارند واین علو خداست.
◾️این بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ میخواهد مرتبهی تکبر و برتری فرعونی را از من و شما بگیرد و برتریِ خدایی را بگذارد. لذا در عالَم همه علی هستند... به این مطلب دقت کنید که إسم عَليٌ مَکتوبٌ عَلی کُلِّ شَیء یعنی چه؟ خدا عُلُو دارد و علو بالذات برای حق متعال است و مخلوقات نیز علو دارند اما علو مخلوقات یا مکانی است یا مکانتی که بالعرض است.
وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِدْرِيسَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَّبِيًّا • وَرَفَعْنَاهُ مَكَانًا عَلِيًّا (مریم/۵۶ و ۵۷). خدا حضرت ادریس را به مکانی علیّ [خورشید] رفعت داد یعنی خدا در اینجا خورشید را نیز دارای علو میداند. اینجا نیز نسیم دلانگیز و روحبخش توحیدی میوزد و حق متعال میگوید غیر علی در عالم نیست و هر عُلُوی هست از من است. تا در مرتبهی فرعونیت هستی، این عُلُو پذیرفتنی نیست، بایستی مضمحل و مندک در من بشوی، حال که اینگونه شد دیگر "تو" نیستی لذا امام صادق علیهالسلام به آن شخصی که به ایشان گفت شما تکبر دارید فرمودند این تکبر نیست بلکه کبریایی است. در این منظر اشمخ توحیدی هیچ عُلوی چه مکانی و چه مکانتی در عالم نیست مگر متعلق به حق و علو ذاتی است پس او علیّ بالذات است وغیری نیست. تا او علیّ باشد، هر عُلوی مال اوست. پس جناب سلیمان،ملکه سبا را متوجه بالعرض بودن قدرت اش کرد و القاء فرمود که حاکم علی الاطلاق خداست و توی بلقیس مظهر ومجلای این علو هستی؛
پادشاهان مظهر شاهی حق
عارفان مرآت آگاهی حق
◾️اطرافیان جناب بلقیس گفتند که ما سرباز و خدم و حشم داریم اما امر امر توست و ما مطیع امر توییم؛ قَالُوا نَحْنُ أُولُو قُوَّةٍ وَأُولُو بَأْسٍ شَدِيدٍ وَالْأَمْرُ إِلَيْكِ فَانظُرِي مَاذَا تَأْمُرِينَ (۳۳). جناب بلقیس در اینجا پاسخی میدهند که بینهایت زیباست... قَالَتْ إِنَّ الْمُلُوكَ إِذَا دَخَلُوا قَرْيَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّةَ أَهْلِهَا أَذِلَّةً وَكَذَٰلِكَ يَفْعَلُونَ
سوال اینجاست که چه شده که جناب بلقیس این سخن را میگوید؟! ایشان که بالاتر گفته بود بر من كِتَابٌ كَرِيمٌ القاء شده است، آن هم سنگین ترین ذکر عالَم وجود که إِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ. حالا این کلام چیست که میگوید اگر پادشاهان بر قریهای وارد شوند در آنجا فساد میکنند و عزیزان آنجا را خوار میکنند؟ و تاکید می کند که وَكَذَٰلِكَ يَفْعَلُونَ! حتما اینچنین میکنند! به ظاهر این کلام با کلام بالا مغایر است، اما اینطورنیست. ازبایزید بسطامی پرسیدند معرفت چیست؟ گفت: إِنَّ الْمُلُوكَ إِذَا دَخَلُوا قَرْيَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّةَ أَهْلِهَا أَذِلَّةً وَكَذَٰلِكَ يَفْعَلُونَ... در قرآن، مدینه جایی است که در آن ولی خدا حکومت کند و قریه جایی است که ولیِ خدا در آن نباشد. لذا بلقیس خود را بدون اتصال به ولایت دید وگفت اگر این پادشاهان، این سلیمانها و این معارف حقهی اهلبیت علیهمالسلام بر قریهای که همان جان ها و نفوس است وارد شوند، آنجا را تباه میکنند و چیزهایی از قبیل مقام، فرزند، شهرت، پول، شهوت و... را که او تا امروز آنها را عزیز میدانست خوار میکنند. ما عزیزان بسیاری داریم و از عزیز حقیقی هم غافلیم، او نیز طرید و فرید و شرید است. اگر آن عزیز حقیقی شما را مس کند، هرچه که در تمام وجود شما بود را فاسد میکند، یعنی فاسد را فاسد میکند که فسادِ فساد، عین اصلاح است و این کار را حتما میکند، حالا دیگر چیزهای جدید برای شما عزیز میشوند؛ دیگر امام حسین علیهالسلام، معارف حقه و قرآن برای شما عزیز میشود. چنین جانی که دیوار خراب قریه وجودش به نور پادشاه کشور دل آباد شد مدنی میشود،انا مدینه العلم وعلی بابها.
مدینه جایی است که علم جمی الهی در آن مندرج است و چنین شهری که بابش ولایت است بر هر قریه ای بتابد غیر را می سوزاند و اعزای او را که اغیاراند در نظرش صغیر و ذلیل می کند و تنها خدا و ولی خدا را عزیز میدارد؛یا ایها العزیز مسنا و اهلنا الضر..
#ح_م
🍀در آستانه میلاد فخر دو عالم آقای مظلوم، آقا امیرالمؤمنین ، اولین و آخرین #امیرالمومنین در همه دوران حیات بشری ، وصی بالحق نبی، کفو زهرای اطهر، اول مظلوم، شاه نجف، قرار داریم ، پیشاپیش بر شما مبارک همراهان فهیم ،
اسعدالله ایامکم ✋
☑️هو الطیف
نقل میشود: علامه طباطبایی هنگامیکه گل سرخ، میدید مینشست، میگریست و میفرمود: تو که چنین زیبا و لطیفی، خدای تو چیست؟!
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اگر مَردِ کاری در دوست باز است
▪️وگر قصّهخوانی حکایت دراز است
◾️اگر مردِ راه و کاری «بِسمِ الله»، راه بیفت؛ در دوست باز است. اگر قصّه خوانی و به سخنرانی شنیدن و حرف زدن و حرف نوشتن معتاد شدهای و همهی بندگی تو حرف شده است، حرف زياد است. به تعبیر قرآن:
"وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللهَ عَلىٰ حَرْفٍ"
گروهی از مردم فقط با حرف خدا را بندگی میکنند؛ اهل عمل نیستند.
◾️اگر بهراستی طالبی، راه بیفت! نمیشود فردی تشنهکام باشد، آب را ببیند و بهسوی آب گام برندارد. اهل رجا و خوف، هر دو در این ماه راه میافتند. اهل رجا با امید و اهل خوف با هراس بهسوی خدا روی میآورند و راه بندگی خدا را پیش میگیرند.
خدا میداند ثانیههای #ماه_رجب چقدر ارزشمند است! برای اهل طبیعت که با چشم حیوانی به عالم نگاه میکنند، ساعتهای روز، روزهای هفته و ماههای سال، یکی است؛ امّا کسانی که با چشم دل نگاه میکنند، میبینند عالم چه دگرگونیهایی دارد. ساعتهای فوقالعادهای در شبانه روز وجود دارد که در آنها فضای عالم، غیر فضای ساعات دیگر است. بین روزهای هفته، روزهای ویژهای وجود دارد و بین ماههای سال هم، ماههای فوقالعادهای قرار دارد.
◾️ماه رجب یکی از ماههای فوقالعاده عظیم و استثنایی است. فضای عالم برای پرواز بهسوی عوالم بالا، پَرکشیدن به کوی دوست و دیدار محبوب اَزَلی، مستعدّ است.
◾️استاد مهدی طيّب_ جلسه ١٩ ارديبهشت ٩٢◾️
#ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️از آیت الله ميرزا جواد آقا ملکی تبریزی سوال کردند:
▪️آقا! چطور میشود یک عدّه در ماه مبارک رمضان از این ماه خسته میشوند و منتظرند زود تمام شود، اما یک عدّه به آن عشق میورزند؟
▪️فرمودند: برای اینکه آنها در ماه رَجَب المُرَجَّب از گناه پاک نشدهاند.
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️امام جواد(علیه السلام):
▪️الثِّقَةُ بِاللَّهِ تَعَالَى ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ وَ سُلَّمٌ إِلَى كُلِّ عَال.
اعتمادِ به خداوند متعال، بهاى هر چيز گرانى است و نردبان رسيدن به هر بلندايى می باشد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️توبه خاص در آستانۀ سلوک - بخش اوّل◾️
▪️گرچه همانطور که گفته شد، همگان در همۀ مراحل نیازمند به توبهاند، امّا پس از یقظه و بیدارى، در آستانۀ سلوک، سالک براى ایجاد تحوّل عظیم و بنیادى در رویّه و روش زندگى خود، نیازمند به توبهاى خاص است.
☑️براى انجام این توبه، توصیه مىشود سالک به ترتیب زیر عمل کند:
▪️۱- دفترچهاى براى این کار تهیّه کند و هر چند صفحۀ آن را به یکى از اعضاى ظاهر و صفحاتى را هم به دل و فکر خود اختصاص دهد و در صفحۀ مربوط به هر عضو، گناهانى را که مىتوان با آن عضو مرتکب شد، یادداشت کند.
▪️۲- چند روزى به گذشتۀ خود بیاندیشد و هر یک از گناهان فوق و دفعاتى که آنها را مرتکب شده است در صفحۀ مربوط به آن یادداشت کند و همانند بازجویى که پروندۀ مجرمیّت متّهمى را براى محاکمه و مجازات تشکیل داده است و تکمیل مىکند، به این نحو پروندۀ مجرمیّت خود را تشکیل دهد و تکمیل کند.
▪️۳- گناهانى را که جبرانپذیر است، اعم از حقّ الله و حقّ النّاس، در حدّ توان جبران کند. قضا و کفّارۀ عبادات ترک شده و پرداخت حقوق شرعى عقب افتاده را در برنامۀ کار خود قرار دهد. همچنین حقوق مالى که دیگران بر گردن او دارند را بپردازد و آسیب و آزارى را که از او به دیگران رسیده است با عذرخواهى، و در صورت لزوم، با تن دادن به قصاص، جبران کند.
▪️۴- با مراجعه به آیات قرآن و احادیث معصومین علیهم السّلام، کیفرهاى کسانى را که چنان گناهانى مرتکب شدهاند مطالعه و در مورد آنها تأمّل و تفکّر کند؛ اعم از بلایا و نکبات دنیوى، سختى جان دادن، عذاب عالم قبر و برزخ، فشارها و مشقّات عالم محشر، عذابهاى دوزخ همچون سوختن در آتش، اسارت در غل و زنجیرهاى آتشین، حمله و آزار افعىهاى سهمگین، انباشتن شکم از زقّوم، حمیم و غسلین، شکنجه شدن توسّط ملائکۀ عذاب، همنشینى و هممکانى با شیاطین و محرومیّت از نعمتهاى گوناگون بهشتى و از همجوارى با اولیاى الهى و ...
▪️۵- براى جلوگیرى از سوءاستفادۀ شیطان از هول و هراسى که پس از تأمّل در مورد عذابهایى که او را تهدید مىکند، ایجاد شده است و براى اینکه در این فرصت، روح یأس و ناامیدى را در وى ندمد و او را از توبه منصرف نکند، در آیات و احادیث حاوى وعدههاى الهى در پذیرفتن توبۀ تائبان با هر میزان گناه که داشته باشند و نیز آیات و احادیث حاوى تحذیر خداوند از یأس و قنوط از رحمت الهى در عین داشتن بیشترین و بالاترین گناهان، تفکّر کند.
▪️۶- براى اینکه شیطان نتواند با القاء این مطلب که وعدۀ پذیرفته شدن توبه، ناظر به تائبانى است که توبهاى تمام عیار مىکنند، نه کسانى چون او که توبهشان سطحى و ناقص است، او را مجدّداً ناامید و از توبه کردن منصرف کند؛ توجّه کند که توبۀ سطحى و ناقص از توبه نکردن بهتر است و چه بسا همین توبۀ سطحى و ناقص که در توان اوست، خود سبب شود خداوند توفیق توبۀ عمیق و تمامعیار را نصیب او کند. بر این اساس، مصمّم شود به هر مرتبهاى از توبه که در توان اوست اقدام کند، گرچه در حدّ کمال توبه نباشد.
▪️۷- براى اینکه با القاء این مطلب که چگونه با این همه بىآبرویى که با ارتکاب گناهان براى خود فراهم آورده است شرم نمىکند به در خانهى خدا رود و از او درخواست پذیرش توبه کند، شیطان نتواند او را از توبه کردن منصرف سازد، ضمن پذیرش اینکه بهراستى با آن همه گناه در پیشگاه خداوند آبرویى برایش باقى نمانده است، توجّه کند که در درگاه الهى آبرومندانى چون انبیا و اولیا علیهم السّلام وجود دارند که اگر آنها را نزد خدا شفیع و واسطه قرار دهد و آنها از خدا درخواست کنند که توبهى او را بپذیرد، محال است خداوند در به رویشان نگشاید و به آنها پاسخ منفى دهد؛ در پیروى از رهنمود قرآنى، از پیامبر اکرم و اهلبیت پاکش علیهم السّلام درخواست شفاعت کند و به مدد شفاعت ایشان عزم بر توبه نماید.
▪️۸- اکنون که بر وساوس شیطانى غالب و بر انجام توبه مصمّم شد، غسل توبه کند، وضو بگیرد و مقدارى پول بهاندازۀ توان خود، هرچند اندک، براى صدقه کنار بگذارد. سپس در مکانى خلوت، برخى از دعاهایى را که از معصومین علیهم السّلام در مقام توبه رسیده است، با توجّه به معناى آنها، و اگر قادر به درک مفاهیم عربى دعاها نیست، ترجمۀ فارسى آنها را بخواند، تا حال روحى توبه در وى تقویت شود، و با رقّت قلبى که در او بهوجود آمده است، اشک پشیمانى و ندامت از دیدگانش جارى شود.
ادامه دارد ....
◾️کتاب شراب طهور
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#توبه_و_تغییر_مسیر_و_رویه
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️توبه خاص در آستانۀ سلوک - بخش اوّل◾️ ▪️گرچه همانطور که گفته شد، همگان در همۀ مراحل نیازمند به تو
◾️توبه خاص در آستانۀ سلوک - بخش دوّم◾️
▪️۹- از تمام کسانى که به او بدى کردهاند درگذرد و از خداوند براى آنها طلب بخشش کند. آنگاه از خدا بخواهد اکنون که او با تمام کوچکى و نیازش، کسانى را که حقّ او را ضایع و به او بدى کردهاند، بخشید؛ خداوند بزرگ و بىنیاز نیز متقابلاً او را که بدى کرده است ببخشاید و به کسانى هم که حقّى بر گردن او دارند و او نتوانسته است آنها را بیابد یا در توانش نبوده تا حقوق تضییع شدۀ آنها را جبران کند، به قدرى از خزانۀ لطف و رحمتش عطا کند تا از حقّى که بر گردن او دارند، صرف نظر و او را حلال کنند.
▪️۱۰- اکنون برخیزد و دو نماز دو رکعتى پىدرپى (بىآنکه بین دو نماز رو از قبله برگرداند یا حرفى بزند)، به نیّت نماز توبه بخواند و در هر رکعت:
▪️پس از سوره حمد
▪️سه بار سوره قُل هُوَ اللهُ اَحَدٌ
▪️یک بار سوره قُل اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ و
▪️یک بار سوره قُل اَعُوذُ بِرَبِّ الفَلَقِ را بخواند.
▪️پس از سلام نماز دوّم، بدون روى برگرداندن از قبله یا سخن گفتن، با توجّه،
#هفتاد_بار اَستَغفِرُ اللهَ رَبّى وَ اَتوبُ اِلَیهِ
بگوید و در حین استغفار، گناهانى را که مرتکب شده است در نظر آورد.
▪️پس از پایان استغفارها بگوید :
لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ العَلىِّ العَظیمِ.
یا عَزیزُ یا غَفّارُ، اِغفِر لِى ذُنوبى وَ ذُنوبَ جَمیعِ المُؤمِنینَ وَ المُؤمِناتِ، فَاِنَّهُ لا یَغفِرُ الذُّنوبَ اِلّا اَنتَ
نیرو و توانى جز از جانب خداى بلند مرتبه و بزرگ وجود ندارد. اى خداى قدرتمند و اى خداى بسیار بخشنده و خطاپوش! گناهان من و گناهان تمامى مردان و زنان مؤمن را ببخش؛ زیرا جز تو کسى گناهان را نمىبخشد.
▪️این توبه، گناهان او را هر چند زیاد باشد، تماماً مىشوید، و همچون کسى مىشود که گناهى مرتکب نشده است.
▪️امّا چون زمان طى شده در گناه، که مىتوانست صرف طاعت و عبادت گردد و علاوه بر اینکه به سقوط و تنزّل او نینجامد، مایۀ صعود و ترقّى وى شود، در اثر توبه باز نمىگردد، براى جبران عقبافتادگى ناشى از هدر رفتن زمان مزبور، سالک باید به اعمال صالح و حسنات روى آورد و با مجاهدت و کوشش در انجام آنها، زمینهاى فراهم آورد که خداوند در نامۀ اعمال او به جاى سیّئاتى که محو نمود، حسناتى را که هنگام ارتکاب آن سیّئات مىتوانست انجام دهد و نداد، ثبت نماید تا این گونه، خسارتهاى ناشى از ارتکاب معصیت نیز کلاًّ برطرف و جبران شود.
▪️در این رابطه قرآن کریم مىفرماید:
اِنَّ الحَسَناتِ یُذهِبنَ السَّیِّئاتِ. خوبىها، بدىها را از بین مىبرد.
▪️بر همین اساس، پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم مىفرمایند:
اَتبِعِ السَّیِّئَةَ الحَسَنَةَ تَمحُها. در پى بدى، نیکى کن تا آثار آن را از بین ببرد.
▪️همچنین قرآن کریم مىفرماید :
اِلّا مَن تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلا صالِحاً فَاُولئِکَ یُبَدِّلُ اللهُ سَیِّئاتِهِم حَسَناتٍ وَ کانَ اللهُ غَفوراً رَحیماً
▪️مگر کسى که توبه کند و ایمان آورد و کارى شایسته انجام دهد، آنان، خداوند بدکاریشان را به نیکوکارى مبدّل مىکند و خداوند همواره آمرزندهاى مهربان است.
#توبه_و_تغییر_مسیر_و_رویه
◾️کتاب شراب طهور
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شهر الله الاصبّ ، ماهی که تندترین رگبار رحمت الهی در آن میبارد...
▪️ #ماه_رجب[از مجموعه سه ماهه ویژه ای که اهل سلوک برای آن منزلت و جایگاه فوق العادهای قائلند.] نخستین ماه است، ماهی که به تعبیر روایات شهر الله الاصبّ است. تندترین رگبار رحمت الهی در این ماه میبارد. #رجب نَهری بهشتی است كه از شیر سفیدتر و از عسل شیرینتر است. اهالی خاصّ این ماه که رجبیّون هستند در قیامت موضعی فوق العاده عظیم و استثنایی دارند.
▪️مَلَک #داعی از آغاز این ماه اهل ایمان و تقوا و سلوک و معرفت را براي بهرهگیری از فرصت های فوقالعاده این ماه دعوت میکند، خدای متعال در این ماه همنشینی با اهل عبادت و سلوک را وعده داده و فرمودهاست:
☘"أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي"☘
◾️ماهی که خدای متعال برای دیدارهای خصوصی، ملاقاتهای عاشقانه و نجواهای محرمانه با اهل محبّت، در را گشوده است. در اين ماه هیچ کس از رحمت الهی محروم نمیماند و خدای متعال رحمت خویش را از اَحَدی از نیک و بد دریغ نمیدارد؛ لذا هیچکس نباید خود را از بهره مندي از فرصتهای نورانی این ماه عظیم مستثنیٰ بداند.
◾️استاد مهدی طيب_ جلسه ١٩ ارديبهشت ٩٢◾️
#ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️نماز شبهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب◾️
◾️مستحب است در هر يک از ماههای رجب و شعبان و رمضان، در شب سيزدهم دو ركعت نماز خوانده شود و در هر رکعت بخواند:
▪️ سوره «حمد» يک مرتبه
▪️سوره «يس» يک مرتبه
▪️سوره «تَبارَکَ المُلْكُ» يک مرتبه
▪️سوره «توحید» یک مرتبه
◾️در شب چهاردهم چهار ركعت به دو سلام به همين كيفيّت
◾️در شب پانزدهم شش ركعت به سه سلام به همين كيفيّت
◾️از حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام روایت شده است كه هر كه این نمازها را بخواند، جمیع فضيلت اين سه ماه را دريابد و جميع گناهانش غير از شرک آمرزيده شود.
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️نماز شب سیزدهم ماه رجب - اقبال الاعمال◾️
▪️در برخى كتابها كه دربردارندۀ روايات فراخوانندگان به سراى پاينده مىباشند، به نقل از پيامبر اكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم آمده است:
▪️هر كس در شب سيزدهم ماه رجب ده ركعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام) بدین کیفیّت بخواند:
#ركعت_اوّل:
▪️سوره «حمد»
▪️سوره «وّالعاديات»
#ركعت_دوّم:
▪️سوره «حمد»
▪️سوره «أَلْهیكُمُ اَلتَّكاثُرُ»
▪️خداوند همۀ گناهان او را مىآمرزد و اگر عاقّ والدين هم باشد، خداوند سبحان از او خشنود مىگردد و دو فرشتۀ «منكر» و «نكير» نمىتوانند به او نزديک شوند و او را بترسانند و همانند آذرخش گذرا و درخشان از صراط مىگذرد و نامۀ عملش به دست راستش داده مىشود و ترازوى عملش سنگين مىگردد و در بهشت فردوس هزار شهر به او عطا مىشود.
☑️منبع: اقبال الاعمال، سیّد بن طاووس
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ذکر صبح سیزدهم ماه رجب
▪️صبح روز ۱۳ رجب، بعد از نماز صبح ۱۰۹ بار گفته شود:
▪️لٰا إِلٰهَ إِلّٰا هُوَ (فتحۀ واو ادا شود)
سپس یک بار گفته شود:
▪️لٰا إِلٰهَ إِلّٰا هُوْ (واو ساکن ادا شود)
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀🍀 #یا_علی 🍀🍀
صاحب اسرار «سُبْحانَ الّذي أَسْرى» علیست...
بین آیات الهی، آیت کبری علیست
«قُلْ هُوَ اللَّهُ أحَد» تفسیری از اخلاص اوست
در کمال بندگی یکتای بیهمتا علیست
حافظ جان علی «فَاللَّهُ خَيْرٌ حافِظا»
حافظ قرآن به «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا» علیست
آیت الکرسی به اسم اعظمش مستمسک است
ای مسلمانان به قرآن «عُروةُ الوُثقی» علیست...
سِیرْ در «ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْض» کُن
چشم دل وا کن ببین پیدا و ناپیدا علیست...
«اُدْخُلُوها بِسَلامٍ ذلِكَ يَوْمُ الْخُلُودِ»
در مقام قاف قرآن جنت الاعلی علیست
از «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَني آدَمَ» بپرس
تا بدانی در وفای عهدِ حق «اَوْفی» علیست
آسمان «رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَه»
سفرهدار «اَنْتَ خَیْرُ الرّازقین» مولا علیست
نور علمش «عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ» است
«عَلَّمَ القرآن» علی و «عَلَّمَ الاَسما» علیست
لوح محفوظ خدا، «مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ»
در دو عالم «يَعْلَمُ الْجَهْرَ وَ ما يَخْفی» علیست
در طریقت، رایت «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيل»
رهنمای «اَلّذِينَ جاهَدُوا فينا» علیست
اختر تابندۀ «إِنَّ عَلَيْنا لَلْهُدى»
ماه ظلمتسوز «وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشى» علیست...
نوح، ایمن ماند از طوفان به یمن نام او
باء «بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها وَ مُرْساها» علیست
روح رحمان، قلب قرآن، جان یاسین، نفس فجر
صاحب قدر و معارج، شاهد إسری علیست
عمره و حج و طواف و کعبه و رکن و مقام
زمزم و سعی و صفا و مروه و مسعی علیست
«یا علی و یا عظیم و یا غفور و یا رحیم»
یا الهی! مظهر اسمائک الحسنی علیست
یاد او «تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر» کند
در نماز قرب ذکر الله اکبر یا علیست
سجده، راز سر به مُهری بود و آخر فاش شد
رازدار «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَی» علیست
بشنو از احمد حدیث «حیثما دار» علی
تا ببینی هر طرف رو آورد حق با علیست
تیغش «أَنْزَلْنَا الْحَديد» و ضربتش «بَأْسٌ شَديد»
بهترین توصیف فتحش «لا فتی الا علی»ست
ذوالفقار، اثبات حق و نفی باطل میکند
بیگمان فاروق اعظم در جهان تنها علیست...
☑️سید محمدرضا یعقوبیآل
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀برکات میلاد امام اهل یقین، قائد الغر المحجلین و یعسوب الدین، قطب العارفین و اسوه موحدین، مولانا و مقتدانا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه افضل صلوات المصلین بر یکایک شیعیان و محبان حضرتش صد افزون باد 🍀
🍀اللهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ أَخِی نَبِیِّکَ وَ وَلِیِّهِ وَ صَفِیِّهِ [وَ وَصِیِّهِ] وَ وَزِیرِهِ وَ مُسْتَوْدَعِ عِلْمِهِ وَ مَوْضِعِ سِرِّهِ وَ بَابِ حِکْمَتِهِ وَ النَّاطِقِ بِحُجَّتِهِ وَ الدَّاعِی إِلَى شَرِیعَتِهِ وَ خَلِیفَتِهِ فِی أُمَّتِهِ وَ مُفَرِّجِ الْکُرَبِ [الْکَرْبِ] عَنْ وَجْهِهِ قَاصِمِ الْکَفَرَةِ وَ مُرْغِمِ الْفَجَرَةِ الَّذِی جَعَلْتَهُ مِنْ نَبِیِّکَ بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى اللهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصْرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ وَ الْعَنْ مَنْ نَصَبَ لَهُ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ صَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْصِیَاءِ أَنْبِیَائِکَ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ
@mohamad_hosein_tabatabaei
#حديث
☘حضرت محمّد صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: حقّ على بر اين امّت همچون حقّ پدر است بر فرزندش.
☘حقُّ عليٍّ على هذهِ الاُمّةِ كحَقِّ الوالِدِ على وَلَدِهِ.
☑️امالی(طوسی)، ص ٥٤
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️فقط انبیاء مرسل و ملائکهی مقرّب و دوستان اهل بیت علیهم السّلام که به کمال رسیدهاند و قلبهایشان با ایمان امتحان شده است، علی علیه السّلام را شناختهاند. دیگران از علی علیه السّلام بهره میبرند، ولی او را نمیشناسند. اینها در راهند
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️عشق و ارادت نسبت به امیرالمؤمنین علیه السلام راه کمال، فلاح، سعادت و رستگاری است.
▪️این حدیث را از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نقل کرده اند:
«لَوِ اجْتَمَعَ النّاسُ عَلىٰ حُبِّ عَلِیِ بْنِ اَبِي طالِبٍ لَما خَلَقَ اللهُ النّارَ.» (۱)
▪️اگر همه ی مردم، بر محبّت امیرالمؤمنین علیه السلام مجتمع بودند، خدا اصلاً دوزخ را خلق نمی کرد. #عشق و ارادت به امیرالمؤمنین علیه السلام ، کیمیای بی نظیر و اکسیر اعظم است. چون عشق، عاشق را به رنگ معشوق درمی آورد و به شکل معشوق تبدیل می کند.
▪️اگر عشق نسبت به امیرالمؤمنین علیه السلام ، توأم با #معرفت، خالصانه و صادقانه باشد و ادّعای گزاف نباشد، انسان را به رنگ علی علیه السلام درمی آورد و او را #علی گونه می کند.
▪️به تعبیر زیبای امام باقر علیه السلام ، که فرمودند: «هَلِ الدِّينُ اِلَّا الْحُبُّ ... الدِّينُ هُوَ الْحُبُّ وَ الْحُبُّ هُوَ الدِّينُ.» (۲)
▪️آیا دین چیزی غیر از عشق و محبّت هم هست. دین همان عشق و محبّت است و عشق و محبّت، همان دین است. دین ما عشق امیرالمؤمنین علیه السلام است. اگر بخواهیم در مسیر تزکیه حرکت کنیم، بهترین راه، راه محبّت و عشق است.
▪️عشق امیرالمؤمنین علیه السلام انسان را از هر چه غیر خداست، پاکِ پاک می کند.
▪️عشق علی علیه السلام آتشی است که وارد هرجا شد، هرچه غیرخدا بود را سوزاند و نابود کرد و تنها خدا را برجای گذاشت. هرکس به هر مرتبه از کمالات رسید، به یُمن صراط مستقیم امیرالمؤمنین علیه السلام رسید.
◾️در محضر استاد مهدی طيب ۸۳/۰۸/۱۴◾️
#امیرالمومنین #گنجینه_ی_معارف_پیامبر_و_اهل_بیت
☘۱. مجلسی، بحار، ج ۳۹، ص ۲۴۹ و طبری آملی، بشارةالمصطفی، ص۷۵
☘۲. حرّعاملی، وسائل الشّیعة، ج ۱۶، ص ۱۷۱ و مجلسی، بحار، ج ۶۶، ص ۲۳۸
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اميــرالمـومـنين علی علیه السلام فرمـودند:
«هر کس نماز صبح را بر پا دارد و پس از نماز در جايش بنشيند و سوره توحيد را يازده مرتبه قبل از طلوع خورشيد قرائت کند آن روز مرتکب گناه نمیشود، هر چند شيطان به سوی او طمع کند». (ثواب الاعمال، صفحه ۳۴۱)
▪️قرائت مراتبی دارد؛ زبان، اعضا و جوارح، خیال، عقل، قلب و دیگر مراتب آدمی، هریک قرائتی مناسب خود دارند.
۱۱ عدد هو است و اعداد در علم جفر، بمنزله روح حروف هستند.
پس ۱۱ مرتبه قرائت سوره توحید، یعنی تمام مراتب آدمی دارای روح توحیدی شوند. در این صورت، تلاش شیطان برای انحراف آدمی بیهوده خواهد بود؛ زیرا چنین آدمی، جزء مخلَصین است؛ «لاغوینهم اجمعین الا عبادک منهم المخلصین».
@mohamad_hosein_tabatabaei