eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️اعمال مشترک شب‌های قدر◾️ ▪️اعمال شب‌هاى قدر بر دو نوع است. يكى اعمال مشترکی كه در هر سه شب بايد انجام داد، و ديگر اعمالى كه مخصوص به هر يک از شب‌هاى قدر است. و اما اعمال مشترک: ▪️۱- غسل. ▪️علاّمه مجلسى فرموده بهتر است غسل اين شب‌ها در هنگام غروب آفتاب انجام گيرد، كه نماز شام را با غسل بخواند. ▪️۲- دو ركعت نماز، در هر ركعت: ▪️ سوره «حمد» ۱ مرتبه ▪️سوره «توحيد» ۷ مرتبه ▪️و پس از فراغت از نماز هفتاد مرتبه بگويد: ▪️« أسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتوبُ الَيْهِ » ▪️در روايت نبوى است كه از جاى برنخيزد تا خدا او و پدر و مادرش را بيامرزد. ▪️۳- قرآن مجيد را بگشاید و در برابر خود گرفته و بگويد: ▪️«اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَكْبَرُ وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ» ▪️خدایا از تو درخواست می‌كنم به حق كتاب نازل شده‌ات، و آنچه در آن است، و در آن است نام بزرگترت، و نام‌هاى نيكوی تو و آنچه بيم انگيز است و اميدبخش، كه مرا از آزادشدگان از آتش قرار دهى. . ▪️۴- مصحف شریف (قرآن کریم) را بر سر گرفته و بگوید: ▪️« اَللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ » ▪️خدايا به حقّ اين قرآن و به حقّ كسی كه آن را بر او فرستادى، و به حقّ هر مؤمنى كه در آن او را ستودى، و به حقّ تو بر آنان که احدى شناساتر به حقّ تو از خودت نيست. : ▪️«بكَ يَا اللهُ» ده مرتبه ▪️«بمُحَمَّدٍ» ده مرتبه ▪️«بعَلِیٍّ» ده مرتبه ▪️«بفَاطِمَةَ» ده مرتبه ▪️«بالْحَسَنِ» ده مرتبه ▪️«بالْحُسَيْنِ» ده مرتبه ▪️«بعَلِیٍّ بْنِ الْحُسَيْنِ» ده مرتبه ▪️«بمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه ▪️«بجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ» ده مرتبه ▪️«بمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ» ده مرتبه ▪️«بعَلِیٍّ بْنِ مُوسَى» ده مرتبه ▪️«بمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه ▪️«بعَلِیٍّ بْنِ مُحَمَّدٍ» ده مرتبه ▪️«بالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه ▪️«بالْحُجَّةِ» ده مرتبه ▪️پس هر حاجتى كه دارد از خدا بخواهد. ▪️۵- زیارت حضرت سيدالشهّدا عليه السّلام. ▪️در روايت آمده است هنگامى كه شب قدر می‌شود، منادى از آسمان هفتم از پشت عَرْش ندا سر مى‌دهد كه خدا هر كه را به زيارت مزار امام حسين عليه السّلام آمده آمرزيد. ▪️۶- اين شب‌ها را احياء بدارد. ▪️روايت شده هر كه شب قدر را احياء بدارد، گناهانش آمرزيده مى‌شود، هر چند به شمارۀ ستارگان آسمان و سنگينى كوه‌ها و پيمانۀ درياها باشد. ▪️۷- صد ركعت نماز بجا آورد كه فضليت بسيار دارد و بهتر است كه در هر ركعت پس از سوره «حمد»، ده مرتبه سوره «توحيد» بخواند. ▪️۸- اين دعا را بخواند: ▪️« اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَيْتُ لَكَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِكُ لِنَفْسِی نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءً، أَشْهَدُ بِذَلِكَ عَلَى نَفْسِی وَ أَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّةِ حِيلَتِی، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ جَمِيعَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَیَّ مَا آتَيْتَنِی فَإِنِّی عَبْدُكَ الْمِسْكِينُ الْمُسْتَكِينُ الضَّعِيفُ الْفَقِيرُ الْمَهِينُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِي نَاسِياً لِذِكْرِكَ فِيمَا أَوْلَيْتَنِي وَ لا [غَافِلا] لِإِحْسَانِكَ فِيمَا أَعْطَيْتَنِی وَ لا آيِساً مِنْ إِجَابَتِكَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی فِي سَرَّاءَ [كُنْتُ ] أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِيَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ » ▪️این دعا را كفعمى از امام زين العابدين عليه السّلام روايت كرده كه در اين شب‌ها، در حال قيام و قعود و ركوع و سجود مى‌خواندند. ▪️۹- دعاى جوشن كبير. ▪️و علاّمه مجلسى فرموده: بهترين اعمال در اين شب‌ها، درخواست آمرزش و دعا است، برای حوائج دنيا و آخرت خود، و پدر و مادر و خويشان، و برادران و خواهران مؤمن، چه آنان كه زنده‌اند و چه آنان كه از دنيا رفته‌اند، و خواندن اذكار، و صلوات بر محمّد و آل محمّد عليهم السّلام به هر اندازه كه بتواند. روايت شده كه خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم عرض شد: اگر شب قدر را يافتم، از خداى خود چه بخواهم؟ فرمود: عافيت. @mohamad_hosein_tabatabaei
۳۰ فروردین ۱۴۰۱
▪️بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: مقدّرات در شب نوزدهم تعیین، در شب بیست و یکم تأیید و در شب بیست و سوم ماه [رمضان] امضا می‏‌شود. ▪️التَّقدیرُ فی لَیلَةِ تِسعَ عَشرَةَ و الإبرامُ فی لَیلَةِ إحدی و عِشرینَ و الإمضاءُ فی لَیلَةِ ثلاثَ و عِشرینَ. ◾️الکافی، ج ٤، ص ١٥٩◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
۳۰ فروردین ۱۴۰۱
◾️ حضرت استاد الله صمدی آملی◾️ ▪️برای تفسیر حقیقی جمله "فزت و رب الکعبه" مفسرین متوقف در لطف بفرمائید بجای رجوع به فرهنگ لغت عربی و معاجم ادبی به رجوع کنید ▪️برای و صحیح لغت《》به 《》و 《 و در وادی موت اسود علوی(علیهم السلام) رجوع نمایید ▪️آن که سایه‌ای از (علیه السلام) را حتی به علم مفهومی ادراک نموده در ترجمه جمله نمی‌گوید 《به خدای کعبه که شدم⁉️》 ▪️حاشا و کلا که چنین باشد که سید اوصیا، قطب اولیا، سِر انبیاء، علی‌مرتضی(علیه السلام) بعد از ۶۳ سال آن هم با شمشیر《اشقی‌الاشقیا》 به رستگاری رسیده باشد. نه‌خیر ▪️بی‌شک ترجمه لغوی و اینچنین دور از شان مقام عظمای ولوی علوی(علیهم السلام) می‌باشد. علی از ازل تا ابد نه تنها رستگار بوده و هست بلکه سرمنشا و ریشه رستگاری همه جهانیان است. ▪️اگر شخص توان و قوت تلقی سایه‌ای از وادی موت اسود علوی را داشته باشد خواهد چشید و خواهد شنید که علی(علیه السلام) فرمودند: 《به‌خدای کعبه علی شد》 @mohamad_hosein_tabatabaei
۳۱ فروردین ۱۴۰۱
◾️اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان◾️ ▪️اين شبِ با عظمت، آغاز شب‌هاى قدر است. شب قدر آن شبى است كه در طول سال، شبى به خوبی و فضليت آن يافت نمى‌شود و عمل در اين شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است، و تقدير امور سال در اين شب صورت می‌گيرد، و فرشتگان و روح كه اعظم فرشتگان الهى است، در اين شب به اذن پروردگار به زمين فرود می‌آيند و به محضر امام زمان ارواحنافداه مى‌رسند و آنچه را كه براى هر فرد مقدّر شده بر آن حضرت عرضه می‌دارند. ▪️علاوه بر اعمال مشترک شب‌های قدر، اعمال خاص این شب عبارتند از: ▪️اوّل- گفتن صد مرتبه: « أسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ » از خدا پروردگارم آمرزش مى‌طلبم و به سوى او باز می‌گردم ▪️دوّم- گفتن صد مرتبه: « اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ » خدايا قاتلان اميرالمؤمنين را لعنت كن ▪️سوّم- بخواند این دعا را: ▪️« يا ذَا الَّذِی كَانَ قَبْلَ كُلِّ شَیْ‏ءٍ ثُمَّ خَلَقَ كُلَّ شَيْیءٍ ثُمَّ يَبْقَى وَ يَفْنَى كُلُّ شَیْ‏ءٍ، يَا ذَا الَّذِی لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ وَ يَا ذَا الَّذِی لَيْسَ فِی السَّمَاوَاتِ الْعُلَى وَ لاَ فِی الْأَرَضِينَ السُّفْلَى‏ وَ لاَ فَوْقَهُنَّ وَ لاَ تَحْتَهُنَّ وَ لاَ بَيْنَهُنَّ إِلَهٌ يُعْبَدُ غَيْرُهُ‏، لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً لاَ يَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهِ إِلاَّ أَنْتَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلاَةً لاَ يَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهَا إِلاَّ أَنْتَ‏. » ▪️اى آنكه پيش از هر چيز بوده، سپس هر چيز را آفريد و او باقى است و هر چيز فانى شود، اى آنكه به مانند او چيزى نيست، اى آنكه در آسمان‌هاى بلند و نه در زمين‌هاى پست و نه بالاى آنها و نه در زير آنها و نه در ميان آنها معبودِ حقّى كه پرستش شود جز او نيست، حمد مر توراست، آن سپاس كه جز تو كس نتواند آن را شمرد، پس درود فرست بر محمّد و آل محمّد علیهم السّلام، درودى كه جز تو كس نتواند آن را شمرد. ▪️چهارم- اين دعا را بخواند: ▪️« اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِيمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَكِيمِ فِی لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِی الْقَضَاءِ الَّذِی لا يُرَدُّ وَ لا يُبَدَّلُ أَنْ تَكْتُبَنِي مِنْ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْكُورِ سَعْيُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ سَيِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِيلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ فِی رِزْقِی وَ تَفْعَلَ بِی كَذَا وَ كَذَا. » ▪️خدايا مقرّر فرما در آنچه حكم می‌كنى و تقدير می‌نمايى از فرمان حتمى، و در آنچه جدا می‌كنى از كار حكيمانه در شب قدر، و در آن حكم حتمی كه برگشت و تغييرى ندارد، كه مرا از حاجيان خانۀ محترمت بنويسى، حاجيانى كه حجّشان قبول، سعیشان پذيرفته، گناهانشان آمرزيده، بدی‌هايشان ناديده گرفته شده است، و در آنچه حكم می‌كنى و تقدير مى‌نمايى، مقرّر فرما كه عمرم را طولانى نمايى، و در روزى‌ام بر من وسعت بخشى، و با من چنين و چنان كنى. و به جاى «كذا و كذا» حاجت خود را بيان كند. @mohamad_hosein_tabatabaei
۳۱ فروردین ۱۴۰۱
◾️هر شبِ قدر یک مرحله از سلوک◾️ ▪️ ؛ شب یقظه (بیداری) ▪️ ؛ لیله‌الموت ▪️ موتوا قَبلَ‌ اَن‌ تَمُوتُوا ▪️ النّاسُ نِیامُ فَاِذا مَاتُوا اِنْتَبَهُوا مردم خوابند وقتی می‌میرند بیدار می‌شوند. وقتی بیدار شد، نائل به دیدار می‌شود. ▪️ ؛ لیلۀ مقام فنا. سالک الی الله به فنای فی‌الله و بقاءبالله نائل می‌شود. ▪️به حقایق قدر خود متحقّق و به مقام ولایت و خلافت الهی نائل می‌شود. ▪️وجودش، وجودِ خدایی می‌شود. زبانش لسان الله، دستش یدالله، چشمش عین الله، گوشش سمع الله می‌شود ...... ▪️آن لیله‌ای که به هر یک از این مقامات رسیدیم، آن لیله، لیله‌القدر ماست ..... ◾️استاد مهدی طیّب۸۷/۰۷/۰۴◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
۳۱ فروردین ۱۴۰۱
◾️هتک آبرو؛ جنگ با خدا (ره)◾️ ▪️کسی که نیت کند آبروی مومنی را ببرد در اصل خود را آماده می‌کند برای . از گناهانی است که در دنیا و آخرت آبروی انسان را می‌برد @mohamad_hosein_tabatabaei
۳۱ فروردین ۱۴۰۱
◾️ حضرت آیت‌الله‌صمدی‌آملی◾️ ✔️نکاتی در تشرف به برنامه قرآن‌به‌سر: ▪️۱) باید قرآن‌به‌سر بگیرید و نه فرقان‌به‌سر(فرقان: بخشی از قرآن) توجه نمایید در شب قدر از متن قرآن کامل بهره‌مند باشید و نه جزوات قرآن ▪️۲) بعد از برنامه《قرآن به‌رو》 قرآن را به شکل صفحه باز شده بر سر بگیرید حتما به گونه‌ای باشد که صفحه قرآن رو به آسمان و پشت جلد بر روی سرتان باشد. قرآن بسته شده یا به‌طرف متنش را بر سر نگیرید ▪️امام صادق(علیه السلام) چون در مقام تبیین اسرار عالم است در منزل یکی از صحابه تذکر دادند: چرا درب این صندوق ذخیره‌گندم بسته است؟ صحابه عرض نمود: صندوق خالی شده امام فرمودند: برو درب آنرا باز کن تا دهان این صندوق بسوی آسمان و ملکوت به شکل منتظر باشد تا حقیقت‌عالم این دهان طالب را به رزق متنعم نماید لذا قرآنها را به سمت صفحه بازشده بسوی ملکوت آسمانها بگشاید و بر سر بگذارید تا خداوند رزق معنوی و مادی شما را برای جان طالب شما انزال نماید ▪️۳)تعداد ۱۵۰ قسم در قرآن‌به‌سر با تردد و توغل: خدایا به خودت قسم. به محمد قسم، به علی... تمام ملک و ملکوت و ملائک بخروش می‌آید ▪️۴)(عجل الله) @mohamad_hosein_tabatabaei
۳۱ فروردین ۱۴۰۱
◾️مومنین در وادی استطاعت و وسع کملین در وادی سهمگین طاقت◾️ ▪️خداوند در قرآن می‌فرماید: 《لايُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا...》(بقره۲۸۶) در صدر آیه سخن از است که بر اساس و موید به انجام می‌شوند ▪️ولذا مومنان اهل بهشت می‌گویند: 《رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ》 می‌خواهند که آنان را در بیازماید و تکلیف نماید و همچون ، کُمل و انبیاء آنان را به وادی سهمگین، خردکننده و جانکاه بنام نبرد. چرا که 《وادی وسع》 در است و 《وادی طاقت》در ▪️امام سجاد در دعای هفتم صحیفه می‌‌فرمایند:  《وَ قَدْ نَزَلَ بی‌ یا رَبِّ مَا قَدْ تَکأَّدَنِی ثِقْلُهُ... خدایا بلایی بر من آمده که سختی و ثقلش مرا له کرده و گرفتاری‌هایی بر من حمله‌ور شده که تحملش برای من دشوار شده..》 لذا این بار کمرشکن و له‌کننده را نه آسمان، نه زمین، و نه ملائکه‌الله بر عهده نگرفتند و فقط به عرضه و این به تلقی نمودند(احزاب/۷۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
۳۱ فروردین ۱۴۰۱
◾️جوانی بالاترین سرمایه برای خودسازی ◾️ ☑️در این شب قدر به جوانان عزیز چند نکته را متذکر می‌شویم: 1⃣با همت مشغول تحصیل علم باشید 2⃣ از کار کردن غافل نشوید 3⃣ از خداوند طول عمر بخواهید 4⃣قدر نشاط و قدرت جسمی ایام جوانی را بدانید 5⃣ در طهارت جان و دلتان اهتمام جدی داشته باشید. 6⃣از خداوند صحت جسمی و وسعت رزق بخواهید 7⃣ از درگاهش بخواهید که نام شما را از لوح افراد شقاوت‌مند محو نماید 8⃣از خداوند بخواهید که اسم شما را در لوح محفوظ سعادتمندان عالم بنگارد 9⃣ از توسل و توجه به امیرکاروان انسانیت حضرت بقیه‌الله(عجل الله) غافل نباش و حضرت را ناظر و حاضر بر کردار و گفتارت بدان ▪️جناب ابوذر می‌گوید: پیامبر شبی در نمازش مدام این آیه را با حالی زار و گریه تلاوت می‌نمودند و طلب غفران برای اُمت می‌نمودند: 《إِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُكَ ۖ وَإِنْ تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ》 @mohamad_hosein_tabatabaei
۳۱ فروردین ۱۴۰۱
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#وقت ، نفحه لیلةالقدر 7⃣ ▪️یکی از آن نسیم‌های الهی همین لیلةالقدر است که خدا می‌داند چه اسرار بی م
، نفحه لیلةالقدر 8⃣ ▪️انسان از جماد شروع شده و در رحم مادر نبات می‌شود. «وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا» (آل عمران/۳۷). این نبات حسن که در قرآن آمده است، نطفه‌ی انسانی است چون نطفه‌ای که قابلیت حیوان شدن دارد می‌شود نبات احسن. هیچ نباتی در عالم قابلیت حیوان شدن ندارد الا نبات انسانی که وقتی این نطفه در قرار مکین که همان رحم مادر است قرار می‌گیرد، استعداد این را دارد که به مقام حیوانیت برسد. از مقام حیوانیت هم بالاتر می‌آید و انسان می‌شود اما انسان بالقوه، پس از چهل سال اگر در مسیر خدا قرار بگیرد به انسان بالفعل می‌رسد. حالا آیا او در این انسان بالفعل متوقف می‌شود؟ خیر‌‌... پس عدم گردم عدم چون ارغنون گویدم   که    انا    الیه    راجعون ▪️او به مرتبه‌ای می‌رسد که از ملائکةالله هم بالاتر می‌رود. به اصطلاح حکما از مقام عقل کل هم فراتر می‌رود. در حدیث معراج پیغمبر صلوات الله علیه و آله به جبرئیل می‌فرماید که جلوتر بیا. جبرئیل می‌گوید که نمی‌توانم بالاتر بیایم، «لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقْتُ»، اگر به اندازه بال مگسی پیش بیایم بالم می‌سوزد، چرا؟ چون او حد معینی دارد اما پیغمبر ما که معراج انسانی دارد، در هیچ حدی متوقف نمی‌شود. تا کجا می‌رود؟ «ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّىٰ • فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَىٰ» (نجم/۸ و ۹) تا جایی که بین او و خدا به اندازه یک کمان فاصله است و بلکه نزدیکتر. حالا این کمان نه این کمانی که در ذهن‌ها هست، آنجا که ماده نیست که از اینجا تا آنجا فاصله باشد، کمان که اشاره به قوس صعود و نزول دارد (که اینجا به این بحث وارد نمی‌شوم.) و بلکه نزدیکتر! آنقدر نزدیکتر که حق متعال همه‌ی علومش را یکجا در قلب او قرار می‌دهد. این می‌شود إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ. ▪️پیغمبر آنقدر بالا آمد و به منِ حق متعال قرب پیدا کرد که مِثل من شد. او مثل الله و واجب الوجود است اما نه واجب الوجود بالذات. خدا خداست و ما هم نمی‌خواهیم بگوییم که پیغمبر الله می‌شود بلکه مثل‌الله می‌شود. اگر گفته می‌شود او خدایی می‌کند، او مظهر الله است. الله تمام صفاتی که دارد را به او داده است. خدا کمالی که دارد را به ۱۴ نفر داده است. حال بپرسید فرق خدا با این ۱۴ نفر چیست؟! فرقش این است که او هرچه دارد برای خودش است اما به اینها همه آن را داده است. این خود فرقی است بی منتها! انسان کامل در عالم ربوبیت می‌کند. برخی از گفتن این سخن ترس دارند! چون این افراد به مراتب معرفت انسان کامل نرسیده‌اند از این حرفها ابا دارند. می‌گویند که خود اهل‌بیت علیهم‌السلام فرموده‌اند که «نَزِّلُونَا عَن الرُّبُوبِیّةِ وَ قُولُوا فِي فَضْلِنا مَا شِئتُم». معنای نَزِّلُونَا عَن الرُّبُوبِیّةِ این نیست که بگویی اهل‌بیت رب نیستند! اینها را اینگونه تنزل بده و بگو این حضرات رب مطلق‌اند اما بإذن الله. مگر خودشان در زیارت آل یس نفرمودند «السَّلامُ عَلَیْکَ یَا دَاعِیَ اللهِ وَ رَبَّانِیَّ آیَاتِه»؟! سلام به کسی که مربی و رب تمام آیات الله است. هم امیرالمؤمنین و هم امام زمان علیهما السلام این روایت را فرموده‌اند که «نَحنُ صَنائِعُ رَبُّنا وَ الخَلقُ مِن بَعدُ صَنائِعُنا». ما صنعت‌های خدا هستیم و مطلقِ خلق بعد از ما صنعت‌های ما هستند. بین ربوبیت انسان کامل و خدا فرق است... ربوبیت خدا بالذات و بالاصاله است، او مستقل است اما این آقا به نخلستان های کوفه می‌رود و یَتَمَلْمَلُ کَتَمَلْمُلِ  السَّلیمِ... او مثل مارگزیده به خودش می‌پیچد و یَقولُ آهِ مِنْ قِلَّهِ الزَّادِ وَ طُولِ الطَّرِيقِ وَ بُعْدِ السَّفَرِ وَ عَظِيمِ الْمَوْرِد! در مناجات مسجد کوفه می‌گوید أنتَ المَولا وَ أنَا العَبد... اینها برای این است که امیرالمؤمنین خودش را در عالم مستقل نمی‌داند... در عین حالی که او خود را عبد می‌داند، حق متعال آنچه که دارد به اینها داده...
۳۱ فروردین ۱۴۰۱
◾️نزول قرآن بر پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم◾️ ☑️ نزول قرآن گاهی به واسطۀ جبرئیل انجام می‌شود: ▪️جبرئیل گاهی ازطریق غیب نفسِ نبی و سِرّ روح پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، قرآن را بر قلب ایشان نازل می‌کند. ▪️گاهی تمثّل مثالی پیدا می‌کند و در مرتبۀ مثال، در حضرت مثال، حقایق را، برای انبیاء وحی را و برای پیغمبر اسلام قرآن را، می‌آورد. ▪️گاهی هم تمثّل مُلکی پیدا می‌کند. مثلاً گاهی جبرئیل به صورت فردی به نام دحیۀ کلبی، متمثّل می‌شد. ▪️دحیۀ کلبی فرد بسیار زیبایی با حرفۀ تجارت بود. در روایات داریم گاهی اوقات جبرئیل به صورت دحیۀ کلبی درمی‌آمد و خدمت پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم می‌رسید. لذا مردم گمان می‌کردند دحیۀ کلبی نزد پیغمبر است؛ در حالی که جبرئیل بود. ▪️در روایات مربوط به زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها آمده است که دحیۀ کلبی کنار پیغمبر بود، بلند شد و رفت و چیزهای معطّری مثل مشک از او ریخت. پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم به حضرت زهرا خبر دادند که این جبرئیل بود و حضرت زهرا سلام الله علیها آن مشک‌ها را جمع کردند. ▪️پس گاهی اوقات هم جبرئیل در همین عالم شهادت مطلقه یا عالم حس تمثّل مُلکی پیدا می‌کند و آن لطیفۀ الهی را تنزّل می‌دهد و برای پیغمبر بازگو می‌کند. ☑️بدین ترتیب نزول وحی در مراتب مختلفی واقع می شود: ▪️گاهی اوقات به قلب پیامبر نازل می‌شود؛ یعنی از غیب نفس و سِرِّ روح حضرت رسول به مرتبۀ قلب ایشان نازل می‌شود. مقصود از قلب هم این عضوی که خون پمپاژ می‌کند، نیست. ▪️گاهی اوقات جبرئیل در مرتبۀ مثال پیامبر متمثّل می‌شود و صورت مثالی پیدا می‌کند. ▪️گاهی اوقات هم در مرتبۀ شهادت مطلقه است و جبرئیل به صورت جسمانی ظاهر می‌شود و وحی و آیات را می‌آورد. ▪️پس کسی که مخاطب وحی است، در هر نشئه‌یی از نشئات وجودی خود، وحی را به شکل و صورتی دریافت می‌کند. ▪️شاید معنای باطنی این روایات که قرآن «عَلى سَبعَةِ اَحرُفٍ» به هفت حرف نازل شده است، یا این آیه که «لَقَدْ آتَیْناکَ سَبعاً مِنَ الْمَثانِی» به راستی به تو هفت تا از دوتاها عطا کردیم، اشاره به همین نکته باشد. ▪️اگر قرار باشد وحی در هر مرتبه‌ای از نشئه‌های وجودی پیامبر یک صورت و طور پیدا کند؛ چون وجود او هفت مرتبه دارد، پس وحی هم هفت طور پیدا می‌کند. ▪️از اعلی مرتبه که حضرت علمی است شروع کنید؛ بعد به مرتبۀ پایین‌تر از آن که مقام اعیان ثابته است بیایید؛ بعد به ترتیب بیایید پایین‌تر، یعنی مراتب حضرت اقلام و حضرت الواح و حضرت مثال و حسّ مشترک و نهایتاً شهادت مطلقه که صورت ظاهری است؛ این هفت مرتبۀ وجودی پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلم است. در هر مرتبه وحی یک صورت دارد... ◾️استاد مهدی طیّب ۸۸/۰۶/۱۹◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
‍ ▪️اميرالمومنين علیه‌السّلام با ضربت عبدالرحمن‌بن‌ملجم‌مرادی با شمشیری که آمیختۀ با هلاک‌آورترین زهرها بود، مجروح شدند. ▪️خود عبدالرحمن‌بن‌ملجم گفت: اگر من این ضربت را به سر همۀ خلق می‌زدم، همه را یک‌جا خلاص می‌کرد؛ چگونه تنها علی را از پا در نیاورد؟! این ضربت درست بر نقطه‌ای فرود آمد که قبلاً عمروبن‌عبدود در آن کارزار و رویارویی در همین نقطه، ضربتی به فرق علی علیه‌السّلام زده بود. ▪️فرق علی علیه‌السّلام شکافت و شمشیر تا مغز علیه‌السّلام نفوذ کرد. امیرالمومنین علیه‌السّلام در حالی که در محراب افتاده بودند و خون از فرق مبارکشان فوّاره می‌زد، بنابه آنچه که نقل شده این آیه را تلاوت کردند، اوّل فرمودند: فزت و ربّ الکعبة: به خدای کعبه رستگار شدم؛ خلاص شدم؛ به مقصدی که داشتم نائل و واصل شدم. و بعد این آیه را تلاوت کردند: منها خلقناکم و فیها نعیدکم و منها نخرجکم تارة اخری۱:ما شما را از این خاک آفریدیم؛ به این خاک باز خواهید گشت و دوباره بار دیگر شما را از این خاک بیرون خواهیم آورد. ▪️عبدالرحمن‌بن‌ملجم و یکی دو نفر از همراهانش خواستند بگریزند که علیه‌السّلام اشاره کردند و نگذاشتند فرار کند. اوّل ابن‌ملجم، هر کس را که طرفش می‌رفت، با شمشیر می‌زد. بالاخره قثم‌بن‌عباس، از پشت او را در بغل گرفت؛ بعد دستگیرش کردند و بستند و او را بردند. ▪️امام مجتبی علیه‌السّلام نماز صبح را تمام کردند و علیه‌السّلام را از محراب برداشتند؛ زیر بغل‌های حضرت را گرفتند و حضرت را کشان‌کشان به‌سمت خانه بردند. نقل شده حضرت نزدیکی‌های خانۀ دختر بزرگوارشان که رسیدند، فرمودند: زیر بغل من را رها کنید! بگذارید خودم با پای خودم وارد خانه شوم. زینب طاقت این که من را با این حال ببیند ندارد... ✔️۱. سوره‌ی طه، آیه‌ی ۵۵ ◾️استاد مهدی طيب _ جلسه‌ی ٢٧ مرداد ١٣٩٠ ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱