○از همان بدو تولد ز همه سر بودی
○خب تعارف که نداریم تو بهتر بودی
○باده نوشان غدیر از نفست حیرانند
○تو چه دریای شرابی؟! تو چه ساغر بودی
○با نگاهی به تواریخ عرب دانستم
○دو سه جا، جای پیمبر تو پیمبر بودی
○ذوالفقارست به دستان تو و پیغمبر
○آن زمانی که خودت یک تنه لشگر بودی
○گفت؛ لا حول و لا قوة الا بالله
○اسدالله دمت گرم که محشر بودی
○اسدالله دمت گرم که غوغا کردی
○گرد و خاکی وسط معرکه برپا کردی
○لا به لای رجزت ذکر جلی خوانده مگر
○فاطمه پشت سرت «ناد علی» خوانده مگر
○قالب شعر بهم خورده و سرگردانم
○و مرید تو و از طایفه ی سلمانم
○مست و بیخود شده از جام بلایم آقا
○من مسلمان شده ی دست شمایم آقا
○کلب زنجیری ام آقا… به بزرگیت ببخش
○و غزلخوانی ما را به بزرگیت ببخش
○من ندانم زکجا و ز چه رو میگویم
○«آنچه استاد ازل گفت بگو میگویم» ؛
○«هاء علی بشر کیف بشر…» یعنی که
○«ربه فیه تجلی و ظهر…» یعنی که ؛
○هنر ذاتی «الله» شدن را داری
○دو قدم مانده که جا پای خدا بگذاری
○یک شبه تا همهی عرش معلی رفتی
○تا ملاقات خدا یکسره بالا رفتی
○مات و حیرت زده از دیدن تو پیغمبر
○نه خدایی، نه بشر، پس تو چه هستی حیدر؟!…
○تو نظر کرده ی مخصوص خدایی آقا
○نقطه ی واسطه ی خلقت مایی آقا
○پدر خاک! قدمهای تو یادم بوده
○خاک نعلین شما در گل «آدم» بوده
○اینچنین محضرتان شور و شعف را عشق است
○راه رفتن وسط صحن نجف را عشق است
○روبروی حرمت دین و دلم را دادم
○دست من نیست اگر سجده کنان افتادم ؛
○من به پابوسی دربار تو عادت دارم
○و به اولاد شما سخت ارادت دارم
○ای به قربان تو و شور و دم و همهمه ات
○جان من خاک کف پای تو و فاطمه ات…
○شکر از گوشه ی لبهای تو خوردن دارد
○و به روح تو قسم… پای تو مردن دارد
○سید نیما نجاری○
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●مرحوم آیتالله شاهآبادی نقل میکرد که یکی از علمای اهل سنّت کتابی علیه شیعه نوشته و گفته است که این کتاب مثل صاعقه شیعه را میسوزاند. امّا خود این عالم سنّی در همین کتابش از عایشه نقل کرده است شبی حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم در حجرهی من بودند. نیمهی شب حضرت را نیافتم. حجرهی سایر همسرانشان را گشتم، آنجا هم نبودند. بعد دیدم با سر و پای برهنه بالای بام حجرهی خودم ایستاده و دست به آسمان بلند کرده و خداوند را به حقّ حضرت علی علیه السّلام قسم میدهند و عرضه میدارند:
□اِلهی بِحَقِّ عَلِیٍّ، اِلهی بِحَقِّ عَلِیٍّ□
□●و دعا میکنند. عرض کردم کسی را بهتر از علی نیافتید که خدا را به حقّ او قسم میدهید؟
□●فرمود قسم به آن کسی که جانم به دست قدرت اوست، به آسمان نگاه کردم، بهتر از علی نبود، به زمین نظر کردم، بهتر از علی نبود، به شرق و غرب نگاه کردم، کسی بهتر از علی نبود، لذا خدا را به حقّ او قسم دادم."
□●مصباح الهدی - مبحث اهل بيت صلوات الله عليهم اجمعين -ص٢٨٩●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
سلام علیکم همراهان فهیم
فرخنده میلاد فخر کائنات آقا امیرالمومنین علیه السلام
و روز پدر و البته بهترین پدر
و شروع ایام بیض بر شما مبارک
حقیر رو هم یاد کنید ✋
□●نماز شبهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب●□
□●مستحب است در هر يک از ماههای رجب و شعبان و رمضان، در شب سيزدهم دو ركعت نماز خوانده شود و در هر رکعت بخواند:
●سوره حمد يک مرتبه
●سوره يس يک مرتبه
●سوره تَبارَكَ المُلْكُ يک مرتبه
●سوره توحید یک مرتبه
□●در شب چهاردهم چهار ركعت به دو سلام به همين كيفيّت
□●درشب پانزدهم شش ركعت به سه سلام به همين كيفيّت
□●از حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام روایت شده است كه هر كه این نمازها را بخواند، جمیع فضيلت اين سه ماه را دريابد و جميع گناهانش غير از شرك آمرزيده شود.
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○روزه ایّامالبیض ماه رجب و عمل امِّ داود○□
□عمل امّ داود مهم ترين عمل روز پانزدهم ماه رجب میباشد که براى برآمدن حاجات و برطرف شدن سختیها و دفع ستم ستمكاران بسيار مؤثّر میباشد.
□کسی که بخواهد عمل امِّ داود را بجا آورد، روزهاى سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب را روزه بدارد.
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: یا عَلی کُنتَ مَعَ الأنبِیاءِ سِرّاً وَ مَعِیََ سِرّاً وَ جَهراً: ای علی تو با سایر پیامبران در سِر بودی و با من، هم در سِر هستی و هم آشکارا. نوری از امیرالمؤمنین در سرّ همه ی دوستان اهل بیت علیهم السّلام هست که با آن نور راه خدا را میروند.
■●همه ی انبیا در سرّشان از علی علیه السّلام بهره میبردند و خدا را در سرّشان با علی علیه السّلام میخواندند، ولی آنهایی که پی بردند و او را در سرّ خود شناختند، اولواالعزم شدند. همه ی ملائکه از علی علیه السّلام بهره میبردند، ولی آنهایی که به او معرفت پیدا کردند، ملک مقرّب شدند.
■●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی
#کتاب_مصباح_الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□برکات میلاد امیرالمؤمنین، امام اهل یقین، قطب العارفین و اسوه موحدین، مولانا و مقتدانا علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلین بر شما صدافزون باد
○در دایره ی وجود موجود علیست
○اندر دو جهان مقصد و مقصود علیست
○گر خانه ی اعتقاد ویران نشدی
○من فاش بگفتمی که معبود علیست
#یاعلی
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 260-258 بقره قسمت پنجم
بخش هشتم
● سخن در اينكه چهار پرنده اى كه ابراهيم انتخاب كرد چه بودند
در اين روايت آمده كه آن مرغان عبارت بودند از: ((طاووس ))، ((خروس )) ، ((كبوتر))، و ((كلاغ ))، و در بعضى از روايات آمده است كه عبارت بودند از: ((عقاب ))، ((اردك ))، ((طاووس ))، و ((خروس ))، كه اين روايت را صدوق در كتاب عيون از حضرت امام رضا (عليه السلام ) نقل كرده است . و از مجاهد، و ابن جريح ، و عطا، و ابن زيد، نيز نقل شده ، و در بعضى ديگر آمده است كه عبارت بوده اند از: ((هدهد))، و ((ركاك )) (كه عرب آن را صرد گويد، مرغى است كه گنجشك را شكار مى كند، و هنگام شكار جيغ مى كشد)، ((طاووس )) و ((كلاغ ))، اين روايت را عياشى از صالح بن سهل از امام صادق (عليه السلام ) نقل كرده و در بعضى ديگر آمده است كه مرغان عبارت بودند از: ((شتر مرغ ))، ((طاووس ))، ((وز)) (دم جنبانك ) و ((خروس )) اين روايت را عياشى از معروف بن خربوذ از امام باقر(عليه السلام )، و نيز از ابن عباس نقل كرده است ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 583
و از طرق اهل سنت از ابن عباس نيز آمده كه آن چهار مرغ عبارت بوده اند از: ((طاووس ))، ((خروس ))، ((كبوتر)) و ((غرنوق ))، (كه نوعى مرغ دريائى است ) و آنكه همه روايات نامش را برده اند طاووس است .
در روايت آمده بود كه خداوند فرمود: ((آنگاه آنها را ده قسمت كن ، و هر قسمتى را بر سر كوهى بگذار))، در اينكه كوهها ده عدد بودند، مورد اتفاق همه رواياتى است كه از ائمه اهل بيت (عليه السلام ) نقل شده البته در تعداد كمى از روايات چهار كوه و هفت كوه نيز آمده است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
#یاوران_مذهب_تشیع_و_وظیفهی_ما
□○حضرت آیت الله بهجت قدس سره○□
□○خدا رحمت کند مرحوم شرفالدین را که مذهب شیعه را نصرت کرد، و مقام اول را در میان انصار مذهب داراست. همچنین آقای سید محسن امین رحمهالله، صاحب «اعیانالشیعه»، و آقای شیخ محمدحسین کاشفالغطا رحمهالله، صاحب کتاب «اصلالشیعة و اصولها»، و مرحوم شیخ عبدالحسین امینی صاحب «الغدیر»، که همگی مذهب را نصرت کردند.
□○مرحوم شرفالدین در جواب فحش عامه فحش نمیدهد، بلکه قلم و بیانش خیلیخیلی مؤدب است. کتاب الزهرا[۱] ایشان خیلی کتاب شریفی است، از کتاب «الفصولالمهمة» هم بهتر است، خیلی بهتر است، حجتالاسلام و افتخارِ مسلمانهاست. مرحوم شیخ محمدرضا آلیس رحمهالله میفرمود: منصفی پیدا نمیشود که کتاب الفصولالمهمة مرحوم شرفالدین را مطالعه کند و شیعه نشود.
□○اما صاحب کتاب احقاقالحق[۲] در جواب فحاشی عامه فحاشی میکند. البته نه ابتدائاً، و مرحوم مظفر[۳] هم در کتاب «دلائلالصدق» فحاشی نمیکند. خدا رحمتشان کند، خدا میداند که چه مقامی اکنون عندالله دارند! زیرا در نصرت دین و مذهب تشیع کوتاهی نکردند. باید چنان براهینی برای اثبات مذهب بیاوریم و بیان کنیم که اگر دیوار هم بشنود، بگوید حق با شما است. و آقای بروجردی رحمهالله هم همین راه را تصدیق میکردند.
□ #پینوشت:
[۱]. الکلمة الغراء فی تفضیل فاطمة الزهراء.
[۲]. قاضی نوراللهبنشرفالدین حسینی تستری مرعشی (۹۵۶ ۱۰۱۹)، صاحب تألیفات بسیار از جمله: احقاقالحق، الصوارم المهرقة، مصائبالنواصب.
[۳]. مرحوم شیخ محمدحسن مظفر، برادر شیخ محمدرضا مظفر صاحب کتاب المنطق و اصول الفقه□
□○در محضر بهجت، ج۱، ص ٢۵۶○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#نامه_نگاری_های_علامه_به_یونسکو
□مهندس عبدالباقی طباطبایی□
□○مرحوم پدرم در طول نوشتن تفسير گهگاه به نکاتی برميخوردند که لازم بود شرايط زمانی در آن رعايت شود، لازم بود تفکر در آن لحاظ شود. به همين دليل ايشان شروع کردند به نامه نوشتن برای يونسکو.
□○نامه به يونسکو مربوط به چه سالی است؟
از سال ۱۳۲۷ و ۱۳۲۸ شروع شد و تا سال ۱۳۵۰ ادامه داشت. يعنی وقتی به نکاتی برميخوردند، به يونسکو نامه مينوشتند و آمارهای جهانی را در مورد موضوع خاص مطالبه ميکردند.
□○ايشان زبان انگليسی ميدانستند؟
خير، نامه ها را به فارسی مينوشتند و خود من نامه ها را پست ميکردم. از سوی يونسکو هم آمارها را برای ما ميفرستادند. آن آمارها در تحرير و تفسير الميزان دخالت داشت. در يونسکو اداره های وجود دارد به نام يونيسف که آمارهای جهانی در آنجا ثبت است.
□○ميتوانيد عينی تر مثال بزنيد که مثلا شرايط زمانی دنيا را در کجای تفسير استفاده ميکردند؟
مثلا در مورد زنها و مسئله بکارت. موضوعی بود که هرج و مرج جنسی در مغرب زمين شايع بود. در حاليکه جامعه ما آن معضل را نداشت. ما بکارت را محترم ميدانيم و دخترها بکارت را برای عروسيشان نگه ميدارند. در غرب اين موضوع مطرح نيست. بکارت به زودی ازاله ميشود. اين از موضوعاتی بود که ايشان از يونسکو پرسيده بودند. پدرم به من ميگفتند: در آمريکا دوازده درصد دختران توسط محارم ازاله بکارت ميشوند.
□○پس ميتوان چنين گفت که اطلاعات علامه در آن زمان يعنی سال ۱۳۲۷ تا ۱۳۵۰ اطلاعات روز دنيا بود.
بله، همينطور بود. راجع به ارث، عبادات، اخلاق، روابط زن و شوهر، اموال عمومی و... نامه مينوشتند و سئوال ميکردند که بدانند اوضاع در دنيا چه جور است. تفسير علامه مدرن بود. ايشان به من گفتند: بيست سال عمر من صرف اين تفسير شده، اما معذلک هر دو سال يکبار يک تفسير الميزان جديد برای مردم لازم است؛ يعنی تفسيری نوشته شود که شرايط هر دو سال در آن لحاظ شده باشد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی●□
□●بهترين راه برای رعايت تقوای الهی با فرا رسيدن ماه پربركت رجب اين است كه ما اين #حبل_الله را حفظ بكنيم.
□●از وجود مبارك رسول گرامی(عليه و علی آله آلاف التحية و الثناء) رسيده است كه در ماه رجب هر شب فرشتهای از طرف ذات اقدس الهی نداهايی دارد، بخشی از آن نداها این است كه فرشتهای از طرف ذات اقدس الهی میگويد:
«اٴنا جاليسُ مَن جالَسَني... و غافِرُ مَنِ استَغفَرَني»؛
□●هر كسی با من هم نشين باشد لطف من با او هست و هر كه از من طلب مغفرت كند من او را ميیآمرزم و هر كس از من هدايت بخواهد من او را هدايت میكنم و اين ماه پربركت رجب را طنابی قرار دادم:
»العبدُ عبدي و الرّحمة رحمتي ... و جعلتُ هذا الشّهرُ حبلاً بيني و بينَ عِبادي» هر كس با ماه رجب مأنوس بود به من میرسد «وَصَلَ إليّ»[۱]
□●در عين حال كه ماه رجب شهر عليبنابیطالب(سلام الله عليه) است شهر الولايه است و ماه شعبان شهر رسول خداست شهر الرسالة است و ماه مبارك رمضان شهر الله است، همان طوری كه »اٴنا مدينةُ العلم و عليٌ بابها فَمَن ارادَ المدينة فليَاٴتِها مِن بابِها»،[۲] از اين باب شهر الولاية وارد شهر الرسالة میشويد و از باب شهر الرسالة وارد شهر ربوبيت خواهيد شد كه آنجا عبادتتان و بندگیتان بندگی خالص خواهد بود.
#آیت_الله_جوادی_آملی
□●خطبه های نمازجمعه سال ۷۶●□
@mohamad_hosein_tabatabaei