eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
■●سهولت تطهير قوة خيال در بعضی از انسانها●■ ■●همانگونه که به عرض رسانديم قوة خيال اگر درست تطهير شود می تواند دستگاه عکسبرداری نفس نسبت به ماورای طبيعت باشد. ■●اينجاست که شخص خوابهای خوش می بيند و تمثّلات شيرين زلالی پيش می آيد، حقائق آينده را می بيند، باطن افراد را می بيند، می تواند با بو کردن انسانها را بشناسد و بعد با ايشان ارتباط برقرار کند و ... يعنی عقل به واسطة قوة خيال می تواند اسرار عالم و اسرار درون مردم را عکسبرداری کند. ■●انسان هر وقت ديد نمی تواند آن را که در ذات افراد نهفته است ببيند و عکسبرداری کند، معلوم می شود که هنوز قوة خيالش را تطهير نکرده است. لذا در موردانبياء آمده است که ايشان به محض پا گذاشتن در اجتماع و وارد شدن در جمع مردم می توانستند تشخيص دهند که چه کسی سر به راه است و چه کسی منحرف شده است. ■●ايشان به واسطة دستگاه عکسبرداريیشان درون افراد را می بينند و اعلام می دارند که اين درون خراب است ولو اينکه نماز شب خوان هم باشد و آن ديگری ذات پاکی دارد ولو اينکه شرابخوار باشد يا حجابش را رعايت نکند. اين است که حضرت عيسی «عَلَيهِ السَلام» هميشه به دنبال اوباش بود و سعی داشت از بين همين لاتها صحابه انتخاب کند. بعضی از خواص به ايشان می گفتند: «آقا مگر ديوانه شده ای؟ به دنبال ما بيا و از بين ما صحابه بگير». حضرت می فرمود: «نه! در بين همين ها کسانی هستند که قابليت دارند و بايد به دام من بيفتند». اتفاقاً آن حواريونی که از خواص حضرت عيسی «عَلَيهِ السَلام» بودند نوعاً از بين ياغيهای بيابانها به شکار حضرت در آمده بودند. ■●شرح مراتب طهارت استاد صمدی آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
(رحمه الله علیه): □« اگر مجال باشد، من از یک سوره کوچک قرآن، همه قرآن و معارف آن را استنباط می‌کنم » □○شمس الوحی تبریزی، آیت الله جوادی آملی، ص۱۲۵○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○غزلی بسیار زیبا از حضرت علامه ذوالفنون، حسن حسن زاده آملی حفظه الله○□ ○شـــب عیــد آمد آن عـیدی که باشد عید سلطانی ○گــــروهی در ســــرورند و گـــروهی در پـریشانی ○گـــروهی فـــارغ از هـردو نه این دارند و نی آنرا ○به دل دارند با سلطـــــانــــشان صد عید سلطانی ○به چشـــم پــــاک بـــینشان به غـــیر از آشنای دل ○هـــــر آنــــــچه در نـــظر آیـد نبینندش مگر فانی ○بقـــــربان دل ایـــــن فـــــرقه قــــدّیس قــدّوسی ○کـــــه از صــــد خور بود روشنتر آن دلهای نورانی ○مـــدان عیــد آنـــزمانی را کــه بر تن نو کنی جامه ○بـــود عـــید آنکه دور از خود نمایی خوی حیوانی ○مرا امــــشب دلی شــــاد اســت اندر گوشه غربت ○کـــه میـــخواهد نمــاید هر زمان نوعی غزلخوانی ○چرا خـــوشـــدل نبــــاشد آنـکسی کردند تقدیرش ○کـــتاب و درس و دانـــش را ز لطف حیّ سبحانی ○چه غـــم مــــا را کــه اندر بر نباشد شربت و شکّر ○کـــه کــــــام بــــود شیرین هـــمی ز آیـــات قرآنی ○چه غـــم ما را که اندر حجــره نبود نان و حلوایی ○بــــود تــــا نــــان و حــــلوای جـــناب شیخ ربّانی ○چــــه غم مـــا را ز بــی گلــدانی و گـلهای رنگارنگ ○بــــود زهــــرالــــربـــیــــع ســیّد و انـوار نـــعمانی ○چـــه غـــم مـا را که دوریم از دیار و دوستان خود ○الــــهی اوستـــــادی بــــاشــد و آقــــای شعـــرانی ○چـه غم ما را ز سـر بردن به تنهایی که هم صحبت ○بـــود کـــشکول شیـــخ و مجـــمع الامثال میدانی ○چه غم ما را که مهجوریم و اندر حجره محجوریم ○بـــود تـــا مـــثنوی و مــنطق الـــطیر دو عرفـــانی ○پریشان نیسـتم از بی گلـستانی چـه در پیش است ○گلــستانی ز سـعـــدی و پـــــریشـــــانی ز قـــــاآنی ○حســــن خــــواهد ز لــــطف بـــیشمار ایزد بیچون ○دل پــــاکی مــــنزه بـــــاشد از اوهــــام شیــطانی @mohamad_hosein_tabatabaei
■شب نیمۀ ماه رجب شب شريفى است و در آن چند عمل مستحبّ است: : غسل : شب زنده دارى به عبادت : زيارت حضرت سيد الشّهدا عليه السّلام : شش ركعت نماز به كيفيتى كه در اعمال شب سيزدهم گذشت : سى ركعت نماز خوانده شود، در هر ركعت: ■سوره «حمد» یک مرتبه ■سوره «توحید» ده مرتبه ■اين نماز را سيّد ابن طاووس با فضيلت بسيار از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم روايت كرده است. : دوازده ركعت نماز، هر دو ركعت با يك سلام خوانده شود، در هر ركعت: ■سوره «حمد» ۴ مرتبه ■سوره «توحيد» ۴ مرتبه ■سوره «فلق» ۴ مرتبه ■سوره «ناس» ۴ مرتبه ■«آيه الكرسى» ۴ مرتبه ■سوره «قدر» ۴ مرتبه : ■اللَّهُ اللَّهُ رَبِّي لا أُشْرِكُ بِهِ شَيْئا وَ لاأَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ وَلِيّا . ■سيّد اين نماز را به اين صورت از امام صادق عليه السّلام روايت كرده، ولى شيخ در كتاب «مصباح» فرموده که: ■داود بن سرحان از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است: در شب نيمۀ رجب دوازده ركعت نماز به جا می‌آورى در هر ركعت بعد از سوره «حمد» يک سوره خوانده و هنگامی كه از نماز فراغت يافتى، می‌خوانی: ■سوره «حمد» ۴ مرتبه ■سوره «فلق» ۴ مرتبه ■سوره «ناس» ۴ مرتبه ■سوره «توحید» ۴ مرتبه ■«آية الكرسى» ۴ مرتبه : ■سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ : ■اللَّهُ اللَّهُ رَبِّي لا أُشْرِكُ بِهِ شَيْئا وَ مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ. ■همچنين در شب بيست و هفتم هم مثل اين نماز را می‌خوانی. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○استاد سید ابوالحسن حافظیان مشهدی فرموده بودند:"ذکری است که قبل از حلول سال نو(عید نوروز) مناسب است گفته شود تا به هنگام سال جدید زبان متذکر به آن ذکر شریف باشد." □○استاد حافظیان ذکر مورد نظر را بیان نفرمودند. مرحوم آقای حاج شیخ هادی مروی در سال ۱۳۸۰ ه ش این مطلب را برای بنده تایید فرمودند اما از نوع ذکر و کیفیت آن آگاه نبودند تا اینکه مرحوم آقای حاج سید مهدی میرزایی قمی معاشر با مرحوم استاد حافظیان واستاد علی اکبر معلم دامغانی به اینجانب فرمودند: "آن ذکری که مرحوم حافظیان فرموده بود قبل حلول سال نو گفته شود این است:" یامقلب القلوب والابصار یا مدبر اللیل والنهار یا محول الحول والاحوال حول حالنا الی احسن الحال بِحق الصَّمد"، سی وسه بار به نحوی که پایان سی وسومین بار ذکر شریف باحلول سال نو متقارن گردد." □●علوم اسرای تالیف فتوت نصیری سواد کوهی ص ۶۷●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□●مهم‌ترین ، تعجیل در (ارواحنا فداه) حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره●□ ان‌شاءالله آقایان که مشرّف و موفق به اعتکاف می‌شوند، باید متذکر باشند که بالاترین دعا و مهم‌ترین دعا، تعجیل فرج است، که مسلمان‌ها، بلکه بشر در نجات خواهد بود. و همچنین بعد از آن مطلب، این فِتَن حادثه؛ باید از خدا بخواهد که ظالم‌ها را به ظالم‌ها مشغول کند. مسلمان‌ها و مؤمنین را از این حوادث و از این فتن نجات دهد. بعد هم اگر حوائج شخصیه خصوصیه‌ای هر کسی دارد، مانعی ندارد. اهم این است که عرض شد. @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀عید نوروز🍀 🍀عالم ظاهر رقیقه و سایه‌ای از عالم حقیقت و انسانیت است. بهار و تابستان و پاییز و زمستانِ طبیعت، سایه و رقیقه‌ای از بهار و تابستان و پاییز و زمستانِ عالم حقیقت و انسانیت است و چنان که اهل معرفت گفته‌اند: 🍀الظّاهِرُ عُنوانُ الباطِن ظاهر نشانه‌ای از باطن است. 🍀عالم ظاهر، عالم مَجاز و عالم باطنِ، عالم حقیقت است. 🍀و باز چنان که اهل معرفت فرموده‌اند: المَجازُ قَنطَرَةُ الحَقیقَةِ مَجاز پلی به سوی حقیقت است. 🍀پس باید با مشاهدۀ فصول عالم طبیعت، به فصل‌های جهانِ جان و عالم حقیقت و انسانیت متوجّه شد و راه یافت. 🍀تولّد جسمانی بشر بهار، جوانی او تابستان، میانسالی‌اش پاییز و کهنسالی و مرگ جسمانی او زمستانِ طبیعت بشری است. سیر معنوی انسان نیز بهار و تابستان و پاییز و زمستانی دارد. 🍀بهار انسانیت، پس از سرد و خاموش شدن شراره‌ها و تعلّقات نفسانی انسان آغاز می‌شود و روز آغاز چنین بهاری، به حق روز نو است والّا پیش از رسیدن به این روز، همۀ روزهای سال یکسان و تکراری و ملالت آورند و نوروز بی معنا و مصداق است. 🍀نوروز روزی است که آنچه با رحمت رحمانیّۀ حضرت حق پدید آمده، به مدد رحمت رحیمیّه حقِّ متعال به نهایت کمال خود می‌رسد. نوروز روز بسم الله الرّحمن الرّحیم است. نوروز روز انسان کامل است و آن که به کمال انسانی راه یافت، حقیقت بسم الله الرّحمن الرّحیم در جانش محقّق شده و نوروزش فرا رسیده و حالش به أحسنُ‌الحال متحوّل گشته است. به چنین شخصی باید نوروز را تبریک گفت و جشن گرفتن و شادمانی کردن زیبنده و سزاوار چنین شخصی است. 🍀آنچه به جبر در طبیعت رخ می‌دهد و انسان در وقوع آن نقشی ندارد، به انسان ربطی ندارد که انسان‌ها به خاطر آن جشن بگیرند و به یکدیگر تبریک بگویند. امّا آنچه به مدد حضرت حق، با حُسنِ اختیار و مجاهدت شخص، در جانش رخ می‌دهد، به حق جای شادمانی دارد و موفقیّت در آن را باید جشن گرفت و به یکدیگر تبریک گفت. عید فطر و عید قربان به همین خاطر عیدند و روز به همین خاطر برای سرسپردگان به علی علیه السّلام برترین اعیاد است. 🍀روز عید یعنی روز عود و بازگشت از مَجاز به حقیقت، از ظاهر به باطن، از غفلت به ذکر، از معصیت به طاعت، از زندگی طبیعی به حیات طیّبۀ انسانی و نهایتاً از ماسوی‌الله به الله، که انّا لله و انّا الیه راجعون. این رجعت و عود به اصل، به راستی عید است. 🍀هر کسی کو دور ماند از اصل خویش 🍀باز جوید روزگار وصل خویش 🍀همان طور که شب قدر شبی است که شخص به منزلت و قدر انسان پی می‌برد و معرفت می‌یابد و نایل می‌شود و برای هر کس ممکن است در زمان خاصی از سال محقّق شود، در ماه مبارک رمضان، یا سایر ماه‌ها؛ نوروز هم یعنی روز نو، روز زنده شدن، روز شکوفایی و به گُل نشستن. روز نوی عالم طبیعت اوّل بهار است ولی روز نوی عالم انسانیّت وقتی است که شخص در حقیقت انسانی خود، بعد از موت اختیاری، به حیات طیّبۀ انسانی زنده شود و کمالات انسانی در او شکوفا گردد و درخت وجودش به گُل نشیند. با چنین روزی بهار عالم انسانیّت برای شخص آغاز می‌شود و به حق، چنین روزی را باید عید شمرد و شادمانی کرد؛ ولو در میانۀ تابستان یا پاییز و یا زمستان طبیعت باشد. 🍀نوروز روز پدیدار شدن و به ظهور رسیدن انسان کامل است و همان‌طور که این امر برای هر کس به صورت فردی ممکن است رخ بدهد و شخص به ظهور باطنی و فردی راه یافته و حقیقت انسان کامل و حجّت خدا را در جان خویش ملاقات کند، روزی که جهان بشری از ماسوی‌الله رو برگرداند و به خدا رو کند، نوروز و ظهور عمومی فرا می‌رسد و و بر همگان ظاهر و پدیدار می‌شود. آن روز است که علم و حلم و همۀ کمالات انسانی در جهان به اوج خود می‌رسد و همۀ گنج‌های پنهانِ درونِ جان انسان‌ها و همۀ اولیائی که همچون گنج‌هایی در بین انسان‌ها مخفی و ناشناخته‌اند، پدیدار و شناخته می‌شوند و صلح و عدالت و معنویّت و محبّت، جهان بشری را فرا می‌گیرد. 🍀پروردگارا حقیقت نوروز را به ما بشناسان و مدد فرما که به نوروزمان راه یابیم و عیدِ عود ما به خودت را فرا رسان و ما را از برکات آن رخداد مبارک بهره‌مند گردان و توفیقمان ده که در نوروز سیر فردی‌ِمان، از دوستانمان با شیرینی‌های نیکی و احسان، خُلقِ خوش و روحیّات والا، و معرفت و یقین‌مان پذیرایی کنیم و آنان را بر سر سفرۀ دعاهای خیرمان مهمان کنیم. 🍀خداوندا، زمستان سرد و مرگبار جامعۀ بشری را به بهار مبدّل فرما و عید نوروز جهان بشری را برسان و همۀ انسان‌ها را از برکات کمال آفرین زندگی در پرتو نظام مهدوی بهره‌مند فرما و در آن نوروز همگانی از همۀ انسان‌ها با شیرینی دیدار و وصال مولایمان الاعظم ارواحنافداه، پذیرائی نما. ۱۳۸۹/۱/۱۹ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●مراقبات روز پانزدهم ماه رجب●□ □روز نيمۀ رجب روز مباركى است و در آن چند عمل مستحب است: : غسل : زيارت حضرت سيّدالشهداء عليه السّلام، زيرا از ابن ابى نصر نقل شده كه گفت: از حضرت رضا عليه السّلام پرسيدم، امام حسين عليه السّلام، را در كدام ماه زيارت كنيم؟ فرمود: در نيمۀ رجب و تمام ماه شعبان. : خواندن نماز سلمان فارسی □به اين صورت كه ده ركعت نماز گزارد، بعد از هر دو ركعت سلام دهد و در هر ركعت بخواند: ●سوره «حمد» یک مرتبه ●سوره «توحيد» سه مرتبه ●سوره «كافرون» سه مرتبه □و پس از هر سلام دست‌ها را بلند كند و بگويد: □لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ : □إلَها وَاحِدا أَحَدا فَرْدا صَمَدا، لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَدا . : چهار ركعت نماز بخواند و پس از سلام دست به دعا بردارد و بگويد: □اللَّهُمَّ يَا مُذِلَّ كُلِّ جَبَّارٍ وَ يَا مُعِزَّ الْمُؤْمِنِينَ أَنْتَ كَهْفِي حِينَ تُعْيِينِي الْمَذَاهِبُ وَ أَنْتَ بَارِئُ خَلْقِي رَحْمَةً بِي وَ قَدْ كُنْتَ عَنْ خَلْقِي غَنِيّا وَ لَوْ لا رَحْمَتُكَ لَكُنْتُ مِنَ الْهَالِكِينَ وَ أَنْتَ مُؤَيِّدِي بِالنَّصْرِ عَلَى أَعْدَائِي وَ لَوْ لا نَصْرُكَ إِيَّايَ لَكُنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحِينَ يَا مُرْسِلَ الرَّحْمَةِ مِنْ مَعَادِنِهَا وَ مُنْشِئَ الْبَرَكَةِ مِنْ مَوَاضِعِهَا يَا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بِالشُّمُوخِ وَ الرِّفْعَةِ فَأَوْلِيَاؤُهُ بِعِزِّهِ يَتَعَزَّزُونَ وَ يَا مَنْ وَضَعَتْ لَهُ الْمُلُوكُ نِيرَ الْمَذَلَّةِ عَلَى أَعْنَاقِهِمْ فَهُمْ مِنْ سَطَوَاتِهِ خَائِفُونَ أَسْأَلُكَ بِكَيْنُونِيَّتِكَ الَّتِي اشْتَقَقْتَهَا مِنْ كِبْرِيَائِكَ وَ أَسْأَلُكَ بِكِبْرِيَائِكَ الَّتِي اشْتَقَقْتَهَا مِنْ عِزَّتِكَ وَ أَسْأَلُكَ بِعِزَّتِكَ الَّتِي اسْتَوَيْتَ بِهَا عَلَى عَرْشِكَ فَخَلَقْتَ بِهَا جَمِيعَ خَلْقِكَ فَهُمْ لَكَ مُذْعِنُونَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ.□ □روايت شده: هر صاحب اندوهى اين دعا را بخواند حق تعالى او را از اندوه و غم رهايى بخشد. : عمل امّ داود كه مهم‌ترين عمل اين روز است و براى برآمدن حاجات و برطرف شدن سختی‌ها، و دفع ستم ستمكاران بسيار مؤثّر است. @mohamad_hosein_tabatabaei