#فرازی_از_تاریخ
■●...در روز ۸ شوال چه اتفاقی افتاد●■
#سالروز_تخریب_بقیع
■...در این روز در سال ۱۳۴۳ هجری قمری ، قبورائمهء بقیع علیهم السلام و نیز قبر حضرت حمزه علیه السلام در احد به دست وهابیون تخریب شد....و اشیاء نفیس و ارزشمند آن قبور مطهر به یغما رفت(۱)
■آنان اضافه بر قبور مطهر ائمه معصومین علیهم السلام ، دیگر قبور را هم تخریب نمودند ، منجمله :
■قبر مطهر حضرت عبدالله پدر گرامی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله.
■قبر مطهر حضرت آمنه مادر گرامی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله.
■قبر مطهر فاطمه بنت اسد سلام الله علیها.
■قبر مطهر حضرت ام البنين سلام الله علیها.
■قبر ابراهیم پسر پیامبر صلی الله علیه و آله.
■قبر اسماعیل فرزند حضرت صادق علیه السلام.
■قبر حلیمهء سعدیه.
■وهابیان هم چنین در این سال (۱۳۴۳ هجری قمری) ، در مکه گنبد های قبر حضرت عبدالمطلب علیه السلام ، حضرت ابیطالب علیه السلام و حضرت ام المومنین خدیجه علیها السلام و نیز زادگاه حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله و زادگاه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را با خاک یکسان نمودند ؛ و در جده نیز قبر حوا را تخریب کردند.
■در همان سال به کربلای معلی حمله بردند و ضریح مطهر را کندند و جواهرات و اشیاء نفیس حرم مطهر را که اکثرا از هدایای سلاطین و بسیار ارزشمند و گرانبها بود ،
غارت کردند و قریب به ۷۰۰۰ نفر از علما ، سادات و مردم را کشتند ؛ سپس به سمت نجف رفتند که موفق به غارت نشدند و شکست خورده برگشتند.(۲)
۱-الوهابيون و البيوت المرتفعة ص۸
۲-کشف الارتیاب ص۷۷
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 274-261 بقره قسمت چهارم بخش ششم بحث روايتى ● بحث روايتى (در ذيل آيات انفاق ) در تفسير
آیات 274-261 بقره قسمت چهارم
بخش ششم2⃣
بحث روايتى
● بحث روايتى (در ذيل آيات انفاق )
مؤلف : در اين معنا رواياتى ديگر نيز هست ، و اساس همه اين روايات بر اين است كه جمله ((و الله يضاعف لمن يشاء)) را بالنسبه به غير انفاق گران مطلق گرفته ، و همينطور هم هست ، چون هيچ دليلى نداريم كه آيه شريفه مختص به انفاق گران باشد، و شامل ساير اعمال نيك نشود، بله ، آيه در مورد انفاق گران نازل شده ، ليكن اين مورد نه مخصص است و نه مقيد، و وقتى آيه مطلق باشد قهرا كلمه يضاعف نيز مطلق خواهد بود، هم مضاعف عددى را مى گيرد، و هم غير عددى را، و معنا چنين مى شود: خدا عمل هر نيكوكار را به قدر نيكوكاريش هر جور بخواهد و براى هر كس مضاعف مى كند (يا به هفتصد برابر و يا كمتر و يا بيشتر) همانطور كه انفاق انفاق گران را اگر بخواهد تا هفتصد برابر مضاعف مى سازد.
خواهى گفت : در ذيل آيه ((و الله يضاعف )) از قائلى نقل كرديد كه گفته است : منظور از مضاعف كردن هفتصد برابر است ، بعد آن را رد كرديد و نپذيرفتيد، و در اينجا اطلاق آيه را شامل زيادتر از هفتصد برابر هم دانستيد آيا بين اين دو بيان شما منافات نيست ؟ مى گوئيم نه ، زيرا آنجا هم مى خواستيم بگوئيم مثل هفتصد دانه جمله مضاعفه را مقيد به مسأله انفاق نمى كند، و جمله مضاعفه وابسته به مسأله هفتصد دانه نيست ، و خواستيم نتيجه بگيريم كه اگر مسأله هفتصد دانه مخصوص انفاق است دليل نمى شود كه جمله ((و الله يضاعف )) هم مخصوص انفاق باشد، و گفتيم مورد مخصص نيست ، اينجا هم همين را مى گوئيم ، روايت هم همين را مى گويد، يعنى هم مساله را مختص به انفاق نمى كند، و هم مضاعفه را منحصر در هفتصد برابر نمى سازد.
و اينكه حمران پرسيد: مگر خدا نفرموده : ((من جاء بالحسنة ...)) و امام در پاسخش فرمود: مگر نه اين است كه خداى تعالى فرموده : ((و الله يضاعف لمن يشاء)) اين جمله ، آيه قرآن نيست چون چنين آيه اى در قرآن نداريم ، بلكه امام خواسته است آيه را نقل به معنا كند، معنائى كه از دو آيه قرآن گرفته شده ، يكى آيه مورد بحث و ديگرى آيه ((من ذا الذى يقرض الله قرضا حسنا فيضاعفه له اضعافا كثيرة ...))
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 617
نكته اى كه از روايت استفاده مى شود اين است كه از نظر اين روايت قبول شدن اعمال غير مؤمنين يعنى كسانى كه يكى از مذاهب انحرافى اسلام را دارند امرى ممكن است ، و چنان نيست كه اعمال نيك آنان هيچ پاداشى نداشته باشد، و ان شاء الله در اين باره در ذيل آيه : ((والمستضعفين من الولدان )) بحث خواهيم كرد.
و در مجمع البيان مى گويد: اين آيه شريفه عام است ، و همه اقسام انفاق را مى گيرد، چه انفاق در جهاد، و چه اقسام بر و احسان (نقل از امام صادق (عليه السلام ).
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیتالله بهجت قدسسره●□
□مرحوم شیخ فضلالله نوری هم در اول با مشروطه موافق بود، ولی بعد دید مشروطه از #سفارتخانه_انگلیس تأیید میشود؛ لذا از همان لحظه برگشت و مخالف شد و گفت: مشروطه باید مشروعه باشد.
□●در محضر بهجت، ج۲، ص١٩۶●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■..بدانكه نفوس ناطقه انسانى و طبايع بنى آدم سخت متفاوت است : بعضى از جنس عليين اند كه بالطبع عاشق عروج بسوى خداوند ذوالمعارج ، و بى اعتناء بزخارف دنيا و لذائذ حيوانى اند . و بعضى دوستدار حيوة فانيه و عاريه چند روزه اينجا و دل بدان باخته اند " ان هؤلاء يحبون العاجلة و يذرون وراء هم يوما ثقيلا "( هل اتى ۲۸).
●انبيا چون جنس عليين بدند
●سوى عليين ز جان و دل شدند
●كافران چون جنس سجين آمدند
●سنج دنيا را خوش آئين آمدند
( عارف رومى )
■و از اينان تا آنان اختلاف مراتب و تفاوت درجات بيشمار است.حال فارابى گويد: پس اگر از قطع علائق بدنى و عوائق ظلمانى ، و از دورى مشتهيات نفسانى رنج مى برى و احساس تألم مى كنى پس واى بر تو كه اين تألم از مفارقت و محرومى و تأسف از حالات گذشته علامت شقاوت نفس تو است. پس معلومت باد كه لائق به مقام قرب حضرت ذوالجلال والاكرام نيستى و رستگار نمى شوى.
■و اگر از اين تجرد و قطع علائق آسوده خاطر و خرسندى پس خوشا بحالت كه نيكبختى . و اين دليل و نشانه سعادت نفس تو است و دانسته مى شود كه از لطائف نورانيه الهيه است پس در اين حال با اينكه در بدنت هستى گويا در بدنت نيستى و گويا در صقع ملكوتى ، پس مينگرى آنچه را كه نه چشمى ديده است و نه گوشى شنيده است و نه بر قلب بشرى خطور كرده است.
■●نصوص الحکم بر فصوص الحکم
استاد علامه حسن زاده آملی●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●جهل علمی و جهالت عملی●□
□مهم ترين کار انقلاب اسلامی، اين بود که جامعه را به سمت عقلانيت حرکت داد، جامعه عاقل ، نه اسير می شود نه اسير می گيرد، نه در رهن کسی می رود و نه کسی را به بند می کشد ،اين جامعه آزاد منش است و آزاد پرور.
□●انسان بايد بکوشد آزادانه زندگی کند و برای اين کار بايد خود را از دو بند و دو غده جهل علمی و جهالت عملی که برای انسان هست، خود را برهاند.
□●غرب با اينکه غرق در نعمت است و به حسب ظاهر زمين و فضا را مسخر خود کرده و به نقاط مختلف فضا راه پيدا کرده اند، اما گرفتار جهل علمی و جهالت عملی هستند، جهل علمی يعنی اينکه نمی دانند چه حق است و چه باطل و جهالت عملی يعنی اينکه نمی دانند به کجا بروند! لذا صدها نفر از اروپا الان به داعش می پيوندند و کشتار بی رحمانه را تجويز کرده و خود نيز به کشتن بی رحمانه مردم دست می زنند .
□●نظام عقلايی از برکات و رهاورد های انقلاب اسلامی بود که به برکت امام راحل و طهارت و عقلانيت او و همچنين فداکاری مردم شکل گرفت ولی بعد از پيروزی انقلاب اسلامی غرب نه خود از رهاورد انقلاب سودی برد و نه گذاشت اين رهاورد به شرق و غرب صادر شود.
#درس_اخلاق
#آیت_الله_جوادی_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی○□
□○همهی تبعات اخروی و دنیوی که برای تخلّف و ترک احکام ظاهری شریعت گفته شده، مال مسلم است. مؤمن همهی اعمالش از داخل است. مؤمن در ظاهر هم عمل میکند، ولی عمل ظاهرش از آثار باطنش است. اسلام مال دنیاست و ایمان مال آخرت است.
□○در حدیث است که خداوند بعضی را دوست دارد و عملشان را دوست ندارد و به عکس، کسانی هستند که خداوند عملشان را دوست دارد و خودشان را دوست ندارد. روز قیامت اوّل خود فرد را میکشند، بعد عملش را وزن میکنند. همان طور که ارزش انگشتر عمدتاً بسته به عیار طلای آن است تا وزن و شکل آن، ارزش اعمال هم بیشتر بسته به معرفت و کمال انجام دهندهی آن است تا مقدار و شکل عمل.
□○ممکن است خداوند کسی را دوست داشته باشد، ولی عملش را دوست نداشته باشد و برعکس؛ یعنی خدا عملش را دوست داشته باشد؛ امّا خودش را دوست نداشته باشد. مهم آن است که خود شخص محبوب باشد، مثل دوستان اهل بیت علیهم السّلام. دشمنان اهل بیت علیهم السّلام خودشان از نظر افتادهاند، هر چند به ظاهر اعمال خوبی داشته باشند.
□○کسی که خودش خوب است، کارش هم خوب است.
□○مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#شرح_دروس_معرفت_نفس □●مراد از بود، آن اصل وجود شیء است. و مراد از نُمود و نِمود، #آثار وجودی شیء ا
#شرح_دروس_معرفت_نفس
□ #متکلمین کسانی هستند که در #علم_کلام بحث می کنند و علم کلام هم علمی است که در مورد #اصول_دین از #توحید، #نبوت، #عدل، #امامت و #معاد بحث می کند.
□ #ثبوت یعنی وجود. وجود یعنی واقعیت. واقعیت یعنی هستی. هستی و واقعیت یعنی حقیقت. از آن طرف، #نفی یعنی #عدم. عدم یعنی نفی. دیگر معنا ندارد که بگوییم ثبوت و نفی مقابل هم اند. وجود و عدم مقابل هم نیستند.
□ #نظام_وجود، غیر متناهی است. عالم هرگز محدود به حدّی نمی شود.
□بلافاصله به ذهن می آید که اگر هرچه ادراک می کنیم هستی است؛ پس چطور حرف از عدم می زنید؟ پس معلوم می شود که #عدم را #ادراک می کنید. آنوقت عدم چجوری ادراک می شود؟ هرچه که ادراک می شود، #هستی است. عدم را هم که ادراک می کنیم؛ پس عدم، هستی است؟ این که #اجتماع_نقیضین می شود.
□عدم اگر ادراک می شود، به طفیل وجود است. ما فقط #معنا و #مفهومی از عدم می فهمیم. چیزی به نام عدم نداریم.
□همه، هستی است. هستی یعنی وجود. حقیقت. واقعیت. #حقیقت است که گرداننده ی نظام است.
□○شرح دروس معرفت نفس
استاد صمدی آملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●نحوه صحيح دعاكردن دربيان امام صادق (علیه السلام)
#استاد_فاطمی_نيا●□
□●شخصی نزد امام صادق (علیه السلام) نشسته بود و گفت : "خدايا مرا به خلقت محتاج مكن"
□●حضرت به او فرمودند : " مومن از مومن بی نياز نميشود"
اين دعا عبث است، انسان محتاج است و اين احتياج مظاهر مختلفی دارد، مثلا من به نانوا و خياط محتاج هستم.
□●بعد از آن امام عليه السلام به او دعاي كاملتری ياد دادند و فرمودند اين گونه دعا كن:
" خدايا مرا به انسان های شرور محتاج مكن"
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●" خواب و بیداری "●■
■جریان زندگی مانند خواب از اختیار آدمی بیرون است چنانکه شخص خواب می بیند که از یاران دور مانده و در قریه ای غریب و تنهاست؛ غصه ها می خورد و خویش را ملامت می کند. اما چون بیدار می شود خود را در خانه خویش در میان عزیزان می یابد. چون باز به خواب می رود خود را در همان احوال می بیند و باز تاسف می خورد و هیچ عالم بیداری را به یاد نمی آورد و نمی تواند خود را از آن غصه باز دارد.
■وجه دیگر آنکه شخص در خواب دچار فراموشی است و جزء ناچیزی از خاطرات خود را همراه دارد و از هزاران آگاهی عالم بیداری بی خبر است، همچنین به نظر مولانا ما، در خواب این عالم، هیچ به یاد نداریم که کیستیم و خانه ما کجاست و دوستان و عزیزان ما کیانند:
●خوشا صبحی که او آید، نشیند بر سر بالین
●تو چشم از خواب بگشایی، ببینی شاه شاهانی
#دیوان_شمس
#یاعلی
■●برگرفته از کتاب " گزیده فیه ما فیه "
به قلم حسین الهی قمشه ای●■
@mohamad_hosein_tabatabaei