eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
■●اعمال مشترک شب‌های قدر●■ ■اعمال شب‌هاى قدر بر دو نوع است. يكى اعمال مشترکی كه در هر سه شب بايد انجام داد، و ديگر اعمالى كه مخصوص به هر يک از شب‌هاى قدر است. و اما اعمال مشترک: ■۱- غسل. ■علاّمه مجلسى فرموده بهتر است غسل اين شب‌ها در هنگام غروب آفتاب انجام گيرد، كه نماز شام را با غسل بخواند. ■۲- دو ركعت نماز، در هر ركعت: ■سوره «حمد» ۱ مرتبه ■سوره «توحيد» ۷ مرتبه ■و پس از فراغت از نماز هفتاد مرتبه بگويد: ■« أسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتوبُ الَيْهِ » ■در روايت نبوى است كه از جاى برنخيزد تا خدا او و پدر و مادرش را بيامرزد. ■۳- قرآن مجيد را بگشاید و در برابر خود گرفته و بگويد: ■«اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَكْبَرُ وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ» ■خدایا از تو درخواست می‌كنم به حق كتاب نازل شده‌ات، و آنچه در آن است، و در آن است نام بزرگترت، و نام هاى نيكوی تو و آنچه بيم انگيز است و اميدبخش، كه مرا از آزادشدگان از آتش قرار دهى. . ■۴- مصحف شریف (قرآن کریم) را بر سر گرفته و بگوید: ■« اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ » ■خدايا به حقّ اين قرآن و به حقّ كسی كه آن را بر او فرستادى، و به حقّ هر مؤمنى كه در آن او را ستودى، و به حقّ تو بر آنان که احدى شناساتر به حقّ تو از خودت نيست. : ■«بكَ يَا اللهُ» ده مرتبه ■«بمُحَمَّدٍ» ده مرتبه ■«بعَلِیٍّ» ده مرتبه ■«بفَاطِمَةَ» ده مرتبه ■«بالْحَسَنِ» ده مرتبه ■«بالْحُسَيْنِ» ده مرتبه ■«بععَلِیٍّ بْنِ الْحُسَيْنِ» ده مرتبه ■«بمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه ■«بجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ» ده مرتبه ■«بمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ» ده مرتبه ■«بعَلِیٍّ بْنِ مُوسَى» ده مرتبه ■«بمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه ■«بعَلِیٍّ بْنِ مُحَمَّدٍ» ده مرتبه ■«بالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه ■«بالْحُجَّةِ» ده مرتبه ■پس هر حاجتى كه دارد از خدا بخواهد. ■۵- زیارت حضرت سيدالشهّدا عليه السّلام. ■در روايت آمده است هنگامى كه شب قدر می‌شود، منادى از آسمان هفتم از پشت عَرْش ندا سر مى‌دهد كه خدا هر كه را به زيارت مزار امام حسين عليه السّلام آمده آمرزيد. ■۶- اين شب‌ها را احياء بدارد. ■روايت شده هر كه شب قدر را احياء بدارد، گناهانش آمرزيده مى‌شود، هر چند به شماره ستارگان آسمان و سنگينى كوه ها و پيمانه درياها باشد. ■۷- صد ركعت نماز بجا آورد كه فضليت بسيار دارد و بهتر است كه در هر ركعت پس از سوره «حمد»، ده مرتبه سوره «توحيد» بخواند. ■۸- اين دعا را بخواند: ■« اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَيْتُ لَكَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِكُ لِنَفْسِی نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءً، أَشْهَدُ بِذَلِكَ عَلَى نَفْسِی وَ أَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّةِ حِيلَتِی، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ جَمِيعَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَیَّ مَا آتَيْتَنِی فَإِنِّی عَبْدُكَ الْمِسْكِينُ الْمُسْتَكِينُ الضَّعِيفُ الْفَقِيرُ الْمَهِينُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِي نَاسِياً لِذِكْرِكَ فِيمَا أَوْلَيْتَنِي وَ لا [غَافِلا] لِإِحْسَانِكَ فِيمَا أَعْطَيْتَنِی وَ لا آيِساً مِنْ إِجَابَتِكَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی فِي سَرَّاءَ [كُنْتُ ] أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِيَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ » ■این دعا را كفعمى از امام زين العابدين عليه السّلام روايت كرده كه در اين شب‌ها، در حال قيام و قعود و ركوع و سجود مى‌خواندند. ■۹- دعاى جوشن كبير. ■و علاّمه مجلسى فرموده: بهترين اعمال در اين شب‌ها، درخواست آمرزش و دعا است، برای حوائج دنيا و آخرت خود، و پدر و مادر و خويشان، و برادران و خواهران مؤمن، چه آنان كه زنده‌اند و چه آنان كه از دنيا رفته‌اند، و خواندن اذكار، و صلوات بر محمّد و آل محمّد عليهم السّلام به هر اندازه كه بتواند. روايت شده كه خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم عرض شد: اگر شب قدر را يافتم، از خداى خود چه بخواهم؟ فرمود: عافيت. @mohamad_hosein_tabatabaei
■●اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان●■ ■اين شبِ با عظمت، آغاز شب‌هاى قدر است. شب قدر آن شبى است كه در طول سال، شبى به خوبی و فضليت آن يافت نمى‌شود و عمل در اين شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است، و تقدير امور سال در اين شب صورت می‌گيرد، و فرشتگان و روح كه اعظم فرشتگان الهى است، در اين شب به اذن پروردگار به زمين فرود می‌آيند، و به محضر امام زمان ارواحنافداه مى‌رسند و آنچه را كه براى هر فرد مقدّر شده بر آن حضرت عرضه می‌دارند. ■علاوه بر اعمال مشترک شب‌های قدر، اعمال خاص این شب عبارتند از: ■ - گفتن صد مرتبه: ■« أسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ » از خدا پروردگارم آمرزش مى‌طلبم و به سوى او باز می‌گردم ■ - گفتن صد مرتبه: ■« اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ » خدايا قاتلان اميرالمؤمنين را لعنت كن ■ - بخواند این دعا را: « يا ذَا الَّذِی كَانَ قَبْلَ كُلِّ شَیْءٍ ثُمَّ خَلَقَ كُلَّ شَيْیءٍ ثُمَّ يَبْقَى وَ يَفْنَى كُلُّ شَیْءٍ، يَا ذَا الَّذِی لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ يَا ذَا الَّذِی لَيْسَ فِی السَّمَاوَاتِ الْعُلَى وَ لاَ فِی الْأَرَضِينَ السُّفْلَى وَ لاَ فَوْقَهُنَّ وَ لاَ تَحْتَهُنَّ وَ لاَ بَيْنَهُنَّ إِلَهٌ يُعْبَدُ غَيْرُهُ، لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً لاَ يَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهِ إِلاَّ أَنْتَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلاَةً لاَ يَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهَا إِلاَّ أَنْتَ. » ■اى آنكه پيش از هر چيز بوده، سپس هر چيز را آفريد و او باقى است و هر چيز فانى شود، اى آنكه به مانند او چيزى نيست، اى آنكه در آسمان‌هاى بلند و نه در زمين‌هاى پست و نه بالاى آنها و نه در زير آنها و نه در ميان آنها معبودِ حقّى كه پرستش شود جز او نيست، حمد مر توراست، آن سپاس كه جز تو كس نتواند آن را شمرد، پس درود فرست بر محمّد (صلی الله علیه وآله) و آل محمّد، درودى كه جز تو كس نتواند آن را شمرد. ■ - اين دعا را بخواند: « اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِيمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَكِيمِ فِی لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِی الْقَضَاءِ الَّذِی لا يُرَدُّ وَ لا يُبَدَّلُ أَنْ تَكْتُبَنِي مِنْ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْكُورِ سَعْيُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ سَيِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِيلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ فِی رِزْقِی وَ تَفْعَلَ بِی كَذَا وَ كَذَا. » ■خدايا مقرّر فرما در آنچه حكم می‌كنى و تقدير می‌نمايى از فرمان حتمى، و در آنچه جدا می‌كنى از كار حكيمانه در شب قدر، و در آن حكم حتمی كه برگشت و تغييرى ندارد، كه مرا از حاجيان خانه محترمت بنويسى، حاجيانى كه حجّشان قبول، سعیشان پذيرفته، گناهانشان آمرزيده، بدی‌هايشان ناديده گرفته شده است، و در آنچه حكم می‌كنى و تقدير مى‌نمايى، مقرّر فرما كه عمرم را طولانى نمايى، و در روزى‌ام بر من وسعت بخشى، و با من چنين و چنان كنى. و به جاى «كذا و كذا» حاجت خود را بيان كند. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○وقتی به لَیلَةُالقَدر رسیدی، روح انسانیّت در تو دمیده میشود و ملائکه بر تو فرود میآیند و به تو تبریک میگویند و سجدهات میکنند. □○فَاِذَا سَوَّیتُهُ وَ نَفَختُ فیهِ مِن رُوحی فَقَعُوا لَهُ ساجِدینَ، فَسَجَدَ المَلائِکَةُ کُلُّهُم اَجمَعُونَ: پس چون او را متعادل و متناسب ساختم و در او از روح خود دمیدم، سجدهاش کنید. پس ملائکه دستهجمعی بر او سجده کردند. □○تَنَزَّلُ المَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإذنِ رَبِّهِم مِن کُلِّ اَمرٍ سَلامٌ هِیََ: ملائکه و روح در شب قدر به اذن پروردگارشان برای هر کار مقدّری فرود میآیند و آن شب مبارک و سلامت است، □○حَتّی مَطلَعِ الفَجرِ: تا طلوع سپیدهدم صبح. یعنی این نزول ملائکه و تبریک گفتن و سجده کردن تا صبح قیامت ادامه دارد. □مرحوم حاج میرزا اسماعیل @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□سخنان علامه حسنزاده حفظه الله پیرامون شب قدر□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□اللَّهُمَّ العَن قَتَلَةَ أميرِ المُؤمِنينَ (١٠٠ مرتبه) مراقبه شب نوزدهم□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●بنا به آنچه روایت شده است؛ امیرالمومنین علیه السلام، در منزل یکی از دخترانشان، امّ کلثوم سلام‌الله‌علیها افطار میهمان بودند. ■●امّ کلثوم سلام‌الله‌علیها برای پذیراییِ حضرت، ظرف شیری و اندکی نمک طعام قرار داده بود و امیرالمؤمنین علیه‌السّلام به دخترشان فرمودند: عزیز دل من تا به حال کِی سابقه داشته است پدرت بر سر سفره‌یی بنشیند که دو نوع خورش بر سر آن باشد؟! هم شیر قرار داده‌ای؛ هم نمک طعام؟! ■●و وقتی امّ کلثوم خم شد که نمک طعام را بردارند؛ امیرالمؤمنین فرمودند: نه عزیزم، ظرف شیر را بردار؛ و امیرالمؤمنین علیه‌السّلام آن شب را با نان جوین و اندکی نمک افطار کردند و تا سحرگاهان به راز و نیازِ با خدا مشغول بودند. ■●هر از چند گاهی از اتاق بیرون می‌آمدند؛ سر به سوی آسمان می‌کردند و می‌فرمودند: نه به من دروغ گفته شده است و نه من دروغ می‌گویم؛ هنگام عملی شدن وعده‌ای که به من داده شده، فرا رسیده است. ■●هنگامی که دختر حضرت متوجّه آن صحبت‌ها و حال منقلب امیرالمؤمنین علیه‌السّلام شد و دید امیرالمؤمنین خود را برای رفتن به مسجد آماده می‌کنند؛ ملتمسانه از حضرت خواست که امشب به مسجد نروید! بگذارید شخص دیگری برود؛ حسن بن علی، برادر بزرگوارم را می‌فرستیم؛ دیگری را می‌فرستیم نماز صبح بگذارد. امّا امیرالمؤمنین علیه‌السّلام نپذیرفتند. ، : ■●«أيَّ يَوْمَيَّ مِنَ الْمَوْتِ أفِرُّ»؛ کدام یک از دو روز، منِ علی از مرگ فرار کنم؟ ■●«أ يَوْمَ لَمْ يُقْدَرْ أمْ يَوْمَ قُدِرَ»؛ روزی که در آن مرگ من مقدّر نشده است یا روزی که مقدّر شده است؟ ■●«يَوْمَ ما قُدِّرَ لُمْ أخْشَى الرَّدَىٰ»؛ روزی که مرگ برای من مقدّر نیست، از چه بهراسم؟ ترسی وجود ندارد. ■●«وَ إذا قُدِّرَ لَمْ يُغْنِ الْحَذَرُ» (۱) و زمانی که مرگِ منِ علی در آن مقدّر شده است، حذر کردن و گریز در آن فایده‌ای ندارد. ■●لذا پیشنهاد دختر دلبندشان را نپذیرفتند. خود را برای رفتن آماده کردند. .... ■در محضر استاد مهدی طیب ۱۲ مرداد ۹۱■ ■●شیخ صدوق، توحید، ص ۳۷۵ علیه السلام ●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●بنا به آنچه روایت شده است؛ امیرالمومنین علیه السلام، #شب_نوزدهم در منزل یکی از دخترانشان، امّ کلثو
■●وقتی امیرالمومنین علیه السلام به صحن آمدند، مرغابی‌هایی که امّ کلثوم سلام‌الله‌علیها در خانه داشت، شروع به صیحه زدن کردند و ملتمسانه دامن قبای امیرالمؤمنین علیه‌السّلام را گرفتند. گویا به امیرالمؤمنین علیه‌السّلام التماس می‌کردند که علی جان، به مسجد نرو. ■●وقتی امّ کلثوم سلام‌الله‌علیها آمد تا آنها را پراکنده کند؛ بنا به نقل، امیرالمؤمنین علیه‌السّلام فرمودند: ■●اینها صیحه ‌زنندگانی هستند که بعد از آن گریه‌هایی برپا خواهد شد و سفارش مرغابی‌ها را به دخترشان کردند که خوب از آنها نگهداری کند. (۱) ■●وقتی حضرت خواستند از درِ خانه بیرون بیایند، شال کمرشان به قلاّب در گرفت و باز شد. گویا در خانه هم به حضرت علی علیه‌السّلام التماس می‌کرد که علی جان نرو! ■●بنا به آنچه نقل شده است؛ امیرالمؤمنین علیه‌السّلام در حالی که شال کمرش را محکم می‌کرد به خود خطاب می‌فرمود: ■●«اُشْـدُدْ حَیازیمَکَ لِلْـمَوتِ، فَـاِنَّ الْمَـوْتَ لاقِیـکا » (۲)؛  ■●علی کمر خودت را برای مرگ محکم ببند که مرگ به ملاقات تو آمده است. ■●در محضر استاد مهدی طیب ۱۲ مرداد ۹۱●■ ■ ۱. مجلسی، بحار، ج ۴۲، ص۲۴۶ ■۲.مجلسی، بحار، ج ۴۲، ص ۲۷۸ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
○ای ماه سر به مهر ○سر از سجده بر مدار! ○پشت سرت کسی ست ○که کند... @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش اول1⃣ ● رواياتى راجع به عده زن مطلقه و شوهر مرده و در تهذيب از امام باقر (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود: در تمامى اقسام نكاح ، وقتى شوهر مى ميرد بر زن واجب است كه چهار ماه و ده روز عده نگهدارد، چه عقد دائم باشد و چه متعه و چه ملكيت ، و آن زن چه آزاد باشد و چه كنيز. و در تفسير عياشى از محمد بن مسلم از امام باقر (عليه السلام ) روايت كرده كه گفت : بحضورش عرضه داشتم : فدايت شوم چطور شد كه عده زن مطلقه ، سه حيض و يا سه ماه شد، و عده زن شوهر مرده چهار ماه و ده روز؟ فرمود: اما سه حيض مطلقه براى اين بود كه رحم وى از فرزند استبراء شود، و معلوم گردد كه از شوهرش حامله نيست ، چون درست است كه زن حامله هم ممكن است حيض ببيند، اما ممكن نيست سه ماه پشت سر هم حيض شود، و اگر حيض شود معلوم مى گردد كه حامله نيست . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش اول1⃣ ● رواياتى راجع به عده زن مطلقه و شوهر مرده و در تهذيب از اما
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش اول2⃣ ● رواياتى راجع به عده زن مطلقه و شوهر مرده و اما عده زن شوهر مرده ، از اين رو چهار ماه و ده روز شد كه : خداى تعالى يك جا به نفع زن حكم كرده ، و در جاى ديگر به نفع مرد، به ضرر زن حكم نموده است تا در مساله ايلاء رعايت عدالت شده باشد، كه شوهر به منظور اذيت و ضرر رساندن به زن سوگند مى خورد كه تا ابد با او نزديكى نكند، خداى تعالى به نفع زن ((ابد)) را محدود به چهار ماه كرده ، و فرموده : ((للذين يولون من نسائهم تربص اربعه اشهر))، در نتيجه هرگز براى هيچ مردى جائز نيست كه بيش از چهار ماه زن خود را معطل كند، چون خداى تعالى كه خالق زنان است مى داند منتهى صبر زنان در دورى از مردان چهار ماه است ، و جاى ديگر به ضرر او حكم كرده ، چون به او دستور داده كه هر گاه شوهرش فوت كرد، چهار ماه و ده روز عده نگهدارد، پس در عده وفات همان را از او گرفته كه در مساله ايلاء به او داده است ، و از شوهرش هم همان را در ايلاء گرفته كه در هنگام مرگش به او داده است . ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 389 مولف : اين معنا از حضرت رضا و حضرت هادى (عليه السلام ) نيز به طرقى ديگر نقل شده است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □○از (ره) سؤال کردم که بالأخره چه کار کنیم؟ □○ایشان آن شعر معروف را خواندند که: ○ای خواجه چو جویی زشب قدر نشانی ○هر شب شب قدر است اگر قدر بدانی □○ایشان واقعاً همین‌طور بودند و هر شب برنامه‌های عبادی و شب‌زنده‌داری داشتند؛ به همین خاطر شب‌های دیگرشان تقریباً با شب‌های قدرشان فرقی نمی‌کرد. البته در شب‌های قدر به عبادت‌های مخصوص همان شب هم می‌پرداختند. □○به‌نقل از یکی از اطرافیان ایشان○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●در شب قدر چه چیزی از خداوند متعال بخواهیم؟●■ ■قِيلَ لِلنَّبِيِّ صلی الله علیه و آله و سلم: إِنْ أَنَا أَدْرَكْتُ لَيْلَةَ الْقَدْرِ فَمَا أَسْأَلُ رَبِّي قَالَ: الْعَافِيَةَ. ■به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم گفته شد: اگر شب قدر را دریابم از خدا چه چیزی را مسئلت کنم؟ فرمود: « ». ■مستدرك الوسائل،ج۷،ص۴۵۸■ ☑️هر چه از خدا مى خواهيم در او عافيت را قيد كنيم. ■ يعنى فلاح و رستگارى؛ ممكن است انسان طول عمر داشته باشد، امّا طول عمر براى او عافيت نباشد؛ مال زياد داشته باشد، آن مال زياد موجب گرفتارى و نكبت و ضيقِ معيشت و تاريكى دل او باشد، پس بنابراين عافيت نيست؛ ممكن است انسان جاه و جلال داشته باشد وليكن آن جاه و جلال او را به جهنّم بكشد، او عافيت نيست؛ ■ يعنى پاك شدن دل از امراض نفسانيّه، و زياد شدن يقين، و بالأخره درآن ساعتى كه انسان مى خواهد از دار دنيا برود با لبخند و تبسّم از دنيا برود، خوشحال از دنيا برود، قلبش گرفته نباشد، وِجهه اش رو به دنيا نباشد، رو به آخرت باشد و دنيا را فراموش كند. ■●متن سخنرانيهاى رضوان الله علیه●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□● ، حجاب قرآنی●□(۱) □●اجتماع ما باید خیلی نورانی باشد. خود و فرزندان و دختران گرامی خود را نبازید. چرا خودتان را ضایع می کنید؟ عقل را به کار گیرید. شما اگر بخواهید خانه ای بسازید و یا پلی و سدّی احداث کنید، اول نقشه ای تهیه می کنید و سعی می کنید با کمترین خرج و به بهترین وجه، آن را بسازید و بهترین صورت را انتخاب می کنید. آخر کدام عاقل است که بهتر را نخواهد؟ ☑️دخترم! خواهرم! مادر جان! این چادر از هر پوشش دیگر برایت بهتر است. زن، به غیر از چادر حجاب قرآنی ندارد. □●حضور و مراقبت مجلس بیستم| ص ۲۶۷ استاد صمدی آملی حفظه الله●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□● #چادر، حجاب قرآنی●□(۱) □●اجتماع ما باید خیلی نورانی باشد. خود و فرزندان و دختران گرامی خود را ن
□● ، حجاب قرآنی●□(۲) □●نظر فقهی آقای ما که خود مجتهد است این است که چادر حال حجاب قرآنی و اسلامی است که لفظ «خُمر» و «جلباب» در دو سوره نور و احزاب بر آن گواهند. □●بر فرض اگر مجتهدی بگوید چادر ضرورت ندارد، ما می پرسیم آیا مانتو بهتر است یا چادر؟ حال که چادر حجاب کامل تری است، چرا عقلتان بهتر را نمی خواهد؟ □●چرا در سدّ سازی، درخت پروری، گوسفند چرانی و غیره و غیره این قدر دقیق اند، اما در آدم سازی این قدر کوته نظر؟ چرا این قدر خودشان را پایین می کشند؟ چرا اجتماع ما بهتر را انتخاب نمی کند؟ □●حضور و مراقبت مجلس بیستم| ص ۲۶۷ استاد صمدی آملی حفظه الله●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ وَفِّرْ فيهِ حَظّی مِنْ بَرَكاتِهِ، وَسَهِّلْ سَبيلی اِلي خَيْراتِهِ، وَلا تَحْرِمْنی قَبُولَ حَسَناتِهِ، يا هادِياً اِلَی الْحَقِّ الْمُبينِ. □خدایا در این روز بهره‌ام را از برکاتش وافر گردان، و راهم را به سوی خیراتش آسان ساز، و از حسنات مقبول آن محروم مساز، ای هدایت کننده به سوی حقّ آشکار. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ وَفِّرْ فيهِ حَظّی
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره)○□ □«اللّهمّ وفّرْ فیهِ حَظّے من بَرَڪاتِهِ» خدایا ڪارے ڪن ڪہ از برڪات ماہ رمضان بهره‌ بسیار ببرم. □حال برڪات ماہ رمضان چیست؟ خواندن دعا، عبادت ڪردن، تلاوت قرآن و قرائت دعاهایے مانند ابوحمزہ از برڪات رمضان است. □ما در مفاتیح در دعایے می‌خوانیم ڪہ خدایا براے تاریڪے قبرم گریہ می‌ڪنم. خدایا براے تنگے لحدم گریہ می‌ڪنم. آخر زندگے انسان قرار گرفتن در قبور است و حدیث داریم ڪہ شبانه‌روز، قبر ما ۵ ڪلمہ را صدا می‌ڪند. □قبر صبح بہ صبح می‌گوید: من خانہ تنهایے تو هستم، براے خودت انیسے پیدا ڪن با انجام ڪار خیر! قبر همچنین بہ ما می‌گوید ڪہ منم خانہ تاریڪے تو، یڪ چراغے براے خودت بفرست! می‌گوید: من خانہ پر از ڪرم و عقرب توام، زهرے بفرست تا ڪرم‌ها را بڪشد! □در گذشتہ شخصے بود بہ نام حاج سعید حق‌گو، می‌گفت: در قم جنازه‌اے را بردیم تا دفن ڪنیم، قبر پر از عقرب بود و هرچہ از آنها را می‌ڪشتیم باز هم در قبر می‌جوشیدند و در آخر خستہ شدیم و جنازہ را روے عقرب‌ها گذاشتیم و روے آن خاڪ ریختیم. □این صداهاے قبر را بشنویم و در فڪر مردن باشیم، ما آن‌چنان شیفتہ دنیا هستیم ڪہ بی‌هوش شده‌ایم و آدمے ڪہ بی‌هوش باشد،‌ هیچ نمی‌فهمد. از خدا بخواهیم ما را هوشیار ڪند. □خدایا ڪارے ڪن از برڪات ماہ رمضان استفادہ ڪنیم. برخے استفادہ نمی‌ڪنند و حتے براے سحر بلند نمی‌شوند. براے استفادہ از برڪات ماہ رمضان باید هنگام سحر بیدار شد و دعا خواند و عبادت ڪرد. حتے آنان‌ڪہ مسافر هستند و یا بہ علت بیمارے روزہ نمی‌گیرند، هم وقت سحر بیدار شوند و بهرہ ببرند. □بهرہ ماہ رمضان بهشت و بهره‌هاے معنوے است. بهره‌‌هایے ڪہ خدا می‌دهد، معنوی‌اند ڪہ باید براے رسیدن بہ آنها دعا ڪرد. □«وسَهّلْ سَبیلے الى خَیراتِهِ» خدایا راہ من بہ سمت خیراتش را آسان ڪن. □رمضان خیرات بسیارے دارد. آدم اگر بتواند افطارے دهد، خیرات ڪردہ است. اگر تمڪن مالے دارید، افطارے درست ڪنید و بہ فامیل خود بہ خصوص آنان‌ڪہ فقیر هستند، افطارے بدهید ڪہ از ڪارهاے ثواب است. □در مساجد حتے درخت توت می‌ڪاشتند تا ڪودڪان بہ هواے خوردن توت بہ مساجد بیایند؛ اما الآن ڪارے نمی‌ڪنند تا جوانان بہ مساجد روے بیاورند و مسجدها را بیشتر افراد مسن پر می‌ڪنند. □در ڪار خیر افراد فقیر آبرومند شناسایے ڪنید و بہ آنها ڪمڪ ڪنید. از احوال همسایه‌هایتان با خبر شوید و اگر مستحق بودند بہ آنها ڪمڪ ڪنید. اگر ڪسے خبر نداشتہ باشد و همسایه‌اش گرسنہ باشد مورد اعتراض قرار می‌گیرد و اگر باخبر باشد و ڪمڪ نڪند، ڪافر است. حدیث داریم ڪہ ڪسے اگر همسایه‌اش گرسنہ باشد، مسلمان نیست. □«ولاتَحْرِمْنے قَبولَ حَسَناتِهِ» خدایا من را از قبول حسنات محروم نڪن. □اگر دعاے ابوحمزہ نماز شب و دعاے سحر می‌خوانم و روزہ می‌گیرم، حسنات و ثواب اینها را بہ من بدہ و من را محروم نڪن. یعنے ڪارے نڪنم ڪہ آن حسنات از بین برود؛ چون آدم یڪ غیبت ڪند، حسنات ڪارے ڪہ ڪردہ از بین می‌رود. □اگر ڪسے غیبت دیگرے را بڪند، تا ۴۰ روز ثواب اعمال او در نامہ اعمال آن شخص (غیبت شونده) نوشتہ می‌شود و این حدیث است. غیبت ڪردن، دروغ گفتن، نگاہ ڪردن بہ نامحرم، گمان بد بہ ڪسے زدن باعث می‌شود ڪہ حسنات آدمے از بین برود. □خدا ما را بہ دین حق یعنے دین اسلام و مذهب شیعہ دوازده‌ امامے راهنمایے ڪردہ است و اینڪہ شیعہ مرتضے علے (علیه السلام) هستیم خیلے مهم است. خدایا این چند دعا را دربارہ ما مستجاب بفرما! @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 #عارف_بالله_مرحوم_دولابی: ■[امام خمینی] پرنده ای [بود] که درهنگام سیر، بال او به کره زمین برخورد کرد و رفت و این انقلاب را به وجود آورد، و هیچ ننشست؛ اگر می نشست چه کار می کرد. @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □○ #طرح| وصیت امام: قدر این انقلاب ارزشمند را بدانید○□ □طرح: علیرضا ذاکری□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●دعاهاى شب‌هاى ماه رمضان●■ ■۱- دعایی كه شيخ كلينى در كتاب كافى از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه در دهه آخر ماه رمضان در هر شب بخوان: ■أَعُوذُ بِجَلالِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ أَنْ يَنْقَضِیَ عَنِّی شَهْرُ رَمَضَانَ أَوْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِی هَذِهِ وَ لَكَ قِبَلِی ذَنْبٌ أَوْ تَبِعَةٌ تُعَذِّبُنِی عَلَيْهِ. ■پناه می‌برم به عظمت ذات كريمت، از اينكه ماه رمضان از من سپرى شود، يا سپيده اين شب طلوع كند، و از سوى من نزد تو گناهى يا نتيجه‌ی كارى مانده باشد، كه مرا بر آن عذاب نمايى. ■۲- كفعمى در حاشيه «بلد الامين» نقل كرده كه امام صادق عليه السّلام در هر شب از دهه آخر اين ماه پس از نمازهاى واجب و مستحب می‌خواندند: ■اللَّهُمَّ أَدِّ عَنَّا حَقَّ مَا مَضَى مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ اغْفِرْ لَنَا تَقْصِيرَنَا فِيهِ وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا مَقْبُولا وَ لا تُؤَاخِذْنَا بِإِسْرَافِنَا عَلَى أَنْفُسِنَا وَ اجْعَلْنَا مِنَ الْمَرْحُومِينَ وَ لا تَجْعَلْنَا مِنَ الْمَحْرُومِينَ ■خدايا از ما حقّ آنچه را كه از ماه رمضان گذشته ادا فرما، و كوتاهى ما را از عبادت در اين ماه بيامرز و ماه رمضان را از ما پذيرفته تحويل گير، و ما را از زياده‌روی‌هاى بر عليه خويشتن مؤاخذه مكن، و از رحمت شدگان قرار ده نه از محرومان. ■و فرموده: هر كه اين دعا را بخواند، خدا تقصيرى كه در گذشته از ماه رمضان از او سر زده بيامرزد، و او را در باقی‌مانده ماه از گناهان بازدارد. ■۳- سيّد ابن طاووس در كتاب «اقبال» از ابن ابى عمير از مرازم نقل كرده که امام صادق عليه السّلام در هر شب از دهه آخر اين ماه مى‌خواندند: ■اللَّهُمَّ إِنَّكَ قُلْتَ فِي كِتَابِكَ الْمُنْزَلِ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ فَعَظَّمْتَ حُرْمَةَ شَهْرِ رَمَضَانَ بِمَا أَنْزَلْتَ فِيهِ مِنَ الْقُرْآنِ وَ خَصَصْتَهُ بِلَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ جَعَلْتَهَا خَيْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ اللَّهُمَّ وَ هَذِهِ أَيَّامُ شَهْرِ رَمَضَانَ قَدِ انْقَضَتْ وَ لَيَالِيهِ قَدْ تَصَرَّمَتْ وَ قَدْ صِرْتُ يَا إِلَهِي مِنْهُ إِلَى مَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي وَ أَحْصَى لِعَدَدِهِ مِنَ الْخَلْقِ أَجْمَعِينَ فَأَسْأَلُكَ بِمَا سَأَلَكَ بِهِ مَلائِكَتُكَ الْمُقَرَّبُونَ وَ أَنْبِيَاؤُكَ الْمُرْسَلُونَ وَ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَفُكَّ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ وَ تُدْخِلَنِي الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِكَ وَ أَنْ تَتَفَضَّلَ عَلَيَّ بِعَفْوِكَ وَ كَرَمِكَ وَ تَتَقَبَّلَ تَقَرُّبِي وَ تَسْتَجِيبَ دُعَائِي وَ تَمُنَّ عَلَيَّ [إِلَيَ ] بِالْأَمْنِ يَوْمَ الْخَوْفِ مِنْ كُلِّ هَوْلٍ أَعْدَدْتَهُ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ إِلَهِي وَ أَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ وَ بِجَلالِكَ الْعَظِيمِ أَنْ يَنْقَضِيَ أَيَّامُ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَيَالِيهِ وَ لَكَ قِبَلِي تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُؤَاخِذُنِي بِهِ أَوْ خَطِيئَةٌ تُرِيدُ أَنْ تَقْتَصَّهَا مِنِّي لَمْ تَغْفِرْهَا لِي سَيِّدِي سَيِّدِي سَيِّدِي أَسْأَلُكَ يَا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ إِذْ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ،‌ إِنْ كُنْتَ رَضِيتَ عَنِّي فِي هَذَا الشَّهْرِ فَازْدَدْ عَنِّي رِضًا وَ إِنْ لَمْ تَكُنْ رَضِيتَ عَنِّي فَمِنَ الْآنَ فَارْضَ عَنِّي يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ يَا اللَّهُ يَا أَحَدُ يَا صَمَدُ يَا مَنْ لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوا أَحَدٌ ■يَا مُلَيِّنَ الْحَدِيدِ لِدَاوُدَ عَلَيْهِ السَّلامُ يَا كَاشِفَ الضُّرِّ وَ الْكُرَبِ الْعِظَامِ عَنْ أَيُّوبَ عَلَيْهِ السَّلامُ أَيْ مُفَرِّجَ هَمِّ يَعْقُوبَ عَلَيْهِ السَّلامُ أَيْ مُنَفِّسَ غَمِّ يُوسُفَ عَلَيْهِ السَّلامُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا أَنْتَ أَهْلُهُ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ وَ افْعَلْ بِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ لا تَفْعَلْ بِی مَا أَنَا أَهْلُهُ ■اى نرم كننده‌ی آهن براى داود علیه السّلام، ای بردارنده‌ی بدحالى و بلاهاى بزرگ از ايّوب علیه السّلام ، اى از بين برنده‌ی اندوه شديد يعقوب علیه السّلام، اى زايل كننده‌ی غم يوسف علیه السّلام، درود فرست بر محمّد و خاندان محمّد، چنان كه تو سزاوارى كه درود فرستى بر جمله آنان، و با من چنان كن كه تو شايسته‌ی آنى نه چنان كه من سزاوار آنم. @mohamad_hosein_tabatabaei
■امیرالمومنین علیه السلام در تاریکی شب، کوچه ‌پس‌ کوچه‌های کوفه را در پیش گرفتند. به مسجد وارد شدند. خفتگان را از خواب بیدار کردند. ابن ملجمِ ملعون با شمشیر زهرآگینی که زیر عبا داشت، در مسجد خوابیده بود. امیرالمؤمنین علیه‌السّلام او را هم صدا کردند و فرمودند: به خدا سوگند، اگر بخواهم بگویم در زیر عبایت چه داری؛ می‌توانم بگویم. ■بعد حضرت اذان صبح را فرمودند و به نماز ایستادند و هنگامی که امیرالمؤمنین علیه‌السّلام سر به سجده نهادند، ابن ملجم شمشیر آخته را بلند کرد و هنگامی که امیرالمؤمنین علیه‌السّلام سر بلند می‌کردند؛ شمشیر را بر فرق حضرت فرود آورد. فرق حضرت شکافت؛ شمشیر ابن ملجم درست در محلّی خورد که سال‌ها قبل در یکی از جنگ‌ها مِرهَب با یک ضربت به فرق حضرت، شکافتگی‌یی در آن ایجاد کرده بود. فرق حضرت تا پایینِ پیشانی ایشان شکافت. خون از فرق مبارک امیرالمؤمنین علیه‌السّلام فوّاره زد. محراب مسجدِ کوفه غرق خون شد و امیرالمؤمنین علیه‌السّلام در حالی که با دست به امام مجتبیٰ علیه‌السّلام اشاره می‌کردند که جلو بیا و نماز را ادامه بده؛ خاک‌های محراب را روی محلّ فوران خون قرار می‌دادند که از فوران خون جلوگیری کند و این آیه‌ی قرآن را تلاوت می‌فرمودند: ■«مِنْها خَلَقْناكُمْ وَفِيها نُعِيدُكُمْ وَمِنْها نُخْرِجُكُمْ تارَةً اُخْرىٰ » شما را از خاک آفریدیم؛ دوباره شما را به خاک برمی‌گردانیم و بار دیگر شما را از خاک برمی‌انگیزیم. ■و فرمودند: «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَةِ» به خدای کعبه، منِ علی فائز شدم. ■امیرالمؤمنین علیه‌السّلام به محبوب خود رسیدند. از حجاب اشتغالِ به امور عالم کثرت نجات پیدا کردند و هم‌آغوشِ با معشوق ازلی ندای «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَةِ» سر دادند. همزمان ندایی از آسمان برخاست؛ جبرئیل ندا داد و خبر شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام را به همه‌‌ی عالم اعلام کرد. ■●در محضر استاد مهدی طیب ۱۲ مرداد ۹۱●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●تحولی که امام در عرفان اسلامی ایجاد کرد●■(۱) ■آیت الله : اگر به میراث عرفانی خودمان باز گردیم، بهترین وجه آن را در وجود حضرت امام خواهیم دید ■به تعبیر دیگر، آنچه را که امام دارا بود امری جدید، ابتکاری غیر مسبوق به سابقه نیست بلکه در راستای همان عرفان اصیل اسلامی است که خاستگاهش شرع مقدس اسلام و مروّجان و مدافعان آن افرادی مانند محی‌الدین بن عربی و صدر‌الدین قونوی و ... هستند. از این رو اگر ما به میراث عرفانی خودمان باز گردیم آن را به بهترین وجه، تازه، خالص و مجسم، در وجود حضرت امام (ره) می‌توانیم مشاهده کنیم. ■امام با تدریس عرفان و نوشتن آثار عرفانی قوی و بزرگداشت بزرگانی مثل ابن عربی و صدر المتالهین جان تازه ای به عرفان بخشید. @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ●سهل تر ساده تر از قافیه ای باختی اش ●ننگ بادا به تو ای دهر که نشناختی اش □چه برایش به جز اندوه و ملال آوردی ●جان او را به لبش شصت و سه سال آوردی ●سهمش از خاک فقط کفش پر از پینه اوست ●در عرق ریز زمین جامه پشمینه اوست ●باغ می ساخت و در سایه آن باغ نبود ●یک نفس قافله اش در پی اطراق نبود ●درد باید که بفهمیم چه گفته ست علی ●که شبی با شکم سیر نخفته ست علی ●از سر سفره اسلام چه برداشت امیر ●نان دندان شکنی را که نمی خورد فقیر ●آه از آن شب آخر که علی غمگین بود ●سفره دخترش از شیر و نمک رنگین بود ●شب آخر که فلک، باد، زمین، دریا، ماه ●می شنیدند فقط از علی انّا لله ●باد برخاست و از دوش عبایش افتاد ●مهربان شد در و دیوار به پایش افتاد ●مرو از خانه، به فریاد جهان گوش مکن ●فقط امشب فقط امشب به اذان گوش مکن ●شب آخر، شب آخر، شب بی خوابی ها ●سینه زن در پی او دسته مرغابی ها ●از قدم های علی ارض و سما جا می ماند ●قدم از شوق چنان زد که عصا جا می ماند ●با توام ای شب شیون شده بیهوده مکوش ●او سراپا همه رفتن شده، بیهوده مکوش ●بی شک این لحظه کم از لحظه پیکارش نیست ●دست و پاگیر مشو، کوه جلودارش نیست ●زودتر می رسد از واقعه حتی مولا ●تا که بیدار کند قاتل خود را مولا ●تا به کی ای شب تاریک زمین در خوابی ●صبح برخاسته، بیدار شو ای اعرابی ●عرش محراب شد از فُزت و ربّ الکعبه ●کعبه بی تاب شد از فُزتُ و ربّ الکعبه ●آه از مردم بی درد، امان از دنیا ●نعمتِ داشتنت را بستان از دنیا ●می رود قصه ما سوی سرانجام آرام ●دفتر قصه ورق می خورد آرام آرام ■از کتاب( )■ @mohamad_hosein_tabatabaei