کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله □این نامرد تمام مسائل همه را جاسوسی کرده چون چهرهاش را میشناخ
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
بسماللهالرحمنالرحیم
□اگر انسان درپیش خدا خودش را حاضر دید مؤدب است اگر ندید مؤدب نیست ولو آنکه دارد دعا میکند و لو به ظاهر تسبیح گرفته دارد ذکر میکند ،دارد این خلاف ادب است که اگر انصراف قلب به غیر باشد و توجه نداشته باشد به حق سبحانه و تعالی، در هنگام خطاب و مناجات به حقتعالی بیادب هست، این هست که ادب با حضور قلب همراه است و حضرت امیر هم در دعای کمیل میفرماید ...(۲۳)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله بسماللهالرحمنالرحیم □اگر انسان درپیش خدا خودش را حاضر دید مؤ
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
□خدایا من کاری نه به بهشت دارم نه به جهنم دارم نه به حورالعین دارم نه به درخت دارم چی میدن چی نمیدن اینها را من اصلاً کار ندارم من تنها چیزی را که کار دارم این هست که پیش تو باشم یعنی حضور در پیشگاه تو را داشته باشم اگر این حضور را داشته باشم همین حضور مرا کافی است این هست که بارها در فرمایشات آقا میبینیم که میفرمایند عارف تنها یک آدرس در نظام عالم دارد آدرس او این هست که در آخر سوره مبارکه قمر خداوند تبارک و تعالی میفرماید که اینها یعنی آنهایی که در پیشگاه حق هستند کسانی هستند که فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر هستند تنها یک آدرس دارند آدرسشان این هست که باید فقط آنها را پیش خدا پیدا کنی هر کجا خدا را پیدا کردید اینها هستند، اگر کسی ادب را که همراه با حضور هست درست دقت کند و درست مراقبت کند این انسان مؤدب در سراسر نظام عالم حاضر هست.(۲۴)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□● #علامهحسنزادهآملی
#عقل_میزان_و_ترازو_است●□
□حضرت رسول الله فرمود:
که عقل را خدای متعال، میزان، معیار، ترازو، برایت قرار داد که با این معیار حق را از باطل تمیز بدی.
○اول انگیزه، وانگهی گفتار.
○اول انگیزه، وانگهی کردار.
○اول انگیزه، وانگهی رفتار.
○اول انگیزه، وانگهی کسب و کار.
○اول انگیزه، وانگهی سعادت
○وانگهی امضا،
○وانگهی تصدیق.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□استاد فاطمینیا□
□از يكی ازمعصومين (عليهم السلام ) پرسيدند: چرا هرچه دعا ميكنيم مستجاب نميشود؟
فرمودند:"لانّكم تدعـُون من لا تعرفونه" "زيرا شما كسی راميخوانيد كه او را نمی شناسيد"
□درد ، خدانشناسی است!
بايد به اندازه ی خودمان خدا رابشناسيم؛
□وقتی ميفرمايد: "لا اله الّا الله حصني فمن دخل حصني أمن من عذابي" "لااله الاالله حصن وقلعه من است، كسی كه وارد حصن من شد، ازعذابم درامان است"
□يعنی چه؟! يعنی وقتی رفتی درحصار توحيد و خدا را در حد وسعت شناختی ، همه كارهايت درست ميشود؛ همه مشكلات حل ميشود، حضرت رضا (عليه السلام ) برايت بيشتر جلوه ميكند، اميرالمومنين( عليه السلام ) را بهتر ميشناسی و...
شناخت خدا مراتب دارد، بايد به اندازه ی خودمان خدا را بشناسيم
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️اهتمام به نماز
○نمازگزار با تکبیره الاحرام، مُلک و ملکوت و جبروت را پشت سر میگذارد و به عالم لاهوت وارد میشود..
○مقیّد بودن به نماز اوّل وقت
○راه یافتن به باطن و ملکوت نماز...
#نماز_عارفان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️اهتمام به نماز ○نمازگزار با تکبیره الاحرام، مُلک و ملکوت و جبروت را پشت سر میگذارد و به عالم لا
☑️آداب باطنی نماز
○خشوع
○آرامش و طمأنینه باطنی
○دوری از عُجب و ریا
○سرزندگی و شادابی در نماز
○توجّه به معانی و مفاهیم عبارات و حرکات در نماز
○حضور قلب .....
#نماز_عارفان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت پنجم بخش هفتم ● اثر متقابل علم و عمل در يكديگر اين هم معلوم است كه عم
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت پنجم
بخش هشتم1⃣
● مردم بر حسب مراتب قرب و بعدشان از خداى تعالى مراتب مختلفى از علم و عمل دارند
اين نيز معلوم است كه همانطور كه گفتيم عمل صالح داراى مراتب و درجاتى است .
پس هر درجه از عمل صالح به تناسب وصفى كه دارد ((كلم طيب )) را بالا برده ، علوم و معارف حقه الهيه را صعود مى دهد، همچنان كه عمل غير صالح به هر مقدار از زشتى كه دارد انسان را پست نموده ، علوم و معارفش را با جهل و شك و نابسامانى آميخته تر مى كند، و ما در تفسير آيه شريفه : ((اهدنا الصراط المستقيم )) مطالبى در اين باره بيان نموديم .
پس معلوم شد كه مردم بر حسب مراتب قرب و بعدشان از خداى تعالى مراتب مختلفى از علم و عمل دارند، و لازمه اختلاف اين مراتب اين است كه آنچه اهل يك مرتبه ، تلقى مى كند و مى پذيرد، غير آن چيزى باشد كه اهل مرتبه ديگر تلقى مى كند، يا بالاتر از آن است و يا پائين تر.
خداى سبحان هم بندگان خود را به اصنافى گوناگون تقسيم كرده ، و هر صنفى را داراى علم و معرفتى مى داند، كه در صنف ديگر نيست .
طايفه اى را ((مخلصين )) معرفى نموده ، علم واقعى به اوصاف پروردگارشان را مختص آنان مى داند، و مى فرمايد: ((سبحان اللّه عما يصفون الا عباد اللّه المخلصين )).
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 102
و نيز علم و معرفت هايى ديگر به ايشان نسبت مى دهند كه ان شاء اللّه بيانش مى آيد.
طايفه اى ديگر را به نام ((موقنين )) ناميده ، و مشاهده ملكوت آسمان ها و زمين را خاص آنان دانسته ، مى فرمايد: ((و كذلك نرى ابراهيم ملكوت السموات و الارض ، و ليكون من الموقنين )).
طايفه اى را به عنوان ((منيبين )) معرفى كرده ، و تذكر را مخصوص آنان دانسته مى فرمايد: ((و ما يتذكر الا من ينيب )).
طايفه اى را ((عالمين )) خوانده و تعقل مثلهاى قرآن را به آنان مختص كرده ، مى فرمايد: ((و تلك الامثال نضربها للناس ، و ما يعقلها الا العالمون )). و گويا منظور از عالمان همان اولو الالباب و متدبرين است چون در آيه : ((افلا يتدبرون القرآن ؟ و لو كان من عند غير اللّه لوجدوا فيه اختلافا كثيرا)) مى فرمايد: ((چرا در قرآن تدبر نمى كنند، اگر اين قرآن از ناحيه غير خداى تعالى بود هر آينه در آن اختلافى بسيار مى يافتند)) و نيز در آيه : ((افلا يتدبرون القرآن ؟ ام على قلوب اقفالها)) مردم را توبيخ نموده مى فرمايد: ((چرا در قرآن تدبر نمى كنند؟ مگر بر در دلهايشان قفل زده شده ؟)) و برگشت مضمون اين سه آيه شريفه به يك معنا است ، و آن معنا عبارت است از علم به متشابه قرآن ، و اينكه چگونه آن را به محكم قرآن برگردانند.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت پنجم بخش هشتم1⃣ ● مردم بر حسب مراتب قرب و بعدشان از خداى تعالى مراتب مختل
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت پنجم
بخش هشتم2⃣
● مردم برحسب مراتب قرب و بعدشان از خدای تعالی مراتب مختلفی از علم و عمل دارند
طايفه ديگر ((مطهرين ))اند، كه خداى تعالى ايشان را مخصوص به علم تأويل كتاب كرده و فرموده : ((انه لقرآن كريم ، فى كتاب مكنون لا يمسه الا المطهرون )).
طايفه اى ديگر را عنوان ((اولياى خدا)) داده ، كسانى هستند كه واله و شيدا در عشق خدايند، و از خصايص ايشان اين موهبت است كه به هيچ چيزى جز خداى سبحان توجهى ندارند و بهمين جهت جز از خدا نمى ترسند و به خاطر هيچ چيز اندوهگين نمى گردند، در باره
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 103
آنان فرموده : ((الا انّ اولياء اللّه لا خوف عليهم و لا هم يحزنون )).
و نيز طايفه اى را بنام ((متقربين )) طايفه اى بنام ((مجتبين )) عده اى را بنام ((صديقين )) جمعى را ((صالحين )) گروهى را ((مؤمنين )) ناميده و براى هر طايفه اى مرتبه اى از علم و ادراك قائل شده ، كه به زودى در محلهاى مناسب ازاين مختصات بحث خواهيم كرد.
و نیز در مقابل عناوين پسنديده و مقامات بلندى كه ذكر شد، عناوين ناستوده و مقامات پستى را براى طوايفى ذكر نموده ، و براى هر طايفه اى مختصاتى از علم و معرفت را شمرده است .
طايفه اى را ((كافرين )) گروهى را ((منافقين )) جمعى را ((فاسقين )) عده اى را ((ظالمين )) و امثال اين ناميده ، و نشانه هايى از سوء فهم و پستى ادراك نسبت به آيات خدا و معارف حقه او اثبات كرده كه به منظور اختصار فعلا از شرح آنها صرف نظر نموده ، ان شاء اللّه در طول كتاب در خلال بحثهايى كه پيش مى آيد متعرض آنها مى شويم .
10 - اينكه قرآن كريم از حيث انطباق معارف و آياتش بر مصاديق و بيان حال مصاديقش دامنه اى وسيع دارد، پس هيچ آيه اى از قرآن اختصاص به مورد نزولش ندارد، بلكه با هر موردى كه با مورد نزولش متحد باشد، و همان ملاك را داشته باشد جريان مى يابد، عينا مانند مثلهايى است كه اختصاص به اولين موردش ندارد، بلكه از آن تجاوز كرده شامل همه موارد مناسب با آن مورد نيز مى شود و اين معنا همان اصطلاح معروف ((جرى )) است ، كه در اوايل اين كتاب درباره اش سخن رفت.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○صلوات جناب محی الدین ابن عربی بر حضرت امام حسن بن علی العسکری صلوات الله علیه○□
□صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِن أرضِهِ و سَمائِهِ علی البَحرِ الزّاخِرِ، زَینِ المَفاخِرِ، الشّاهِدِ لأربابِ الشُّهودِ ، الحُجَّةِ علی ذَوی الجُحُودِ ، مُعَرِّفِ حُدُودِ حقائِقِ الرَّبانیَّةِ ، مُنَوِّعِ أجناسِ العالَمِ السُّبحانیّة ، عَنقاء قاف القِدَم ، العالی عَن مَرقاة الهِمَمِ ، وِعاءِ الأمانةِ ،مُحیط الإمامةِ ، مَطلَع الأنوارِ المُصطَفَوی ، الحَسَن بن علیِّ العَسکری ، علیه صلوات الله المَلِکِ الأکْبَر
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●به مناسبت ولادت با سعادت حضرت #امام_حسن_عسکری علیهالسلام
حضرت آیتالله بهجت قدسسره●□
□خدا کند از رضای این خانواده (اهل بیت علیهمالسلام) که رضای خدا است، خارج نشویم. اگر رضای دیگران را بخواهیم پشیمان خواهیم شد و معلوم نیست که بتوانیم تدارک(جبران) کنیم.
□●نکتههای ناب از آیتاللهالعظمی بهجت، ص٧٣●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#علامهحسنزادهآملی:
□هرگاه در شهوداتی تشرف به محضر باهر النور هشتمین شرط توحید، امام ملک و ملکوت علی بن موسی الرضا علیه السلام حضرتشان سخن از نیامدن حقیر به زیارت حرم مطهرشان پیش می آورند، می فهمیدم که زیارت حرم بی بی جان فاطمه معصومه سلام الله علیها به تاخیر افتاده و به زیارت حرم مطهر سلام الله علیها می رفتم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله □خدایا من کاری نه به بهشت دارم نه به جهنم دارم نه به حورالعین دا
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
□انسان مؤدب در سراسر نظام عالم حاضر است، چرا ؟برای اینکه تنها آدرسی که او دارد این است که او پیش خدا هست و خدا هم که همه جا هست پس این انسان مؤدب هم همه جا هست و لذا هر کجا بروند میبینند این انسان مؤدب حضور دارد شما در هر جای نظام هستی الان بروید میبینید الان امام زمان ارواحنافداه حضور دارد هیچ کجا غایب نیست، درختی را نگاه میکنید میبینید برای اینکه درخت براساس وحدت صمدی حق که توحید قرآنی هست خالی از خدا نیست در درخت هم خدا هست در آسمان هم خدا هست در زمین هم خدا هست در آب و خاک هم خداست در هوا هم خداست در همه جا اوست ،خب اگر در همه جا حق هست عارف هم که تنها آدرسش این هست فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر تنها جایی که عارف حضور دارد نزد حق حضور دارد و چون خداوند همه جا حضور دارد پس عارف به انسان و انسان مودب همه جا حضور دارد.(۲۵)
@mohamad_hosein_tabatabaei