eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀فصل اخیر انسان عبارت از اندیشه است لذا مِیز دو انسان به میزان ادراک آنها از نظام هستی می‌باشد. هرکه را افزون خبر جانش فزون؛ «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» (حجرات/۱۳). این کرامت و شرافت به علم و عمل است. آنکس که قوه‌ی درّاکه‌اش بیشتر است درک و آگاهی او از هستی و شئون هستی بیشتر است و او در رتبه‌ی بالاتری از دیگران قرار دارد؛ «تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ» (بقره/۲۵۳). این تفاضل به علم و عمل است و علم و عمل نیز جوهرند و جوهر نیز مساوق وجود است. 🍀«إِنَّ هذهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا». به فرموده‌ی حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، قلب انسان‌ها چون ظرف است و بهترین آنها قلبی است که وسیع‌تر باشد. این وسعت به این معناست که دل و در واقع جان آدمی به گونه‌ای باشد که هرچه از علوم و معارف و انوار الهی به او افاضه شود، او بیشتر و بیشتر بخواهد و خوش به حال کسی که نفس او در چنین مرتبه‌ای باشد. اگر نفس شخصی به مرتبه‌ی سیری برسد، این نشان از توقف او دارد. جناب فارابی می‌گوید چنین شخصی به بیماری بولیموس یا جوع البقر مبتلا شده است و باید خود را درمان کند. اگر شخصی از جلسه‌ی علمی و از یادگیری معارف حقه‌ی الهیه گریزان باشد باید فکری به حال خود کند. حضرت سیدالساجدین علیه‌السلام در دعای ابوحمزه ثمالی تعبیر لطیفی دارد. ایشان می‌فرماید که «سَیِّدِی... لَعَلَّکَ فَقَدْتَنِی مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِی...» ای مولای من، شاید مرا از همنشینی با علما غایب دیده‌ای که مرا خوار نمودی... ببینید چقدر حضور در مجالس معرفتی اهمیت دارد که امام معصوم چنین فرمایش لطیفی دارد! هرگاه انسان در خود میلی به عبادت نیابد، مثلا خواندن دعا و مناجات برای او سخت و سنگین باشد بداند که نفس و باطن او دچار بیماری شده است. وقتی جسم همین شخص بیمار شود، او به سرعت به نزد طبیب می‌رود و چاره می‌جوید و اتفاقا در پی حاذق ترین پزشکان نیز می‌رود و هزینه‌های گزاف هم می‌کند اما باطن او مریض شده است و هیچ کاری نمی‌کند... 🍀انسانی که از بند شهوات رها شده است همواره عطش دارد و طالب علم است و در نفس خود حدیث «مَن استَوى يَوماهُ فَهُوَ مَغبونٌ» را مرور می‌کند و پیوسته بیشتر می‌طلبد. در کسب کمالات الهیه اصلا سیر شدن معنا ندارد. اقرأ وارق، بخوان و بالا برو... اگر کسی در اینجا متوقف نباشد آیا در آن نشئه متوقف می‌شود؟ افاضه به او علی‌الدوام است و قطع نمی‌شود؛ «وَمَن يَخْرُجْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى الله» (نساء/۱۰۰). این افاضه بنا به میل و عطش انسان است. هرکس حقیقتا تشنه باشد، برکات الهی که «عَذْبٌ فُرَاتٌ» می‌باشند «مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِم» (مائده/۶۶) بر آنان نازل خواهد شد. اگر انسان حقیقتا طالب باشد، هم علم حضوری و اشراقی نصیب او می‌شود و هم خدا علم حصولی و مدرسه‌ای را در مسیر او قرار داده و رزق او خواهد کرد.
🍀مراقبات لیله الرغائب🍀 ◾️اولين شب جمعۀ ماه رجب را لیله الرغائب می‌گويند. در این شب، مقداری از شب که گذشت، هیچ فرشته‌ای در آسمان‌ها و زمین نمی‌ماند مگر این که در کعبه و اطراف آن جمع شود. ◾️آن گاه خداوند می‌فرماید: ای فرشتگانم! هرچه می‌خواهید از من درخواست کنید. فرشتگان عرض می‌کنند: حاجت ما این است که از روزه داران رجب درگذری. خداوند می‌فرماید: این کار را انجام دادم. ◾️برای این شب نمازی بسیار با فضيلت از حضرت رسول اکرم صلى الله عليه و آله و سلّم نقل شده است که اگر کسی آن را به جا آورد، پس از مرگ هنگامی که در قبر گذاشته شود، خداوند تبارک و تعالی ثواب نمازش را به سوی او به بهترین صورت می‌فرستد تا همدم او شود و او را از تنهایی بیرون آورد و با روی گشاده و درخشان و زبانی شیوا و فصیح به او می‌گوید: ◾️اى حبيب من تو را بشارت باد كه از هر شدّت و سختى نجات يافتى. ◾️بنده می‌گويد تو كيستى؟ به خدا سوگند من چهره‌اى زيباتر از چهرۀ تو نديده‌ام و سخنى شيرين‌تر از سخن تو نشنيده‌ام و بويى بهتر از بوی تو نبوییده‌ام! ◾️پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نماز هستم كه در فلان شب، از فلان ماه، از فلان سال به جاى آوردی. امشب نزد تو آمدم تا حقّت را ادا كنم و مونس تنهايى تو باشم و هراس را از تو برگيرم و هنگامی كه در صور دميده شود، در عرصۀ قيامت سايه‌اى بر سرت خواهم افكند، پس خوشحال باش كه خير هرگز از تو جدا نخواهد شد. : ◾️اولين پنجشنبۀ ماه رجب را روزه می‌دارى. ◾️و چون شب جمعه داخل شود، مابين نماز مغرب و عشاء، دوازده ركعت نماز بجاى مى‌آورى، هر دو ركعت با يک سلام، و در هر رکعت می‌خوانی: ▪️سوره «حمد» یک مرتبه ▪️سوره «قدر» سه مرتبه ▪️سوره «توحيد» دوازده مرتبه ◾️پس از پایان نماز هفتاد مرتبه مى‌گويى: ▪️اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَى آلِهِ ◾️سپس به سجده می‌روى و هفتاد مرتبه می‌گويى: ▪️سبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوح ◾️آنگاه سر از سجده برداشته و هفتاد مرتبه می‌گويى: ▪️ربِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ ◾️دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه می‌گويى: ▪️سبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوح ◾️سپس حاجت خود را می‌طلبى كه به خواست خدا برآورده خواهد شد. @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀لیله الرغائب شب تمرکز رغبت‌ها در میل به سوی خدای متعال🍀 ◾️انسان وجودش پخش است. رغبت به چیزهای مختلفی دارد، در مسیر سلوک الی الله انسان به جایی نمی‌رسد مگر اینکه متمرکز شود. ◾️به تعبیر امیرالمؤمنین علیه السّلام در دعای کمیل که از خدای متعال می‌خواهند که همّ را همِّ واحدی قرار دهد، در واقع اینکه انسان همّش متمرکز شود. ، ... ◾️شب لیلة الرغائب شبی است که انسان دلش را یکدله کند. یعنی همۀ رغبت‌های متنوع و مختلف و متشتتی که به چیزهای مختلف دارد: ◾️چه به جنبه‌های ظاهری و دنیوی؛ به پولش، به مقامش، به خانه‌اش، به وسیلۀ نقلیه‌اش، به سِمت‌هایش، به لذت‌هایش، به شهوت‌هایش، به شهرت‌هایش؛ به هر چه که از دنیا رغبت انسان را به جانب خودش جلب می‌کند. ◾️و چه به آنچه که جنبه‌های اخروی هست. رغبت‌هایی که انسان به راحت‌ها و لذت‌های اخروی، به نعمت‌ها و لذایذ بهشتی دارد. ◾️و چه رغبت‌هایی که انسان به مقامات معنوی دارد. می‌خواهد اهل کشف و کرامات شود، اهل مقامات روحی و قدرت‌های معنوی شود . . . ◾️همۀ این رغبت‌ها، این شب، شبش است. یعنی شبی که همۀ اینها را جمع کند و بگوید خدایا فقط خودت را می‌خواهم، هیچ چیز دیگری نمی‌خواهم، نه دنیا می‌خواهم، نه آخرت می‌خواهم، نه مقامات معنوی می‌خواهم، هیچی نمی‌خواهم خدایا، فقط خودت را می‌خواهم . . . ◾️این شب موقع چنین کاری است که انسان یکسره خودش را خلاص کند، از همۀ خواسته‌ها، همه آمال و آرزوها خودش را نجات دهد... ◾️استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️رجب، ماه علی علیه السّلام و ماه تخلیه است؛ کعبۀ دل را با محبّت و ولایت علوی از بت‎ها خالی کن. ◾️شعبان، ماه رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم و ماه تحلیه است؛ کعبۀ دل را با اخلاق محمّدی معطّر کن و جامۀ نو بپوشان. ◾️رمضان، ماه تجلیه و ماه خداست؛ حالا دل خانۀ خدا شده و خداوند در آن تجلّی می‎کند. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀عمل «لیلة الرغایب»🍀 ◾️چنانچه شب اول ماه مصادف با شب جمعه بود، سزاوار است عمل «لیلة الرغائب» را نیز انجام دهد. از پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده است که فرمودند: از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید. زیرا شبی است که فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» می نامند. این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که یک سوم از شب گذشت هیچ فرشته ای در آسمان ها و زمین نمی ماند مگر این که در کعبه و اطراف آن جمع می شوند. آنگاه خداوند بطور غیر منتظره ای بر آنان وارد شده و می فرماید: ای فرشتگانم هر چه می خواهید از من درخواست کنید. ◾️فرشتگان عرض می کنند: حاجت ما این است که از روزه داران رجب درگذری. خداوند می فرماید: این کار را انجام دادم. - بهتر است کسی که این حدیث را می شنود، در این شب، زیاد بر فرشتگان صلوات فرستاده تا تکلیفی را که آیه تحیت«» به عهده ما گذاشته باندازه توانایی انجام داده باشد - سپس رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: کسی که روز پنجشنبه اول رجب را روزه گرفته و سپس بین نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز بجا آورده هر دو رکعت به یک سلام و در هر رکعتی سوره فاتحه یک بار،انا انزلناه فی لیلة القدرسه بار وقل هو اللّه احدرا دوازده بار خوانده، و هنگامی که نماز تمام شد، هفتاد بار بر من (با این الفاظ) صلوات بفرستد:اللّهمّ صلّ علی محمّد النّبیّ الأمیّ و علی آله، سپس سجده کرده و در سجده هفتاد بار بگوید:سبّوح قدّوس ربّ الملائکة و الرّوح، سپس سر خود را بلند کرده و بگوید:ربّ اغفر و ارحم و تجاوز عمّا تعلّم إنّک أنت العلیّ الأعظم آنگاه بار دیگر به سجده رفته و در سجده همان چیزی را بگوید که در سجده اول گفت، سپس حاجت خود را از خدا بخواهد، ان شاء اللّه تعالی برآورده می شود. سپس رسول خدا فرمودند: قسم به کسی که جانم در دست اوست، هیچ بنده یا کنیزی - از بندگان و کنیزان خدا - این نماز را بجا نمی آورد، مگر این که خداوند گناهان او را می بخشد گرچه گناهان او مثل کف دریا و بعدد شن و بوزن کوهها و بعدد برگهای درختان باشد و روز قیامت هفتصد نفر از خویشان خود را که همگی سزاوار آتش باشند شفاعت می کند. و در شب اول قبر خداوند ثواب آن را به بهترین صورت، با روی گشاده و خندان و زبان فصیح برای او می فرستد که می گوید: ای محبوب من مژده بده، از هر سختی نجات پیدا کردی. می پرسد: تو کیستی؟ رویی بهتر از روی تو ندیده و بویی به خوشبویی تو مشامم نرسیده. جواب می دهد: ای محبوب من من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب، فلان منطقه، فلان ماه و فلان سال بجا آوردی، امشب آمده ام تا حقت را ادا کرده، مونس تنهایی تو بوده و وحشتت را از بین ببرم، و زمانی که در شیپور دمیده شود، در عرصه قیامت بر سرت سایه افکنم. و تو هرگز هیچ خیری را از جانب مولایت از دست نخواهی داد. ◾️در اینجا این سؤال پیش می آید که: ظاهر روایت این است که «لیلة الرغائب» اولین شب جمعه ماه رجب است، و اگر اعمالی که در این روایت ذکر شده از اعمال این شب بوده و شب جمعه اول ماه، مصادف با اول ماه شد، چگونه می توان این عمل را بجا آورد؟ - زیرا در این صورت پنجشنبه قبل از جمعه اول، جزء ماه رجب نیست - جواب این است که اگر بخواهیم به ظاهر روایت عمل کنیم، باید بگوییم این اعمال در صورتی است که شب اول ماه شب جمعه نباشد، و اگر شب جمعه بود، شب جمعه دوم این اعمال انجام می شود، گر چه لیلة الرغائب نباشد. چون در روایت تصریح نشده که این اعمال حتما باید در لیلة الرغائب باشد. ولی راه دوم و سومی هم هست که صحیحتر به نظر می رسد. راه دوم این است که این اعمال را بدون روزه انجام دهیم و راه سوم این است که روزه را هم بگیریم گرچه روزه در رجب نباشد. @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ 🍀مراقبه‌ی عبادی لیلة الرَّغائب🍀 ◾️امشب عمل عبادی برجسته‌ای دارد . روزه مقدّمه‌اش است. اگر کسی به دلیل بیماری، سفر، بی توجّهی یا مشکلی، امکان روزه‌گرفتن نداشته است، برای درک فیض روزه‌ی امروز، این ذکر را صد بار بگوید: «سُبْحانَ‏ اْلاِلـٰـهِ‏ الْجَليلِ‏؛ سُبْحانَ مَنْ لا يَنْبَغِي التَّسْبِيحُ اِلا لَهُ؛ سُبْحانَ اْلاَعَزِّ اْلاَكْرَمِ؛ سُبْحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ اَهْلٌ.» (۱). بعد هم یک مُد طعام صدقه بدهد. ◾️بعد از نماز مغرب شش نماز دورکعتی پی‌در‌پی که در هر رکعت یک سوره‌ی حمد، سه سوره‌ی قدر و دوازده سوره‌ی توحید است را بخواند. ◾️بین نمازها از قبله روی برنگرداند و با کسی حرف نزند و بلافاصله برای نماز بعد برخیزد. ◾️بعد از سلام ششمین نماز، هفتاد بار با این عبارت صلوات بفرستد: «اَللّـٰـهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ اْلاُمِّيِّ وَ عَلىٰ آلِهِ». ◾️بعد سر به سجده بگذارد و هفتادبار این ذکر را بگوید: «سُبّوحٌ قُدّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ». ◾️سپس سر از سجده بر دارد و در حالی که نشسته است، با این عبارت هفتاد بار از خدا طلب مغفرت کند: «رَبِّ‏ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ‏ وَ تَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ‏ اِنَّكَ‏ اَنْتَ‏ الْعَلِيُّ‏ اْلاَعْظَمُ‏»؛ خدایا ببخش. به من رحم کن و از آنچه خودت از من خبر داری بگذر؛ که تو بزرگ‌تر و بلندمرتبه‌تری. ◾️دوباره سر به سجده بگذارد؛ و هفتاد بار دیگر بگوید: «سُبّوحٌ قُدّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرّوحِ»(۲). ◾️برای بار دوم سر به سجده گذاشتن، شاید یک تعبیرش این باشد، هفتاد بار اوّل که «سُبّوحٌ قُدّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرّوحِ» گفت؛ سر که بر‌می‌دارد می‌بیند حقّ تسبیح الهی ادا نشده است. در نوبت دوم شاید از همین امر استغفار می‌کند. دوباره به امید این که بتواند تسبیح خدا را بهتر به‌جا آورد، سر به سجده می‌نهد و هفتاد بار دیگر می‌گوید: «سُبّوحٌ قُدّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرّوحِ». ◾️شخص در همان حال می‌تواند حاجت خود را بخواهد. امّا آیا آن موقع به حاجتش نرسیده است؟ اگر حقّ نماز ادا شود، در سجده‌ی دوم، آخر ذکرها، خواهد دید چه اتّفاقی می‌افتد. ولی از هر کس یک انتظاری می‌رود. کسی هم که خواسته و آرزویی دارد، مثلاً معرفت، ملاقات و لقاء پروردگار، خُلق حَسَن، عمل صالح یا حتّی آرزوهای این جهانی، می‌تواند بعد از هفتادبار ذکری که در سجده‌ی دوم گفت، از خدا درخواست کند. ◾️استاد مهدی طيب- جلسه ی ۲۶ اردیبهشت ۹۲◾️ ◾️۱. قمّی، مفاتیح، در بیان فضیلت ماه رجب و حرّ عاملی، وسائل الشّیعة، ج ۱۰، ص ۴۸۴. ۲. حرّعاملی، وسائل الشّیعة، ج ۸، ص ۹۹و سیّدبن¬طاووس، اِقبال الاَعمال، ج ۳، ص ۱۸۶◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀مراقبه لیله الرغائب - صلوات بر فرشتگان🍀 ◾️عارف بالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در رابطه با لیله الرغائب در المراقبات می‌نویسد: ◾️بهتر است کسی که حدیث لیله الرغائب را می‌شنود، در این شب زیاد بر فرشتگان صلوات بفرستد تا تکلیفی را که آیۀ تحیّت (نساء - ۸۶) بر عهدۀ ما گذاشته به اندازه توانایی انجام داده باشد. ▪️دعای درود بر حاملان عرش و فرشتگان مقرّب امام سجّاد علیه السّلام (دعای سوّم صحیفۀ سجادیه)▪️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🍀مراقبه لیله الرغائب - صلوات بر فرشتگان🍀 ◾️عارف بالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در رابطه با لیله
(وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ فِی الصَّلَاةِ عَلَی حَمَلَةِ الْعَرْشِ وَ کُلِّ مَلَکٍ مُقَرَّبٍ) اللَّهُمَّ وَ حَمَلَةُ عَرْشِکَ الَّذِینَ لَا یَفْتُرُونَ مِنْ تَسْبِیحِکَ ، وَ لَا یَسْأَمُونَ مِنْ تَقْدِیسِکَ ، وَ لَا یَسْتَحْسِرُونَ مِنْ عِبَادَتِکَ ، وَ لَا یُؤْثِرُونَ التَّقْصِیرَ عَلَی الْجِدِّ فِی أَمْرِکَ ، وَ لَا یَغْفُلُونَ عَنِ الْوَلَهِ إِلَیْکَ وَ إِسْرَافِیلُ صَاحِبُ الصُّورِ ، الشَّاخِصُ الَّذِی یَنْتَظِرُ مِنْکَ الْإِذْنَ ، وَ حُلُولَ الْأَمْرِ ، فَیُنَبِّهُ بِالنَّفْخَةِ صَرْعَی رَهَائِنِ الْقُبُورِ . وَ مِیکَائِیلُ ذُو الْجَاهِ عِنْدَکَ ، وَ الْمَکَانِ الرَّفِیعِ مِنْ طَاعَتِکَ . وَ جِبْرِیلُ الْأَمِینُ عَلَی وَحْیِکَ ، الْمُطَاعُ فِی أَهْلِ سَمَاوَاتِکَ ، الْمَکِینُ لَدَیْکَ ، الْمُقَرَّبُ عِنْدَکَ وَ الرُّوحُ الَّذِی هُوَ عَلَی مَلَائِکَةِ الْحُجُبِ . وَ الرُّوحُ الَّذِی هُوَ مِنْ أَمْرِکَ ، فَصَلِّ عَلَیْهِمْ ، وَ عَلَی الْمَلَائِکَةِ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِمْ مِنْ سُکَّانِ سَمَاوَاتِکَ ، وَ أَهْلِ الْأَمَانَةِ عَلَی رِسَالَاتِکَ وَ الَّذِینَ لَا تَدْخُلُهُمْ سَأْمَةٌ مِنْ دُءُوبٍ ، وَ لَا إِعْیَاءٌ مِنْ لُغُوبٍ وَ لَا فُتُورٌ ، وَ لَا تَشْغَلُهُمْ عَنْ تَسْبِیحِکَ الشَّهَوَاتُ ، وَ لَا یَقْطَعُهُمْ عَنْ تَعْظِیمِکَ سَهْوُ الْغَفَلَاتِ . الْخُشَّعُ الْأَبْصَارِ فَلَا یَرُومُونَ النَّظَرَ إِلَیْکَ ، النَّوَاکِسُ الْأَذْقَانِ ، الَّذِینَ قَدْ طَالَتْ رَغْبَتُهُمْ فِیمَا لَدَیْکَ ، الْمُسْتَهْتَرُونَ بِذِکْرِ آلَائِکَ ، وَ الْمُتَوَاضِعُونَ دُونَ عَظَمَتِکَ وَ جَلَالِ کِبْرِیَائِکَ وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ إِذَا نَظَرُوا إِلَی جَهَنَّمَ تَزْفِرُ عَلَی أَهْلِ مَعْصِیَتِکَ سُبْحَانَکَ مَا عَبَدْنَاکَ حَقَّ عِبَادَتِکَ . فَصَلِّ عَلَیْهِمْ وَ عَلَی الرَّوْحَانِیِّینَ مِنْ مَلَائِکَتِکَ ، وَ أَهْلِ الزُّلْفَةِ عِنْدَکَ ، وَ حُمَّالِ الْغَیْبِ إِلَی رُسُلِکَ ، وَ الْمُؤْتَمَنِینَ عَلَی وَحْیِکَ وَ قَبَائِلِ الْمَلَائِکَةِ الَّذِینَ اخْتَصَصْتَهُمْ لِنَفْسِکَ ، وَ أَغْنَیْتَهُمْ عَنِ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ بِتَقْدِیسِکَ ، وَ أَسْکَنْتَهُمْ بُطُونَ أَطْبَاقِ سَمَاوَاتِکَ . وَ الَّذِینَ عَلَی أَرْجَائِهَا إِذَا نَزَلَ الْأَمْرُ بِتَمَامِ وَعْدِکَ وَ خُزَّانِ الْمَطَرِ وَ زَوَاجِرِ السَّحَابِ وَ الَّذِی بِصَوْتِ زَجْرِهِ یُسْمَعُ زَجَلُ الرُّعُودِ ، وَ إِذَا سَبَحَتْ بِهِ حَفِیفَةُ السَّحَابِ الْتَمَعَتْ صَوَاعِقُ الْبُرُوقِ . وَ مُشَیِّعِی الثَّلْجِ وَ الْبَرَدِ ، وَ الْهَابِطِینَ مَعَ قَطْرِ الْمَطَرِ إِذَا نَزَلَ ، وَ الْقُوَّامِ عَلَی خَزَائِنِ الرِّیَاحِ ، وَ الْمُوَکَّلِینَ بِالْجِبَالِ فَلَا تَزُولُ وَ الَّذِینَ عَرَّفْتَهُمْ مَثَاقِیلَ الْمِیَاهِ ، وَ کَیْلَ مَا تَحْوِیهِ لَوَاعِجُ الْأَمْطَارِ وَ عَوَالِجُهَا وَ رُسُلِکَ مِنَ الْمَلَائِکَةِ إِلَی أَهْلِ الْأَرْضِ بِمَکْرُوهِ مَا یَنْزِلُ مِنَ الْبَلَاءِ وَ مَحْبُوبِ الرَّخَاءِ وَ السَّفَرَةِ الْکِرَامِ الْبَرَرَةِ ، وَ الْحَفَظَةِ الْکِرَامِ الْکَاتِبِینَ ، وَ مَلَکِ الْمَوْتِ وَ أَعْوَانِهِ ، وَ مُنْکَرٍ وَ نَکِیرٍ ، وَ رُومَانَ فَتَّانِ الْقُبُورِ ، وَ الطَّائِفِینَ بِالْبَیْتِ الْمَعْمُورِ ، وَ مَالِکٍ ، وَ الْخَزَنَةِ ، وَ رِضْوَانَ ، وَ سَدَنَةِ الْجِنَانِ . وَ الَّذِینَ لَا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ ، وَ یَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَیْکُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدَّارِ وَ الزَّبَانِیَةِ الَّذِینَ إِذَا قِیلَ لَهُمْ خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ ابْتَدَرُوهُ سِرَاعاً ، وَ لَمْ یُنْظِرُوهُ . وَ مَنْ أَوْهَمْنَا ذِکْرَهُ ، وَ لَمْ نَعْلَمْ مَکَانَهُ مِنْکَ ، و بِأَیِّ أَمْرٍ وَکَّلْتَهُ . وَ سُکَّانِ الْهَوَاءِ وَ الْأَرْضِ وَ الْمَاءِ وَ مَنْ مِنْهُمْ عَلَی الْخَلْقِ فَصَلِّ عَلَیْهِمْ یَومَ یَأْتِی کُلُّ نَفْسٍ مَعَهَا سَائِقٌ وَ شَهِیدٌ وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ صَلَاةً تَزِیدُهُمْ کَرَامَةً عَلَی کَرَامَتِهِمْ وَ طَهَارَةً عَلَی طَهَارَتِهِمْ اللَّهُمَّ وَ إِذَا صَلَّیْتَ عَلَی مَلَائِکَتِکَ وَ رُسُلِکَ وَ بَلَّغْتَهُمْ صَلَاتَنَا عَلَیْهِمْ فَصَلِّ عَلَیْنَا بِمَا فَتَحْتَ لَنَا مِنْ حُسْنِ الْقَوْلِ فِیهِمْ ، إِنَّکَ جَوَادٌ کَرِیمٌ . ◾️دعای سوم صحیفه ی سجادیه◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️به زبان آوردن و لَب، خیلی مؤثّر است. اگر گفتی اَلحَمدُ ِللهِ، فرج حاصل می‎شود و اگر فال خوب زدی، همان‎طور می‎شود. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀امام، کل است. اگر او را ببینی کل هستی را دیده ای، اگر صدای او را بشنوی صدای هستی را شنیده‌ای. او کسی است که عقل او، عقل کل نظام هستی است. اینگونه نیست که عقل کل در آسمان باطن غیر از حقیقت انسانی باشد که مثلا بگوییم اگر ما به باطن عالم راه پیدا کنیم، جایی در باطن هست به نام عقل کل و ما به آنجا برویم! نه، عقل کل، عقل انسان کامل است. البته که در نظام وجود، ما چیزی به نام عالَم عقل داریم اما همان عالم عقل، عقل و شان انسان کامل است. امام، کل عالم عقل را احاطه کرده و مأکول خود ساخته است. قلب انسان کامل، عرش الله است. «الرَّحْمَٰنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَىٰ» (طه/۵) حق متعال بر روی عرش ظهور می‌کند. جان امام، عرش الله است‌. نفْس انسان کامل، نفس کل نظام هستی است. نفس آن حقیقتی است که مدبر همه‌ی امور است و امام نفس کل است و هکذا هر عضوی از اعضای انسان کامل، بر بخشی از نظام وجود سیادت دارد. عقل انسان کامل، سید و مولای تمام مجردات است. هر مجردی که در عالم هست، نه خود امام [که شأن او بسیار بالاتر است]، بلکه عقل امام سید و مولای اوست.
○تنش به معرکه،سرگرمِ فضل و بخشش بود ○به هرکه هرچه دلش خواست داد،حتےٰ سر... @mohamad_hosein_tabatabaei
□ ○در بارگاهِ قدسِ خدا، پنجشنبه ها ○سرهایِ قدسیان،طرفِ شاهِ بی سر است @mohamad_hosein_tabatabaei