eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ □○دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - قسمت اول○□ □دعایی کوتاه ولی بسیار عمیق از امام سجاد (علیه السلام) روایت شده است که حضرت در شب بیست‌و‌هفتم از ابتدای شب تا به صبح، بارها تکرار می کردند. این دعا سه جمله است؛ امّا دریایی از معارف در آن وجود دارد. □اَللَّـٰـهُمَّ ارْزُقنِی التََّجافِیَ عَن دارِ الْغُرُورِ ؛ وَ اْلاِنابَةَ اِلىٰ دارِ الْخُلُودِ؛ وَ الاِسْتِعدادَ لِلمَوتِ قَبلَ حُلُولِ الْفَوتِ : 1⃣ اَللَّـٰـهُمَّ ارْزُقنِی التََّجافِیَ عَن دارِ الْغُرُورِ □خدایا به من روزی کن از این دار غرور پهلو خالی کنم. حمّالی این خانه ی دروغین را نکنم و تن زیر بار این خانه ی پلید ندهم. □دنیا دارالغرور و سرای فریب است. انسان را گول می زند. نیست؛ امّا خود را هست نشان می دهد. به سراب می ماند که از دور آب می نماید؛ امّا درحقیقت هیچ نیست؛ سایه و توهّم است. □قرآن کریم فرمود: كَسَرابٍ‏ بِقيعَةٍ يَحسَبُهُ‏ الظَّمآنُ‏ ماءً ؛ (۳۹ سوره ی نور) □مثل سرابی در یک دشت گسترده ی تفتیده که تشنه کام از دور آن را آب می پندارد؛ امّا وقتی بعد از تقلاّهای بسیار به آن می رسد، لَم يَجِدهُ شَيئاً، می بیند هیچ‌چیز نیست. دنیا از دور نمود و جلوه ای دارد؛ امّا حقیقتش نیستِ صرف است. انسان تا غافل است و از دور به سراب نگاه می کند، هیچ تفاوتی با آب نمی‌بیند و به یقین مطمئن می‌شود آب است. تا وقتی انسان در خواب رؤیا می‌بیند، ذرّه ای تردید ندارد که آنچه می بیند، عین واقعیّت است. وقتی آن فرد به سراب نزدیک شد و آن به‌خواب‌رفته بیدار شد، هیچ اثری از آنچه می دید باقی نمی‌ماند. □امام سجّاد از خدای متعال می خواهد و ما هم به اقتدای امام سجّاد از خدا بخواهیم به ما توفیق دهد دیگر پهلو زیر بار دنیا ندهیم. دیگر بس است! هرچه حمّالی دنیا را کردیم؛ هرچه دنبال دنیا و جلوه های دنیا دویدیم؛ از پول و ثروت، نام و شهرت، پست و مقام، لذّت و شهوت، منیّت های خودمان، بس است! دیگر دنبال دنیا نرویم . .... □○در محضر استاد مهدی طیب- جلسه۲۷ مهر۸۵○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ □○دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - قسمت دوم○□ □اللَّهُمَّ ارزُقني التَّجافي عَن دارِ الغُرورِ وَالإنابَةَ إلى دارِ الخُلودِ وَالاستِعدادِ لِلمَوتِ قَبلَ حُلولِ الفَوتِ 2⃣ وَ اْلاِنابَةَ اِلىٰ دارِ الْخُلُودِ؛ □خدایا به ما روزی کن که به خانه ی جاودانگی و حقیقت ماندگار هستی روی آوریم؛ به آن هست پایدار، آنجا که بویی از نیستی در آن نیست؛ دار القرار و دار البقاء است. □خدایا چنان کن که رویکردمان به سمت آخرت و حقایق ماندگار عالم باشد و این جلوه های فریبنده ما را بی‌راه نکند. حقایق گرانبها و گوهرهای ارزشمند عالم هستی هدف ما شود. □آن عرصه ای که خدای متعال در آن تجلّی تام می کند، عرصه ی قیامت، جهت‌گیری و آرمان ما باشد. به باطن راه پیدا کنیم؛ به باطنی که حقیقت است؛ نه این ظاهری که فریبنده و دروغین است. به هرچه ماندگار است روی آوریم و از هرچه گذراست، بگذریم. □لفظ گذرا هم با ارفاق و تسامح است. دنیا نیست؛ نه اینکه هست و روزی می‌گذرد و از بین می رود. كُلُّ‏ مَن‏ عَلَيها فانٍ‏ ؛ نفرمود فانی خواهد شد؛ هم‌اکنون فانی است. □هم موت و هم فنا اکنون وجود دارد. همین الآن در موتیم، امّا حواسمان پرت است؛ خوابیم و نمی بینیم. □خداوند به پیامبرش فرمود: اِنَّكَ‏ مَيِّتٌ‏ وَ اِنَّهُم‏ مَيِّتُونَ‏ ؛ نفرمود در آینده خواهی مرد؛ بلکه اکنون مرده‌ای؛ دیگران هم مرده‌اند؛ ولی را در وجود خود پیدا نکردند. به‌همین ترتیب كُلُّ‏ مَن عَلَيها فانٍ، یعنی همه‌چیز در این عالم، همین الآن فانی است و هستی ندارد. این جنبه های ناپایدار فقط نمود و جلوه ای دارند؛ وجودی ندارند. □خدایا به ما روزی کن، فریب این جلوه ها را نخوریم و به آن هست پایدار و جاودان رو کنیم؛ به آنچه واقعاً هست؛ وَ يَبقىٰ‏ وَجهُ‏ رَبِّكَ‏ ذُو الْجَلالِ‏ وَ اْلاِكرامِ‏ ؛ تنها وجه پروردگارت که دارای جلال و اکرام است، باقی است. □آن هستی که نیست به آن راه ندارد. دنیا، نیستی است که اصلاً هست به آن راه ندارد. و راه بین دنیا و آخرت، برزخ، آمیزه ای از هست و نیست است. ، نیستِ صرف و ، هستِ صرف است. □خدایا به ما توفیق ده هدفمان را، آن هستِ صرف و پایدار، آن هستِ جاودان و باقی قرار دهیم؛ نه این جلوه ی فانی و هیچ محض. □○در محضر استاد مهدی طیب- جلسه ٢٧ مهر ٨۵○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اعمال صالحه، طاعات الهیّه، آن چه که مقرّب به سوی خدا است، با آدم می ماند و آدم اینها را از این جا تا روز قیامت، تا ما بعد القیامه، هر جا که هست، با خودش می برد. اعمال صالحه‌ی انسان، اعمال باقیه‌ی انسان، فانی نمی شود! ◾️آیت الله العظمی بهجت (ره) ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●دعاهاى شب‌هاى دهۀ آخر ماه رمضان●■ ■۱- دعایی كه شيخ كلينى در كتاب كافى از امام صادق عليه السّلام
○مراقبۀ شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان○ ○دعای کوتاه و بسیار عمیق که روایات شده حضرت امام سجّاد علیه السّلام در شب ببست و هفتم ماه مبارک رمضان از ابتدای شب تا صبح آن را مرتب تکرار می‌کردند: ○اللَّهُمَّ ارزُقنی التَّجافیَ عَن دَارِالغُرورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دارِالخُلُودِ وَالاستِعدادَ لِلموتِ قَبْلَ حُلولِ الفَوتِ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
○بهای باده‌ی چون لعل چیست جوهر عقل ○بیا که سود کسی برد کاین تجارت کرد □می‌گوید باده‌ی چون لعل همو
□○ثواب روزه و حج قبول آن کس بود که خاک میکده عشق را زیارت کرد○□ □این بیت دوم صراحتاً تفسیر بیت اول است و می‌گوید اون کسی به سعادت رسید که به معنویت ماه دست پیدا کرد و ممکن است سی روز در تابستان روزه گرفته ولی چه بسا آخر ماه رمضان غروری هم پیدا کند که ما روزه گرفتیم و اگر دچار غرور عبادت خودش شد و هیچ چیز هم از ماه رمضان نفهمید و فقط گرسنه بود و را تحمل کرد راهی هم به معنویت این ماه نداشت چه دستاوردی داشته هیچ، بله این گرسنگی و تشنگی و تحمل سختی روزه برای این است که شما زنگارهای قلبت پاک شود و آماده بشوی از معنویات این ماه استفاده کنی با قرآن انس بگیری با دعا انس بگیری و با خداوند نزدیک بشوی و حاصل کنی وقتی که معرفت حاصل شد این معنی تفسیری است که بنده گفتم. حج قبول هم در این ماه است و حتی اگر هم به مکه نرفته باشی به حج رفتی. و خاک یعنی چه؟ وقتی که می ها، می‌شود معرفت اگر شما معرفت و محبت به دست آوردی و اون خاک را زیارت کردی اون وقت هم به ثواب ماه رمضان و هم زیارت حج هم نصیبت شده، هم این دعاهایی که کردی دل به وقوف حقیقی یار بدهی. □یعنی می‌گوید اگر شما به معنویت ماه رمضان راه یافتی همه چیز داری اما اگر به ظاهر دل خوش کردی و غروری هم نصیبت شد و معرفتی هم نصیبت نشد که ترک فلک غارت کرده و برده؟ ○وقوف دل که به کوی تو مستدام افتاد ○طواف کعبه چه حاجت که تو حجاز منی خداوند حجاز است. □استاد بنابراین اینکه مولا می‌فرماید صیامُ الفکر عن الاثام اَفضَلُ مِن صیامٌ البطن عن الطعام. □یعنی فکرت را پاک کن نه فکر تخیل آلوده، جهل آلوده، به نفسانیات آغشته شده فکر هم باید روزه داشته باشد، یعنی فکر پاک، فکر متخیل، وهم آلودو نفس آلوده نباشد این است و روزه تنها نخوردن ظاهری نیست بلکه امساک از نگاه بد، فکر بد، باید باشد امساک در همه‌ی شئون وجودی. اینجا حافظ از ظاهر و باطن ماه رمضان صحبت می‌کند. یک ظاهر است که گرسنه و تشنه‌ای اما فکر و گوش و چشم و... روزه بوده صیام فکر از آفات بد و چشم و منظره‌های نامناسب و گوش و شنیدن کلمه‌های مزعششخرف و نامطلوب، اینهاست که ترک فلک نمی‌تواند غارت کند حدیثی دیگر هست از مولا علی که خداوند برای هر عمل عبادی جزایی می‌دهد اما جزای روزه می‌گوید من خودمم ،الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أجْزَی بِه‏ یعنی خود من جزاتم یعنی چه؟ یعنی همون معرفت یعنی من را شناختی حالا یعنی به اون معرفتی که از راه روزه به دست آوردی حالا من جزاتم به خدا رسیدی. شستشوی ظاهری کردی اما شستشوی باطنی هم کردی ؟و اگر کرده باشی آن گاه به مقاماتی رسیدی و خاک میکده‌ی عشق را زیارت کردی. ○مقام اصلی ما گوشه' خرابات است ○خداش خیر دهاد آن که این عمارت کرد □اصلی در مقابل فرعی می‌گوید ظاهر اصل نیست باطن اصل است و گوشه‌ی خرابات هم ترک تعلقات است تعلقات دنیوی، نفسانی، شیطانی و رند کسی است که از این تعلقات برهد و ترک بکند می‌گوید مقام اصلی ترک این تعلقات است نه فقط نخوردن و نیاشامیدن تنها نیست مقام اصلی ما گوشه‌ی خرابات است و ترک عبادت است. خدا خیر دهد یعنی هر کسی این خانه‌ی خرابات را درست کرد یعنی کسی که راه خرابات‌نشینی و ترک تعلق را به ما آموخت خدا جزای خیر بهش بدهد که جز ترک تعلق برای وصول به حق راه دیگری نیست. @mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ» @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حضرت استاد صمدی آملی مدظله: ! ▪️گريه در خلوت قابليت می‌آورد ▪️خواستن، قابليت می‌آورد ، ▪️طلب، قابليت مي‌آورد ؛ ▪️سعه وجودی می‌آورد ▪️اين كه بخواهی بنشينی و هيچ كاری نفرمايی ، قابليت به دست نمی‌آوری فاعل بر بی‌قابليت افاضه نمیكند. امتحانها برای بيشتر شدن قابليت است گريه برای بيشتر شدن قابليت است راهی نداريم گريه را هم خداوند پيش مي‌آورد. ▪️گريه هم كه پيش می‌آيد چه خوش که پيش می‌آيد چرا كه فرمودند : تا حسن را "تاج فقر" و "ملك آه" و "جيش اشكست" فخر بر صد تاج و ملك و جيش شاهانست ياران ◾️منبع: حضور ومراقبت، استاد صمدی آملی حفظه الله◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
‍ □○دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - قسمت دوم○□ □اللَّهُمَّ ارزُقني التَّجافي عَن دار
‍ ◾️دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - قسمت پایانی◾️ 3⃣ وَ الاِسْتِعدادَ لِلمَوتِ قَبلَ حُلُولِ الْفَوتِ ▪️خدایا به ما روزی کن پیش از آنکه فوت ما فرارسد، آمادگی موت پیدا کنیم. غیر فوت است. موت، قطع تعلّق از دنیا و دامن برچیدن از دنیاست. امّا فوت، همان مرگی است که دست و پاهای شخص را رو به قبله دراز می کند و جنازه‌اش را دفن میکنند. موت قطع دلبستگی از دنیا و خیره نبودن بر این جلوه ی ناپایدار است. نگاه برداشتن از دنیا و دل شستن از محبّت دنیاست. ▪️خدایا استعداد موت را روزیِ ما کن؛ مثل غافلان موتمان، هنگام فوت فرانرسد. غافلان به موت اضطراری نائل میشوند؛ یعنی تا زنده اند، دل از این معشوقه ی طنّاز دنیا نمی کَنند. این معشوقه‌ی پیر فرتوت، با مشّاطه گری و آرایش سحرآمیز، چهره ی زشت و کریه خود را آراسته و به صورت یک نوعروس جوان دلربا درآورده است؛ والاّ باطن دنیا، بسیار زشت و پلید است. ▪️اکثریّت مردم که همین جلوه ی ظاهری را می بینند، گول آرایش و تزیین دنیا را می خورند و تا زنده اند، دل از محبّت دنیا نمی شویند؛ تا اینکه بالأخره حضرت عزرائیل برسد و آنان را به‌زور از آغوش این معشوقه بیرون کشد و به موت اضطراری نائل شوند. این متعلّق به اکثریّت خلق است که غافلند. امّا اقلّیّتی که به زشتی این عجوزه و عفریته و دیو وحشتناک، پی بردند و دانستند زیبایی و جذّابیت او حقیقتی ندارد، با اختیار از آغوش او بیرون ‌آمدند. ▪️آنان به پست و مقام، نام و شهرت، لذّت و شهوت و تمام این چیزهای خیالی دل نمی‌بازند؛ درمی‌یابند که دنیا نیست، و با سحر، خود را هست جلوه میدهد؛ پس درحالی که زنده هستند، دل از محبّت دنیا میشویند و به موت نائل می‌شوند. ▪️تعلّق حجاب است و بی‌حاصلی ▪️چو پیوندها بگسلی، واصلی ▪️پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: مُوتُوا قَبلَ اَن تَمُوتُوا ؛ قبل از آنکه به اضطرار و اجبار، شما را به موت نائل کنند؛ با اختیار از موت استقبال کنید؛ و استعداد موت در خود ایجاد کنید. یعنی دلبستگی و چسبندگی به دنیا از بین برود؛ نه اینکه بمیریم. ⁉️ چرا مرگ و جدا شدن از دنیا سخت و دردناک است؟ چون به دنیا چسبیده‌ایم، کنده شدنمان دردناک و وحشتناک می‌شود. گفتیم مثل چسب زخمی که به قسمتی از پوست بدن که مو دارد، چسبیده است. وقتی می خواهند این چسب را بکنند، با هر تکان چندین مو از ریشه کنده می‌شود. انسانی که ذرّه ذرّه و سلّول سلّول وجودش به دنیا چسبیده، وقتی میخواهند همه ی وجودش را از دنیا بکنند چه درد وحشتناکی دارد! سختی جان دادن به‌دلیل دلبستگی به دنیا و محبّت دنیاست. ◾️در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ٢٧ مهر ٨٥◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️انسان باید دائم الذکر باشد! زیرا کسی که دائم الذکر باشد، همواره خود را در محضر خدا می بیند و پیوسته با خدا سخن می گوید. ◾️آیت الله العظمی بهجت (ره) ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️مراقبات شب آخر ماه مبارک رمضان ▪️شب بسيار مباركى است و براى اين شب چند عمل وارد شده است: ▪️ : غسل. ▪️ : زيارت امام حسين عليه السّلام. ▪️ : خواندن سوره هاى «انعام» و «كهف» و «يس» و گفتن صد مرتبه: ▪️ أسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ ▪️ : اين دعا را كه شيخ كلينى از امام صادق عليه السّلام روايت كرده بخواند: ▪️اللَّهُمَّ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ وَ أَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ يَا رَبِّ أَنْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِی هَذِهِ أَوْ يَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ لَكَ قِبَلِی تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُرِيدُ أَنْ تُعَذِّبَنِی بِهِ يَوْمَ أَلْقَاكَ ▪️خدايا اين است ماه رمضان، كه قرآن را در آن نازل كردى، اينک در حال گذشتن است، و من به ذات كريمانه‌ات پناه می‌آورم از اينكه سپيدۀ اين شب طلوع كند، يا ماه رمضان بگذرد، و نزد تو برايم نتيجۀ كار ناشايست يا گناهى باشد كه بخواهى مرا به سبب آن، روزى كه ملاقاتت كنم عذاب نمايى. ▪️ : بخواند: ▪️یا مُدَبّرَ الاُموُرِ، یا باعِثَ مَن فی القُبُور، یا مُجری البُحُور، یا مُلَیَّن الحَدیدِ لِداوُد، صَل عَلی مُحَّمد وَافعَل بی کَذا وَ کَذا (به جاى «كذا و كذا» حاجات خود را بخواهد) ▪️ : ماه رمضان را با دعاهاى وداع، وداع گويد: دعاهايى كه شيخ كلينى و شيخ صدوق و شيخ مفيد و شيخ طوسى، و سيّد ابن طاووس نقل كرده‌اند و شايد بهترين آنها دعاى چهل و پنجم صحيفۀ كامله باشد. ▪️سيّد بن طاووس از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه هر كس در شب آخر ماه رمضان، آن ماه شريف را وداع گفته و بگويد: ▪️اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِی لِشَهْرِ رَمَضَانَ وَ أَعُوذُ بِكَ أَنْ يَطْلُعَ فَجْرُ هَذِهِ اللَّيْلَةِ إِلا وَ قَدْ غَفَرْتَ لِی ▪️خدايا اين ماه را آخرين بار روزه‌ام در ماه رمضان قرار مده، و به تو پناه می‌آورم از اينكه سپيدۀ اين شب سر زند، مگر اينكه مرا آمرزيده باشى. پيش از آنكه سپيده بر آيد، حق تعالى او را بيامرزد، و توبه و بازگشت نصيب وى كند. ▪️سيّد بن طاووس و شيخ صدوق از جابر بن عبدالله انصارى روايت كرده‌اند كه در جمعۀ آخر ماه رمضان خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم رسيدم، چون نظر آن حضرت بر من افتاد، فرمودند: اى جابر اين آخرين جمعه از ماه رمضان است، پس آن را وداع كن و بگو: ▪️اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِی مَحْرُوما ▪️خدايا اين ماه را آخرين بار روزه‌داری ما قرار مده، و اگر قرار دادى پس مرا رحمت شده قرار بده و محروم از رحمت قرار مده. ▪️زيرا كه هر كه اين دعا را در اين روز بخواند به يكى از دو خصلت نيكو ظفر مى‌يابد؛ يا به رسيدن ماه رمضان آينده يا به آمرزش خدا و رحمت بى‌انتها. ▪️ : سيّد بن طاووس و كفعمى از حضرت رسول صلّى الله عليه و آله و سلّم روايت كرده‌اند كه فرمودند: هر كه در شب آخر ماه رمضان، ده ركعت نماز و هر دو رکعت به یک سلام بخواند و در هر ركعت: ▪️سوره «حمد» ۱ بار ▪️سوره «توحید» ۱۰ بار و در هر يك از ركوع و سجود ده مرتبه بگويد: ▪️سبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ ▪️و هنگامی كه از ده ركعت فراغت يافت هزار مرتبه استغفار كند. ▪️و پس از استغفار سر به سجده گذارد و در حال سجده بگويد: ▪️يا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا رَحْمَانَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ رَحِيمَهُمَا يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ يَا إِلَهَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ تَقَبَّلْ مِنَّا صَلاتَنَا وَ صِيَامَنَا وَ قِيَامَنَا ▪️سوگند به كسی كه مرا به راستى به پيامبرى مبعوث كرد، كه جبرئيل مرا از اسرافيل خبر داد و اسرافيل از پروردگار خود، كه سر از سجده برنداشته، خدا او را بيامرزد، و ماه رمضان را از او قبول كند، و از او درگذرد. ▪️و اين نماز در شب عيد فطر هم روايت شده است، ولى در اين روايت آمده است كه تسبيحات اربعه را در ركوع و سجود به جاى ذكر ركوع و سجود بخواند، و به جای «اغفر لنا ذنوبنا» تا آخر بگويد: ▪️اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ تَقَبَّلْ صَوْمِی وَ صَلاتِی وَ قِيَامِی ▪️گناهم را بیامرز، و روزه و نماز و شب زنده داری‌ام را بپذیر @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ ☑️شب عید فطر، آخرین فرصت برای جبران از دست رفته ها - ▪️شب عید فطر بسیار عظیم‌القدر است و بنا به روایات پهلو به پهلوی لیالی قدر میزند؛ با این امتیاز که لیلة القدر به‌صورت دقیق و معیّن شناخته‌شده نیست؛ امّا شب اوّل ماه شوّال قابل تشخیص است. ▪️این آخرين احتمال شب قدر و آخرین فرصت براي خسارت‌زدگان و محرومانی است كه خود را دست‌خالی می‌بینند. ▪️آستانه ی عید فطر نقطه ی پایانی ارزیابی ها و دغدغه ی خاطرهاست. ‼️ خدايا تو در اين ماه شيطان را در غل و زنجير كردی، درهای دوزخ را بستی، درهای بهشت را گشودی، ولی ما هيچ نكرديم. خدایا نکند دست رد بر سینه ی ما زده شود و جزو مردودان مدرسه‌ی ماه رمضان باشیم! ▪️در این شب به درگاه خداوند روی آوریم و برای بی‌توجّهی ها و تقصیرهایمان در هدر دادن لحظات بی‌نظیر ماه رمضان عذرخواهی و توبه و استغفار کنیم و از خدای متعال بخواهیم که در این فرصت آخر کار ما را و آشفتگی ما را سامان بخشد. ⭕️ مبادا تنبلی سراغ ما بیاید که بگذار افطار کنیم، بعد کمی استراحت، کمی صحبت و... دقایق گرانبهای شب عید فطر از دستمان برود. همین یک شب می‌توان کار را به سامان رساند. نباید مأیوس بود؛ دربرابر خدایی که حتّی دعای ابلیس را پس از آن تمرّد عجیب، رد نکرد، جایی برای یأس نیست. ادامه دارد... ◾️در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ۱۸ شهریور ۸۹◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
‍ ☑️شب عید فطر، آخرین فرصت برای جبران از دست رفته ها - #قسمت_اول ▪️شب عید فطر بسیار عظیم‌القدر است
‍ ☑️شب عید فطر آخرین فرصت برای جبران از دست رفته ها - ▪️وقتی ابلیس از فرمان خدا در سجده بر آدم سر باز زد و با خدای متعال به مقابله برخاست و امر الهی را مردود و نادرست ارزیابی کرد که: ▪️اَنا خَيرٌ مِنهُ‏ خَلَقتَني‏ مِن‏ نارٍ وَ خَلَقتَهُ‏ مِن‏ طينٍ‏: ▪️من از او برترم زیرا تو مرا از آتش آفریدی و او را از گِل، خدای متعال او را از درگاه خود راند: ▪️قالَ فَاخْرُج مِنها فَاِنَّكَ رَجيمٌ؛ وَ اِنَّ عَلَيكَ لَعنَتي‏ اِلىٰ‏ يَومِ الدِّينِ: بیرون شو که تو رانده‌ای و لعنت من تا روز داوری بر توست. ▪️آنگاه این موجود ملعون از خدای متعال درخواستی کرد: ▪️اَنظِرني‏ اِلىٰ‏ يَومِ يُبعَثونَ: تا روز محشر به من مهلت بده و نابودم نکن. ▪️خدای متعال حتّی دست رد بر سینه ی این ابلیس لعین نزد و فرمود: ▪️قالَ فَاِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرينَ؛ اِلىٰ‏ يَومِ الْوَقتِ الْمَعلُومِ: تو از مهلت یافتگانی؛ تا روزی که آن زمان معیّن فرارسد. در خانه‌ی خدا جای ناامیدی نیست؛ ▪️در این شب از پیشگاه خدای متعال تقاضا کنیم که از تمام تقصیرات ما در این ماه بزرگ چشم پوشی کند و ما را از جمله ی بخشودگان و رهاشدگان از بند آتش غضب و سخط خود قرار دهد.  ادامه دارد... ◾️در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ۱۸ شهریور ۸۹◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei