صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
☑️شخصیتی ستودنی
▪️شخصیت #آیت_الله_حسن_زاده ، یک شخصیت ستودنی است. این (ذلک فضل الله یوتیه من یشآء).* بالاخره کمتر کسی به این توفیقات دسترسی پیدا می کند. آنقدر #کتاب_شناس و #دوست_کتاب بود که یک وقتی به من می گفت: من چشمم را می بندم، شما هر #کتاب از این کتاب ها را بیاوری، من دست می کشم، می فهمم چه کتاب است؛ و همین طور هم بود. اینقدر با کتاب دلبسته بود! و در همان #حجره مشترکی که زندگی می کردیم، من شنیدم این (فصوص) خیلی کتاب علمی است. گفتم: علمای ما در فلان مَدرس (عروه) بحث می کنند، چرا فصوص بحث نمی کنند؟! این از همان دوران معالم خواندن ما بود.
_______________________________
* سوره مائده / آیه ۵۴
◾️سومین گردهمایی اساتید علوم عقلی و تجلیل از مقام علمی حضرت آیت الله حسن زاده آملی _ قم ؛ ۱۳۹۰/۰۳/۱۸◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
بسم الله الرحمن الرحیم
يَا أَيَّتُهَا النَّفسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً
▪️پرواز نادرۀ دوران، شاهین آسمان علم و عرفان، حضرت آیت السبحان، حسن حسن زاده آملی، رضوان الله تعالی علیه را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداء و تمامی ارادتمندان حضرتش تسلیت عرض نموده و جوار انبیاء و مرسلین، لا سیما خاتم النبیین و آله الطاهرین، صلوات الله علیهم اجمعین را برای آن عزیز سفر کرده و به مقصد و مقصود رسیده، از خدای منّان مسألت مینماییم.
◾️استاد مهدی طیّب◾️
۴ مهر ۱۴۰۰
@mohamad_hosein_tabatabaei
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
☑️آثار طهارت
◾️استاد حسن زاده آملى مى فرمودند◾️
▪️اساتيد ما مى فرمودند: در طهارت دقت داشته باشيد قدمى عاشقانه برداريد و صادقانه بياييد تا اينها را بچشيد.
▪️چند بار كه شكار كنيد به فهم اينها كمك مى كند يك جهش علمى پديد مى آيد و انسان مى شود مصداق «ان صلاتى و نسكى و محياى و مماتى لله رب العالمين ».
▪️وقف خالص الهى مى شود و سوز و گداز مى آيد و افاضات و اشرافات نصيبش مى شود.
@mohamad_hosein_tabatabaei
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
#عارف_و_عابد
▪️عابد ، کسی است که (علاوه بر واجبات ) بر انجام مستحبات نیز مواظبت داشته باشد .
▪️عارف کسی است که با فکر خود (با تمام وجود) به عالم جبروت رو کند و بدون وقفه در پی تابیدن نور حق در سر خویش باشد .
#علامه_حسن_زاده_آملی
◾️علامه حسن زاده آملی◾️
▪️طریقی که موجب رسیدن به مقصود و نیل به لقاءالله و معرفة الله است، سیر انفسی است. یعنی انسان باید کوه وجود خودش را به خوبی بکاود تا به معادن نهفته در آن دست بیابد.
☑️مجموعه مقالات
@mohamad_hosein_tabatabaei
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
☑️هیچ چیز را کوچک ندانید
▪️یک جمله مسیر تاریخ را تغییر میدهد نه تنها یک جمله بلکه یک صحنه مسیر را عوض میکند. حتی یک قیافه؛ مورخین می گویند اگر دماغ کلئوپاترا یک مقدار درازتر بود، مسیر تاریخ گونهای دیگر بود.
▪️کلئوپاترا معشوقه پادشاه فاتح بوده؛ اگر دماغش گونهای دیگر بود، آن پادشاه جور دیگری جنگ میکرد و فتوحات به گونهای دیگر بود پس تاریخ هم گونهای دیگر میبود.
▪️کوچکها را کوچک ندانید. هیچ چیز را کوچک ندانید. هر جملهای جایگاه خودش را دارد. یک جمله میتواند سرنوشت تاریخ را عوض کند.
#دکتر_دینانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
#تٱملی_در_زیارتنامۀ_اربعین
■امام حسین علیه السّلام در آن فضای اختناق آنقدر شفّاف، حقّ و باطل را روشن و رسالت سنگین انسانهای اهل ایمان را تبیین کردند که دیگر برای کسی عذر و بهانهای نماند ...
#اربعین _حسینی
@mohamad_hosein_tabatabaei
■یکی از معانی زیارت اربعین همین است که دوستِ حضرت اباعبدالله علیه السلام در این چهل روز با یاد و محبت و اشک ریختن برای حضرت چهله ای می نشیند و در این دوره حجب از دل او برطرف می شود و در نهایت او در اربعین به زیارت باطنی حضرت در آینۀ دل نائل می گردد.
■●استاد مهدی طيب _ جلسه ٣٠ ديماه ٨۹●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
#نکته_ناب
#بسمه_تعالی_شانه
■سیر تمام ممکنات و موجودات من الامام الی الامام است لذا انسان کامل همه را به سوی خویش دعوت کرده است، «وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» (شوری/۵۲)
■صراط مستقیم ولایت الهیه است و پیامبر خاتم همه را بدان صراط دعوت کرده است. داعی مدعو را به سوی خویش دعوت میکند و معنی ندارد به غیر خود دعوت کند مگر آنکه از غیر نیابت بگیرد.
■امام، مطلق موجودات خاصه انسانها را به سوی قلهای که خود بر آن ایستاده میخواند و آن طود اعظمی است که ورای آن عبادانی نیست مگر ذات غیبی. چون مبداء صدور همان کوه اعظم است و همهی ممکنات چون سیل از او جاری شدهاند صیرورت و غایت همه به همان سو میباشد فهم مبداء الوجود و غایته.
■امام اما احدی را به ذات غیبی دعوت نکرده است چون چنین دعوتی محال است، «يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ» (آلعمران/۳۰) حق متعال به پیامبر خاتمش صلی الله علیه و آله فرمود: «إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ» (قصص/۵۶)... تو نمیتوانی هر کس را که دوست داری به ذات غیبی لابشرط مقسمی هدایت کنی اما به سبب مظهریت اسم جامع الله، هر که را بخواهی به مرتبهی تعین اول و جلوات او دعوت کن.
■پیامبر صلی الله علیه و آله هم فرمود: «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» یعنی تعین اول اللهِ احد است لذا او همگان را به سوی حقیقت انسانی محمدیه صلی الله علیه و آله دعوت فرموده است.
■تعین اول یا صادر نخستین، جلوهی اول ذات است و همهی کثرات به سبب تجلی مقدس او در مرتبهی واحدیت و الوهیت از وحدت صادر میشوند. «کُلُّکُمْ راعٍ، وَ کُلُّکُمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ» ( بحارالانوار، ج۷۲، ص۳۸). این مسئولیت در قبال رعایا مظهریت امام مر اسم جامع راست که باذن الله ممکنات را ربوبیت میکند.
■پس اربعین حسینی که سیر من الحسین الی الحسین علیه السلام است ناظر به این معنای بلند است، فاغتنم.
یک نکته از این معنی
گفتیم و همین باشد
اربعین ۱۴۴۲ ه ق
#ح_م
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
▪️هرجا روی برگردانی از خودت، از خودبینیهای خودت، همانجا وجهالله را خواهی دید...
▪️توجّه و فریب دنیا، این است که انسان آخرتش را به دنیا بفروشد، آنچه که جنایت بینظیر در کل تاریخ را سبب شد دنیاپرستی و دنیاطلبی مردم بود...
◾️استاد مهدی طیّب
#اربعین_حسینی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 25-19 آل عمران ، قسمت دوم بخش پنجم2⃣ ● بحث روايتى بنابراين حديث مورد بحث با احاديثى كه مى گ
● آيات 27 - 26، سوره آل عمران ، قسمت اول، بخش اول
قُلِ اللَّهُمَّ مَلِك الْمُلْكِ تُؤْتى الْمُلْك مَن تَشاءُ وَ تَنزِعُ الْمُلْك مِمَّن تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَن تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَن تَشاءُ بِيَدِك الْخَيرُ إِنَّك عَلى كلِّ شىْءٍ قَدِيرٌ(26)
تُولِجُ الَّيْلَ فى النَّهَارِ وَ تُولِجُ النَّهَارَ فى الَّيْلِ وَ تُخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ تُخْرِجُ الْمَيِّت مِنَ الْحَىِّ وَ تَرْزُقُ مَن تَشاءُ بِغَيرِ حِسابٍ(27)
● ترجمه آیات
بگو (اى پيامبر) بارالها اى خداى ملك هستى ، به هركس بخواهى ملك و سلطنت مى دهى و از هركس بخواهى مى گيرى و به هركس بخواهى عزت و اقتدار مى بخشى و هر كه را بخواهى خوار مى كنى ، خدايا هر خير و نيكوئى بدست تو است و تو بر هر چيزى توانائى (و من كه سراپا حاجتم ديگر چه بگويم ) (26)
تو شب را در روز نهان سازى و روز را در شب فرو مى برى و زنده را از مرده و مرده را از زنده برانگيزى و به هركس بخواهى روزى بى حساب مى دهى (چون كسى از او طلبكار نيست تا بحساب طلبش روزيش دهد) (27).
● بیان آیات
اين دو آيه خيلى با آيات قبل كه درباره اهل كتاب و مخصوصا يهود بود بی ارتباط نيست ، چون اين دو آيه مشتمل است بر تهديد يهود به عذاب دنيا و آخرت ، و يكى از عذابها همين است كه خدا ملك را از ايشان سلب كرد،
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 201
و ذلت و مسكنت را تا روز قيامت بر آنان حتمى نمود، و نفسشان را قطع كرد، و استقلال در زندگى و سرورى را از ايشان سلب كرد.
علاوه بر اينكه غرض اين سوره به بيانى كه در آغاز گذشت اين بود كه بفهماند خدا قائم بر خلق عالم و تدبير آن است ، پس مالك ملك او است ، و او است كه ملك را به هركس بخواهد مى دهد، هر كه را بخواهد عزت مى بخشد، و كوتاه سخن آنكه تنها كسى كه به هركس بخواهد خير دهد مى تواند بدهد او است ، و تنها او است كه ملك و عزت و هر چيز ديگر را از هركس بخواهد مى گيرد، پس مضمون دو آيه مورد بحث خارج از غرض سوره نيست .
قُلِ اللَّهُمَّ مَلِك الْمُلْكِ
در اين آيه خداوند رسول گرامى خود را امر مى كند به اينكه به خدائى پناهنده شود كه تمامى خيرها به طور مطلق به دست او است و قدرت مطلقه خاص او است ، تا از اين ادعاهاى موهومى كه در دل منافقين و متمردين از حق (از مشركين و اهل كتاب ) جوانه زده ، و در نتيجه گمراه و هلاك شده اند، نجات يابد، آرى اينان براى خود ملك و عزت فرض كردند، و خود را بى نياز از خدا پنداشتند، و خدا آن جناب و هركس ديگر را امر مى كند به اينكه نفس خود را در معرض افاضه خدا، كه مفوض هر خير و رازق بى حساب هر روزى خوار است قرار دهد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
◾️بهمناسبت شهادت حضرت زید فرزند امام سجاد علیهالسلام(۳ صفر ۱۲۰ قمری)
حضرت آیتالله بهجت قدسسره◾️
▪️منقول است که بعد از شهادت زید رحمهالله، خدا به هلاکت بنیامیه اذن داد.
▪️پس از شهادت زید، امام صادق علیهالسلام درباره او فرمود:
«رَحِمَ الله عَمی زَیداً! لَوْ ظَفَرَ، لَوَفی بِنا؛
خدا عمویم زید را رحمت کند! اگر پیروز میشد، قطعاً به ما وفا می کرد.
◾️وسائل الشیعه، جلد۱۵ص۲۷۱◾️
▪️شخصی از حضرت آیتالله بهجت سؤال کرد: «آقا، من فرصت نمیکنم که هر روز این زیارت(عاشورا) را با صد لعن و صد سلام بخوانم، چه کنم؟»
▪️ایشان راه چارهای به او نشان دادند و فرموند: «زیارت عاشورای مختصره» را بخوانید. [منظور زیارتی است که در فضیلت و ثواب مانند زیارت عاشورا است، ولی صد لعن و سلام را ندارد. این زیارت در مفاتیحالجنان، پس از زیارت عاشورا با نام «زیارت عاشورای غیرمعروفه» آمده است. ..]
◾️برگرفته از کتاب رحمت واسعه، ص٢٢◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#حسین_منی_و_انا_من_حسین ☑️قسمت ۳۹ ▪️به هر طرف که بنگری تجلی انسان کامل است. فَأَيْنَمَا تُوَلُّ
#حسین_منی_و_انا_من_حسین
☑️قسمت ۴۰
قَالَ سَیّد الکُونَین: «حُسَيْنٌ مِنِّي وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ»
▪️حضرات اهلبیت علیهم السلام در مرتبهی نورانیت خود با هم یکی هستند و نور واحد میباشند که این نور واحد از حق متعال مشتق شده است. همچنین ایشان در عالم فعل و در مرتبهی ظهور در عالم طبیعت نیز به حیث دارا بودن کمالات یک حقیقتند اما بر هرکدام از آن ذوات اقدس، برخی اسماء و صفات غالب است و بسته به آن صفت و مشخصه، ظهور متفاوتی دارند.
▪️میخواهیم به موضوع اشتقاق نور اهلبیت علیهم السلام از حق متعال بپردازیم. این نور واحد از ذات حق متعال و خدای نظام هستی که حقیقتی واحد است مشتق شده است. اشتقاق ادبی، نمودار و نمونهای از این اشتقاق حقیقی است چون در سلسلهی طولی عالم وجود، در جمیع احکام، حقیقت و رقیقت از همدیگر حکایت میکنند، یعنی آنچه که در عالم طبیعت هست نمونه و نموداری از عالم حقیقت است. در اشتقاق ادبی نیز میبینیم که اسم و فعل مشتق از مصدر است. مصدر اصل است و اسم و فعل هرچه دارد از مصدر خودش دارد و از آن مشتق شده است. مثلا همین مصدر فعل که جزو اصلی ترین موضوعات در علم نحو است و بیشتر علما نیز همین را به عنوان مثال قرار میدهند. تعینات مختلفی از این فعل که مصدر است ظاهر شده است. از آن حیثی که این مصدرِ فعل، انجام دهنده است، به او فاعل میگویند، از آن حیثی که مورد فعل واقع میشود به او مفعول میگویند و... .
▪️به همین وزان، نظام هستی و عالم وجود یک خدایی دارد که این خدا مصدر و مبدأ همهی امور است و از این مصدر، افعال و اسمائی صادر و مشتق شده است. بزرگترین اسمی که از حق متعال صادر شده، این نور واحد است و همهی افعال و اسماء و سطور و کلمات وجودی از این اسم اعظم مشتق شدهاند؛ «نَحنُ صَنائِعُ رَبُّنا وَ الخَلقُ مِن بَعدُ صَنائِعُنا». این حدیث را هم حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام در نامهای که به معاویه نوشتهاند بیان فرمودهاند و هم در توقیع شریف حضرت بقیةالله الاعظم روحی فداه، این حدیث از ناحیه مقدسه حضرت صادر شده است. «نَحنُ صَنائِعُ رَبُّنا» یعنی ما از حق متعال مشتق شدهایم و «وَ الخَلقُ مِن بَعدُ صَنائِعُنا»، همهی مخلوقات از ما اعنی از نور ما مشتق شدهاند. شاعر میگوید
مصدر به مثل هستی مطلق باشد
عالم همه اسم و فعل مشتق باشد
▪️اگر بخواهیم مثل بزنیم، هستی مطلق و خلیفهی هستی مطلق و نور واحد و نور ائمهی اطهار علیهم السلام در مثل مصدر هستند و عالم و تمام مخلوقات فعل و اسم هستند که از این مصدر مشتق شدهاند و شراشر وجودی آنها همان مصدر است و از خودشان هیچ ندارند.
چون هیچ مثال خالی از مصدر نیست
پس هرچه در او نظر کنی حق باشد
▪️در علم نحو نیز ریشهی اسم و فعل به مصدر بازمیگردد، «كُلُّ شَيْءٍ يَرْجِعُ إلَي أصْلِه». تا مصدر واژهای را نفهمی، معنای آن را نیز نمیفهمی، این مصدر است که معنا میدهد. عالم نیز همینگونه است، شراشر عالم وجود و معنای آن از حق متعال است. همهی اسماء، کلمات، مخلوقات، مخلوقات عالم عِلوی، مخلوقات عالم سِفلی، ملائکةالله، اسماء و صفات حسنای الهی، همگی از حق متعال و از این نور واحد مشتق شدهاند...
#ح_م