eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
● آيات 32 - 28 آل عمران ، قسمت اول بخش اول لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَفِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِ
آیات 32-28 آل عمران ، قسمت اول بخش دوم ● معناى جمله ((مؤمنان كافران را اولياى خود نگيرند)) لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَفِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ كلمه اوليا جمع كلمه ((ولى )) است ، كه از ماده ولايت است ، و ولايت در اصل به معناى مالكيت تدبير امر است ، مثلا ولى صغير يا مجنون يا سفيه ، كسى است كه مالك تدبير امور و اموال آنان باشد، كه خود آنان مالك اموال خويشند، ولى تدبير امر اموالشان به دست وليشان است . اين معناى اصلى كلمه ولايت است ، ولى در مورد حب نيز استعمال شده ، و به تدريج استعمالش زياد شد، و اين بدان مناسبت بود كه غالبا ولايت مستلزم تصرف يك دوست در امور دوست ديگر است ، يك ولى در امور مولى عليه (يعنى كسى كه تحت سرپرستى او است ) دخالت مى كند، تا پاسخگوى علاقه او نسبت به خودش باشد، يك مولى عليه اجازه دخالت در امور خود را به وليش مى دهد، تا بيشتر به او تقرب جويد، اجازه مى دهد چون متاثر از خواست و ساير شئون روحى او است ، پس تصرف محبوب در زندگى محب ، هيچگاه خالى از حب نيست . در نتيجه اگر ما كفار را اولياى خود بگيريم خواه ناخواه با آنان امتزاج روحى پيدا ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 237 كرده ايم ، امتزاج روحى هم ما را مى كشاند به اينكه رام آنان شويم ، و از اخلاق و ساير شئون حياتى آنان متاثر گرديم ، (زيرا كه نفس انسانى خو پذير است )، و آنان مى توانند در اخلاق و رفتار ما دست بيندازند دليل بر اين معنا آيه مورد بحث است ، كه جمله ((من دون المؤمنين )) را قيد نهى قرار داده ، و مى فرمايد مؤمنين كفار را اولياى خود نگيرند در حالى كه با ساير مؤمنين دوستى نمى ورزند، كه از اين قيد به خوبى فهميده مى شود كه منظور آيه اين است كه بفرمايد اگر تو مسلمان اجتماعى و به اصطلاح نوع دوست هستى ، بايد حداقل مؤمن و كافر را به اندازه هم دوست بدارى ، و اما اينكه كافر را دوست بدارى ، و زمام امور جامعه و زندگى جامعه را به او بسپارى و با مؤمنين هيچ ارتباطى و علاقه اى نداشته باشى ، اين بهترين دليل است كه تو تا كفار سنخيت دارى و از مؤمنين جدا و بريده اى و اين صحيح نيست پس زنهار بايد از دوستى با كفار اجتناب كنى . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️..در منطق اهل علم و ولایت ، انسان به نور تعریف شده است واین نور از دو چیز پدید می آید :یکی دانش ، و دیگر کردار شایسته. گویا همه چیز باید از زوج باشد ، چه رستنی ، چه حیوانی و چه غیر آنها ، حتی نور برق که از دو سیم مثبت و منفی است ، حتی در نظام عالم کرات را باید با یکدیگر همین حالت باشد، چنان که ملای رومی گوید: آسمان مرد و زمین زن در خرد آنچه آن انداخت این می پرورد ◾️سلسله ی جلیله اهل عرفان را بحثی در نکاح ساری در موجودات است و در این ازدواج روح با تن ، که شبستری بدان اشارت کرد دیگر استوانه های دانش در آیت "علّم آدم الاسماء " که در آدم تعلیم به کاررفته و در ملک "عرض" و " انباء" ، اشارتی لطیف دارند. ◾️آنکه بابا افضل گفت :از خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی ، و یا بقول شبستری بجو از خویش هرچیزی که خواهی ، سخنی سخت استوار است.و این عبارات هم رویی به ظاهر دارند و هم رویی به باطن ، همچون خود انسان ، بلکه و جز آن از دیگر آفریده ها که رویی بدین سوی و رویی بدان سوی . هیچ دانشی به اهمیت این دانش که معرفة النفس است ، نیست. همه علوم عقلی مبتنی بر آن است. لذاهمه ی معلمان حقیقی و مکملان نفوس انسانی ، بشر را به مطالعه ی کتاب تکوینی ذات شان ، که همان معرفة النفس است ، ارجاع فرموده اند. و چون علم و عمل انسان سازند و متن صحیفه ی ذات انسان و عین کتاب حقیقت او می گردند ، سر انجام در آگاهی او به آنچه اندوخت و آن شد نیز ارجاع به کتاب نفسش می دهند که هر چه در وی نوشت همان است و به وی می گویند :" اقرا کتابک کفی بنفسک الیوم علیک حسیبا " ◾️دروس معرفت نفس/درس صد و بیست و هفتم ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حضرت زهرا سلام الله علیها؛ حقیقت سلام - ۱◾️ ◾️وجود مقدّس فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها به تعبیری که از امام صادق علیه السّلام روایت شده است، حقیقت لیلة القدر است. امام صادق فرمودند: ◾️«اَللَّیلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللهُ» لیلة القدر یعنی فاطمه‌ی خدا؛ و این لیلة القدر در همه‌ی هستی مخفی است. همه‌ی ابعاد وجودی او مخفی و اسرارآمیز است؛ سِرُّ الله است؛ «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛ لیلة القدری که «سَلَامٌ»؛ حقیقتِ سلام، فاطمه‌ی زهرا است؛ اگر خدای متعال به أنبیاء عظام سلام می‌کند: «سَلَامٌ عَلَىٰ نُوحٍ فِي الْعَالَمِينَ»، «سَلَامٌ عَلَىٰ مُوسَىٰ وَ هَارُونَ»، حقیقتِ این سلام، اَنوار فاطمی است که متوجّه پیامبران می‌کند؛ حقیقت سلام به تصریح قرآن کریم، فاطمه‌ی زهراست؛ «سَلامٌ هِيَ»؛ او، یعنی لیلة القدر، سلام است؛ و وقتی لیلة القدر فاطمه‌ی خداوند باشد، پس فاطمه‌ی خداوند، سلام است. ◾️همه‌ی آفرینش با سلام آفریده شده است و با سلام بقاء پیدا می‌کند و به سلام برمی‌گردد.... ◾️استاد مهدی طیّب۸۹/۰۲/۰۹◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
‍ ☑️مناجاة الشاكين (قسمت سوم) ◾️إِلٰهِى إِلَيْكَ أَشْكُو قَلْباً قاسِياً مَعَ الْوَسْواسِ مُتَقَلِّ
‍ ☑️مناجاة الشاكين (قسمت پایانی) ◾️إِلٰهِى لَاحَوْلَ لِى وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِقُدْرَتِكَ، وَلَا نَجاةَ لِى مِنْ مَكارِهِ الدُّنْيا إِلّا بِعِصْمَتِكَ، فَأَسْأَلُكَ بِبَلاغَةِ حِكْمَتِكَ، وَنَفاذِ مَشِيئَتِكَ، أَنْ لَاتَجْعَلَنِى لِغَيْرِ جُودِكَ مُتَعَرِّضاً، وَلَا تُصَيِّرَنِى لِلْفِتَنِ غَرَضاً، وَكُنْ لِى عَلَى الْأَعْداءِ ناصِراً، وَعَلَى الْمَخازِى وَالْعُيُوبِ ساتِراً، وَمِنَ الْبَلاءِ واقِياً، وَعَنِ الْمَعاصِى عاصِماً، بِرَأْفَتِكَ وَرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. ◾️خدایا توان و نیرویی برای من جز به قدرت تو نیست، راه نجاتی از گرفتاری‌های دنیا جز حفظ و نگهداری تو برایم نمی‌باشد، از تو می‌خواهم به رسایی حکمتت و نفوذ اراده‌ات که مرا جز جود و بخشندگی‌ات در معرض چیزی قرار ندهی و هدف فتنه‌ها نگردانی و بر ضد دشمنانم یاور باشی و پرده‌پوش رسوایی‌ها و عیوبم گردی و از بلا نگهدار و از گناهان بازدارنده‌ام باشی، به مهر و رحمتت ای مهربان‌ترین مهربانان. @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️خوب است پیروان سایر ادیان خبر ندارند که امّت پیغمبر آخرالزّمان، با آن همه مهربانی و خیرخواهی پیامبر برای امّتش، با دختر پیغمبرشان و با فرزندان او چه کردند، و الاّ این امّت تا قیامت نمی‎توانست سرش را پیش سایر امّت‎ها بلند کند. خدا این ننگ را از نظر سایر امم پوشاند. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️فرزند فاطمه بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ ◾️علیاحضرت زینب ، نخستین دختری است که از فاطمه (سلام الله ) به دنیا آمده ، و او پس از امام حسن و امام حسین (علیهم السلام ) بزرگترین فرزندان فاطمه (سلام الله ) بوده ، و نیز گفته اند : دلیل بر آن است که راویان حدیث و بیان کنندگان اخبار در ایام اضطهار - یعنی روزگار غلبه و چیرگی ظلم و ستم ستمگران بر مؤ منین - هر گاه می خواستند از امیرالمؤمنین علی (علیه السلام ) روایتی نقل کنند می گفتند : این روایت از ابی زینب است ، و اینکه امیرالمؤ منین (علیه السلام ) را به این کنیه می نامیدند ، برای آن است که زینب کبری (سلام الله ) پس از امام حسن و امام حسین - علیهماالسلام - بزرگترین فرزندان آن حضرت بوده ، و امیرالمؤ منین (علیه السلام ) نزد دشمنانش به این کنیه معروف نبوده است . @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️..بدانكه نفوس ناطقه انسانى و طبايع بنى آدم سخت متفاوت است : بعضى از جنس عليين اند كه بالطبع عاشق عروج بسوى خداوند ذوالمعارج ، و بى اعتناء بزخارف دنيا و لذائذ حيوانى اند . و بعضى دوستدار حيوة فانيه و عاريه چند روزه اينجا و دل بدان باخته اند " ان هؤلاء يحبون العاجلة و يذرون وراء هم يوما ثقيلا "( هل اتى ۲۸). انبيا چون جنس عليين بدند سوى عليين ز جان و دل شدند كافران چون جنس سجين آمدند سنج دنيا را خوش آئين آمدند ( عارف رومى ) ◾️و از اينان تا آنان اختلاف مراتب و تفاوت درجات بيشمار است.حال فارابى گويد: پس اگر از قطع علائق بدنى و عوائق ظلمانى ، و از دورى مشتهيات نفسانى رنج مى برى و احساس تألم مى كنى پس واى بر تو كه اين تألم از مفارقت و محرومى و تأسف از حالات گذشته علامت شقاوت نفس تو است. پس معلومت باد كه لائق به مقام قرب حضرت ذوالجلال والاكرام نيستى و رستگار نمى شوى. ◾️و اگر از اين تجرد و قطع علائق آسوده خاطر و خرسندى پس خوشا بحالت كه نيكبختى . و اين دليل و نشانه سعادت نفس تو است و دانسته مى شود كه از لطائف نورانيه الهيه است پس در اين حال با اينكه در بدنت هستى گويا در بدنت نيستى و گويا در صقع ملكوتى ، پس مينگرى آنچه را كه نه چشمى ديده است و نه گوشى شنيده است و نه بر قلب بشرى خطور كرده است. ◾️نصوص الحکم بر فصوص الحکم استاد علامه حسن زاده آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️باید نصّ شریف: " الذین اذا اصابتهم مصیبه قالوا انا للّه و انّا اليه راجعون " را شیوه ی خود ساخت تا از فوائد: "اولئك علیهم صلوات من ربهم و رحمه و اولئک هم المهتدون " مستفید شد. بدیهی است که همواره آدمی در معرض حوادث ، و همیشه قفای مرگ و اجل در قفای اوست.چاره جز این نیست که: سر قبول بباید نهاد و گردن طوع که هرچه حاکم عادل کند همه داد است خوشا اهل ولا که صاحب مقام صبر و رضایند و به زبان حال مترنم که: من از درمان و درد و وصل و هجران پسندم آنچه را جانان پسندد این گروه آمنین اند. ◾️نامه ها برنامه ها استاد علامه حسن زاده آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️ظهور فردی مقدّمه‌ی ظهور عمومی است؛ اینکه امام کاظم‌(علیه السلام) فرمودند حضرت مهدی ارواحنافداه به سیصدوسیزده یار نیاز دارند؛آیا می‌شود کسی یار برجسته‌ی آن حضرت باشد و ایشان را نبیند؟ سیصدوسیزده نفر ابتدا باید به ظهور انفسی نائل شوند و از لاک غیبت بیرون آیند و به فضای نورانی و معطّر ظهور راه پیدا کنند و به‌گونه‌ای پرورش یابند که در عالَم جز آن حضرت چیزی نبینند؛ تا پس از آن، ظهور آفاقی رخ دهد و قیام حضرت برای حاکمیّت توحید و عدالت و نیکی و امنیّت و پاکی و محبّت واقع شود. ◾️به لحاظ دیگر نیز دیدار باطنی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مراتبی دارد. این مراتب شامل ، ، و درنهایت است. مرتبه‌ی معاینه‌ دیدن حقیقت آن حضرت در اوج کمال شهود است که امر بسیار خطیری است. ممکن است شخص در رؤیا یا مکاشفه یا مشاهده حضرت حجّت‌(علیه السلام) را ببیند؛ امّا این دیدار صددرصد و ناب نیست. دیدار واقعی دیدار بالمعاینه است که آمادگی خاصّ و فوق‌العاده‌ای می‌طلبد.دیدن حقیقت نورانیّه‌ی امام عصرارواحنافداه بالمعاینه همان است که امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) فرموده‎‌اند: معرفت من به نورانیّت معرفت خداوند عزّوجلّ است. ◾️استاد مهدی طیب، ص۲۵۳◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️ذکر عارفان در این لیل طویل (سبحانه، سبحانه، سبحانه) است. از این رهگذر می توان به لیل طویل عالم ملکوت راه یافت و به دیده دل نظاره گر حسن الهی و به لسان قلب تسبیحگوی پرودگار عالمیان شد. ☑️استاد مهدی طیب @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ ☑️مناجاة الخائفين (قسمت اول) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی‌اش همیشگی است ◾️إِلٰهِى أَتَراكَ بَعْدَ الْإِيمانِ بِكَ تُعَذِّبُنِى ؟ أَمْ بَعْدَ حُبِّى إِيَّاكَ تُبَعِّدُنِى ؟ أَمْ مَعَ رَجائِى لِرَحْمَتِكَ وَصَفْحِكَ تَحْرِمُنِى ؟ أَمْ مَعَ اسْتِجارَتِى بِعَفْوِكَ تُسْلِمُنِى ؟ حَاشَا لِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ أَنْ تُخَيِّبَنِى . ◾️معبودم، آیا چنین می‌نمایی که پس از ایمانم به تو، عذابم کنی؟ یا پس از عشقم به تو، از خود دورم سازی؟ یا با امید به رحمت و چشم‌پوشی‌ات محرومم نمایی؟ یا با پناه جویی‌ام به گذشتت رهایم کنی؟ هرگز چنین نیست! از ذات بزرگوار و مهمان‌نوازت به دور است که محرومم کنی. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
‍ ☑️مناجاة الخائفين (قسمت اول) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خدا که رحمتش بسیار و
‍ ☑️مناجاة الخائفين (قسمت دوم) ◾️لَيْتَ شِعْرِى أَلِلشَّقاءِ وَلَدَتْنِى أُمِّى؟ أَمْ لِلْعَناءِ رَبَّتْنِى ؟ فَلَيْتَها لَمْ تَلِدْنِى، وَلَمْ تُرَبِّنِى، وَلَيْتَنِى عَلِمْتُ أَمِنْ أَهْلِ السَّعادَةِ جَعَلْتَنِى، وَبِقُرْبِكَ وَجِوارِكَ خَصَصْتَنِى، فَتَقَِرَّ بِذٰلِكَ عَيْنِى، وَتَطْمَئِنَّ لَهُ نَفْسِى . ◾️ای کاش می‌دانستم که آیا مادرم مرا برای بدبختی به دنیا آورده، یا برای رنج کشیدن و زحمت پرورانده است؟ اگر چنین است کاش مرا نزاده و نپرورانده بود و ای کاش آگاه بودم که آیا مرا از اهل سعادت قرار داده و به قرب و جوارت اختصاص داده‌ای تا به این سبب چشمم روشن و جانم آرام گیرد؟ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️ذکر عارفان در این لیل طویل (سبحانه، سبحانه، سبحانه) است. از این رهگذر می توان به لیل طویل عالم ملک
☑️شب یلدا ◾️یلدا که بلندترین شب سال است، مصداق لَیلِ طَویل در عالم ناسوت است و بفرمودۀ قرآن، شب تسبیح است. (سَبِّحْهُ لَيْلًا طَوِيلًا ) ◾️تسبیح یعنی خدا بالاتر و منزّه از خوبی‌هایی است که هر وصف کننده‌ای به او نسبت می‌دهد. (سُبْحانَ اللهِ عَمَّا یَصِفُونَ) ◾️پس یلدا شب غفلت و لغویات نیست؛ شب توجّه به حقِّ متعال و حسن الهی و ابراز عجز از درک عظمت خوبی خداوند است. ذکر عارفان در این لَیلِ طَویل (سُبْحَانَهُ، سُبْحَانَهُ، سُبْحَانَهُ) است. ◾️از این رهگذر می‌توان به لَیلِ طَویلِ عالم مَلکوت راه یافت و به دیدۀ دل نظاره‌گر حسن الهی و به لِسان قلب، تسبیح‌گوی پرودگار عالمیان شد... ◾️استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️این مقام محقّق نمی‌شود مگر از طریق خانم حضرت زهرا……◾️ ◾️سّر بزرگ دستگاه آفرینش، سّرالله اعظم و اکبر وجود مقدّس صدّیقه‌ي طاهره علیها سلام است و همه‌ي کمالاتی که نصیب کسی در راه تعالی و قرب الی الله می‌شود از در خانه‌ي حضرت زهرا علیها سلام می‌شود؛ یعنی اگر کسی طالب کمال و قرب و تعالی است جز با عشق علیها سلام به دست نمی‌آید. جمله‌ای را از عارف بزرگ، استاد عرفان امام، حضرت آیت الله شاه آبادی می خوانم: ◾️ رضوان الله علیه می فرمودند: «سالک الی الله در صورتی می تواند به جایی برسد که در ضمن سیر، اول مرتبه اتکا به خانم حضرت صدیقه سلام الله علیها داشته باشد. این محبت خانم حضرت صدیقه علیهاالسّلام است که انسان را به راهی که باید برود هدایت می کند و اگر نباشد اصلا سیری وجود نخواهد داشت. ائمه علیهم السلام می فرمایند: «شما هر وقت محتاج می شوید، دست به دامان ما ائمه می شوید و ما هر وقت گرفتار می شویم، دست به دامان مادرمان می شویم.» گرفتاری و احتیاج ائمه علیهم السلام همان مقامات قرب الهی است که حدّ یقف ندارد. ◾️محال است سالک سیر و سلوک کند و به جایی برسد، مگر از طرف خانم حضرت زهرا سلام الله علیها، و البته منظور از این که به جایی برسد، نه این اموری که مثلاً افکار را بخواند و یا هر چیزی که می‌خواهد برای او مهیّا باشد نه! آنها اصلاً ارزش ندارد آن چیزی که ارزش دارد مقام قرب پروردگار است و این مقام محقّق نمی‌شود مگر از طریق خانم حضرت زهرا علیها سلام». ◾️استاد مهدی طیّب ۸۳/۰۵/۲۶◾️ سلام الله علیها @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عصمت باطن ولایت است لذا عصمت، لیلةالقدر و ولایت، یوم القیامة می‌باشد◾️ ◾️در روایات از حضرت عصمت‌الله الکبری و حجة‌الله علی الحجج فاطمه زهرا سلام الله علیها تعبیر به لیلةالقدر و از ائمه‌ی اطهار علیهم السلام اعنی حضرت علی و یازده فرزند امامشان به یوم‌الله و ایام‌الله و یوم‌القیامة شده است. ◾️یوم ظرف ظهور هر شیء را گویند. یوم القیامة ظهور لیلةالقدر است. لیلة‌القدر مقام جبروت و جمعی حقائق تفصیلی نظام هستی است که همه‌ی حقائق عینی خارجی در آن مرتبه صورت علمی بسیط دارند و بلکه عین همند و در موطن ذاتی عین ذاتند. ◾️ظهور این کنز مخفی را قیامت که یوم تبلی السرائر  است می‌گویند از این رو از باطن ولایت که عصمت است یازده ولی اعظم که ایام‌الله هستند ظهور نمودند و آن حقیقت لیلةالقدر، مصداق اتم مقام بسیط و مجرد محض، حضرت فاطمه سلام الله علیها می‌باشد. ◾️علی،نقطه آغاز وجود ص ۳۷، نکته ۱۵◾️
◾️ذکر عارفان در این لیل طویل (سبحانه، سبحانه، سبحانه) است. از این رهگذر می توان به لیل طویل عالم ملکوت راه یافت و به دیده دل نظاره گر حسن الهی و به لسان قلب تسبیحگوی پرودگار عالمیان شد. ☑️استاد مهدی طیب @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️گاهی خودت را مثل یک کتاب ورق بزن... ☘انتهای بعضی فکرهایت نقطه بگذار که بدانی باید همان جا تمامشان کنی. ☘بین بعضی حرف هایت کاما(،) بگذار که بدانی باید با کمی تامل ادایشان کنی. ☘بعدِ بعضی رفتارهایت هم علامت تعجب و آخر برخی عادت هایت نیز علامت سوال بگذار. ☘تا فرصت ویرایش هست خودت را هر چند شب یک بار ورق بزن...حتی بعضی از عقایدت را حذف کن...اما بعضی را پر رنگ ... ☘بدان فصل ها برای درختان هر سال تکرار میشود. اما فصل های زندگی انسان تکرار شدنی نیست ... ☘تولد...کودکی...جوانی...پیری و دیگر هیچ... ☘اما یک روز این کتاب عمر چاپ می شود و آن را به دست مان می دهند، زمانی که دیگر فرصت ویرایش نیست. ☘وکسی می گوید:«اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَى بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا» بخوان کتابت را امروز توبرای حسابرسی ازخودت کافی هستی... ☑️سوره إسرا :۱۴
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#حسین_منی_و_انا_من_حسین   ☑️قسمت ۵۰ ▪️این که می‌فرماید هر کسی به فاطمه سلام الله علیها غضب کند به
  ☑️قسمت ۵۱ ◾️در آسمان به دنبال عرش نباش که تو خودت عرشی. به حقیقت خودت نگاه کن که حقیقت تو عرش توست. لذا وقتی حضرت عباس شهید شد، اباعبدالله الحسین فرمود: «الْآنَ انْكَسَرَ ظَهْرِی». مراد این ظهر ظاهری نیست. هرچند این ظهر ظاهری هم تابع ظهر باطنی می‌باشد لکن به این معنی است که عباس حقیقت من است. جان او با جان من اتحاد وجودی دارد. هنگامی که حضرت عباس علیه السلام شهید شد، «بانَ الانکسارُ فِي وجهِ الحُسین علیه السلام». انکسار در جان او رخ داد. ◾️گفت به ذروه عرش نگاه کن، یعنی به حقیقت خودت نگاه کن. من و شما هم اگر به حقیقتمان بنگریم، «وَاعْلَمُوا أَنَّ فِيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ». بدانید در ذروه عرش شما رسول الله است. اگر خوب نگاه کنی بقیةالله در درون توست... بیرون از خودت به دنبال چیزی نگرد! الهی آن کس که خود را نشناخت خرواری به خردلی! ◾️تا تو بقیة‌الله مقید درونت را نشناسی از بقیة‌الله مطلق بیرونی چه طرفی می‌بندی؟ از درون خودت خبر داری؟ رسول الله در ذات شماست. «النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ». حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله اولویت دارد اما نه اولویت زمانی و مکانی. او بر شما اولویت علّی و اشراقی دارد... او از خودت به خودت نزدیک‌تر است؛  «وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ». جناب آدم به خودت نگاه کن. بحث تمثل است که پیش از این ذکر شد. آدم در خودش نگریست و پنج شبح نوریه دید. این پنج هم عدد خمسه طیبه‌ی الهیه است. پنج در عربی گرد نوشته می‌شود (٥) یعنی «إنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ». این خمسه‌ی طیبه کل هستی است. در درون خودت نظر کن و خمسه‌ی طیبه را ببین که «اَتَزعَمُ اَنَّكَ جِرمٌ صَغِيرٌ وَفِيكَ انطَوَي العَالَمُ الاَكبَرُ». خدا همه‌ی هستی را در تو به ودیعه گذاشته است! شما سرّ خدا هستید! خرابش نکنید که اگر خرابش نکنید، پنج شبح نوریه را می‌بینید. حضرت آدم پرسید این اشباح که هستند؟ فقال الله: «یَا آدَم! هَذِهِ الْأَشْبَاحُ أَفْضَلُ خَلَائِقِی وَ بَرِیَّاتِی». این‌ها خود ائمه اطهار علیهم السلام نیستند چرا که آدم و آدم‌ها ظرفیت ظهور پیغمبر را ندارند، با این حال منکر نیستیم که استعداد این را دارند که به آن‌جا برسند، استعداد این را دارند که آن شبح‌ها را در خودشان تمثل بدهند همان گونه که حضرت مریم این شبح را در قالب بَشَرًا سَوِيًّا در خودش ظهور داد که عرض شد این بشر هم پیامبر اکرم است. این تمثل تنزل است. «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» لذا امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «الدهر أنزلنی ثم أنزلنی ثم أنزلنی حتی قیل علیٌّ و معاویه». آن‌قدر من پایین آمدم و پایین آمدم و پایین آمدم که می‌گویند علی و معاویه! تمثل تنزل یافته است. جناب آدم ‌این‌ها افضل خلائق من و برترین موجودات نظام وجود هستند که در عالم فرد هستند.‌..
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#شرح_مراتب_نفس_اماره   ☑️قسمت ۲۰ ▪️ذبح بقره از مراتب توبه است که در آیه‌ی دیگر هم حضرت موسی با قو
  ☑️قسمت ۲۱ ◾️این آب کنایه از علم و باطن نظام هستی است. بحر مسجور یعنی بحری که روی آن آتش است؛ عالم باطن، آب و حیات و عالم ماده، آتش روی آن است. وقتی که این تنور به غلیان آید و قیامت ظهور کند، من و شما دیگر پناهی نداریم مگر این ‌که در مدتی که در این عالم طبیعت بودیم و فرصتی داشتیم، در مسیر سفینه‌ی نوح یعنی در مسیر اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌بودیم؛ «کلّنا سفن النجاة و سفینة الحسین أوسع و أسرع». لذا حضرت نوح در این آیه می‌فرماید: «وَقَالَ ارْكَبُوا فِيهَا بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا» (هود/۴۱) مظهر بسم الله الرحمن الرحیم حضرت نوح است. به بسم الله الرحمن الرحیم است که عارف در مقام کن مقیم است کن الله و بسم الله عارف چه خوش‌وزنند در بحر معارف ◾️انسان الهی و عرشی، خود بسم الله است. ائمه‌ی ما علیهم السلام بسم الله الرحمن الرحیم هستند لذا امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند که یا ابن شبیب! اگر به هر شیئی خواستی گریه کنی، بر حسین بن علی بن ابی‌طالب گریه کن چه او را در کربلا به همراه ۱۸ نفر از ابدالش شهید کردند. حضرت به همراه ابدال ایشان در مجموع ۱۹ نفر هستند و ۱۹، عدد بسم الله الرحمن الرحیم است. انسان کامل خودش بسم الله الرحمن الرحیم است. در کربلا بسم الله الرحمن الرحیم را شهید کردند. در این آیه هم حضرت نوح می‌فرماید همگی به کشتی سوار شوید. این کشتی مظهر خود حضرت نوح است، سوار کشتی شوید یعنی به نوح پناه ببرید. تنها کسانی که در مرتبه‌ی جسم وقوف نکرده‌اند می‌توانند سوار این کشتی شوند لذا می‌گوید از هر موجودی یک زوج سوار کن؛ این زوج کنایه از علم و عمل است. ◾️حق متعال خطاب به جناب نوح می‌فرماید اهل خود را سوار کن. وقتی ایشان به خدا می‌گوید که پسرم را نجات دهم، حق متعال می‌فرماید: «إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ» (هود/۴۶) تو فقط مجاز هستی که اهل خودت و کسانی که به تو ایمان آورده‌‌اند را سوار کنی. در قرآن آمده ‌است که انسان‌های قلیلی سوار این کشتی شدند. حضرت نوح به پسرش می‌فرماید: «يَا بُنَيَّ ارْكَب مَّعَنَا».(هود/۴۲) این سخن یعنی ای پسر! در ولایت ما داخل شو «وَلَا تَكُن مَّعَ الْكَافِرِينَ» که اگر سوار نشوی، در شمار هلاک ‌شدگان خواهی ‌بود. پسر می‌گوید: «سَآوِي إِلَىٰ جَبَلٍ»(هود/۴۳) این جبل، جبل انانیت است. در این آیه، پسر نوح مظهر نفس اماره است؛او می‌گوید که من به مرتبه‌ی انانیت خودم پناه می‌برم. حضرت نوح در جواب می‌گوید: «لَا عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِلَّا مَن رَّحِمَ وَحَالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ» (هود/۴۳) هیچ کس امروز نمی‌تواند از خدا به چیز دیگری پناه ببرد. مگر اینکه باب رحمت حق متعال باز شود. این موج که میان مکالمه‌ی حضرت نوح و پسرش فاصله انداخت، هوای نفس است. در زندگی این موج‌ها فراوان به سراغ ما می‌آید و ما باید مراقب باشیم. دو دسته موج به سمت ما می‌آید: «اِنَّ لِرَبِّکُم فِی اَیَّامِ دَهرِکُم نَفَحَاتٌ أَلاَ فَتَعَرَّضُوا لَهَا». یکی، موج‌هایی است که از جانب اولیاء خدا به ما می‌رسد و موج‌های دیگر نیز موج‌های هوای نفسانی هستند. این موج باعث می‌شود تو در عالم ماده مستغرق شوی... چرا خو کرده‌ای در لای و در گل از این لای و گلت برگو چه حاصل تو را ز کنگره‌ی عرش می‌دهند صفیر ندانمت که در این دامگه چه افتاده‌ست
◾️خداوند لطف فرمود و دو ماه ذی الحجه و محرم را پهلوی هم قرار داد . این دو ماه از جهت لطائف خیلی با هم مخلوط اند . یکی از آنها ماه قصد و اراده و نیت های خوب به سوی خداست ؛ ماه ذی الحجه ، ذی الحجه ماه قصد است در لغت عرب حج یعنی قصد . « اَلْحَجُّ قَصْدٌ » . یکی هم ماه محرم است . آن هم ماه قصد است . امام حسین علیه السلام با اصحابش در این ماه بلند می شوند و می روند تا شهید شوند . هم عاشورا انسان را به خدا می رساند ، هم حج انسان را به خدا می رساند ؛ هر دو به لحاظ لطائف شبیه هم اند . « إنّي تٰارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ، كِتٰابَ اللهِ وَ عِتْرَتی ». می شود بگوییم ذی الحجه متعلق به کتاب است و محرم متعلق به عترت ، متعلق به امام حسین و بچه هایش عليهم السلام. فرمود « من دو چیز میان شما باقی می گذارم » ، یعنی عاشورا و ذی الحج ؛ پایین که بیایی این می شود . وقتی که این معنا تنزیل پیدا می کند می شود ذی الحجه و می شود عاشورا. ◾️شیخ محمد اسماعیل دولابی کتاب طوبای محبت، جلد پنجم مجلس اول، ذی الحجّه و محرّم صفحه ۱۵◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️یاد کردن از عزای امام حسین علیه السلام چه در خوشحالی ، چه در غم ، همه وقت شیرین و خوب است . فضا شکاف است . اصلا عزای امام حسین علیه السلام یک تجلی دارد که دیوارهای بسته را می شکافد و باز می کند . کشتی اش خیلی سریع است . آنقدر سرعت دارد که کشتی های دیگر احتیاط می کنند . امير المؤمنين علیه السلام، ائمه علیهم السلام کشتی هایشان را در شریعه نگه می دارند تا کشتی امام حسین علیه السلام بیاید و برود ، از بس که سریع می رود . کشتی امام حسین علیه السلام خیلی سریع است ؛ یعنی در این دستگاه ، زود گناه ها بخشیده می شود و زود خلق را صاف می کنند . تا دل هایشان به گریه می افتد دیگر هیچ چیز برایشان باقی نمی گذارد؛ پاکشان می کند . البته اگر باز حرف بزنند ، غیبت کنند ، تهمت بزنند، آن چیز دیگریست و اِلّا آن وقت که دلش می شکند ، امام حسین علیه السلام یک نوری دارد که مال خداست ، آن را در قلب می ریزد . دل شکسته خیلی سریع از گرداب بیرون می آید . آن نور برای قضای حاجات خیلی سریع است . « سَفينَةُ الْحُسَيْنِ اَسْرَعَ ». اسرع یعنی سریع تر. حتى عرض کردم که کشتی های دیگر خودشان را کنار نگه می دارند که این کشتی غرقشان نکند. خیلی با خدا سرعت دارد. ◾️شیخ محمد اسماعیل دولابی کتاب طوبای محبت، جلد پنجم مجلس سوم، کشتی حسین صفحه ۹۴◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ» @mohamad_hosein_tabatabaei
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي... @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️امام سجاد (علیه السلام): ◾️افْضَلُ الْبِقَاعِ مَا بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ- وَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا عُمِّرَ مَا عُمِّرَ نُوحٌ فِي قَوْمِهِ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِينَ عَاماً يَصُومُ النَّهَارَ وَ يَقُومُ اللَّيْلَ فِي ذَلِكَ الْمَكَانِ ثُمَّ لَقِيَ اللَّهَ بِغَيْرِ وَلَايَتِنَا لَمْ يَنْفَعْهُ ذَلِكَ شَيْئاً ◾️برترین مکان‌ها میان رکن و مقام است. اما اگر کسی به اندازه عمر نوح میان قومش (پنجاه سال کمتر از هزار سال) عمر کند، و در آن مکان روزها را روزه و شب‌ها را به عبادت بگذراند، و بدون ولایت ما خدا را ملاقات کند، این اعمال هیچ سودی برای او نخواهد داشت. ◾️(وسائل الشیعة، ج۱، ص۱۲۲)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️طی الارض شیعیان و یاران امام زمان در شب قیام◾️ ◾️امام صادق علیه‌السلام فرمودند: به نام قائم عجل الله فرجه در شب بیست و سوم رمضان ندا می شود و روز عاشورا قیام می‌کند، و آن روزی است که امام حسین در آن به شهادت رسیده است، گوئی او را در روز شنبه دهم محرم به چشم خود می‌بینم که در میان رکن و مقام ایستاده؛ جبرئیل در طرف راست او فریاد می زند: بیعت برای خداست؛ بيائيد براى خدا با قائم آل محمد بيعت نمائيد؛ پس شیعیانش از اطراف زمین با طی الأرض گرد آیند و با او بیعت کنند، پس خداوند به دست او زمین را پر از عدالت کند، چنانکه با ظلم و ستم پرشده است. ☑️الإرشاد، ج ۲، ص ۳۷۹ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️جاهلیّت و بیسوادی مردم در آخرالزمان...◾️ ◾️وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى... همچون دوران جاهليّت نخستين در ميان مردم ظاهر نشويد. (احزاب/۳۳) ◾️امام باقر علیه‌السلام فرمودند: «أَیْ سَتَکُونُ جَاهِلِیَّهًٌْ أُخْرَی.» جاهلیّت دیگری در آخرالزمان خواهد بود. ◾️رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «إنّی بعثت بین جاهلیّتین لاخراهما شر من اولهما» من بین دو جاهلیت مبعوث شدم که جاهلیت دوم بسیار سخت‌تر و مصیبت بارتر از جاهلیت اول است.» ◾️و در روایتی دیگر فرمودند: «در آخرالزمان اغلب مردم باسواد میشوند ولی عدهٔ مردم دانا و آگاه کمتر می‌شود!» ◾️«تفسیر اهل‌بیت علیهم‌السلام ج۱۲،ص۱۵۲» «تفسير نورالثقلين، ج۴، ص ۲۶۹» «بحار الأنوار، ج۲۲، ص۱۸۹»◾️ ☑️بسیاری از امور و اعمالی که در گذشته جاهلیت محسوب میشد، امروز جزء تمدن به حساب می‌آیند! @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️دنیا، برزخ و قیامت در سیر باطنی انسان◾️ ◾️برزخ دورانی است که یک شب خدا را می‎بینی و صابر و راضی و خشنود و شاکر و مطمئن هستی و یک شب خدا را نمی‎بینی و نگران و مضطرب و محزون و غصّه‎داری و جزع و فزع می‎کنی. وقتی گرفتار می‎شوی، هیچ روزنه‎ی خیری در تو نیست، چون اگر بود، غصّه‎دار نمی‎شدی و وقتی خوشحال می‎شوی، هیچ روزنه‎ی شرّی در تو نیست. همین که حالتت عوض می‎شود، نشان می‎دهد داری برزخت را طی می‎کنی و ان‎شاء‎الله عن‎قریب برزخت تمام می‎شود و از قیامت سر در می‎آوری. ◾️استاد مهدی طیّب ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei