☑️حاج محمد اسماعیل دولابی:
▪️همانطور که در ظاهر، خداوند راه کربلا را چند وقت باز میکند تا مؤمنین بهرهمند شوند و چند وقت میبندد تا قدر بدانند و شاکر شوند، در دل هم خداوند همین کار را میکند؛ چند روز بسط و گشایش و چند روز قبض و گرفتگی ایجاد میکند. چند روز حال عبادت دارید و چند روز از عبادت و نماز خودتان خوشتان نمیآید. اگر دیدید حال عبادت ندارید، خیلی شلوغ نکنید و صابر باشید چون خدا که صانع و پرورندهی ماست، برای رشد دادن ما این کار را کرده است.
▪️وقتی هم راه باز شد و کار روی دور افتاد، شکر کنید و بهره ببرید.
☑️مصباح الهدی ص۲۰۱
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️دستور مرحوم علامه طباطبایی (ره) به شاگردانشان◾️
▪️بیایید با امام حسین (علیه السلام) یک قراری بگذارید، تصمیم بگیرید هر معصیتی که در نماز برای شما مشغولیت ایجاد می کند (ذهنتان را مشغول میکند) را ترک کنید، مطمئن باشید به چله نرسیده آثارش و نورانیت اش را خواهید دید!
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 حی علی العزا...
▪️وقتی خواستی به حرم امام حسین علیه السّلام مشرّف شوی، تنها برو و وقتی هم مشرّف شدی حواست به دیگران نباشد؛ به خود حضرت علیه السّلام باشد. انشاءالله وقتی خواستی مشرّف شوی، ابتدا در نهر حسینی که نزدیک مرقد حضرت ابوالفضل است و از فرات جداشده و آبش گلآلود است و تربت مخلوط دارد و آبش هنگام حرکت ناله میکند، غسل زیارت کن و با قدمهای کوتاه و به آهستگی و بدون اینکه با کسی حرف بزنی و به اطراف توجّه کنی، به طرف حرم برو. هر قدمی که به سمت حرم برمیداری، ملائکه و نور روی سرت میریزند. وقتی به حرم رسیدی، بالای کفشکَنِ حرم، زیارتنامهای نوشته شده است به این ترتیب: صَلَّی اللهُ عَلَیکَ یا اَباعَبدِاللهِ وَ صَلَّی اللهُ عَلَیکَ یا اَباعَبدِاللهِ وَ صَلَّی اللهُ عَلَیکَ یا اَباعَبدِاللهِ که این خودش یک زیارت کامل است. گویا زائر میگوید جانم به قربانت یا اباعبدالله، بعد میبیند مثل اینکه درست نشد و دلش آرام نگرفت، دوباره میگوید جانم به قربانت ای اباعبدالله و بار سوم هم به همین ترتیب. داخل حرم، پایین پای حضرت محلّی است که استخوانهای شهدا را آنجا دفن کردهاند. اگر هوشیار باشی، آنجا که عبور میکنی، احساس میکنی زیر پایت مثل یک دریا گود است.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 حی علی العزا...
◾️حکایتی از بزرگواری مرحوم آخوند ملّاحسینقلی همدانی قدّس سرّه◾️
▪️در يک سفر زيارتى که مرحوم آخوند با اصحابشان پياده به کربلا مشرّف مى شدند، در راه عرب هاى بيابانى ايشان را لخت مى کنند و هر چه دارند مى ربايند.
▪️سپس که ايشان را مى شناسند، به حضورشان مى آيند و هر چه ربوده بودند تقديم مى کنند و معذرت ميخواهند.
▪️مرحوم آخوند فقط کتابهاى وقفى را که ربوده بودند پس ميگيرد و بقيّه کتب و اموال را نمى گيرد و ميفرمايد: به مجرّد سرقت، من ايشان را به حِلّ کردم، چون راضى نشدم بواسطه من خداوند کسى را در آتش دوزخ بسوزاند.
◾️روح مجرّد ص ۵۵۳
#علامه_حسینی_طهرانی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️زیارت اربعین جابر و عطیّه - بخش اوّل◾️ ☑️ جابر جامه احرام بر تن میکند، یعنی حقیقت کعبه اینجاست.
◾️زیارت اربعین جابر و عطیّه - بخش دوّم◾️
☑️روح کعبه که عشق حسینی است قبلهگاه قلبها و دلهای انسانها میشود.
▪️گرچه من در روایات، مؤیّدی برای این حرف ندیدم؛ ولی این حرف در افواه هست که وقتی حضرت بقیّه الله الاعظم ارواحنافداه ظهور فرمودند، قبله را به کربلا منتقل میکنند و مرقد مطهّر حسینی قبله میشود.
▪️معنای این سخن آن نیست که از نظر جغرافیایی، سمت ایستادن برای عبادت، از شهر مکّه به شهر کربلا تغییر میکند. این دریافت اشتباه از این سخن است. قبله محلّ اقبال انسان است؛ محلّی است که دل انسان به آن رو می کند؛ قلب انسان به آن متوجّه است؛ توجّه انسان به آن متمرکز است؛
فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ
جایی که وجه انسان، وجهه همّت انسان، روی دل و قلب انسان، همهی حواس و توجّه انسان به آن سمت است، آنجا قبله است.
▪️اینکه قبله به کربلا منتقل میشود، یعنی روح کعبه، که حقیقت ولایت است، و ظهور ولایت در اوج قلّۀ آن، که عشقی است که اباعبدالله الحسین علیه السّلام در عالم ظاهر کردند، آن عشق الهی بروز میکند و روح کعبه، که عشق حسینی است، قبلهگاه قلبها و دلهای انسانها شود؟ آیا امروز علائم آن را نمیبینید؟
▪️حتّی به شکل ظاهری عرض کنم؛ مگر چند نفر به مراسم حج مشرّف میشوند؟ حتّی سالهایی که خیلی حج شلوغ است؛ میگویند امسال مثلاً دو میلیون نفر حاجی بود. امروز که اربعین است چند نفر در کربلای اباعبدالله بودند؟ اینگونه که نقل شده است، شانزده میلیون نفر! آیا قبله به کربلا منتقل نشده است؟ محلّ توجّه دلها و قلبها کربلای اباعبدالله الحسین علیهالسّلام نشده است؟ و حال صبر کن صبح دولتت بدمد، کاین هنوز از نتایج سحر است
▪️خواهید دید چه اتّفاقی میافتد. همین که الان هست غیر قابل تصوّر بود؛ یعنی شما چند سال به عقب برگردید؛ میبینید شهر کربلا شهر غریبی بود. همین چند سال قبل وقتی وارد حرم اباعبدالله علیه السّلام میشدید، به ندرت زائر داخل حرم بود. به شدّت غربت بود. حرم خاک گرفته، کف حرم پر از ماسههای بادیه بود.
▪️کسانی که زمانهای قبل از سقوط صدّام به عتبات مشرّف شدند، دیدهاند که شرایط چگونه بود. آیا اصلاً قابل تصوّر بود روز اربعین، یا روز عاشورا، یا روز عرفه چنین جمعیّتی در سرزمین کربلا جمع شوند؟ این همه زائر! آن هم با این حالت!
▪️کسی میخواهد به حج برود هواپیما سوار میشود؛ با آن همه پذیراییهای ویژه و هتلهای بسیار مدرن و مجلّل و مجهّز که برای اسکانش در نظر میگیرند و وسیلههای نقلیه بسیار مدرنی که برای جابجا شدن در فاصلههای بین شهرها یا در داخل شهرها در اختیارش قرار میدهند؛ امّا امروز چگونه افراد به زیارت اباعبدالله الحسین علیه السّلام میروند؟ با پای پیاده، از فرسنگها دورتر. اقلّش این است که به نجف به محضر امیرالمؤمنین علی علیه السّلام مشرّف میشوند و بعد از زیارت مرقد مطهّر حضرت اسدالله الغالب، علیّ بن ابیطالب علیه السّلام، با پای پیاده در هوای بسیار سرد یا به شدّت گرم به سمت کربلا و حرم اباعبدالله الحسین علیهالسّلام به راه میافتند. بخشی از این پیادهها با پای برهنه میروند، حتّی کفش به پا ندارند؛ بعضی از جاهای مسیر کاملاً خاک و شن است، ریگ است؛ پاها آسیب میبیند؛ امّا چه عشقی اینها را میآورد. یک گروه دیگر که از جنوب عراق پای پیاده راه میافتند؛ از بصره، پانصد، ششصد کیلومتر پیاده میآیند تا روز اربعین خود را به کربلای حسینی برسانند. آیا این خبر نمیدهد که قبله دارد به کربلا منتقل میشود؟ قبلۀ دلها و جانها به کربلا منتقل میشود؟
▪️هرچه میخواهند بکنند؛ این وهّابیها چه میکنند؛ چه تبلیغاتی که ضدّ ولایت در سطح دنیا میکنند؛ این همه رسانههای مختلف، شبکههای ماهوارهای، سایتهای اینترنتی، نشریات، روزنامهها، مبلّغینی که به نقاط مختلف اعزام میکنند؛ پولهایی که خرج میکنند؛ اینها را که در جنبه تبلیغات و فرهنگی برای سرد کردن میدان عشق ورزی به اهل بیت عصمت و طهارت انجام میدهند؛ آن هم از سفّاکیها و ددمنشیهایشان، انفجارهای انتحارییی که گام به گام برای ترساندن و منصرف کردن از اقبال به اباعبدالله الحسین علیه السّلام طرّاحی میکنند؛ امّا چه اثری بخشیده و چه موفقیّتی نصیبشان ساخته است؟ اینها واقعیّت است.
▪️اگر نقل میکنند که متوکّل عبّاسی برای اینکه نگذارد افراد به زیارت امام حسین علیه السّلام بروند، میگفت اگر کسی بخواهد برود، باید یک دستش را بدهد ما قطع کنیم و عدّهای میرفتند دستشان را میدادند و قطع میکردند و به زیارت اباعبدالله علیه السّلام میرفتند؛ شاید برای برخی باورش دشوار بود؛ امّا روی آوردن این همه زائر با وجود خطر عملیات تروریستی و انفجارهای انتحاری وهابیان سلفی، آن را کاملاً باورپذیر کرده است.
ادامه دارد....
◾️استاد مهدی طیّب◾️
#اربعین_حسینی
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 حی علی العزا...
اَݪسَلآمعَلَێڪَیٰآاَبٰآعَبدِلݪّہ
تاخواستَند
غَزلبِنویسَندقَلمشِکَست
یَعنےڪہعآجِزندزِوَصفتو
واژهھا #حُسیـن
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 حی علی العزا...
بسکه چشمم بههوایحرمت تر شده است
شیشه پنجــــــره انگـــار مشجّر شده است
بس که هـــر آه فقط نام تــو را زمزمه کرد
از نفسهای من این خانه معطر شده است
دم به دم فـــــال گرفتــــم که میآیم یا نه
رازقیهـــای اتاقــــــم همه پرپر شده است
مثـــل آنهـــــا که هـــــــوادار رکابت بودند
نخل صبر منِ بیحوصله بیسر شده است
پای مـــن در سر خــــود میل حریمت دارد
حس من سمت حــرم باز کبوتر شده است
دل هــر پیــر که پابوس تو و تختات شد
شک نداریم که صدسال جوانتر شده است
#اسماعیلعلیخانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 حی علی العزا...
هرڪجامیگذرمجلوهمستـٰانہاوست
اینحسینڪیستکہعـٰالمهمہدیوانۂ
اوست....!
#امام_حسین
#اربعین
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 حی علی العزا...
🏴 «زیارت اربعین از علامات مؤمن»
☑️گزیدهای از پیام حضرت آیتالله بهجت درباره تعظیم شعائر
▪️بسم الله الرحمن الرحیم، قال الله (عزّ مَن قائل): «وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ؛ و هر كس شعاير خدا را بزرگ دارد در حقيقت آن [حاكى] از پاكى دلهاست»[حج:٣٢].
▪️تمام تقواها مرتبط به قلب است و جسد بهمنزلۀ خادم است. و اختصاص شعائر به این است که تقوا را در قلوب دیگران تثبیت مینماید.
▪️و علاماتی هستند که بهواسطه آنها، به ذیالعلامة (صاحب علامت) پی میبرند. فرمودهاند: «عَلائِمُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ, صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِينَ وَ الْجَهْرُ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ التَّخَتُّمُ بِالْيَمِينِ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ؛
مؤمن پنج نشانه دارد: اقامه ۵۱ ركعت نماز (مجموع واجبات و مستحبات)،
و «بسم الله الرحمن الرحيم» را (در نماز) بلند گفتن»،
در سجده پيشانی بر خاك نهادن،
و انگشتر عقیق در دست راست كردن، و زيارت اربعين.
◾️متن پیام حضرت آیتالله بهجت در مراسم رونمایی از گنبد حرم مطهر حضرت معصومه علیهاالسلام ۱۳۸۴ شمسی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️زیارت اربعین جابر و عطیّه - بخش دوّم◾️ ☑️روح کعبه که عشق حسینی است قبلهگاه قلبها و دلهای انسان
◾️زیارت اربعین جابر و عطیّه - بخش سوّم◾️
☑️ بر خلاف سفر حج، هر چه شرایط سختتر و خطر شدیدتر میشود، تشویق ائمه علیهم السّلام برای زیارت کربلا بیشتر میشود.
▪️اگر نقل میکنند که متوکّل عبّاسی برای اینکه نگذارد افراد به زیارت امام حسین علیه السّلام بروند، میگفت اگر کسی بخواهد برود، باید یک دستش را بدهد، ما قطع کنیم و عدّهای میرفتند دستشان را میدادند و قطع میکردند و به زیارت اباعبدالله الحسین علیه السّلام میرفتند؛ شاید برای برخی باورش دشوار بود؛ امّا روی آوردن این همه زائر با وجود خطر عملیات تروریستی و انفجارهای انتحاری وهابیان سلفی، آن را کاملاً باورپذیر کرده است.
▪️خدمتتان عرض کردهام؛ با اینکه حج واجب است، امّا به محض اینکه احتمال خطری جدّی مطرح شود، وجوب حج برداشته میشود. امّا کربلا چه؟
▪️روایات اهل بیت علیهم السّلام را ببینید. هرچه شرایط سختتر، هرچه خطر شدیدتر، تحریض و تشویق ائمّه علیهم السّلام برای اینکه به زیارت اباعبدالله علیه السّلام بروید بیشتر. به ظاهر زیارت اباعبدالله علیه السّلام عمل مستحبّ است؛ سفر حج سفر واجب است؛ امّا در سفر واجبِ حج به محض اینکه خطری جدّی پیش میآید، وجوب برداشته میشود. امّا در سفر مستحبّ زیارت اباعبدالله الحسین علیهالسّلام هرچه خطر شدیدتر میشود، تحریض اهلبیت علیهم السّلام بر تشرّف به زیارت آن حضرت بیشتر میشود.
▪️خواستم اشاره کنم که این عمل جابر که غسل میکند و جامه احرام بر تن میپوشد، چه معنای عمیقی داشت. جابر به زیارت کعبۀ دلها آمده است. حسین علیه السّلام قبلهگاه قلوب اهل دل است.
▪️جابر در حالی که به شدّت متأثّر و اشک ریزان است، با گامهای بسیار کوتاه حرکت میکند؛ با پای برهنه به سمت تربت اباعبدالله الحسین علیهالسّلام حرکت میکند و در گامهایی که بر میدارد، مشغول ذکر خدای متعال است. نقل شده است؛ خاک را میبویید و مسیر را پیدا میکرد.
ادامه دارد....
◾️استاد مهدی طیّب◾️
#اربعین_حسینی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت دوم بخش دوم ● يهود و كلمه ((مسيح )) و نيز از كتب بنى اسرائيل استفاده
آیات 60-42 آل عمران، قسمت دوم
بخش سوم
● معناى كلمه ((عيسى ))
و اما كلمه ((عيسى )) در اصل ((يشوع )) بوده كه هم به معناى مخلص تفسير شده و هم به معناى منجى و در بعضى از اخبار به كلمه ((يعيش زنده مى ماند)) تفسير شده و اين با نامى
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 305
كه براى فرزند زكريا نهاده ، يعنى نام ((يحيى زنده مى ماند)) مناسب تر است ، چون قبلا هم گفته بوديم كه بين اين دو پيامبر از هر جهت شباهتى برقرار بوده (شباهت تام )
در آيه مورد بحث با اينكه خطاب به مريم است در عين حال عيسى (عليه السلام ) را، عيسى بن مريم خوانده و اين براى آن بوده كه توجه دهد به اينكه عيسى بدون پدر خلق شده و به اين صفت شناخته مى شود و نيز به اين كه مريم در اين معجزه شريك او است ، همچنان كه در جمله : ((و جعلناها و ابنها آيه للعالمين ))، فرموده مريم و عيسى را براى همه عالميان آيت قرار داديم .
وجيها فى الدنيا و الاخره ، و من المقربين
((وجاهت )) به معناى مقبوليت است و مقبول بودن عيسى (عليه السلام ) در دنيا روشن است و همچنين در آخرت چون قرآن از آخرت او چنين خبر داده .
و اما اينكه فرمود: از مقربين است ، معناى كلمه ((مقرب )) روشن است، مى فرمايد: عيسى (عليه السلام ) مقرب نزد خدا است و داخل در صف اولياء است و از جهت تقرب داخل در صف مقربين از ملائكه است ، همچنان كه فرمود: ((لن يستنكف المسيح ان يكون عبدا للّه و لا الملائكه المقربون ))، و در جاى ديگر قرآن تقريب را معنا كرده و فرموده : ((اذا وقعت الواقعه - تا جمله - و كنتم ازواجا ثلثه ...، و السابقون السابقون اولئك المقربون )).
و به طورى كه ملاحظه مى كنيد از اين آيات بر مى آيد كه منظور از اين تقرب ، تقرب به خداى سبحان است و حقيقت آن اين است كه فردى از انسانها در پيمودن راه برگشت به خدا - آن راهى كه به حكم آيه : ((يا ايها الانسان انك كادح الى ربك كدحا فملاقيه ))، و به حكم آيه : ((الا الى اللّه تصير الامور))، پيمودنش بر هر انسانى نوشته شده ، از ساير انسانها سبقت بگيرد.
و اگر دقت بفرمائيد در اينكه صفت ((مقربين )) صفتى است براى افرادى از انسانها و افرادى از ملائكه ، آن وقت خواهى فهميد كه لازم نيست اين صفت اكتسابى باشد تا بگوئى
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 306
ملائكه صفت تقرب را از راه اكتساب و مجاهده با نفس به دست نياورده اند و با اين حال چگونه بعضى از آنان مقرب و بعضى غير مقرب شده اند، چون ممكن است مقام تقرب در ملائكه موهبتى باشد و در انسان از راه عمل و مجاهدت به دست آيد.
جمله : ((وجيها فى الدنيا و الاخرة )) و همچنين جمله هائى كه به آن عطف شده ، يعنى ((و من المقربين و يكلم ...))، ((و من الصالحين ))) و ((يكلمه )) و ((رسولا))، همه جمله هائى حاليه اند.
و يكلم الناس فى المهد و كهلا...
كلمه ((مهد)) به معناى آن بسترى است كه براى كودك شيرخوار تهيه مى كنند. و كلمه ((كهلا)) از ماده كهولت يعنى سالخوردگى گرفته شده و به معناى دوران بين جوانى و پيرى است ، دورانى است كه انسان به حد تماميت و قوت مى رسد، و لذا بعضى گفته اند: كهل به كسى گفته مى شود كه جوانيش با پيرى مخلوط شده و چه بسا گفته باشند كهل كسى است كه سنش به سى و چهار سال رسيده باشد.
و به هر حال جمله مورد بحث مى فهماند كه عيسى (عليه السلام ) تا سن كهولت زنده میماند و اين خود بشارت ديگرى است براى مريم .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️زیارت اربعین جابر و عطیّه - بخش سوّم◾️ ☑️ بر خلاف سفر حج، هر چه شرایط سختتر و خطر شدیدتر میشود،
◾️زیارت اربعین جابر و عطیّه - بخش چهارم◾️
☑️لوح جابر یا لوح حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
▪️اینکه گفته شده است جابر نابینا بود و چشمهایش کور شده بود، ظاهراً این گونه نباشد. سن بالا بود؛ کهنسال بود و چشم مقدار زیادی از دید خودش را از دست داده بود؛ چشمش کم سو بود؛ امّا نابینا نبود. این هم که عرض میکنم به قرینهای است که من از آن این نتیجه را گرفتهام:
▪️جابر صحابی معمّر پیغمبراکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم است؛ رسول خدا به او بشارت دادند که تا پنج امام را خواهد دید و به او فرمودند وقتی به حضور پنجمین امام که همنام من است، رسیدی؛ سلام منِ رسول الله را به او برسان.
▪️جابر در اوج کهنسالی خدمت امام باقر علیه السّلام که در سنین آغازین عمر بودند مشرّف میشود؛ سلام پیامبر را به محضر امام باقر علیه السّلام میرساند. سپس سخن از لوحی به میان میآید که وقتی اباعبدالله الحسین علیهالسّلام متولّد شدند، خدا برای پیامبر هدیه فرستاد.
▪️آن لوحی نورانی بود که جبرئیل برای آن حضرت آورد و ایشان آن را به حضرت زهرا سلام الله علیها دادند. در کتب روایی معروف به لوح جابر یا لوح فاطمه زهرا سلام الله علیها است و تمام سرگذشت آینده در آن ذکر شده است؛ تمام ائمّه علیهم السّلام را یک به یک نام برده است و اینکه در چه شرایطی مسئولیّت امامت بر دوششان قرار خواهد گرفت؛ اینها در لوح جابر هست.
▪️جابر مورد علاقۀ پیامبر و اهل بیت علیهم السّلام بود. وقتی فاطمه زهرا سلام الله علیها، امام حسین علیه السّلام را به دنیا آوردند؛ جابر هم برای عرض تبریک خدمت حضرت رفت. وقتی این لوح نورانی را دید پرسید که چیست و حضرت زهرا سلام الله علیها به او فرمودند ماجرای آن لوح چیست.
▪️او اجازه گرفت از روی آن لوح رونوشتی بردارد و متن لوح را روی برگهای نوشت. جابر بن عبدالله انصاری سالهای طولانی بعد، در اواخر عمرش، که با امام باقر علیه السّلام ملاقات میکند؛ در آن تشرّف آن نوشته را خدمت امام باقر علیه السّلام عرضه میکند و آن را از رو میخواند و این نشان میدهد که چشم او در زمان امام باقر علیه السّلام هم گرچه کم سو بوده است؛ امّا قدرت دید داشته است.
▪️لذا اینکه نقل شده است جابر نابینا بوده است، درست نیست. چشمش نابینا نبود؛ کهنسال بود و چشمش هم طبیعتاً به اقتضای سنّ و سالش کم سو شده بود؛ امّا اینکه با هدایت چشم حرکت نمیکرد؛ علّتش سیل اشکی بود که از چشمانش جاری بود.
▪️نقل شده است خاک را میبویید و مسیر را پیدا میکرد. عزیزان با این بحثها آشنا هستند؛ نیاز به توصیف زیاد و تشریح فراوان ندارد که انسان غیر از این حواسّ ظاهری، حواسّ باطنی دارد. انسان غیر از دیدۀ بدن، چشم دلی دارد؛ غیر از گوش پیکر، گوش باطنی دارد. انسان غیر از شامّۀ مادّی و جسمانی، شامّۀ روحانی دارد. چشم باطن چیزهایی را میبیند که چشم بدن قادر به دیدن آن نیست.
چشم دل باز کن که جان بینی
آنچه نادیدنی است، آن بینی
اگر گوش دل باز شود، صداهای ملکوتی را میشنود. اگر شامّۀ روح بیدار شود، عطرهای ملکوتی را استشمام میکند.
▪️اینکه جابر خاک را میبویید و مسیر تربت اباعبدالله علیه السّلام را پیدا میکرد با شامّۀ بدنش نبود؛ او با شامّۀ روح و جان میبویید. کسی که این شامّه در او بیدار شود، خیلی چیزها را میتواند با بوییدن تشخیص دهد.
▪️از مرحوم حاج آقای دولابی رضوان اللّه تعالی علیه در حالات مرحوم حاج هادی ابهری خدمتتان نقل کردهام؛ حاج آقا نقل میکردند این عاشق شیفته و مست عشق اباعبدالله الحسین علیه السّلام، این مجنون عشق حسینی با شامّهاش راه یابی میکرد. در یک محلّه که رد میشدیم با شامّهاش تشخیص میداد؛ میگفت در فلان خانه اخیراً زائری از کربلا آمده است. با شامّۀ روحش بو میکشید و تشخیص میداد. حتّی میفرمودند گاهی اوقات من جایی بودم و حاج هادی ابهری خبر نداشت. میفرمودند مثلاً مشهد مشرّف شده بودند. حاج هادی ابهری که به مشهد آمده بود و خبر نداشت حاج آقای دولابی هم آمدهاند و کجا مقیمند؛ با بو کشیدن جای حاج آقا را پیدا میکرد و سراغ حاج آقای دولابی رضوان الله تعالی علیه میآمد.
▪️اینگونه است؛ اگر شامّۀ روح بیدار شود، خیلی چیزها را تشخیص میدهد. کمااینکه اگر چشم دل باز شود، خیلی چیزها را میبیند. گوش دل باز شود، خیلی چیزها را میشنود. صداهایی در عالم وجود دارد که گوش ظاهر نمیشنود.
گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش.
ادامه دارد....
◾️استاد مهدی طیّب◾️
#اربعین_حسینی
@mohamad_hosein_tabatabaei