eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️قرائت نماز آیات واجب؛ ▪️روز سه شنبه ۱۴۰۱/۸/۳ از ساعت ۱۳/۲۳ لغایت ۱۶/۲۸ در ایران کسوف (خورشید گرفتگی) رخ میدهد. خواندن نماز آیات در این ۳ ساعت و ۵ دقیقه واجب و ادا می باشد. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت سوم بخش اول2⃣ ● جمله ((مصدقا لما بين يدى من التورية ...)) براى اينكه ع
آیات 60-42 آل عمران، قسمت سوم بخش دوم ● عملى كه عيسى (علیه السلام ) براى باز شناختن مؤمنين به خود وتشكل دادن به آنها انجام داد در آيه مورد بحث ، احساس را در مورد كفر استعمال نموده با اينكه كفر يك امر قلبى است و قابل احساس نيست و اين براى اشاره به اين معنا بود كه كفر باطنى مردم به قدرى قوى بوده كه آثارش در ظاهر رفتار و گفتارشان نمودار شده و ممكن هم هست منظور از احساس كفر، اعلام صريح آنان و در صدد ايذا و كشتن برآمدنشان باشد، پس اينكه فرمود: ((فلما احس ...)) يعنى همين كه عيسى از بنى اسرائيل (كه در اين آيات در مساءله بشارت مورد بحث بودند) احساس كفر نمود، فرمود: كيست كه مرا در راهى كه به سوى خدا منتهى مى شود يارى كند؟ و منظورش از اين پرسش اين بود كه بفهمد از ميان مردم چند نفر طرفدار حقند، تا روى همانان حساب كند و خلاصه بفهمد چقدر عده و عده دارد، نيرويش در آنان متمركز گشته ، دعوتش از ناحيه آنان منتشر شود و اين خصيصه هر نيروى طبيعى و اجتماعى او (فيزيكى و مكانيكى ) و امثال آن است كه وقتى مى خواهد دست به كار گشته و هر جزء از آن يك ناحيه را اداره و در آن عمل كند، بايد نخست مركزى و كانونى داشته باشد تا همه نيروهاى جزئيش در آن محل متمركز شود و آن مركز تكيه گاه نيروهاى جزئى و كمك رسان به آن باشد و گرنه صدها نيروى جزئى و پراكنده كارى از پيش نمى برند و بلكه همه هدر مى روند. نظير اين عمل كه عيسى (عليه السلام ) انجام داد چند نوبت در دعوت اسلام پيش آمد، يكى بيعت عقبه بود كه قبل از هجرت رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) مردم مدينه در عقبه منا جمع شدند و با آن جناب بيعت كردند، و يكى هم بيعت شجره و يا بگو بيعت رضوان بود كه در جريان صلح حديبيه اتفاق افتاد، رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) نيروهاى متفرق را يك جا جمع كرد تا بتواند دعوت خود را به نتيجه برساند. ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 318 عيسى (عليه السلام ) بعد از آنكه يقين كرد كه دعوتش در بين بنى اسرائيل - يا همه و يا حداقل اكثريت آنان - پيشرفتى ندارد و به نتيجه نمى رسد و فهميد كه بنى اسرائيل به هيچ وجه از كفر خود دست بر نمى دارند و از سوى ديگر اگر ميدان را به دست آنها بدهد دعوتش به كلى باطل و گرفتارى ها بيشتر مى شود، براى بقاى دعوتش اين نقشه را طرح كرد كه از آنان يارى بخواهد و به اين وسيله دوست را از دشمن جدا كند، حواريون حاضر شدند آن جناب را يارى دهند و به اين وسيله مؤمنين از كفار جدا و دوستان از دشمنان متمايز شدند و با انتشار دعوت و اقامه حجت ، ايمان بر كفر غالب گشت همچنانكه خداى تعالى يارى همين چند نفر حوارى را به رخ همه انسانها كشيده مى فرمايد: ((يا ايها الذين آمنوا كونوا انصار اللّه ، كما قال عيسى ابن مريم للحواريين من انصارى الى اللّه ، قال الحواريون نحن انصار اللّه ، فامنت طائفه من بنى اسرائيل ، و كفرت طائفه ، فايدنا الذين آمنوا على عدوهم ، فاصبحوا ظاهرين )). 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
... ◾️خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیت‌الله بهجت قدس‌سره◾️ ▪️یک بنده‌خدایی از استادهای حوزه آمد و پرسید: ▪️شما در دیدارهای‌تان با امام‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، سؤال‌های علمی‌ هم می‌پرسید؟ ▪️ [آیت‌الله بهجت قدس‌سره] جواب داد: ▪️ما از اساتیدمان هم سؤال نکردیم! آنها خودشان می‌دانستند سؤال ما چیست و جواب را می‌دادند... ☑️رد پای سپید، ص۵۵ @mohamad_hosein_tabatabaei
❗️ ▪️مرحوم آیت الله سیدمحمدهادی میلانی دچار بیماری معده شده بود پروفسور بولون جراح حاذق بلژیکی که درآن زمان (۱۳۸۲ ه ق) درشهر مشهد مشغول کار بود ایشان را عمل کرد. پرفسور پس از یک عمل۳ساعته زمانیکه آن مرجع تقلید درحال به هوش آمدن بود، به مترجمش گفت تمام کلماتی که ایشان درحین به هوش آمدن میگوید را برایش ترجمه کند. ▪️آیت الله میلانی درآن لحظات فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی را قرائت میکرد. پروفسور برلون بعد ازدیدن این صحنه گفت: برای مسلمان شدن چه باید بکنم و چه بگویم. وقتی علت را پرسیدند،گفت: تنها زمانی که انسان شاکله وجودی خود را بدون این که بتواند برای دیگران نقش بازی کند، نشان میدهد، درحالت به هوش آمدن بعد از عمل است و من دیدم این آقا، تمام وجودش محو خدا بود. ▪️درآن حال به یاد اسقف کلیسای کانتربری افتادم که چندی پیش درهمین حالت و پس از عمل در کنارش ایستاده بودم، دیدم او ترانه های جوانان آن روزگار را زمزمه میکرد، درآن لحظه فهمیدم حقیقت نزد کدام مکتب است. ▪️طبق وصیت پرفسور، او را در شهری که قبرمرحوم میلانی بود دفن کردند. (مشهد،خواجه ربیع) ◾️گلشن راز ۲،۷۶۸ ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️ : آقا ، نصیحتی بفرمایید. ◾️ ▪️فرشِ هر مجلس نشوید. هرکه هر صحبتی کرد ، گوشه‌اش را نگیرید ادامه بدهید. با رفیقی که مثل خودتان است ، رفیق بشوید. ▪️غذاتان متوسّط باشد. صحبتتان متوسّط ، نه آنقدر که لال بشوید. رفاقتتان متوسّط. ▪️ذکر خدا بکنید تا توجّه مخصوصی به شما بکند. ▪️توجّه مخصوص کردن خداوند به بنده‌ای از بندگان، همان مفاد «أذکُرکُم» است ؛ اگر انسان مفاد «فَاذکُرُونی» را تحقّق داد به توفیق خداوند (سبحانه‌وتعالی)، توجّه مخصوص که مفاد «أذکُرکُم» است محقّق می‌شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حجاب مانند اولین خاکریز جبهه است که دشمن برای تصرف سرزمینی حتما" باید اول آن را بگیرد. ▪️در جنگ فیزیکی وقتی یک نفر از ما تیر می‌خورد، یعنی یک نفر کم می‌شویم اما در وقتی یک نفر از ما تیر می‌خورد فقط یک نفر از ما کم نمی‌شود، بلکه آن یک نفر به دشمن اضافه می‌شود. ☑️امروز با جنگ شناختی روبرو هستیم. امروز مشکل روایت داریم. امروز مشکل تبیین داریم . @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️مَن آثرَ العرفانَ للعرفان فَقد قال بالثّانی ▪️هر کس عرفان را برای عرفان بخواهد - نه برای معروف - تحقیقا قائل به دومی شده است. در این جا نه تنها باید احدی و چیزی را نبیند بلکه باید خود و عرفان خود را هم ننگرد ، فقط معروف را ببیند و بس . علم رهزن و حجاب الله اکبر نشود (اکبر ، صفت حجاب است). علم و عرفان باید انسان را متخلّق به اخلاق ربوبی که همان لقاء الله است بکند و الّا اگر به لقاء الله دست نیابد و گرفتار اَنا اَنا گفتن شود آن علم و عرفان برای او حجاب اکبر می شود. ☑️و من وجَد العرفانَ کانّهُ لایَجدهُ بَل یَجد المعروفَ به فَقَد خاضَ لُجّةَ الوٌصولِ. ▪️ساحل کنار دریاست ولی لجّه دل دریاست ، قلب دریاست که از همه جا گودتر و عمیق تر است. کسی که عرفان یافته ، درس خوانده ، استاد دیده ، بحث کرده و مُلّا شده است اما دلش خوش نیست که این الفاظ را یاد گرفته ، در واقع او معروف (خدا) را یافته است و در لجّة الوصول فرو رفته و غوطه ور شده است. ◾️دروس شرح اشارات و تنبیهات / نمط نهم-ص۲۶۳ ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#قسم_های_قرآن ▪️فرات کوفی در تفسیرش ذیل آیات «وَالشَّمْسِ وَ ضُحٰاهٰا، وَالْقَمَرِ إِذٰا تَلاٰهٰ
◾️ولایت فقیه ( حضرت امام و رهبر معظم انقلاب ) در عصر ما تعین ولایت کلیه ی حضرت حجت روحی فداه است. و هر که با اوست و دل در گرو محبت او دارد در شمار سعداء است و هرکه بر اوست و در مسیر رهبری او قرار ندارد و با بنان و بیان و اشاره و عقیده دشمنان او را یاری می کند یقینا در آخرت در صف اعداء الله محشور خواهد شد . این مطلب از عقاید حقیر است. رحمت بیکران الهی بر روان پاک شهدای حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ علیهماالسلام باد.
▪️از خضر شنیدم که گفت: هیچ روزی نیست که با خود می گویم: در زمین خدای را ولیّی نیست جز آن‌که او را دیده و مصاحبت کرده‌ام. پس برایم اتفاق می‌افتد که در همان روز با ولیّی مصاحب می‌شوم که پیش از این نمی‌شناختم... پس دانستم که خدای را بندگانی است که خضر را می شناسند و خضر آنان را نمی شناسد. ◾️(الفتوحات المکیه، باب۳۴۹: معرفت منزل گشودن و بستن درها، دفتر بیست و سوم از فتح مکی)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي... @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ» @mohamad_hosein_tabatabaei
در شب زیارتی حضرت ارباب در دعاهاتون حقیر رو هم یاد کنید
☑️حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ▪️آنهایی که شهید شدند، آنهایی که شهید داده‌اند، در راه خدا رفته‌اند و در راه خدا بوده‌اند؛ و خدا می‌داند چه تاجی بر سر اینها گذاشته شده، ولو بعضی‌ها نمی‌بینند مگر بعد از اینکه از این نشأت بروند. ▪️بعضی‌ها هم که اهل کمالند، شاید در همین‌جا ببینند که «فلانی» بر سرش تاج است،[یا] «فلانی» بر سرش تاج نیست!! ✔️شهادتِ نزدیکان انسان، خودش یک کرامتی از سوی خداست! ☑️به‌سوی محبوب، ص ١١٢ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️قرائت در هر نشأه صورتى دارد، قرائت اين نشأه با اين لب و دهن است، و مطابق عوالم و نشئات قرائتها تفاوت دارد. شما در بيدارى كه حرف مى‏ زند طورى است، و در عالم خواب كه با آن بدن برزخى حرف مى‏ زنيد طور ديگر است آن دهن كارى به اين دهن ندارد آن گويا است و اين بسته و خاموش، بقول ملاى رومى در دفتر سوم مثنوى در بيان اين كه تن روح را چون لباسى است، و اين دست آستين دست روح است، و اين پاى موزه پاى روح: تا بدانى كه تن آمد چون لبيس‏ رو بجولا بس لباسى را مليس‏ روح را توحيد الله خوشتر است‏ غير ظاهر دست و پاى ديگر است‏  دست و پا درخواب بينى ايتلاف‏  آن حقيقت دان مدانش از گزاف‏ آن توئى كه بى‏ بدن دارى بدن‏ پس مترس از جسم، جان بيرون شدن‏ روح دارد بى‏ بدن بس كار و بار مرغ باشد در قفس بس بیقرار باش تا مرغ از قفس آيد برون‏ تا ببينى هفت چرخ او را زبون‏ ▪️و از مرحله عالم خواب هم بالاتر برويم و به باطن عالم نزديكتر بشويم، و هكذا هرچه به عالم بالاتر و عالى و اعلى ارتقا و اعتلاء بيابيم، آيات قرآنى و قرائتها و بدنها و حرفها و درجات تفاوت دارند و تفاوت به كمال و اكمل و تمام و اتم است همانطور كه امام باقر علوم نبيين فرموده است: اللهم انى اسألك من كلماتك بأتمها و كل كلماتك تامة، اللهم انى اسألك بكلماتك كلها. از معلم اول ارسطو منقول است كه: الانسان العقلى فيه جميع الاعضاء التى فى الانسان الحسى على وجه لائق به (ص 114 ج 4 اسفار) و اين كلامى كامل و سخنى سخت استوار است. ◾️هزار و یک نکته/نکته ی ۵۰۵ ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ ▪️کثرت اشتغال مباحات و بسیار کردن و لغو گفتن و گوش به اراجیف دادن، را می‌میراند. ☑️برنامه سلوک، ص۱۰۰ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️علامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه می فرمودند: «اين زائرانى كه در حرم مطهّر امام رضا عليه‏السّلام به لقاء خداوند پيوستند اينها در حكم شهيدند. ▪️و اين اتّفاق گرچه به تقدير الهى و به‏ دست برخى از اشقياء بود، ولى اين يک روى سكّه است؛ روى ديگر سكّه آنست كه ايشان به خداوند لبّيک گفته بودند و خداوند هم لبّيک ايشان را اجابت فرمود و اينها مقامى در نزد خداوند داشتند كه بايد با اين شهادت به آن مقام می ‏رسيدند.» ◾️«نور مجرّد» ج ۲ ص ۴۵۷◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️اندر احوالات و اوصاف مردمِ آخرالزمان... ▪️سرزنش شدن مرد بخاطر نوامیس! ✔️ فرمودند: «وَ یُعِیرُ الرَّجُلُ عَلَی صَوْنِ النِّسَاءِ» ▪️مرد را به خاطر حجاب، حفظ و پوشيده نگه داشتن همسر، دختر، مادر و خواهرانش مورد سرزنش قرار می‎دهند. ✔️ نیز فرمودند:«وَ سُلِبَ عَنْهُنَّ قِنَاعُ الْحَيَاءِ» ▪️و از زنان لباس حیا سلب می‌شود! ◾️ ، ص ۱۳۳ ، ج ۵۲، ص ۲۶۲ ، ص‌۱۸۳◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️بدان كه راه آخرت ظاهر است و راهبران معتمد و نشانهاى راه مكشوف و سلوكش آسان، و ليكن مردم از آن معرضند، وَ كَأَيِّنْ مِنْ آيَةٍ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْها وَ هُمْ عَنْها مُعْرِضُونَ‏ اما سبب آسانى سلوك آنست كه اين راه همانست كه مردم از آنجا آمده‏ اند. پس آنچه ديدنيست يك بار ديده است و آنچه شنيدنيست يك بار شنيده است و ليكن فراموش كرده است، وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلى‏ آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً و درين دقيقه ميگويد: ارْجِعُوا وَراءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُوراً. ▪️و در فراموشى از آن جهت بمانده است كه چشمى كه بآن چشم ديده است و گوشى كه بآن گوش شنيده است باز نمى‏ كند تا حالش بآن رسيده است، وَ إِنْ تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدى‏ لا يَسْمَعُوا وَ تَراهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ وَ هُمْ لا يُبْصِرُونَ‏ چه اگر بشنيدى شنيده اول ياد كردى‏ كَلَّا إِنَّها تَذْكِرَةٌ فَمَنْ شاءَ ذَكَرَهُ‏ و اگر بديدى ديده اول بشناختى، «من نظر اعتبر و من اعتبر عرف و اول الدين معرفته» ▪️و اما سبب اعراض سه چيز است‏ چنانكه گفته‏ اند: «رؤساء الشياطين ثلاثة» ، شوائب طبيعت، مانند شهوت و غضب و توابع آن از حب مال و جاه و غير آن، تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ‏ ، وساوس عادت مانند تسويلات نفس اماره و تزيينات اعمال غير صالحه بسبب خيالات فاسده و اوهام كاذبه و لوازم آن از اخلاق رذيله و ملكات ذميمه، قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمالًا، الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً ، نواميس امثله، مانند متابعت غولان آدمى پيكر و تقليد جاهلان عالم نما و اجابت استغواء و استهواء شياطين جن و انس و مغرور شدن بخدع و تلبيسات ايشان، رَبَّنا أَرِنَا الَّذَيْنِ أَضَلَّانا مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ نَجْعَلْهُما تَحْتَ أَقْدامِنا لِيَكُونا مِنَ الْأَسْفَلِينَ‏ ▪️و ثمره اعراض در اين جهان تنگى آن جهان و شقاوت جاودانى باشد، وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى‏، قالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمى‏ وَ قَدْ كُنْتُ بَصِيراً، قالَ كَذلِكَ أَتَتْكَ آياتُنا فَنَسِيتَها وَ كَذلِكَ الْيَوْمَ تُنْسى‏. و كدام شقاوت بود بالاى آنكه كسى نزديك خداى تعالى منسى باشد و كورى در اين موضع كورى دلست ، فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ. ◾️آغاز و انجام/ص۵ ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️شعار را ما هم قبول داریم؛ اما دو چیز است که اساس کار بوده و از یاد رفته است: اول اینکه تمام این هویّت مرا چه کسی به من داده است؟ دوم آیا من می‌میرم و می‌پوسم یا از پوست به در می‌آیم؟! ▪️الآن مشکل جدی بشر کنونی، جریان مرگ است و این غائله اخیر هم همین‌طور است. بله، زن هست، زندگی هست، آزادی هست، مرد هم همین‌طور است، همه اینها سرجایش محفوظ است؛ اما بالاخره این اصل هم وجود دارد که آیا انسان می‌پوسد یا از پوست به در می‌آید؟ بشر امروز غافلِ غافل است! ▪️اگر من برای خودم نیستم و تمام هویّت مرا دیگری داده است، پس تکلیفی هم به من داده است و من باید به دستور او عمل کنم! شما اگر بخواهید یک وسیله مانند یخچال و یا هر وسیله دیگری بخرید، یک دفترچه راهنما همراهش هست، آیا این حقیقتی که به ما دادند به عنوان انسان، دفترچه راهنما نمی‌خواهد که این را چگونه بکار بگیر؟! این سر را چگونه بکار بگیر؟! این چشم را چگونه بکار بگیر؟! این دست را چگونه بکار بگیر؟! چه چیزی بخور و چه چیزی نخور؟! دفترچه راهنمای ما همین قرآن است؛ این از یاد بشر رفته است! ▪️دین ثابت کرده که انسان مرگ را می‌میراند، نه اینکه بمیرد. اهل بیت (علیهم السلام) آمدند تا از آن‌طرف خبر بدهند؛ فرمودند: «وَ لَكِنَّكُمْ تَنْتَقِلُونَ مِنْ دَارٍ إِلَی دَار»؛ مرگ از پوست به درآمدن است، نه پوسیدن. مرگ هجرت است. ما مرگ را می‌میرانیم، ما بر مرگ مسلّط هستیم، مرگ را زیر پا لِه می‌کنیم و به آن طرف می‌رویم. ▪️این بیان نورانی سید الشهداء (علیه السلام) در ظهر عاشورا در آن بحبوحه‌ای که شمشیر می‌زدند است که فرمود: «صَبْراً بَنِی الْكِرَامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ»؛ مبادا خدای ناکرده کوتاه بیایید، مرگ یک پلی است زیر پای شما، روی این پل پا می‌گذارید و به آن‌طرف پل می‌روید، «فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ تَعْبُرُ بِكُمْ»، همه خبرها آن‌طرف است! ▪️اگر این دو اصل روشن بشود که چه کسی ما را آفرید؟ و بعد هم به کجا می رویم؟ آیا می‌پوسیم یا از پوست به در می‌آییم؟ تمام غائله اخیر می‌خوابد‌. یاد مرگ از مهمترین عوامل تربیت است. ◾️ ، ۱۴۰۱.۸.۱۱◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
: معنای جمله «فَاذْكُرُوني‏ أَذْكُرْكُمْ؛ پس مرا یاد کنید، تا شما را یاد کنم» چیست؟ : ▪️در برخی تفاسیر معنای آن، این‌گونه ذکر شده است: «أذْکرونی بِالدعآءِ أَذْکرْکمْ بِالإجابَةِ؛ مرا با دعا یاد کنید، تا من نیز با اجابت آن، شما را یاد کنم». ▪️و در روایات شارحه مرویه آمده است: «أَنَا مَعَ عَبْدِي إِذَا ذَكَرَنِي فَمَنْ ذَكَرَنِي فِي نَفْسِهِ ذَكَرْتُهُ فِي نَفْسِي وَ مَنْ ذَكَرَنِي فِي مَلَإٍ ذَكَرْتُهُ فِي مَلَإٍ خَيْرٍ مِنْهُ؛ هرگاه بنده‌ام مرا یاد کند، من با اویم؛ بنابراین، هرکس مرا در دل خود یاد کند، او را در نزد خود یاد می‌کنم و هرکس مرا در میان گروهی یاد کند، او را در میان گروهی بهتر از آن یاد خواهم نمود». @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️به کم قانع نمی‌ شوم ▪️انسان مى ‏خواهد تمام استعدادهاى خود را بارور كند و تمام سرمايه‏ ها را زياد كند. انسان مى ‏خواهد خودش را زياد كند نه ثروت و قدرت و علمش و در اين سطح است كه مى ‏تواند ثروت و قدرت و علم را جهت بدهد و از آن‏ها به خوبى بهره بردارد. مى‏ تواند امير باشد و مى‏ تواند از اسارت ‏ها آزاد گردد. من هنگامى كه عظمت خودم را شناختم ديگر به كم قانع نمى‏ شوم و از اسارت‏ ها آزاد مى‏ گردم. همان طور كه با شناخت عظمت خودم از اسارت توپ ‏ها و عروسك ‏هايم رها شدم. ▪️با تفكر در مقدار استعدادها، مى‏ يابيم كه انسان چقدر ادامه دارد و در نتيجه هستى تا كجا گسترده مى ‏شود. ما از مقدار نفتى كه در چراغ است، مى‏ توانيم حدود روشن بودنش را حدس بزنيم و از مقدار سوختى كه در ماشين است، حدود حركت آن را و ... ▪️ما از استعدادهاى اضافى جنين در شكم مادر، كشف مى ‏كنيم كه او براى نُه ماه نيست و براى اين محدوده نيست؛ چون او در آن جا بدست و پا و ... كارى ندارد. در آن محدوده به بيش از جفت، نياز نيست. ▪️در نتيجه ما از استعدادهاى عظيم انسان كشف مى ‏كنيم كه براى اين محدوده ‏ى هفتاد ساله نيست؛ چون بيش از اين حرف‏ ها سرمايه دارد. ❛❛ عین‌صاد( علی صفائی حائری) ◾️مسئولیت و سازندگی | ص ۱۵۶◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
( علی صفائی حائری) ▪️بزرگترین جنایت به مذهب این است که آن را از تفکر و تعقل جدا کنیم و غیر برهانی و جلوه دهیم، که هرکس برای دلش به آن روی می آورد. چون این مذهب عاطفی و آرام بخش، همان است که افیون ملت ها می شود و دستاویز مادی گری و عامل ضد مذهب! ☑️ | ص ۳۳ @mohamad_hosein_tabatabaei