eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️اختلاط طینت - بخش دوّم◾️ #رفع_اشکال_اوّل ▪️بدان که آنچه در حیّز امکان است، از عقل اوّل تا به هیو
◾️اختلاط طینت - بخش سوّم◾️ ✔️و رفع اشکال دوّم به این می‌شود که بدانی : ▪️اوّلاً که معنی ترکیب، جمع و مزج اشياء مختلفه است، پس لازمه او است ماده و استعداد و حرکت، پس آنجا که ماده و هیولی نیست ترکیب جمع و مزج نیست، پس در آنجا تضاد و کون و فساد و شر نیست، پس در عالم مثال و عالم عقل ترکیب صورت نبندد، پس ترکیب منحصر است به عالم مادی و هیولی که دنیا عبارت از او است، پس تضاد و کون و فساد نیز منحصر به همین عالم است. و چون ترکیب، اجتماع و اختلاط اشیاء مختلفه است پس لازمۀ او قسر است چه این اجتماع، خلاف طبع هر یکی است و چون قسر دائمی نمی‌شود پس لازمۀ هر ترکیب تحلیل و زوال و رجوع هر یک است به طبیعت خود. ▪️دوّم آنکه بسیاری از امزجه اقتضا دارد اخلاق نیکوی چند را و اخلاق ذمیمه چند را که تعبیر از آنها به اخلاق فطری کنند و چون از اقتضاء مزاج است پس نه نیک آن اختصاص به مؤمن دارد نه بد آن اختصاص به کافر، چنانچه می‎بینی که بلغمی مزاج با صبر و حلم، و سوداوی مزاج و صفراوی با حدّت و تندی است و همچنین سخاوت و لئامت و راستگوئی و هكذا. اگر چه تغییر و تبدیل هر یک ممکن است به اتفاق اهل عقل و شرع به حکم قاهریت نفس و قابلیت مزاج . ▪️سوّم آنکه آنچه از اخلاق و اعمال نیکو است از جهت علّیین است و آنچه بد است از جهت سجّین است، چه علّیین عالمی است که خیر و نور محض باشد، چون معصومین و ملائکه، و سجّین عالمی است که شرّ و ظلمت محض باشد، و بعد از مفارقت روح از بدن و انحلال مزاج، ظاهر است که آنچه از نیک و بد که مقتضای مزاج بود برطرف شود، بلی ملکات همراه روح خود خواهد بود که آنچه از ملکات نیک است او را در عالم تجسّم اعمال نوری است بلکه خود صِرف نور، و آنچه بد است در آن عالم صِرف ظلمت و عذاب است. ▪️چهارم آنکه اگر شرّ محض و ظلمت صِرفه و عذاب بی عذبی باشد جهنّم است و اگر نور محض و خیر صِرف و راحت بی زحمت و لذّت بی خلطی باشد بهشت است و چون چنین است و ذات و روح کافر هم صرف ظلمت و شرّ است پس ملکات نیکو او را عارضی باشد، چه تحقّق نور بر صفحه ظلمتِ صِرف به جز عروض متصوّر نشود، و همچنین اخلاق بد نسبت به مؤمن با آنکه در همین دنیا مُکرَه وی بود. پس در کافر چون عسل است بر حنظل و شبنم و آبی است بر برگ و درخت خشک و چون شمسی است که بر عالم ظلمانی عناصر و اشیاء سیاه تابد، و در مؤمن به عکس، پس بالاخره از مؤمن جدا شده به سجّین ملحق شود و از کافر جدا شده به علّیین ملحق شود، چه عَرَضی دوام ندارد و لابد زایل گردد، و به جز این نحو بهشت بهشت نخواهد بود و جهنّم جهنّم. پس ظاهر شد کلام حضرت که فرمود شمس هر کجا برود شعاعش با وی است. ▪️پنجم آنکه آنچه گفتیم منافات با عدل ندارد بلکه عین عدل است، زیرا که آنچه اعمال و اخلاق نیک که از کافر صادر گردد جزای او را در دنیا یا در برزخ یا در آخرت، به تخفیف عذاب، خدا به او خواهد داد، لهذا طبقات جهنّم پست و بلند دارد. گمانم آن است که بعضی از اخبار چنین دارد که خداوند ثواب تمام اعمال نیک کافر را در دنیا به او می‌رساند و تمام می‌کند. پس ثابت شد که این تبدیل واجب و لازم است و عین عدل است و لازمه دار آخرت و انحلال ترکیب است که عالم بسیطی است. و در این مطلب به همین قدر اکتفا نمودیم که کافی است، والحمد لله. ◾️ ، جلد دوّم اثر: مولی نظرعلی طالقانی به کوشش: استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السّلام را به محضر امام زمان ارواحنا فداه و شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می‌کنیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
▪️شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السّلام را به محضر امام زمان ارواحنا فداه و شیعیان آن حضرت تسلیت عر
☑️امام کاظم (علیه السلام): ▪️لَيْسَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ حِجابٌ غَيْرُ خَلْقِهِ، إحْتَجَبَ بِغَيْرِ حِجابٍ مَحْجُوبٍ، وَاستَتَرَ بِغَيْرِ سَتْرٍ مَسْتُورٍ، لا إلهَ إلّا هُوَ الكَبيرُ المُتعال ▪️ميان خدا و آفریدگان، پرده‌ای جز آفرینش نیست. در پرده است بی‌آنکه مانعی آویخته باشد و پوشیده است بى‌آنكه پرده‌اى او را پوشانده باشد. معبودى جز او، كه بزرگ و بلندمرتبه است، نمى‌باشد. : ▪️ميان عاشق و معشوق، هيچ حايل نيست ▪️تو خود حجاب خودى، حافظ! از ميان برخيز @mohamad_hosein_tabatabaei
🚩فتحِ خیبر و درِ قلعۀ خِیبَرِ نفس اَمّاره🚩 🚩 روز بیست و چهارم ماه رجب در سال هفتم پس از هجرت، واقعۀ بسیار عظیمی را در تاریخ صدر اسلام در خودش جای داده است؛ ماجرای جنگ خِیبَر و فتح قلعۀ خِیبَر به دست امیرالمؤمنین علی علیه السّلام که واقعۀ بسیار عظیمی است. 🚩 ظاهر واقعه بسیار درس‌آموز و تأمّل برانگیز است و نقش فوق‌العاده عجیب امیرالمؤمنین علیه السّلام را در آن نبرد نشان می‌دهد. 🚩 امیرالمؤمنین علی علیه السّلام با دست یدُاللّهی خودشان درِ قلعۀ یهود خِیبَر را که چهل پهلوان، فقط باز و بسته‌اش می‌کردند؛ از جا کَندند و درحالی که در میان خَندَقی که یهودیان دور قلعه حفر کرده بودند، کف پای امیرالمؤمنین علیه السّلام روی زمین نبود و ایشان بین زمین و آسمان ایستاده بودند؛ آن در را پل قرار دادند و لشگریان اسلام با عبور از روی آن پل، از خندق عبور کردند؛ سپس حضرت آن در را به فرسنگ‌ها دورتر پرتاب کردند. چه نیرویی در امیرالمؤمنین علی علیه السّلام ظهور کرد که چنین اتّفاقی به دست حضرت واقع شد؟ 🚩 در جنبۀ باطنی هم درِ قلعۀ خِیبَرِ نفس اَمّارۀ ما، که سپاه یهود باطنی ماست، جز به یَدِ ولایتیِ امیرالمؤمنین علیه السّلام قابل کنده شدن نیست و قلعۀ نفس جز با استمداد از ولایت مولایمان امیرالمؤمنین علی علیه السّلام قابل فتح و گشودن نیست. 🚩 اگر کسی می‌خواهد بر یهودِ باطنی خود پیروز شود، باید از روح ولایت علوی استمداد جوید و به مدد آن بزرگوار، خصوصاً در این ماه که ماه میلاد امیرالمؤمنین علیه السّلام است، به این فتح عظیم در باطن، که فَتحُ‌الفُتوح است، نائل شود.... 🚩استاد مهدی طیّب/ ۹۲/۰۳/۰۹🚩 @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️نبرد خیبر در عرصۀ بیرون و درون ▪️امیدواریم به مدد یدِ ولایتی امیرالمؤمنین علی علیه السّلام درِ قلعۀ نفس ما هم که یهودِ شیطان صفت نفس در آن پناه گرفته و به دشمنی جان و دل و روح ما که مقام ولایت است قیام کرده، کنده شود و یهودِ نفس امّاره ما هم درهم شکسته شود و تمام وجود ما به تسخیر حقیقت ایمان و ولایت درآید ان‌شاءالله... ◾️استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ ▪️امام کاظم علیه السلام فرمودند: «اِيّاكَ‏ اَنْ‏ تَمْنَعَ‏ فِی‏ طاعَةِ اللهِ‏ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِی مَعْصيَةِ اللهِ» * برحذر باش که از خرج کردن در مسیر طاعت خدا دریغ ورزی، چرا؟ چون در آن صورت دو برابر چیزی که قرار بود در راه خدا خرج کنی و نکردی را در مسیرِ معصیت خدا هزینه خواهی کرد. فکر نکن آن پول دستت می ماند. مسیری جلویت باز شد، کار خیری بود که رضایتِ الهی در آن بود و تو می توانستی این مبلغ را هزینه کنی؛ امّا خسّت به خرج دادی و این پول را در راه رضایت الهی خرج نکردی؛ فردا ناچاری دو برابرِ همین پول را در مسیر معصیت خدا خرج کنی، گفت: هر که گریزد زِ خرابات شام بارکش غول بیابان شود ▪️نه تنها معادلش بلکه دو برابر آن را، آن هم نه در مسیر طاعت بلکه ناچار است در مسیر معصیت هزینه کند. پس چرا وقتی کار خیری پیش می آید، دستمان در جیبمان نمی رود؟ «اِيّاكَ‏ اَنْ‏ تَمْنَعَ‏ فی‏ طاعَةِ اللهِ‏ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِی مَعْصيَةِ اللهِ» ▪️این فقط پول نیست. انسان می تواند توانایی و قدرتش را خرج کند، آبرو و وجاهتش را در مسیر رضایت الهی خرج کند. فقط پول نیست که بعضی ها بگویند ما اصلاً پول نداریم پس این حدیث راجع به ما نیست. نه، گاهی اوقات انسان می تواند آبرویش را برای جلب رضایت الهی، برای عملی که مورد پسند خدا و طاعت پروردگار است خرج کند. اینجا آبرویت را خرج نکردی، فکر نکن آبرو محفوظ می ماند؛ تو به ناچار فردا در مسیر معصیت خدا دو برابر این آبرو را هزینه می‌کنی. پست و مقام و قدرت سازمانی داری که می توانی از این موقعیت شغلی در مسیر طاعت خدا خرج کنی، نکردی؟ صبر کن دو برابر آن را در مسیر معصیت خدا خرج می کنی. ▪️ترسیدی این پست و مقام از دستت برود؟ حالا ببین چه برسرت می آید؟ و همین طور برو جلو، علم و دانش داری و دریغ کردی؟ نگفتی؟ نگه داشتی برای اینکه مشتری جلب کنی و بعداً بگویی؟ با قیمت بیشتری بگویی؟ صبر کن و ببین مجبور می شوی دو برابر آن را در مسیر معصیت خدا هزینه کنی. «اِيّاكَ‏ اَنْ‏ تَمْنَعَ‏ فی‏ طاعَةِ اللهِ‏ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِی مَعْصيَةِ اللهِ». *ابن شعبه ی حرانی، تحف العقول، ص ۴۰۸. ◾️در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ی ۸۹/۰۳/۲۷◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حاج محمد إسماعيل دولابی: ▪️روزی با یکی از روحانیون که سابقه‎ی دوستی با او داشتم، در مجلسی به هم برخورد کردیم. او به عنوان شوخی به من گفت: از آن غیب‎هایی که می‎گویند شما از آنها صحبت می‎کنید، یک مقدار برای ما هم بگویید. من هم به او گفتم این شما هستید که غیب می‎گویید. یک عمر که سر منبرها از خدا و پیامبر و ائمّه علیهم السّلام و بهشت و دوزخ و ملائکه صحبت کرده‎اید، آیا هیچ یک از آنها را دیده‎اید؟ پس هر چه گفته‎اید، غیب گفته‎اید. امّا من هر چه می‎گویم، می‎بینم و می‎گویم؛ لذا اصلاً غیب نگفته‎ام و نمی‎گویم. ▪️من هیچ ظلماتی نمی‎بینم؛ هر چه هست، نور و خوبی است. ▪️همه جا خلوت است. در شلوغی‎ها هم جز خلوتی نمی‎بینم. ▪️بشر خدا را می‎پوشاند و خودش را ارائه می‎دهد. مردم چشم که باز می‎کنند، زمین و آسمان و خلایق را می‎بینند و دائم از آنها می‎گویند، ولی من هر چه چشم‎هایم را می‎مالم که بلکه خدا را نبینم و آنچه را مردم می‎بینند ببینم، باز هم نمی‎شود و هر جا نگاه می‎کنم فقط خدا را می‎بینم. ◾️ ، ص ١٦٧ شرح و توضيح مصباح الهدي مبحث شانزدهم◾️ ☑️غيبت خوبان ناشی از شدّت ظهور آنها و غفلت ماست ٣/ استاد مهدی طيّب @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️سیر در ماه رجب، زمینه‌ساز ملاقات با پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم در ماه شعبان◾️ ▪️در ماه رجب باید مستعد ورود به ماه شعبان المعظّم شویم ▪️در ماه رجب ما در محضر امیرالمؤمنین علی علیه السّلام درس تطهیر وجود خویشتن از آنچه غیر خدایی است را آموختیم و به اقتدای آن حضرت می‌بایست در این راستا قدم برمی‌داشتیم. ▪️اگر می‌خواهیم در ماه شعبان خانۀ دل به خُلق شایستۀ نبوی و به عِطر محمدی زیور بسته شود، باید در ماه رجب خانۀ دل را پاک کرده باشیم تا شایستگی دیدار با رسول الله را پیدا کنیم. ▪️امیرالمؤمنین علی علیه السّلام در این ماه دستگیری می‌کنند، دست ما را می‌گیرند، قدم به قدم ما را پیش می‌برند تا به پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم تحویل دهند . . . . ◾️استاد مهدی طیّب ، ۱۴۰۰/۱۲/۰۲◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 🏴 ▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ أیُّها الکاظِم الطُّهْرَ الطَّاهِرَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ ▪️ظلم عظمایی که در حق امام کاظم علیه السلام روا داشتند زندانی کردن ایشان بود. امام معنای عالم است، اگر او نباشد هستی بی معناست. ▪️عموم مردم به معنای واقعی و اتمّ کلمه انسان نیستند لذا بهره‌شان از معنی مقید است و دایره فهمشان از موجودات عالم و هستی محدود به فهم خودشان است اما امام، به همه تفاصیل اشیاء، علم مطلق دارد. تصور و ادراک این حقیقت که امام محیط به کل شیء بوده و علم اطلاقی به تفاصیل موجودات بی منتها دارد برای ما بسیار سخت است؛ حتی سعی در تصور و ادراک اجمالی این معنی، انسان را مضطرب می‌کند. ▪️امام به حیث نفس و روحش، معنای علی الاطلاق عالَم است. اصلا معنی یعنی امام... ▪️گفت المعنی هو الله شیخ دین ▪️بحر معنی‌های رب العالمین ▪️حقیقت امام معناست و همه محسوسات، ظهور آن معنا هستند. به تعبیری دیگر همه‌ی موجودات، اظلال و اصنام‌اند. معنی در محسوسات ظاهر می‌شود. مقید کردن معنی در یک یا چند حس و یا جدا کردن حس از معنا بت پرستی و کفر است اما مشاهده معنی در باطن هر موجودی و عدم تقیید معنی در صورتی چند بلکه اعتقاد به لاحد بودن صور معنی عین توحید است؛ وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ (مدثر، ۳۱) ▪️پس بدان امام که جان او معنی مطلق است، در هیچ زندانی محبوس نمی‌شود؛ امام مطلق است و در ضمن همه‌ی مخلوقات بی‌حد هستی، ظاهر شده است. اگر ما امام را در یک بُعد از ابعاد این نظام هستی مقید کنیم، امام را زندانی کرده‌ایم و سندی بن شاهک و هارون الرشید و امثالهم شده‌ایم! عالَم مراتب دارد، هم امام مراتب دارد و هم زندانبان امام؛ سندی بن شاهک، امام را هم در زندان باطنی خودش و هم در زندان ظاهری محبوس کرد و با قتل امام، در عذاب الهی مخلّد شد... ▪️بدان! امام در درون‌ها حضور دارد، برخی امامشان در دل و جانشان خانه دارد و برخی امام را در قعر زندان جسم و خواهش‌های آن مقید کرده‌اند، امام را در اوهام و تخیلات خود زندانی کرده‌اند. در درون ما هم زندان‌هاست و هم گلستان و بوستان‌ها... ▪️این جهان زندان و ما زندانیان ▪️حفره کن زندان و خود را وارهان‌‌ ▪️امام در قعر زندان وجود ماست؛ «ألسَّلامُ عَلَي الْمُعَذَّبِ فِی قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِیرِ...» لذا شیعه و محب، کسی است که امام را در عقیده و افکار و اعمال غیر الهی مقید نکند. ▪️توصیه شده‌ایم که بسیار استغفار کنیم و با توجه به خدا و معانی و آیات قرآن و روایات و ادعیه، اهل توجه و حضور باشیم زیرا بدون حضور و توسل و تضرع توان آزاد کردن امام از زندان اوهام و تخیلات درون و هوا و هوس‌های نفسانی خودمان را نداریم، پس باید از سلاح بکاء استفاده کنیم. ▪️تا نگرید کودک حلوا فروش ▪️دیگ بخشایش نمی‌آید به جوش ▪️لذا بزرگان می‌فرمایند: حضرت حجت علیه السلام از وجود من و شما ظهور می‌کند. ▪️امام در زندان وجود ما زندانی است و کلید این زندان، در دست ماست و هیچ کس نمی‌تواند اماممان را آزاد کند جز خودمان آن هم به پیروی فرامین آن ذوات مقدس و التماس و التجاء به ولایت الهی و آستان اقدس ایشان، صلوات الله علیهم اجمعین... .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا