eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم بخش اول1⃣ ● موقعيت زن در بين كلدانيان ، آشوريان ، روميان و يونانيان قدي
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم بخش اول2⃣ ● موقعيت زن در بين كلدانيان ، آشوريان ، روميان و يونانيان قدیم و زنان خانه يعنى همسر و دختر و خواهر وضع بدترى نسبت به مردان و حتى پسران داشتند، با اينكه مردان و پسران هم تابع محض سرپرست خانه بودند، ولى زنان اصولا جزء جامعه نبودند، و در نتيجه به شكايت آنها گوش نمى دادند، و هيچ معامله اى از ايشان معتبر و نافذ نمى شد، و مداخله در امور اجتماعى به هيچ وجه از آنان صحيح نبود، ولى مردان خانه ، يعنى اولاد ذكور و برادران سرپرست و حتى پسر خوانده ها (چون در آن روزها پسرخواندگى در ميان روميان و همچنين يونانيان و ايرانيان و اعراب معمول بوده ) مى توانستند با اجازه سرپرست مستقل شوند، و همه امور زندگى خود را اداره كنند. زنان در روم قديم جزء اعضاى اصلى خانه و خانواده نبودند، خانواده را تنها مردان تشكيل مى دادند، زنان تابع خانواده بودند، در نتيجه قرابت اجتماعى رسمى كه مؤثر در مساله توارث و امثال آنست ، مختص در بين مردان بود (مردان بودند كه از يكديگر ارث مى بردند، و يا مثلا شجره دودمانشان به وسيله ايشان حفظ مى شد) و اما زنان نه در بين خود خويشاوندى (خواهرى و دختر عموئى و غيره ) داشتند، و نه در بين خود و مردان ، حتى بين زن و شوهر خويشاوندى نبود، بين پسر با مادرش و بين خواهر و برادرش و بين دختر و پدرش ارتباط خويشاوندى كه باعث توارث شود نبود. بلكه تنها قرابت طبيعى (كه باعث اتصال زن و مردى به هم و تولد فرزندى از آن دومى شد) وجود داشت ، و بسا مى شد كه همين نبودن قرابت رسمى مجوز آن مى شد كه با محارم يكديگر ازدواج كنند، و سرپرست خانه ، كه ولى همه دختران و زنان خانه بود، با دختر خود ازدواج كند، چون ولى دختر و سرپرست او بود همه رقم اختيارى در او داشت . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□● از حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره●□ □● | پس از خواندن چهار رکعت نماز شب، اگر موقع اذان بشود، آیا می‌توان بقیه را به جا آورد؟ با چه نیتی؟ □● | بله، بقیه را می‌توان به قصد ادا به جا آورد. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○دل هر جا برود، فكر و دست و پا هم به دنبال آن می‌رود. دلت را به سوی خدا و خوبان خدا بفرست، همه‌ی وجودت اصلاح می‌شود. □○برای اينكه دلت نزد خدا برود، چيزی را كه دوست داری در راه خدا بده، دلت هم همراه آن به نزد خدا می‌رود. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتّىٰ تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ» هرگز به برّ و نيكی نائل نمی شويد، تا اينكه از آنچه دوست داريد، كنيد. □○دلت (محبّت) امانت خداست كه تنها انسان حامل آن شد، دل را به اهل دل و دلبر بده. «اِنَّ اللهَ يَاْمُرُكُمْ اَنْ تُؤَدُّوا الْاَماناتِ اِلى اَهْلِها» خداوند به شما فرمان می‌دهد كه امانتها را به اهلش برگردانيد. بايد را به صاحبش بازگرداند. □○«الْمَرْءَ يُحْشَرُ مَعَ مَنْ اَحَبَ» مرد با كسی كه دوستش دارد محشور می‌شود. دلت دنبال هر چيزی رفت، همه‌ی اعضا و جوارحت هم می‌رود. هركس با محبوب خود محشور می‌شود. ص١١٠ @mohamad_hosein_tabatabaei
□قدر خود بشناس!□ #سرور_من! □●انسان استعداد رسیدن به کمال بی نهایت را داراست، لذا هرگز نمی تواند بگوید من متوقف می شوم؛ این راه ندارد. ☑️به ما فرموده اند : تعالوا... #حضور_و_مراقبت #استاد_صمدی_آملی @mohamad_hosein_tabatabaei
■●انسان همیشه باید اهل محاسبه باشد●■ ■●اينكه به ما اصرار كردند «حاسبوا انفسكم قبل أن تحاسبوا» برای آن است كه ما يك را در پيش داريم، اگر هم‌اكنون محتسِب خود بوديم و كمبودهای خود را ترميم و عيب های خود را تصحيح کردیم، به دارالسلام بار می يابيم ■●و اگر اهل محاسبه نبوديم ممكن است عيب و نقص افزوده شود و با همان عیوب و نواقص وارد بشويم. ۱۳۹۵/۰۱/۲۸ (۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
○دیگران را عید اگر فرداست ما را این دمست ○روزه داران ماه نو بینند و ما ابروی دوست #سعدی_عليه_الرحمه @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●انسان همیشه باید اهل محاسبه باشد●■ ■●اينكه به ما اصرار كردند «حاسبوا انفسكم قبل أن تحاسبوا» برای
■●انسان همیشه باید اهل محاسبه باشد●■ ■●حضرت امير علیه السلام فرمود: ما يك «» داريم كه عذاب الهی است و يك «» داريم؛ گاهی ذات اقدس الهی به برخی افراد نعمت‌های فراوانی می‌دهد؛ ■●اگر در حوزه و دانشگاه است نعمت‌های و می دهد، اگر در بازار است نعمت‌های می دهد، اما اين نعمت‌های فراوان علمی و مالی، گاهی استدراج است؛ يعنی خداوند می خواهد انسان را كم كم بالا ببرد و سپس انسان را از آن بالا به پایین بیندازد؛ ■●هر چه انسان بالاتر برود در هنگام سقوط مرگش قطعی‌تر است، در فرمود برخی‌ها می‌كنند ما داريم به آنها احسان می‌كنيم در حالی که ما درجه درجه آنها را بالا می‌بريم تا از همان‌جا اينها را پرت كنيم تا شوند. ۱۳۹۵/۰۱/۲۸ (۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بیان آیه (۱) سوره توحید□ #بسم_الله_الرحمن_الرحیم قل هو الله احد1⃣ #تفسیرالمیزان □كلمه (#الله) مو
□بیان آیه (۲) سوره توحید□ □اصل در معناى كلمه ( كردن و يا قصد كردن با است، وقتى گفته مى شود: (صمده، يصمده، صمدا) معنايش اين است كه فلانى فلان كس يا فلان چيز را كرد،  در حالى كه بر او اعتماد كرده بود. از اين كلمه را - كه است - به معانى تفسير كرده اند كه بيشتر آنها به معناى زير است:  ( و بزرگى كه از به جانبش مى كنند تا حوايجشان را برآورد) و چون در آيه مورد بحث آمده همين معنا را  مى دهد، پس خداى تعالى سيد و بزرگى است كه عالم در تمامى او را قصد مى كنند.(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بیان آیه (۲) سوره توحید□ #الله_الصمد2⃣ #تفسیرالمیزان □اصل در معناى كلمه (#صمد) #قصد كردن و يا قص
□بیان آیه (۲) سوره توحید□ □آرى وقتى تعالى پديد آورنده همه عالم است، و هر چيزى كه داراى است هستى را خدا به او داده، پس هر چيزى كه نام () صادق بر آن باشد، در و و آثارش به خدا است، و در رفع حاجتش او را مى كند، همچنان كه خودش فرموده:  (الا له الخلق و الامر)، و نيز به طور فرموده:  (و ان الى ربك المنتهى )، پس خداى تعالى در هر كه در عالم وجود تصور شود است، يعنى چيز قصد هيچ چيز ديگر نمى كند مگر آنكه مقصدش او است و بر آمدن حاجتش به وسيله او است.(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بیان آیه (۲) سوره توحید□ #الله_الصمد2⃣ #تفسیرالمیزان □آرى وقتى #خداى تعالى پديد آورنده همه عالم
□بیان آیه (۲) سوره توحید□ ⃣ □از اينجا روشن مى شود كه اگر و بر سر كلمه () در آمده، منظور است، مى فهماند خداى تعالى صمد است، به كلمه (احد) كه الف ولام بر سرش در  نيامده، براى اينكه اين كلمه با معناى كه افاده مى كند در جمله بر احدى غير خداى تعالى اطلاق نمى شود، پس حاجت نبود كه با آوردن الف و لام حصر را در جناب حق تعالى افاده كند، و يا احديت از بين احديت ها را برساند.(۳) @mohamad_hosein_tabatabaei