□●ظاهراً میرزا حبیبالله خراسانی که عالم و مجتهد بود و دیوان شعری هم از او باقی است، در حرم امام رضا علیه السّلام رو به ضریح نماز خواند. پس از نماز کسی به او گفت: آقا قبله این طرف نبود، اشتباه نماز خواندید. میرزا حبیب پاسخ داد همهی نمازهای یقینی که خواندهام، فدای این اشتباه.
□●هر وقت از خدا راضی شدی، حضرت رضا علیه السّلام را زیارت کردهای و اگر امام رضا علیه السّلام را زیارت کنی، از خدا راضی میشوی.
#یاعلی
□مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی□
□●مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 252-244 بقره قسمت دوم
بخش دوم1⃣
● افعال خداى سبحان حكيمانه و داراى مصلحت است و در عين حال باريتعالى محكوم و مقهور مصالح نيست
و ((ايتاء)) و افاضه الهيه هر چند كه گفتيم به هر جور كه او بخواهد و به هر كس كه اراده كند صورت مى گيرد، الا اينكه در عين حال بطور بيهوده وگزاف و بدون حكمت و رعايت مصالح صورت نمى گيرد، چون مقصود ما از اينكه مى گوئيم خداى تعالى هر چه بخواهد مى كند و ملك را به هر كس كه بخواهد مى دهد و از اين قبيل مطالب اين نيست كه خدا در كارهايش جانب مصلحت را رعايت نمى كند، و يا خدا كارى را كه مى كند نظير تيرى است كه به تاريكى بيندازد، اگر تصادفا مطابق مصلحت صورت بگيرد كه گرفته ، و اگر نگيرد جزافى مى شود و محذورى هم پيش نمى آيد براى اينكه ملك ، ملك او است ، هر چه بخواهد مى كند،
نه منظور ما اين نيست زيرا كه اين را ادله دينى و براهين عقلى باطل مى كند (وقتى جزاف از خدا صحيح باشد، ديگر عقل ما را ملزم به انجام تكاليف دينى او نمى كند، زيرا در يك يك احكام احتمال جزاف مى دهد) و اين معنا را هم ظواهر دينى باطل مى داند و هم براهين عقلى .
بلكه مقصود ما اين است كه خداى سبحان از آنجا كه هر خلق و امرى به او بازگشت دارد قهرا مصالح و جهات خير هم ، مانند ساير موجودات مخلوق او هستند پس اگر مى گوئيم خدا هر كارى را طبق مصلحت انجام مى دهد معنايش اين نيست كه در كارهاى خود مقهور مصلحت و محكوم به حكم آن است ، بر خلاف ما كه در كارهايمان محكوم به آنيم ،
پس وقتى خداى سبحان كارى مى كند يا خلقى مى آفريند (و جز خوب و جميل نمى كند) قهرا فعل او داراى مصلحت است ، و صلاح بندگانش در آن رعايت شده ، و در عين حال محكوم و مقهور مصلحت هم نيست .
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 437
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□ترجمه آيات سوره #کوثر در #تفسیرالمیزان□
□به نام اللّه كه به نيك و بد بخشنده، و به نيكان مهربان است□
محققا ما به تو خير كثير (فاطمه عليها السلام) داديم(۱)
پس به شكرانه اش براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى كن(۲)
و بدان که محققا شماتت گوی و دشمن تو ابتر و بلا عقب است.(۳)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□بيان آيات سوره کوثر در تفسیر المیزان□
□در اين سوره #منّتى بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نهاده به اينكه به آن جناب #كوثر داده كه آن جناب را دلخوش سازد و بفهماند كه آن كس كه به وى #زخم_زبان مى زند كه اولاد #ذكور ندارد و اجاق كور است، خودش اجاق كور است
□اين سوره #كوتاهترين سوره قرآن است.
□روايات در اينكه آيا اين سوره در مكه نازل شده و يا در مدينه #مختلف است وظاهرش اين است كه در #مكه نازل شده است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□بیان آیه (۱) سوره کوثر□
□إنا أعطيناكَ الكوثر(۱)
#تفسیرالمیزان
□در #مجمع البيان مى گويد: كلمه (#كوثر) بر وزن (فوعل) به معناى چيزى است كه شأنش آن است كه كثير باشد، و كوثر به معناى #خير_كثير است.
ولى #مفسرين در تفسير كوثر و اينكه كوثر چيست #اختلافى عجيب كرده اند.
□ #بعضى گفته اند: خير كثير است. و بعضى #معانى ديگرى كرده اند كه فهرست وار از نظر خواننده مى گذرد:
۱- نهرى است در بهشت.
۲-حوض خاص رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) در بهشت و يا در محشر است.
۳-اولاد رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) است.
۴-اصحاب و پيروان آن جناب تا روز قيامت است.
۵-علماى امت او است.
۶-قرآن و فضائل بسيار آن.
۷-مقام نبوت است.
۸-تيسير قرآن و تخفيف شرايع و احكام است.
۹- اسلام است.
۱۰- توحيد است.
۱۱- علم و حكمت است.
۱۲- فضائل رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم)است.
۱۳- مقام محمود است.
۱۴- نور قلب شريف رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) است.
□و از اين قبيل #اقوالى ديگر كه به طورى كه از #بعضى از مفسرين نقل شده بالغ بر #بيست_و_شش قول است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○"حضرت رضا سلام الله عليه میفرمایند○□ □لا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ حَتّیٰٰ تَكُونَ فِيهِ ع
□○ده خصلت که نشاندهندهی کمال عقل در انسان مسلمان است(بخش دوم)○■
۲- وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَاْمُونٌ
□○دومین خصوصیت که نشاندهندهی کمال عقل است، این است که هیچ کس از او نگرانی ندارد؛ همه خودشان را از شرّ او در امان میبینند و میدانند که او شرّرسان نیست.
۳- سومین خصوصیت:
يَسْتَكْثِرُ قَلِيلَ الْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ
□○اگر کسی کار خوب کوچکی انجام دهد، او آن را خیلی بزرگ میشمارد. اگر کسی محبّتی در حقّ او کند؛ کمکی به او نماید؛ هدیهی کوچکی برای او بیاورد و کار کوچکی انجام دهد؛ او این کار کوچک را خیلی بزرگ میشمارد؛ برایش خیلی ارزش قائل است؛ خیلی درصدد تشکّر، سپاسگزاری و تلافی بر میآید.
۴-"وَ يَسْتَقِلُّ كَثِيرَ الْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ"
□○امّا اگر خودش بزرگترین کارهای خیر را انجام دهد، آنها را کم میشمارد و میگوید: اینها چیزی نبود؛ من شرمندهام از کاری که کردم (خودتان میتوانید بین این ویژگیها با بحث عُجب ارتباط برقرار کنید). کار خیر کوچک دیگران را بزرگ میشمارد؛ امّا کار خیر بزرگ
خودش را بسیار کوچک و غیرقابلاعتنا تلقّی میکند.
#ادامه_دارد
□○استاد مهدی طيب _ جلسه ١٢ دی ٩٢
#حدیث #امام_رضا #عجب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei