☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 252-244 بقره قسمت چهارم
بخش سوم1⃣
بحث علمى و اجتماعى
● بحث علمى و اجتماعى (بررسى سه اصل تنازع بقا، انتخاب و تبعيت محيط در طبيعت و اجتماع و نظر اسلام در اين مورد)
زيست شناسان مى گويند تجربه هاى علمى كه بر روى موجودات عالم طبيعت از اين نظر صورت گرفته كه چگونه با قواى فعاله خود كارهائى را انجام مى دهند كه مقتضاى آن قوا و مناسب با آن است ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 455
و به اين وسيله وجود و بقاى خود را حفظ مى كنند؟ اين نتيجه را دست داده كه اولا آنچه مى كنند به سرشت و فطرت خود مى كنند، و ثانيا كارهائى كه هر يك به اين منظور انجام مى پذيرد با منافع و بقاى موجوداتى ديگر منافات دارد، و در نتيجه تنازعى در همه آنها بر سر بقاء به چشم مى خورد، و چون اين تنازع از اينجا ناشى مى شود كه موجود طبيعى مى خواهد تأثر خود را در ديگرى گسترش دهد و اين باعث مى شود كه قهرا از ديگرى متاثر هم بشود، در نتيجه همواره در ميدان كشمكش بين دو موجود طبيعى ، غلبه نصيب آن موجودى است كه از ديگرى قوى تر و داراى وجودى كامل تر باشد.
از اين جريان ، اين نتيجه را مى گيريم كه طبيعت ، هميشه و پيوسته از بين افراد يك نوع و يا دو نوع ، كامل تر آن دو را انتخاب مى كند، و فرد عقب افتاده به حكم طبيعت محكوم به فنا است و به تدريج از بين مى رود، پس در عالم همواره دو قاعده كلى حاكم است ، يكى تنازع در بقا، و دوم انتخاب طبيعى اشرف و كامل تر براى بقا.
از سوى ديگر از آنجائى كه اجتماع بشرى در وجود خود متكى به طبيعت است ، نظير آن قانون در اجتماع نيز حاكم است ، يعنى اجتماعات بشرى هم در بقاى خود همواره در تنازع هستند، و در نهايت آن اجتماعى باقى مى ماند و از خطر انقراض دورتر است كه كامل تر باشد.
پس اجتماع كامل كه بر اساس اتحادى كامل و محكم تشكيل شده و حقوق فردى و اجتماعى افراد در آن به كامل ترين وجهش رعايت گرديده سزاوارتر به بقا است ، و آن اجتماعى كه چنين تشكلى و چنان قوانين و حقوقى ندارد سزاوارتر به نابودى و انقراض است .
تجربه هاى مكرر نيز حكم مى كند به اينكه هر امت زنده اى كه مراقب وظايف اجتماعى خويش است و هر فردى كه سعى مى كند به وظائف اجتماعى خود عمل كند باقى مى ماند، و هر امتى كه دلهاى افرادش متفرق و نفاق و ظلم و فساد در آن شايع است و ثروتمندان آن در پى عياشى بوده و كارگرانش از كار و كوشش گريزانند، چنين اجتماعى نابود مى شود.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□● #پرسش: به نظر جنابعالی در چه شرایطی دعا مستجاب است؟●□
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
□●شرط استجابت دعا ترک معصیت است؛ [خداوند متعال میفرماید:] «أوفوا بعهدی أُوف بعهدکم؛ وفا کنید به عهد من تا من نیز به عهد با شما وفا کنم»، «فاذکرونی أذکرکم؛ یاد کنید مرا تا یاد کنم شما را» و «أدعونی أستجب لکم؛ بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را» گاهی مصلحت در غیر تعجیل است و گاهی مصلحت در تبدیل به احسن(بهتر از حاجت درخواستشده) است؛ [هرچند] داعی(دعاکننده) خیال میکند مستجاب نشده است ولی اهل یقین میفهمند [به اجابت رسیده است].
□●بهسوی محبوب، ص٨٢●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□آيات ۱ - ۵، سوره فيل□
□أَ لَمْ تَرَ كَيْف فَعَلَ رَبُّك بِأَصحَبِ الْفِيلِ(۱)
□منظور از ((رؤيت )) معناى لغوى آن يعنى ديدن به چشم نيست ، بلكه علمى است كه به مانند احساس با حواس ظاهرى ظاهر و روشن است . و استفهام در آيه انكارى است ، و معنايش اين است كه مگر #علم_يقينى پيدا نكردى كه چگونه پروردگارت با اصحاب فيل رفتار كرد، و اين قصه در سال #ولادت رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) واقع شد.(۱)
□أَ لَمْ يجْعَلْ كَيْدَهُمْ فى تَضلِيل(۲)ٍ
□مراد از #كيد آنان سوء قصدى است كه در باره مكه داشتند و مى خواستند بيت الحرام را #تخريب كنند، و كلمه ((تضليل )) و ((اضلال )) هر دو به يك معنا است ، و كيد آنان را در #تضليل قرار دادن ، به معناى آن است كه نقشه آنان را نقش بر آب ساخته ، زحماتشان را بى نتيجه سازد، آنها راه افتادند تا كعبه را ويران كنند، ولى در نتيجه تضليل الهى ، خودشان هلاك شدند.(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□آيات ۱ - ۵، سوره فيل□ □أَ لَمْ تَرَ كَيْف فَعَلَ رَبُّك بِأَصحَبِ الْفِيلِ(۱) □منظور از ((
□آيات ۱ - ۵، سوره فيل□
□وَ أَرْسلَ عَلَيهِمْ طيراً أَبَابِيل(۳)َ
□كلمه ((ابابيل ))- به طورى كه گفته اند - به معناى #جماعت هايى متفرق و دسته دسته است ، و معناى آيه اين است كه : خداى تعالى جماعت هاى متفرقى از #مرغان را بر بالاى سر آنان فرستاد. و اين آيه ، و آيه بعديش عطف تفسير است بر آيه ((الم يجعل كيدهم فى تضليل )).
□تَرْمِيهِم بحِجَارَةٍ مِّن سِجِّيلٍ(۴)
□يعنى آن ابابيل مرغان اصحاب فيل را با سنگ هايى #كلوخين هدف گرفتند. و معناى كلمه ((سجيل )) در قصص قوم لوط گذشت.
□فجَعَلَهُمْ كَعَصفٍ مَّأْكول(۵)ِ
□كلمه ((عصف )) به معناى برگ زراعت است ، و عصف ماكول به معناى برگ زراعتى - مثلا گندم - است كه دانه هايش را خورده باشند، و نيز به معناى پوست زراعتى است مانند غلاف نخود و لوبيا، كه دانه اش را خورده باشند، و منظور آيه اين است كه اصحاب فيل بعد از هدف گيرى مرغان ابابيل به صورت #جسدهايى بى روح در آمدند، و يا اين است كه #سنگ_ريزه_ها (به درون دل اصحاب فيل فرو رفته ) اندرونشان را #سوزانيد.
بعضى هم گفته اند: مراد از عصف ماكول ، برگ زراعتى است كه آكال در آن افتاده باشد، يعنى شته و كرم آن را خورده و فاسدش كرده باشد. و آيه شريفه به وجوه ديگرى نيز معنا شده كه مناسب با ادب قرآن نيست.
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●یکی از بیانات نورانی #امام_جواد(سلام الله علیه) این است که «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ»؛ ؛ این به همه ما میگوید که مواظب این #فضای_مجازی باشید!
■●بارها به عرضتان رسید که این فضا، فضای #حقیقی است و فضای #مجازی نیست، چون سیم حقیقت نیست که بیسیم بشود مجاز، یا چهره تلویزیون و شیشه حقیقت نیست تا بیشیشه بشود مجاز. هر جا اندیشه نقل و انتقال میشود فضا، فضای حقیقی است. این فضا، فضای حقیقی است.
■●فرمود آدم وقتی، یک کتابی را میخواند، صحنهای را میبیند، فیلمی را میبیند، حرف کسی را گوش میدهد، دارد او را عبادت میکند! اگر آن کتاب یا فیلم از خدا و پیغمبر بگوید مخاطب در حقیقت خدا و پیغمبر را عبادت کرده، اگر آن کتاب یا فیلم از هوا، زمین، آسمان و مطالب بیهوده سخن بگوید، مخاطب دارد آنها را عبادت میکند.
■●وجود مبارک حضرت امیر در جریان تبعید اباذر به ربذه فرمود، اباذر ربذه جایی است که نه آب دارد و نه هوای خوبی برای زندگی، ولی بدان! اگر تمام سطح زمین مثل مس بشود که چیزی از روی زمین نروید و قطره بارانی هم از آسمان نبارد، باز هم خدا میتواند بندهاش را اداره کند.
■●این چه توحیدی است؟ با این اعتقاد، انسان راحتِ راحت است. اباذر عرض کرد من میدانم و مطمئن هستم! مشابه این بیان نورانی حضرت امیر را وجود مبارک امام جواد(سلام الله علیه) هم دارد،
■●این توحید آدم را از #اضطراب، #استرس، از خدایی ناکرده #اختلاس، از #نجومی، از زیرمیزی، رومیزی، #رشوه و #ربا، نجات میدهد. فرمود تمام روزیهای حلال را ذات اقدس الهی در اختیار دارد.
■●هر چه ما عالمتر باشیم و خلوص ما بیشتر شود، اثر حرف ما بیشتر میشود و جامعه بیشتر مراعات میکند. جامعه تفاوت احتمالی حرف و عمل ما را میفهمد، هرگز نسبت به دین بدگمان نمیشود، بلکه میگوید اینها بد عمل کردند، این به وسیله شما بزرگان باید حل بشود، شما بزرگواران پیشوایان دین هستید، سعی کنید إنشاءالله مسجدها را همیشه با حرفهای عالمانه از قرآن یا از روایات اداره کنید، آن وقت اثر سخن شما بیشتر است، هم در خود انسان اثرگذار است و هم در جامعه.
#آیت_الله_جوادی_آملی
■●درس اخلاق ۱۳۹۷/۰۵/۱۸●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●..نامه ايست كه به دل شكسته اى رحمة الله عليه نوشته ايم:
#باسم_الله_خير_الأسماء
○يار مفروش به دنيا كه بسى سود نكرد
○آنكه يوسف به زر ناسره بفروخته بود
□ندانم خواجه در چه حال و منوال است آيا به همان شيوه پيشين و رسم ديرين خود شاد است و يا از خود سفرى كرد و خبرى يافت. جسارة عرض میشود هنوز ملكزاده است يا عبد الله است؟
□دردمندان بسيار ديدم و از آنان ناله هاى زار زار شنيدم كه آن نيكبختان از روزگار به غفلت گذشته خود میسوختند، و از التهاب جريان میجوشيدند، و از درد هجران میخروشيدند، و از سوز و گداز آه آتشين از كوره دل برمیكشيدند.
□خواجه به انتظار كى نشسته و به اميد چه كسى دل بسته است؟
روزگار كه بگذشت و ايام جوانى و كامرانى و باليدن به زخارف دنيوى و مقامات اعتبارى به سر آمد، و اگر تقسيم هم بشود به آقا و بنده بيش از اين بلكه تا اين اندازه هم نمیرسد.
□آقا بايد آگاه باشد كه اگر آب در يكجا بماند بو میگيرد مگر دريا شود و يا به دريا پيوندد
□و به قول عارف معروف مجدود بن آدم سنائى غزنوى:
○چو ماكيان به در خانه چند بينى جور
○چرا سفر نكنى چون كبوتر طيّار
□خالصانه دست بدعا برآور و با دل شكسته بگو الهى:
○گر من از باغ تو يك ميوه بچينم چه شود؟
○پيش پايى به چراغ تو ببينم چه شود؟
□و دست توسّل به دامن حجت حق ولى عصر امام زمان دراز كن و صميمانه بگو:
○به روى ما زن از ساغر گلابى
○كه خواب آلوده ايم اى بخت بيدار
□●هزار و یک کلمه|جلد دوم_کلمه ی۲۵۷
علامه حسن زاده ی آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei