□●..حقیقت صوم برمی گردد به تجرد نفس. منتهی تجرد نفسی که نه به طور کلی از عالم طبیعت جدا شود برود، بلکه یک نحوی از ناحیۀ بدن با عالم ماده و طبیعت هم مرتبط باشد.
□●و چون انسان برزخ بین این دو عالم است لذا اگر توجه او با عالم ظاهر بیشتر باشد از عالم باطن منصرف می شود , رابطۀ او با غیب کمتر می شود این باعث می شود نفس باید به آنچه که مربوط به ذات اوست و شکار کند از شکارهای ذاتی خودش منسلخ می شود.
□●گزیده ایی از جلسات _اسرار_روزه استاد صمدی آملی حفظه الله●□(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●اعمال #روز_اوّل ماه مبارک رمضان●■
■۱- غسل کردن در آب جارى و ریختن سى کف آب بر سر که باعث ایمنى از جمیع دردها و بیماریها در تمام سال است.
■۲- کفى از گلاب بر رو بزند تا از خوارى و پریشانى نجات یابد و قدرى هم بر سر خود بزند تا در آن سال از سرسام [برسام] ایمن شود.
■۳- دو رکعت نماز اوّل ماه و تصدّق را به عمل آورد.
■۴- دو رکعت نماز کند:
■در رکعت اول حمد و سوره فتح
■در رکعت دوم حمد و هر سوره که خواهد بخواند
■تا حق تعالى جمیع بدیها را در آن سال از او دور گرداند و تا سال آینده در حفظ خدا باشد.
■۵- بعد از طلوع فجر این دعا را بخواند:
■اللَّهُمَّ قَدْ حَضَرَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَدِ افْتَرَضْتَ عَلَیْنَا صِیَامَهُ وَ أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ اللَّهُمَّ أَعِنَّا عَلَى صِیَامِهِ وَ تَقَبَّلْهُ مِنَّا وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا وَ سَلِّمْهُ لَنَا فِی یُسْرٍ مِنْکَ وَ عَافِیَةٍ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ.
■۶- بخواند دعاى چهل و چهارم صحیفه کامله را اگر در شب نخوانده است.
■۷- علامه مجلسى در زاد المعاد فرموده کلینى و شیخ طوسى و دیگران به سند صحیح روایت کردهاند که حضرت امام موسى کاظم علیه السّلام فرمود که: در ماه مبارک رمضان در اوّل سال یعنى روز اوّل ماه چنانچه علما فهمیدهاند این دعا را بخوان و فرمود که هر که این دعا را از براى رضاى خدا و بى شائبه اغراض فاسده و ریا بخواند در آن سال به او نرسد فتنه و گمراهى و نه آفتى که ضرر رساند به دین او یا بدن او و حق تعالى او را حفظ کند از شر آنچه در آن سال واقع میشود از بلاها، و دعا این است:
■اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِی دَانَ لَهُ کُلُّ شَیْءٍ وَ بِرَحْمَتِکَ الَّتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ ... (برای خواندن دعای کامل به مفاتیح الجنان مراجعه شود)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی:●□(۲)
□مبلغان و مفسران وظیفه دارند به شبهات، پاسخ عالمانه و مقتدرانه بدهند
□سه طلبه، شاگرد مرحوم نائینی بودند، یکی علامه_امینی شد که الغدیر نوشت و شیعه و غدیر را زنده کرد، شاگرد دیگر #علامه_طباطبایی شد که در قرآن و تفسیر کار کرد و دیگری #آیت_الله_حکیم شد، این شاگردان مرحوم نائینی در قرآن، عترت و فقه کار کردند؛ امروز کدام یک از ما حکیم مستمسک نویس شده و کدام یک از ما علامه امینی و علامه طباطبایی شده است؟ اگر حوزه ما توانست این سه شاگرد را در هر ۵۰ سال تربیت کند و این آثار را خلق کند کار بزرگی کرده است؛ شیخ اشراق بیان کرده است که علم، وقف نامه خاصی ندارد؛ و ما وقف نامه ای ندیدیم که علم برای زمان خاص و زمین مخصوص باشد، حال چرا ما استفاده نکنیم و به بالا نرویم، مردان بزرگ همیشه با تلاش و کوشش به دنبال علم آموزی بودند.
□●همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■● #نماز_دو_رکعتی_شبهای_ماه_رمضان و دو توصیه برای قنوت و دعای پس از نماز●■
■●در هر شب ماه رمضان دو رکعت نماز خوانده شود و در هر رکعت:
■سوره «حمد» یک مرتبه
■سوره «توحید» سه مرتبه
#و_بعد_از_سلام_این_ذکر_را_بگوید:
■●«سبْحانَ مَنْ هُوَ حَفيظٌ لا يَغْفُلُ، سُبحانَ مَنْ هُوَ رَحيمٌ لا يَعْجَلُ، سُبْحانَ مَنْ هُوَ قآئِمٌ لا يَسْهُو، سُبْحانَ مَنْ هُوَ دائِمٌ لا يَلْهُو»
■●منزّه است آن كه نگهبان است و غفلت نمیكند، منزّه است آن كه مهربان است و شتاب نمیورزد، منزّه است آن كه برپا است و از ياد نمیبرد، منزّه است آن كه هميشگى است و سرگرم نمیشود.
#سپس_هفت_بار_تسبيحات_اربعه_را_بگوید:
■سُبحانَ الله وَالحَمدُلله وَلا اله الا الله وَاللهُ اکبَر
#سپس_بگويد:
■سبْحانَكَ سُبْحانَكَ سُبْحانَكَ، يا عَظيمُ اغْفِرْ لِیَ الذَّنْبَ الْعَظيمَ
■●منزّهى تو منزّهى تو، منزّهى تو، اى بزرگ، گناه بزرگ مرا بيامرز.
■●سپس ده مرتبه صلوات بر پيغمبر و آل او عليهم السّلام بفرستد.
■●کسی که این دو رکعت نماز را شبهای این ماه بجا آورد حق تعالی هفتاد هزار گناه او را بيامرزد.
■● #توصیه_اوّل: در قنوت این نماز دعای «ااَللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ ....» را قرائت نمائید.
■● #توصیه_دوّم: بعد از نماز و ذکرهای آن این دعا را بخوانید:
■●«أعُوذُ بِجَلالِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ أنْ يَنْقَضِیَ عَنِّی شَهْرُ رَمَضانَ أوْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِی هذِهِ وَ لَكَ قِبَلِی ذَنْبٌ أوْ تَبِعَةٌ تُعَذِّبُنِی عَلَيْهِ»
■●خدایا پناه میبرم به جلال وجه کریم تو از این که ماه مبارک رمضان بر من بگذرد، یا همین امشب صبح شود و هنوز در نامهی عملِ من گناهی یا تبعاتی باقی مانده باشد که مشمول مغفرت و رحمت و بخشش تو قرار نگرفته باشد
■دعای «اَللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضان ...»
■●هر كس این دعا را در شبهای ماه رمضان بخواند، گناهان چهل سال او آمرزیده شود:
■●«اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ، الَّذي اَنْزَلْتَ فيهِ الْقُرْآنَ وَافْتَرَضْتَ علي عِبادِكَ فيهِ الصِّيامَ، صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَارْزُقْنی حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرامِ، في عامی هذا وَفي كُلِّ عام، وَاغْفِرْ لی تِلْكَ الذُّنُوبَ الْعِظامَ، فَاِنَّهُ لا يَغْفِرُها غَيْرُكَ، يا رَحْمنُ يا عَلاّمُ»
■●خدایا! ای پروردگار ماه رمضان که در آن قرآن را فرستادی و واجب کردی بر بندگان روزه را در این ماه. درود فرست بر محمّد و آل محمّد و روزیام گردان حجّ خانهی محترم خود کعبه را در این سال و در هر سال و بیامرز برایم این گناهان بزرگ را که براستی نیامرزد آنها را جز تو ای بخشاینده و ای بسیار دانا.
■●امیدوارم عزیزان این دو رکعت نماز و ذکرهای بعدش را که چند دقیقه بیشتر طول نمیکشد، ترک نکنند. خیلی معجون عجیبی است و آثارِ فوقالعادهای دارد. حتماً هر شب از این نماز عظیم با آن قنوت و اذکار بعدی بهره بگیرید.
#استاد_مهدی_طیّب۹۱/۰۵/۱۶
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□دعای روز اول ماه مبارک□
□ﺍَﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺍﺟْﻌَﻞْ ﺻِﻴَﺎﻣِﻲ ﻓِﻴﻪِ ﺻِﻴَﺎمَ ﺍﻟﺼَّﺎﺋِﻤِﻴﻦَ ﻭَ ﻗِﻴَﺎﻣِﻲ ﻓِﻴﻪِ ﻗِﻴَﺎمَ ﺍﻟْﻘَﺎﺋِﻤِﻴﻦَ ﻭَ ﻧَﺒِّﻬْﻨِﻲ ﻓِﻴﻪِ ﻋَﻦْ ﻧَﻮْﻣَﺔِ ﺍﻟْﻐَﺎﻓِﻠِﻴﻦَ
ﻭَ ﻫَﺐْ ﻟِﻲ ﺟُﺮْﻣِﻲ ﻓِﻴﻪِ ﻳَﺎ ﺇِﻟَﻪَ ﺍﻟْﻌَﺎﻟَﻤِﻴﻦَ ﻭَ ﺍُﻋْﻒُ ﻋَﻨِّﻲ ﻳَﺎ ﻋَﺎﻓِﻴﺎً ﻋَﻦِ ﺍﻟْﻤُﺠْﺮِﻣِﻴﻦَ
□ﺧﺪﺍﻳﺎ ﺭﻭﺯﻩ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺭﻭﺯﻩ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺍﺭﺍﻥ ﺣﻘﻴﻘﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ ﻭ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻧﻤﺎﺯم ﺭﺍ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﻭﺍﻗﻌﻰ ﻣﻘﺮّﺭ ﻓﺮﻣﺎ ﻭ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﻏﺎﻓﻠﺎﻥ ﻫﻮﺷﻴﺎﺭ ﺳﺎﺯ
ﻭ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺟﺮم ﻭ ﮔﻨﺎﻫﻢ ﺭﺍ ﺑﺒﺨﺶ ﺍﻯ ﺧﺪﺍﻯ ﻋﺎﻟﻤﻴﺎﻥ ﻭ ﺍﺯ ﺯﺷﺘﻴﻬﺎﻳﻢ ﻋﻔﻮ ﻓﺮﻣﺎ ﺍﻯ ﻋﻔﻮ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﻜﺎﺭﺍﻥ ﻋﺎﻟﻢ.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□دعای روز اول ماه مبارک□ □ﺍَﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺍﺟْﻌَﻞْ ﺻِﻴَﺎﻣِﻲ ﻓِﻴﻪِ ﺻِﻴَﺎمَ ﺍﻟﺼَّﺎﺋِﻤِﻴﻦَ ﻭَ ﻗِﻴَﺎﻣِﻲ ﻓِﻴﻪ
#شرح_دعاے_روز_اول
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):○□
#اقسام_روزہ
سہ نوع روزہ داریم؛ ۱- روزہ عام ۲- روزہ خاص ۳- روزہ خاص الخاص
□روزہ عام: همان روزہ اے است ڪہ عموم مردم مے گیرند؛ روزہ عام روزہ اے هست ڪہ انسان تنها از امورے ڪہ روزہ را باطل مے ڪند خوددارے مے نماید.
□روزہ خاص: روزہ اے است ڪہ روزہ دار علاوہ بر اینڪہ از خوردن و آشامیدن خوددارے مے ڪند اعضاء و جوارحش هم روزہ دارد؛ چشمش را هم از معصیت مے بندد؛ سحر ڪہ روزہ مے گیرد نیت مے ڪند ڪہ خدایا من همہ اعضاء و جوارحم روزہ است؛ گوشم غیبت نمے شنود، زبانم غیبت نمے ڪند، و ... این روزہ خاص است.
□روزہ خاص الخاص: این روزہ، روزہ اے است ڪہ غیر از خدا هیچ چیز دیگرے در دل روزہ دار نباشد؛
□اگر در ماہ رمضان همہ ڪارها براے خدا باشد؛ روزہ خاص الخاص تحقق مے یابد و از این رو در دعا از خدا مے خواهے اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِے فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ یعنے خداوندا روزہ مرا روزہ خاص الخاص قرار بدہ
□باید دل هاے خود را براے خدا خالے ڪنیم، ملائڪہ شب احیاء فرود مے آیند، ولے فرودگاہ دلمان را پیدا نمے ڪنند؛ تعلقات بہ مال، زن، بچہ و دنیا جایے براے نزول ملائڪہ باقے نگذاشتہ است دل اگر خالے باشد آن وقت «تنزل الملائڪة و الروح» تحقق مے یابد و اگر این گونہ نباشد ملائڪہ در شب احیاء بر دل شما فرود نمے آیند؛ در ماہ رمضان ڪارے بڪنیم ڪہ جا براے نزول ملائڪہ داشتہ باشیم.
□خلاصہ این ڪہ روزہ صحیح و ڪاملے ڪہ خدا براے ڪامل نمودن روزہ دار مقرر فرمودہ، قطعا شامل خوددارے اعضاے بدن از گناہ مے باشد، و روزہ ڪاملتر این است ڪہ علاوہ بر آن، قلب را از یاد غیر خدا باز داشتہ و از هر چہ غیر اوست روزہ بگیرد.
□هنگامے ڪہ انسان ماهیت روزہ، درجات و فلسفہ تشریع آن را فهمید، ناچار باید از هر گناہ و حرامے، بخاطر قبول روزہ اش خوددارے ڪند. و الا مسئول بودہ و بخاطر اینڪہ اعضاے بدنش روزہ نگرفتہ اند، مجازات مے شود
#ویژگے_قائمین
□وَ قِیَامِے فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ
خدایا در ماہ رمضان قیام مرا قیام قائمین قرار بدہ؛ یعنے شب ڪہ نماز شب مے خوانم، قیامم قیام قائمین باشد، قائمین آنهایے هستند ڪہ در نماز از خوف خدا گریہ و زارے مے ڪنند. یعنے نماز مرا نماز عاشقانہ قرار بدہ؛ براے نماز شب از خواب باید بپریم نہ اینڪہ ساعت ڪوڪ ڪنیم تا بیدار شویم.
'از_غفلت_بپرهیزیم
□وَ نَبِّهْنِے فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ
و در این روز اول ماہ رمضان مرا از خواب غفلت بیدار بڪن؛ این هم دعاے خوبے است، گناہ نڪنیم هر لحظہ ممڪن است مرگ از راہ برسد.
□وَ هَبْ لِے جُرْمِے فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ اعْفُ عَنِّے یَا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ
خدایا در این ماہ رمضان مرا ببخش اے خدایے ڪہ از گنهڪاران مے گذرے
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●..حقیقت صوم برمی گردد به تجرد نفس. منتهی تجرد نفسی که نه به طور کلی از عالم طبیعت جدا شود برود، بل
□●اما اگر آمدیم ارتباط نفس را در این مقام برزخیت بین او و ظاهر که بدن است، این ارتباط را کم کردیم ،از آن طرف اگر نفس قوتی هم دارد بیکار هم نیست
□●و لذا به تعبیر جناب مولوی می گوید که به محض اینکه شکم را از طعام و از نان خالی کردی، یعنی توجه ات را از اینسوی عالم کم کردی می بینی آن دهن دیگرت باز می شود آن حقیقت دیگرت دهن باز می فرماید.
□●گزیده ایی از جلسات _اسرار_روزه استاد صمدی آملی حفظه الله●□(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی:●□(۲) □مبلغان و مفسران وظیفه دارند به شبهات، پاسخ عالمانه و
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی:●□(۳)
□مبلغان و مفسران وظیفه دارند به شبهات، پاسخ عالمانه و مقتدرانه بدهند
□صاحب جواهر در آخرین صفحه جواهر بیان می کند که خدا را شکر که در شب ۲۳ ماه رمضان این کتاب تمام شد؛ این مساله به این معنی است که علمای ما در این شبها به دنبال سواد می رفتند، اما گاهی برخی خیال می کنند با سواد شدن و علم آموزی معصیت کبیره است و از آن فرار می کنند!!
□امروزه هم شبهاتی که بیان می شود که قرآن، رویای پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) است و قرائت شخص پیامبر از جهان است؛ این شبهات در گذشته نیز وجود داشته و مطلب جدیدی نیست ولی بر فضلا و مفسران واجب عینی است که در مقابل حمله جدی به دین بایستند.
□خود قرآن کریم پاسخگوی همه این تهمت ها و هذیان گویی ها است؛ کتابی در ظرف ۲۳ سال نازل شده است و مفسر گویا و توانمندی آن را شبانه روز همراهی می کند و در این ۲۳ سال قدم به قدم در جنگ و صلح و دفاع و جهاد آن را تفسیر کرده است و در این بین سخنی از هرمونیتیک نیست.
□●همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم●□
@mohamad_hosein_tabatabaei