#نکتهی_ناب
□●عقیله بنی هاشم●□
□حضرت ولیةالله الکبری، عالمه ی غیر معلمه، عقیله ی بنی هاشم زینب کبری سلام الله علیها، مستغرق فی ذات الله بود. لذا در جواب آن ملعون که گفت: کار خدا را نسبت به برادر و اهل بیتت چگونه دیدی؟ فرمود: « ما رَأیْتُ إلّا جَمیلا.»
□باطن جمال، جلال و در متن جلال، جمال منطوی است. و کمال توحید آن است که این باطن را شهود نمایی.
□حضرت زینب کبری سلام الله علیها در عاشورا که اوج ظهور اسماء جلالیه و قهریه است، جمال را شهود فرمود. اعنی در عین جلال، جمال دید. و در عین حال برزخ دریای تکوین و تشریع را مراعات فرمود و دشمن را تحقیر و تصغیر کرد: «انی لاستصغر قدرک و استعظم تقریعک و استکثر توبیخک.»
□در توحید جمع بین تکوین و تشریع و حفظ احکام مراتب، شرط تامّ است.
□●علی، نقطه آغاز وجود. ص ۲۸۶●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■شهادت حضرت جبل الصبر، عمة الائمه، عقیله العرب، مخدره زینب سلام الله علیها را به ساحت قدسی مولانا حجة ابن الحسن علیه السلام ، و شیعیان حضرت مولا تسلیت عرض میکنیم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 260 -258 بقره قسمت پنجم
بخش نهم
● امام رضا (علیه السلام ) و مأمون عباسى و بحث در باره ابراهيم (علیه السلام ) و احياء اموات
و در كتاب عيون با ذكر سند از على بن محمد بن جهم روايت كرده كه گفت : من در مجلس مامون حاضرشدم ، و ديدم على بن موسى الرضا نزد او است .
مامون پرسيد: يا بن رسول الله آيا عقيده شما اين نيست كه انبياء معصوم هستند فرمود: بلى ، مامون از حضرت در مورد چند آيه قرآن سؤال كرد كه در آن سخن از گناه انبياء شده ، از جمله پرسيد: پس چرا ابراهيم (عليه السلام ) درخواست كرد كه ((رب ارنى كيف تحيى الموتى ؟)) و خداى تعالى از او پرسيد: ((او لم تومن ؟)) و ابراهيم (عليه السلام ) هم در جواب عرض كرد: ((بلى و لكن ليطمئن قلبى )).
حضرت رضا (عليه السلام ) فرمود: خداى تبارك و تعالى قبلا به او فرموده بود: من از ميان بندگانم يكى را خليل خود مى گيرم ، بطوری كه اگر از من مرده زنده كردن را بخواهد اجابت خواهم كرد، ابراهيم (عليه السلام ) به دلش افتاد كه خود او خليل خدا است و لذا گفت : ((رب ارنى كيف تحيى الموتى ؟))، و خداى تعالى در جوابش پرسيد: مگر ايمان ندارى ؟ بيان داشت : چرا، ولى مى خواهم خاطرم جمع شود كه خليل تو من هستم .
مولف : در سابق آنجا كه گفتارى از بهشت آدم داشتيم كلامى درباره على بن محمد بن جهم و در خصوص همين روايتى كه از على بن موسى الرضا نقل كرده آورده شد، به آنجا مراجعه كنيد.
اين را بايد دانست كه روايت نامبرده بر اين معنا دلالت دارد كه مقام ((خليل بودن )) مقامى است كه مستلزم استجابت دعا است ، كلمه ((خلت )) نيز با اين معنا مى سازد، چون اصل اين كلمه به معناى ((حاجت )) است ، و اگر دوست را هم خليل مى نامند به اين جهت است كه وقتى صداقت و دوستى به حد كمال رسيد، حوائج صديق خود را بر مى آورد، و اين معلوم است كه وقتى حاجتش را بر مى آورد كه قدرت و كفايت برآوردن آن را داشته باشد.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 584
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■● #او_هم_منتظر_امر_خداست!
حضرت آیتالله بهجت قدسسره●■
■●گویا حضرت علیهالسلام از ما میخواهد که اعتکاف و توسل و دعایمان برای خصوص فرج و ظهور آن حضرت واقع شود، ولی ما به او خطاب میکنیم که: «عالم زدست رفت، تو پا در رکاب کن». و یا اینکه میگوییم: «ای یوسف زهرا، بیا». غافل از اینکه او هم از خدا میخواهد که بیاید.
■●مگر آمدن او به دستِ اوست که از او میخواهیم از زندان بیرون بیاید؟! بلکه همه باید از خدا بخواهیم تا اذن دهد او ظهور نماید. خود او هم منتظر امر خدا و الهامات خداست تا ظهور کند و خود را معرفی کند، و از غریبی و درماندگی نجات یابد؛ زیرا گرفتاری او، گرفتاری همه بشر، و نجات و فرج او نجات همهی بشر، و نجات و فرج او برای همه است.
■●در محضر بهجت، ج٣، ص٢۴٨●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●خاطره ای از ایت الله #مظاهری●□
□●چند روز قبل از رحلت #علامه_طباطبایی(ره با تعدادی از فضلا به دیدار ایشان رفتیم. در جلسه حرفهای سیاسی پیش آمد، من دیدم این سخنان با طبع ایشان سازگار نیست. به ایشان گفتم نصیحتی به ما بکنید تا مرخص شویم
فرمودند: خداوند میفرماید: «فَاذْکُرُونی أَذْکُرْکُمْ» به یاد من باشید تا دست عنایتم روی سر شما باشد.
□●چند روز بعد خبر دادند که علامه طباطبایی(ره) در بیمارستان و در حال احتضار هستند. من که میهمان داشتم، به همراه یکی از بزرگان، بدون درنگ به بیمارستان رفتیم و ایشان را که در حال کما بودند ملاقات کردیم. ما از اتاق خارج شدیم و دقایقی بعد علامه از دنیا رفتند. همسر ایشان که تا آخر در کنارشان بود، نقل کرد که #علامه_طباطبایی(ره) چشمهای خود را بازکردند و چند بار پشت سر هم گفتند #توجّه، #توجّه، #توجّه و از دنیا رفتند.
□●علامه به جای «لا اله الا الله» فرمودند «توجه» و انصافاً ایشان تجسّم «لا اله الا الله » بودند و در آخرین لحظات عمر، همۀ ما را به توجه و هوشیاری فرا خواندند.
□●این مرجع تقلید گفت: احتمال اینکه انسان هر عملی را در این دنیا انجام بدهد در قیامت میبیند، برای پرهیز از گناه کافی است، چه رسد به اطمینان و یقین آن که از آیات فراوان قرآن کریم و روایات حاصل میشود.
قرآن کریم میفرماید «ذلِکَ بِما قَدَّمَتْ أَیْدیکُمْ» هرچه در قیامت است، خود انسان آن را پدید آورده و فراهم کرده است. عقیده به این مطلب بین مردم وجود دارد، اما غفلت موجب شده است که گناه کنند و به قبر و قیامت و سفری که در پیش رو دارند، توجّهی نداشته باشند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
#یقین
□○یقین را چهار مرتبه است:
□ #علمالیقین:
و آن این است که انسان از دلائل مختلف به چیزی ایمان آورد مانند کسی که با مشاهده ی دود علم به وجود آتش پیدا میکند.
□ #عینالیقین:
و آن در جایی است که انسان به مرحله مشاهده می رسد و باچشم خود مثلاًآتش را مشاهده میکند.
□ #حقالیقین:
و آن همانند کسی است که وارد آتش شود و سوزش آن را لمس کند.
□ #بردالیقین:
و آن همانند کسی است که خود آتش شود و اتحاد وجودی با معلوم خویش پیدا کند و عین آن بشود.
#استاد_صمدی_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●استاد علی صفایی حائری●□
#یا_مُحَوِّلَ_الحَولِ_وَ_الأَحوال
□●...این تلقی از انسان، او را به غیب، به روز دیگر، به الله و به وحی و به حجّت گره می زند و انتظار را تفسیر جدید و عمیقی می کند، که حتی در متن رفاه و عدل و در متن سامان و فراغت، آدمی را بی قرار و منتظر می سازد و در متن نظام نوین جهانی و با دستیابی هر فردی به سیستم های پیشرفته، باز او را به غربت، به دیوار و حتی به التهاب و دلهره گره می زند؛ چون می داند که از این همه رفاه و عیش و راحت باید جدا شود، که ″تحول نعمت ها″ و ″تحول حالت ها″ را می شناسد و «مُحَوِّلَ الحَولِ وَ الأَحوالِ» را می بیند.
□● #تو_می_آیی ص ۱۵●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#اعتکاف
□اعتکاف، پشت پازدن به تعلقات نفس به آنچه که مانع صعود اوست می باشد
و در خلوت خانه ی عشق باخلیل، جشن گرفتن است که حتی فرشتگان الهی از آن رشک می ورزند و غبطه می خورند...
□○اعتکاف راهی به ملکوت صفحه ۶
#استاد_صمدی_آملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□● #هدف_از_تشریع_دین
مرحوم علّامه طباطبائی رضوان الله علیه●□
□●خداوند هر دینی را تنها به این هدف تشریع فرموده است که اعمال بندگانش را اصلاح فرماید تا اخلاق آنها و روحیاتشان اصلاح شود و در نتیجه وضعیّت انسانیّت و جامعۀ بشری به تعادل برسد و در این حال است که در زندگی دنیا و آخرتشان سعادتمند می شوند.
□●«المیزان فی تفسیر القرآن» ج ۲ ص۹۷●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□بزرگترین معتکف در اعتکاف حقیقی، زینب(سلام الله علیها) است
□و کرامت او شق القلوب کردن است
و اعتکاف او بود که موجب بقای وی شد.
#یاعلی
□استاد صمدی آملی□
@mohamad_hosein_tabatabaei