eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
آیات 274-261 بقره قسمت اول بخش سوم1⃣ ● تعديل ثروت ها، كم كردن فاصله طبقاتى ، ايجاد برادرى بين مسلمين و ... علل و اهداف تأكيد شديد نسبت به انفاق است و غرضش اين بوده كه بدين وسيله طبقات پائين را كه نمى توانند بدون كمك مالى از ناحيه ديگران حوائج زندگى خود را برآورند - مورد حمايت قرار داده تا سطح زندگيشان را بالا ببرند، تا افق زندگى طبقات مختلف را به هم نزديك ساخته و اختلاف ميان آنها را از جهت ثروت و نعمات مادى كم كند. و ازسوى ديگر توانگران و طبقه مرفه جامعه را از تظاهر به ثروت يعنى از تجمل و آرايش مظاهر زندگى ، از خانه و لباس و ماشين و غيره نهى فرموده و از مخارجى كه در نظر عموم مردم غير معمولى است و طبقه متوسط جامعه تحمل ديدن آنگونه خرجها را ندارد (تحت عنوان ) نهى از اسراف و تبذير و امثال آن ، جلوگيرى نموده است . ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 588 و غرض از اينها ايجاد يك زندگى متوسطى است كه فاصله طبقاتى در آن فاحش و بيش از اندازه نباشد، تا در نتيجه ، ناموس وحدت و همبستگى زنده گشته ، خواستهاى متضاد و كينه هاى دل و انگيره هاى دشمنى بميرند، چون هدف قرآن اين است كه زندگى بشر را در شئون مختلفش نظام ببخشد، و طورى تربيتش دهد كه سعادت انسان را در دنيا و آخرت تضمين نمايد و بشر در سايه اين نظام در معارفى حق و خالى از خرافه زندگى كند، زندگى همه در جامعه اى باشد كه جو فضائل اخلاق حاكم بر آن باشد و در نتيجه در عيشى پاك از آنچه خدا ارزانيش داشته استفاده كند، و داده هاى خدا برايش نعمت باشد، نه عذاب و بلا، و در چنين جوى ، نواقص و مصائب مادى را برطرف كند. و چنين چيزى حاصل نمى شود مگر در محيطى پاك كه زندگى نوع ، در پاكى و خوشى و صفا شبيه به هم باشد، و چنين محيطى هم درست نمى شود مگربه اصلاح حال نوع ، به اينكه حوائج زندگى تأمين گردد، و اين نيز بطور كامل حاصل نمى شود مگر به اصلاح جهات مالى و تعديل ثروت ها، و به كار انداختن اندوخته ها، وراه حصول اين مقصود، انفاق افراد - از اندوخته ها و مازاد آنچه با كد يمين و عرق جبين تحصيل كرده اند - مى باشد، چون مؤمنين همه برادر يكديگرند، و زمين و اموال زمين هم از آن يكى است ، و او خداى عزوجل است . و اين خود حقيقتى است كه سيره و روش نبوى (كه بر صاحب آن سيره برترين تحيت و سلام باد) صحت و استقامت آن را در زمان استقرار حكومت پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) اثبات مى كند. و اين همان نظامى است كه امير المؤمنين صلوات الله عليه از انحراف مردم از مجراى آن تاسف خورده و شكوه ها مى كرد، و از آن جمله مى فرمود: ((و قد اصبحتم فى زمن لا يزداد الخير فيه الا ادبارا، و لا الشر فيه الا اقبالا و لا الشيطان فى هلاك الناس الا طمعا، فهذا او ان قويت عدته ، و عمت مكيدته و امكنت فريسته ، اضرب بطرفك حيث شئت من الناس فهل تبصر الا فقيرا يكابد فقرا، او غنيا بدل نعمه الله كفرا، او بخيلا اتخذ البخل بحق الله وفرا، او متمردا كان باذنه عن سمع المواعظ وقرا؟)). ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 589 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○ ، به‌مناسبت فرارسیدن عید مبعث حضرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله○□ □○ : آقا ببخشید، برای حضور قلب دائمی؛ آدم همیشه خودش را در محضر خدا ببیند؛ در همه کارها؛ چه بکند؟ □○ : اسباب محبت خدا را در خودش ایجاد کند، [به طوریکه] خودش را دوست دارد آدم؛ اما کسی که او را ایجاد کرده؛ او را دوست ندارد؟! بالاخره که باید کاری کند که دوستی خدا را در خودش زیاد بکند، بوسیله اذکار و آداب و این‌ها، کسی این غایت را در نظر داشته باشد؛ بخواهد دوستیش و محبتش زیادتر بشود، من خیال می‌کنم چیزی آسان‌تر از صلواتِ زیاد نیست، عاشقانه صلوات بفرستد، متوجه می‌شود که چطور محبتش زیاد می‌شود؛ خیلی [جهت تاکید]. □○اما به شرط عقیده که بفهمد که این [صلوات فرستادن] می‌کشد این را به سمت معشوق خودش و محبوب خودش. و خدا می‌داند چه هست در این صلوات [مانند روایت:‌] «من صلی عَلَیَّ مرّة لم یَبقِ مِن ذُنوبِه ذَرّه». □○... مقصود این است که از جمله آسان‌ترین چیزها؛ شاید همین باشد در اذکار. اما همین [روایت]: «النّظر الی الکعبه عبادَه»، این هم محبت‌آور است. [همچنین ادامه روایت]:«النظر الی المُصحَفِ عباده». خود حضرت حجت[امام زمان]، سلام‌الله علیه است، نظر به آن[قرآن]، . □○ببینید ما از چه چیزهای به این آسانی تغافل می‌کنیم و غفلت می‌کنیم. [مثلا بعضی افراد سوال می‌کنند:‌] شما به ما یاد بده یک ختم خیلی سنگینی که در آن این چیزها باشد! [درجواب باید گفت:‌] بابا!! این ختم‌ها چندجمله هست و نگاه کردن هست و این جور چیزها. [همچنین ادامه روایت به اینکه]: «النَظَر الی المُومِنِ عِباده، النَظَرّ الی العالِمِ عباده» همه این‌ها [تعبیر به عبادت] دارد، «النظر الی المصحف عباده و الی الکعبه عباده». @mohamad_hosein_tabatabaei
□○آیه نور را بخوان! حجت الاسلام صدر الدین حائری○□ □○زمانی که در رژیم شاه در زندان بودم، قضیه ای پیش آمد که باعث نگرانی من و مانع از خواب و آرامشم شد. □○ناگهان دیدم علامه طباطبایی(ره) حاضر شد و به من فرمود: «دست روی قلب خود بگذار و آیه نور را بخوان». □○من متوجه خود شدم و آیه نور را خواندم و دلم آرام گرفت و دیدم کسی آنجا نیست! □○روزنه هایی از عالم غیب، ص۲۲۲○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□● استاد علی صفایی حائری●□ □آن سوى قرنها در بطن تاريكى‌ها چراغى بارور شد. آهسته آهسته ... شعله كشيد دريايى از نور آفريد. دريا بزرگ شد از ساحل سياهى‌ها ساييد و صخره‌هاى تاريكى را در دهان خود له كرد. □دريا بزرگ شد خورشيد آسمان بر آن تابيد و ابر نور را به سرزمينهاى سياه روانه ساخت. دريا بزرگ شد. از مرز قرنها گذشت به ساحل امروزها رسيد. □اما «امروزها» ابر نور را، در پشت آسمان محبوس كرده‌اند. اما «امروزها» با سدهاى بلند، دريا را محدود كرده‌اند. چشمه‌ها را بسته‌اند. و رودها را با خون آلوده كرده‌اند. «امروزها» خيال مى‌كنند كه نور محبوس مى‌شود كه دريا محدود مى‌شود. كه تاريكى، نور را مى‌برد. □ !! بى‌خبر!! در بطن تاريكى، . □●و با او با نگاه، فرياد مى كرديم، ص: ۸۹●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■عید است، تمام شهرشادند ولی... نــوکـر، نگران سفر ارباب است... ■" السَّلامُ عَلیْکَ يَا " ●عیدمبعث شد ودیدم به دلم ولوله شد؛ ●ديدم انگار که در ارض و سما زلزله شد... ■هاتفى ضجه زنان ناله برآورد که واى! ... @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■عید است، تمام شهرشادند ولی... نــوکـر، نگران سفر ارباب است... ■" السَّلامُ عَلیْکَ يَا " #حسَيْنَ_
■●آغاز حرکت امام حسین علیه السّلام از مدینه به مکّه●■ ■●در همچون امروزی ماه رجب، اباعبدالله الحسین علیه السّلام از مدینه به سمت مکّه حرکت کردند. ■●این قافله‌ای که امروز با چه شکوهی از مدینه حرکت می‌کند و مدّتی بعد با چه حالت انکساری دوباره به مدینه برمی‌گردد! از امروز با اباعبدالله الحسین علیه السّلام دل‌های دل‌دادگان خود را همراه خود می‌برند. ■●و ما هم به محضر اباعبدالله علیه السّلام دست نیاز دراز کنیم و از آن حضرت بخواهیم که یا اباعبدالله! ما را هم همراه قافلۀ خود ببر. ■●ما نمی‌خواهیم از غایبین باشیم؛ از کسانی باشیم که با توجیهات مختلف، رفاه و راحت و آسایش و سلامت را بر جانبازی در رکاب تو ترجیح دادند. ما را هم از یاران خودت بپذیر و در قافلۀ خود جای بده. ■●نگذار ما از کسانی باشیم که یا به بهای یک مَن جو، در لشکر عمر سعد قرار گرفتند و به روی شما شمشیر کشیدند؛ یا به وعدۀ اِمارت رِی، فرماندهی لشگر تهاجم علیه شما را به دست گرفتند. و یا اینکه با توجیه‌های به ظاهر شرعی، خود را از حضور در رکاب شما کنار کشیدند و شما را در صحنۀ کربلا تنها گذاشتند؛ در شرایطی که امکان آمدن و یاری شما را کاملًا داشتند. یا سرِ خودشان را به شئونات دنیوی گرم کردند و یا آن هنگامی که شما را در کربلا قطعه قطعه می‌کردند، با عبادت‌ها و تقدّس‌های تخدیری، مشغول طواف کعبه بودند. ■●نگذار در این مدینۀ دنیا باقی بمانیم. ما را همراه خودت به ببر. ■●نگذار در ابن عبّاسی اسیر بمانیم. ما را کن. ☑️ ..... □استاد مهدی طیّب□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●..نمی شود و راه ندارد آقا ، در اسلام کسی حکیم الهی ، عارف الهی و عارف مسلم باشد اما نباشد و در آستانهٔ ولایت سر فرود نیاورد و عتبه بوس ولایت نبوده باشد نمی شود ، چون واسطهٔ فیض ، است امکان ندارد ، راه ندارد. □●ما واسطهٔ فیض جز ولایت نداریم نمی شود که انسان به مقامی برسد و ولایت نداشته باشد. هر حکیم الهی، هر فرد مؤمن و هر شخص مسلمان بدون ولایت به جایی نمی تواند برسد. □● رساله ای نگاشته است به نام شیعه در اسلام که شیعه از چه زمانی پدید آمده است ، بعد همانطوری که به برهان پیاده فرموده است اسلام یعنی شیعه ، شیعه یعنی اسلام. (علیه السلام) ، (علیه السلام) ، الله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ، ، . □●اینها هیچ گاه از هم جدا نمی شوند و هیچ عارفی ، هیچ حکیم الهی و هیچ فرد مسلم و اهل قرآن نمی تواند به برهان دو دوتا ، چهارتا از برهان ولایت روگردان باشد ، محال است که انسان به جایی برسد و این رشته سر دراز دارد. □●بیانات استاد علامه حسن زاده آملی●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○فضیلت روزۀ سه روز آخر ماه رجب○□ □○هر كس يک روز از آخر ماه رجب را روزه بدارد، خدا او را از شدت سكرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر ایمن گرداند. □○هر كس دو روز از آخر اين ماه را روزه بدارد، بر صراط به آسانى بگذرد. □○هر كس سه روز از آخر اين ماه را روزه بدارد، از ترس بزرگ روز قيامت و از شدّت‌ها و هول‌هاى آن روز ایمن گردد و برات بيزارى از آتش جهنم به او عطا كنند. @mohamad_hosein_tabatabaei
■●نظر علامه طباطبایی درباره رژیم ●■ ■●آنچه می‌خوانید نوشتاری است کوتاه به قلم مرحوم که در آن پیرامون مساله و ماهیت رژیم جعلی و سخن گفته‌اند. ■●«بخش کوچکی از یک بندر دریایی و پایگاه نظامی برای دول معظمه انگلیس و فرانسه و آمریکا می باشد و دولت پوشالی و دست نشانده ای به نام در آن جا حکومت می کند و در این مدت کوتاه هر چه توانسته اند به تقویت و تجهیزش پرداخته اند و با تمام نیرو نگذاشته اند که دول اسلامی علیه ایشان متحد شوند. (چنان که همه این حقایق را جریان های چند سال اخیر آفتابی ساخت.) ■●این فکر غلط که «دولت یهود دولتی است مستقل و مترقّی و علی رغم احادیثی که در اسلام وارد شده و وعده داده که هیچ گاه کشور مستقلی نخواهد داشت رشد کرده است» اثر نفوذ سیاست هایی است که در گذشته و هم اکنون می خواهد مردم این قسمت از جهان را در جهل و نفاق و دشمنی و بدبینی به آیین مقدس اسلام نگه دارند، زیرا این فکر مربوط به روایت نیست تا بگوییم مجهول است، بلکه مربوط به است و آنچه در قرآن کریم است نه به این نحو است که ذکر شده، بلکه به نحوی است که باید یکی از شمرده شود. ■●خدای متعال پس از شمردن مظالم و جنایت های یهود و خیانت ها و ماجراجویی ها و پیمان شکنی هایی که با اسلام و مسلمین کرده اند و پس از آن که مسلمانان را پند می دهد که داشته باشند و قوانین دینی را حفظ کنند و با بیگانگان طرح دوستی نریزند و از ایشان اطاعت نکنند می فرماید: «یهود دچار غضب پروردگار شده اند و برای همیشه در حقشان خواری و پستی نوشته شد و نخواهد توانست کار قابل توجهی علیه مسلمانان انجام دهند، مگر به واسطه سببی که به مردم و سببی که به خدا پیوند داشته باشند»[۱] ■●و در آیه دیگر این سبب مربوط به مردم و مربوط به خدا بیان شده است. می فرماید: «با یهود و نصاری طرح دوستی مریزید و سرسپرده مشوید و کسانی که از شما سرسپرده ایشان شوند از سرسپردگی خدا و جانبداری وی برکنارند و خداوند شما را از خشم خود در صورت تخلف از این امر برحذر می دارد»[۲] ■●و نیز می فرماید: «امروز کفار از این که استقلال دینی شما را از بین برند مأیوس شدند از این پس دیگر از ایشان مترسید و تنها از من بترسید»[۳] ■●چنان که ملاحظه می کنید، خدای متعال پیشرفت اسلام و سرکوبی را به مسلمانانی وعده می دهد که قوانین اسلام و اتفاق کلمه را حفظ کنند، نه کشورهایی که جز اسم اسلام چیزی در دست ندارند و هم چنین آیات دلالت دارند بر این که اسلام در معرض این قراردارد که روزی با اجانب طرح دوستی بریزند و سرسپرده ایشان شوند و در این صورت معامله خدایی با ایشان معکوس خواهد شد و سلطه و غلبه را از دست خواهند داد و نصیب دیگران خواهد گردید. ■●و اما این که احادیث و اخبار ممکن است در میانشان مجعول و ساخته وجود داشته باشد، این مسئله را علمای اسلام به خوبی می دانند و در ثبوت آن نیازی به این گونه مدرک های بی اساس نیست، بلکه مسلم است در صدر اسلام عده ای از در کسوت مسلمین درآمده و اخبار دروغی جعل و روایت می کرده اند. و از این روی علمای اسلام هر خبری را هر طور باشد اخذ نمی کنند بلکه با به کار انداختن ممیزات فنی خبر قابل وثوق را تشخیص داده، می پذیرند. در پیش بینی همین وضع (چنان که در روایات زیاد است) رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: «پس از من چیزهایی بسیار از من نقل خواهند کرد از آنها است بپذیرید و آنچه مخالف است رد کنید.»[۴] ●۱.خلاصه آیه ۱۱۲ آل عمران و قبل از آن ●۲. آل عمران، آیه ۱۲ ●۳.مائده، آیه ۳ ●۴. بررسی‌های اسلامی،ج۲، ص۲۷۹ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا