eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
آیات 274-261 بقره قسمت دوم بخش اول2⃣ ● توضيحى در مورد امثال و چگونگى تمثيلات قرآن كريم ‌ و يكى از بى پايه ترين اشكالهائى كه به آيه كرده اند اين است كه : آيه شامل مثالى است كه اصلا در خارج وجود ندارد، براى اينكه هيچ خوشه گندمى نداريم كه مشتمل بر صد دانه باشد، و ديگر توجه نكرده اند كه همانطور كه گفتيم : در مثل لازم نيست كه مضمونش در خارج تحقق داشته باشد، چون مثلهاى تخيلى آنقدر زياد هست كه از حد شمارش بيرون است ، علاوه بر اينكه هر سنبله صد دانه و يا هر خوشه هفتصد دانه گندم در آن باشد چنان نيست كه اصلا وجود نيافته باشد. وَ اللَّهُ يُضعِف لِمَن يَشاءُ وَ اللَّهُ وَسِعٌ عَلِيمٌ يعنى خداى تعالى براى هر كس كه بخواهد بيش از هفتصد دانه گندم هم مى دهد، براى اينكه او واسع است و هيچ مانعى نيست كه از جود او جلوگيرى كرده و فضل و كرمش را محدود سازد، همچنان كه خودش در جاى ديگر فرمود: ((من ذا الذى يقرض الله قرضا حسنا، فيضاعفه له اضعافا كثيرة ؟)) و كثير را در اين آيه مقيد به عدد معينى نكرده است . بعضى از مفسرين در معناى آيه مورد بحث گفته اند: ((مضاعفه )) به معناى چند برابر است ، و نهايت درجه اين چند برابر همان هفتصد برابر است ، نه اينكه اگر خدا بخواهد هفتصد را هم چند برابر مى كند ولى اين حرف صحيح نيست ، زيرا اگر اينطور مى بود قهر جمله مورد بحث كار تعليل را مى كرد، و معنا چنين مى شد: ((انفاق در راه خدا مثل دانه اى است كه تا هفتصد دانه بهره دهد، چون خدا براى هر كس ‍ بخواهد مضاعف مى كند)) و در اين صورت مى بايست جمله نامبرده چنين باشد: ((فى كل سنبله مائه حبه فان الله يضاعف ...))، همچنان كه در آيه شريفه : ((الله الذى جعل لكم الليل لتسكنوا فيه ، و النهار مبصرا، ان الله لذو فضل على الناس )) كلمه ((ان )) آمده است ، و چون در آيه مورد بحث كلمه ((فان )) نيامده معلوم مى شود كه جمله نامبرده تعليل نيست . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 و ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○ولادت با سعادت منجی عالم بشریت، حضرت صاحب‌الزمان ارواحنا له الفداء مبارک باد○□ : □○آن کسی با حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف دوست‌تر است که بعد از اتیان(انجام دادن) واجبات و ترک محرمات و طاعت خدا در واجبات و محرمات، برای او عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف بیشتر بکند. برای او! □○برگرفته از کتاب مجموعه بیانات آیت‌الله‌ بهجت قدس‌سره درباره حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○آیت الله مصباح یزدی○□ □یکی از واعظان تهران، بعد از نماز مغرب و عشاء از علامه طباطبائی پرسید : چگونه در نماز، بیابم؟ فرمود : زیاد سخن نگویید ، پرگو نباشید! □○ز مهر افروخته، ص ۳۶۲○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□میلاد خجستۀ جانِ جهان، قطب عالم امکان، محبوب دل عارفان و گمگشتۀ کوی سالکان، حضرت بقیه الله الاعظم، حجّه بن الحسن ارواحنا لتراب مقدمه الفداء بر شما مبارک و نصیبتان از برکات آن مضاعف و دیدار جمال دلارای مولایمان عارف بِه و بِحقّه توأم با رأفته و رحمته روزیتان و توفیقتان در بهره‌مندی از فیوضات شب نیمۀ شعبان افزون باد. @mohamad_hosein_tabatabaei
همراهان فهیم کیش مهری بعضی از مطالب مربوط به نیمه شعبان رو نتونستم ارسال کنم بخاطر مشکل نت و چون حضور حضرت مولا آقا بقیه الله وقت و زمان نمی شناسه الان ارسال کردم✋
□بسمه تعالی شانه□ □●در اعمال شب مبارک نیمه شعبان که لیلةالقدر فرقانی است دعایی نقل شده است که بمنزله زیارت امام زمان روحی فداه است، طلیعه دعا اینچنین است: «اللَّهُمَّ بِحَقِّ لَيْلَتِنَا هَذِهِ وَ مَوْلُودِهَا وَ حُجَّتِكَ وَ مَوْعُودِهَا...». □●در این دعای عرشی از حضرت حجت سلام الله علیه به نور متألّق و ضیاء مُشرق ذات غیب الغیوبی نام برده شده است، «نُورُكَ الْمُتَأَلِّقُ وَ ضِيَاؤُكَ الْمُشْرِقُ» متألق در لغت درخشنده و روشن است. □●یا می‌فرماید «الْعَلَمُ النُّورُ فِي طَخْيَاءِ الدَّيْجُورِ»، دلیل و راهنمای نور در شبی که به غایت تاریک است، عظموت امام را بنگر که دلیل نور است یعنی هر نوری بالعرض از این نور الانوار است و بدون این معدن نور، هر نوری تاریک است. پایه این سخن را به لفظ نتوان درک کرد مگر به تشعشع و اشراق آن نور اعظم در قلوب!! «نُورُهُ الَّذِي لا يَخْبُوء!» نوری که هرگز من الازل الی الابد خاموش نمی‌شود..... □●سپس می‌فرماید: «اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى خَاتِمِهِمْ وَ قَائِمِهِمْ الْمَسْتُورِ عَنْ عَوَالِمِهِمْ...» □●سخنم در این فقره لاهوتی اخیر است که «الْمَسْتُورِ عَنْ عَوَالِمِهِمْ...» مرجع ضمیر هم اهل بیت علیهم‌السلام است. ظاهر سخن این است که الْمَسْتُورِ عَنْ أزمانِهِم که هر امامی امام عصر خودش است اما شاید آنرا تأویل دیگری نیز باشد، الله اعلم. □●حضرت حجت روحی فداه غیب محض است؛ «الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ» کما اینکه روایت بدان مشیر است که الغیب آن مجمع الجمال است. عوالم ائمه اطهار علیهم السلام عوالم ظهور بود اعنی آن حضرات مظهر اسم الظاهر بودند که الله و تبارک و تعالی است اما حضرت مهدی موعود موجود روحی فداه مظهر اسم مستأثره مکنون مخزون مصون است که به کنه اش برای احدی ظهور نکرده است ولایخرج منه الی شئ ابدا. □●پس اسم مکنون مخزون، مستور از الله و تبارک و تعالی است. عوالم اهل بیت علیهم السلام مربوط به اسم جامع الله و دو جلوه اتم آن یعنی تبارک جمالی و تعالیِ جلالی است اما عالم حضرت عصمت کبرای الهی فاطمه زهرا سلام الله علیها و حضرت بقیةالله الاعظم روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء مستور مکنون است لذا هم  قبر و قدر مادر مجهول است و هم عالم فرزند مستور!! □●به تعبیر یکی از بزرگان معرفت وقتی مقام نورانیت اهل‌بیت علیهم‌السلام به ظهور برسد مقام خاتم آنها سرّ آنها محسوب می‌شود همانگونه که شرح داده شد. یعنی آن تجلی اعظم ذات غیب الغیوبی که نفس رحمانیِ ساری در کل ماسوی الله از اسماء و اعیان ثابته تا اعیان خارجه است سرّی دارد که خاتَم ایشان، سرِّ مستورِ مخزونِ آن انوار ظاهره است. در خاتم به فتح تاء تأمل شود کما اینکه در وصیت و سفارشات حضرت امیرالمومنین علیه السلام به جناب کمیل آمده است:  «يا کُمَيْلُ! ما مِنْ عِلْمٍ إِلاَّ وَأَنَا أَفْتَحُهُ، وَما مِنْ شَيْ ءٍ إِلاَّ وَالقائِمُ (علیه‌السلام) يَخْتِمُهُ». اى كميل! هيچ علمى نيست مگر آنكه من آن را افتتاح كردم و هيچ سرّی نيست، مگر آنكه امام قائم (عجل الله ) آن را ختم كند...‌ □●این نکته را به جان دریاب و از فضل صاحب لیالی و ایام و ناموس عصر و مدار دهر روحی روحی روحی له الفداء مسئلت کن که از این می ما را بچشانند، وَاسْئَلُوا اللهَ مِنْ فَضْلِهِ. فَمِنْ فَضْلِکَ اَسْئَلُ وَ اِیّاکَ قَصَدْتُ، وَابْنَ نَبِیِّکَ اعْتَمَدْتُ، وَلَکَ رَجَوْتُ، فَارْحَمْنی یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ...
■●علامه درباره کتاب " " چه نوشت؟●■ ■یکی از ارزشمندترین آثار عرفانی که در مناجات و دعا به رشته تحریر درآمده،کتاب شریف «المراقبات » می باشد. علامه طباطبایی بر این کتاب تقریظی نوشته که درفرازی از آن آمده است: «اما بعد بدان که با این خط که بر کتاب «اعمال السنه » نوشته حجت و نمونه آشکار آیه الله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی قدس الله روحه حاشیه می زنم، قصد ستایش این کتاب گران قدر یا تعریف از مولف بزرگوار آن را ندارم، چه این کتاب خود بدون شک دریایی پر از در و گوهر است که سنگینی آن به سنگ و پیمانه نمی آید وآن نویسنده خود بدون شک دانشمند بلند پایه ای است که ارزش و قدرش را با متر ووجب نمی توان اندازه گرفت... بلکه منظور من از نوشتن این چند سطر آن است که برادران عزیز و بی آلایشم را با بعضی از تذکراتی که در آن است مواجه کنم و یادآوری مومنان را بهره مند می سازد...» ■●المراقبات، مقدمه علامه طباطبایی(ره)●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○استاد علی صفایی حائری○□ □○اى قامت بلند امامت ما در روز تولد تو، به اميد تولد دوبارۀ خويش، جشن مى‌گيريم، تا شايد در اين تولدِ مسرور بتوانيم زنجيرها را بگسليم و آغل‌ها را كه برايمان آذين هم بسته‌اند، فراموش كنيم و تو را حاكم بگيريم. □○اى سايبان شوق! ما رنج‌هايى در دل داريم و زخم‌هايى بر سينه و زنجيرهايى بر خويش. بگذار با تو بگوييم، كه ما زنجيرىِ‌ خويشتن هستيم، خود را با دست خويش بسته‌ايم. ما هنوز هم رهسپارِ پس كوچه‌هاى گنگ و بن‌بست‌هاى حكومت‌ها هستيم؛ حكومت‌هايى كه آغل‌ها را برايمان آذين بسته‌اند و ما را كه اغنامشان هستيم از سرچشمۀ انسان شدن، تبعيد كرده‌اند. □○آيا اميد تولدى هست، اى تولدِ بالغِ‌ تاريخ ... □○ (ويرايش جديد)‌، ص ۶۷○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●در تفسیر «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللهِ أمواتَاً بَل اَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقُون» جناب آقای سید مهدی بحرالعلوم می فرمایند: ■●آن شهدائی که عِندَ رَبَّ اند و در پیشگاه حق اند و مقامِ حضورِ تام برایشان حاضر شده است، مراقبت کامل از نفس دارند، حضورشان ۲۰ است و هیچ در نقص ندارند. اینها شهیدند که «عِندَ رَبِّهِم یُرزَقُون». ■●اینها روزیی که دارند آن است که از علومی که از متن ذاتِ الهی تراوش می کند استفاده می کنند. ☑️نفس را که نفسی باقی نمانده است. ■●حضرت آقا در دیوان مبارک خود می فرماید: ●همه از دست شد و او شده است ●اَنَا و اَنتَ و هُو، هُو شده است ■●اگر اینطور بشود، مقام عِندَ رَبّی حاصل می گردد و بالاتر، مقام عندَ الله است. ■●لذا بزرگترین شهیدِ نظام هستی کیست؟ جناب خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله و سلم است که ایشان قُتِلَ فی سَبیلِ الله است. ■●پس دیگران شهید می شوند، آنها اگر چه قُتِلَ فی سَبیلِ الله هستند، اما نه به آن درجۀ حضرت خاتم، حتی در بینِ انبیاء، ایشان از همه بالاترند. ■●لذا همواره همه می گویند :ما جزء بنده های خاتم انبیاء هستیم، ما از ایشان داریم و قبلۀ همۀ ما جنابِ خاتم انبیاء است. ■●شرح دروس معرفت نفس استاد صمدی آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□صلوات شعبانیه□ □صلوات ارزشمندی که مستحب است در ماه شعبان هر روز هنگام اذان ظهر و همچنین شب نیمۀ شعبان خوانده شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
■حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام■ ■...قَدْ فَتَحَ فِيهِ رَبُّكُمْ أَبْوَابَ جِنَانِهِ وَ عَرَضَ عَلَيْكُمْ قُصُورَهَا وَ خَيْرَاتِهَا بِأَرْخَصِ الْأَثْمَانِ وَ أَسْهَلِ الْأُمُورِ فَابْتَاعُوهَا ■پروردگارتان در ماه شعبان درهای بهشت خود را باز کرده است، و قصرها و نعمتهای آن را با ارزان ترین قیمت ها و آسان ترین کارها برای شما عرضه کرده است؛ پس آنها را خریداری کنید. ■●«مستدرک الوسائل» ج ۷ ص ۵۴۲●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی●□ □●نمیدانید در آینده دنیا چه میشود. یک نفر نمیماند که امام حسین علیه السّلام را دوست نداشته باشد. از پنجاه سال پیش شروع شد و وقتی به بچّه های شما برسد، نمیدانید چه میشود. چون قرآن مال کافّه ی ناس و همه ی بشر است، خورشید قرآن که آمد، همه ی عالم را زیر سایه‌ی خود گرفت. ولو بعضی بگویند ما مسیحی یا یهودی یا هستیم، قرآن اعتنا نمیکند و میگوید تو مال منی. □●خوش به حال شما که اقرار دارید و خودتان با میل و رغبت، این شراب را مینوشید، آنها را هم به زور به حلقشان میریزند. عنقریب صدا بلند میشود. امام صادق علیه السّلام فرمود: یُصلِحُ اللهُ اَمرَهُ فى لَیلَةٍ: خداوند امر ولی‌اش را در یک شب اصلاح میکند. وسایلش هم امروز هست؛ تلفن، تلکس، رادیو، تلویزیون، ماهواره و . زمین یک مرتبه پاک میشود. □●همه ی خلق خسته شده اند و شب و روز عقب صلح و نجات میگردند و به محض اینکه اعلام شد، همه زود قبول میکنند. وقتی مضطر شدند، زود قبول میکنند. □●مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیب●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■پروردگارا، امر ظهور بندۀ شایسته و خلیفۀ راستین خود حضرت مهدی ارواحنا فداه را سامان بخش ... @mohamad_hosein_tabatabaei
○ای مــدنی برقع و مکی نـقـــاب ○ســایه نشین چند بود آفـتـــاب ○منتــظران را بـه لــب آمـد نفس ○ای ز تــو فریــاد به فـریــاد رس □○میلاد سراسر نور و سرور قطب عالم امکان، حضرت صاحب الزمان، مولانا حجة بن الحسن المهدی ارواحنا لتراب مقدمه الفداء مبارک و فرخنده باد @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□●حضرت مهدی ارواحنا‌فداه از تولّد تا آغاز عصر غیبت صغری●□ □●حکّام بنی‌عبّاس که براساس احادیث پیامبر و ائمّۀ معصومين علیهم السّلام به نزدیک بودن تولّد مهدی موعود علیه السّلام آگاه شده بودند، از زمان امامت امام هادی علیه السّلام به‌شدّت نگران و مضطرب شدند که با تولّد ایشان تخت حکومت غاصبان خلافت واژگون شود. از اين‌رو تصميم گرفتند مانع تولّد آن حضرت شوند يا اينكه پس از تولّد‌، به‌سرعت ايشان را از بين ببرند. □●به همین دلیل امام هادی علیه السّلام را به سامرّا كه شهری نظامی بود‌، منتقل کردند و در محلّۀ عسکر كه محلّ زندگی ارتشيان بود‌، جای دادند. در نتیجه آن حضرت در میان دشمنان و در بین خانه‌های سازمانی نظامیان زندگی می‌کردند و رابطۀ ایشان با شيعيان قطع بود. □●غربت امام هادی علیه السّلام تا حدّی بود كه پس از شهادت، آن حضرت را در اتاق نشیمن منزل مسكونی خود به خاک سپردند و زن و فرزندان آن حضرت کنار قبر ایشان زندگی می‌کردند. همسر ایشان نیز پس از وفات، در همان اتاق مدفون شدند. □●پس از امام هادی علیه السّلام امامت شيعيان بر عهدۀ امام حسن عسکری علیه السّلام قرار گرفت و از همان زمان‌ دستگاه حكومت که می‌دانست ایشان امام یازدهم هستند و مطابق احادیث متواتر پیامبر و اهل‌بیت علیهم السّلام فرزند ایشان منجی موعود خواهد بود و حکومت آنها را به خطر خواهد انداخت، همانند فرعون که می‌خواست از تولّد حضرت موسی علیه السّلام جلوگیری کند، برای جلوگيری از تولّد این فرزند وارد عمل شد و مأموران بسیاری را مخفیانه در منزل امام حسن عسکری علیه السّلام گماشت تا به‌ محض مشاهدۀ زنی باردار، دستگاه حكومت را مطّلع سازند تا او را از بین ببرند. □●حتّی در بسیاری از موارد‌ از زن‌های قابله و خدمتكار به‌عنوان جاسوس استفاده شد‌؛ امّا به خواست الهی‌ علی‌رغم همۀ تلاش دشمنان، خداوند متعال‌ همانند ماجرای حضرت موسی علیه السّلام، با يک اعجاز‌ فوق‌العاده‌،‌ علائم بارداری را در نرجس خاتون علیهاالسّلام همسر امام عسکری علیه السّلام ‌‌پنهان کرد تا اینکه شب نيمۀ شعبان‌ سال ۲۵۵ هـ.ق فرا رسید. □●آن شب حكيمه خاتون علیهاالسّلام خواهر امام عسکری علیه السّلام در منزل ایشان مهمان بودند. حضرت به خواهر بزرگوارشان فرمودند: امشب منزل ما بمانید؛ خداوند فرزندی به ما عطا خواهد کرد. عرض کردند: در همسر شما هیچ‌گونه علائم بارداری نمی‌بینم. فرمودند: شما بمانید متوجّه خواهید شد. □●همچنین فرمودند‌: مَثَلُهٰا مَثَلُ اُمِّ مُوسىٰ لَمْ يَظْهَرْ بِهَا الْحَبَلُ وَ لَمْ يَعْلَمْ بِهٰا اَحَدٌ اِلىٰ وَقْتِ وِلٰادَتِهٰا لِاَنَّ فِرْعَوْنَ كٰانَ يَشُقُّ بُطُونَ الْحُبٰالیٰ فِی طَلَبِ مُوسىٰ وَ هٰذٰا نَظِيرُ مُوسىٰ □●مَثَل او (نرجس خاتون علیهاالسّلام) مثل مادر موسى علیه السّلام است كه آثار باردارى در او ظاهر نشد و كسى تا وقت ولادتش از آن آگاه نشد‌؛ زيرا فرعون در جستجوى موسى علیه السّلام، شكم زنان باردار را می‌شكافت و اين نيز نظير موسى علیه السّلام است. □●سحرگاه آن شب سرانجام امام زمان ارواحنافداه متولّد شدند و تا زمان شهادت پدر بزرگوارشان در منزل آن حضرت به‌ صورت كاملاً مخفيانه زندگی ‌کردند و به احدی جز شیعیان بسيار موثّق و مورد اعتماد و رازدار‌، معرّفی و نشان‌ داده نشدند‌؛ تا اينكه امام عسکری علیه السّلام در سال ۲۶۰ هـ.ق به شهادت رسیدند. با شهادت آن حضرت مسئولیت امامت بر عهدۀ حضرت مهدی علیه السّلام قرار گرفت... □●جانِ جهان تألیف استاد مهدی طیّب●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 274-261 بقره قسمت دوم بخش دوم ● فوائد و آثار اجتماعى ارفاق به قصد تحصيل رضاى خدا مطلب ديگر اينكه در آيه مورد بحث ، مثلى را كه آورده مقید به آخرت نكرده و بطور مطلق فرموده : ((خدا انفاق شما را مضاعف مى كند)) پس هم شامل دنيا مى شود، و هم شامل آخرت ، فهم عقلائى هم اين را تأييد مى كند براى اينكه كسى كه از دسترنج خود چيزى انفاق مى كند هر چند ابتدا ممكن است به قلبش خطور كند كه اين مال از چنگش رفت ، و ديگر به او بر نمى گردد، ليكن اگر كمى دقت كند خواهد ديد كه جامعه انسانى به منزله تن واحد و داراى اعضاى مختلف است ، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 595 و اعضاى آن هر چند اسامى و اشكال مختلف دارند، اما در مجموع ، يك تن را تشكيل مى دهند، و در غرض و هدف زندگى متحد هستند، از حيث اثر هم همه مربوط به هم هستند، وقتى يكى از اعضا، نعمتى را از دست مى دهد مثلا فاقد صحت و سلامتى شده و در عمل خود كند مى گردد، همين عارضه هر چند كه در نظر بدوى ، متوجه يك عضو است ، ولى در حقيقت تمام بدن در عملكرد خود كند و سست مى گردد، و به خاطر نرسيدن به اغراض زندگى خسران و ضرر مى بيند. مثلا چشم و دست آدمى دو عضو از بدن انسان هستند، در ظاهر دو نام غير مربوط به هم و دو شكل متفاوت ، و دو عملكرد جداگانه دارند، ليكن با كمى دقت مى بينيم كه اين دو عضو كمال ارتباط را با يكديگر دارند. خلقت ، آدمى را مجهز به چشم كرده تا اشيا را از نظر نور و رنگ و نزديكى و دورى تشخيص دهد، بعد از تشخيص چشم ، دست آنچه را كه تحصيلش براى آدمى واجب است بردارد، و آنچه را كه دفعش بر او لازم است از انسان دفع كند. پس در حقيقت چشم مثل چراغى است كه پيش پاى دست را روشن مى كند، حال اگر دست از كار بيفتد قهرا فوائد و عملكرد دست را بايد ساير اعضا جبران كنند، و اين باعث مى شود كه اولا زحمت و تعبى را كه در حال عادى هرگز قابل تحمل نيست ، تحمل كند و در ثانى از عملكرد ساير اعضاى خود به همان مقدار كه صرف جبران عملكرد دست نموده بكاهد، و اما اگر از همان اوائلى كه دست دچار حادثه شد از نيروئى اضافى ساير اعضا در اصلاح حال همان دست استفاده كند، و دست را به حال عادى و سلامتش برگرداند، حال تمامى اعضا را اصلاح كرده ، و صدها و بلكه هزارها برابر آنچه صرف اصلاح دست كرده عايدش ‍ مى شود. پس يك فرد از جامعه كه عضوى از يك مجموعه است ، اگر دچار فقر و احتياج شد، و ما با انفاق خود وضع او را اصلاح كرديم ، هم دل او را از رذائلى كه فقر در او ايجاد مى كند پاك كرده ايم ، و هم چراغ محبت را در دلش ايجاد نموده ايم ، و هم زبانش را به گفتن خوبيها به راه انداخته ايم ، و هم او ر ا در عملكردش نشاط بخشيده ايم ، و اين فوائد عايد همه جامعه مى شود، چون همه افراد جامعه به هم مربوط هستند، پس انفاق يك نفر، اصلاح حال هزاران نفر از افراد جامعه است ، و مخصوصا اگر اين انفاق در رفع حوائج نوعى از قبيل تعليم و تربيت و امثال آن باشد. اين است آثار و فوائد انفاق . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□● از محضر آیت الله بهجت رضوان الله تعالی●□ : این جانب می‌خواهم به مقامات عالی برسم چه کنم؟ : بسمه‌تعالی، تعجب است از بعضی از فضلا که نعمت بالاتر و سهل‌تر، میسور آنهاست [با این حال] تعقیب می‌نمایند از نعمت پایین‌تر و صعب و مشکل، «أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذي هُوَ أَدْنى بِالَّذي هُوَ خَيْرٌ»؛ [بقره:۶۱] مثلاً «الصلوة معراج المؤمن» [مستدرک سفینةالبحار، ج۶، ص۳۴۳] و راه آن، میسور همه است، □[لکن] منصرفند از این عروجِ در نماز با سهولتش، و تفحص می‌نمایند از مرتبه‌ای که به آن نمی‌رسند «جعلنا اللّه فی من لا یفعل ولا یترک إلاّ بذکره ورضاه إنّه قریب مجیب، والصلوة علی محمد وآله الطاهرین أجمعین؛ خداوند ما را در زمرۀ کسانی قرار دهد که هیچ فعل و ترکی را جز با یاد و خشنودی او مرتکب نمی‌شوند. همانا او نزدیک و اجابت کننده است و درود بر محمد و همه خاندان پاکش باد». @mohamad_hosein_tabatabaei
□●علّامه آیت الله حاج سیّدمحمّدحسین طباطبائی رضوان الله علیه●□ □بنده در هیچ حالی از پروردگارش بی نیاز نیست؛ لذا بازگشت از معصیت هم احتیاج به توفیق و رحمت الهی دارد تا اینکه توبه از او متحقّق شود. □بعد از اینکه توبه کرد هم محتاج است که خدا توبه اش را بپذیرد و به او عنایت و رحمت کند. □بنابراین اگر توبۀ عبد بخواهد مقبول باشد، در میان دو توبۀ خدا است همانطور که آیه شریفه: ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا این مطلب را می رساند. □●«المیزان فی تفسیر القرآن» ج ۱ ص ۱۳۳●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●...در ميان جدولها انسان بزرگترين جدول بحر وجود است. اگر اين جدول درست تصفيه و لا يروبى شود مجراى آب حيات و مجلاى ذات و صفات مى گردد . غرض اينكه آنچه بر تو فائض مى شود در تو فائض مى شود انزل من السماء ماء فسالت اوديه بقدرها ( رعد : ۱۸ ). ■●و در تو كارخانه اى به نام دستگاه خيال است كه از قدرت كامله حق سبحانه معانى را صور مى دهد ، هر معنى را به صورتى مناسب وى كه مظهر اسم شريف مصور است . پس بدان كه در تحصيل علوم و معارف و اعتلاى به مقام قرب الى الله و لقاء الله به انتظار اينكه چيزى از خارج حقيقت تو از در در آيد و در نزد تو صورت يابد و حضور بهمرساند نبايد باشى بلكه آن علوم و معارف و تمثلات آنها همه در تو تحقق مى يابند ، و آن اعتلاء ارتقا و اشتداد وسعه وجودى تو به حسب كمال يعنى اتصاف گوهر ذات تو به صفات ربوبى و تخلق تو به اخلاق الهى است . و بيان نحوه اين فيضان ومسائل ديگر در حول اين امور را به نحو مستوفى در كتاب[ دروس اتحاد عاقل به معقول] مدلل و مبرهن ساخته ايم الحمد لله رب العالمين. ■●و بدان كه چون اين جدول تصفيه و لا يروبى شود ، انوار الهى زلال و صافى در وى پديد آيد ، و گرنه مثل حقائق الهيه در جداول مثل باران كه از آسمان نازل مى شود پاك و پاكيزه است و در جداول و مجارى و اوديه و لجنهاى زمين رنگ و بو مى گيرد خواهد بود . در باب دهم[ مصباح الشريعه] آمده است كه : ولتكن صفوتك مع الله تعالى فى جميع طاعاتك كصفوه الماء حين انزله من السماء . يعنى : بايد صفاى تو با خداى تعالى در همه طاعات تو مانند صفاى آب زمانى كه خداوند آنرا از آسمان فرو مى بارد بوده باشد ■●و نيز بدان كه اگر چاهى حفر كنى كه به آب نرسيده باشد ، و بخواهى از بيرون سطل سطل از اينجا و از آنجا در او آب بريزى بالاخره آن چاه مفيد نمى افتد و آب نمى دهد و به كارت نمى آيد ، و آن وقت چاه آب خوراكى نافع خواهد بود كه به آب رسيده است و از خود او آب بجوشد كه هر چه بكشى جريان آب بيشتر و گواراتر خواهد بود ■●مثل شخص انسان نيز اينچنين است از فرا گرفتن يك اصطلاح و مفهوم از اين ، و فرا گرفتن يك اصطلاح و مفهوم از آن بخواهد به فعليت برسد و به كمال خود نائل آيد مثل آن چاه به آب نرسيده و از اينجا و از آنجا پيمانه پيمانه در او آب ريختن است. سعى كن تا به آب برسى با اينكه از آب بريده نيستى . وچون به آب رسيده اى آنوقت استكه حسن حال داراى و ابتهاج تو به وصف نمى آيد . ■●در دعاى ماثور آمده است كه : اللهم غير سوء حالنا بحسن حالك . پس خداى تعالى حسن حال دارد ، آرى اين حسن حال همانست كه شيخ در فصل هجدهم نمط بهجت و سرور اشارات فرمود:اجل مبتهج بشىء هو الاول بذاته فافهم ■●و نيز بدان كه احوال اين جدولها در مكاشفات و مشاهدات انسان حتى در رؤياهاى مناماتش اثر مى گذارد و آنها را رنگ مى دهد ، پس درست بينديش و در راه تحصيل عقائد حقه در كنف استادى تربيت شده و راه پيموده خويشتن را رهايى دهى و سعادت ابدى را به دست آورى ان هذا القرآن يهدى للتى هى اقوم. ■●رساله ی نور علی نور علامه حسن زاده ی آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ □●حقیقت انتظار و ظهور●□ □●فرج باز كردن و گشايش و رهايی از غم و اندوه و خلاصی از تنگی و دشواری ، و راز را پوشاندن است. یکی ازبطون معانی فرج، پیاده شدن متن قرآن کریم و دستورات شرع مقدس الهی و معارف حقه علوی و محمدی الهی در متن اجتماع است که مردم بیدار شوند و از غفلت به در آیند و راه سعادت انسانی خود را طی کنند و انسان شوند و در پناه صلح  و صفای قرآنی و نورانیت اهل عصمت به غایت قصوای انسانی خود نائل شوند □●هر روزی که از دست یکدیگر در امن و امان بودیم و از همدیگر نترسیدیم و مغازه ها و منازل و ماشين ها ووو را قفل و دزدگیر نزدیم و با خیال آسوده نسبت به ناموس یکدیگر بودیم و از دروغ و سالوسی و ریا و شایعه و دیگر رذائل نفسانی دور شدیم و يعنی مسلمان به واقعی کلمه آن که سلام و سلامتی است شدیم آن روز یکی ازمراتب ظهور و فرج حضرت صاحب عجل الله تعالي فرجه الشريف تحقق می یابد و جامعه دارای مدينه فاضله ی سعادتمند خواهد بود. □●مرتبه بالاتر آنکه جامعه یکپارچه درس و تحصیل کمال و معارف باشد و به بیان عرشی مولایم اگر حضرت بقیة الله هم ظهور بفرمایند باز همانند جد بزرگوارشان امام ملک و ملکوت صادق آل محمد صلی الله عليه و آله و سلم حوزه درس و بحث و کارخانه انسان سازی بر پا می کند تا افراد لایق به کمال برسند و همچو نیست که آقا جان تشریف بیاورند و به هر فردی يك ليوان آبی بدهند يا یک دانه یا حبه قرصی بدهند و او یکبارگی انسان شود بلکه باز هم باید سکوت، مراقبت، خلوت، تهجد، روزه، ذکر به دوام و تلاوت قرآن و حضور و عندیت، اعمال شرعیه و بخصوص درس و بحث و تحصیل علوم و معارف و استاد کامل داشتن و حرف شنیدن باشد تا انسان شود و در الهی نامه گفتم: «الهی جان به لب رسید تا جام به لب رسید.» □●ازبیانات ارزشمند استاد صمدی آملی حفظه الله●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□ #وَٱلْحَمْدُ_لِلّه_وَلّیِ_کُلِّ_نِعْمَة
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□ □○ ، اهل دنیا ستم رسیدگان ستمگارند، و فریفتگان فریبنده‌اند، و ازینست که استقبال کنند نفس رسنده را در سرای غم و اندوه بشادی و خرمی نمودن، و وداع کنندش بهنگام بازگشتن از این سرای بلا بمأوای سرور و رستگاری بگریه و فزع و جزع؛ و این مایه بسست شناختن ستم و مخالفت حق و عدل را. □○ ، دریاب و بدان بآزمایش و اندیشه که هلاک نفس را چهار سبب است بی‌شک: یکی بی‌دانشی، و دؤم اندوه، و سئم نیازمندی فقر، و چهارم بیم. و بدان که هر آنکه از دانش باز جوید بی‌دانشی نیابد، و هر آنکه از کسب چیزهای بیرون و از خود دور شود اندوه نیابد، و هر که از آرزوها دور شود، و پارسائی ورزد، درویشی نیابد، و هر که بمرگ طبیعی مشتاق شود بیم نیابد. @mohamad_hosein_tabatabaei