□○اعمال شب سیزدهم ماه رمضان○□
□اين شب، نخستين شب از ایامالبيض (شبهاى روشن) است كه انجام سه عمل در آن وارد شده است:
□○ ۱- غسل
□○ ۲- چهار ركعت نماز (هر دو ركعت به يک سلام) كه در هر ركعت بخواند:
○سوره «حمد» ۱ مرتبه
○سوره «توحيد» ۲۵ مرتبه
□○ ۳ـ دو ركعت نماز كه در شب سيزدهم ماه رجب و شعبان نيز خوانده مىشود و در هر ركعت بخواند:
○سوره «حمد»
○سوره «يس»
○سوره «ملک»
○سوره «توحيد»
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○نماز شبهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رمضان○□
□مستحب است در هر يک از ماههای رجب و شعبان و رمضان، در شب سيزدهم دو ركعت نماز خوانده شود و در هر رکعت بخواند:
□سوره «حمد» يک مرتبه
□سوره «يس» يک مرتبه
□سوره «تَبارَكَ المُلْک» يک مرتبه
□سوره «توحید» یک مرتبه
□در شب چهاردهم چهار ركعت به دو سلام به همين كيفيّت
□درشب پانزدهم شش ركعت به سه سلام به همين كيفيّت
□از حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام روایت شده است كه هر كه این نمازها را بخواند، جمیع فضيلت اين سه ماه را دريابد و جميع گناهانش غير از شرک آمرزيده شود.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●دعای مجیر در ایّامالبیض ماه رمضان●□
□●کفعمی در بلدالامین و مصباح نقل کرده است:
□●هر که در ایّامالبیض ماه رمضان (روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم) دعای مجیر را بخواند، گناهانش آمرزیده شود. اگر چه به عدد دانههای باران و برگ درختان و ریگ بیابان باشد.
□●اين دعا در بين دعاها از جايگاه بلندى برخوردار است و از حضرت رسول صلّى الله عليه و آله و سلّم روايت شده و دعايى است كه جبرئيل براى آن حضرت هنگامى كه در مقام ابراهيم مشغول نماز بودند آورد. و خواندن آن براى شفای بيمار، اداى دين، بینيازى، توانگرى و رفع غم و اندوه سودمند است.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●ماه رمضان؛ #ماه_طهارت
استاد علی صفایی حائری●■
■بعضی وقت ها ابری می آید اما نمی بارد. فرصت ها را می دهند، اما ما بهره نمی گیریم . رمضان ها آمده و رفته، اما جز خیس خوردن چرک ها چیزی برایمان باقی نمانده است.
در همین شب های ماه رمضان ، که ما دور هم می نشینیم و می گوییم ماه رمضان جدید آمد، باید مواظب باشیم و به خودمان فکر کنیم، ولی مانند کسی هستیم که به حمام آمده است، ولی نه برای تطهیر، که برای بازی.
■● #اخبات ، ص۳۰●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 274-261 بقره قسمت سوم
بخش دوم
● ترس از فقر بر اثر انفاق اعمال طيب و دلپسند، وسوسه شيطانى است
الشيْطنُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكم بِالْفَحْشاءِ
در اين آيه بر اين معنا احتجاج شده كه انتخاب مال خبيث براى انفاق ، خيرى براى انفاق گر ندارد، به خلاف انتخاب مال طيب كه خير انفاق گران در آن است .
پس اينكه در آيه قبل مؤمنين را نهى كرد از اين كه مال خبيث را براى اين كار انتخاب كنند مصلحت خود آنان را در نظر گرفته ، همچنان كه در منهى عنه فساد ايشان است ، و در خوددارى از انفاق مال طيب هيچ انگيره اى ندارند جز اين فكر كه مضايقه در انفاق او چنين مالى را، مؤثر در بقا و قوام مال و ثروت است ، اين طرز فكر باعث مى شود كه دلها از اقدام به چنين انفاقى دريغ كنند، به خلاف مال خبيث كه چون قيمتى ندارد و انفاقش چيزى از ثروت آنان كم نمى كند لذا از انفاقش مضايقه نمى كنند، و اين يكى از وساوس شيطان است ، شيطانى كه دوستان خود را از فقر مى ترساند، با اينكه بذل و دادن انفاق در راه خدا و به دست آوردن خشنودى او عينا مانند بذل مال در يك معامله است ، كه به قول معروف : ((هر چه پول بدهى آش مى خورى ))، مالى را هم كه انسان در راه خدا مى دهد در برابر آن ، رضاى خدا را مى خرد، پس هم عوض دارد و هم بهره ، كه بيانش گذشت .
علاوه بر اينكه آن كسى كه ((يغنى و يقنى - آدمى را بى نياز مى كند و فقير مى سازد)) خداى سبحان است ، نه مال ، همچنان كه قرآن كريم فرمود: ((و انه هو اغنى و اقنى )).
و سخن كوتاه اينكه : خوددارى مردم از انفاق مال طيب از آنجا كه منشا آن ترس از فقر است و اين ترس خطاست ، لذا با جمله : ((الشيطان يعدكم الفقر))، خطا بودن آن را تنبيه كرد، چيزى كه هست در اين جمله سبب را جاى مسبب بكار برد، تا بفهماند كه اين خوف ، خوفى است مضر، براى اينكه شيطان آن را در دل مى اندازد، و شيطان جز به باطل و گمراهى امر نمى كند، حال يا اين است كه ابتدا و بدون واسطه امر مى كند، و يا با وسائطى كه به نظر مى رسد حق است ، ولى وقتى تحقيق مى كنى در آخر مى بينى كه از يك انگيره باطل و شيطانى سر درآورد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○حضرت آیتالله بهجت قدسسره○□
□○بهگونهای قرآن بخوان که چشم تو قرآن را ببیند، گوش تو قرآن را بشنود و قلب تو نسبت به معارف بلند او حضور داشته باشد. باید آن را از آفرینندۀ قرآن تلقی کند، که قرآن را خدا میگوید و تو شنونده قرآن هستی.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□گناه اعراض جوانان تحصیل کرده مسلمان ما از دین به گردن طرز تعلیم و تربیت فرهنگی و اولیای بیعنایت وظیفهنشناس فرهنگی ماست، نه به گردن قوانین دینی.
□بررسی های اسلامی،ج۲،ص۳۰۳□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□ #وَٱلْحَمْدُ_لِلّه_وَلّیِ_کُلِّ_نِعْمَة
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□
#وَٱلْحَمْدُ_لِلّه_وَلّیِ_کُلِّ_نِعْمَة
#یَنْبوعُالحَیاة
□○ #ای_نفس، مادام تا تو در این عالمی از دو حال بپرهیز، که آن حال جای هلاک نفوس است بدرستی، پس حذر نما و بر یک سو باش ازان چون ترس زدگان و بیمخوردگان، و آن دو چیز است: زن و شراب مست کننده.
□○ #ای_نفس، هر آنکه شکار زنان شد چون مرغی بود در دست کودکی بیخرد، که کودک بوی بازی کند و خرم باشد، و مرغ هر لحظه مرگی میچشد، و انواع عذاب میکشد؛ و از شراب مست کننده حذر کن، که مثل نفس با مستی چون مثل کشتیی بود در موج دریائی بیبُن، که ملاح و مدبر و غمخوار درو نبود، و همچنین نفس که از خرد دور ماند طبیعت وی را میبرد و میراند، بیآگهی و بیتربیت و نظام، تا آنگه که هلاک شود و بمیرد.
□○ #ای_نفس، هر آن چیز که تو آن را دانسته باشی و باز فراموش کنی، بیقین دان که آن دانش از اصلی بیرون از ذات تو آمد، که واسطه شد میان تو و میان دانستن آن چیز،و باز فراموش شدنش از تیرگی و ظلمت تن خاست و اختلاف و گرانی او، و کشیدنش مر ترا سوی خود، و بتضاد و مخالفتش مانع شدنش ترا از آن دانستن، تا تو آن را فراموش کنی، و نادان شوی مر آن چیز را که دانستهای. و مثل آن چون مثل دیده بود و دیدن و ظلمت و نور، که دیده چون هوا تیره باشد نه بیند چیزها را، اگر چند چیزها حاضر وی باشند نزدیک، و از یافتن ایشان سست بود و ناتوان، و چون هوا روشن گردد یاری کند دیده را بریافتن دیدنیها و محسوسات وی، که پیش ازان از ادراک آن عاجز بود، و آن روشنی رانندهٔ دیده بود سوی مبصرات، و تمام کنندهٔ ادراک او، و بفعل آرندهٔ آنچه درو بود بقوت؛ پس مادام تا آن روشنی بود دیده بر بینائی خود باشد بفعل، و چون روشنی برود، و ظلمت و تیرگی باز آید، آن چیزهای دیده راباز نیابد، و اگر نور با او همیشه ماندی ادراک وی همیشه بودی. پس چون روشنست بر تو، ای نفس، که روشنی از خرد است و تیرگی از جسد، ترا چنان باید که بر فارقت جسد غمناک و اندوهگن نشوی، چون از جسد ترا زیانست و حجاب و تیرگی، بلکه چنان باید که مفارقت خرد اندُه بری و غم خوری، چون از خرد ترا همه نفع و فایده است و مدد و یاری بر یافتن چیزها. پس، ای نفس، آهنگ برگشتن کم و، فرو گذاشتن تن را و، دوری جستن از وی و، دشمن داشتن وی را، و از وی ترس و هراس گین باش و گریز جوی سوی عالم خرد، که اصل گوهر و منشأ تست و جای عزّ و شرف، تا بدان زنده مانی جاوید، و بسعادت تمام رسی.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○احوالات مرحوم آیت الله ملکی تبریزی رضوان الله علیه
#علّامه_آیت_الله_حسن_زاده_آملی مدّظلّه العالی○□
□○خدمت حجة الاسلام و المسلمين حاج آقا سيد حسين فاطمى قمى مشرف شدم ... عرض كردم از مرحوم آقاى ملكى دستورالعملى به ما مرحمت بفرمائيد.
□○گفت او خودش دستور العمل بود، شب كه مى شد ديوانه مى شد و در صحن خانه ديوانه وار قدم مى زد و مترنّم بود كه:
○گر بشكافند سراپاى من
○جز تو نيابند در اعضاى من
□○آخرين حرفش در بيماريش اين بود كه گفت: «الله اكبر»، و جان تسليم كرد.
□○«هزار و یک کلمه» ج ۳ ص ۱۵○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○خاطرات سید محمد علی الهی، برادرزاده علامه طباطبایی○□
□مرحوم علامه با پدرم در بقعه متبرکه سید حمزه (شادآباد تبریز) مینشستند و از روی خطوط اصیل نستعلیقی که بر در و دوار حرم نوشته شده، تمرین خطاطی میکردند
□در تبریز، حجاب ممنوع بود، آقای طباطبایی، میرفت شادآباد تا خانواده آزاد رفت و آمد کنند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□خیلی مشکل است که انسان به #حقیقت_وجود برسد. معلوم است که هر چه می بینید همه، او می بینید؛ یعنی وقتی
□از حضرت امیرالمؤمنین پرسیدند که: وجود چیست؟ آقا فرمودند: غیر از #وجود چیست؟
□و در جای دیگر از ایشان پرسیدند: #حقیقت چیست؟ آقا فرمودند: شما را با حقیقت چه کار؟
□وجود، روشن ترین روشن هاست. که اگر کسی سوال کند وجود چیست؟ جواب این است ک شما بفرمایید غیر از وجود چیست؟ تا من بگویم وجود چیست؟
□آنجا که سوال کرد حقیقت چیست؟ آقا فرمود تو را با حقیقت چکار؟ معلوم است آن طور که می خواهی وجود را بیابی نمی توانی.
□آنچنان فیض وجود گسترده است که این الله، این ربّ، آنچنان که می گوییم « ألرحمن» است و #رحمت_واسعه دارد که حتی به نقیضش و آنچه که در مقابل وجود است یعنی #عدم، بها داده و عدم را که هیچ است نیز در ذهن ما موجود کرده، که الآن شما در ذهن خود، یک معنایی و یک چیزی به نام #نیستی را می فهمی.
□چقدر بزرگوار است که حتی به #نقیض خود میدان داد که بیاید در کشور وجود پا بگذارد. منتها عدم در متن حقیقت قدم نمی گذارد که یک جایی را پیدا کنی که آنجا هیچ باشد.
□هیچگاه انسان شعورش و ادراکش و فهمش به #عدم تعلق نمی گیرد.
□حتی عدم در ذهن ما هم مصداق نمی تواند داشته باشد.
□اگر بحثی از عدم پیش آید به طفیل وجود است و در مقام #لفظ آورده شده نه #حقیقت.
□شرح دروس معرفت نفس
استاد صمدی آملی□(۳)
@mohamad_hosein_tabatabaei