■●مهمانی خداوند کریم و توانا
استاد علی صفایی حائری●■
■ميهمانىاى كه خدا در اين ماه براى ما دارد، ضيافتى است كه هماهنگ با آگاهى و كرامت و قدرت ميزبان است. هر چقدر ميزبان آگاهتر به من و نيازهاى من باشد و كريمتر و نيرومندتر و تواناتر، ضيافتش هم اوج بيشترى مىگيرد.
■خدايى كه تمامىنيازهاى انسان را مىشناسد و تمامىابعاد او را مىداند و اين كرامت و قدرت هم در او هست، اين ضيافت را به پا داشته تا به تمامى ابعاد ما در اين ماه رزق بدهد و همين است كه فكر و تخيل و عقل و روح و تمامى بدن ما بايد در اين ماه رمضان رزق بگيرد و از اين ضيافت سرشار شود.
■● #بهاررويش (مروری بر دعاهای ورود و وداع ماه #رمضان ) صفحه ۱۸●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●روایت آیت الله مهدوی کنی از تلاش تفسیری علامه طباطبایی●□
□●علامه با ۷۰۰ سوال به سراغ قرآن آمد و المیزان، حاصل تلاش او برای پاسخ به این سوالات است.
#حجت_الاسلام_سعید_مهدوی_کنی
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●" گناه بزرگ "●■
●مباش در پی آزار و هر چه خواهی کن
●که در شریعت ما غیر از این گناهی نیست
#حافظ
■این منشور جهانی که از کمینگاه غیرت الهی بیرون جسته و در کلام حافظ شکل گرفته است فرمان عزت و پاس حرمت جمیع آفریدگان خدا است که هیچ کس را نشاید به قدر دانه خردلی نسبت به دیگری جور و ستم روا دارد. و اگر کسی به گستاخی این فرمان قدسی را بشکند چه کسی او را از صاعقه قهر الهی مصون خواهد داشت. این بیت تفسیری است بر آن کلام الهی که فرمود الکافرونَ هُمُ الظالِمون کافران همان ستمکاران اند (بقره: ۲۵۴)، از آنکه جوهر کفر همان ستمکاری و تجاوز به حقوق دیگران است و پرهیز از آن، فراغت از کفر و گناه خواهد بود. فرامین اصلی همه ادیان را می توان در دو اصل خلاصه کرد: یکی آنکه آدمی آزارش به کسی نرسد (گناه) و دیگر آنکه خیر و برکتی از او به مردمان برسد (ثواب).
#یاعلی
■●برگرفته از کتاب " در صحبت حافظ "
به قلم حسین الهی قمشه ای●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○افطاری ۲○□ □اقتضاء #نفس_حیوانی این است که باید به او براساس طلب اش خوردنی و آشامیدنی و ...را بدهی
□○افطاری ۳○□
□حضرت ختمی مرتبت صلوات الله علیه وآله فرمود: " الصّوم جُنَّة مِنَ النّار"
روزه سپر آتش است.
"يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ "
در آیات مربوط به روزه به تقوا اشاره شده است زیرا تقوا همان وقایه و سپر است .
□سپس میفرماید : بوی دهان روزه دار (خُلوف) نزد حق متعال از مشک اَذفر( خوشبو و تند و تیز ) بهتر تر است . دلیلش هم این است که نزد حق متعال بوی ظاهر ملاک نیست .
ما بوی ظاهر را قضاوت میکنیم و خدا باطن را میپسندد لذا فرمود سین بلال نزد حق متعال شین است.
□بلال میگفت اسهد ان لا اله الا الله. برخی ایراد گرفتند ، پیامبر فرمود سین بلال نزد حق متعال شین است لذا ظاهرا بوی دهان روزه دار بدبو است ولی چون روزه به روح برمیگردد و اینجا تنفس است که بوی دهان را خارج میکند و
مبداء این تنفس را چون روح میدانیم و روح، ریح و ریحان و خوشبوست لذا حق تبارک وتعالی
وملائکه الهی خلوف را از مشک خوشبو بهتر میدانند.
□یک معنای بسته شدن در دوزخ و زنجیر شدن شیاطین همان بسته شدن و به بند کشیده شدن قوای حیوانی است . هفت در جهنم همین پنج قوه حسی وخیال و وهم است، ولها سبعة ابواب.
یکی از اهل معرفت میگفت در جهنم را ببندند آتش آن شدیدتر میشود بهمین دلیل روزه دار هم قوه درخواست و شهوتش بیشتر میشود. اعنی میلش به اطعمه و اشربه زیادتر میشود اما امساک میکند.
□از طرفی هم شیطان در زنجیر شده است چون انسان در مقام #تنزیه است اگر انسان در مقام #تشبیه باشد #شیطان در زنجیر نیست، چون در عالم حدود شیطان جولان دارد واغواگری میکند، لذا فرمود شیطان در بین خون انسان جریان دارد مجرای حضور او را به جوع وعطش مسدود کنید
□" إن الشيطان يجري من ابن آدم مجرى الدم فسدوا مجاريه بالجوع والعطش"
اگر انسان در مقام #تنزیه قرار بگیرد دیگر شیطان به آن مقام راه ندارد چون #شیطان در خیال است، #شیطان حد است نقص است ، هر جا حدود است #شیطان هست .
□وقتی شما از حد برهی به مقام #تنزیه رفته ای و #شیطان بدانجا راه ندارد....
#ح_م
●هر نفس نو می شود دنیا و ما
●بی خبر از نو شدن اندر بقا
●عمر همچون جوی نو نو میرسد
●مستمری می نماید در جسد
□●هیچ اصل و قانون علمی و فلسفی نمیتواند اثبات کند که هر کس که لحظه پیشین را از حیات برخوردار بوده است، بایستی لحظه بعدی را هم بحیات خود ادامه بدهد.
□●بنابراین همه لحظات زندگی آدمی منفعت هایی است که به او می رسد. و هر منفعت دیگری در سطوح زندگی مربوط بهمان اصل حیات مستمر باشد، در حقیقت بازگو کننده بعد یا ابعادی از همان منفعت می باشد.
□●استاد #علامه_جعفری، تفسیر نهج البلاغه، جلد ٢ خطبه اول●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#تبیین_یک_مثال_قرآنی
□○علّامه آیت الله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه○□
□○أ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ، تُؤْتِي أُكُلَها كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّها وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُون*
□○تمام موجودات کلمۀ خدا هستند؛ منتهی به اختلاف گشایش و تنگی ماهیّتِ وجودشان. یک موجود، کلمۀ حسنه است، کلمۀ طیّبه، کلمۀ عالیه.
□○مؤمنِ مطهّر طیّب، که مرحلۀ عالَم اخلاص را طیّ نموده و از مخلَصین شده است، مانند یک درخت طیّب و پاکیزه ای است که ریشۀ استوار آن در زمین، ثابت ولی شاخه هایش سر به آسمان کشیده است.
□○اصلش ثابت است که همان ربط با خدای خود باشد.
□○و امّا شاخه هایش که مُلک و ملکوت را فراگرفته است، دائماً میوه می دهد و از عالَم قدس بر این عالم افاضه می کند و واسطۀ خیر و رحمت و برکت میگردد.
□○* سورۀ إبراهیم، آیۀ ۲۴
«معادشناسی» ج ۲ ص ۳۰۴ و ۳۰۵ با تلخیص
#نکات_تفسیری○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□«اللَّهُمَّ انّی اسْئَلُکَ مِنْ کَلِماتِکَ بِاتَمِّها، وَ کُلُّ کَلِماتِکَ تامَّهٌ»□
#حضرت_امام_خمینی (قدسسره) :
□از علی(علیه السلام) است که فرمود: «به تحقیق که خدای تعالی در کلامش برای بندگانش تجلی کرده ولی آنان بصیرت ندارند و تجلی او را نمیبینند»
□و از آن حضرت است: «خدا به هر چیزی که ارادهی وجود آن را داشته باشد میگوید: «باش» آن هم به وجود میآید، ولی این گفتن نه به واسطه صدایی است که به گوش برسد و نه آوازی که شنیده شود، بلکه کلام خدای سبحان عبارت از فعل اوست.»
#شرح_دعای_سحر /ص۹۲
@mohamad_hosein_tabatabaei
سلام علیکم
دوستان ناهماهنگی ساعت ارسال مطالب کانال (به دلایل کاری و شرایط ماه مبارک) رو بر حقیر عفو بفرمائید.
یاعلی✋
□●مراقبات شب پانزدهم ماه رمضان●□
□اين شب، از شبهاى با فضيلت و ارزشمندى است كه براى آن اعمالى وارد شده است:
□ ۱- غسل
□ ۲- شش ركعت نماز (هر دو ركعت به يک سلام) كه در هر ركعت بخواند:
●سوره «حمد» يک مرتبه
●سوره «يس» يک مرتبه
●سوره «تَبارَكَ المُلْک» يك مرتبه
●سوره «توحید» یک مرتبه
□ ۳- صد ركعت نماز، كه در هر ركعت بخواند:
●سوره «حمد» یک مرتبه
●سوره «توحید» ده مرتبه
□از حضرت اميرالمؤمنين على عليه السّلام از رسول خدا صلّی الله عليه و آله و سلّم روايت شده است كه هر كس اين عمل را بجا آورد، خداوند ده فرشته را به سوى او بفرستد تا دشمنان را از او دفع كنند و سى فرشته را به هنگام مرگ نزد او بفرستد تا بهشت را به وى بشارت دهند و سى فرشته ديگر، تا او را از آتش دوزخ ايمن دارند.
□۴- زيارت امام حسين عليه السّلام.
□از امام صادق عليه السّلام سؤال كردند كه پاداش كسى كه در شب نيمۀ ماه رمضان كنار قبر امام حسين عليه السّلام باشد چيست؟
□فرمودند: خوشا به حال كسى كه در شب نيمۀ ماه رمضان در كنار قبر امام حسين عليه السّلام بعد از نماز عشا ده ركعت نماز بگزارد، و بخواند در هر رکعت:
●سوره «حمد» یک مرتبه
●سوره «توحید» ده مرتبه
□و از آتش دوزخ به خدا پناه ببرد، خداوند نيز به پاداش اين عمل، نامش را «آزاد شده از آتش» ثبت فرماید و قبل از آن كه بميرد، فرشتگان به وى بشارت بهشت مىدهند و فرشتگان ديگرى، او را از آتش دوزخ ايمن میدارند.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei