eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
■شهادت جانسوز رئیس مذهب، حضرت امام جعفر بن محمد الصادق علیهما‌السلام را به محضر حضرت حجة بن الحسن ارواحنا فداه و تمامی شیعیان و محبین آل الله تسلیت عرض می‌کنیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
■●در روایتی از امام صادق آمده است که به زراره می‌فرماید: اگر آخرالزمان را درک کردی این دعا را بخوان●■ ■●اللَّهُمَ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي. ■●خدایا خود را به من بشناسان، زیرا اگر خود را به من نشناسانى فرستاده ات را نشناخته ام، خدایا فرستاده ات را به من بشناسان، زیرا اگر فرستاده ات را به من نشناسانى حجّتت را نشناخته ام، خدایا حجّتت را به من بشناسان، زیرا اگر حجّتت را به من نشناسانى، از دین خود گمراه مى شوم. ■●بهجت‌الدعاء، ص٢۵٣ (مجموعه ادعیه، اذکار، نمازها و دستوالعمل‌های مورد توصیه حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره)●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
●امام صادق عليه السلام● ■یَنْبَغى لِلْمُؤْمِنِ انْ یَکُونَ فیهِ ثَمان خِصال: وَقُورٌ عِنْدَ الْهَزاهِزِ، صَبُورٌ عِنْدَ الْبَلا، شَکُورٌ عِنْدَ الرَّخا، قانِعٌ بِما رَزَقَهُ اللّهُ، لا یَظْلِمُ الاْ عْدا، وَ لا یَتَحامَلُ لِلاْ صْدِقا، بَدَنُهُ مِنْهُ فى تَعِبٌ، وَ النّاسُ مِنْهُ فى راحَةٍ؛ ■سزاوار است که هر شخص مؤمن در بردارنده هشت خصلت باشد: 1⃣●هنگام فتنه ها و آشوب ها باوقار و آرام 2⃣●هنگام بلاها و آزمایش ها بردبار و صبور 3⃣●هنگام رفاه و آسایش شکرگزار 4⃣●به آنچه خداوند روزیش گردانده قانع باشد. 5⃣●دشمنان و مخالفان را مورد ظلم و اذیّت قرار ندهد 6⃣●بر دوستان برنامه اى را تحمیل ننماید 7⃣●جسمش از خودش خسته 8⃣●ولى دیگران از او راحت و از هر جهت در آسایش باشند. ●اصول کافى : ج ۲، ص ۴۷● @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴شرحی بر صلوات عرشی جناب ابن عربی بر حضرت امام جعفر بن محمد الصادق علیهما‌السلام🏴 ■قسمت دوم■ ■مُرت
🏴شرحی بر صلوات عرشی جناب ابن عربی بر حضرت امام جعفر بن محمد الصادق علیهما‌السلام🏴 ■قسمت سوم■ ■البَحرِ المَوّاجِ الأزَلی، و السِّراجِ الوَهّاجِ الأبَدی ■نفس نفیس سرمدی امام به حیث اتصالش به مقام نور الانوار احدی، ازلی و ابدی است. نفس انسانی در ارتقاء به معارج ربانی این قابلیت را دارد که از همه حدود و قیود ماهوی برهد و به مقام فوق ماهیت و خلافت اللهی برسد. در این مقام او مُظهر و مَظهر الله تبارک و تعالی می‌شود و نسبت به تمام ماهیات و موجودات تقدم علّی پیدا می‌کند و مبداء صدور و ظهور می‌گردد از اینرو از امام به بحر مواج ازلی تعبیر و تمثیل کرده تا بگوید نور امام که ازلی است همانند دریایی است که امواج، تعینات و تطورات و شکن های وجودی او بوده و هرگز از او جدا نمی‌شوند و آنا فآنا نیز از متن وجودی این دریا برمی‌خیزند. ■بنابراین این دریای وجود امام، حجت همه امواج موجودات بوده و تقدم رتبی و علّی بر همه آنها دارد و همه قائم به او هستند و این دریای مواج، ازلی است و البته امواج نیز نه به حیث حدوثشان بلکه به حیث وجود دریایی شان ازلی می‌باشند. این نور الانوار که از آن در السنه عرفا و حکما به حقیقت محمدی و نور مرشوش و اسامی دیگر نیز تعبیر می‌کنند سراج وهاج اعنی چراغ پر نور و بسیار درخشنده ای است که به سبب ازلیت اش ابدی نیز می‌باشد و هرگز در این سراج وهاج خاموشی و ظلمت راه ندارد، وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 274-261 بقره قسمت پنجم بخش ششم ● رواياتى در مورد اينكه آيه : ((الذين ينفقون اموالهم ...)) در باره امير المؤمنين على (علیه السلام ) نازل شده است و در مجمع البيان در ذيل آيه شريفه : ((الذين ينفقون اموالهم بالليل و النهار...)) درباره شأن نزول اين آيه گفته است بطوري كه از ابن عباس ‍ نقل شده ، اين آيه در شأن على بن ابيطالب نازل شده است كه آن حضرت چهار درهم پول داشت ، يكى را در شب ، و يكى را در روز سومى را پنهانى و چهارمى را علنى صدقه داد، و به دنبال آن اين آيه نازل شد كه : ((كسانى كه اموال خود را شب و روز، سرى و علنى انفاق مى كنند....)) مرحوم طبرسى سپس مى گويد: اين روايت هم از امام باقر و هم از امام صادق (عليه السلام ) نقل شده است . مؤلف : اين معنا را عياشى نيز در تفسيرش و شيخ مفيد در اختصاص و شيخ صدوق در عيون آورده اند. و در الدرالمنثور است كه عبد الرزاق و عبد بن حميد، و ابن جرير و ابن منذر و ابن ابى حاتم و طبرانى و ابن عساكر از طريق عبد الوهاب بن مجاهد از پدرش مجاهد از ابن عباس روايت كرده اند كه در تفسير آيه : ((الذين ينفقون اموالهم بالليل و النهار سرا و علانية )) گفته است : اين آيه در شأن على بن ابيطالب نازل شد، كه چهار درهم داشت يكى را در شب و دومى را در روز و سومى را پنهانى و چهارمى را علنى صدقه داد. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 623 و در تفسير برهان از كتاب مناقب بن شهر اشوب از ابن عباس و سدى ، و مجاهد و كلبى ، و ابى صالح ، و واحدى ، و طوسى ، و ثعلبى ، طبرسى و ماوردى ، و قشيرى و شمالى و نقاش و فتال ، و عبد الله بن حسين ، و على بن حرب طائى ، نقل كرده كه همه نامبردگان در تفسيرهاى خود گفته اند: على بن ابيطالب چهار درهم نقره داشت ، يكى را شبانه دومى را در روز، سومى را سرى و چهارمى را علنى صدقه داد، به دنبال آن ، آيه : ((الذين ينفقون اموالهم بالليل و النهار سرا و علانية )) نازل شد، و در آن به تك تك درهم هاى آن جناب مال ناميده شده و او را به قبول صدقاتش ‍ بشارت داده است . و در بعضى از تفاسير آمده است كه : اين آيه در شاءن ابى بكر نازل شده ، كه چهل هزار دينار داشت ، ده هزار دينار آنرا شبانه ، و ده هزار ديگر را در روز، ده هزار را سرى و ده هزار باقى را علنى صدقه داد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره○□ □چه می‌شد بواسطه‌ بندگی خدا، روابط ما با آن آقا[امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف] محفوظ می‌ماند؟ دیگران نگذاشتند، هرچند ما هم مقصریم و نخواستیم اتصال میان ما و آن حضرت محفوظ باشد. □○در محضر بهجت، ج١، ص٣٠۵○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
: □○در مجلس عقدی، در حضور مقام معظم رهبری، به ايشان عرض كردم: «دبستانی يا دبيرستانی يا دانشگاهی يا فوق دانشگاهی بخوانم؟ فرمودند : بخوانيد! □○گفتم: شاعری در مرحلة دبستانی گفته است : ○چو رسی به طور سينا أرِنيِ مگو و بگذر ○كه نيرزد اين تمنی به جوابِ لَن تَرانِي □○شاعر ديگری در مرحلة دبيرستانی سروده است : چو رسی به طور سينا، أرِني بگو و مگذر چه خوش است از او جوابی ، چه تَري چه لَن تَراني □○و ديگری در مقام بالاتر گفته است: أرِني كسی بگويد كه تو را نديده باشد تو كه با منی هميشه، چه جواب لَن تَراني؟! ☑️اما به مرحوم علامه طباطبائي(ره) منسوب است كه در مقامی بالاتر، ( بادلی شكسته ) فرمود: ○سحر آمدم به كويت که ببینمت نهانی ○ارنی نگفته گفتی دوهزار لن ترانی ! □○ز مهر افروخته، ص۲۹۱○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#شرح_دروس_معرفت_نفس □اکثریت با #مرگ #طبیعی اخترامی متولْد می شوند و از اين عالَم بدر می روند كه ال
□از آن و زحمتی كه در آن است در اصطلاح آيات و روايات تعبير به ، عذاب عالَم برزخ و عذاب عالَم قبر می شود؛ □اين عذاب به همین معنا هست كه این آقا می خواهد از به برود؛ را دفع كردن است؛ ضعفِ وجودی را از خود دور كردن است و به كمالاتِ وجودی رسيدن است □و چون تكاملِ برزخی زيرِ سرِ نقصِ ناقصين است، آنجا اثر دارد. □الان اینجا اگر ما ناقص باشیم اينجا ناقص هستيم و بخواهيم كامل شويم، نقص برای ما زحمت ندارد، از نقص در می آئيم و به كمال می رسيم، اما آنجا نقص برای ما درست می كند و لذا از آن تعبير به عذابِ برزخی می شود! □○شرح دروس معرفت نفس استاد صمدی آملی○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●معنای استاد علی صفایی حائری●■ ■●كسى كه بهره‌هايى از كسى گرفته و محبت‌هايى از او ديده، اگر بخواهد در برابر آن محبت‌ها چيزى بدهد و چيزى هم ندارد كه در خور او باشد چون هر آنچه را هم كه دارد از خود اوست به كس ديگرى رو مى‌آورد كه بزرگ تر و برتر و از او به ما نزديك تر است، از او مى‌خواهد كه تو پاداش او و بهرۀ او - رسول - را بده؛ چون او به من محبت كرده، تو بر او درود بفرست و به او پاداش بده و او را سرشار كن تا اينها او را از وسعت‌ها و درودها و رحمت‌ها انباشته كند. ■●«صَلِّ‌ عَلَيْهِ‌ صَلاةً‌ ناميةً‌ زاكِيةً‌ تَرْفَعُ‌ بِهَا دَرَجَتَه » ، تا او به مقامات و مراحلى كه بالاترين مقامات و مراحل است برسد؛ چون راه كه محدود نيست، بى‌نهايت راه در پيش است. اين است كه تو از رسولى كه سرشار شده و بهره گرفته‌اى، بر او درود مى‌فرستى تا پاداشى باشد در برابر محبت‌هاى او: «اَللَّهُمَّ‌ صَلِّ‌ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‌». ■● ص۷۳●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○دلیل قرآنی بر علیهم السلام علّامه آیت الله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه○□ □يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ* □در این آیه لفظ «أطیعوا» تکرار شده چون اطاعت خداوند غیر از اطاعت رسول است. اطاعت خدا اطاعت از قرآن است و اطاعت از رسول اطاعت از احکام جزئیّه و امور ولائیّه است. □و چون اولی الامر با رسول خدا در وجوب اطاعت در امور ولائیّه یکی هستند، لفظ «أطیعوا» در اینجا دیگر تکرار نشد. □و آیۀ شریفه با سیاق واحد اطاعت خدا و رسول و اولی الأمر را واجب می کند؛ و بنابراین تحقّق مقام عصمت در أولی الأمر ضروری است؛ و الّا اطاعت از آنها بنحو اطلاق معنا ندارد. □○*سورۀ النساء، آیۀ ۵۹ «ولایت فقیه در حکومت اسلام» ج ۱ منتخبی از ص ۴۱ و ۴۲ ○□ @mohamad_hosein_tabatabaei