eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□○غدیر در کلامه علامه مصباح عيد غدير حرکتی نمادين برای يادآوری رکن رهبری در جامعه اسلامی است○□ □واقعه غدیر اوج معرفی امیرالمومنین به عنوان جانشین پیامبر است ؛ علی رغم همه این‌ها، کسانی به نام اسلام و دلسوزی برای اسلام، غدیر را از یادها بردند و بعدها نیز در شرایط مختلف تاریخی کوشیدند که این مسأله کمرنگ و حتی فراموش شود. □هم‌اکنون نیز کسانی به عناوین مختلف خودشان را دلسوز ملت ایران معرفی‌می‌کنند و حتی به این اکتفا نکرده و خود را دارای سوابق انقلابی و دلسوز قانون اساسی و انقلاب اسلامی معرفی می‌کنند و می‌کوشند چیزی را که رکن هویت این جامعه است تضعیف کنند. □عید غدیر حرکتی نمادین است که با یادآوری آن به رکن رهبری جامعه اسلامی، که بقای جامعه اسلامی به آن بستگی دارد توجه پیدا می‌کنیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#عیدی_غدیر □بسمه تعالی شانه□ □الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْم
□بسمه تعالی شانه□ □حضرت خاتم الانبیاء صلوات الله علیه و آله فرمود غدیر را هر حاضری به غائبان و هر پدری به فرزندان تا روز قیامت برساند. □سبحان الله از عظمت غدیر که حاضر و غایب و ظاهر و باطن را تا مرتبه قیامت کبری از خود پر کرده است. □ولایت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام صمد است و از هیولای اولی تا مقام اسماء اوست که در هر شئ جلوه کرده است وَبِأَسْمَائِك الَّتِی مَلَأَتْ أَرْكانَ كلِّ شَیءٍ □سبب اتصال حاضر به غایب و پدر به فرزند ولایت عظمای علوی است. پس بر هر حاضر فرض است که ابلاغ ولایت کند به غائبان و پدران به فرزندان. □چون حضور به ولایت است و تسری این حضور به غائب سبب حضور او می‌شود وگرنه غائب غافل خواهد ماند. و پدر سبب خلقت فرزند است و فرزند به این سبب از عدم پا به عرصه وجود گذاشته. مسبب این سبب نیز ولایت امیرالمؤمنین است پس هر پدری را واجب می آید که به فرزندان ابلاغ کند که پدر حقیقی شما حضرت علی وصی است؛ أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّه. □هر پدری اعم از پدران جسمانی و روحانی و هر حاضری اعم از حاضر مکانی و روحانی. □پس ای هیولای اولی و ای صورتهای بیکران! □ای آسمانی ها و زمینی ها! ای مخلوقاتی که در هر آن از غیب به عین مشرف می شوید! □ای ذرات و ای کرات! ای افلاک و ای املاک! ای فرزندان من! ای غائبان و غافلان! بدانید که در روز غدیر خم جناب ختمی مرتبت به امر الهی وصایت و امامت و خلافت و ولایت خاتم الاوصیاء علی الاطلاق، علی عالی اعلی، اسد الله الغالب، نجم الثاقب، امام المشارق و المغارب، مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام را به اعلی صوت به همه ابلاغ فرمود و در خطبه مفصل خود بعد از اقرار به توحید و بیان حقایق بلند آن بصورت آشکار این امر عظمای ولایت و وصایت و خلافت آن امام همام و فرزندان طاهرین اش تا حضرت بقیه الله الاعظم روحی فداه را به همه آن مردمان حاضر در روز غدیر و همه اعصار و ادوار و اکوار معرفی فرمود وآن حدیث  قدسی عرشی را بر تارک وجود جاودانه کرد که: □«أَلاَ مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلاَهُ، اَللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاَهُ، وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ، وَاُنْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اُخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ»□
□الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ کَمَالَ دِینِهِ وَ تَمَامَ نِعْمَتِهِ بِوِلاَیَةِ مَولانا أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ أَولادَهُ المَعْصومین عَلَیْهِم السَّلاَم□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○اسرای ما، اسیر جانی‌ترین دژخیم زمان○□ □بارالها، اسرای ما اسیر جانیترین دژخیم زمان میباشند مقاومت آنها دنیا را شگفت زده کرده است هر چه زودتر آنها را برای خدمت به تو و بندگانت آزاد فرما و به خاندان محترم همه صبر و اجر و سلامت و مغفرت عنایت فرما. □○امام خمینی(ره) | ۲۲ بهمن ۱۳۶۲○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○اسرای ما، اسیر جانی‌ترین دژخیم زمان○□ □بارالها، اسرای ما اسیر جانیترین دژخیم زمان میباشند مقاومت
□سالروز بازگشت مردان همیشه پیروز مقاومت هشت سال دفاع مقدس را به میهن گرامی میداریم. □حضورتان همیشه سبز دلاور مردان صبور□
□جناب علامه طباطبایی در نامه‌ای که از روستای "شادآباد" تبریز برای برادرشان، مرحوم آیت الله الهی نوشتند، مشکلات زمین کشاورزی را برشمردند و نامه را با سرودن و نگارش این ابیات به پایان بردند. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره○□ □خلیل‌بن‌احمد رضوان‌الله‌علیه می‌گوید: دوستان حضرت علی علیه‌السلام فضایلش را از ترس پنهان کردند و دشمنانش هم فضایلش را از حسد و عناد پنهان کردند مع ذلک فضایل حضرت مشرق و مغرب عالم را پر کرده است. □○گوهرهای حکیمانه، ص١۶٢○□ : □ابوعبدالرحمان خلیل‌بن‌احمد فراهیدی، از پیشوایان لغت و نحو در قرن دوم، و صاحب کتاب «العین»؛ که حضرت آیت‌الله بهجت درباره او فرموده‌اند: «خلیل‌بن‌احمد که نزد شیعه و سنی مقبول است و از مخلصین شیعیان امیرالمؤمنین علیه‌السلام است، و بنده یقین دارم که شیعه است.» @mohamad_hosein_tabatabaei
□● .... استاد ●□ □●ولايت على، نه على را دوست داشتن كه فقط‌ على را دوست داشتن است. □●ولايت على، على را سرپرست گرفتن و از هواها و حرف‌ها و جلوه‌ها بريدن است. و اين ولايت، ادامه‌ى ولايت حق است و دنباله‌ى توحيد، آن هم توحيدى در سه بعد؛ در درون و در هستى و در جامعه؛ كه توحيد در درون انسان، هواها و حرف‌ها و جلوه‌ها را مى‌شكند؛ هواهاى دل و حرف‌هاى خلق و جلوه‌هاى دنيا را. □●و در جامعه طاغوت‌ها را كنار مى‌ريزد و در هستى خدايان و بت‌ها را. در اين حد، موحد، جز خدا كسى را حاكم نمى‌گيرد. جز وظيفه چيزى او را حركت نمى‌دهد. هيچ قدرت و ثروت و جلوه‌اى در روح او موجى نمى‌آورد و هيچ دستورى او را از جا نمى‌كَنَد. جز دستور حق و امرِ اللّه، از هر زبانى كه اين دستور برخيزد و از هر راهى كه اين امر برسد. □●و هنگامى كه روحى به آزادى رسيد و جز امر حق امرى نداشت و جز خواست او خواهشى نداشت، اين روح به ولايت مى‌رسد و به سرپرستى مى‌رسد و دستور او و حتى نگاه او در دل‌هاى موحد عاشق، حركت مى‌آفريند. و اين است كه رسول به ولايت رسيد و به اولويت رسيد؛ كه النَّبىُ‌ أَوْلى‌ بِالمُؤمِنينَ‌ مِنْ‌ أَنْفُسِهِمْ‌. و اين است كه على به ولايت مى‌رسد؛ كه: مَنْ‌ كُنْتُ‌ مَولاه فَهذا عَلىٌّ‌ مَولاه □● ، صفحه ۱۳●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#غدیریه 4⃣ □ولایت، تأویل قرآن□ □«فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ
5⃣ □ولایت، تأویل قرآن□ □«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ»(نور/۵۵)□ □فی الکافی عن امام الصادق علیه السلام: هم الائمة. □«وَاجْعَل لِّي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ »(شعرا/۸۴)□ □و هو علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام و ذلک قوله: و جعلنا لهم لسان صدق علیا. □«وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِيًّا» (مریم/۵۰)□ یعنی «امیرالمؤمنین علیه السلام»، حدثنی بذلک ابی عن الحسن بن علی العسکری. □علی لسان الله است کما اُذن الله و عین الله و یدالله نیز هموست. □«الم ، أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ» (عنکبوت/۱و۲)□ □در تفسیر برهان از حضرت علی علیه السلام حدیث است که حضرت اباعبدالله از ایشان در خصوص آیه‌ی مذکور و شأن نزول آن سوال فرمود. حضرت علی علیه السلام فرمود از حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله درمورد فتنه سوال کردم. حضرت فرمود: یاعلی انک مبتلی بک و انک مخاصم فاعد للخصومة. آن امتحان به ولایت علی علیه السلام بود. در خبر است که بعد از شهادت حضرت رسول صلی الله علیه و آله همه‌ی مردم به عدم پذیرش ولایت حضرت علی علیه‌السلام مرتد شدند، الّا سه یا چهار یا هفت نفر.
□القیا فى جهنم كل كفار عنید. (50□ □بیفكنید در دوزخ هر ناسپاس ستیزه جو را. □حاكم حسكانى در شواهد التنزیل به سند خود از ابوسعید خدرى نقل می‌كند كه رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود چون روز قیامت شود خداى تعالى به من و على می‌فرماید هر كس دشمن شما است او را در آتش بیفكنید و هر كه دوست شما است او را داخل بهشت گردانید و اینست فرموده خداى تعالى القیا فى جهنم كل كفار عنید. (51) ------------------------------------------------------------------------- (50) سوره ق آیه 24 . (51) شواهد التنزیل، جلد 2، ص 190 . □ @mohamad_hosein_tabatabaei
 □و اركعوا مع الراكعین.(52)□ □و ركوع كنید با ركوع كنندگان. □موفق بن احمد و ابو نعیم اصفهانى به اسناد خود از ابن عباس نقل كرده ‏اند كه این آیه در خصوص پیغمبر صلى الله علیه و آله و على علیه السلام نازل شده و آنها اول كسى بودند كه نماز گزاردند و ركوع كردند. (53) ------------------------------------------------------------------------- 52) سوره بقره، آیه 43 . (53) غایة المرام، باب 176 . □ @mohamad_hosein_tabatabaei
□الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ کَمَالَ دِینِهِ وَ تَمَامَ نِعْمَتِهِ بِوِلاَیَةِ مَولانا أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ أَولادَهُ المَعْصومین عَلَیْهِم السَّلاَم□ @mohamad_hosein_tabatabaei