کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی □جناب اویس گاهی یک شب تا به صبح در قیام بود، اما این حال ب
#استادصمدی_آملی
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
□و نیز از حالات امام زین العابدین علیه السلام نقل شده است که شب را در سجده به سر می برد، فرزند او از بلندی افتاد و دست و پای او شکست، فریاد اهل منزل برخاست، همسایه ها جمع شدند، شکسته بند آوردند و دست فرزند را بستند، فردا صبح که آقا سر از سجده برداشتند، دیدند دست فرزند بسته است، علتش را از اهل منزل، جویا شدند....با این که آقا همان جا، در درون اتاق در حال سجده بوده اند، اما تمام آن جیغ و فریادها را نمی شنوند(۹)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی □و نیز از حالات امام زین العابدین علیه السلام نقل شده است
#استادصمدی_آملی
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
□و نیز نقل کرده اند، اتاقی که آقا در آن سجده بوده اند، به علت افتادن چراغ یا دلیل دیگری آتش گرفت، در زندگی انسان، این وقایع پیش می آید. آتش زبانه کشید و فریاد اهل خانه بلند شد که: که: النار، النار.... اما آقاجان هیچ خبر ندارد، فردا که آن صحنه را آقا مشاهده فرموده اند، اهل منزل از آقا می پرسند، دیشب که فریاد آتش، آتش ما بلند شد چگونه خبر دار نشدید؟ در پاسخ می فرمایند: به یاد آتش سنگین قیامت بودم، از این آتش منصرف شدم(۱۰)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#رحمت_واسعه قسمت 1⃣ □رحمت خاصهی الهی در ماه شعبان به سمت مخلوقات خاصه انسانها سرازیر میشود. ا
#رحمت_واسعه
قسمت 2⃣
□در این ماه شعبان که رحمت الهی در آن پراکنده است، هر مؤمنی به وفق استعداد خودش از این رحمت بهره میگیرد. مثلا میبینی یکی اهل نماز است، یکی اهل مناجات و دیگری اهل روزه است، اینها هر کدام یک شعبه از رحمت الهی هستند. در عرفان بحث بسیار مهمی دربارهی این شعب رحمت و شعبه شعبه بودن رحمت حق متعال مطرح است که هر فردی به وفق حالش و به وفق اتصالش به هر شعبه از رحمت، با آن عروج میکند و با او به پرواز در میآید.
□روایت بسیار مهمی در همین مفاتیح الجنان جناب شیخ عباس قمی در اعمال روز اول ماه شعبان نقل شده است که امیرالمؤمنین علیه السلام در اول شعبان از جایی میگذشت. گذر ایشان به جمعی افتاد که پیرامون قَدَر الهی با هم بحث میکردند که قضا و قدر الهی چیست. حضرت این جماعت را دیدند که گویا خیلی در فضای این مباحث نیستند و صرفا دارند لفاظی میکنند. فرمود شما به چه کاری مشغول هستید؟! این کار بیهوده را رها کنید، آنانی که به سرّالقدر رسیدهاند ساکت شدهاند و آنانی که به آن نرسیدهاند دارند پیرامون آن گفتگو میکنند. ایشان فرمود مگر نمیدانید ماه شعبان ماهی است که رحمت خدا شعبه شعبه شده؟! حضرت سپس به آن شجرهی طوبی اشاره کرد که «أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا». بزرگان حکمت ما خیلی لطیف فرمودهاند که این شجرهی طوبی درختی است که ریشهی آن در منزل حضرت فاطمهی زهرا و امیرالمؤمنین سلام الله علیهما است و شاخه های آن شعبه شعبه در قلوب مؤمنین است. این نشان میدهد که هر مؤمنی، یک شاخه از شجرهی ولایت امیرالمؤمنین است که «شِيعَتُنا خُلِقُوا مِنْ فاضِلِ طِينِتِنا وَ عُجِنُوا بِماءِ وَلايَتِنا». هریک از شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام یک شعبه از این رحمت رحیمیهی خاصهی الهیه هستند.
□شیعه آیینهی انسان کامل و امام خودش است. دیدم یکی از بزرگان خیلی لطیف فرموده بود که اگر بر دیواری اسم امیرالمؤمنین علیه السلام را بنویسند، من بر این دیوار سجده میکنم چه برسد به شیعیان امیرالمؤمنین! این نشان از عظمت شیعهی مولا دارد، کسی که در دلش حب و محبت امیرالمؤمنین را دارد چقدر مهم است!! میگویند در آخرالزمان، وقتی که ظهور ولایت کلیهی الهیه تحقق پیدا میکند، همه با تعجب میگویند ما که حضرت را دیده بودیم! چطور او را نشناختیم؟! خدا رحمت کند حاج آقای دولابی را، میفرمود یک دفعه میبینی پسر مشهدی علی که سر کوچهی شما بود و خیلی هم مؤمن بود یکی از ظهورات حضرت بود! شیعیان امیرالمؤمنین همگی ظهورات حضرت و هرکدام یک جلوهای از ایشان هستند. اصلا هر کسی من و شما را هدایت کند جلوهای از حضرت مهدی سلام الله علیه است ولو هدایت های تکوینی. ما بعضا باید ممنون این علائم راهنمایی و رانندگی باشیم که در هنگام رانندگی ما را هدایت میکنند که به چپ یا راست برویم و ناگهان تصادف نکنیم. بعضی مواقع یک مورچه شما را هدایت میکند! هرکسی و هرچیزی که در دایرهی هدایت قرار میگیرد شعبهای از ولایت حضرت مهدی ارواحنا فداه است. انسانهایی که مؤمن هستند و روح ایمان که ولایت اهلبیت علیهم السلام است در اینها دمیده شده هر کدام یک شعبهای از شجرهی طوبی هستند.
#ح_م
○ای اسم اعظمت به زبانم، عَلَی الدَّوام
○ما جاءَ غَیرُ اِسمُکَ فی مُنتَهَی الکَلام
#عباسشاهزیدی
@mohamad_hosein_tabatabaei
#حضرت_علی_اکبر_علیه_السلام
○در مصافِ او ندارد هیچکس تاب قرار
○می شکافد از هجوم خود سپاهی بی شمار
○می درَد شمشیراو هوهو کنان چون ذوالفقار
○تابجنبد دشمنش، سرها ست که گردد شکار
#محمود_ژولیده
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀حضرت علی اکبر علیه السّلام این جوان برومند، عارف، مستغرق در بحر الوهیت که گوشه هایی را کرارا در مورد شخصیت بزرگوارشان اشاره کردیم در روز یازدهم ماه شعبان به دنیا آمدند.
🍀در یکی از زیارت های حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام وقتی که به زیارت حضرت علی اکبر می رسیم می بینیم آنجا بر عصمت حضرت علی اکبر علیه السلام تصریح شده، می گوید خدا او را از اهل بیتی قرار داد که◇«اذهب الله عنهم الرّجس و طهّرهم تطهیرا»◇ حضرت علی اکبر علیه السلام به مقام عصمت نائل بود.
🍀در آن جمله ای که حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در مورد او فرمودند نیز به مقام والای حضرت اشاره می شود. وقتی علی اکبر برای آخرین وداع به خیمه ها رفت و از اهل خیام خداحافظی کرد، دختر بچه های سه چهار ساله آمدند راه را بر #حضرت_علی_اکبر بستند، دست به دست هم دادند، زنجیره ای درست کردند تا جلوی علی اکبر را بگیرند و نگذارند که به میدان برود. حضرت علی اکبر متحیر مانده بودند که چه کنند. از یک طرف با همۀ وجود شائق لقاء و دیدار حقّ متعال و شائق رفتن به میدان جانبازی در راه اباعبدالله بود، از طرف دیگر هم نمی خواست دل این دختر بچه های کوچکی که داغ یتیمی بر دل آنها و بر چهرۀ آنها نشسته را بشکند. لذا حالت اضطرار پیدا کردند. وقتی اباعبدالله الحسین علیه السلام از دور این حالت حضرت علی اکبر را مشاهده کردند به این دختر بچه ها خطاب کردند:
◇«دعینهوا، فانّه ممسوسٌ بذات الله»◇
🍀او را رها کنید، راه را بر او بگشایید، بگذارید علی اکبر بیاید و به میدان برود، چراکه علی اکبر ممسوس به ذات الله است. این تعبیری است که در روایات فقط در مورد خود حضرت امیرالمومنین علیه السلام آمده! خیلی مقام بلندی است!
🍀به هر حال میلاد حضرت علی اکبر علیه السّلام در روز یازدهم شعبان سال ۳۳ هجری قمری ثبت شده است. میلاد این فرزند برومند اباعبدالله الحسین علیه السلام را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم و همۀ ارادتمندان اباعبدالله الحسین علیه السلام و همۀ عاشقان حضرت علی اکبر علیه السلام تهنیت عرض می کنم.
□○استاد مهدی طيب _ جلسه ۱۶ تیر۹۰○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
○ای اسم اعظمت به زبانم، عَلَی الدَّوام ○ما جاءَ غَیرُ اِسمُکَ فی مُنتَهَی الکَلام #عباسشاهزیدی
🍀یازدهم شعبان میلاد حضرت علی اکبر علیه السّلام و روز جوان🍀
🍀چقدر شایسته و زیباست كه این روز را روز جوان نام نهادهاند. اميدواریم حضرت علی اكبر الگویی براى همه باشند، هم كسانی كه از نظر سنی جوان هستند و هم كسانی كه دل و روحشان جوان است.
🍀اهل دل، هرگز پير نمیشوند. شاید پيكرشان فرسوده، موهایشان سفيد و قدّشان خميده شود، امّا این به معنى پير شدن نيست و طراوت و شادابى جوانی هميشه در روح و جان آنهاست.
🍀میلاد دردانه ات مبارک ای سرفراز به نی نشسته🍀
#حديث
□امام سجّاد عليه السّلام فرمودند: زمانی که قائم ما قیام میکند خدای متعال آفتها را از میان شیعیان برطرف میکند و دلهایشان (در استقامت) همانند الوار آهنین قرار میدهد که قوّت یك مرد آنان برابر قوّت چهل مرد خواهد بود.
□اِذا قامَ قائمُنا أَذهَبَ اللهُ عَزَّوجلّ عَن شیعَتِناَ العاهَةَ وَ جَعَلَ قُلوبَهُم كَزُبَرِ الحَدیدِ وَ جَعلَ قُوّةَ الرَّجلِ مِنُهم قُوَّةَ اَربعینَ رَجُلاً.
□●بحارالانوار، ج ٥٢، ص ٣١٧●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#رحمت_واسعه قسمت 2⃣ □در این ماه شعبان که رحمت الهی در آن پراکنده است، هر مؤمنی به وفق استعداد خود
#رحمت_واسعه
قسمت 3⃣
□امیرالمؤمنین علیه السلام پس از اشاره به این درخت طوبی، چقدر لطیف فرمود که هر کس در اول ماه شعبان و اصلا در همهی ایام، کار نیکی انجام دهد، خودش را به یکی از شاخههای این درخت آویخته است. اگر کسی فقط نماز بخواند، به یک شاخه، کسی روزه بگیرد، به یک شاخه، کسی به کسی کمک کند و اصلاح ذات البین کند، صدقهای در راه حق متعال بدهد، به شاخهای از این درخت متصل و آویزان شده است. روایت میفرماید برخی به یک شاخه، برخی به دو شاخه، برخی به سه شاخه و برخی به شاخههایی چند خودشان را وصل کردهاند! خوش به حالشان... هرچقدر سعهی وجودی انسان بیشتر باشد، تمسک و توسل او به این شاخههای شجرهی مبارک طوبی بیشتر است و هر کس هم بیشتر به این شجرهی طوبی بچسبد، طوبی تر میشود. طوبی یعنی خوشحال، خوشدل، حالش خوش میشود... اصلا خوشی حال انسانها بسته به میزان اتصال آنها به این شجرهی طوبی است. از این شعب رحمت الهی چقدر بهره بردهای؟! در این عالم طبیعت چون رحمت شعبه شعبه شده است، هرکسی به این شعبههای رحمت متوسل نشود عکس آن در او حاکم میشود.
□روایت میفرماید از طرف دیگر، عدهای نیز هستند که به شجرهی زقّوم چسبیدهاند. اینها کسانی هستند که امر به معروف انجام نمیدهند، عمل شر و سوء مرتکب میشوند. امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید که در جریان یکی از جنگها، در شبی بسیار تاریک، لشکریان اسلام خوابیده بودند به جز چهار نفر. این چهار نفر بیدار بودند و نگهبانی میدادند. اینها مشغول قرائت قرآن بودند. ناگهان دشمن شبیخون زد و به اردوی مسلمین حمله کرد. از دهان این چهار نفر نوری ساطع شد و کل منطقه روشن شد به گونهای که این روشنایی خاص لشکر اسلام بود. مؤمنین از این روشنایی بهره بردند و دشمن را شکست دادند. به محضر پیغمبر صلی الله علیه و آله آمدند. حضرت فرمود چون که غرهی ماه شعبان بود و این چهار نفر قرآن میخواندند، قرآن به صورت نور ظاهر شد. کلام حق متعال نور است. چیزی که از جانب حق متعال نازل شده به تعبیر قرآن نور است. تمسک به شجرهی طوبی به شکل نور ظاهر شد.
□در ادامه، امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید من الآن میبینم که برخی به یک شعبه از رحمت متصل هستند و به یک شاخه از این درخت آویزانند، برخی به چند شاخه... فرمود زید بن حارثه را میبینم که به چند شاخهی این درخت خودش را متصل کرده است و خوشا به حال زید بن حارثه! در صبح یک روزی، پیغمبر صلوات الله علیه و آله با عدهای از اصحاب به جایی رسیدند. دیدند که جوان نحیفی در آنجاست که چشمانش به گودی رفته و رنگ صورتش زرد شده و حالت خائفین را دارد. این جوان همین جناب زید بن حارثه است. پیغمبر از او پرسید که کیف اصبحت یا زید؟ چگونه صبح کردی؟ گفت اصبحت یقینا... ایشان پرسید نشانهی این یقین که میگویی چیست؟ گفت همین الآن اهل بهشت و اهل جهنم را میبینم و زوزهی سگهای جهنم را اکنون میشنوم و همه چیز اینگونه بر من مکشوف شده است. پیغمبر فرمودند این حال را نگه دار که به دست آوردن آسان و نگهداشتن سخت است. او نیز از رسول الله خواست که دعا کند او شهید شود و چنین نیز شد.
□مولا فرمود میبینم عدهای را که به شاخههای این درخت چسبیدهاند و این درخت آنها را بالا میبرد و به عکس میبینم عدهای را که به درخت زقوم چسبیدهاند و به پایین میروند. ما اصلا در عالم زقوم نداریم، همه عالم رحمت است. زقوم عدم اتصال به شجرهی طیبه ولایت اهلبیت علیهم السلام است. کسی اگر به این شعبههای رحمت الهی نچسبد میشود زقوم لذا برخی گفتهاند جهنم عَرَضی است یعنی اگر کسی بهشتی نشود و به سمت خدا نرود جهنمی است. تاریکی یعنی عدم حرکت به سمت نور...
#ح_م
□○عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی○□
#ما_سه_دسته_منتظر_داریم:
□۱- کسی که از دور زیاد یاد امام میکند و انتظار دیدار او را میکشد تا علائم و آثاری از امامش ببیند، که فرمودهاند: اَفضَلُ الاَعمالِ اِنتِظارُ الفَرَجِ: برترین کارها انتظار فرج است.
□۲- کسی که آثار و جای پا و جلوهای از امام را دیده است، که فرمودهاند: فَاِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم: پس به درستی که فرج امام زمان عجّلاللهتعالیفرجه فرج خود شماست، یعنی انتظار و دعا کردن برای خود شما فرج و گشایش میآورد.
□۳- اگر انتظار کامل شود و محبّت به حدّ کمال برسد، طوری میشود که حضرت علیه السّلام را در ظاهر ببیند یا نبیند، در یقین او اثر ندارد، بلکه در همه وقت با قلب خود مشاهده میکند. مثل پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و اویس قرنی که به ظاهر اصلاً یکدیگر را ندیدند؛ امّا هرگز از هم جدا نبودند. امام سجّاد علیه السّلام میفرماید: اِنَّ اَهلَ زَمانَ غیبَتِهِ اَفضَلُ اَهلِ کُلِّ زَمَانٍ ِلأَنَّ اللهَ ءاتاهُم مِنَ العَقلِ وَ الفَهمِ وَ المَعرِفَةِ حَتّی صَارَتِ الغَیبَةُ عِندَهُ بِمَنزِلَةِ المُشاهَدَةِ: منتظران واقعی در زمان غیبت برتر از مردم تمامی زمانها هستند، زیرا آنقدر از جانب خدا عقل و فهم و معرفت پیدا کردهاند که غیبت و مشاهده برای آنها فرق نمیکند.
□○مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#استاد_فاطمی_نيا
□نبايد امام زمان عليه السلام را در ذهن افراد يك انسان خشنی معرفی كرد كه شمشير به دست گرفته و ميخواهد همه را گردن بزند!
اين نحوه جلوه دادن مقام امام بسيار خلاف واقع است!
□امام پدر واقعی امت است ، دريای رأفت و رحمت است؛ حضرت مظهر اسم رحمن ورحيم خداست و برای هدايت افراد آمده است نه كشتن آنها!
□البته چون حكومت حضرت مهدی(علیه السلام)، حكومت جهانی است ، اگر كافر و معاندی مزاحم بسط عدل و رحمت شود ، آن مزاحم را بر ميدارند. ميكروب بايد از بين برود چون برای سلامتی ديگران ضرر دارد.
□بايد مشتاق ظهور حضرت بود و با تهذيب نفس و تقوا و دعا ، خود را برای آن مهيا و آماده كنيم تا باظهور خود عالم را پر از نور و سرور و بركت و رحمت و معارف و توحيد بگرداند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
● آيات6 - 1،سوره آل عمران، قسمت اول ، بخش اول
سوره آل عمران در مدينه نازل شده ، و مشتمل است بر دويست آيه
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الم (1)
اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ(2)
نَزَّلَ عَلَيْك الْكِتَب بِالْحَقِّ مُصدِّقاً لِّمَا بَينَ يَدَيْهِ وَ أَنزَلَ التَّوْرَاةَ وَ الانجِيلَ(3)
مِن قَبْلُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَ أَنزَلَ الْفُرْقَانَ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِئَايَتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شدِيدٌ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انتِقَامٍ(4)
إِنَّ اللَّهَ لا يخْفَى عَلَيْهِ شىْءٌ فى الاَرْضِ وَ لا فى السمَاءِ(5)
هُوَ الَّذِى يُصوِّرُكمْ فى الاَرْحَامِ كَيْف يَشاءُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْعَزِيزُ الحَْكِيمُ(6)
● ترجمه آیات
بنام خداى رحمان رحيم ، الف - لام - ميم .
اللّه كه هيچ معبود بحقى جز او نيست حى و قيوم است و وجود تمام عالم به وجود او بستگى دارد (2).
او كتاب را به حق بر تو نازل كرد، در حالى كه آن كتاب تصديق كننده كتب پيشين بود و نيز تورات و انجيل را قبل از قرآن به منظور هدايت مردم و سپس فرقان را نازل كرد (3).
محققا كسانى كه به آيات خدا كفر ورزيدند، عذابى شديد دارند و خدا مقتدرى است داراى انتقام (4).
محققا هيچ چيز در زمين و آسمان بر خدا پوشيده نيست (5).
او كسى است كه شما انسانها را در رحم ها به هر طور كه بخواهد صورتگرى مى كند، معبودى به جز او نيست كه عزيز و حكيم است (6).
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 4
● اشاره به آهنگ كلى سوره مباركه آل عمران و زمان و موقعيت نزول آن1⃣
سوره آل عمران ، اين مقصود را دنبال مى كند كه مؤمنين را به توحيد كلمه بخواند، تشويقشان كند تا هر چه زودتر يك پارچه شوند، و خود را براى مقابله با دشمنان يعنى يهود و نصارا و مشركين آماده سازند، بايد در مقابل ناملايماتى كه مى بينند صبر كنند، زيرا موقعيتى بس خطرناك دارند، چون دشمنان مشغول جمع آورى نيرو هستند و در خاموش كردن نور خدا با دست و دهان خود يكدل و يك جهت شده اند.
اين احتمال خيلى به ذهن نزديك مى رسد كه سوره آل عمران همه اش يكباره نازل شده باشد، براى اينكه آياتش كه دويست آيه است ظهورى روشن در بهم پيوستگى و انسجام دارد، و از اول تا به آخر متناسب با هم است ، و پيداست كه همه اغراض آنها بهم مربوط است .
و به همين جهت اين احتمال از هر احتمالى ديگر بنظر قوى تر مى آيد، كه بگوئيم اين سوره وقتى به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) نازل شده كه تا حدودى دعوتش جا افتاده بود براى اينكه در بين آياتش ، هم سخنى از جنگ احد، و واقعه مباهله و نفرين كردن با نصاراى نجران ، و يادى از كار يهود ديده مى شود و هم تحريكى نسبت به مشركين است . و نيز مسلمانان را به صبر مى خواند، و دستور مى دهد تا يكديگر را به صبر سفارش كنند، و دست به دست يكديگر داده وحدتى تشكيل دهند.
و همه اينها مويد اين معنا است كه سوره مورد بحث ، در روزگارى نازل شده كه مسلمانان ، مبتلا به دفاع از حوزه دين بودند، دفاعى كه براى آن ، همه قوا و اركان خود را بسيج كرده بودند.
از يك طرف در اثر فتنه جوئيهاى يهود و نصارا در داخل جمعيت خود، با درگيريها و فتنه و آشوبها روبرو بودند، فتنه هائى كه تشكل آنان را سست مى كرد، بايد براى خاموش كردن آشوبهاى آنان قسمت عمده اى از وقت خود را صرف احتجاج و بگو مگوى با آنان كنند، و از سوى ديگر با مشركين درگير بودند، و بايد با آنها بجنگند، و هميشه در حال آماده باش بوده و لحظه اى امنيت نداشته باشند، چون در آن ايام اسلام در حال انتشار بوده و آوازه اش همه جا را پر كرده بود، و مردم دنيا چه يهودش و چه مسيحيش و چه مشركش همه عليه اسلام قيام كرده بودند. از پشت سر اين سه طايفه دو امپراطورى بزرگ آنروز دنيا يعنى روم و ايران و غيره نيز چنگ و دندان نشان مى دادند.
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 5
خداى سبحان در اين سوره از حقايق و معارفى كه بشر را به سوى آنها هدايت فرموده آن مقدارى را كه باعث دلگرمى مؤمنين است يادآور مى شود تا مؤمنين ، هم دلخوش شوند و هم آلودگى شبهات و وساوس شيطانى و تسويلات اهل كتاب از دلهاشان زايل شود، و هم برايشان روشن گردد كه خداى تعالى هرگز از تدبير ملك خود غافل نبوده ، و خلق او را عاجز نكرده اند، و اگر دين خود را تشريع نموده و جمعى از بندگانش را بسوى آن دين هدايت نموده ، همه بر طبق طريقه و عادت جاريه و سنت دائمى خود بوده ، و آن سنت عبارت است از سنت علل و اسباب پس مؤمن و كافر هم طبق همين سنت علل و اسباب زندگى مى كنند، يك روز دنيا به كام كافر و روزى ديگر به كام مؤمن است چون دنيا ميدان امتحان است ، و امروز روز عمل و فردا روز جزا است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_ع
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei