#قیامت
○مطرب آغازید بیتی خوابْناک
○که اَنِلْنِی الْکَاسَ یا مَنْ لا اَراک
□(ای کسی که تو را نمی بینم،
جامی لبریز به من بده.)
○اَنْتَ وَجهی، لا عَجَب اَن لا اَراه
○غایةُ القُربِ حِجابُ الْاِشْتِباه
□(تو حقیقت منی و تعجبی نیست که
او را نبینم، زیرا غایت قرب، حجاب
اشتباه و خطای من شده است.)
○اَنْتَ عَقْلی لا عَجَبْ ِانْ لَمْ اَرَکْ
○مِن وُفورِ الْاِلِتباسِِ الُمْشْتَبَکْ
□(تو عقل منی، اگر من تو را از کثرت
اشتباهاتِ تودرتو و درهم پیچیده
نبینم جای هیچ تعجبی نیست.)
○جِئْتَ اَقْرَبْ اَنْتَ مِنْ حَبْلِ الْوَرید
○کَمْ اَقُلْ یا یا نِداءٌ لِلْبَعید
□(تو از رگ گردنم به من نزدیکتری.
تا کی در خطاب به تو بگویم: «یا»
چرا که حرف ندای «یا» برای
خواندن شخص از مسافتی
دور است.)
○بَلْ اُغالِطْهُم اُنادی فِی القِفار
○کَیْ اُکَتِّم مَن مَعی مِمَّن اَغار
□(بلکه مردم نااهل را به اشتباه می اندازم
و در بیابان ها(عمداً) تو را صدا می کنم
تا آن کسی را که بدو غیرت می ورزم از
نگاه نااهلان پنهان سازم.)
#حجاب
□بشریت انسان کامل، از برای ایجاد مناسبت و مجانست با خلق است، چرا که بدون مناسبت هیچ ارتباطی متصور نبوده، و اگر ارتباطی نباشد، هیچ شفاعت و استکمالی در کار نیست، لیکن با این همه، بشریت شخص «ولیّ الله» حجابی ست بس عظیم و غلیظ، چرا که اکثریت خلق بر آن میشوند که او را رد و انکار نموده، و از مقام الهی وی غافل شوند، چون سخنشان این است که: این شخص هم همچو ما میخورد و مینوشد و دفع حاجت کرده، و مجامعت نموده، و همچون ما زندگی میکند، پس او را بر ما هیچ امتیازی نیست، و این همان مکر الهی ست که دردانه ی خود را در بین مردم مخفی نموده است.
□مراقب مکر حق تعالی بوده باشید، چه بسا که همسر و یا پدر و یا مادر و یا دوست و یا یکی از آشنایان شما، از اولیای الهی بوده باشد، و شما از وی غافل بوده باشید.
□●نماز آخرین جمعه ی شعبان المعظم●□
□در مخلاه شیخ بهایی به نقل از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) آمده است:
□هرکه آسانی پس از سختی،
غنای پس از فقر،
عزت بعد از خواری،
حیات پس از مرگ،
هدایت پس از گمراهی،
نور بعد از ظلمت
و توبه ی از همه ی گناهان را می خواهد،
در آخرین جمعه ی ماه شعبان مابین نماز ظهر و عصر، هشت رکعت نماز (چهار نماز دو رکعتی پی در پی) به جا آورد. در هر رکعت بعد از حمد +۵ بار سوره انشراح+ ۵ بار سوره قدر + ۵ بار سوره اخلاص را بخواند و پس از اتمام نمازها این دعا را بخواند:
□«اللهُمَّ يا اَكرَمَ مِن كُلِّ كَريمٍ
وَ يا اَسرَعَ مُجيبٍ وَ يا اَقرَبَ سَميعٍ
اَشرِكني في جَميعِ ما اَعطَيتَ عِبادَكَ
في هذا اليَومِ وَ ما قَبلَهُ وَ ما بَعدَهُ
بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ بِحَقِّ القُرآنِ العَظيمِ
آمينَ آمينَ بِرَحمَتِكَ يا اَرحَمَ الرَاحِمينَ»
□پروردگارا! ای کریم ترین کریمان!
ای کسی که سریع ترین فردی در اجابت و ای کسی که نزدیک ترین شنونده هستی!
مرا شریک کن در همه ی چیزهایی که در چنین روزی و در روزهای قبل از آن و در روزهای پس از آن به بندگانت عطا کردی و خواهی کرد؛ به حقّ پیغمبر اکرم و خاندانش و به حقّ قرآن عظیم. اجابت فرما! اجابت فرما! به رحمتت، ای مهربان ترین مهربانان!
@mohamad_hosein_tabatabaei
#امّا_اگر_کمی_صبر_کنیم....
□حاج محمد اسماعیل دولابی□
□قبل از بارش باران، تندبادی بر میخیزد و گرد و غبار زیادی بر پا میکند و همهی خس و خاشاکها و آشغالها را از روی زمین جارو میکند.
امّا اگر کمی صبر کنیم، باد آرام میگیرد و باران میبارد و سپس ابرها کنار میروند و هوا لطیف و آفتابی میشود. آشوبها و نابسامانیهایی که در روزگار ما در سراسر جهان پدیدار شده است، نزدیکتر شدن هوای لطیف و آسمان صاف و آفتابی #عصر_ظهور را بشارت میدهد.
□○مصباح الهدی ص۳۲۳○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات1-6 آل عمران ، قسمت دوم بخش اول ● معناى كلمه ((تورات )) و ((انجيل )) وَ ماأَنزَلَ التَّوْرَ
آیات 1-6 آل عمران ، قسمت دوم بخش دوم
● معناى ((فرقان )) و موارد استعمال آن در قرآن مجيد1⃣
وَ أَنزَلَ الْفُرْقَانَ
كلمه فرقان بطورى كه در صحاح آمده به معناى چيزى است . كه ميان حق و باطل جدائى بيندازد، ولى دلالت ماده اين كلمه اعم است يعنى دلالت بر صرف جدا سازى دارد، چه جدا سازى حق از باطل و چه جدا سازى نخود از كشمش مثلا، و يا هر جدا سازى ديگر، همچنان كه مى بينيم در قرآن كريم در مورد جدا سازى مردم استعمال شده آنجا كه فرموده : ((يوم الفرقان يوم التقى الجمعان )).
و نيز فرموده : ((يجعل لكم فرقانا)).
چيزى كه هست مطلوب از اين جدا سازى در درگاه خداى تعالى حتما امرى است كه به هدايت برگشت كند، و درباره آن باشد، و جدا سازى مربوط به اين مساءله حتما همان جدا سازى بين حق و باطل خواهد بود حق و باطل در عقايد و در معارف ، و نيز تعيين اينكه بنده خدا چه وظايفى دارد، و چه چيزهايى جزء وظايف او نيست .
در نتيجه معناى جمله مورد بحث ، با مطلق معارف الهيه منطبق مى شود، چه معارف اصلى و چه فرعى ، چه آنهايى كه در كتابش بيان شده و چه آنهايى كه به زبان انبيايش جارى گشته ، و لذا مى بينيم در آيه : ((و لقد آتينا موسى و هرون الفرقان )) همه آنچه را كه بر موسى و هارون نازل كرده فرقان ناميده است .
و نيز در آيه : ((و اذ آتينا موسى الكتاب و الفرقان )) غير از كتاب تورات ساير دستورات نازله بر موسى (عليه السلام ) را نيز فرقان خوانده است .
و در آيه : ((تبارك الذى نزل الفرقان على عبده ليكون للعالمين نذيرا)) فرموده : بلند مرتبه است آن خدايى كه فرقان را بر بنده اش نازل كرد تا براى همه عالميان نذير باشد.
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 12
و اين فرقان از نظر معنا، با ميزان منطبق است ، چون در آيه : ((لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط)) بجاى كتاب و فرقان كتاب و ميزان را ذكر كرده است .
و نيز اين آيه در معناى آيه : ((كان الناس امة واحده فبعث اللّه النبيين مبشرين و منذرين و انزل معهم الكتاب بال حق ليحكم بين الناس فيما اختلفوا فيه )) است .
پس ميزان مثل فرقان عبارت است از دينى كه ميان مردم بحق و عدالت حكم مى كند، در عين حال معارف و وظايف بندگى را هم در برداشته است (و خدا داناتر است ).
ولى بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از فرقان ، تنها قرآن است . بعضى ديگر گفته اند: فرقان هر دليلى است كه ميان حق و باطل جدايى مى اندازد.
بعضى ديگر گفته اند: مراد، حجت قاطعى است كه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) عليه كسانى اقامه مى كرد كه با آن حضرت بر سر عيسى (عليه السلام ) احتجاج و مشاجره مى كردند، ليكن بهترين وجه همان است كه ما ذكر كرديم .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیتالله بهجت قدسسره●□
□خوب است که انسان اسم خود را در هر کار خیری بنویسد و خود را شریک گرداند؛ زیرا فردای قیامت معلوم نیست کدام [عمل] قبول و کدام رد میشود.
□●در محضر بهجت، ج۱، ص۲۸●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○..نمی شود و راه ندارد آقا ، در اسلام کسی حکیم الهی ، عارف الهی و عارف مسلم باشد اما صاحب ولایت نباشد و در آستانهٔ ولایت سر فرود نیاورد و عتبه بوس ولایت نبوده باشد نمی شود ، چون واسطهٔ فیض ، ولایت است امکان ندارد ، عارف بی ولایت راه ندارد. ما واسطهٔ فیض جز ولایت نداریم نمی شود که انسان به مقامی برسد و ولایت نداشته باشد. هر حکیم الهی، هر فرد مؤمن و هر شخص مسلمان بدون ولایت به جایی نمی تواند برسد. مرحوم علامه طباطبایی رساله ای نگاشته است به نام شیعه در اسلام که شیعه از چه زمانی پدید آمده است ، بعد همانطوری که به برهان پیاده فرموده است اسلام یعنی شیعه ، شیعه یعنی اسلام. قرآن یعنی علی (علیه السلام) ، قرآن یعنی حسین (علیه السلام) ، قرآن یعنی بقیة الله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ، قرآن یعنی ولایت ، ولایت یعنی قرآن. اینها هیچ گاه از هم جدا نمی شوند و هیچ عارفی ، هیچ حکیم الهی و هیچ فرد مسلم و اهل قرآن نمی تواند به برهان دو دوتا ، چهارتا از برهان ولایت روگردان باشد ، بدون ولایت محال است که انسان به جایی برسد و این رشته سر دراز دارد.
□○بیانات استاد علامه حسن زاده آملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی □یک گوسفند برای چوپان زحمت زیادی دارد، مجددا پس از باز گرد
#استادصمدی_آملی
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
□آری، چوپانی که در مسیر کمل از اولیاء الله قرار بگیرد و بخواهد مانند امامش، امیر المومنین علیه السلام گردد، این گونه است. درست است که علی علیه السلام نمی شود، اما در مسیر علی بن ابیطالب است. حال این برنامه این مقدار سنگین است، شما اگر می توانی، بفرما، و اگر تحمل نداری، کسی نگفت واجب است، 《وا پس گریز》
○نکته ها چون تیغ پولاد است تیز
○گر نداری تو سپر واپس گریز(۲۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی □آری، چوپانی که در مسیر کمل از اولیاء الله قرار بگیرد و بخ
#استادصمدی_آملی
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
□بسیار خوب، نمازت را بخوان، در آغاز شب هم به استراحت بپرداز و صبح نیز به سوی گوسفندان برو، اما مقام اویس قرن را هم به دست نمی آوری(۲۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○" حکمتی از کلیله و دمنه "○□
□هیچ کس نتواند شناخت که تقدیر در حق وی چگونه رانده شده است لاکن بر همگان واجب است که کارهای خویش به مقتضای رایهای صائب می گزارند و در مراعات جانب حزم و خرد تکلف واجب می بینند و در حساب نفس خویش ابواب مناقشت لازم می شمرند و در میدان هوی عنان خود گرد می گیرند و با دوست و دشمن در خیرات سبقت می جویند تا همیشه مستعد قبول و اقبال دولت توانند بود.
□○برگرفته از کتاب " مائده های فرهنگی "
به اهتمام حسین الهی قمشه ای○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#اما_بعد...
□او مردی پخته و اندیشمند بود ، عمر طولانی و با برکت ، او را کار کشته و کار آزموده کرده بود ، با سفرای خداوند و پیامبران همنشینی نموده و درسها آموخته بود . گرچه پیر و سالخورده شده بود ، ولی فکر جوان داشت ، علم و حکمت او به جایی رسیده بود که افرادی چون حضرت ( موسی علیه السلام ) همانند شاگرد ، درسها از او آموختند .
او چون جهانگردی دور اندیش بود ، که با مشاهده مناظر گوناگون و شگفت انگیز جهان آفرینش با دیدن بصیرت ، خدایش را می نگریست ، قلب نورانی او سرشار از عشق به خدای عشق آفرین شده و با اخلاص کامل معبود حقیقی جهانیان را پرستش می کرد و تجربه بسیار از روزگار آموخته بود .
او اگر سخنی می گفت ، عمیق ، پخته و حساب شده بود ، و قبلا به امضاء اندیشه و حکمت سرشارش رسیده بود !
چقدر شایسته است ، که انسانها در کارهای خود ، مبنا و دلیل داشته باشند ، نه بی مبنا کاری انجام دهند و نه زیر بار سخنان و اعمال بی اساس روند . و اگر احیانا گرفتار اشتباهی شدند و یا از پاسخ صحیح به مشکلی عاجز ماندند ، به افراد لایق و صالح مراجعه نموده و در پرتو رهنمودهای آن افراد ، پرده های اوهام را از خود بدرند .
□امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام که همواره همراه و همراز پیامبر صلی اللّه علیه و آله بود و از هرگونه فداکاری در راه پیشبرد اهداف عالیه اسلام و بزرگداشت صدای وحی که از زبان محمد صلی اللّه علیه وآله بر می خاست ، دریغ نداشت ، می گوید : با رسول خدا صلی اللّه علیه وآله در یکی از راههای مدینه در حرکت بودیم ، ناگاه با آن پیرمرد بلند قامت چارشانه ای که محاسن و ریش پُری داشت ، ملاقات نمودیم ، او با کمال احترام به پیامبر صلی اللّه علیه وآله سلام کرد و احوال پرسی نمود ، سپس به من رو کرد و گفت :
○السلام علیک یا رابع الخلیفة و رحمة اللّه و برکاته
سلام و درود و مهر خداوند بر تو ای ( چهارمین خلیفه ! )○
□در این هنگام متوجه رسول اکرم صلی اللّه علیه وآله شد و گفت : آیا چنین نیست ؟
رسول خدا صلی اللّه علیه وآله او را تصدیق کرد .
آنگاه پیرمرد ، از نزد ما به سویی رفت ( عجبا ! این چه منظره ای بود ، او که از چهره تابناکش ، شکوه و شخصیتش آشکار بود ، راستی چرا مرا چهارمین خلیفه خواند ؟ و چرا پیامبر صلی اللّه علیه وآله او را تصدیق کرد ؟ چه خوبست معمای این رازها برایم آشکار گردد )
- ای رسول خدا ! این گفتاری که آن پیرمرد گفت : چه بود ؟ شما هم پای سخنان او را امضا کردید و وی را تصدیق نمودید .
□پیامبر : او حرف درستی زد و سخن حکیمانه ای گفت ، به راستی تو همان هستی که او بازگو نمود ( اینک گوش کن تا برایت توضیح دهم )
خداوند در قرآن ( به فرشتگان ) می فرماید : ( من در زمین پدید آورنده ( خلیفه ) هستم ، ( ۱۳۵ ) اولین خلیفه و جانشینی که خداوند در زمین برای خود قرار داد حضرت ( آدم علیه السلام ) است . )
در مورد دیگر می فرماید : ( ای داود ! ما تو را در زمین خلیفه نمودیم ، طبق میزان حق و عدالت بر مردم حکومت کن ( ۱۳۶ ) . ) از این رو ( داود ) خلیفه دوم است .
و در جای دیگر می فرماید : ( موسی علیه السلام به برادرش هارون گفت : در میان قوم من جانشین من باش ! و امور آنان را اصلاح کن ! ) ( ۱۳۷ )
بالاخره در این آیه می فرماید : ( اعلانی است از طرف خداوند و رسول او به مردم ، در مجمع عظیم اسلامی ( حج ) که خدا و رسول او از مشرکان بیزار است ) ( ۱۳۸ ) .
□اعلان کننده و مبلغ از ناحیه خداوند و رسول او تو هستی ! تو وصی و وزیر و ادا کننده وام من هستی ! تو همان گونه می باشی که هارون برای موسی بود گرچه بعد از من پیامبری نخواهد آمد روی این اساس همان گونه که آن پیرمرد بلند قامت تو را خلیفه چهارم خواند چهارمین خلیفه هستی !
آیا می دانی او که بود ؟ آیا می خواهی بدانی او کیست ؟
□حضرت علی : نه او را نشناختم ، در انتظار شناختن او بسر می برم .
- او برادر تو ( خضر علیه السلام ) بود . ( ۱۳۹ )
○۱۳۵-انی جاعل فی الارض خلیفة ( بقره : ۳۰ ) .
○۱۳۶-یا داود انا جعلناک خلیفة فی الارض فاحکم بین الناس بالحق ( صاد : ۲۶) .
○۱۳۷-و قال موسی لاخیه هارون اخلفنی فی قومی و اصلح . . . ( اعراف : ۱۴۲ ) .
○۱۳۸-و اذان من اللّه و رسوله الی الناس یوم الحج الاکبر ان اللّه بری ء من المشرکین و رسوله ( توبه : ۳ ) .
□○کتاب شریف سرگذشتهای عبرت انگیز○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 1-6 آل عمران ، قسمت دوم بخش دوم ● معناى ((فرقان )) و موارد استعمال آن در قرآن مجيد1⃣ وَ أَ
آیات 1-6 آل عمران ، قسمت دوم بخش دوم
● معناى ((فرقان )) و موارد استعمال آن در قرآن مجيد2⃣
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِئَايَتِ اللَّهِ... ذُو انتِقَامٍ
كلمه ((انتقام )) بطوری كه گفته اند به معناى مجازات بدكاران بر طبق بدكارى آنان است ، و لازمه اين معنا آن نيست كه حتما غرض داغ دل گرفتن هم در بين باشد، چون داغ دل گرفتن از لوازم انتقامهاى معمول در بين ما است ، نه از لوازم معناى لغوى اين كلمه ، چون بدى بدكاران در ميان ما انسان ها باعث منقصت و ضررى براى ما مى شود و ما با مجازات بدكار، مى خواهيم قلب خود را التيام دهيم ، و اگر نمى توانيم ضررى را كه بدكار متوجه ما كرده جبران كنيم ، لااقل داغ دلى از وى بگيريم .
و اما خداى عزوجل ساحتش عزيزتر و مقدس تر از آن است كه از اعمال بندگان بدكارش متضرر شود، و يا العياذ باللّه نقصى بر او وارد آيد، ليكن وعده داده - و وعده او حق است - كه بزودى در ميان بندگانش به حق قضاوت كند، و اعمال
آنان را جزا دهد، اگر خير است خير و اگر شر است شر، چنانكه فرمود: ((و اللّه يقضى بالحق )).
و نيز فرمود: ((ليجزى الذين اساوا بما عملوا و يجزى الذين احسنوا بالحسنى )) و چگونه چنين نباشد،
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 1
با اينكه عزيز على الاطلاق است ، ساحت او منيع تر از آن است كه حرمتش هتك شود. ديگران هم گفته اند، كه كلمه عزيز در اصل به معناى امتناع است .
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِئَايَتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شدِيدٌ ...
اين آيه از آن جهت كه مطلق است يعنى معين نكرده است كه مقصود از عذاب شديد چيست ، آيا عذاب دنيا است يا آخرت ، ممكن است شامل عذاب دنيوى هم بشود. و اين خود يكى از حقايق قرآنى است كه چه بسا مفسرين از آن غافل مانده ، و آنطور كه بايد پيرامون آن بحث نكرده اند، و اين بى توجهى ، علتى جز اين نداشته كه ما چيزى را عذاب نمى شماريم ، مگر وقتى كه جسم ما را به درد آورد، و متألم سازد و يا نقص و يا فسادى در نعمت هاى مادى ما پديد آورد. مثلا مال ما را از بين ببرد، و يا يكى از عزيزان ما را بميراند، يا بدن ما را مريض كند، با اينكه آنچه قرآن در تعليمات خود از عذاب اراده كرده غير اين است .
گفتارى در اينكه : كلمه عذاب در اصطلاح قرآن به چه معنا است
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○حضرت آیتالله بهجت قدسسره○□
□برای تحصیل حضور قلب در نماز، عمداً و اختیاراً روی خود را (توجه خود را) بر نگرداند.
بالأخره یک آن، متوجّه میشود که برای خدا نماز میخواند. آن را اختیاراً از دست ندهد! این، خیلی آسان است.
برهان این مطلب را کسی میداند که عمل کند و نتیجه بگیرد. شیطان هم قبول ندارد که کسی بدون اختیار، عبادتش کند.
□بزرگترین ذکر خدا، ذکر در نماز است. «وَلَذِکرُ اللَّهِ أَکبَرُ» [عنکبوت: آیۀ ۴۵].
□○زمزم عرفان، ص٣٧٧○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○خطبۀ شعبانیه رسول الله در بشارت ماه رمضان○□
□○حضرت امام رضاعلیه السّلام از پدر گرامی خود و او از پدران بزرگوارش، و آنان هم از امیرالمؤمنین علی علیه السّلام نقل کردهاند که یکی از روزهای آخر ماه شعبان و در آستانۀ ماه رمضان پیامبر خدا، خطاب به ما، خطبۀ مهمی خواندند و فرمودند:
○«اى مردم! همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روى آورده است؛ ماهى که نزد خدا برترینِ ماههاست و روزهایش برترین روزها، شبهایش برترین شبها و ساعاتش برترین ساعات است.
○ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شدهاید.
○نفَسهایتان در آن، تسبیح است، خوابتان در آن، عبادت، عملتان در آن، پذیرفته و دعایتان در آن، مورد اجابت است.
○پس با نیّتهاى راست و دلهاى پاک، از پروردگارتان بخواهید تا براى روزهدارىِ آن و تلاوت کتاب خویش، توفیقتان دهد، چرا که بدبخت، کسى است که در این ماه بزرگ، از آمرزش الهى محروم بماند.
○با گرسنگى و تشنگى خود در این ماه، گرسنگى و تشنگىِ روز قیامت را یاد کنید. به نیازمندان و بینوایانتان صدقه دهید.
○به بزرگان خود احترام و بر کوچکهایتان ترحّم و به بستگانتان نیکى کنید.
○زبانتان را نگه دارید، چشمهایتان را از آنچه نگاه به آن حلال نیست، بپوشانید.
○گوشهایتان را از آنچه شنیدنش حلال نیست، فرو بندید.
○به یتیمان مردم محبّت کنید تا بر یتیمان شما محبّت ورزند.
○از گناهانتان به پیشگاه خداوند توبه کنید.
○در هنگام نمازها، دستانتان را بر آستان او به دعا بلند کنید، که آن هنگام (وقت نماز)، برترینِ ساعتهاست و خداوند با نظر رحمت به بندگانش مىنگرد و هر گاه با او مناجات کنند، پاسخشان مىدهد و چون او را صدا بزنند، جوابشان مىگوید و چون او را بخوانند، اجابتشان مىکند.
○اى مردم! جانهاى شما در گرو کارهاى شماست، پس با آمرزش خواهىِ خود، آنها را آزاد سازید.
○و پشتهاى شما از بار گناهانتان سنگین است، پس با طول دادن سجدههاى خود، آنها را سبک کنید، و بدانید که خداوند ـ که یادش والاست ـ به عزّت خود، سوگند خورده است که نمازگزاران و سجده کنندگان را عذاب نمىکند و در روزى که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان [براى حساب] میایستند، آنان را با آتش، هراسان نمیسازد.
○اى مردم! هر که از شما در این ماه، روزه دارى را افطار دهد، پاداش او براى آن، نزد خدا، آزاد کردن یک برده و آمرزش گناهان گذشته اوست».
○پس گفتند: اى پیامبر خدا! همهی ما توانایى این کار را نداریم!
□○پیامبر صلى الله علیه و آله و سلّم فرمودند:
○«خود را از آتش نگه دارید، هر چند با یک دانه خرما؛ خود را از آتش نگه دارید؛ هر چند با یک جرعه آب.
○اى مردم! هر کس اخلاقش را در این ماه، نیکو سازد، براى او وسیلۀ عبور از صراط خواهد بود، در آن روز که گامها بر صراط مىلغزد.
○و هر کس در این ماه بر بردگان خود آسان بگیرد، خداوند حساب او را سبک خواهد گرفت.
○و هر کس در این ماه، شرّ خود را [از دیگران] باز دارد، خداوند در روز دیدارش، غضب خویش را از او باز خواهد داشت.
○و هر که در این ماه، یتیمى را گرامى بدارد، در روز دیدار، خداوند گرامىاش خواهد داشت.
○و هر که در آن به خویشاوند خود نیکى کند، در روز دیدار، خداوند با رحمتش به او نیکى خواهد کرد. و هر کس در آن از خویشان خود ببُرد، خداوند در روز دیدار، رحمتش را از او قطع خواهد نمود.
○و هر کس در آن، نماز مستحبّى بخواند، براى او دورى از آتش، نوشته میشود. و هر کس واجبى را در آن ادا کند، پاداش کسى را دارد که هفتاد واجب را در ماههاى دیگر، ادا کرده است.
○و هر کس در آن بر من زیاد صلوات فرستد، خداوند در روزى که وزنۀ اعمال، سبک مىشود، وزنۀ اعمال او را بیفزاید.
○و هر کس در آن، آیهاى از قرآن تلاوت کند، پاداش کسى را دارد که در ماههاى دیگر، ختم قرآن کرده است.
○اى مردم! در این ماه، درهاى بهشت بازند، پس از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما نبندد.
○و درهاى دوزخ بستهاند، پس از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما نگشاید.
○و شیطانها در بندند، پس از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما مسلّط نسازد.»
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●روایتی از طلاب جاهل و مظلومیت علامه طباطبایی●□
□در جواب گلایه یکی از شاگردان از آزار و اذیت بعضی اشخاص، استاد دشیری با حالت تأثر شدیدی فرمودند:
بخاطر اینکه مرحوم طباطبایی(ره) تدریس حکمت و فلسفه داشتند، بعضی اشخاص در شهر قم به نیت رمی جمرات می آمدند و درب منزل آقای طباطبایی(ره) را سنگباران میکردند و این عمل را بر خود فریضه میدانستند!
ما این صحنه ها را به چشم دیدیم!
سبحان الله! آقای طباطبایی(ه) خیلی مظلوم بودند!
آقای طباطبایی(ه) خیلی صبور بودند!
اینها با خون جگر مطالبی را حفظ کردند تا معارف ریشه کن نشود.
این جهال که کم هم نیستند، حالا هم هستند!
صبور باشید.
□●نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○حکمتها و اهداف روزه به صورت خاص○□
□ماه رمضان و روزۀ آن باید در ما سازندگی داشته باشد.
□هر کاری که انسان انجام میدهد مقدمۀ یک اثر است. غدا میخوریم تا سیر شویم، مطالعه میکنیم تا دانا شویم، ورزش میکنیم تا توانمندی عضلانی پیدا کنیم. از هر کاری میوه و ثمرهای باید نصیب انسان شود. در واقع فعل و عمل پلی است که ما را به مقصد برساند، عبادات هم همینگونه است.
□خودِ عبادات مقصد و مقصود نیست. مقصد و مقصودِ عبادات، سازندگیهایی است که میتواند در وجود انسان داشته باشد و در نهایت انسان را به قرب الهی و وصال و لقای خدای متعال نائل کند.
□روزۀ ماه رمضان هم در نهایت باید انسان را به قرب الهی برساند. روزۀ واقعی روزهای است که انسان از رهگذر آن به قرب الهی نائل شده باشد
□ماه رمضان ماه تجلیه و ماه لقاء خدای متعال است. سعی کنیم عیار روزۀ خود را بالا ببریم و هر روز نسبت به روز قبل، روزۀ خود را پرعیارتر کنیم، تا روزههای ما پلکانی شود که تا پایان ماه مبارک رمضان پلّه پلّه ما را به ملاقات خدا ببرد.
□روزه هم مانند سایر عبادات، حکمتها و اهداف واسطِ خاص خود را دارد که باید در نهایت به هدف نهایی و همان قرب الهی منتهی شود، از جمله:
□تمرین صبر و مقاومت و ثبات قدم در راه بندگیِ حضرت حق
○تثبیت روح اخلاص
○یادآوری نعمات خدا و تقویت روحیۀ شکرگزاری
○یادآوری قیامت
○بهداشت و سلامتی
○نجات از عادات و اعتیادات ....
□○استاد مهدی طیّب ۸۴/۰۷/۱۴○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○اعمال شب اوّل ماه مبارک رمضان○□
□۱- استهلال: یعنى جستجوى هلال ماه و بعضى استهلال این ماه را واجب دانستهاند
□۲- خواندن دعاهای رویت هلال (به مفاتیح الجنان مراجعه شود)
□۳- غسل؛ که هر کسی در شب اوّل ماه رمضان غسل کند تا ماه رمضان آینده خارش بدن به او نرسد. و نیز غسل کند در نهر جاری و همچنین ۳۰ کف آب بر سر بریزد تا ماه رمضان آینده با طهارت معنوى باشد.
□۴- زیارت امام حسین علیه السّلام که گناهانش ریخته شود و ثواب حجّاج و عمرهگزاران آن سال را دریابد.
□۵- دو رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت بخواند:
○سوره «حمد» و سوره «انعام»○
□و از خدا بخواهد تا او را کفایت کند و از دردها و آنچه میترسد نگهداری کند.
□۶- بعد از نماز مغرب دستها را بلند کند و بخواند دعای وارده از امام جواد علیه السّلام را:
○اللَّهُمَّ یَا مَنْ یَمْلِکُ التَّدْبِیرَ وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ یَا مَنْ ....○
□۷- خواندن دعای دیگری از امام صادق عليه السّلام:
○اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ مُنَزِّلَ الْقُرْآنِ هَذَا شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَ أَنْزَلْتَ فِیهِ آیَاتٍ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا صِیَامَهُ وَ أَعِنَّا عَلَى قِیَامِهِ اللَّهُمَّ سَلِّمْهُ لَنَا وَ سَلِّمْنَا فِیهِ وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا فِی یُسْرٍ مِنْکَ وَ مُعَافَاةٍ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِی لَا یُرَدُّ وَ لَا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ لِی فِی عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ مِنَ الرِّزْقِ الْحَلَالِ○
□۸- خواندن دعایی از رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم:
○اللَّهُمَّ إِنَّهُ قَدْ دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَ جَعَلْتَهُ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ اللَّهُمَّ فَبَارِکْ لَنَا فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى صِیَامِهِ وَ صَلَوَاتِهِ وَ تَقَبَّلْهُ مِنَّا○
□۹- دعایی که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در شب اوّل ماه رمضان میخواندند:
○الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی أَکْرَمَنَا بِکَ أَیُّهَا الشَّهْرُ الْمُبَارَکُ اللَّهُمَّ فَقَوِّنَا عَلَى صِیَامِنَا وَ قِیَامِنَا وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرِینَ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْوَاحِدُ فَلَا وَلَدَ لَکَ وَ أَنْتَ الصَّمَدُ فَلَا شِبْهَ لَکَ وَ أَنْتَ الْعَزِیزُ فَلَا یُعِزُّکَ شَیْءٌ وَ أَنْتَ الْغَنِیُّ وَ أَنَا الْفَقِیرُ وَ أَنْتَ الْمَوْلَى وَ أَنَا الْعَبْدُ وَ أَنْتَ الْغَفُورُ وَ أَنَا الْمُذْنِبُ وَ أَنْتَ الرَّحِیمُ وَ أَنَا الْمُخْطِئُ وَ أَنْتَ الْخَالِقُ وَ أَنَا الْمَخْلُوقُ وَ أَنْتَ الْحَیُّ وَ أَنَا الْمَیِّتُ أَسْأَلُکَ بِرَحْمَتِکَ أَنْ تَغْفِرَ لِی وَ تَرْحَمَنِی وَ تَجَاوَزَ عَنِّی إِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ○
□۱۰- خواندن دعای جوشن کبیر
□۱۱- خواندن دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه:
○الْحَمْدُ لِلّهِ الّذِی هَدَانَا لِحَمْدِهِ، وَ جَعَلَنَامِنْ أَهْلِهِ لِنَکُونَ لِإِحْسَانِهِ .........○
□۱۲- شروع کند به خواندن نمازهای مستحبّی (هزار رکعت)
□۱۳- خواندن دعای امام صادق علیه السلام که در شب آخر ماه شعبان هم خوانده شد.
○اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا الشَّهْرَ الْمُبَارَکَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ وَ جُعِلَ ....○
□۱۴- چون ماه رمضان شروع شود سزاوار است تکثیر تلاوت قرآن.
□برای اعمال بیشتر شب اوّل ماه رمضان و خواندن کامل دعاهای وارده به مفاتیح الجنان مراجعه فرمایید.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ...□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#اما_بعد...
□●اویس قرنی (شهادت ۳۸ ق )●□
□در سال ۳۷ هجری در جنگ صفین و در رکاب امام امیرالمؤ منین علیه السلام بدست لشکریان معاویه به شهادت رسید .
از گفتار اویس است که : به خدا سوگند درباره مرگ اندیشیدن و ترس و بیم از روز رستاخیز برای مرد با ایمان در دنیا جای شادمانی باز نمی گذارد ، در برابر امر به معروف و نهی از منکر به ما دشنام می دهند و تهمت می زنند اما با این همه ما به حق خدا قیام می کنیم و برای سربلندی جامعه اسلامی از پای نمی نشینیم . (۱۷)
●آنان که روی دنیا با چشم عقل دیدند
●چون صید تیر خورده از دام وی رمیدند
●مرغان باغ جنت در کشتزار دنیا
●از نیک و بد گذشته جز حق کسی ندیدند
●مردان حق زدنیا بستند دیده دل
●از نیک و بد گذشته جز حق کسی ندیدند
□اویس گفت : من محضر رسول خدا را درک نکرده ام ولی مطالبی بواسطه افرادی شنیده ام که آن حضرت :
بر عمر اعتمادی نیست ، برای سرای آخرت باید تدارک دید و زاد و توشه تهیه کرد .
و اویس بعد از تلاوت آیاتی از قرآن کریم :
و ما خلقنا السموات و الارض و ما بینهما لاعبین (۱۸)
ما آسمان و زمین و آن چه بین آنهاست ، بیهوده نیافریدیم .
ما خلقنا هما الا بالحق و لکن اکثرهم لایعلمون (۱۹)
خلق نکردیم آنها را مگر به حق و از روی حکمت ولی بسیار از مردم آگاه نیستند .
ان یوم الفضل میقاتهم اجمعین (۲۰)روز قیامت روز جدائی کافر و مؤ من و وعده گاه تمام خلایق است .
یوم لایغنی مولی عن مولی شیئا و لاهم ینصرون الارحم الله انه هو العزیز الرحیم (۲۱)
روزی است که هیچ دوست و یار و یاوری دوستش را از عذاب نرهاند و بی نیاز نگرداند ، واحدی را یاری نکنند مگر اینکه خدا به او رحم کند و او است که مقتدر و مهربان است .
پس از آنکه آیات فوق را تلاوت کرد ، آن چنان نعره ای زد ، که خوف آن بود که از دنیا برود ، بعد گفت :
ای هرم بن حیان ، آیا این موعظه ترا کافی نیست که می بینی انسانها یکی پس از دیگری از این جهان رخت می بندند ، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله که اشرف مخلوقات است ، از این دنیای ناپایدار رفت ، پدرت از دنیا رفت ، نزدیک است تو هم بمیری ، آدم و حوا مردند ، ابراهیم خلیل از دنیا رفت و من و تو هم فردا از مردگانیم فریفته دنیا مشو ، خود را دریاب ، آماده مرگ باش ، برای این سفر دور راحله تهیه کن که سفری بس دراز در پیش داری ، وقتی که برگشتی مردم را از عذاب الهی بترسان ، مبادا از دین خارج شوی . (۲۲)
□در کتاب تذکرة الاولیاء آمده است : در زمان خلافت عمر ، به دستور امام علی علیه السلام و عمر ، لباس مخصوص از پیامبر صلی الله علیه و آله را برای اویس آوردند . اویس توانگری دو عالم را به زیر پا گذاشته بود و با گلیم شتر خود را پوشانده بود ، عمر او را ستود و اظهار زهد کرد و گفت : کیست که این خلافت را از من به یک قرص نان بخرد .
اویس گفت : ای عمر ! آن کس را که عقل باشد چنین معامله ای نمی کند ، اگر راست می گوئی آن (خلافت ) را بینداز تا هر که خواهد برگیرد .
□از سخن اویس دو چیز انسان می فهمد :
۱. خرید و فروش خلافت خلاف عقل است .
۲ . سخن عمر مطابق با قلبش نبود و اگر چنین بود امثال معاویه ها را خلافت را به صدها جان می فروخت .
روزی عمر از اویس سؤ ال کرد : چرا نیامدی پیامبر صلی الله علیه و آله را ببینی ؟
اویس گفت : آیا تو پیامبر صلی الله علیه و آله را دیده ای ؟ عمر گفت : آری دیده ام .
اویس گفت : بلکه لباس پیغمبر صلی الله علیه و آله را دیده ای ، اگر خودش را دیده ای بگو بدانم آبروی آن حضرت پیوسته بود یا باز و گشاده ؟
عمر نتوانست جواب بگوید .
شاید از این سؤ ال فهمیده شود بیگانگی خلیفه با پیامبر صلی الله علیه و آله چقدر بوده است .
□در جنگ صفین اویس ندا داد : ای مردم ما کسانی هستیم که روی از جنگ نمی گیریم تا بهشت را بنگریم ، مکرر این جمله را می گفت تا تیری بر قلب مبارکش خورد و به شهادت رسید .
۱۷) سفینة البحار، ۱/۵۳.
۱۸) الدخان : ۳۸-۴.
۱۹) الدخان : ۳۸-۴.
۲۰) الدخان : ۳۸-۴.
۲۱) دخان۴۸-۴۲.
۲۲) ناسخ التواریخ : ۲/۱۴ و اعیان الشیعه : ۱۳/۱۲۰
□●کتاب شریف طعم خوب بندگی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○نماز دو رکعتی شبهای ماه رمضان و دو توصیه برای قنوت و دعای پس از نماز○□
□در هر شب ماه رمضان دو رکعت نماز خوانده شود و در هر رکعت:
○سوره «حمد» یک مرتبه
○سوره «توحید» سه مرتبه
#و_بعد_از_سلام_این_ذکر_را_بگوید:
□«سبْحانَ مَنْ هُوَ حَفيظٌ لا يَغْفُلُ، سُبحانَ مَنْ هُوَ رَحيمٌ لا يَعْجَلُ، سُبْحانَ مَنْ هُوَ قآئِمٌ لا يَسْهُو، سُبْحانَ مَنْ هُوَ دائِمٌ لا يَلْهُو»□
□منزّه است آن كه نگهبان است و غفلت نمیكند، منزّه است آن كه مهربان است و شتاب نمیورزد، منزّه است آن كه برپا است و از ياد نمیبرد، منزّه است آن كه هميشگى است و سرگرم نمیشود.
□سپس هفت بار تسبيحات اربعه را بگوید:
□سُبحانَ اللهِ وَالحَمدُللهِ وَلا اله الا الله وَاللهُ اکبَر
#سپس_بگويد:
□سبْحانَكَ سُبْحانَكَ سُبْحانَكَ، يا عَظيمُ اغْفِرْ لِیَ الذَّنْبَ الْعَظيمَ
□منزّهى تو منزّهى تو، منزّهى تو، اى بزرگ، گناه بزرگ مرا بيامرز.
□سپس ده مرتبه صلوات بر پيغمبر و آل او عليهم السّلام بفرستد.
□کسی که این دو رکعت نماز را شبهای این ماه بجا آورد، حق تعالی هفتاد هزار گناه او را بيامرزد.
□توصیه اوّل: در قنوت این نماز دعای «ااَللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ ....» را قرائت نمائید.
□توصیه دوّم: بعد از نماز و ذکرهای آن این دعا را بخوانید:
□«أعُوذُ بِجَلالِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ أنْ يَنْقَضِیَ عَنِّی شَهْرُ رَمَضانَ أوْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِی هذِهِ وَ لَكَ قِبَلِی ذَنْبٌ أوْ تَبِعَةٌ تُعَذِّبُنِی عَلَيْهِ»□
□خدایا پناه میبرم به جلال وجه کریم تو از این که ماه مبارک رمضان بر من بگذرد، یا همین امشب صبح شود و هنوز در نامۀ عملِ من گناهی یا تبعاتی باقی مانده باشد که مشمول مغفرت و رحمت و بخشش تو قرار نگرفته باشد.
□دعای «اَللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضان ...»□
□هر كس این دعا را در شبهای ماه رمضان بخواند، گناهان چهل سال او آمرزیده شود:
□«اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ، الَّذي اَنْزَلْتَ فيهِ الْقُرْآنَ وَافْتَرَضْتَ علي عِبادِكَ فيهِ الصِّيامَ، صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَارْزُقْنی حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرامِ، في عامی هذا وَفي كُلِّ عام، وَاغْفِرْ لی تِلْكَ الذُّنُوبَ الْعِظامَ، فَاِنَّهُ لا يَغْفِرُها غَيْرُكَ، يا رَحْمنُ يا عَلاّمُ»
□خدایا! ای پروردگار ماه رمضان که در آن قرآن را فرستادی و واجب کردی بر بندگان روزه را در این ماه. درود فرست بر محمّد و آل محمّد و روزیام گردان حجّ خانۀ محترم خود کعبه را در این سال و در هر سال و بیامرز برایم این گناهان بزرگ را که براستی نیامرزد آنها را جز تو ای بخشاینده و ای بسیار دانا.
□امیدوارم عزیزان این دو رکعت نماز و ذکرهای بعدش را که چند دقیقه بیشتر طول نمیکشد، ترک نکنند. خیلی معجون عجیبی است و آثارِ فوقالعادهای دارد. حتماً هر شب از این نماز عظیم با آن قنوت و اذکار بعدی بهره بگیرید.
□استاد مهدی طیّب□
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●نماز آخرین جمعه ی شعبان المعظم●□ □در مخلاه شیخ بهایی به نقل از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) آ
□●نماز آخرین جمعه ی شعبان المعظم●□
□در مخلاه شیخ بهایی به نقل از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) آمده است:
□هرکه آسانی پس از سختی،
غنای پس از فقر،
عزت بعد از خواری،
حیات پس از مرگ،
هدایت پس از گمراهی،
نور بعد از ظلمت
و توبه ی از همه ی گناهان را می خواهد،
در آخرین جمعه ی ماه شعبان مابین نماز ظهر و عصر، هشت رکعت نماز (چهار نماز دو رکعتی پی در پی) به جا آورد. در هر رکعت بعد از حمد +۵ بار سوره انشراح+ ۵ بار سوره قدر + ۵ بار سوره اخلاص را بخواند و پس از اتمام نمازها این دعا را بخواند:
□«اللهُمَّ يا اَكرَمَ مِن كُلِّ كَريمٍ
وَ يا اَسرَعَ مُجيبٍ وَ يا اَقرَبَ سَميعٍ
اَشرِكني في جَميعِ ما اَعطَيتَ عِبادَكَ
في هذا اليَومِ وَ ما قَبلَهُ وَ ما بَعدَهُ
بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ بِحَقِّ القُرآنِ العَظيمِ
آمينَ آمينَ بِرَحمَتِكَ يا اَرحَمَ الرَاحِمينَ»
□پروردگارا! ای کریم ترین کریمان!
ای کسی که سریع ترین فردی در اجابت و ای کسی که نزدیک ترین شنونده هستی!
مرا شریک کن در همه ی چیزهایی که در چنین روزی و در روزهای قبل از آن و در روزهای پس از آن به بندگانت عطا کردی و خواهی کرد؛ به حقّ پیغمبر اکرم و خاندانش و به حقّ قرآن عظیم. اجابت فرما! اجابت فرما! به رحمتت، ای مهربان ترین مهربانان!
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○توصیه هایی از مرحوم آيت الله كشميری (ره) برای بهره مندی هرچه بیشتر از ضیافت الله○□
۱-حتما دقایقی از ساعات رازآمیز روزه داری خود را به برترین عبادت اختصاص دهید وآن هم چیزی نیست جز « #تفکر»
باخود وخدای خود #خلوتکنید.
خصوصاً به نوع رابطه حضرتش با خودتان بیندیشد امید است ابوابی از معرفت به رویتان باز شود.
○هرچه کوته نظرانند برایشان پیمای
○که حریفان ز مُل و من ز تأمل مستم
۲-یکی از مهمترین حالتهای بندگی خصوصا در رمضان المبارک حالتیست که توصیه مؤکد نبی مکرم(صلی الله علیه وآله) است و آن « #سجده_طولانی» می باشد. فقط خداو اولیاء الهی می دانند هنگام سجده عبودیت چه بارانی از ابر رحمت و چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سرشما می بارد.حتماً در روز یک #سجده_طولانی داشته باشید.
○بر آستان جانان گر سر توان نهادن
○گلبانگ سر بلندی بر آسمان توان زد
۳-آغاز ماه رمضان حتماً #نیت کنید که لله روزه بگیرید فقط لله.آداب روزه داری را تا آنجا که #نشاط دارید انجام دهید .کمیت گرا نباشید کیفیت جو باشید.دنبال ختم آیات وادعیه نباشید. درپی هضم آنها باشید. غذای اندک را خوب بجوید تا جزء جانتان شود.
بزرگترین مشکل ما قشری نگری به دین و شریعت است.با خود فکر کنید آنقدر در سال های قبل با ولعِ زیاد خوانی اعمال انجام دادید به کجا رسیدید.
○به مجاز این سخن نمی گویم
○به حقیقت نگفته ای الله
۴-حتی المقدور بر سفره خانه خود #افطار کنید حتی در مساجد افطار نکنید.بگذارید برکت افطار و دعای مستجاب لحظه ی افطار به #خانواده وخانه شما تعلق گیرد. در ضمن هنگام افطار دِلال کنید.
○لقمه کآمد از طریق مشتبه
○خونخور وخاک وبرآن دندان منه
○کان تورا در راه دین مفتون کند
○نور عرفان از دلت بیرون کند
□دلال چیست ؟
در اول دعای افتتاح عرض می کنیم « مدلاً علیک»
دلال با کسر دال یعنی ناز کردن
هنگام #افطار برای خدا ناز کنید چون برایش روزهگرفتین وحضرتش خوان کرم گسترده لقمه اول را نزدیک دهان ببرید اما نخورید و #دعا کنید. یعنی به خدا عرض می کنید اگه حاجتم را بدهی افطار می کنم به این حالت #دلال می گویند؛ معجزه می کند.
۵-رمز ماندگاری در ضیافت الهی رمضان کیمیای« #حُسن_خلق » است. با فرزندان، خویشان و دوستان خود با اکسیر حسن خلق ومهربانی برخوردکنید. همیشه خصوصاً در این ماه خوش برخورد باشید.لحظه عصبانیت و خشم شما همان لحظه اخراج شما از این مهمانی الهیست.
○به حسن خُلق توان کرد صیدِ اهل نظر
○به دام و دانه نگیرند مرغ دانا را
۶-کشتی رؤیایی رمضان سوار بر امواج دریای «#اشک »به ساحل نجات می رسد.
ازخدای سبحان در این ماه خصوصاً #اسحار سحرآمیز آن اشک و گریه درخواست کنید.
البته شرط سحرخیزی واشک ریزی #دل_شکسته داشتن است.
○اشک را کز بهر حق بارند خَلق
○گوهراست و اشک پندارند خلق
۷-از ابتدای ماه رمضان باید هدف گذاری شما « #لیلة_القدر” باشد که جان جان رمضان است. در این خصوص سخن زیاد است لیکن« مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز»
فقط سعی کنیم #شب_قدر در ما واقع شود نه درماه.
○تو لیلة القبری برو تا لیلة القدری شوی
○چون قدر مر ارواح را کاشانه شو کاشانه شو
۸-این ماه ماه «ربیع القرآن» ماست. در این #بهار_قرآنی هرروز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار به طور متناوب تلاوت و در پیرامون آن تدبر نمایید امید است دم دمای افطار آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد .
○معنی قرآن زقرآن پرس وبس
○وزکسی کآتش زده اندر هوس
۹-بالامام تمام الصلاة والصیام. در سراسر ماه رمضان توجه شما به روزه دارحقیقی و #انسان_کامل یعنی وجود ذی جود حجة بن الحجج البالغة (عجل الله)نمی بایست منقطع شود. روزه و نماز وبندگی شما از کانال آن حضرت به بارگاه باری تعالی بار می یابد.
○تومگو ما را بدان شه بار نیست
○با کریمان کارها دشوار نیست
@mohamad_hosein_tabatabaei
□از خاطرم نمی رود که مرحوم علامه طباطبایی وقتی به من فرمود: آقا من هر روز مراقبتم قوی تر است شب مشاهدات من ، مکاشفات من زلالتر است ، صافی تر است؛ هر چه روز مراقبت شریف تر باشد ، شب مکاشفات زلال تر و صافی تر است.
□●استاد علامه حسن زاده آملی
پندهای حکیمانه●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□..يكى از مشايخ ما اصرار مى فرمود اگر مى خواهيد بصيرت پيدا كنيد و چشم دلتان باز شود در محضر قرآن باشيد ، درس و بحث نيز مغتنم است ، زيرا همه اين علوم ، شعبه ها و جدولهايى اند كه به كتاب الله پيوند دارند ، ولى اين طور نباشد كه اين ها رهزن باشند و ما را از حريم قرآن دور كنند، به طورى كه صبح كه از خواب برخاستيم به فلان درس و مباحثه و يا تأليف كتاب و مقاله برويم و بعد ببينيم كه شب و روز بر ما مى گذرد و در محضر إله و كتاب الله نبوديم و همه گونه درس ها را داشتيم ولى درس اصلى را كه قرآن بود فراموش كرديم ، پس درس و بحث باشد ولى در محضر قرآن بودن اصل باشد كه قرآن به انسان ديد و روشنايى و صفا و نور و توحد مى دهد ، روايات نيز همانند قرآن اين چنين اند.
□○علامه حسن حسن زاده آملی
دروس شرح فصوص الحکم قیصری○□
@mohamad_hosein_tabatabaei