eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□○بخشیدن فدک به حضرت زهرا علیهاالسّلام- ۱۴ ذی‌الحجّه سال ۷ ه.ق○□ ○وَآتِ ذَا القُربى حَقَّهُ ○دفاع از فدک، دفاع از کلیت حقّانیت اهل بیت علیهم‌السّلام @mohamad_hosein_tabatabaei
□○میلاد مسعود حضرت امام علی بن محمد النقی الهادی علیه السلام بر تمامی شیعیان و محبان آل‌الله مبارک و فرخنده باد○□ ○صلوات خاصه‌ی حضرت امام هادی علیه السلام○ □اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلاَئِقِ أَجْمَعِينَ‏ اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُوراً يَسْتَضِي‏ءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ‏ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلاَلَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ‏ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ‏ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ‏. @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ □فردی بود به نام که سنّی بود و فقیر؛ ولی در حرف‌زدن و مطالبه‌ی حقّش انسان جسوری بود. مردم به او می گویند: برو به دربار متوکّل و حقّت را از او بگیر؛ او هم می‌رود. روزی که می‌خواهد به قصر متوکّل برود و او را ببیند، در مسیر مطّلع می شود که متوکّل، علی‌بن‌محمّد، امام‌هادي علیه السلام، را احضار کرده است تا ایشان را اعدام کند. او هم در کنار جمعیّت می‌ایستد؛ درحالی‌که حضرت سوار اسب بودند و یال اسبشان را نگاه می کردند و اطراف را نگاه نمی‌کردند. می گوید: از دور که نگاهم به حضرت افتاد، مهر ایشان به دلم نشست –با اینکه سنّی بود- و در دلم شروع به دعا کردم خدایا! ایشان را از دست متوکّل نجات بده تا ایشان را نکشد. همین‌طور که در دلم دعا می کردم، اسب امام‌هادی علیه السلام به من رسید و ایشان رویشان را به‌سمت من برگرداندند و فرمودند: خدا دعای تو را اجابت کرد و خدا به تو غِنا و خانواده ی بزرگی عطا خواهد کرد. حضرت این جمله را گفتند و راهشان را به‌سمت قصر ادامه دادند. عبدالرحمن‌اصفهانی می‌گوید: من به اصفهان برگشتم و بعد از اندک مدّتی خدا ثروت بسیار هنگفت و خانواده ی بسیار بزرگی نصیب من کرد و این از کرامات امام‌هادی علیه السلام بود و لذا بعد از اینکه من این اتّفاق را دیدم، شیعه شدم. □○مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۰، ص ۱۴۲ استاد مهدی طیب - جلسه ی ۸۵/۱۰/۱۴○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○ : دشمن علی، کافر است○□ □علامه طباطبایی در المیزان در ذیل آیه نخست سوره معارج، روایتی آورده است بدین شرح: بعد از آنكه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) على (علیه السلام) را به خلافت نصب كرد و فرمود:" من كنت مولاه فعلى مولاه- هر كه من مولاى او هستم على مولاى او است"، خبر به شهرهاى عرب رسيد از آن جمله خبر به گوش نعمان بن حارث فهرى رسيد. از ديار خود حركت نموده به نزد رسول خدا (صلی الله علیه وآله) مشرف شد و عرضه داشت: به ما دستور دادى كه به" لا اله الا اللَّه" اعتراف كنيم و نيز به اينكه تو رسول خدايى شهادت دهيم و دستور دادى جهاد كنيم، حج بجاى آوريم، روزه بگيريم، نماز بخوانيم، و ما هم قبول كرديم. آيا به اين مقدار راضى نشدى تا اينكه اين پسر را به خلافت نصب نموده و گفتى: " من كنت مولاه فعلى مولاه". حال بگو بدانم اين از ناحيه خودت بود و يا از ناحيه خداى تعالى؟ فرمود: به آن خدايى سوگند كه به جز او معبودى نيست، اين دستور از ناحيه خدا بود. نعمان بن حارث برگشت، در حالى كه می‏گفت:" بار الها اگر اين سخن حق است و از ناحيه تو است پس سنگى از آسمان بر سر ما ببار" همين كه سخنش تمام شد خداى تعالى با سنگى آسمانى بر سرش كوبيد و او را در جا كشت، و اين آيه را نازل فرمود:" سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ". □(ترجمه المیزان، ذیل آیه شریفه)□ : □طبق روایتی که جناب علامه از مجمع‌البیان نقل کردند، حارث بن نعمان مدعی است که به همه دستورات الهی گردن نهاده و تنها زیر بار حکم ولایت کسی همچون علی علیه‌السلام نمی‌رود. در آیه بعد می‌خوانیم که از وی به عنوان "کافر" یاد شده می‌فرماید: لِّلْكَافِرِينَ لَيْسَ لَهُ دَافِع‏. از این آیه فهمیده می‌شود که اگر کسی اهل نماز، روزه، جهاد، خمس، زکات و ... هم باشد اما معتقد به ولایت حضرتش نباشد، باز کافر است (و البته کفر، مراتب دارد). @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○گوشه ای از فضایل رسول اکرم، امیر المؤمنین و اهل بیت علیهم السّلام○□ □شیعه و سنی روایت کرده اند که
□○گوشه ای از فضایل رسول اکرم، امیر المؤمنین و اهل بیت علیهم السّلام○□ □و کسی که از چگونگی و حکمت خداوند در آفرینش عالم آگاه شود، یقین می کند که یکی از مخلوقات، اولین آفریده او، نزدیکترینشان به او، واسطه فیض او، اسم اعظم او، «حجاب نزدیکتر» و «نمونه برتر» می باشد. طبق روایات زیادی که وارد شده تمامی این موارد در پیامبر ما صلّی اللّه علیه و آله و سلّم وجود دارد. و اگر کسی این مطلب را قبول کند در مورد فضایلی که درباره پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و اهل بیت او آمده است تردید نخواهد نمود. و با تمام وجود باور می کند که عقل ما قدرت شناخت کامل آنان را ندارد. گرچه در این راه تمام عمر خود را صرف کنیم. «اگر آب دریا برای نوشتن کلمات پروردگارم مرکب شوند پیش از این که کلمات پروردگارم تمام شود، آب دریا تمام خواهد شد.»«» «و اگر چشمانم اجازه یابد، با یک نگاه که در آرزوی آن بودم، معروف و مشهور خواهم گردید، در حالی که ناشناخته بوده ام. و من در میان جلال و جمالش مدهوش شدم، و زبان حال، وضع مرا بازگو می کند. نگاه هایت را به زیبایی های چهره اش بیفکن. خواهی دید که تمام زیبایی ها در چهره اش فراهم آمده است. اگر بنا باشد همه زیباییها چهره ای را به حد کمال برساند، خواهی دید که زیباییش او را وادار به تهلیل و تکبیر می کند.»«» آنان منشأ، سرچشمه و پایان تمام فضایلی هستند که در کلمات خداست. و این ۵آیه کلمات خدا را غیر قابل شمارش اعلام کرده بود.(۴) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○گوشه ای از فضایل رسول اکرم، امیر المؤمنین و اهل بیت علیهم السّلام○□ □و کسی که از چگونگی و حکمت خ
□پس بدون هیچ شکی به این نتیجه می رسیم که فضایل علی علیه السّلام باندازه ای زیاد است که قابل شمارش نیست. در اینجا بد نیست نوشته ای از امام حسن عسکری علیه السّلام که در آن گوشه ای از فضایل اهل بیت علیهم السّلام آمده است را نقل کنیم: «ماییم که با گامهای نبوت و ولایت قله های حقیقت را فتح نموده و هفت طبقه کوههای بلند فتوی را با هدایت روشن نمودیم. ماییم شیران درنده نبرد و کسانی که دشمن را از پا می اندازند. امروز شمشیر و قلم از آن ماست و فردا پرچم ستایش و علم از ما. نوه های ما هم پیمانان دین، جانشینان پیامبران، چراغهای مردم و کلیدهای کرم هستند. «همسخن» خدا بخاطر گواهی ما به وفای او لباس برگزیدگی را پوشیده و «روح القدس» از میوه نوبر باغهای ما چشید. شیعیان ما اهل نجات، پاک، یاور و محافظ ما و دشمن ستمکاران می باشند. و بعد از سختی ها چشمه های زندگی برای آنها می جوشد، تا «الم» و «طه» و «طواسین» را تمام نمایند. (امضا) حسن بن علی العسکری. سال دویست و پنجاه و چهار .(۵) @mohamad_hosein_tabatabaei
⃣ 🍀ولایت، تأویل قرآن🍀 🍀ولایت مطلقه‌ی علوی، تأویل قرآن است بلکه قرآن و ولایت که مصادیق اتمّ آن، اهل‌بیت پیامبر ختمی صلی الله و علیه و آله می‌باشد، یک حقیقت واحده‌اند که هرگز از هم جدا نمی‌شوند، «لَنْ یَفْتَرِقا» در حدیث ثقلین مؤید این وحدت است که «لَنْ»، نفی ابد را می‌رساند لذا یک حقیقت واحده هستند که الی الأبد جدایی ندارند. قرآن تدوینی، شرح کتبی اطوار وجودی علوی است لذا تمام آیات آن مبین شئون ولایت کلیه است. 🍀انسان کامل، مظهر اسم جامع الله و محل تجمیع اسماء متقابله و متضاده و بالعرض است. این تقابل و تضاد در آیات قرآن و حتی آیات عینی تکوینی مشهود است اما همه‌ی این متقابلات در مقام مجمل احدی و واحدی به وجود، واحد و عین هم هستند و هیچ تضاد و تقابلی بینشان نیست پس آیه به آیه‌ی قرآن، علی علیه السلام است یعنی هم تعبیر قرآن و هم تأویل آن، صورت ولایت مطلقه‌ی علوی است و بلکه قرآن با تمام کلمات و سطورش، ظهور نقطه‌ی باء بسم الله است که حضرت علی وصی فرمود «أنا نقطة تحت باء بسم الله». 🍀در این سلسله از مطالب غدیریه، به برخی از آیات که در لسان روایات تأویل به ولایت حضرت علی و اهل‌بیت علیهم السلام شده است می‌پردازیم. 🍀«وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ» (بقره/۲۰۷). در امالی شیخ [الطائفه] از علی بن الحسین علیهما السلام روایت آمده که در ذیل جمله‌ی «وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ...» فرموده: این جمله درباره‌ی علی علیه السلام نازل شده که در شب هجرت در بستر رسول خدا صلوات الله علیه و آله خوابید. علامه طباطبایی (ره) در المیزان می‌فرماید: روایت از طریق شیعه و سنی بسیار آمده که آیه‌ی نام برده درباره‌ی شب فراش نازل شده که تفسیر برهان به پنج طریق آن را از ثعلبی و دیگران نقل کرده است.
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#غدیریه1⃣ 🍀ولایت، تأویل قرآن🍀 🍀ولایت مطلقه‌ی علوی، تأویل قرآن است بلکه قرآن و ولایت که مصادیق اتمّ
⃣ 🍀ولایت، تأویل قرآن🍀 □«يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» (مائده/۶۷)□ 🍀به روایات کثیره آیه‌ی فوق درباره‌ی حضرت علی علیه‌السلام و داستان روز غدیر نازل شده‌است. این روایات را جمع زیادی از صحابه از جمله زید بن ارقم و ابوسعید خدری و ابن عباس و جابر بن عبدالله انصاری و ابوهریره و براء بن عاذب و حذیفه و عامر بن لیلی بن ضمره و ابن مسعود نقل کرده‌اند. جمع کثیری از علمای عامه نیز این شأن نزول را برای آیه‌ی فوق نقل کرده‌اند. □«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا» (مائده/۳)□ 🍀اکمال دین و اتمام نعمت به ولایت است. چون ولایت صورت دین و معدن و مخزن نعم و آیات الهی است. نعمت عظمایی که «يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ يُنكِرُونَهَا». به روایات کثیره، آیه در روز غدیر بعد از اعلان امامت و وصایت حضرت علی علیه السلام توسط پیامبر نازل شده است. □«وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» (توبه/۱۱۹)□ 🍀در تفسیر شواهد التنزیل لقواعد التفضیل حسکانی از علمای عامه ذیل آیه‌ی فوق از ابن عباس روایت شده است که «قال: نزلت في علی بن ابیطالب خاصة» و از کتاب تهذیب الکمال از جعفر بن محمد صلی الله علیه و آله روایت است که قال (مع) محمد و علی. 🍀❗️و بدان که صداقت را محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله صداقت کردند.
□○استاد فاطمی نیا○□ □[ كلام ائمه (ع) نور است ] در زيارت جامعه - كه يقينا تمام جملات آن از وجودمقدس امام هادی عليه السلام نقل شده است و برای شیعیان گنجينه ای است و اصلا اگر كسی زيارت جامعه را بفهمد ، صاحب كرامت ميشود! - ميخوانيم: " كلامُكم نورٌ " سخن شما -اهل بيت- نور است نور يعنی چه؟! يعني ظاهرٌ فی نفسه و مُظهرٌ لغيره (نور خودش روشن وظاهر است و روشن كننده ی غيرخودش است) یعنی ما بايد با تامل در اين احاديث و روايات نورانی رسيده از ائمه ي معصومين عليهم السلام ، گمشده ها و ابهامات خود را برطرف كنيم. بعضی مقدس ها روایات را فقط میخوانند و "به به" میگویند! عزیز من باید در روایات تامل دقیق کنیم و آنها را به صورت صحیح متوجه شویم و طبق آن عمل کنیم و معرفت صحیح پیدا کنیم! @mohamad_hosein_tabatabaei
□○ ○□ ○بسمه تعالی شانه○ 🍀الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا🍀 □امروز (روز غدیر) دین شما را به کمال رساندم و نعمتم را برای شما تمام کردم یعنی همه حقائق را به ولایت علی بن ابیطالب برای شما آشکار نمودم. □حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله فرمود: «قولوا لا إله إلا الله تُفْلِحوا»، اسلام با «لا اله الا الله» آغاز شد و با «ولایت امیرالمؤمنین» به اتمام و اکمال رسید. کلمه لا اله الا الله کلمه نفی و اثبات است و آن نفی غیر و اثبات غیور است چه غیرت او غیر سوز است. این کلمه شرطی دارد و آن شرط ولایت است و اگر این کلمه طیبه بدون شرطش لحاظ شود خروج از دایره توحید است. چون ذات اقدس غیبی از هر شرطی مبراست، آنجا نه نفی راه دارد و نه اثبات! لابشرط مقسمی است یعنی هیچ قید و لحاظ و اعتباری را نمی‌پذیرد حتی همین شرط عدم شرط را. لذا اگر بخواهیم از آن ذات چیزی را نفی کنیم یا چیزی را برای او اثبات کنیم او را مشروط به شرط و مقید به قید کردیم حال اینکه او من حیث هی هی ذات لابشرط قسمی است و این حیث هی هی هم حد او نیست؛ آنجا نه حرف راه دارد نه سکوت، نه شهود راه دارد نه حضور! ○عنقا شکار کس نشود دام بازچین ○کاینجا همیشه باد بدست است دام را □نفی و اثبات مربوط به مرتبه اطلاق قسمی است که نفس رحمانی و مرتبه امامت و ولایت مطلقه کلیه الهیه است پس تمام تسبیح‌ها و تحمیدها و طاعات و عبادات و عرفان و شهود و... به این مقام منیع برمی‌گردد پس فهم کن سرّ توسل را. منتها چون در صدر اسلام عقول هنوز به بلوغ نرسیده بود، پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله فقط کلمه «لا اله الّا الله» را بیان کرد. هرچه کمالات جامعه بیشتر شد و افهام قوی تر شد مطلب آشکارتر شد و فرمود «الله لا اله الّا هو»... بعد که تک مردانی پیدا شدند که تاب حمل سرّ ولایت را داشتند حضرت فرمود «لا هو الّا هو». آنگاه در جنگ بدر مطلب را علنی کرد و از لسان امیرالمؤمنین علیه السلام اظهار فرمود که در رویا جناب خضر مرا گفت: «یا هو یا من لا هو الا هو». و جناب ختمی مرتبت صلی الله علیه وآله فرمود: علمت اسم الاعظم. □آن اسم اعظم، خود حضرت علی علیه السلام است و خضر شانی از شئون خود مولاست. □پس اول، اسلام فلاح را در لا اله الا الله قرار داد و آخر امر دین را کامل کرد و در تاویل آیه «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ» فرمود: بكَ یا علی. «هُوَ الْأَوَّلُ وَالظَّاهِرُ» شد لا اله الا الله و «هُوَ الْآخِرُ وَالْبَاطِنُ» شد شرط لا اله الا الله. شرط مصدر است و مشروط و شرائط مشتق از اوست. □در حدیث سلسله الذهب که سرتاپا طلاست حضرت ثامن شروط لا اله الا الله فرمود: «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها.» لا اله الا الله حصن امام است و داخل این حصن و من فی البیت اصل است و حصار و بیت فرع. این لا اله الا الله همان ولایت علوی است که سبب فلاح و رستگاری ابدی است لذا در حدیث عرشی دیگر فرمود: «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي» 🍀الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ کَمَالَ دِینِهِ وَ تَمَامَ نِعْمَتِهِ بِوِلاَیَةِ مَولانا أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ أَولادَهُ المَعْصومین عَلَیْهِم السَّلاَم‏🍀 ۷ شهریور ۱۳۹۷ خلخال
□●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی●□ □اذ قَالَ لُقمانُ ِلابنِهِ وَ هُوَ یَعِظُهُ یا بُنَیَّ اِنَّ الدُّنیا بَحرٌ عَمیقٌ قَد هَلَکَ فِیهَا عَالَمٌ کَثیرٌ. فَاجعَل سَفینَتَکَ فِیهَا الایمَانَ وَ اجعَل شِراعَهَا التَّوَکُّلَ. فَإن نَجَوتَ فَبِرَحمَةِ اللهِ وَ إن هَلَکتَ فَبِذُنُوبِکَ: هنگامی‎ که لقمان پسرش را اندرز می‎داد، به او گفت پسرم، هرآینه دنیا دریای عمیقی است که گروه بسیاری در آن هلاک و غرق شدند. پس در آن دریا کشتی خود را ایمان و بادبانش را توکّل قرار بده، پس اگر نجات یافتی به سبب رحمت الهی است و اگر هلاک شدی، به خاطر گناهان خودت می‎باشد. □آسمان آب است و زمین آب است، همه آب است؛ ایمان به خدا کشتی است. ‎ایم، . شخصی که در کشتی است، از همه‎ی اضطرابات راحت است مگر اینکه نداند که در کشتی است. اگر مسافر کشتی خواب باشد یا سرش گرم کار خودش باشد، ناخدا مواظب است و یک لحظه هم غافل نیست. پس اگر کشتی تکانی خورد، توکّل کن. □●مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب●□ @mohamad_hosein_tabatabaei