eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
○می خواهَٖمَت چنانکِه شَبِ خستهِ خواب را ○می جویَمَت چنانکِه لبِ تشنهِ آب را... @mohamad_hosein_tabatabaei
سلام علیکم همراهان فهیم جمله به جمله ی مطالب ارسالی میطلبه صلوات رو ، هرجا که به دل نشست ! 🍀جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا صاحب الزمان (عجل الله)صلوات هدیه بفرمائید🍀
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت پنجم بخش چهارم ● بيان اينكه جنبه مثل داشتن ، مستلزم وجود تشابه است (ضرورت
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت پنجم بخش پنجم ● ده نكته كه از مباحث و مطالب گذشته روشن شد پس تا اينجا روشن شد كه قرآن كريم هم مانند هر كلامى ديگر بايد مشتمل بر آيات متشابه باشد، و بايد تشابهى را كه بحكم ضرورت در يك آيه هست در آيه اى ديگر از آيات محكمات ، آن تشابه را بر طرف سازد، پس با اين بيان پاسخ از اشكالى كه به قرآن متوجه كرده اند (كه چرا مشتمل بر متشابهات است ؟ و اينكه تشابه مخل بر فرض هدايت و بيانگرى است ) بخوبى داده شد، و از همه مطالبى كه تاكنون خاطرنشان كرديم ، و بحث هاى طولانى كه تاكنون ايراد نموديم ، چند نكته روشن گرديد. 1 - آيات قرآنى دو قسم است ، يكى محكمات ، و ديگرى متشابهات آنكه مشتمل بر مدلولى متشابه است ، جزء آيات متشابه ، و آنكه هيچ تشابهى در مدلولش نيست ، محكم است . 2 - تمام قرآن چه محكمش و چه متشابهش تاءويل دارد، و اينكه تأويل از قبيل مفاهيم لفظى نيست ، بلكه از امورى است حقيقى و خارجى ، كه نسبتش به معارف و مقاصد بيان شده بالفظ، نسبت ممثل است به مثال و اينكه تمامى معارف قرآنى مثلهائى است كه براى تأويل نزد خدا زده شده است . ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 98 3 - فهم و درك تأويل براى مطهرين يعنى راسخين در علم امكان دارد. 4 - بيانات قرآنى مثلهايى است كه براى معارف و مقاصد آن زده شده ، و اين غير از نكته دوم است ، در نكته دوم مى گفتيم معارف قرآن مثلهايى است براى تأويل ، و در اينجا مى گوييم بيانات قرآنى مثلهايى است براى معارف آن . 5 - واجب است قرآن مشتمل بر كلماتى متشابه باشد، و چاره اى جز آن نيست ، همچنان كه لازم است آيات محكم نيز داشته باشد. 6 - محكمات قرآن ام الكتابند، كه متشابهات را بايد بدانها ارجاع داد، و بيانش را از آنها خواست . 7 - محكم بودن و متشابه بودن ، دو وصف نسبى است ، يعنى ممكن است يك آيه براى عامه مردم متشابه باشد و براى خواص محكم ، و نيز ممكن است به خاطر اختلاف جهات ، مختلف شود، يعنى ممكن است آيه اى از آيات قرآنى از يك جهت محكم ، و از جهت ديگر متشابه باشد، و در نتيجه نسبت به آيه اى محكم و نسبت به آيه ديگر متشابه باشد و ما در قرآن متشابه به تمام معنا و بطور مطلق نداريم ، هر چند كه اگر هم مى داشتيم محذورى و اشكالى پيش نمى آمد. 8 - واجب بود آيات قرآن طورى نازل مى شد كه يكديگر را تفسير كنند (همچنان كه همينطور نازل شده است ((مترجم ))). 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□حضرت بقیةالله سلام‌الله‌علیه هم یکپارچه حضور در پیشگاه خداست و چون یکپارچه ادب و مؤدب و حاضر عند رب هست پس در همه جا هست پس هرچه را نگاه می‌کنی امام زمان می‌بینی @mohamad_hosein_tabatabaei
□امیرالمومنین علی (علیه السلام) امام اولِ ما (ارواحنا له الفداء) داره به فرزندش ابن حنفیه نصیحت میکنه. فرمود: «فرزند من، قرآن عهد الهیه، مبادا شب و روز بر تو بگذرد به حضور این عهد الهی نیایى، و از این عهدنامه الهی حرف نشنوی» □از بزرگی، یکی از بزرگانِ علمای ما، از متاخرین، از اساتید چند تن از اساتید ما اعلی الله مقامهم الشریف وقتی پرسیدند: آقا دستورالعملی برای دلِ شبِ شب زنده داران بفرمایید گفت: «من در دل شب دستوری بهتر از تلاوت قرآن نمی‌دانم» □بله آدم قرآن بفهمد، قرآن باز کند، قرآن را در دست بگیرد، حقیقت عالم با آدم گفتگو کند. در آن خلوت و وحدت لذتی که از قرآن، از مکالمه، از اینکه می بیند از همه بریده است، از همه گسیخته است، به یک حقیقت پیوسته است که آن حقیقت همه است. الی الله یعنی متصل شدن به صفات ربوبی. □خودتان را، مواظب باشید و مراقب ! کشیک نفس بکشید ؛ جناب عالی، @mohamad_hosein_tabatabaei
□کسانی که می آیند شبهه می کنند چون امروز می دانید تمام مسائل دنیا همه مسائل سیاسی و تحلیل گری ها و آقایان محلّلین و تحلیلگران شده‌اند . □کوچکترین حادثه در دنیا که رخ می دهد، درجا می بینید کارشناسان تحلیل گر هر بخشی است، هر منطقه ای است، اروپا، آسیا ،فلان، می آیند می‌نشینند و تک تک حوادث جزئی و کلی را تحلیل می کنند؛ بعد می آیند اخبار ناصحیح از اهل بیت ما علیهم الصلوة و السلام به اینها داده شده ؛ بعد مسائل کربلا به صورت تحریف شده متأسفانه به سوی جهان رفت . □و لذا تحلیل گران سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و امثال اینها هی می نشینند، دارند اشکال تراشی می کنند راجع به امور کربلا و امور اهل بیت . در حالیکه آنهایی که منابع تحلیلی شان هستند نوعا" منابع تحریفی اند؛ تحریف شده هستند. □یا حرفهای روضه خوانی ها و مداحی های عادی ما را که ما بر اساس یک اعتقادات خودمان داریم روضه خوانی می کنیم؛ مداحی می‌کنیم که این ربطی به مسائل تحلیلی و مسائل علمی ندارد . و گرنه اگر بخواهیم علمی بحث کنیم علمی بحث کردن یک فضای دیگری می خواهد. معمولاً جلسات ما روضه خوانی ها عزاداری ها ی ما بر اساس مبانی اعتقادی ما به مسئله امامت و ولایت و نبوت و توحید و معاد است. □روی مبانی اعتقادی ما داریم برای خودمان مصیبت می خوانیم؛ دردهای وارده بر اهل بیت را مطرح می‌کنیم. وگرنه اگر بخواهید به زبان علمی سخن بگویید زبان علمی یک زبان خاص است این روضه خوانی عادی نیست. و لذا تحلیل‌های علمی را نباید با اعتقادات مخصوص ما نسبت به اهل بیت به صورت عزاداری ها و این ها بخواهید تحلیل ها را بیاورید، روی اینها قرار بدهید . □و لذا اشکالات می کنند جوان های ما مورد هجمه اشکالات واقع می شوند؛ و متاسفانه چون جوان‌های ما در دین شناسی کار تحقیقی انجام نمی‌دهند؛فقط به همین گونه مسائل عادی متعارف اعتقادات دینی پدر مادران شان دارند دینداری می کنند، و لذا وقتی اشکالات علمی واقع می شود اکثر جوان ها در مقابل اشکالات راجل اند پای در گل اند؛ از باب اینکه دینشان تحقیقی نیست مقدار زیادی اش تقلیدی و شاید هم بخشی از آن هم تعصبی است. □این است که بزرگان ما فرمودند که حتماً مسائل دینی را تحقیق کنید. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله □برای اینکه واقعا یک میلیون نفرجمع شدند همه هم یکدست و یک‌صدا و
□این طور نیست که رساله را باز کردید خواندید بگویید ر ساله رافهمیدید رساله می‌گوید اگر رفتی در مسجد نماز جماعت برقرار شد یک نفر بود و یک رکعت نماز هفتاد رکعت بگوسیصد نفر چهار هزارنفر بود هزار رکعت است ده نفر بود دیگر بی‌نهایت است نمی‌گویم که این حرف فقه درست نیست اما عرضم این است به سره فقه برسید ببینید این رساله ِسِرش چیه ؟یعنی چه؟ این رساله معنایش چیست؟ آن معنا را رسیدن آن حقیقت روی آوردن آن کار مشکلی هست این‌که عرض می کنم کوچک نگیرید فکر نکنید تو یک‌نفری الان اگر تو در جلسه نشسته ای حواست پرت است بدان داری دیگران را خسته می کنی(۱۷) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله □این طور نیست که رساله را باز کردید خواندید بگویید ر ساله رافهم
□بله برای همین یکدست نیستیم این یکدست نبودن باعث می شود که جلسه به هم بخورد این است که باید سر تا پا این‌ که بارها عرض کردم اگر می‌خواهید جلسات به نتیجه برسد خیلی شرایط دارد بیایید که یک چند جمله‌ای عرض مصیبت کنیم شب اول را به نام جناب مسلم‌بن‌عقیل سلام‌الله‌علیه که در روز عرفه به شهادت رسیدند روز نهم ذی‌الحجه یعنی تقریباً بیست روز از شهادت جناب حضرت مسلم می‌گذرد حضرت مسلم طبق فرمان جناب حضرت سیدالشهداء سلام‌الله‌علیه که قرار شد به طرف کوفه حرکت بکند تقریباً از نیمه ماه مبارک رمضان از مکه درآمدند روز پنجم شوال طبق نقلی که مرحوم شیخ عباس قمی علیه الرحمة فرمود وارد مدینه شد در مسیر راه از مکه آمد به مدینه که از مدینه حرکت کند با اهل‌بیتش یک ملاقاتی بکند و حرکت کند به طرف کوفه، از نیمه ماه مبارک رمضان الان دیگه ماه رمضان گذشت ماه شوال و ماه ذی‌القعده و ماه ذی‌الحجه که تقریباً سه ماه و نیم الان از نیمه ماه رمضان گذشت پنجم شوال رسید به مدینه بعد رفت منزل و با زن و فرزندش خداحافظی کرد و به آن‌ها گفت من از طرف جناب امام حسین سلام‌الله‌علیه عازم هستم می‌خواهم بروم کوفه چون مردم پیغام فرستادند و از آقا تقاضای نماینده کرده‌اند آقا مرا به‌عنوان نماینده رسمی خود دارد می‌فرستد به کوفه و بعد رفت سر قبر جناب رسول الله قبر مطهر حضرت رسول را زیارت کرد و قبرستان بقیع و از آن‌جا حرکت کرد به طرف کوفه که در بین راه دو تا از همراهانی که به‌عنوان راهنمای او بودند و راه را گم کرده بودند ان دو تا به شهادت رسیدند و جناب مسلم نامه ای نوشت برای سیدالشهداء سلام‌الله‌علیه که وضع ما به صورت اسف‌باری هست ما راه را گم کرده این وسط راه مانده ایم....(۱۸) @mohamad_hosein_tabatabaei
□○سوال کن، فضولی نکن!○□ □سوال خوب، خوب است. مرتب سوال پیچ نکن! (چرا اینکار را کردی؟ چرا اینو پوشیدی..چرا..) مگر فضولی؟ بین سوال خوب کردن و فضولی مرزی دقیق است. □سوالِ حسابی، بجا، به مورد و به موقع و از اهلش بپرس. باید توجه داشته باشید که آیا (شخص سوال شونده) می‌تواند به سوال پاسخ دهد یا نه، اهلش هست یا نه؟ □همین جور «وراجی» کردن به درد نمی‌خورد؛ اصلا این بدتر از سوال نکردن و یک حماقت دیگر است. سوال بهترین چیز است و سوالِ بد و وراجی کردن نیز، بدترین چیز است. باید بدانی چه وقت سوال می‌کنی، از چه کسی سوال می‌کنی و چه می‌پرسی. □قرآن کریم نیز همین مطلب را تصدیق می‌کند {فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} سوال داشته باش و اگر سوال نداری، بدان چیزی نمی‌فهمی! از آغاز و انجام جهان سوال پرسیدی؟ □دکتر ابراهیمی دینانی□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت پنجم بخش پنجم ● ده نكته كه از مباحث و مطالب گذشته روشن شد پس تا اينجا
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت پنجم بخش ششم ● مراتب مختلف قرآن از نظر معنا و اينكه هر معنايى خصوص به مرتبه اى از فهم و دركاست 9 - قرآن از نظر معنا مراتب مختلفى دارد، مراتبى طولى كه مترتب و وابسته بر يكديگر است ، و همه آن معانى در عرض واحد قرار ندارند تا كسى بگويد اين مستلزم آنست كه يك لفظ در بيشتر از يك معنا استعمال شده باشد، و استعمال لفظ در بيشتر از يك معنا صحيح نيست ، و يا كسى ديگر بگويد اين نظير عموم ، مجاز مى شود، و يا از باب لوازم متعدد براى ملزوم واحد است ، نه ، بلكه همه آن معانى ، معانى مطابقى است ، كه لفظ آيات بطور دلالت مطابقى بر آن دلالت دارد، چيزى كه هست هر معنايى مخصوص به افق و مرتبه اى از فهم و درك است . توضيح اينكه : خداى تبارك و تعالى فرموده : ((اتقوا اللّه حق تقاته )) و در اين آيه خبر داده است از اينكه تقوا كه عبارت است از: خويشتن دارى از هر عمل زشتى كه خدا از ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 99 آن نهى كرده ، و انجام هر عمل نيكى كه خدا بدان امر نموده ، داراى مراتبى است . مرتبه اى دارد كه نامش مرتبه حق تقوا است ، و از اين تعبير فهميده مى شود كه تقوا مراتبى پائين تر از اين هم دارد، پس تقوا كه به وجهى همان عمل صالح است ، مراتب و درجاتى دارد كه بعضى فوق بعض ديگر است . و نيز فرموده : ((افمن اتبع رضوان اللّه كمن باء بسخط من اللّه و ماويه جهنم و بئس المصير، هم درجات عند اللّه ، و اللّه بصير بما يعملون )). بطورى كه ملاحظه مى كنيد در اين آيه بيان كرده كه مردم چه صالح و چه طالح ، همگى درجات و مراتبى دارند، دليل اينكه گفتيم مراد درجات اعمال است جمله آخر آيه است ، كه مى فرمايد: خدا به آنچه مى كنيد بينا است . نظير اين آيه كه از نظر خواننده گذشت آيه شريفه : ((و لكل درجات مما عملوا و ليوفيهم اعمالهم و هم لا يظلمون است ))، و باز آيه شريفه : ((و لكل درجات مما عملوا و ما ربك بغافل عما يعملون است ))، و آيات كريمه قرآنى در اين معنا بسيار است ، و در بين آنها آياتى است كه دلالت مى كند بر اين كه درجات بهشت و دركات دوزخ هم ، بر حسب مراتب اعمال و درجات آن است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●علامه طباطبایی: فهم ما از قرآن، الفبایی بیش نیست ●□ □استاد بزرگوارمان علامه طباطبايی (ره) انصافاً خرق عادت و کرامت کرده‌اند و اين تفسير الميزان برای شيعه يک چشم روشنی شد اما همين علامه طباطبايی(ره) با اين خرق عادتشان با اين کرامتشان در جلسات خصوصی بارها ميفرمودند: □"ما قرآن را نمیفهميم! قرآن را اهل بيت (علیهم السلام ) می‌فهمند که نگذاشتند تفسير کنند و قرآن وقتی فهميده می شود که حضرت ولی عصر(عجل الله) بيايد و علم را هفتاد برابر کند و برای ما تفسير قرآن بگويد والا ما کجا قرآن کجا؟! □ما به قول ايشان نظير کودکی هستیم که الفبايی را از معلم فرا بگیرد اما حقيقت الفبا چيست، نمی دانیم! می‌فرمودند رواياتی از اهل بيت (علیهم السلام) داريم، خودمان هم چيزهايی گفته‌ايم اما قرآن کجا و اين‌ها کجا؟ □قرآن را خود قرآن معنا می‌کند که (بيان لکل شي) است. کُپی عالم وجود و حتی همین "بيان لکل شي" ای که قرآن می‌فرمايد اين را هم ما نمی‌فهميم يعنی چه؟! همين مقدار ميتوانیم بگويیم در مقابل عالم وجود و تکوين عالم تشريعی داريم به نام قرآن و تشريع عين تکوين است و برعکس اما باز اين‌ها هم عرفانی بيش نیست. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره○□ □خداوند متعال می‌فرماید: «وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعاً؛ هرکس یکی را احیا کند، گویا همه مردم را احیا کرده است». [مائده: ۳۲] □منظور از حیات در این آیه شریفه، نجات‌دادن از ضلالت و گمراهی در دین است. □این راه اصلاح را نباید کالعَدَم و نشدنی حساب کنیم، وگرنه پشیمان می‌شویم از اینکه می‌توانستیم عادل و صالح فراهم کنیم و نکردیم، □و در وُسع ما بود و قدرت داشتیم که دنیا را به امن و امان و عدالت وادار کنیم و نکردیم. □○در محضر بهجت، ج۲، ص٢٣○□ @mohamad_hosein_tabatabaei