کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله □معنای جماعت چیه؟ یعنی واقعاً همه یکدل و یکصدا بگوییم الله الل
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
□این که جماعت نیست چرا دلها پراکنده است پس چرا جان ها از همدیگر دور است این اگر نماز جماعته پس چرا داخل یک صف نماز جماعت این یکی با آن یکی قهر هست این چرا رویش را به طرف آن نمیکند چرا نماز تمام شد میخواهید با همدیگر یاالله کنید چرا این با اون یکی نکرد پس این چه نماز جماعتی شده ،اینه که در روایتی فرمود اگر نماز جماعت شده یعنی تجمع بود همه باهمدیگر مثل اینکه در این مسجد صدهزار نفری، در این نماز جمعه صدهزارنفری، در این حج یک میلیون نفری مثل اینکه اصلاً یک نفر ایستاده دارد طواف میکند، یک نفره، یک میلیون نیست به ظاهر یک میلیون جسم است اما حقیقتاً یک روح است در یک میلیون جسم .اگر اینجور جماعت پیدا کردید به شما یقین بدهیم که یک رکعت اش اگر از ده نفر عبور بکند تمام فرشتگان هم جمع بشوند نمیتوانند ثواب یک رکعت آن را بنویسند.چرا؟!(۱۵)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله □این که جماعت نیست چرا دلها پراکنده است پس چرا جان ها از همدیگ
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
□برای اینکه واقعا یک میلیون نفرجمع شدند همه هم یکدست و یکصدا و یکدل، اما آدم می رود از افق اعلی به حج نگاه می کند جناب امام زین العابدین نگاه کرد به آن صحابی اش فرمود به آن اهل سرش فرمود :کجا می گویید اینهمه حاجی آمدند اینها که اینجور متفرق اند که ،اینجور در صحرای عرفات چهرههای گوناگون دارند که؛ پس کجا اینها یکدست اند کجا اینها یکدل اند؟! اگر جماعت درست بشود درست است، اما اگر جماعت درست نشود چطور؟ البته این جماعت ظاهری هم یک مقدمه ای هست یک سر پلی هست برای آن جماعت واقعی و حقیقی؛ عرضم اینکه اگر کسی یک همچین جماعتی پیدا کرد حضور پیدا بکند اما اگر کسی یک همچین جماعتی پیدا نکرد نمیگویم حضور پیدا نکنید که خدایی ناکرده بر خلاف مسائل دینی باشد اما به سر فقه رسیدن اصلا کار آسانی نیست...(۱۶)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○راه نیل به دیدار حضرت مهدی ارواحنافداه در زمان غیبت - ۱○□
دیدار با امام دو شرط دارد:
○۱- سنخیّت
○۲- محبّت و عشق خالصانه
#جان_جهان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□شاگردی به یک عارف گفت: آقا دنیا در آینده در امان نیست؛ ما از آینده جهان امنیت نداریم و آینده جهان تاریک است.
□پیر خردمند گفت: بسیار خوب، اگرچه آینده جهان تاریک باشد، هدف ما روشن است. اگر هدف ما روشن باشد، از تاریک بودن اینده چه باک داریم؟ اگر هدف روشن نباشد، آینده تاریک است و از تاریکی آینده باید ترسید. اما اگر هدف روشن باشد، از تاریکی آینده چه باک؟
□زندگی براساس تعقل درست استوار است و آنجا که تعقل نباشد، پای زندگی لنگ است.
□تنها چیزی که انسان هیچ گاه از آن سیر نمی شود معرفت است. انسان از غذا و آب و مشتهیات نفسانی سیر می شود اما معرفت هیچ گاه سیری ندارد.
□در راه معرفت هم حجاب های ظلمانی وجود دارد و هم حجاب های نورانی؛ وقتی که حجاب های ظلمانی کنار برود، تازه آنجا حجاب های نورانی شروع می شود و باید حجاب های نورانی را برداشت تا به معدن نور رسید و این سیر تمام شدنی نیست و این راه، راهِ امیرالمومنین است.
□دکتر ابراهیمی دینانی□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#حسین_منی_و_انا_من_حسین ☑️قسمت ۱۸ □قیامت روزی است که يَوْمًا يَجْعَلُ الْوِلْدَانَ شِيبًا (مزمل
#حسین_منی_و_انا_من_حسین
☑️قسمت ۱۹
□در عالَم وجود، فقط ۱۴ نفر هستند که توانستند به مقام نور واحد برسند که کُلُّنا نُورٌ وَاحِد. یک معنیاش این است که همهی ما یک نور واحد هستیم و تمایزی بین ما نیست. این نور، واحد است. چون نور واحد است، اللَّهُ نُورُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ. نور کثیر که نمیتواند نور آسمانها و زمین باشد، دعوا راه میافتد. ما نورهای متعدد نداریم، أَأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ (یوسف/۳۹). او واحدی است که قهار است و بر هر شیء قهر و غلبه دارد و هر شیء هم نور اوست. او مُنَوِّر نیست بلکه نور است. اگر مُنَوِّر باشد، دوییت مطرح میشود. این لامپ مُنَوِّر این اتاق است. نور این لامپ چیزی است و این اتاق چیز دیگر اما خدا اینگونه نیست، اللَّهُ نُورُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ. در مثال، دریا و موج را داریم. موج عین دریاست و جدا از دریا نیست اما دریا هم نیست. یا مثال نور و شعاع نور. این نور لامپی که اینجاست از نیروگاه میآید و عین آن نور نیروگاه است اما آیا همان نیروگاه است؟! او کجا و این کجا... این نور تنها بخشی و جلوهای از آن نور عظیم است. اللَّهُ نُورُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ یعنی کل آسمانها و زمین ظهور این نور است و عینالربط به این نور واحد هستند.
□در هر صورت، یک نور واحد در عالم هست که قرآن هم به آن اشاره میکند؛ وَمَا أَمْرُنَا إِلَّا وَاحِدَةٌ (قمر/۵۰). ما یک امری داریم که این امر واحد است و کثرت در او راه ندارد اما مبدأ کثرت است. چرا؟ عرض کردیم که چون حق متعال واحد و احد است، کثرت نمیتواند از او صادر شود. از واحد جز واحد صادر نمیشود. این نور واحد، حقیقتی است که از حق متعال ظاهر شده است اما چون تجلی است پس غیر حق متعال است. همین تجلی و ظاهر بودن، قید است. همین قید سبب میشود که او مبدأ کثرات باشد.
□این نور واحد، حقیقت عالَم است (که همهی این انوار اشعههای آن نور هستند) که از او تعبیر به عقل، روح، ماء، حقیقت ختمی مرتبت، رقّ منشور، عماء، برزخ البرازخ، قیامت کبری، صادر اول و... شده است و بی منتها اسم دارد که با این اسمها کاری نداریم. ما با اصل مطلب کار داریم. این نور واحد و اسم اعظم از خدا صادر شده است و مال خداست. در شب ۲۷ رجب میخوانیم که اَللَّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِالتَّجَلِیِ الاَْعْظَمِ. در مدینة المعاجز، جناب بَحرانی نقل کرده است که امیرالمؤمنین علیهالسلام شخصی را در کنار دریا دید که بر روی دریا راه میرفت. به او گفت چطور به این مقام رسیدی که میتوانی بر روی دریا راه بروی؟ گفت من اسم اعظم را آموختهام. گفت اسم اعظمی که آموختهای چیست؟ گفت علی... من یک یا علی میگویم و بر روی دریا راه میروم. امیرالمؤمنین اشارهای به دریا کرد و دریا منجمد شد. گفت حالا بر روی آن راه برو. آن شخص گفت شما که هستی و چطور به این مقام رسیدی؟ گفت من خودِ علی هستم!
#ح_م
□نکته ای ناب□
□عزیزی از ضعیفی سوال فرمود در رمزی از رموز حدیث امام صادق علیه السلام که فرمود:
«عَلَامَةُ خَُرُوجِ المَهدِىّ کُسُوفُ الشَّمسِ فِى شَهرِ رَمَضَانَ فِى ثَلَاثَ عَشرَةَ وَ أَربَعَ عَشرَةَ مِنهُ؛
نشانه ظهور مهدى(عجل الله) کسوف خورشید در ماه مبارک رمضان است [و وقت کسوف] سیزدهم یا چهاردهم ماه رمضان خواهد بود.» راقم ضعیف پریشان حال و متوسل ومتمسک به آستان خاندان آل الله صلوات الله علیهم گوید:
حق جل عظمته در قرآن کریم می فرماید:هو الذی جعل الشمس ضیاء والقمر نورا ...
ضیاء آن نوری است که بذاته بوده ونور آنی است که از دیگری اخذ شده باشد .شمس یا خورشید تمثیل حق تبارک وتعالی است ؛الحق شمس الوجود وقمر مظهر اتم الهی انسان کامل است که دیجور عالم امکان را به نور خود روشن کرده است؛الله نور السموات والارض ... آسمان و زمین یعنی عالم غیب وشهادت نورشان را از اسم جامع الهی که انسان کامل مظهر اتم آن است اخذ کرده اند .این نور ،نور وجود است. وهر مخلوقی بوجودش این نور را ظاهر می کند نه اینکه بین نور و موجود بینونت باشد وآن منوِّر این گردد بلکه کل موجودات به نور الله نوراند و الله جامع انوار است. لذا آسمان و زمین را به نور معرفی کرد نه به ضیاء چون نورشان را از حق دارند.
ظهور شمس به قمر است و انشقاق قمر بسط بساط رحمانی در عالم خلقانی است .فظهور الشمس فی مرآت القمر. ظهور حق در خلق است و قمر (انسان کامل)جامع مخلوقات.
ظهور حضرت حجت روحی فداه که قمر منیر و بدر کامل عالم وجود است در ۱۴ شهر رمضان که ماه خداست و کسوف خورشید در آنروز ،کنایه از ظهور شمس وجود به قمر انسان کامل است که طی ۱۴ منزل به ظهور اتم میرسد و اسم الظاهر حق را به طور تام وتمام آشکار می کند .چه قمرِ انسان کامل ،چهار رکن هستی است که هوالاول و الآخر و الظاهر والباطن را مظهریت دارد .به چهارده منزل از منازل ۲۸ گانه قمر ، مظهر اسم الاول و الظاهر میشود و به چهارده منزل دوم مظهر الباطن و الآخر.
همینطور مظهریت ائمه سبعه اسماء الله را او داراست که این هفت اسم با آن ارکان اربعه، ۲۸ منزل قمر را تشکیل میدهند که علی الدوام به سیر وجودی در ظهور و بطون است ؛لاتعطیل فی اسماء الله. کما اینکه قمردر حرکت دائم است وچون به نهایت میرسد دوباره آغازی دیگر دارد وهرگز توقف در این ظهور وبطون راه ندارد یعنی انسان کامل را حد یقف در سیر الهی اش نیست هر چند واقف همه مواقف شهودی است اما تجلی ذات الهی آن فآن وبی منتهاست.
اقمار اتم الهی، ۱۴ مظهر تام دارد که ارکان اربعه وائمه سبعه اسماء را مظهر ومجلای اتم اند که خاتم شان حضرت مهدی موعود روحی فداه است وچون قمر منازل ۲۸ گانه خود را در شهر( ماه)طی میکند و شهور ۱۲ هستند و کمال شهور به شهر رمضان المبارک است لذا خاتم اوصیاء در شهر رمضان و در لیله بدر آشکار می شود و خورشید کسوف می کند یعنی دوران غلبه نور باطن(شمس) که دوران غیبت است سر می رسد و دوره تجلی اسم ظاهر (قمر) در ظلمت ممکنات فرا می رسد . والله اعلم
ان شاء الله تعالی چشمان کورمان به نور جمالش روشن شود ونظاره گر آن روز باشیم.
چهارشنبه ۲۳اسفند ۱۳۹۶
#ح_م
□● #استادصمدی_آملی
#رجعت●□
□یکی از بطونِ معانی رجعت همین است که انسانهای کُمَّلِ الهی ، به خصوص کُمَّلینِ در عصر ختمی ، اینها در هر هفته ، هی رجوع می کنند به سوی ما.
□ما به سوی اینها توبه می کنیم. ما به اینها پناه می گیریم، آنها به ما پناه می دهند؛ ما به میهمانیشان می رویم؛ آنها به ما پذیرایی می کنند.
□این یک معنا از معانی رجعت؛ که همیشه کُمَّلینِ اهلُ الله ، در حال رجعت اند؛
از آن سویِ عالم ، به این سویِ عالم می آیند و ما را در مرتبه ی طبیعت و عالمِ خشکیِ زمین پذیرایی می کنند.
□ما توان آن را نداریم که برویم محضرِ آنها در آن عالم و در اطوارِ وجودیِ غیبی، پذیرایی بشویم؛
آنها از آن نشئه ، به این نشئه می آیند.
از آن طورِ وجودی به این طورِ وجودی می آیند ما را پذیرایی می کنتد.
□پس هر هفته به هفته، تمامِ دوازده تا معصوم، یعنی از پیغمبرِ اکرم گرفته تا امام حسنِ عسکری، علیهِ الصلوة والسلام رجعت می کنند ، از شنبه تا پنجشنبه و ما را پذیرایی می کنند.
ما را میهمانی می آورند. به ما پناه می دهند.
☑️این مطلب را ، در بخش اعتقادیمون، برویم رویِ آن تحقیق کنیم.
□بیشتر فکر کنیم؛ تعمق کنیم.از مثلِ همین حدیث و روایت صدر ابن ابی دُرَم درس بگیریم،
که آمد برای طولِ هفته، از امام ِ هادی علیه الصلوة والسلام ، در هنگامِ محاصره ی امام، در دلِ ارتشِ عباسیان، در پادگانِ نظامیِ شان در سامرا، رفته پیشِ امام به یک نحوی مشرف شد.
☑️واین اصل را برایِ ما به ارمغان آورد که
ما بدانیم: " میهمانِ کی هستیم"
□●از بیانات استاد در محرم سال۹۹●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#استادصمدیآملی
#حضرتبقیةاللهیارمیخواهد
#برگرفتهازجلسهسخنرانیشبهشتممحرمسال۹۸
#بسیاربسیارمهم
□از جنبه ی #فضایمجازی و #بخشارتباطات جهان تبدیل شد به یک #دهکدهۍجهانی؛ اما در بخش اسلحه و مهمات و امور نظامی و حربی و امثال اینها، کلّ عالم تبدیل شد به یک #انبارباروت.
ده ها کلاهک هسته ای وجود دارد؛ صدها کلاهک هسته ای وجود دارد؛ اسرائیل، فقط بیش از دویست موشک با کلاهک هسته ای در انبارهایش موجود است. که هریک از اینها در یک محیطی منفجر بشود کیلومترها در کیلومترها، دهها کیلومتر و صدها کیلومتر در صدها کیلومتر را نابود می کند اصلاً. هیچ گیاهی در آنجا روییده نمی شود؛ هیچ فردی آنجا زنده نمی ماند. چند ثانیه مگر آن #هیروشیما و آن بمباران امریکاییها واقع شد که بیش از دویست و پنجاه هزار آدم از بین رفتند؛ چند ثانیه.
الآن که دیگر حرف یک کلاهک و ده تا و صدتا نیست؛ هزاران کلاهک هسته ای در جهان موجود است و حضرت بقیة الله اگر به فرض الآن قیام بفرمایند خب می خواهند « یملأ الله به قسطاً و عدلاً بعد ما مُلِئَت ظُلماً و جوراً » بعد می خواهند که کل زمین را پر از عدل و داد بفرمایند بعد از آنی که پر از ظلم و ستم و جور شده است، این همه دشمن. ببینید چه خبر است؟
□ #آلاتحربیه، #کشتۍها و #ناوگانهاۍجنگی، هواپیماهای مختلف با مدلهای گوناگون عجیب و غریب، #موشکهاۍقارهپیما و چندین هزار کیلومتر فضا را طی کن، همه مجهز به کلاهک هسته ای، چه اینکه الآن منطقه ی خود خلیج فارس ما هم بر اساس تحریک غربی ها و اروپایی ها، تمام سران عرب این منطقه و دول خلیج، که همه شان سلطنتی اند، هیچکدامشان بر اساس رأی اداره نمی شوند، همه موروثی سلطنتی شاهنشاهی اند، مثل عربستان سعودی که شاهزاده ها صف کشیده اند برای مساند حکومتی، اینها را که پولهای کلان این منطقه و ثروت عظیم خاورمیانه و منطقه ی خلیج به این عظمت اینها همه الآن دارد می رود توی امریکا و اروپا و از آنجا بصورت اسلحه و مهمات و موشک و هواپیماها و کشتی های جنگی و چه بسا هم به اینها حتی کلاهک های هسته ای هم بدهند و حرفش را هم نزنند؛ الآن منطقه تبدیل شده به یک منطقه ی باروت، کلا انگار اینکه اگر یک ثانیه، یک ساعت اگر جنگی بخواهد پیش بیاید در این منطقه تمام این کشورها به راحتی برای چند ساعت طول نمی کشد، محو می شوند.
#یکغوغایۍاستدرعالم.
☑️این است که #حضرتبقیةاللهیارمۍخواهد.
« فیکونونَ مِن أنصاره»
□ #تیرهاۍغیبۍوجودمقدسحضرتبقیةالله برای همه ی منابع نظامی دشمنان، باید از طریق همان #موجوداتمجردعقلیکهمافوقعالممادهومثالاند؛ #مافوقطبیعیاتومثالیاتاند، برزخیات اند؛ بلکه #ازموجوداتحقیقتعقلۍاند منتها متمثل بشوند در هر جای عالم حضرت را کفایت کنند: « فیکونون من انصاره »
□خب اینها اگر کسی بگوید آیا اینها مگر می شود که واقع بشود؟ خب اینها چیزهایی است که در زمان رسول الله واقع شده است.
□همین فرشته ها آمدند به محضر آقا، عرض کردند آقا ما همان فرشته هایی هستیم که جدت رسول الله را در جنگها کمک کردیم؛ آن اجنه و افواجی از جن هم که به محضر آقا مشرف شدند آنها هم به آقا عرض کردند ما از شیعیان پدرت علی هستیم و در جنگهای جدّ بزرگوارت رسول اکرم حاضر شدیم؛ در جنگ احد، در جنگ بدر، در جنگ خندق، جنگهای دیگر؛ به محضرشان مشرف شدیم؛
« و ما رَمَیتَ إذ رمیتَ و لکنّ الله رمی»
□اینها همان کسانی بودند که در جنگها آقا را کمک می کردند، دشمن را به هزیمت می بردند و جناب رسول الله با کمترین افراد، با پر جمعیت ترین نیروهای دشمن می جنگید:
« کَم مِن فِئَةٍ قلیلةٍ غلبَت فِئَةً کثیرةً بإذن الله »
که بر علیه دشمن غلبه پیدا می کرد جناب رسول الله.
□آن فرشتگان « فیکونون من أنصاره » که الآن در نزد قبر حضرت ابی عبدالله اند اینها می مانند تا زمان حضرت بقیة الله و بعنوان انصار آن بزرگوار بتوانند کمک بکنند آقا را؛ یاری بدهند.
□خدای متعال به وسیله ی همین فرشتگان و دیگر قوای عالیه ی در نظام هستی که جزو مبادی عالیه ی عالم اند، تمام وجود مقدس حضرت بقیة الله را کفایت می کند ضمن اینکه احکام طبیعت هم در جای خودش باقی است.
□إن شاء الله توفیق داشته باشیم جزو سربازان آماده به رزم آن بزرگوار قرار بگیریم؛ اگر توفیق ادراک آن ظهور به ما دست داد که البته در این باب عرایض زیادی هست به جاهای دیگر موکول می کنیم.
☑️« فیکونون من أنصاره»
شعارشان هم اینست: « یا لثارات الحسین »
#همه_جا_را_این_شعار_می_گیرد.
□○ #پیادهشدهازفایلصوتی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی○□
□از کمالات انسان این است که تا میتواند، کسی را رد نکند. انسانی که با حقتعالی انس و ربط کامل پیدا نمود، آنقدر قوی میشود که ممکن است اصلاً حالت رد نداشته باشد و هر کس را در حدّ خود پذیرا باشد و به او بهره دهد. دیگر از کمالات انسان این است که با بدها احسان و خوبی کند: صِل مَن قَطَعَکَ وَ اعفُ عَمَّن ظَلَمَکَ وَ اعطِ مَن حَرَّمَکَ وَ اَحسِن اِلى مَن أَساءَ اِلَیکَ: با کسی که از تو بریده، رابطه برقرار کن و کسی را که به تو ستم کرده، ببخش و به کسی که از تو دریغ نموده، عطا کن و به کسی که به تو بدی کرده، خوبی کن. چون این کار بر خلاف مزاج انسان و مخالف با نفس اوست، اخلاص در آن بیشتر است و الاّ احسان به خوبها چندان هنر نیست و مال مبتدیان است.
☑️مؤمنی که علم و حلم و رضا داشته باشد، کارش به انتها رسیده است.
☑️عفّت، همسایهی عصمت است.
□○مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#شب_زیارتی_ارباب
○می خواهَٖمَت
چنانکِه شَبِ خستهِ خواب را
○می جویَمَت
چنانکِه لبِ تشنهِ آب را...
#قیصر_امینپور
@mohamad_hosein_tabatabaei
سلام علیکم همراهان فهیم
جمله به جمله ی مطالب ارسالی میطلبه صلوات رو ، هرجا که به دل نشست !
🍀جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا صاحب الزمان (عجل الله)صلوات هدیه بفرمائید🍀
#یاعلی✋
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت پنجم بخش چهارم ● بيان اينكه جنبه مثل داشتن ، مستلزم وجود تشابه است (ضرورت
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت پنجم
بخش پنجم
● ده نكته كه از مباحث و مطالب گذشته روشن شد
پس تا اينجا روشن شد كه قرآن كريم هم مانند هر كلامى ديگر بايد مشتمل بر آيات متشابه باشد، و بايد تشابهى را كه بحكم ضرورت در يك آيه هست در آيه اى ديگر از آيات محكمات ، آن تشابه را بر طرف سازد، پس با اين بيان پاسخ از اشكالى كه به قرآن متوجه كرده اند (كه چرا مشتمل بر متشابهات است ؟ و اينكه تشابه مخل بر فرض هدايت و بيانگرى است ) بخوبى داده شد، و از همه مطالبى كه تاكنون خاطرنشان كرديم ، و بحث هاى طولانى كه تاكنون ايراد نموديم ، چند نكته روشن گرديد.
1 - آيات قرآنى دو قسم است ، يكى محكمات ، و ديگرى متشابهات آنكه مشتمل بر مدلولى متشابه است ، جزء آيات متشابه ، و آنكه هيچ تشابهى در مدلولش نيست ، محكم است .
2 - تمام قرآن چه محكمش و چه متشابهش تاءويل دارد، و اينكه تأويل از قبيل مفاهيم لفظى نيست ، بلكه از امورى است حقيقى و خارجى ، كه نسبتش به معارف و مقاصد بيان شده بالفظ، نسبت ممثل است به مثال و اينكه تمامى معارف قرآنى مثلهائى است كه براى تأويل نزد خدا زده شده است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 98
3 - فهم و درك تأويل براى مطهرين يعنى راسخين در علم امكان دارد.
4 - بيانات قرآنى مثلهايى است كه براى معارف و مقاصد آن زده شده ، و اين غير از نكته دوم است ، در نكته دوم مى گفتيم معارف قرآن مثلهايى است براى تأويل ، و در اينجا مى گوييم بيانات قرآنى مثلهايى است براى معارف آن .
5 - واجب است قرآن مشتمل بر كلماتى متشابه باشد، و چاره اى جز آن نيست ، همچنان كه لازم است آيات محكم نيز داشته باشد.
6 - محكمات قرآن ام الكتابند، كه متشابهات را بايد بدانها ارجاع داد، و بيانش را از آنها خواست .
7 - محكم بودن و متشابه بودن ، دو وصف نسبى است ، يعنى ممكن است يك آيه براى عامه مردم متشابه باشد و براى خواص محكم ، و نيز ممكن است به خاطر اختلاف جهات ، مختلف شود، يعنى ممكن است آيه اى از آيات قرآنى از يك جهت محكم ، و از جهت ديگر متشابه باشد، و در نتيجه نسبت به آيه اى محكم و نسبت به آيه ديگر متشابه باشد و ما در قرآن متشابه به تمام معنا و بطور مطلق نداريم ، هر چند كه اگر هم مى داشتيم محذورى و اشكالى پيش نمى آمد.
8 - واجب بود آيات قرآن طورى نازل مى شد كه يكديگر را تفسير كنند (همچنان كه همينطور نازل شده است ((مترجم ))).
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
□حضرت بقیةالله سلاماللهعلیه هم یکپارچه حضور در پیشگاه خداست و چون یکپارچه ادب و مؤدب و حاضر عند رب هست پس در همه جا هست پس هرچه را نگاه میکنی امام زمان میبینی
@mohamad_hosein_tabatabaei
#علامه_حسن_زاده_آملی
#نصحت_یعسوب_الدین
□امیرالمومنین علی (علیه السلام) امام اولِ ما (ارواحنا له الفداء) داره به فرزندش ابن حنفیه نصیحت میکنه.
فرمود:
«فرزند من، قرآن عهد الهیه، مبادا شب و روز بر تو بگذرد به حضور این عهد الهی نیایى، و از این عهدنامه الهی حرف نشنوی»
□از بزرگی، یکی از بزرگانِ علمای ما، از متاخرین، از اساتید چند تن از اساتید ما اعلی الله مقامهم الشریف وقتی پرسیدند:
آقا دستورالعملی برای دلِ شبِ شب زنده داران بفرمایید گفت:
«من در دل شب دستوری بهتر از تلاوت قرآن نمیدانم»
□بله آدم قرآن بفهمد، قرآن باز کند، قرآن را در دست بگیرد، حقیقت عالم با آدم گفتگو کند. در آن خلوت و وحدت لذتی که از قرآن، از مکالمه، از اینکه می بیند از همه بریده است، از همه گسیخته است، به یک حقیقت پیوسته است که آن حقیقت همه است.
#قرب الی الله یعنی متصل شدن به صفات ربوبی.
#مراقبه
□خودتان را، مواظب باشید و مراقب !
کشیک نفس بکشید ؛ جناب عالی،
#جهانی_هستی_الهی
@mohamad_hosein_tabatabaei
#استادصمدی_آملی
#دینداری_تقلیدی_و_تحقیقی
□کسانی که می آیند شبهه می کنند چون امروز می دانید تمام مسائل دنیا همه مسائل سیاسی و تحلیل گری ها و آقایان محلّلین و تحلیلگران شدهاند .
□کوچکترین حادثه در دنیا که رخ می دهد، درجا می بینید کارشناسان تحلیل گر هر بخشی است، هر منطقه ای است، اروپا، آسیا ،فلان، می آیند مینشینند و تک تک حوادث جزئی و کلی را تحلیل می کنند؛ بعد می آیند اخبار ناصحیح از اهل بیت ما علیهم الصلوة و السلام به اینها داده شده ؛ بعد مسائل کربلا به صورت تحریف شده متأسفانه به سوی جهان رفت .
□و لذا تحلیل گران سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و امثال اینها هی می نشینند، دارند اشکال تراشی می کنند راجع به امور کربلا و امور اهل بیت .
در حالیکه آنهایی که منابع تحلیلی شان هستند نوعا" منابع تحریفی اند؛ تحریف شده هستند.
□یا حرفهای روضه خوانی ها و مداحی های عادی ما را که ما بر اساس یک اعتقادات خودمان داریم روضه خوانی می کنیم؛ مداحی میکنیم که این ربطی به مسائل تحلیلی و مسائل علمی ندارد .
و گرنه اگر بخواهیم علمی بحث کنیم علمی بحث کردن یک فضای دیگری می خواهد.
معمولاً جلسات ما روضه خوانی ها عزاداری ها ی ما بر اساس مبانی اعتقادی ما به مسئله امامت و ولایت و نبوت و توحید و معاد است.
□روی مبانی اعتقادی ما داریم برای خودمان مصیبت می خوانیم؛ دردهای وارده بر اهل بیت را مطرح میکنیم.
وگرنه اگر بخواهید به زبان علمی سخن بگویید زبان علمی یک زبان خاص است این روضه خوانی عادی نیست.
و لذا تحلیلهای علمی را نباید با اعتقادات مخصوص ما نسبت به اهل بیت به صورت عزاداری ها و این ها بخواهید تحلیل ها را بیاورید، روی اینها قرار بدهید .
□و لذا اشکالات می کنند جوان های ما
مورد هجمه اشکالات واقع می شوند؛
و متاسفانه چون جوانهای ما در دین شناسی کار تحقیقی انجام نمیدهند؛فقط به همین گونه مسائل عادی متعارف اعتقادات دینی پدر مادران شان دارند دینداری می کنند، و لذا وقتی اشکالات علمی واقع می شود اکثر جوان ها در مقابل اشکالات راجل اند پای در گل اند؛ از باب اینکه دینشان تحقیقی نیست مقدار زیادی اش تقلیدی و شاید هم بخشی از آن هم تعصبی است.
□این است که بزرگان ما فرمودند که حتماً مسائل دینی را تحقیق کنید.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله □برای اینکه واقعا یک میلیون نفرجمع شدند همه هم یکدست و یکصدا و
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
□این طور نیست که رساله را باز کردید خواندید بگویید ر ساله رافهمیدید رساله میگوید اگر رفتی در مسجد نماز جماعت برقرار شد یک نفر بود و یک رکعت نماز هفتاد رکعت بگوسیصد نفر چهار هزارنفر بود هزار رکعت است ده نفر بود دیگر بینهایت است نمیگویم که این حرف فقه درست نیست اما عرضم این است به سره فقه برسید ببینید این رساله ِسِرش چیه ؟یعنی چه؟ این رساله معنایش چیست؟ آن معنا را رسیدن آن حقیقت روی آوردن آن کار مشکلی هست اینکه عرض می کنم کوچک نگیرید فکر نکنید تو یکنفری الان اگر تو در جلسه نشسته ای حواست پرت است بدان داری دیگران را خسته می کنی(۱۷)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله □این طور نیست که رساله را باز کردید خواندید بگویید ر ساله رافهم
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
□بله برای همین یکدست نیستیم این یکدست نبودن باعث می شود که جلسه به هم بخورد این است که باید سر تا پا این که بارها عرض کردم اگر میخواهید جلسات به نتیجه برسد خیلی شرایط دارد بیایید که یک چند جملهای عرض مصیبت کنیم شب اول را به نام جناب مسلمبنعقیل سلاماللهعلیه که در روز عرفه به شهادت رسیدند روز نهم ذیالحجه یعنی تقریباً بیست روز از شهادت جناب حضرت مسلم میگذرد حضرت مسلم طبق فرمان جناب حضرت سیدالشهداء سلاماللهعلیه که قرار شد به طرف کوفه حرکت بکند تقریباً از نیمه ماه مبارک رمضان از مکه درآمدند روز پنجم شوال طبق نقلی که مرحوم شیخ عباس قمی علیه الرحمة فرمود وارد مدینه شد در مسیر راه از مکه آمد به مدینه که از مدینه حرکت کند با اهلبیتش یک ملاقاتی بکند و حرکت کند به طرف کوفه، از نیمه ماه مبارک رمضان الان دیگه ماه رمضان گذشت ماه شوال و ماه ذیالقعده و ماه ذیالحجه که تقریباً سه ماه و نیم الان از نیمه ماه رمضان گذشت پنجم شوال رسید به مدینه بعد رفت منزل و با زن و فرزندش خداحافظی کرد و به آنها گفت من از طرف جناب امام حسین سلاماللهعلیه عازم هستم میخواهم بروم کوفه چون مردم پیغام فرستادند و از آقا تقاضای نماینده کردهاند آقا مرا بهعنوان نماینده رسمی خود دارد میفرستد به کوفه و بعد رفت سر قبر جناب رسول الله قبر مطهر حضرت رسول را زیارت کرد و قبرستان بقیع و از آنجا حرکت کرد به طرف کوفه که در بین راه دو تا از همراهانی که بهعنوان راهنمای او بودند و راه را گم کرده بودند ان دو تا به شهادت رسیدند و جناب مسلم نامه ای نوشت برای سیدالشهداء سلاماللهعلیه که وضع ما به صورت اسفباری هست ما راه را گم کرده این وسط راه مانده ایم....(۱۸)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○سوال کن، فضولی نکن!○□
□سوال خوب، خوب است. مرتب سوال پیچ نکن! (چرا اینکار را کردی؟ چرا اینو پوشیدی..چرا..) مگر فضولی؟ بین سوال خوب کردن و فضولی مرزی دقیق است.
□سوالِ حسابی، بجا، به مورد و به موقع و از اهلش بپرس. باید توجه داشته باشید که آیا (شخص سوال شونده) میتواند به سوال پاسخ دهد یا نه، اهلش هست یا نه؟
□همین جور «وراجی» کردن به درد نمیخورد؛ اصلا این بدتر از سوال نکردن و یک حماقت دیگر است. سوال بهترین چیز است و سوالِ بد و وراجی کردن نیز، بدترین چیز است. باید بدانی چه وقت سوال میکنی، از چه کسی سوال میکنی و چه میپرسی.
□قرآن کریم نیز همین مطلب را تصدیق میکند {فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} سوال داشته باش و اگر سوال نداری، بدان چیزی نمیفهمی! از آغاز و انجام جهان سوال پرسیدی؟
□دکتر ابراهیمی دینانی□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت پنجم بخش پنجم ● ده نكته كه از مباحث و مطالب گذشته روشن شد پس تا اينجا
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت پنجم
بخش ششم
● مراتب مختلف قرآن از نظر معنا و اينكه هر معنايى خصوص به مرتبه اى از فهم و دركاست
9 - قرآن از نظر معنا مراتب مختلفى دارد، مراتبى طولى كه مترتب و وابسته بر يكديگر است ، و همه آن معانى در عرض واحد قرار ندارند تا كسى بگويد اين مستلزم آنست كه يك لفظ در بيشتر از يك معنا استعمال شده باشد، و استعمال لفظ در بيشتر از يك معنا صحيح نيست ، و يا كسى ديگر بگويد اين نظير عموم ، مجاز مى شود، و يا از باب لوازم متعدد براى ملزوم واحد است ، نه ، بلكه همه آن معانى ، معانى مطابقى است ، كه لفظ آيات بطور دلالت مطابقى بر آن دلالت دارد، چيزى كه هست هر معنايى مخصوص به افق و مرتبه اى از فهم و درك است .
توضيح اينكه : خداى تبارك و تعالى فرموده : ((اتقوا اللّه حق تقاته )) و در اين آيه خبر داده است از اينكه تقوا كه عبارت است از: خويشتن دارى از هر عمل زشتى كه خدا از
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 99
آن نهى كرده ، و انجام هر عمل نيكى كه خدا بدان امر نموده ، داراى مراتبى است . مرتبه اى دارد كه نامش مرتبه حق تقوا است ، و از اين تعبير فهميده مى شود كه تقوا مراتبى پائين تر از اين هم دارد، پس تقوا كه به وجهى همان عمل صالح است ، مراتب و درجاتى دارد كه بعضى فوق بعض ديگر است .
و نيز فرموده : ((افمن اتبع رضوان اللّه كمن باء بسخط من اللّه و ماويه جهنم و بئس المصير، هم درجات عند اللّه ، و اللّه بصير بما يعملون )).
بطورى كه ملاحظه مى كنيد در اين آيه بيان كرده كه مردم چه صالح و چه طالح ، همگى درجات و مراتبى دارند، دليل اينكه گفتيم مراد درجات اعمال است جمله آخر آيه است ، كه مى فرمايد: خدا به آنچه مى كنيد بينا است .
نظير اين آيه كه از نظر خواننده گذشت آيه شريفه : ((و لكل درجات مما عملوا و ليوفيهم اعمالهم و هم لا يظلمون است ))، و باز آيه شريفه : ((و لكل درجات مما عملوا و ما ربك بغافل عما يعملون است ))، و آيات كريمه قرآنى در اين معنا بسيار است ، و در بين آنها آياتى است كه دلالت مى كند بر اين كه درجات بهشت و دركات دوزخ هم ، بر حسب مراتب اعمال و درجات آن است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●علامه طباطبایی: فهم ما از قرآن، الفبایی بیش نیست
#آیت_الله_العظمی_مظاهری●□
□استاد بزرگوارمان علامه طباطبايی (ره) انصافاً خرق عادت و کرامت کردهاند و اين تفسير الميزان برای شيعه يک چشم روشنی شد اما همين علامه طباطبايی(ره) با اين خرق عادتشان با اين کرامتشان در جلسات خصوصی بارها ميفرمودند:
□"ما قرآن را نمیفهميم! قرآن را اهل بيت (علیهم السلام ) میفهمند که نگذاشتند تفسير کنند و قرآن وقتی فهميده می شود که حضرت ولی عصر(عجل الله) بيايد و علم را هفتاد برابر کند و برای ما تفسير قرآن بگويد والا ما کجا قرآن کجا؟!
□ما به قول ايشان نظير کودکی هستیم که الفبايی را از معلم فرا بگیرد اما حقيقت الفبا چيست، نمی دانیم!
میفرمودند رواياتی از اهل بيت (علیهم السلام) داريم، خودمان هم چيزهايی گفتهايم اما قرآن کجا و اينها کجا؟
□قرآن را خود قرآن معنا میکند که (بيان لکل شي) است. کُپی عالم وجود و حتی همین "بيان لکل شي" ای که قرآن میفرمايد اين را هم ما نمیفهميم يعنی چه؟!
همين مقدار ميتوانیم بگويیم در مقابل عالم وجود و تکوين عالم تشريعی داريم به نام قرآن و تشريع عين تکوين است و برعکس اما باز اينها هم عرفانی بيش نیست.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○حضرت آیتالله بهجت قدسسره○□
□خداوند متعال میفرماید:
«وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعاً؛ هرکس یکی را احیا کند، گویا همه مردم را احیا کرده است». [مائده: ۳۲]
□منظور از حیات در این آیه شریفه، نجاتدادن از ضلالت و گمراهی در دین است.
□این راه اصلاح را نباید کالعَدَم و نشدنی حساب کنیم، وگرنه پشیمان میشویم از اینکه میتوانستیم عادل و صالح فراهم کنیم و نکردیم،
□و در وُسع ما بود و قدرت داشتیم که دنیا را به امن و امان و عدالت وادار کنیم و نکردیم.
□○در محضر بهجت، ج۲، ص٢٣○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#علامه_حسن_زاده_آملی
#از_نعلبکی_تا ...
□شاید الآن، شاید نه! هستند .
آقایان و خانم هایی در میان ما هستند. آقایان شما یادتان هست؟ ما خردسال بودیم، مدرسه ابتدایی می رفتیم در همین شهر.
چه بسا سوال می کردند از آقایانِ روحانی شهر، سوال می کردند آقا، این نعلبکی ها، نعلبکی، عکس زنهای لخت، خیلی هم عکسهای وقیح در این نعلبکی ها و در این بشقابهاست، ما آیا این نعلبکی ها را بخریم؟ آیا این بشقابها را بخریم؟ که عکس زنهای لخت و خیلی وقیحانه عکس دارد، ابتیاع بکنیم؟ می فرمودند: نه! نخرید.
□در مقابل این حرف (نخرید) ، چقدر شما به نوبه خود در این شهر حرف شنیده اید: این آخوندها چه می گویند؟ عکس است؛ این که دیگر کاری نمی رسد؛ کاری نمی کند؛ عکس یک زن است در یک بشقابی، در یک نعلبکی، در یک پرده ای،عکس زن لخت است؛
این آخوندها عجب ارتجاعی هستند، چطور فکر می کنند؟ اینها امروز مُد نیستند. مردم مدرن نیستند، امروزی نیستند.
□فرمودند: نخرید. که این عکسهای لخت و برهنه ی در نعلبکی ها، در پرده ها و در بشقاب ها، بوی بدی می دهد.
این یک مرتبه کار را به جایی می کشاند، به جایی می رساند که یک روز چادر را از روی ناموس تان بردارند. مردم این نعلبکی ها را نخرید، و این پرده ها را نخرید و این بشقابها را نخرید.
□این عکسها که می بینید سرانجامش به جایی می کشاند که عِرض و حیثیّت و ناموس و شرافت و جهات دیگر انسانی را از مرز و بوم شما می برد؛ از دست شما می گیرد. و دیدید که کار را از ناحیه ی همان عکس به کجا کشاندند.
□دشمن، قوی بود.
□این مثال یک موضوع بسیار کوچک و ناچیزی است که در این باره عنوان کردم.
□ولایت فقیه یعنی: آدم عاقلِ عالمِ الهی ِ روشن، هشدار می دهد: نخیر، نباید این را بخرید، نباید ابتیاع بکنید، نباید امضا بکنید. نباید این باشد. امر می فرماید، نهی می فرماید. عینِ الهی است. امین الله است. جاسوس حق است. نماینده حق است، چشم حق است. من می خواهم این باشد، اگر چنین کسی در اجتماع باشد، دشمن نمی تواند میدان بگیرد.
#علامه_حسن_زاده_آملی
#معیار_تقرب_به_ولایت
□به آن شخص فرمود :
پیغمبر فرمود :
حدیث را پیغمبر فرمود :
قدر خودت را بدان!
ببین!
بدان!
هر شخصی، که در رویای خود، خواب های شیطانی می بیند
هرکسی که در رویای خود خواب های شیطانی می بیند،
بداند!
که به همان اندازه از ولایت دور است، وبا شیطان ارتباط دارد.
وگرنه، خواب شیطانی نمی دید!
○تا تو تاریک وملول و تیره ای
○دان که با دیو لعیم هم شیره ای
@mohamad_hosein_tabatabaei
#استادصمدی_آملی
#خستگی_بشریت_از_دین
□این است که در امر امامت اختلاف سنگین است، چون همه چیز امور امامت، محوریت در اجتماع است و افرادی که آن تقوا را ندارند نمیتوانند بیایند اقرار کنند و این محوریت را به آنی که لیاقت دارد، به او واگذار کنند و لذا جای اختلاف است، کشمکش است.
□و برای اینکه بتوانند جایگاه خودشان را توجیه کنند از هیچ دروغی مضایقه نمیکنند، از هیچ تهمتی مضایقه نمیکنند، از هر کارشکنی مضایقه نمیکنند.
□به نحوی میخواهند آن کسی که حق با اوست به یک نحوی او را از میدان به در کنند، در بین مردم ناصحیح جلوه دهند اینها همیشگی است، همیشگی.
□و لذا ما در دعای افتتاح در شبهای ماه رمضان که هر روز، روزه می گیریم در دعای افتتاحش میخوانیم (اللهم اظهر به دینک) خدایا بتوسط این آقا که دوازدهمین جانشین خاتم انبیاست، حضرت بقیة الله، بواسطه این آقا دین خودت را اظهار کن.
بارالها نترس، دینت را اظهار کن ( و سنة نبیک)، سنت پیغمبرت را بواسطه این آقا اظهار کن وگرنه بعداز پیغمبر سنت پیغمبر و دین خدا، توسط ابوبکر و عمر و عثمان ومعاویه و یزید و هزاران بدبختهای دیگر روزگار اظهار شد و پدر دین اسلام در آمد و جان سنت خاتم انبیا به لب آمد؛ آخرش هم نشد که نشد.
□خسته شد بشریت، خسته شد ،،عالم اسلام خسته شد،، عالم بشریت آخرین پناه او، دین و شریعت محمدی (صلی الله علیه وآله و صلم) به قیمومت امیرالمؤمنین و یازده فرزند معصومش بود که این را به تاراج بردند.
با القاب آمدند این انسانهای حقیقی را از میدان به در کردند، بشریت را بی پناه ساختند.
□دیگر بشریت امیدش از اسلام محمدی (صلی الله علیه وآله و سلم) قطع شد، ناامید شد.
□ای... ما فکر میکردیم این هم برا ما کاری میکنند. این هم که کاری نرسید. نه تنها کاری نرسید بلکه بر اساس اختلافات بعد از پیغمبر، مشکلات را هزاران چندان کرد بلکه میلیونها چندان کرد. بشریت را بیشتر درگیر کرد.
□فلذا هی باید بنشینیم : بارالها ( أظهر به دینک و سنة نبیک حتی لا یستخفی بشیء من الحق مخافة احد من الخلق) بار الها این دین تو، سنت پیغمبر تو، آنچنان اظهارش بکن،، بدون آنکه ترس حتی از یک نفر از خلق داشته باشی هیچی از دینت مخفی نماند.
□آقا الان اینقدر از دین مخفی است.
□○از بیانات استاد در محرم سال جاری- ۹۹○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله □بله برای همین یکدست نیستیم این یکدست نبودن باعث می شود که جلسه
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
□از مدینه تا به کوفه تقریباً هزار فرسخ راه است مدینه هست عربستان سعودی و حجاز و عراق یعنی از کشور عربستان سعودی تا کشور عراق چیزی در حدود هزار فرسخ راه است،حالا عزیزان می توانید این مسیر راه را از طریق نقشه گیر بیاورید این نقشههای جهانی که هست اینها بر اساس آن مقیاسی که در نقشه هست ببینید چقدر راه است یه وقتی من حساب کردم چیزی در حدود پنج شش هزار کیلومتر راه یعنی هزار فرسخ که هر فرسخی اگر شش کیلومتر یا پنج و نیم کیلومتر بشود چیزی در حدود پنج هزار و خردهای کیلومتر راه است پنج هزار!! و لذا در راه خیلی جناب مسلم گرفتاری کشید نامه را داد به دست قیس بن مطهر همان جوان معروف آن بزرگوار به خدمت جناب سیدالشهدا به مکه رساند و حضرت دوباره جواب دادند که مسلم وظیفه داری به طرف کوفه بروی به هر صورتی که هست مسلم خودش را رساند به کوفه بعد هم جناب شیخ مفید نقل میکند که اوایل که ایشون وارد کوفه شد هجده هزار نفر با جناب مسلم بیعت کردند دربین تواریخ تاریخ ارشاد شیخ مفید و تاریخ طبری این دو سه تا تاریخ این دو تا تاریخ خیلی مهم هستند و لذا حرفهای شیخ مفید خیلی حرف های مفیدی هستند در مسائل تاریخی.(۱۹)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله □از مدینه تا به کوفه تقریباً هزار فرسخ راه است مدینه هست عربستان
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
□هجده هزار نفر از کوفی ها با جناب مسلم بیعت کردند دیگه خیال مسلم راحت شد و لذا یک نامهای نوشت برای جناب سیدالشهدا به مکه گزارش و شرح حال داد و عرض کرد آقا من کار را تا به اینجا رساندم و الان هجده هزار نفر مردم کوفه با من بیعت کردندو ما منتظر شما هستیم. در این ایامی که حضرت مسلم بیعت میگرفت تقریباً عبیدالله هم درهمین بینابین وارد کوفه شد همین طوعه،طوعه ای که شب آخر جناب مسلم در منزلش بود پسری به نام نعقل این پسرش به عنوان جاسوس بود در بین نیروهای جناب مسلم تمام جزئیات بیعت این هجده هزار نفر با مسلم را ایشون جاسوسی میکرد و به عبیدالله گزارش میداد این نعقل و لذا کمکم این لفظ نعقل دیگه تقریباً یعنی آدم دغل و دروغگوی و حیله باز این دیگه کمکم آمد بین ماها و الان هر کسی را که آدم دغل و درو و نقشه کش باشد لفظ بین ما مازندرانیها گسترش پیدا کرد دیگه مردم نمیگویند فلانی نعقل هست میگویند نقله این نظر از همان نعقل کوفه هست از همان جا این نعقل کارش را کرده است.(۲۰)
@mohamad_hosein_tabatabaei