▪️الهام، مرتبهی عالیه ای است مقارن با وحی، ما طالب نیستیم وگرنه فیض الهی منقطع نیست و نمی شود.
◾️آیت الله العظمی بهجت (ره)
#جرعه_وصال◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️جناب علامه طباطبايی از مرحوم قاضی نقل مي فرمود كه حوض را جرم كش زدی ؟ گاهی مشاهده می كنی آب صاف است ولی بو می دهد . اين برای آن است كه گوشه و كنار حوض هنوز آشغال است و آب را بودار می كند و اين آقا كه جرم كش انداخته آن كنار زاويه را نگرفت. آب صاف است ولی بو می دهد، چون درست آن زاويه ها را جرم كش نگرفته . آن زاويه نمی گذارد آب بی بو باشد . انسان نماز می خواند . روزه هم گرفته خلوتی هم دارد ولي می بينی به وقتش بو می دهد ، چون خودش را خوب تطهير نكرده . شيخ می فرمايد علاوه بر رفض كه ترك كردن است نفض هم بكنيد . يعنی فرش را بتكانيد . تنها رويش را جارو زدن كافی نيست . جارو كشيدن رفض است تكان دادن نفض.
▪️سعدی حجاب نيست،تو آيينه پاك دار
▪️زنگار خورده چون بنمايد جمال دوست
▪️منبع : صد و ده اشاره - اشاره نود و شش. علامه حسن زاده آملی▪️
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○محاسبه و ارزیابی دستاوردها○□
□میدانید هرکس، هر فعّالیّتی دارد، در پایان آن جمعبندی میکند که چه چیزی به دست آوردم و چه کردم. کاسبها، شبهنگام پیش از بستن مغازه، یک نگاه به دخل میکنند و یک نگاه به جنسهای مغازه که چه چیزی فروختیم و چقدر درآمد داشتیم؟ سود کردیم یا ضرر؟
□کارمندهای بانک، وقتی ساعت ارائه ی خدمات به مشتری تمام میشود، در بانک را قفل میکنند؛ ولی تا یکی دو ساعت بعد هنوز مشغول کارند؛ حسابرسی میکنند و کم و زیاد حسابشان را بررسی میکنند. آیا تراز عملکرد مالی یک روزهی آنها میخواند؟ همه ی انسانها در پایان زمان فعالیّت، به #محاسبه مینشینند و حاصل کار خود را میسنجند.
□○منسوب به رسول الله (صلی الله علیه وآله) است که فرمودند:
○حاسِبُوا اَنفُسَكُم قَبلَ اَن تُحاسَبُوا (۱)○
□قبل از اینکه به محاسبه ی کردار شما بپردازند، خود بنشینید و حسابرسی کنید؛ ببینید چه کردید؛ این عمری که گذشت، این سرمایه ی گرانبهایی که صرف شد، چه ثمری بخشید؟ به کجا رسیدید؟
☑️واقعاً این روزها زمان محاسبه است.
□⁉️ در این ماه مبارک چه کردیم؟
□⁉️ چه اهدافی در ماه مبارک مدّ نظر بود؛ و تا چه میزان به آنها دست یافتیم؟
□⁉️ دستاوردهای ما چه بود؟ چقدر انسان جدیدی شدیم؟
□⁉️ تا چه حد آنگونه که مکتب رمضان میخواست، پرورده شدیم؟
○وَ زِنُوها قَبلَ اَن تُوزَنُوا: (۲)○
قبل از اینکه اعمالتان را بسنجند، خود آنها را بسنجید.
☑️معیار سنجش و میزانالاعمال امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. شهید رمضان، فردای قیامت تراز عمل انسانها قرار میگیرد و عملکرد همگان را با آن میسنجند. از چنین اعمالی دربرابر چنان میزانی به خدا پناه میبریم!
□○در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ۲۷ مهر ۸۵○□
○۱. کلینی، کافی، ج ۱۵، ص ۳۴۳؛ حرّ عاملی، وسائلالشّیعة، ج ۱۶، ص ۹۵○
○۲. شریف رضی، نهج البلاغه، خطبه ی۹۰○
#ماه_مبارك_رمضان
#روزهای_پایانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
□وقتی به لَیلَةُالقَدر رسیدی، روح انسانیّت در تو دمیده میشود و ملائکه بر تو فرود میآیند و به تو تبریک میگویند وسجدهات میکنند. فَاِذَا سَوَّیتُهُ وَ نَفَختُ فیهِ مِن رُوحی فَقَعُوا لَهُ ساجِدینَ، فَسَجَدَ المَلائِکَةُ کُلُّهُم اَجمَعُونَ: پس چون او را متعادل و متناسب ساختم و در او از روح خود دمیدم، سجدهاش کنید. پس ملائکه دستهجمعی بر او سجده کردند. تَنَزَّلُ المَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإذنِ رَبِّهِم مِن کُلِّ اَمرٍ سَلامٌ هِیََ: ملائکه و روح در شب قدر به اذن پروردگارشان برای هر کار مقدّری فرود میآیند و آن شب مبارک و سلامت است، حَتّی مَطلَعِ الفَجرِ: تا طلوع سپیدهدم صبح. یعنی این نزول ملائکه و تبریک گفتن و سجده کردن تا صبح قیامت ادامه دارد.
○مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی○
□○مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○مراقبات شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان○□
□این شب، شب مبارک و فوقالعادهای است و اعمالی برای آن ذکر شده است:
□۱- غسل
□۲- روايت شده است كه حضرت زين العابدين عليه السّلام اين دعا را، در اين شب از اوّل تا آخر شب مكرّر مىخواند:
□اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ
□خدايا روزيم كن دورى گزيدن از خانۀ فريب و بازگشت به سوى خانۀ جاويدان و آماده شدن براى موت [قطع دلبستگی از دنیا] پيش از رسيدن فوت.
□۳- دعایی براى اين شب، از رسول گرامى اسلام صلّى الله عليه و آله و سلّم نقل شده است كه مجموعهاى از آيات قرآن است:
□ربَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ
□ربَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى رُسُلِکَ وَ لا تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِيعادَ
□ربَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ
□ربَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها كانَ غَراماً
□ربَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً
□ربَّنا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا وَ إِلَيْكَ أَنَبْنا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ
□ربَّنا لا تَجعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا
□ربَّنَا اغفِرْ لَنا ذُنُوبَنَا وَ لِإِخوانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونا بِالْإِيمانِ وَ لا تَجعَلْ فِي قُلُوبِنا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ
□صلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ استُرْ عَلَيَّ ذُنُوبِی وَ عُيُوبِی وَ اغْفِرْ لِی بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ إِنَّكَ الرَّئوفُ الرَّحِيم
□پروردگارا، ايمان آورديم، پس گناهان ما را بيامرز و بدىهايمان را بپوشان و همراه با نيكان بميران.
□پروردگارا، آنچه را كه به فرستادگانت وعده دادهاى به ما عطا كن و در روز قيامت رسوايمان مكن، به راستى كه تو هرگز خلف وعده نمىكنى.
□پروردگارا، دو بار ما را ميرانده و دو بار زنده گردانيدهاى، به گناهان خود اعتراف مىكنيم، آيا راهى براى بيرون آمدن [از عذاب تو] وجود دارد؟
□پروردگارا، عذاب جهنم را از ما منصرف گردان، زيرا به راستى عذاب آن زيانبار است.
□پروردگارا، همسران و نسل ما را نور چشم ما قرار ده و ما را پيشواى تقواپيشگان بگردان.
□پروردگارا، بر تو توكّل نموديم و بهسوى تو بازگشتيم و بازگشت [همگان] به سوى تو است.
□پروردگارا، ما را گرفتار در دست كافران قرار مده.
□پروردگارا، ما و برادران ما را كه پيش از ما ايمان آوردهاند، بيامرز و كينه به مؤمنان را در دل ما قرار مده. پروردگارا، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى.
□بر محمّد و خاندان او درود فرست و عيبهاى مرا بپوشان و به حق محمّد و آل محمّد مرا بيامرز، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى.
□۴- دعاى شب بيست و هفتم :
□يا مَادَّ الظِّلِّ وَ لَوْ شِئْتَ لَجَعَلْتَهُ سَاكِنا وَ جَعَلْتَ الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلا ثُمَّ قَبَضْتَهُ [إِلَيْكَ ] قَبْضا يَسِيراً يَا ذَا الْجُودِ وَ الطَّوْلِ وَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْآلاءِ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ يَا قُدُّوسُ يَا سَلامُ يَا مُؤْمِنُ يَا مُهَيْمِنُ يَا عَزِيزُ يَا جَبَّارُ يَا مُتَكَبِّرُ يَا اللَّهُ يَا خَالِقُ يَا بَارِئُ يَا مُصَوِّرُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ لَكَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَ الْأَمْثَالُ الْعُلْيَا وَ الْكِبْرِيَاءُ وَ الْآلاءُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ،
□و أَنْ تَجْعَلَ اسْمِی فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ إِحْسَانِی فِي عِلِّيِّينَ وَ إِسَائَتِی مَغْفُورَةً وَ أَنْ تَهَبَ لِی يَقِينا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِی وَ إِيمَانا يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّی وَ تُرْضِيَنِی بِمَا قَسَمْتَ لِی وَ آتِنَا فِی الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ الْحَرِيقِ وَ ارْزُقْنِی فِيهَا ذِكْرَكَ وَ شُكْرَكَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوْبَةَ وَ التَّوْفِيقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - قسمت اول○□
□دعایی کوتاه ولی بسیار عمیق از امام سجاد (علیه السلام) روایت شده است که حضرت در شب بیستوهفتم از ابتدای شب تا به صبح، بارها تکرار می کردند. این دعا سه جمله است؛ امّا دریایی از معارف در آن وجود دارد.
□اَللَّـٰـهُمَّ ارْزُقنِی التََّجافِیَ عَن دارِ الْغُرُورِ ؛ وَ اْلاِنابَةَ اِلىٰ دارِ الْخُلُودِ؛ وَ الاِسْتِعدادَ لِلمَوتِ قَبلَ حُلُولِ الْفَوتِ
#شرحی_بر_فراز_اول_دعا:
1⃣ اَللَّـٰـهُمَّ ارْزُقنِی التََّجافِیَ عَن دارِ الْغُرُورِ
□خدایا به من روزی کن از این دار غرور پهلو خالی کنم. حمّالی این خانه ی دروغین را نکنم و تن زیر بار این خانه ی پلید ندهم.
□دنیا دارالغرور و سرای فریب است. انسان را گول می زند. نیست؛ امّا خود را هست نشان می دهد. به سراب می ماند که از دور آب می نماید؛ امّا درحقیقت هیچ نیست؛ سایه و توهّم است.
□قرآن کریم فرمود: كَسَرابٍ بِقيعَةٍ يَحسَبُهُ الظَّمآنُ ماءً ؛ (۳۹ سوره ی نور)
□مثل سرابی در یک دشت گسترده ی تفتیده که تشنه کام از دور آن را آب می پندارد؛ امّا وقتی بعد از تقلاّهای بسیار به آن می رسد، لَم يَجِدهُ شَيئاً، می بیند هیچچیز نیست. دنیا از دور نمود و جلوه ای دارد؛ امّا حقیقتش نیستِ صرف است. انسان تا غافل است و از دور به سراب نگاه می کند، هیچ تفاوتی با آب نمیبیند و به یقین مطمئن میشود آب است. تا وقتی انسان در خواب رؤیا میبیند، ذرّه ای تردید ندارد که آنچه می بیند، عین واقعیّت است. وقتی آن فرد به سراب نزدیک شد و آن بهخوابرفته بیدار شد، هیچ اثری از آنچه می دید باقی نمیماند.
□امام سجّاد از خدای متعال می خواهد و ما هم به اقتدای امام سجّاد از خدا بخواهیم به ما توفیق دهد دیگر پهلو زیر بار دنیا ندهیم. دیگر بس است! هرچه حمّالی دنیا را کردیم؛ هرچه دنبال دنیا و جلوه های دنیا دویدیم؛ از پول و ثروت، نام و شهرت، پست و مقام، لذّت و شهوت، منیّت های خودمان، بس است! دیگر دنبال دنیا نرویم .
#ادامه_دارد....
□○در محضر استاد مهدی طیب- جلسه۲۷ مهر۸۵○□
#ماه_مبارك_رمضان #شب_بیست_و_هفتم
#موت_و_فنا
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - قسمت دوم○□
□اللَّهُمَّ ارزُقني التَّجافي عَن دارِ الغُرورِ
وَالإنابَةَ إلى دارِ الخُلودِ
وَالاستِعدادِ لِلمَوتِ قَبلَ حُلولِ الفَوتِ
2⃣ وَ اْلاِنابَةَ اِلىٰ دارِ الْخُلُودِ؛
□خدایا به ما روزی کن که به خانه ی جاودانگی و حقیقت ماندگار هستی روی آوریم؛ به آن هست پایدار، آنجا که بویی از نیستی در آن نیست؛ دار القرار و دار البقاء است.
□خدایا چنان کن که رویکردمان به سمت آخرت و حقایق ماندگار عالم باشد و این جلوه های فریبنده ما را بیراه نکند. حقایق گرانبها و گوهرهای ارزشمند عالم هستی هدف ما شود.
□آن عرصه ای که خدای متعال در آن تجلّی تام می کند، عرصه ی قیامت، جهتگیری و آرمان ما باشد. به باطن راه پیدا کنیم؛ به باطنی که حقیقت است؛ نه این ظاهری که فریبنده و دروغین است. به هرچه ماندگار است روی آوریم و از هرچه گذراست، بگذریم.
□لفظ گذرا هم با ارفاق و تسامح است. دنیا نیست؛ نه اینکه هست و روزی میگذرد و از بین می رود.
كُلُّ مَن عَلَيها فانٍ ؛ نفرمود فانی خواهد شد؛ هماکنون فانی است.
□هم موت و هم فنا اکنون وجود دارد. همین الآن در موتیم، امّا حواسمان پرت است؛ خوابیم و نمی بینیم.
□خداوند به پیامبرش فرمود: اِنَّكَ مَيِّتٌ وَ اِنَّهُم مَيِّتُونَ ؛ نفرمود در آینده خواهی مرد؛ بلکه اکنون مردهای؛ دیگران هم مردهاند؛ ولی #موت را در وجود خود پیدا نکردند. بههمین ترتیب كُلُّ مَن عَلَيها فانٍ، یعنی همهچیز در این عالم، همین الآن فانی است و هستی ندارد. این جنبه های ناپایدار فقط نمود و جلوه ای دارند؛ وجودی ندارند.
□خدایا به ما روزی کن، فریب این جلوه ها را نخوریم و به آن هست پایدار و جاودان رو کنیم؛ به آنچه واقعاً هست؛ وَ يَبقىٰ وَجهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ اْلاِكرامِ ؛ تنها وجه پروردگارت که دارای جلال و اکرام است، باقی است.
□آن هستی که نیست به آن راه ندارد. دنیا، نیستی است که اصلاً هست به آن راه ندارد. و راه بین دنیا و آخرت، برزخ، آمیزه ای از هست و نیست است. #دنیا، نیستِ صرف و #آخرت، هستِ صرف است.
□خدایا به ما توفیق ده هدفمان را، آن هستِ صرف و پایدار، آن هستِ جاودان و باقی قرار دهیم؛ نه این جلوه ی فانی و هیچ محض.
□○در محضر استاد مهدی طیب- جلسه ٢٧ مهر ٨۵○□
#ماه_مبارك_رمضان #شب_بیست_و_هفتم #موت_و_فنا
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اعمال صالحه، طاعات الهیّه، آن چه که مقرّب به سوی خدا است، با آدم می ماند و آدم اینها را از این جا تا روز قیامت، تا ما بعد القیامه، هر جا که هست، با خودش می برد. اعمال صالحهی انسان، اعمال باقیهی انسان، فانی نمی شود!
◾️آیت الله العظمی بهجت (ره)
#جرعه_وصال◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●دعاهاى شبهاى دهۀ آخر ماه رمضان●■ ■۱- دعایی كه شيخ كلينى در كتاب كافى از امام صادق عليه السّلام
○مراقبۀ شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان○
○دعای کوتاه و بسیار عمیق که روایات شده حضرت امام سجّاد علیه السّلام در شب ببست و هفتم ماه مبارک رمضان از ابتدای شب تا صبح آن را مرتب تکرار میکردند:
○اللَّهُمَّ ارزُقنی التَّجافیَ عَن دَارِالغُرورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دارِالخُلُودِ وَالاستِعدادَ لِلموتِ قَبْلَ حُلولِ الفَوتِ
#ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
○بهای بادهی چون لعل چیست جوهر عقل ○بیا که سود کسی برد کاین تجارت کرد □میگوید بادهی چون لعل همو
□○ثواب روزه و حج قبول آن کس بود که خاک میکده عشق را زیارت کرد○□
□این بیت دوم صراحتاً تفسیر بیت اول است و میگوید اون کسی به سعادت رسید که به معنویت ماه #رمضان دست پیدا کرد و ممکن است سی روز در تابستان روزه گرفته ولی چه بسا آخر ماه رمضان غروری هم پیدا کند که ما روزه گرفتیم و اگر دچار غرور عبادت خودش شد و هیچ چیز هم از #معنویت ماه رمضان نفهمید و فقط گرسنه بود و #تشنگی را تحمل کرد راهی هم به معنویت این ماه نداشت چه دستاوردی داشته هیچ، بله این گرسنگی و تشنگی و تحمل سختی روزه برای این است که شما زنگارهای قلبت پاک شود و آماده بشوی از معنویات این ماه استفاده کنی با قرآن انس بگیری با دعا انس بگیری و با خداوند نزدیک بشوی و #معرفت حاصل کنی وقتی که معرفت حاصل شد این معنی تفسیری است که بنده گفتم. حج قبول هم در این ماه است و حتی اگر هم به مکه نرفته باشی به حج رفتی. و خاک #میکده #عشق یعنی چه؟ وقتی که می ها، میشود معرفت اگر شما معرفت و محبت به دست آوردی و اون خاک را زیارت کردی اون وقت هم به ثواب ماه رمضان و هم زیارت حج هم نصیبت شده، هم این دعاهایی که کردی دل به وقوف حقیقی یار بدهی.
□یعنی میگوید اگر شما به معنویت ماه رمضان راه یافتی همه چیز داری اما اگر به ظاهر دل خوش کردی و غروری هم نصیبت شد و معرفتی هم نصیبت نشد که ترک فلک غارت کرده و برده؟
○وقوف دل که به کوی تو مستدام افتاد ○طواف کعبه چه حاجت که تو حجاز منی
خداوند حجاز است.
□استاد بنابراین اینکه مولا میفرماید صیامُ الفکر عن الاثام اَفضَلُ مِن صیامٌ البطن عن الطعام.
□یعنی فکرت را پاک کن نه فکر تخیل آلوده، جهل آلوده، به نفسانیات آغشته شده فکر هم باید روزه داشته باشد، یعنی فکر پاک، فکر متخیل، وهم آلودو نفس آلوده نباشد این #صیام است و روزه تنها نخوردن ظاهری نیست بلکه امساک از نگاه بد، فکر بد، باید باشد امساک در همهی شئون وجودی. اینجا حافظ از ظاهر و باطن ماه رمضان صحبت میکند. یک ظاهر است که گرسنه و تشنهای اما فکر و گوش و چشم و... روزه بوده صیام فکر از آفات بد و چشم و منظرههای نامناسب و گوش و شنیدن کلمههای مزعششخرف و نامطلوب، اینهاست که ترک فلک نمیتواند غارت کند حدیثی دیگر هست از مولا علی که خداوند برای هر عمل عبادی جزایی میدهد اما جزای روزه میگوید من خودمم ،الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أجْزَی بِه یعنی خود من جزاتم یعنی چه؟ یعنی همون معرفت یعنی من را شناختی حالا یعنی به اون معرفتی که از راه روزه به دست آوردی حالا من جزاتم به خدا رسیدی.
شستشوی ظاهری کردی اما شستشوی باطنی هم کردی ؟و اگر کرده باشی آن گاه به مقاماتی رسیدی و خاک میکدهی عشق را زیارت کردی.
○مقام اصلی ما گوشه' خرابات است
○خداش خیر دهاد آن که این عمارت کرد
□اصلی در مقابل فرعی میگوید ظاهر اصل نیست باطن اصل است و گوشهی خرابات هم ترک تعلقات است تعلقات دنیوی، نفسانی، شیطانی و رند کسی است که از این تعلقات برهد و ترک بکند میگوید مقام اصلی ترک این تعلقات است نه فقط نخوردن و نیاشامیدن تنها نیست مقام اصلی ما گوشهی خرابات است و ترک عبادت است. خدا خیر دهد یعنی هر کسی این خانهی خرابات را درست کرد یعنی کسی که راه خراباتنشینی و ترک تعلق را به ما آموخت خدا جزای خیر بهش بدهد که جز ترک تعلق برای وصول به حق راه دیگری نیست.
#دکتر_دینانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِیطالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ»
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حضرت استاد صمدی آملی مدظله:
#عزيزان_من !
▪️گريه در خلوت قابليت میآورد
▪️خواستن، قابليت میآورد ،
▪️طلب، قابليت ميآورد ؛
▪️سعه وجودی میآورد
▪️اين كه بخواهی بنشينی و هيچ كاری نفرمايی ، قابليت به دست نمیآوری
فاعل بر بیقابليت افاضه نمیكند.
امتحانها برای بيشتر شدن قابليت است
گريه برای بيشتر شدن قابليت است
راهی نداريم گريه را هم خداوند پيش ميآورد.
▪️گريه هم كه پيش میآيد چه خوش که پيش میآيد چرا كه فرمودند :
تا حسن را "تاج فقر" و "ملك آه" و "جيش اشكست"
فخر بر صد تاج و ملك و جيش شاهانست ياران
◾️منبع: حضور ومراقبت، استاد صمدی آملی حفظه الله◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei