کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️صبر ▪️یکى از روحیّات دیگر که در پى ثبات در توحید و نیل به مرتبهى اطمینان و یقین در سالک پدید مى
☑️مراتب صبر
▪️برای صبر ده مرتبه میتوان برشمرد که چهار مرتبهی آن در آستانهی سلوک مصداق دارد و شش مرتبهی دیگر، مخصوص عارفان در مراحل بعدی سلوک است.
☑️مراتب چهارگانهی صبر مبتدیان عبارت است از :
۱- صبر در ترک معصیت، هوای نفس و لذتها و شهوتهای جسمانی و نفسانی
۲- صبر در انجام طاعت و تحمّل دشواری تزکیه
۳- صبر در مصائب، شدائد، ناملایمات و محرومیّتها
۴- صبر در نعمت و راحت
☑️مراتب ششگانهی صبر عارفان عبارت است از :
۱- صبر لِله
۲- صبر بِالله
۳- صبر عَلَی الله
۴- صبر فِی الله
۵- صبر مَعَ الله
۶- صبر عَنِ الله
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#صبر -۲
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت دوم بخش پنجم ● اموال و لذائذ اين دنيا وسائل در مقدّمه نيل به چيزى اس
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت دوم
بخش ششم
● چه كسى دنيا و متاع دنيوى را در نظر انسان زينت مى دهد؟
حال بايد ديد كه چرا خود خداى تعالى ، دنيا و آنچه در آن است را در نظر انسان زينت مى دهد؟ و آيا او است كه انسانها را با اين گول زنك ، گول مى زند؟ حاشا بر ساحت مقدس او كه انسان را به خلاف واقع بيفكند، و به او چنين وانمود كند كه عوامل دنيائى مستقل در تأثيرند، و زينت دنيا هدف غائى بشر است .
آرى ساحت رب عليم و حكيم والاتر از آن است كه امور خلق خود را بگونه اى اداره كند كه منتهى به غايتى صالح و شايسته نگردد، چگونه چنين چيزى امكان دارد؟ با اينكه خودش فرمود: ((ان اللّه بالغ امره ))
و نيز فرموده : ((و اللّه غالب على امره )) بلكه اگر بنا باشد اين گول و فريب را مستند به كسى بدانيم ، بايد بگوئيم كه مستند به شيطان است ، همچنان كه خود خداى تعالى فرمود ((و زين لهم الشيطان ما كانوا يعملون )).
و نيز فرمود: ((و اذ زين لهم الشيطان اعمالهم )) كه هر دو آيه اين فريبكاريها را به شيطان نسبت مى دهد.
بله اين مقدار را مى توان مستند به خدا كرد كه خدا اجازه چنين فتنه گريهائى را به شيطان داده ، تا (هم خود او به كمال شقاوت خود برسد) و هم مسأله آزمايش بندگان تكميل گردد، و زمينه تربيت بشر فراهم شود، همچنان كه فرمود: ((احسب الناس ان يتركوا ان
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 151
يقولوا آمنا و هم لا يفتنون ؟ و لقد فتنا الذين من قبلهم ، فليعلمن اللّه الذين صدقوا، و ليعلمن الكاذبين ، ام حسب الذين يعملون السيئات ان يسبقونا، ساء ما يحكمون )).
آيه شريفه : ((كذلك زينا لكل امه عملهم )) را هم مى توان بر همين اذن حمل نمود، هر چند ممكن هم هست به معنائى كه ما در سابق در ذيل آيه : ((انا جعلنا ما على الارض زينة لها لنبلوهم ايهم احسن عملا)) بيان كرديم حمل نمود.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیتالله بهجت قدسسره●□
□توی همه این سالها یکیدو بار بیشتر نگفت «من»،
یک بارش وقتی بود که امام خمینی قدسسره از دنیا رفته بود، رهبر معظم انقلاب آمد و از سنگینی بار امانتی که دستش دادهاند، حرف زد.
□آیتالله بهجت بعد از چند لحظه سکوت، سر بلند کرد و گفت: «الحمدلله شما به مبانی مستحضرید. اگر به آنچه میرسید، طبق موازین عمل کنید، «من» ملتزمم که شما را تنها نگذارند.»
□●به شیوه باران، ص۵٧●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●شهادت جانسوز رئیس مذهب، حضرت امام جعفر بن محمد الصادق علیهماالسلام را به محضر حضرت حجة بن الحسن ارواحنا فداه و تمامی شیعیان و محبین آل الله تسلیت عرض میکنیم●■
🏴صلوات عرشی جناب ابن عربی بر حضرت امام جعفر بن محمد الصادق علیهماالسلام 🏴
■صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی اُستادِ العالَمِ و سَنَدِ الوجودِ ، مُرتَقی المَعارِجِ و مُنتَهَی الصُّعُودِ ، البَحرِ المَوّاجِ الأزَلی ، و السِّراجِ الوَهّاجِ الأبَدی ، ناقِدِ خَزائِنِ المعارفِ و العلومِ ، مَحتدِ العقولِ و نهایة الفُهُومِ ، عالِمِ الأسماء ، دلیلِ طُرُق السَّماءِ ، الکَونِ الجامِعِ الحقیقی ، و العُروةِ الوُثقی الوَثیقی ، بَرزَخِ البرازخ و جامِعِ الأضداد ، نورِ اللهِ بِالهِدایة و الإرشاد ، المُستَمِعِ القرآنِ مِن قائِلِهِ ، الکاشِفِ لأسرارِهِ و مَسائِلِهِ ، مَطلَع شَمسِ الأبَدِ ، جَعفر بن محمَّد ، علیه صلوات الله المَلِکِ الأحَد
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●مقصود از رئیس مذهب بودن امام صادق علیه السّلام چیست؟ چرا مذهب تشیّع را به نام مذهب جعفری میشناسند؟ - بخش اوّل●■
■گرچه مذهب شیعه همان مکتب رسول خدا است؛ و آموزههای همهی ائمّه در تبیین این مکتب، سهیم و دَخیل است؛ امّا اینکه امام صادق عليه السّلام به عنوان رئیس مذهب مشهورند، به دلیل موقعیت فوقالعادهای است که برخلاف پدران بزرگوار و فرزندان معصومشان، در اختیار آن حضرت قرار گرفت. ایشان در یک دورهی انتقالی، بیشترین فراغت را برای نشر و تبیین و ترویج و تعلیم معارف قرآن و اهل بیت، در اختیار داشتند.
■دوران امام باقر و امام صادق علیهما السّلام، دورهی انتقال حکومت از بنی امیّه به بنی عبّاس، یا به تعبیر دقیقتر از بنی مروان به بنی عبّاس بود و درگیریهای قدرتهای سیاسی با یکدیگر، فرصت و فراغت به آنها نمیداد که کنترل فوقالعاده و اختناق شدیدی را که در زمان سایر ائمّه علیهم السّلام اعمال میکردند، در آن زمان هم اعمال کنند.
■به همین خاطر بعد از دوران اختناقی که خصوصاً بعد از واقعهی عاشورا پیش آمد و حکومتهای ظالم اموی، کوچکترین مَنفَذی را برای تبیین معارف قرآن و اهل بیت علیهم السّلام باقی نگذاشتند؛ امام باقر علیه السّلام و بعد از ایشان امام صادق عليه السّلام این فرصت را پیدا کردند که این معارف را تبیین و ترویج کنند.
■شاید حدود هشتاد درصد احادیثی که در کتب حدیثی شیعه به ما رسیده است، از این دو امام بزرگوار، امام باقر و امام صادق علیهما السّلام، نقل شده است؛ به خاطر فرصت و فراغت ایشان. واِلاّ این گونه نیست که ائمّهی دیگر در مقام و مرتبهی علمی، چیزی کمتر از این دو امام بزرگوار داشتند. چنین فرصت و فراغتی در اختیار دیگر ائمّهی ما قرار نگرفت. این است که مکتب تشیّع، به نام امام صادق شناخته شد.
■شاید به لحاظ دیگری هم مذهب تشیّع به جعفری مشهور شد و آن این که مذاهب فقهی چهارگانهی اهل سنّت (حَنَفی، مالکی، شافعی، و حَنبلی) هم تقریباً در عصر امام صادق علیه السّلام شروع به شکل گیری کردند. اَبوحَنیفه، معاصر امام صادق علیه السّلام بود و دو سال شاگردی و طلبگی ایشان را کرده بود؛ تا پایان عمر هم میگفت:
«لَوْلا السَّنَتانِ لَْهَلَکَ اْلنُّعمان»
اگر آن دو سال که من به درس امام صادق علیه السّلام رفتم، نبود؛ هلاک شده بودم. اینکه چه شد کسانی که شاگرد امام صادق علیه السّلام بودند، رو در روی امام ایستادند؛ برای خودشان مذهبی بنیان گذاری کردند و عدّهای را به دور خود جمع کردند؛ نکاتی است که در کتاب «حدیث دوست» به آنها اشاره شده است.
■چون این مذاهب از زمان امام صادق علیه السّلام به بعد شکل گرفتند و این چهار مذهب به اسم بنیان گذارانشان شناخته شدند؛ یعنی پیروان احمد حَنبَل را حنبلی مذهب؛ پیروان ابوحنیفه را حنفی مذهب؛ پیروان مالک بن انس را مالکی و پیروان امام شافعی را شافعی میگویند؛ پیروان مکتب تشیّع را هم، پیروان مذهب جعفری نام مینهند.
#ادامه_دارد....
■استاد مهدی طیّب۹۱/۰۶/۱۶■
#مناسبات_ماه_شوال
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●مقصود از رئیس مذهب بودن امام صادق علیه السّلام چیست؟ چرا مذهب تشیّع را به نام مذهب جعفری میشناسند
■●مقصود از رئیس مذهب بودن امام صادق علیه السّلام چیست؟ چرا مذهب تشیّع را به نام مذهب جعفری میشناسند؟ - بخش دوّم●■
■بنا به اعتقاد ما، تشیّع یعنی استمرار آموزههای رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم، و چیزی جدای از آن نیست.
■تشیّع در زمان حیات رسول الله آغاز شد. حتّی واژهی شیعه را خود پیغمبر ذیل آیهی شریفه:
«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ»
در مورد یاران و همراهان امیرالمؤمنین علیه السّلام به کار بردند. اهل سنّت، در کتاب معتبر حدیثیشان از پیغمبر اکرم، نقل کردهاند که فرمودند:
«ﻳَﺎ علی ﺃَﻧْﺖَ ﻭَ ﺷِﻴﻌَﺘکَ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ»
ای علی؛ تو و شیعیانت، بهترین خلایق خدا هستید.
■بنابراین واژهی شیعه، توسّط خود پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم وضع و به کار برده شد و تشیّع از زمان حیات ایشان مطرح بود.
■در دوران حیات پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم، عدّهای از اصحاب پیامبر دور امیرالمؤمنین علیه السّلام جمع و با ایشان محشور بودند. کَمااینکه عدّهای هم دور ابابکر و عمر و عثمان بودند. در واقع دو تیپ مختلف در بین صحابهی پیغمبر دیده میشد. از همان زمان حیات رسول الله، کسانی با امیرالمؤمنین علیه السّلام هم روحیه و همراه بودند و بعد از رحلت رسول الله هم شیعه خوانده شدند. پس تشیّع در زمان پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم وجود داشت و در زمان امیرالمؤمنین علیه السّلام، در زمان حسنین و در زمان امام سجّاد و امام باقر علیهم السّلام استمرار پیدا کرد؛ منتها به دلیل اینکه چهار مکتب فقهی اهل تسنّن در آن زمان شکل گرفت و به نام رؤسای آن مذاهب خوانده شد؛ مکتب تشیّع هم مکتب جعفری نام گرفت.
■بخش عمدهای از آموزههای مکتب تشیّع را امام صادق عليه السّلام در جلسات درس عظیمی که دایر میکردند، بیان فرمودند. حاصل این آموزههای حضرت، چهارصد کتاب شد که شاگردان ایشان تألیف کردند. این چهارصد کتاب «اصول أربَعَةُ مِأة» نام گرفت. بعدها نیز مطالب همان کتابها تدوین شد و کتابی مثل کافی و کتابهای حدیثی بعدی شیعه را شکل داد. به این لحاظ این مذهب را مذهب جعفری و امام صادق علیه السّلام را رئیس این مذهب میدانند. والّا رئیس مذهب ما خود رسول الله و امیرالمؤمنین علیهما السّلام هستند و تشیّع چیزی جدا از اصل آموزههای پیغمبر و قرآن کریم نیست. منتها شیعه این آموزههای قرآن و سنن نبوی را از زلالترین، پاکترین و نابترین مَجرا، که اهل بیت پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله و سلّم هستند، دریافت کرده است.
■بنا به ضرب المثلی که در بین عرب است؛ که «أهل البَيتِ أْدریٰ بِْما فِْیاْلبَيتِْ» اهل خانه بیشتر میدانند که در خانه چه میگذرد. شیعه معتقد است أهل البَيتِ پیغمبر نسبت به آموزههای پیامبر أْدریٰ هستند و لذا این آموزهها را مستقیماً از اهل بیت علیهم السّلام دریافت کرده است.
■شهادت امام صادق علیه السّلام را به محضر فرزند برومند و بزرگوار آن حضرت، بقیة الله الأعظم امام عصر أرواحُنافِداه و همهی پیروان، ارادتمندان، سرسپردگان و دوستداران ایشان، تسلیت عرض میکنم و امیدوارم خدای متعال ما را شاگردان شایستهای برای مکتب امام صادق علیه السّلام قرار دهد.
■●استاد مهدی طیّب۹۱/۰۶/۱۶●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●توصیههای امام صادق علیه السّلام به شیعیان●■
■قَالَ الاِمام الصادق علیه السّلام:
"أُوصِيكُمْ بِتَقْوَیالله، وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ لِمَنِ ائْتَمَنَكُمْ، وَ حُسْنِ الصَّحَابَةِ لِمَنْ صَحِبْتُمُوهُ، وَ أَنْ تَكُونُوا لَنَا دُعَاةً صَامِتِينَ."
■فَقَالُوا: يَا ابْنَ رَسُولِ الله، وَ كَيْفَ نَدْعُو إِلَيْكُمْ وَ نَحْنُ صُمُوتٌ؟
■قَالَ: "تَعْمَلُونَ بمَا أَمَرْنَاكُمْ بِهِ مِنَ الْعَمَلِ بِطَاعَةِ اللهِ وَ تُعَامِلُونَ النَّاسَ بِالصِّدْقِ وَ الْعَدْلِ، وَ تُؤَدُّونَ الْأَمَانَةَ، وَ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ، وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَ لَا يَطَّلِعُ النَّاسُ مِنْكُمْ إِلَّا عَلَى خَيْرٍ، فَإِذَا رَأَوْا مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ عَلِمُوا اَفَضْلَ مَا عِنْدَنَا فَتَنارَعُوا إِلَيْهِ."
#امام_صادق_علیهالسّلام_فرمودند:
■شما را توصیه میکنم به تقوای الهی. تقوی الله غیر از تقوای از معاصی است؛ تقوی الله یعنی غیر خدا را به دل راه ندادن، از غیر خدا پرهیز کردن.
■و توصیه میکنم به اینکه هر کس که شما را امین دانست و امانتی به شما سپرد، آن امانت را ادا کنید؛ خیانت در امانت نکنید. این امانت چه میتواند باشد؟ اقیانوس عظیمی است. فکر کنید ببینید چه امانتهایی خدا، پیغمبر، ائمّه و اولیای دین نزد ما گذاشتهاند؛... تا افراد معمولی و سادهای که ممکن است یک شیء مادی را امانت نزد ما گذاشته باشند.
■سوّمین توصیهی من به شما شیعیانم این است که با کسانی که مصاحب و رفیق میشوید شرط رفاقت و مصاحبت را به خوبی ادا کنید. مصاحبان و دوستان خوبی باشید. شرط دوستی و رفاقت را به خوبی ادا کنید.
■و توصیه میکنم به شما که دعوت کنندگانی به سوی ما باشید با سکوت، صامت؛ یعنی چه؟ یعنی با حرف به سوی ما دعوت نکنید، با عملتان افراد را دعوت کنید نه با حرفتان.
■رفتار زیبا و شایستهی شما سبب شود که افراد بگویند عجب انسانهای قشنگی هستند، اینها کجا رفتهاند که این قدر قشنگ شدهاند؟ چه کسی اینها را تربیت کرده که اینقدر خوب بار آمدهاند؟ دعوت کنندگانی به سوی ما باشید با سکوت.
■عرض کردند ای پسر رسول خدا! ای امام صادق! چگونه دعوت کنیم درحالیکه ساکت هستیم و سخن نمیگوییم؟
■فرمودند: اینطور که به آنچه از طاعت الهی که ما اهل بیت شما را به آن امر کردیم عمل کنید. و با مردم هم با صداقت و عدالت رفتار کنید. امانتی را هم که به شما سپرده میشود به شایستگی ادا کنید.
■و اینکه مردم را به نیکیها، زیباییها و شایستگیها امر کنید و از آلودگیها و پلیدیها نهی کنید.
■و اینکه مردم جز به خوبی از شما خبردار نشوند. یعنی هر خبری از شما میشنوند خبر خوبیها، شایستگیها و رفتارهای زیبای شما باشد.
■وقتی مردم شما را دیدند که این طور هستید؛ آن وقت فضیلتی که در نزد ما هست را میفهمند. یعنی در مکتب ما اهلبیت چه گوهرهای بزرگی است و کسی بیاید سر به ما بسپرد و خودش را در اختیار ما قرار دهد چه موجود برجسته و والایی میشود.
■وقتی رفتارهای زیبای شما را دیدند آن وقت ارزش مکتب ما را درک میکنند. آن موقع دست و سر میشکنند برای اینکه هر چه زودتر بیایند به ما بپیوندند و پیرو ما اهلبیت شوند...
■استاد مهدی طیّب■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت دوم بخش ششم ● چه كسى دنيا و متاع دنيوى را در نظر انسان زينت مى دهد؟
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت دوم
بخش هفتم
● دو گونه بودن جلوه گرى دنيا در نظر مردم
و بهر حال تزيين و جلوه گرى دنيا در نظر مردم دو جور تصور مى شود، يكى براى اينكه بنده خدا باين وسيله يعنى به وسيله دنيا به آخرت برسد، و خشنودى خداى را در مواقف مختلف زندگى و با اعمالى گوناگون و به كار بردن مال و جاه و اولاد و جان به دست آورد. و اين خود سلوكى است الهى و پسنديده ، كه خداى تعالى اين گونه مشاطه گريها را به خودش نسبت داده ، و در آيه هفتم سوره كهف بيان شريفش گذشت .
و نيز در آيه : ((قل من حرم زينة اللّه التى اخرج لعباده و الطيبات من الرزق )) مى فرمايد: ((بگو چه كسى زينت دنيائى را كه خدا براى بندگانش درست كرده و نيز رزق پاكيزه را حرام نموده است ؟)).
قسم ديگر جلوه گرى دنيا در نظر خلق زينت گرى دنيا است به اين منظور كه دلها شيفته دنيا شده ، و متوجه آن و غافل از ماوراى آن شود، و از ذكر خدا بى خبر گردد، اين قسم جلوه گرى تصرفى است شيطانى و مذموم كه خداى سبحان آنرا به شيطان نسبت داده ، و بندگان خود را از آن برحذر داشته ، و همچنان كه گذشت فرموده : ((و زين لهم الشيطان ما كانوا يعملون )).
و نيز از قول شيطان حكايت فرموده كه عرضه داشت : ((رب بما اغويتنى لازينن لهم فى الارض ، و لاغوينهم اجمعين .
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 152
و نيز فرموده : ((زين لهم سوء اعمالهم )) و آياتى ديگر نظير اينها.
اين قسم جلوه گرى هم گاهى و از جهتى به خدا نسبت داده مى شود، البته در طول نسبتى كه به شيطان دارد. و اين بدان جهت است كه شيطان و هر سببى از اسباب خير و يا شر آنچه عمل مى كند و هر دخل و تصرفى كه در ملك خدا دارد به اذن خود او است ، تا اراده خدا و مشيت او نافذ شود، و با نفوذ امر او، امر صنع و ايجاد منتظم گردد، و در نتيجه رستگاران با اراده و اختيار خود رستگار شوند، و مجرمين هم با سوء اختيار خود از رستگاران ، ممتاز و جدا گردند.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴شهادت جانسوز رئیس مذهب، حضرت امام جعفر بن محمد الصادق علیهماالسلام را به محضر حضرت حجة بن الحسن ارواحنا فداه و تمامی شیعیان و محبین آل الله تسلیت عرض میکنیم
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️تحفه ایی از گنجینه ی معارف امام صادق علیه السلام
▪️خدمتگزار امام صادق علیه السلام میگوید: سَمِعْتُهُ يَقُولُ لِدَاوُدَ بْنِ سِرْحان: شنیدم که امام صادق علیه السلام به داودبنسرحان میفرمودند: يا داوُدُ اَبْلِغْ مَوالِیَّ عَنِّی السَّلامَ وَ اَنِّی اَقُولُ: ای داود سلام مرا به دوستان و دوستداران من برسان و به آنها بگو که من میگویم: رَحِمَ اللهُ عَبْداً اِجْتَمَعَ مَعَ آخَرَ فَتَذاكَرَ اَمْرَنا: رحمت خدا بر آن بندهای که با دیگری جمع میشود، با دوستش، با برادرش، با خواهر ایمانیش جمع میشود، فَتَذاكَرَ اَمْرَنا، و مینشینند در مورد امر ما، برنامهی ما، مکتب ما، با هم سخن میگویند. فَاِنَّ ثالِثَهُما مَلَكٌ يَسْتَغْفِرُ لَهُما: که سومیِ این دو نفر، مَلَکی است که حاضر میشود و استغفار میکند برای این دو مؤمنی که با هم نشستهاند و در مورد امر ما، در وادی ولایت، با هم سخن میگویند.
▪️وَ مَا اجْتَمَعَ اثْنانِ عَلیٰ ذِكْرِنا اِلّا باهَی اللهُ تَعالیٰ بِهِمَا الْمَلائِكَةَ: و هیچ دو نفر مؤمن یا مؤمنهای با هم جمع نمیشوند در گفتگو کردن در باب مکتب ما، آرمان و برنامهی ما، شخصیّت و مقام ما اهلبیت، مگر اینکه خدای متعال به این دو، بر ملائکه مباهات و فخر میکند، که چنین بندگان عزیز و عظیمی دارم.
▪️فَاِذَا اجْتَمَعْتُمْ فَاشْتَغِلُوا بِالذِّکْرِ: پس وقتی با هم جمع شدید، مشغول ذکر شوید. مشغول یاد ما و یاد خدای متعال شوید. نشستنهایتان، خالی از گفتگو در رابطه با مکتب و آرمان ما، مقام و ولایت ما اهلبیت نباشد
▪️و این آموزهای است برای همهی ما که اگر میهمانی تشکیل میشود، اگر دید و بازدیدی داریم، اگر به دیدار دوستی میرویم، اگر با یک دوست اهلبیت علیهم السلام جایی جمع میشویم، ولو شده یک جمله، یک یادآوری در حیطه ی امر ولایت و شخصیّت اهلبیت علیهم السلام داشته باشیم.
▪️این توصیهی امام صادق علیه السلام است که فرمودند: فَاِذاَ اجْتَمَعْتُمْ فَاشْتَغِلُوا بِالذِّکْرِ: وقتی با هم جمع شدید، مشغول یاد ما شوید؛ یک یادآوری کنید؛ نکتهای در رابطه با شخصیّت ما، سیرهی ما، زندگانی ما، نقش ما در عالم هستی و در رهبری مؤمنان، با هم داشته باشید.
▪️فَاِنَّ فِی اجْتِماعِکُمْ وَ مُذاکَرَتِکُمْ اِحْياؤُنا: چرا که با همین جمع شدن و گفتگو کردنتان در این باب، ما را زنده میکنید؛ مکتب و آرمان ما را زنده میکنید؛ نمیگذارید که یاد ما فراموش شود؛ آرمان و مکتب ما فراموش شود. این نشستنهای شما مؤمنان با همدیگر و گفتگو کردنتان در امر ولایت، باعث زنده ماندن راه و مکتب ولایت خواهد شد.
▪️وَ خَيْرُ النّاسِ مِنْ بَعدِنا مَنْ ذاکَرَ بِاَمرِنا وَ دَعا اِلیٰ ذِکْرِنا: و بعد از ما ائمّه، بهترینِ مردم کسانی هستند که در رابطه با امر ولایت ما، با هم به مذاکره میپردازند و دیگران را دعوت به یاد ما میکنند؛ کسانی را که غافل و بیتوجهّند، به یاد ما اهلبیت: دعوت میکنند.
▪️خب این یک روایت، که ارزش این نشستنهایمان را کنار هم بدانیم. بدانیم چه توفیق بزرگی خدا نصیب همهی ما کرده که میآییم با هم مینشینیم و یادی از اهلبیت علیهم السلام و مکتب و آموزههای آن بزرگواران میکنیم.
◾️استاد مهدی طیب - ۸۷/۰۲/۱۲◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️مراتب صبر ▪️برای صبر ده مرتبه میتوان برشمرد که چهار مرتبهی آن در آستانهی سلوک مصداق دارد و شش
☑️آثار و پیامدهاى صبر - بخش اوّل
(مراتب صبر مبتدیان)
▪️نفس با صبر پیشه کردن، به تدریج به آنچه خلاف میلش است عادت مىکند و بدین وسیله ترقّى مىکند. این امر در هر مرتبه از صبر به نحوى واقع مىشود.
▪️۱- مبتلا بودن به معاصى و غوطهورى در لذّتها و شهوتهاى نفسانى، انسان را از نیل به مدارج کمال باز مىدارد، از نیل به مقصود محروم مىکند و او را به انحطاط و تنزّل به حیات حیوانى دچار مىسازد. مقاومت در برابر وساوس شیطانى و تمنّیات نفسانى و باز داشتن خویش از آلوده شدن به معاصى و لذّتجویىهاى حیوانى، انسان را از معرض خطر محرومیّت از کمال و مبتلا شدن به انحطاط حفظ مىکند. این صبر همچون مرهمى است که بر روى دُمَل چرکینى قرار مىدهند تا آن دُمَل برسد و آمادهى تخلیه شود. صبر در برابر معاصى منشأ تقواى نفس است.
▪️۲- انجام طاعات و عبادات و پرداختن به تزکیهى خویش، شرط نیل به مدارج کمال است. سالک قبل از انجام طاعت و عبادت و پرداختن به تزکیه، باید دشوارى خالص ساختن نیّت خویش را متحمّل شود. در هنگام انجام عمل نیز باید بر راحتطلبى و تنبلى خود فائق آید و خود را به تحمّل سختى اداى عمل وادار کند. پس از انجام آن نیز مىبایست دشوارى ممانعت نفس از مبتلا شدن به عُجب و خودپسندى، کبر و غرور، فخر و مباهات، و ریا و خودنمایى را پذیرا شود. این صبر همانند دارویى است که روى دُمَل چرکین رسیده و آمادهى تخلیه قرار مىدهند تا چرک آن را بیرون بکشد. صبر در طاعت و عبادت منشأ انس با حضرت حق است.
▪️۳- در جریان زندگى اشخاص، خداوند، چه به دست انسانهاى دیگر و چه از طریق عوامل طبیعى و ماوراء طبیعى، مصائب، شدائد، محرومیّتها و ناملایماتى براى آنها پیش مىآورد.
▪️امام صادق علیه السّلام مىفرمایند:
ما اَفلَتَ المُؤمِنُ مِن واحِدَةٍ مِن ثَلاثٍ وَ لَرُبَّمَا اجتَمَعَتِ الثَّلاثُ عَلَیهِ. اِمّا اَن یَکونَ مَعَهُ فِى الدّارِ مَن یُغِلقُ عَلَیهِ البابَ یُؤذیهِ، اَو جارٌ یُؤذیهِ، اَو شىءٌ فى طَریقِهِ وَ حَوائِجِهِ یُؤذیهِ. وَ لَو اَنَّ مُؤمِناً عَلى قُلَّةِ جَبَلٍ لَبَعَثَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ اِلَیهِ شَیطاناً یُؤذیهِ وَ یَجعَلُ اللهُ لَهُ مِن ایمانِهِ اُنساً لا یَستَوحِشُ مَعَهُ اِلى اَحَدٍ
▪️مؤمن نمىتواند خود را از یکى از سه چیز برهاند و گاهى هر سه براى او جمع مىشود. یا شخصى با او در خانه است که در بر او مىبندد و آزارش مىکند، یا همسایهاى اذیّتش مىکند و یا چیزى در راهش و در مسیر نیازمندىهایش او را اذیّت مىکند. و اگر مؤمنى بر سر کوهى باشد، خداى عزّوجلّ شیطانى را برمىانگیزد تا او را اذیّت کند. و خدا از ایمانش براى او مونسى قرار مىدهد که از وحشت به کسى پناه نبرد.
▪️از آنجا که هیچ حادثه و رخدادى در عالم واقع نمىشود مگر اینکه کار خداست و از خداى حکیم هم کار عبث و بیهوده سر نمىزند، لذا مصائب و بلایایى که خداوند در زندگى انسانها بهوجود مىآورد، حکمتهایى دارند.
▪️حکمت گرفتارىهایى که خداوند بر سر راه زندگى اشخاص قرار مىدهد، به تناسب ویژگىهاى افراد، متفاوت است.
امیرالمؤمنین علیه السلام مىفرمایند:
اِنَّ البَلاءَ لِلظّالِمِ اَدَبٌ وَ لِلمُؤمِنِ امتِحانٌ وَ لِلاَنبیاءِ دَرَجَهٌ وَ لِلاَولیاءِ کَرامَةٌ
▪️بلا و گرفتارى براى ظالم، به خاطر تنبیه و تأدیب اوست و براى مؤمن، بهمنظور امتحان کردن اوست و براى پیامبران، مایهى بالا رفتن درجات کمال آنهاست و براى اولیا، موجب بزرگى و کرامت آنان است.
▪️[ مصائب، شدائد، محرومیّتها و گرفتارىهایى که خداوند به اقتضاى ربوبیّت خویش، در زندگى شخص مؤمن بهوجود مىآورد، حکمتهاى فراوانى دارد که در بخش برخى آثار مثبت مصائب و بلایا براى مؤمن به پارهاى از آنها اشاره خواهیم کرد.]
▪️۴- دل نبستن بر راحت و نعمتى که در زندگى دنیوى براى شخص پیش مىآید و معتاد نشدن به رفاه و تنعّم در زندگى و کنترل خویش براى غوطهور نشدن بیش از حد در رفاه و تنعّم و هدر ندادن عمر در لذّتجویىهاى مادّى و نیز کنترل خود از طغیان و سرکشى در اثر احساس بىنیازى، برخوردارى و توانمندى، مستلزم تحمّل دشوارىهایى است که چهارمین مرتبهى صبر را تشکیل مىدهد. صبر در نعمت و راحت سبب رهایى شخص از جاذبهى دنیا و اسارت عالم طبیعت و آمادگى او براى عروج و راه یافتن به عوالم بالاست.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#صبر - ۳
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️خاندان آل الله علیهم السلام #مبارک هستند. این که بگوییم میلاد آنها مبارک باشد سخن صحیحی نیست بلکه اینها خود مبارک هستند. «أَن بُورِكَ مَن فِي النَّارِ وَمَنْ حَوْلَهَا» (نمل/۸)، آنکه در آتش و حول آن به سر میبرد مبارک است. من و شما نیز باید مبارک باشیم؛ باید به دل آتش بزنیم و بسوزیم. آنگاه که سوختیم بالذات مبارک میشویم. یا باید چنین کنیم یا خود را پیرامون آتش قرار دهیم و به مبارکیِ آتش مبارک گردیم. حضرت عیسی علیه السلام فرمود: «وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ» (مریم/۳۱) من ﻫﺮ ﺟﺎ ﻛﻪ ﺑﺎﺷﻢ مبارکم. انسان باید اینگونه باشد. «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَات» (اعراف/۹۶). ﺍﮔﺮ مردم اهل ﺍیمان ﻭ تقوای الهی باشند، #برکات از درون آنها ظهور مییابد و خود آنها #برکت میشوند. برکت نیز از اسماء الله است. حق متعال تبارک و تعالی است. اسماء جلال خدا، تعالی و اسماء جمال خدا تبارک است لذا #انسان_کامل مبارک است؛ اصلا مبارک ترین حقیقت عالم وجود انسان کامل است و عالم از این مبارکتر به خود ندیده است.
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت دوم بخش هفتم ● دو گونه بودن جلوه گرى دنيا در نظر مردم و بهر حال تزي
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت سوم
بخش اول1⃣
● فساد نظريه بعضى از مفسرين كه گفته اند حقايق و طبايع مستند به خدا است ، پس حب مال و لذايذ دنيوى مستند به خداى تعالى است
با بيانى كه گذشت روشن شد كه مراد از فاعل جلوه گرى كه در آيه : ((زين للناس حب الشهوات ...)) نامش برده نشده ، خداى سبحان نيست . براى اينكه هر چند علاقه به شهوات نسبتى به خدا دارد اما با اين تفاوت كه علاقه صحيح و صالح به طور استقلال ، و علاقه مذموم و غافل كننده بطور اذن به او مربوط مى شود الا اينكه در آيه شريفه به خاطر اشتمالش بر علاقه هائى كه يقينا منسوب به خدا نيست و بيانش مى آيد، ناگزير رعايت ادب قرآن اقتضا مى كند كه اين جلوه گرى را به غير خدا (چون شيطان و يا نفس ) نسبت دهيم .
درستى سخن بعضى از مفسرين كه فاعل جلوه گرى را شيطان دانسته اند از اينجا روشن مى شود، براى اينكه حب شهوات امر مذمومى و ناپسندى است و خدا آنرا در نظرها زينت نمى دهد، و همچنين حب كثرت مال كه آن نيز امرى است مذموم آنچه مستند به خدا است همان حسن الماب و جنات است ، كه در آخر اين آيه و آيه بعديش به خدا نسبت داده شده است .
با اين بيان فساد نظريه بعضى از مفسرين روشن مى شود كه گفته اند: از آنجا كه زمينه سخن در اين آيه شريفه بيان طبيعت بشر است به هيچ وجه نمى توان حب ناشى از اين طبيعت و هر چيز ديگرى را كه از آن ناشى مى شود به شيطان نسبت داد، تنها امورى از قبيل ((وسوسه )) كه عملى زشت را در نظر زيبا جلوه مى دهد مى توان به شيطان نسبت داد.
سپس همين مفسر گفته : ((به همين جهت قرآن كريم تنها تزيين اعمال را به شيطان نسبت مى دهد، و مى فرمايد: (( و اذ زين لهم الشيطان اعمالهم )))).
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 153
و نيز مى فرمايد: (( و زين لهم الشيطان ما كانوا يعملون )) و اما حقايق و طبايع اشيا، مستند به او نمى شود بلكه تنها مستند به خالق حكيمى است كه شريكى ندارد، همچنان كه خداى عزوجل فرموده : ((انا جعلنا ما على الارض زينه لها لنبلوهم ايهم احسن عملا)).
و نيز فرموده : ((كذلك زينا لكل امة عملهم )) كه در همه اين موارد سخن از امتها است ، كه در حقيقت سخن از طبايع جامعه ها است اين بود گفتار آن مفسر.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت سوم بخش اول1⃣ ● فساد نظريه بعضى از مفسرين كه گفته اند حقايق و طبايع مست
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت سوم
بخش اول2⃣
● فساد نظريه بعضى از مفسرين كه گفته اند حقايق و طبايع مستند به خدا است ، پس حب مال و لذايذ دنيوى مستند به خداى تعالى است
وجه فساد گفتارش اين است كه هر چند استناد داشتن حقايق و طبايع اشيا به خالق حكيم و بى شريك سخن درستى است ، و ليكن اينكه گفته است در آيه شريفه سخن از طبيعت بشرى و انگيزه هاى آنست ، اشتباه كرده ، براى اينكه توجه فرموديد كه گفتيم اين سوره در مقام بيان اين نكته است كه خداى سبحان ، قيوم بر تمامى شئون خلايق ، و بر تدبير آنها، و ايمان و كفر، و اطاعت و عصيان آنها است خلايق را خلق نموده و بسوى سعادتشان هدايت فرمود، و كسانى كه در دين او نفاق ورزيدند، و يا به آيات او كافر شدند، و يا با ايجاد اختلاف در كتاب آسمانى بغى و فساد كردند، و خلاصه تمام كسانى كه شيطان را اطاعت و هواى نفس را پيروى نمودند، نتوانستند خدا را بستوه آورده ، و بر او غالب شوند و قيوميت او را تباه كنند، بلكه همچنان تمام عالم در تحت قيمومت و قدرت تدبير اويند و او است كه امر خلق را به واسطه قانون عليت ، تدبير مى كند، تا راه براى اجراى سنت امتحان باز شود پس همانطور كه او خالق طبايع موجودات و قواى آنها است ، خالق تمايلات و افعال آنها نيز هست ، او است كه همه موجودات و مخصوصا انسان را به سوى جوار قرب و كرامت خود براه انداخته ، و اين راه را برايش گشوده ،و همو است كه به ابليس اذن داده و از وسوسه كردن مردم جلوگيريش نكرده ، و انسانها را هم از پيروى وسوسه هاى او مانع نشده ، هم انسان را و هم دشمن او را آزاد گذاشته ، تا امر امتحان تمام شود، و معلوم گردد كه چه كسانى ايمان دارند، و از همين طبقه گواهانى بگيرد، (تا فردا ديگران نگويند نمى توانستيم ايمان آوريم ).
اين نكته را هم بايد بگوييم كه اگر در سوره مورد بحث اين مسأله را عنوان كرد براى اين بود كه دلهاى مؤمنين خرسند شود چون در روزهايى كه اين سوره نازل مى شد، مسلمانان
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 154
سخت در عسرت به سر مى برند، از داخل گرفتار نفاق منافقين و جهل جاهلان بودند (جاهلان بيمار دلى كه همواره طبل وارونه مى زدند، و امر را بر آنان تباه مى ساختند، و در اطاعت خدا و رسولش كوتاهى مى كردند) و از خارج از يك سو گرفتار دشوارى دعوت دينى بودند، و از ديگر سو كفار عرب هر روز از يك طرف عليه اين دعوت توطئه مى كردند، و از يك سو اهل كتاب و مخصوصا يهوديان دست از دشمنى بر نمى داشتند، و از سوى ديگر كفار روم و عجم با قدرت و لشگر خود چنگ و دندان نشان مى دادند، و همه اين كفار و حتى مسلمانانى كه راه كفار را مى رفتند، امر بر ايشان مشتبه شده بود، چون به دنيا و زخارف آن ركون و اعتماد كردند، و مقدمه را به جاى غايت و هدف گرفتند با اينكه هدف در بعد از دنيا و در ماوراى طبيعت است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️با رعایت اخلاقیات و رفتار صحیح اسلامی، افراد غیر مسلمان هم به اسلام و مسلمانها گرایش پیدا می کنند.
◾️آیت الله العظمی بهجت (ره)
#جرعه_وصال◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️محرم و نامحرم دل آدمی
▪️آنکه نشناسد به عالم، محرم و بیگانه کیست در درون خود، چه می داند که صاحب خانه کیست
▪️دل آدمی مرکز هستی اوست و تمام عالم انسان در قلب و دل اوست. دل آدمی، خانه پر متاعی است که همه چیز در آن هست. خانه دل آدمی، بدون صاحب هم نیست. بسیاری از مردم دل خود را می شناسند و آنچه در دل دارند را می دانند اما صاحب دل را نمی شناسند. آیا دل صاحب دارد یا ندارد؟ مسلما خانه بی صاحب نیست. آنچه مهم است، شناختن صاحب خانه است.
▪️اگر انسان بتواند نامحرم و بیگانه را بشناسد، متاع خانه و صاحب خانه را نیز می شناسد. تا کسی خود و متاع دل خود را نشناسد، جهان را نمی شناسد و اگر جهان را نشناسد، محرم و بیگانه را نمی شناسد. آیا انسان با عالم، محرم است یا بیگانه؟ آیا عالم معقول با انسان محرم و مانوس است یا نامعقول؟ امر نامعقول به هیچ عنوان محرم نیست و تنها چیزی با انسان مانوس است که معقول
☑️دکتر ابراهیمی دینانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️هزار هزار آدم و هزار هزار عالم:
▪️المروی عن الامام محمد الباقر علیه السلام: لعلک تری أن الله عزوجل انما خلق هذا العالم الواحد! أو تری أن الله عزوجل لم یخلق بشرا غیرکم؟ بلی و الله، لقد خلق الله تبارک و تعالی ألف ألف عالم، و ألف ألف آدم، و أنت فی آخر تلک العوالم و اولئک الآدمیین. انتهی.
▪️( از امام باقر علیه السلام روایت شده است: گویا تو میبینی که خداوند فقط این یک جهان را خلق نموده است یا می پنداری که خداوند عز و جل غیر از شما بشری را نیافریده است؟ بله به خدا قسم، خداوند تبارک و تعالی هزار هزار عالم و هزار هزار آدم آفرید، و تو در آخر آن عوالم قرار دادی و آن عالم آدمیان است)
▪️و فی الدفتر الرابع من المثنوی للعارف الرومی:
آسمان ها و زمین یک سیب دان
کز درخت قدرت حق شد عیان
تو چو کرمی در میان سیب در
از درخت و باغبانی بی خبر
▪️و قال الامیر خسرو الدهلوی:
تو پنداری جهانی غیر از این نیست؟
زمین و آسمانی غیر از این نیست؟
چو آن کرمی که در گندم نهان است
زمین و آسمان و وی همان است
شنیدستم که هر کوکب جهانی است
جداگانه زمین و آسمانی است
◾️شرح منظومه با تعلیقات علامه حسن زاده آملی، جلد۱، صفحه ۱۲۲◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️آغاز فلسفه
▪️بشر به حکم اینکه خردورز است پرسش دارد و آنجا که پرسش اساسی و بنیادی پیش میآید فلسفه آغاز می شود.
▪️«کتاب پرسش از هستی یا هستی پرسش»▪️
☑️دکتر ابراهیمی دینانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️امام صادق علیه السّلام فرمود: کسی که به دینش وثوق داشته باشم، اگر یک ساعت کنارش بنشینم برای من از هفتاد سال عبادت بهتر است. نفرمود برای او از چند سال عبادت بهتر است. مجالست مؤثّر است. شبانه روزی ده دقیقه خلوت کنیم و با وضو بر سجّاده بنشینیم و به خدا و موالیانمان بگوییم آمدهایم خدمت شما بنشینیم.
«عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی»
◾️کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️آغاز ماه ذیالقعده و چهلّۀ کلیمیّه (موسویّه)
▪️ماه شوّال، روزهای پایانی خود را طی میکند و در آستانۀ ماه ذیالقعده قرار گرفتهایم. چهار ماه از ماههای سال به تعبیر قرآن «مِنها اَربَعَةٌ حُرُمٌ» هستند؛ یعنی از ماههای حرام و مورد احترامند که حرمت ویژه و احکام خاصّ خود را دارند و در آنها باید حریم خاصّی را مراعات کرد.
▪️سه ماه از این چهار ماه حرام، پی در پی و پیوسته است که با ماه ذیالقعده شروع میشود، در پی آن ماه ذیالحجّه و به دنبال آن، ماه محرّمالحرام است. چهارمین ماه حرام رجب المرجّب است، که با فاصله از آنها قرار گرفته است.
☑️اوّلین روز ماه ذیالقعده
▪️بنا به روایات، روز اوّل ماه ذیالقعده اوّلین روز اخراج حضرت آدم و حوّا علیهماالسّلام از بهشت بود.
▪️حضرت آدم علیهالسّلام از این روز به مدّت چهل روز در فراق بهشت گریست و خدای متعال بعد از چهل روز، در روز عرفه یعنی نهمین روز ماه ذیالحجّه و در آستانۀ روز دهم این ماه توبۀ او را پذیرفت. لذا روز عرفه، جایگاه بلندی در مقام توبه، انابه، دعا و مناجات دارد.
▪️از روز اوّل ماه ذیالقعده خدای متعال چهل روز را با موسی بن عمران علیه السّلام قرار خلوت گذاشت.
▪️به تعبیر دیگر، روز اوّل ماه ذیالقعده روز آغاز چهلّه نشینی است. چهلّۀ کلیمیّه یا موسویّه از روز اوّل ماه ذیالقعده شروع میشود و تا روز عرفه ادامه پیدا میکند.
▪️امیدواریم بتوانیم حرمت این ماه حرام را که در آستانۀ آن قرار گرفتهایم، نگه داریم. ماهی که در آن، حسنات آثار مضاعفی میبخشد و سیّئات هم خسارات مضاعفی در پی میآورد.
▪️ماه حرام، ماه حرمت جنگ، مگر در مقام دفاع است. در این چهار ماه بر مسلمانها حرام است با خلق به جنگ ابتدایی بپردازند، حال اگر خدای نکرده کسی در این ماهها با ارتکاب معاصی به جنگ با خدا برود، چه عمل خطرناکی انجام داده است!
◾️استاد مهدی طیّب ۹۲/۰۶/۱۴◾️
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
#چهله_کلیمیه_موسویه
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️آغاز ماه ذیالقعده و چهلّۀ کلیمیّه (موسویّه) ▪️ماه شوّال، روزهای پایانی خود را طی میکند و در آس
☑️چهلّۀ کلیمیّه (موسویّه) - یکی از سه چهلّه مهم اهل سلوک
▪️اهل سلوک قائل به سه چهلّۀ مهم در طول سال هستند. دو چهلّه آن پیدرپی است و از اوّل ماه رجب شروع میشود و تا آستانۀ بیست ویکم ماه مبارک رمضان ادامه پیدا میکند. شصت روز آن، دو ماه رجب و شعبان است، به علاوۀ بیست روز ماه مبارک رمضان که جمعاً هشتاد روز میشود که دو چهلّۀ پیوسته است.
▪️کسی که از این دو چهلّه به خوبی بهره ببرد، برای درک و دستیابی به لیلهالقدر مستعد میشود. لیلهالقدر آفاقی یک بحث است و لیلهالقدر انفسی که مهمتر است، بحث دیگری است.
☑️چهلّۀ کلیمیّه یا موسویّه
▪️چهلّۀ دیگر از اوّل ماه ذیالقعده شروع و تا روز عرفه ادامه دارد. به این چهلّه، چهلّۀ کلیمیّه یا موسویّه میگویند، زیرا خدای متعال چنین چهل روزی را با موسی بن عمران قرار خلوت گذاشت. خدای متعال در قرآن کریم فرمود:
▪️و واعَدْنا مُوسى ثَلاثین لَیْلَةً وَ اَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ اَرْبَعِینَ لَیْلَة▪️
ما با موسی سی شب وعده گذاشتیم و سپس آن سی شب را با ده شب تکمیل کردیم، در نتیجه میقات و قرار ملاقات موسی با پروردگار جمعاً چهل شب شد.
▪️این قرار از اوّل ماه ذیالقعده شروع و به روز عرفه ختم گردید، لذا این ایّام به یک چهلّه تبدیل شد.
▪️همچنین قرآن کریم فرمود : «وَ اِذْواعَدْنا مُوسى اَرْبَعِینَ لَیْلَة»، آن هنگام که ما با موسی چهل «شب» وعده گذاشتیم.
▪️در اینجا تأکید روی «شب» هم فوقالعاده است. نفرمود: چهل روز قرار گذاشتیم؛ بلکه فرمود: «چهل شب» قرار گذاشتیم. اینکه نقش شب در سیر و سلوک چیست و خلوتهای انسان در دل شب با خدای خود چه آثار فوقالعادهای دارد، بحث مستقلّی است که زمان جداگانهای میطلبد و بعضاً هم به آنها اشاره کردهایم. قرآن کریم در سوره مزّمّل، بعد از اینکه فرمود: «قُمِ اللَّیْلَ اِلاّ قَلِیلاً»، ای پیغمبر! جز اندکی در شب نخواب و بقیۀ آن را بیدار و مشغول عبادت و تهجّد باش؛ فرمود: «اِنَّ ناشِئَةَ اللَّیْلِ هِیَ اَشَدُّ وَطْئاً وَ اَقْوَمُ»، بی گمان عباداتِ نشأت یافته از شب، گامی مستحکمتر و سخنی پای برجاتر است. لذا شب در پروازهای معنوی و عروج عرفانی، فوقالعادگی دارد. اهل سلوک برای شب جایگاه ویژهای قائلند.
▪️چهلّۀ کلیمیّه یا موسویّه به این لحاظ تعریف شده و اهل سلوک این ایّام را به این اعتبار برای چهلّهنشینی اختیار میکنند.
◾️استاد مهدی طیّب ۹۲/۰۶/۱۴◾️
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
#چهله_کلیمیه_موسویه
@mohamad_hosein_tabatabaei
□ #شبزیارتی_ارباب□
○در بارگاهِ قدسِ خدا، پنجشنبه ها
○سرهایِ قدسیان،طرفِ شاهِ بی سر است
@mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِیطالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ»
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت سوم بخش اول2⃣ ● فساد نظريه بعضى از مفسرين كه گفته اند حقايق و طبايع مست
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت سوم
بخش دوم
● بحث در اين سوره از طبيعت امتها است
پس اين سوره همانطور كه ملاحظه مى فرمائيد از طبيعت امتها، بحث مى كند ليكن نه در چارچوب طبايع ، بلكه به نحوى وسيع ، كه شامل همه جهات خلقت و تكوين خلق ، و همه توابع و لواحق خلقت آنان در مسير حياتشان بشود، مثلا شامل خصلتها و اعمالى كه باعث سعادت و يا مايه شقاوت آنان است نيز بگردد.
با اين بيان وسيع و كلى روشن شد كه تمام انسانها در تحت قيمومت او قرار دارند و او در قدرتش مقهور نمى شود، و در امر خود از هيچ عاملى شكست نمى خورد، نه در دنيا و نه در آخرت . اما در دنيا براى اينكه هر عاملى كه عملى را مى كند به اذن او است ، و براى امتحان است ، و اما در آخرت كه آخرت هم دار جزا است ، اگر عمل خير باشد جزا خير و اگر شر باشد جزا هم شر است .
و همچنين آيات مورد بحث كه از جمله : ((ان الذين كفروا لن تغنى عنهم اموالهم و لا اولادهم )) آغاز مى شود تا نه آيه بعد، در مقام بيان اين نكته است كه كفار هر چند آيات خدا را تكذيب كردند،و نعمتى را كه خدا به آنان انعام كرده بود تا به وسيله آن به رضوان و جنت خدا برسند كفران نمودند، و بر همان نعمتها اعتماد نموده و خود را از پروردگار خود بى نياز دانستند و نيز مقام پروردگارشان را فراموش نمودند، و ليكن نمى توانند با اين عمل خود، خداى را عاجز سازند و بر او غلبه كنند، بزودى خدا ايشان را به همان اعمالشان دچار كرده و بندگان مؤمن خود را عليه آنان تقويت و تأييد نموده به دست مؤمنين نابودشان مى كند، و نيز به زودى در جهنم محشورشان مى سازد، كه بدترين بستر است .
اين كفار در ركون و اعتماد به چيزى كه جز متاعى براى حيات دنيا نيست سخت اشتباه كردند. زيرا از سرانجام نيكى كه نزد خدا است غفلت ورزيدند.
پس آيات مورد بحث هم مانند همه سوره از طبيعت سخن مى گويد ليكن طبيعت
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 155
كفار، آنهم به نحوى وسيع كه شامل اعمال صالح و ناصالح نيز بشود.
از اين هم كه بگذريم خصوص آيه اى كه مفسر نامبرده براى اثبات نظريه خود به آن استشهاد كرده ، خواسته است بگويد: (آيه : ((كذلك زينا لكل امه عملهم )) دلالت دارد بر اينكه حقايق مستند به خدا است . و تنها زينت اعمال است كه مستند به شيطان مى شود) نه تنها دلالتى بر گفته او ندارد، بلكه از قرائنى كه همراه آيه است برمى آيد كه خلاف آن را افاده مى كند، (براى اينكه مى فرمايد عمل امتها را (چه بد باشد و چه خوب ) در نظرشان زينت داديم ).
اينك به همه آيه توجه فرمائيد: ((و لا تسبوا الذين يدعون من دون اللّه ، فيسبوا اللّه عدوا بغير علم ، كذلك زينا لكل امة عملهم ، ثم الى ربهم مرجعهم فينبئهم بما كانوا يعملون )). كه به وضوح دلالت دارد بر اينكه منظور از اعمال ، اعمال زشت امتها است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللهِ
🌷میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مبارک و فرخنده باد 🌷
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️«هر گاه در شهوداتی که تشرف به محضر باهرالنور هشتمین شرط توحید، امام ملک و ملکوت علی بن موسی الرضا علیه السلام، حضرتشان سخن از نیامدن حقیر به زیارت حرم مطهرشان پیش میآوردند میفهمیدم که زیارت حرم بی بی جان فاطمه معصومه سلام الله علیها به تأخیر افتاده و به زیارت حرم مطهر میرفتم»
☑️علامه حسنزاده آملی
▪️امام رضا علیه السلام فرمودند: «مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ کَمَنْ زَارَنى»: هر کس معصومه سلام الله علیها را در قم زیارت کند، مانند کسى است که مرا زیارت کرده است.
حرم حضرت معصومه در طول تاریخ پناهگاه و ملجأ تمام اهل معرفت و ولاء بوده است، از جناب ملاصدرا منقولست: در طول چند سال اقامت و تبعید به بیابان کهک قم هرگاه عویسهای علمی و توقفی در تلقی معارف الهیه برایم پیش میآمد میفهمیدم که الان باید غسل زیارت کنم و سحر در حرم مطهر بی بی جان مقیم و مُلتجی شوم و با عکوف در کهف ولایت گره از کار و حالم گشوده شود. امام صادق علیه السلام فرمودند: «اِذا أَصابَتْکُمْ بَلِیَّةٌ وَ عِناءٌ فَعَلَیْکُمْ بِقُم...» زمانى که گرفتارى به شما رو آورد، به قم پناهنده شوید که قم پناهگاه فاطمیون و محل آسایش مؤمنان است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
#نکاتی_از_بزرگان_سیر_و_سلوک_در_آداب_چهله_نشینی (۱)
▪️۱. هر روز صبح، #دعای_عهد، یعنی دعای «اَللّـٰهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِيمِ ...» را بخواند. اشاره کردم که در روایت این دعا آمده است، اگر کسی #چهل روز آن را بخواند، از یاران بقیّةاللهالاعظم ارواحنافداه خواهد بود و اگر قبل از ظهور از دنیا برود، خدا او را برای اینکه در رکاب و محضر حضرت باشد، به دنیا برمیگرداند.
▪️۲. هر روز #چهل مرتبه ذکر #تسبیحات_اربعه را بگوید.
▪️۳. بعد از گرفتن #وضو #آیةالکرسی بخواند؛ برای اهل قبور هم این آیه را بخواند؛ و یا خواندن آن را بعد از نمازهای #صبح، ترک نکند.
▪️۴. گفتن اذکاری در این چهل روز توصیه شده است؛ مانند
ذکر «یا باقِی»، روزی ١١٣ بار؛
ذکر «یا رَبُّ یا اََللهُ»، روزی ٢٠٤ بار؛
ذکر «یا صَمَدُ»، روزی ١٣٤ بار؛
ذکر «یا عَلِیُّ»، روزی ١١٠ بار
و ذکر «یا باسِطَ الْیَدَینِ بِالرَّحْمَةِ»، ٤٠ مرتبه بعد از نماز #صبح.
▪️۵. در روزهای #دوشنبه و #چهارشنبه چهل مرتبه سورهی تکاثر: «اَلْهیـٰـكُمُ التَّكاثُرُ» را بخواند.
▪️۶. در طول این چهلّه، هر روز #زیارت_عاشورا را بخواند.)
▪️۷. در طول روز با #طهارت و با #وضو باشد و هنگام رفتن به بستر هم با #وضو باشد و با وضو به خواب برود.
▪️۸. در ایّام چهلّه حتماً هر روز نمازهای خود را اوّل وقت بخواند و مداومت بر خواندن نماز اوّل وقت داشته باشد.
▪️۹. اگر توانست در #سحر، صد بار #استغفار نماید. این استغفار را هم ممکن است در قنوت نماز وِتر (وَتر) به زبان جاری کند و یا جدای از نماز، در کنار نماز خود صد مرتبه استغفار کند. اگر در #سحر موفّق نشد و برای این کار فرصت کم آورد؛ در این چهل روز حدّاقل صد مرتبه استغفار در طول روز را ترک نکند.#
▪️۱۰. در طول این چهل روز، هیچ روزی را بدون تلاوت #قرآن و یا گوش سپردن به آن از دست ندهد.
▪️۱۱. در این ایّام بر ذکر و یاد خدا مداومت داشته باشد. همیشه خود را در محضر و منظر الهی ببیند و حسّ حضور را کاملاً حفظ کند.
▪️۱۲. بر نفی #خواطر مداومت داشته باشد. خطوراتی که ذهن و دل او را مشغول میکند، از دل بیرون براند. در این زمینه از ذکر «لا اِلـٰـهَ اِلاَّ اللهُ» به خوبی میتواند استفاده کند. بیرون راندن همهی افکار و تخیّلات از ذهن و دل، یعنی اینکه من فقط خدا را میخواهم؛ جز خدا هیچ چیز نمیخواهم و فقط میخواهم مشغول به محبوب خودم باشم.
ادامه دارد...
◾️استاد مهدي طيب ۹۲/۰۶/۱۴
#مراقبات_عبادی #چهله_نشینی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#نکاتی_از_بزرگان_سیر_و_سلوک_در_آداب_چهله_نشینی (۱) ▪️۱. هر روز صبح، #دعای_عهد، یعنی دعای «اَ
#نکاتی_از_بزرگان_سیر_و_سلوک_در_آداب_چهله_نشینی (٢)
▪️۱۳. یکی از آداب چهلّه نشینی را ترک #اعتراض_به_خدای_متعال گفتهاند؛ چون اغلب ما علیٰرغم تدیّن و تقدسّمان نسبتبه شرایطی که خدا در زندگی برای ما پیش آورده است، چه در جنبههای مادّی و بعضاً حتّی در جنبههای روحی و معنوی، بهخدا اعتراض داریم؛ از خدا گلهمندیم؛ با خدا دعوا داریم و ساخط و غضبناک بر خدا هستیم. [اینها تعابیری است که در احادیث وجود دارد و به آنها اشاره کردهایم.] در این چهلّه انسان اعتراض به خداوند را ترک کند؛ #تسلیم خدا و پذیرای آنچه که خداوند برای او مقدّر کرده است، باشد؛ با خدا دعوا نداشته باشد؛ از خدا گلهمند نباشد؛ خاطر او از خدا مکدّر نباشد و از خدا دلخور نباشد.
☑️در این زمینه دو جنبه وجود دارد:
جنبهی #تکوینی، یعنی آنچه که خدا با ما کرده است و جنبهی #تشریعی، یعنی آنچه که به ما دستور داده که انجام دهیم. نسبتبه هیچیک از این دو مورد، یعنی آنچه خدا با ما کرده، یا آنچه خداوند به ما امر کرده است که انجام دهیم، معترض، دلخور، ناراضی و ناخرسند نباشیم.
▪️۱۴. یکی دیگر از آدابی که برای چهلّهنشینی ذکر شده، #جوع و کمخوردن است. البتّه نه به این معنا که بهقدری کم بخورد که رمقی برای او نماند و بهخاطر ضعف، از حال برود. بلکه شکمچرانی و پرخوری نکند و دنبال لذّتجویی از راه طعام نباشد. به حدّاقل ضروری اکتفا کند. از حدّاقل کمتر هم استفاده نکند؛ چون توان او را برای عبادت و طاعت در چهلّه میگیرد؛ امّا بیش از آن حد هم به خوردن نپردازد.
▪️تا جایی که میتواند در طول این چهلّه #روزه بگیرد و اگر همهی این چهل روز را نمیتواند، حدّاقل روزهای #دوشنبه و #پنجشنبه را روزه داشته باشد. اگر در این مدّت، روزهی روزهای خاصّی هم مستحب است، آنها را هم از دست ندهد.
▪️۱۵. نکته ی دیگر در آداب چهلّهنشینی، پرهیز از خوردن #غذاهایی است که باعث سنگینی انسان میشود؛ نوعی رخوت، سستی و خوابآلودگی در فرد ایجاد میکند؛ شادابی، پرتوانی و سرزندگی برای عبادت را از انسان میگیرد و کسالت را بر او حاکم میکند. غذاهای سنگین، غذاهایی که ادویهجات فراوانی در آن بهکار رفته است، غذاهای بسیار چرب و امثال اینها، چنین خواصّ منفییی دارند.
▪️۱۶. ❗️احتیاط کردن در #لقمه؛ یعنی انسان هرچیز که پیش آمد، نخورد. چیزهایی که به #حلال بودن آنها #یقین دارد؛ چه به اعتبار خود شیء خوراکی و چه به اعتبار منبع درآمدی که به تهیّهی آن مواد غذایی یا شیء خوراکی منجر شده است، از هر دو منظر حلال باشد. در این ایّام بیشتر دقّت کند؛ هرکس هرچه داد، نگیرد و نخورد و تا به حلال بودن آن #یقین پیدا نکرده است، حتّیالمقدور استفاده نکند.
▪️البتّه اینها که گفتیم، برای اوایل راه است. در بحث #رزق مفصّل گفتهایم که هنگامیکه فرد در سلوک به مرتبهای از رشد رسید، خدا ولایت او را در دست میگیرد. وقتی به آنجا رسید، خدا اجازه نمیدهد کسی چیزی را که مشکل دارد، به او تعارف کند؛ که او استفاده کند. شخص در آن مرحله، در حریم امن الهی قرار میگیرد؛ خدا حریمی ایجاد می کند و او را محفوظ میدارد؛ در معرض آن چیزها قرار نمیدهد و نمیگذارد آن چیزها بهسمت او بیاید؛ ولی در اوایل یا اواسط راه که هنوز این ویژگی در فرد ایجاد نشده است، باید مراقبت کند و در خوردن هرچه به او تعارف کردند و یا هرچیز خوشمزهای که جلوی او گذاشتند و میتواند آن را بردارد و بخورد، احتیاط کند؛ تا با اطمینان بیشتری، #لقمهی_حلال خورده باشد.
▪️۱۷.خوراکیهایی را هم که مال افراد بخیل، پست، بیبندوبار و غیر متدیّن است، نخورد و در این چهل روز سعی کند سر سفرهی این گونه افراد ننشیند و #غذای این گونه افراد را نخورد.
▪️۱۸. سعی کند از هر پولی یا در هر منزلی، چیزی نخورد. خیلی #احتیاط کند حتماً پول او #حلال باشد و مطمئن باشد که اهل منزلی که میخواهد مهمانشان شود، هم در حلال بودن کسبشان، هم در پرداخت وجوهات شرعیّهشان و هم در پاکی و #طهارت آنچه که میخواهند با آن غذا بپزند، مقیّد هستند. این دقّتها را داشته باشد. تا جایی که میتواند، از هر فروشنده مواد غذایی تهیّه نکند. حتّیالمقدور غذای بیرون، مثل فست فودها، رستوران ها، چلوکبابیها و امثال اینها را نخورد و تا جایی که میتواند، خودش #غذای_مطمئنّی را تهیّه و آماده کند.
ادامه دارد..
◾️استاد مهدي طيب ۹۲/۰۶/۱۴
#چهله_نشینی #مراقبات_عبادی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#نکاتی_از_بزرگان_سیر_و_سلوک_در_آداب_چهله_نشینی (٢) ▪️۱۳. یکی از آداب چهلّه نشینی را ترک #ا
#نکاتی_از_بزرگان_سیر_و_سلوک_در_آداب_چهله_نشینی (قسمت پایانی)
▪️۱۹. در ایّام چهلّهنشینی توصیه شده است، انسان #حلیم و #زیتون بخورد. در این ایّام خوردن اینها برای حالات فرد، مفید است. نکتهای دربارهی اینکه چرا به این دو مورد اشاره شده است، در ذهنم وجود دارد؛ ولی زمان نداریم اشاره کنم.
▪️۲۰. ❗️ نکتهی دیگر اینکه کمتر با دیگران #همصحبت شود؛ کمتر مشغول دیگران شود و با آنها نشست و برخاست کند؛ تا جایی که میتواند، به حداقّل ضرورت اکتفا کند و بیش از آن، برای نشستن و حرف زدن با دیگران و نشست و برخاست با آنها وقت نگذارد.
▪️۲۱. در طول این چهل روز #موسیقی گوش ندهد؛ حتّی مارش، سرود یا موسیقییی که اوّل اخبار رسانهها پخش میشود. یعنی بهطور کامل از موسیقی مصون بماند. علّت آن را هم گفتم و به روایت آن اشاره کردم، که اگر چهل روز در خانهای موسیقی نواخته شود، غیرت و حیا از آن خانه رخت میبندد.
▪️۲۲. ❗#️چشم خود را از افتادن به غیرِ آنچه نظر بر آن واجب یا مستحب است، باز دارد و آن را کنترل کند؛ یعنی فقط به چیزهایی که دیدن آنها واجب یا مستحب است و ثواب دارد، #نگاه کند. حتّی به نگاه به مباحات نپردازد؛ چه برسد به مکروهات و محرّمات.
▪️۲۳. ❗️#زبان خود را کنترل کند و آن را از گفتن جز چیزهایی که گفتن آنها بر او واجب یا مستحب است، باز بدارد. حرفهایی را هم که مباح است، نگوید؛ چه برسد به حرفهای مکروه یا خدای نکرده حرام.
▪️۲۴. ❗️حتّیالمقدور سعی کند جایی باشد که اگر میخواهد مشغول عبادت، تفکّر یا ذکری شود، سروصدای دیگران نیاید. چه سروصدای خود افراد و چه صدای رادیو، تلوزیون و امثال اینها؛ چون همهی این صداها ذهن ما را به فکر کردن به آن اشخاص و یا محتوای آن صحبتها مشغول میسازند و #تمرکز فکر و فراغتخاطر لازم برای اشتغال به ذکر خدا را از انسان سلب میکند
▪️اینها نکاتی بود که بزرگان سیر و سلوک در آداب چهلّهنشینی، به استناد روایات، توصیه کردهاند؛ که انسان به توفیق الهی و با امداد اهلبیت معصومین علیهم السلام لااقّل به مقداری که در این چهلّه مقدور و میسور است و در حدّی که در توان او باشد، عمل کند.
◾️استاد مهدی طيب ۹۲/۰۶/۱۴
#مراقبات_عبادی #چهله_نشینی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●نکاتی از بزرگان سیر و سلوک در آداب چهلّهنشینی●□
□روز اوّل ماه ذیالقعده روز آغاز چهلّۀ کلیمیّه یا موسویّه است که تا روز عرفه ادامه پیدا میکند. خدای متعال چنین چهل شبی را با موسی بن عمران علیه السّلام قرار خلوت گذاشت.
○وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثین لَیْلَةً وَ اَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ اَرْبَعِینَ لَیلَة○
□۱- در این چهل روز هر روز صبح، دعای عهد، یعنی دعای «اَللّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِیمِ ...» را بخواند.
□۲- هر روز چهل مرتبه ذکر تسبیحات اربعه را بگوید.
«سُبْحانَ الله، وَالحَمْدُلله، وَلا اِلهَ اِلاَّ الله، وَالله اَکبَرُ»
□۳- بعد از گرفتن وضو «آیهالکرسی» بخواند، برای اهل قبور هم این آیه را بخواند و یا خواندن آن را بعد از نمازهای صبح، ترک نکند.
□۴- گفتن اذکاری در این چهل روز توصیه شده است، مانند:
○ذکر «یا باقِی» روزی ۱۱۳ بار
○ذکر «یارَبُّ یا الله» روزی ۲۰۴ بار
○ذکر «یا صَمَدُ» روزی ۱۳۴ بار
○ذکر «یا عَلِیُّ» روزی ۱۱۰ بار
○ذکر «یا باسِطَ الْیَدَینِ بِالرَّحْمَه» روزی ۴۰ بار بعد از نماز صبح .....
□استاد مهدی طیّب□
@mohamad_hosein_tabatabaei