▪️ #سؤال: ببخشید، مرحوم آیتالله قاضی، فرموده بودند، هر کس نماز اول وقت را مقید باشد، به مقامات میرسد، آیا حضور قلب و خشوع را هم شرط دانستند یا نه؟
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
▪️اینها حضور میآورد، مقید شدن به این مطلب، مقید شدن ها! [یعنی] از کارها دست بردارد و برود عقب نماز، همین حضور میآورد، امروز کمی حضور میآورد، فردا آن هم زیادتر میشود، تا آخرش.
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️هر کس محاذی او شود، او را به بالا میبرد.....
◾️حاج محمد اسماعیل دولابی: امام حسین علیه السّلام مجرا و نهری بین خدا و خلق است. هر کس محاذی او شود، او را به بالا میبرد. وقتی با #امام_حسین علیه السّلام کارت اصلاح شد، عبادتت هم تمام شد، دنیا هم تمام شد و به جای اصلی خودت رفتهای.
◾️مصباح الهدی ص ۳۰۲◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۳۶- سالک براى آماده شدن براى ترک دنیا و سفر آخرت، که ممکن است هر لحظه زما
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۳۷- سالک باید از فرصت عمر تا مىتواند بهرههاى معنوى ببرد و فراتر از انجام حجّ واجب، حتّىالمقدور از فضا و فرصت معنوى حج و عمرهى مستحب و زیارت مرقدهاى مطهّر پیامبر اکرم، ائمّهى معصومین و امامزادگان علیهم السّلام استفادهى بسیار ببرد و در صورت نبود امکان تشرّف، آن والامقامان و دردانگان عالم وجود را از راه دور زیارت کند.
▪️بهویژه توصیه مىشود به خواندن زیارت عاشوراى حضرت اباعبدالله الحسین علیه السّلام و زیارت آل یاسین حضرت بقیة الله، ارواحنا فداه، و زیارت جامعهى کبیرهى ائمّهى معصومین علیهم السّلام مداومت ورزد و از تأثیرات شگفتآور آن زیارات متمتّع شود.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۲۹
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۳۷- سالک باید از فرصت عمر تا مىتواند بهرههاى معنوى ببرد و فراتر از انجا
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۳۸- زیارت اهل قبور و اهداء تحفههاى معنوى و حتّى تبرّعات مادّى، در کنار مزار اولیاى خدا، عارفان بالله، علماى دین، صلحا، اتقیا و ابرار، و قبور والدین، مربّیان و اساتید معنوى و ذوى الحقوق مادّى خویش، آثار سازنده و ارزندهاى براى زائر دارد و به روح صفاى معنوى مىبخشد و از تعلّقات مادّى زائر مىکاهد و غفلت و کدورت ناشى از زندگى روزمرّهى مادّى را برطرف مىکند.
▪️لذا سالک الى الله باید از این کار سودمند معنوى نیز خود را بىبهره نگذارد.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۳۰
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#غدیریه2⃣ 🍀ولایت، تأویل قرآن🍀 □«يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ
#غدیریه3⃣
🍀ولایت، تأویل قرآن🍀
□«إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ» (رعد/۷)□
🍀قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «أنا المنذر و علی الهادی من بعدی؛ یا علی، بك یهتدی المهتدون».
□«قُلْ كَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ» (رعد/۴۳)□
🍀در کتاب التفسیر عیاشی از ابی جعفر علیه السلام در خصوص آیهی فوق روایت است که: «فقال: نزلت في علی بعد رسول الله صلی الله علیه و آله و في الائمة بعده و علی عنده علم الکتاب».
🍀❗️و بدان علم از سرچشمهی علوی جریان دارد.
□«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا» (مریم/۹۶)□
🍀و فی الکافی عن الصادق علیه السلام: «ولایة امیرالمؤمنین علیه السلام هو الود الذی قال الله تعالی».
□«اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» (فاتحة/۶)□
🍀در کتاب معانی الاخبار از امام صادق علیه السلام روایت شده است که: «قال الصراط المستقیم امیرالمؤمنین».
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
بخش سوم: ☑️اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام علیهم السلام2⃣ ▪️لاحَلالَ إِلاّ ما أَحَلَّهُ ال
بخش سوم:
☑️اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام علیهم السلام3⃣
▪️مَعاشِرَالنّاسِ، فَضِّلُوهُ فَقَدْ فَضَّلَهُ الله، وَاقْبَلُوهُ فَقَدْ نَصَبَهُ الله.
مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّهُ إِمامٌ مِنَ الله، وَلَنْ یَتُوبَ الله عَلی أَحَدٍ أَنْکَرَ وِلایَتَهُ وَلَنْ یَغْفِرَ لَهُ، حَتْماً عَلَی الله أَنْ یَفْعَلَ ذالِکَ بِمَنْ خالَفَ أَمْرَهُ وَأَنْ یُعَذِّبَهُ عَذاباً نُکْراً أَبَدَا الْآبادِ وَ دَهْرَ الدُّهورِ. فَاحْذَرُوا أَنْ تُخالِفوهُ. فَتَصْلُوا ناراً وَقودُهَا النَّاسُ وَالْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْکافِرینَ.
▪️هان مردمان! او رابرتر دانید، که خداوند او را برگزیده؛ و پیشوایی او را بپذیرید، که خداوند او را برپا کرده است.
هان مردمان! او از سوی خدا امام است و هرگز خداوند توبه منکر او را نپذیرد و او را نیامرزد. این است روش قطعی خداوند درباره ناسازگار علی و هرآینه او را به عذاب دردناک پایدار کیفر کند. از مخالفت او بهراسید و گرنه در آتشی درخواهید شد که آتش گیری آن مردمانند؛ و سنگ، که برای حق ستیزان آماده شده است.
▪️مَعاشِرَالنّاسِ، بی - وَالله - بَشَّرَالْأَوَّلُونَ مِنَ النَّبِیِّینَ وَالْمُرْسَلینَ، وَأَنَا - (وَالله) - خاتَمُ الْأَنْبِیاءِ وَالْمُرْسَلینَ والْحُجَّةُ عَلی جَمیعِ الَْمخْلوقینَ مِنْ أَهْلِ السَّماواتِ وَالْأَرَضینَ. فَمَنْ شَکَّ فی ذالِکَ فَقَدْ کَفَرَ کُفْرَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولی وَ مَنْ شَکَّ فی شَیءٍ مِنْ قَوْلی هذا فَقَدْ شَکَّ فی کُلِّ ما أُنْزِلَ إِلَی، وَمَنْ شَکَّ فی واحِدٍ مِنَ الْأَئمَّةِ فَقَدْ شَکَّ فِی الْکُلِّ مِنْهُمْ، وَالشَاکُّ فینا فِی النّارِ.
مَعاشِرَالنّاسِ، حَبانِی الله عَزَّوَجَلَّ بِهذِهِ الْفَضیلَةِ مَنّاً مِنْهُ عَلَی وَ إِحْساناً مِنْهُ إِلَی وَلا إِلاهَ إِلاّهُوَ، أَلا لَهُ الْحَمْدُ مِنِّی أَبَدَ الْآبِدینَ وَدَهْرَالدّاهِرینَ وَ عَلی کُلِّ حالٍ.
▪️هان مردمان! به خدا سوگند که پیامبران پیشین به ظهورم مژده داده اند و اکنون من فرجام پیامبران و برهان بر آفریدگان آسمانیان و زمینیانم. آن کس که راستی و درستی مرا باور نکند به کفر جاهلی درآمده و تردید در سخنان امروزم همسنگ تردید در تمامی محتوای رسالت من است، و شک و ناباوری در امامت یکی از امامان، به سان شک و ناباوری در تمامی آنان است. و هرآینه جایگاه ناباوران ما آتش دوزخ خواهد بود.
▪️هان مردمان! خداوند عزّوجلّ از روی منّت و احسان خویش این برتری را به من پیشکش کرد و البته که خدایی جز او نیست. آگاه باشید: تمامی ستایش ها در همه روزگاران و در هر حال و مقام ویژی اوست.
#خطبه_غدیر
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت پنجم بخش اول2⃣ ● تقرير يك اشكال : لذائذ دنيوى براى بقاى انسان و حفظ نسل
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت پنجم
بخش دوم
● جواب به اشكال فوق
و اما جواب از اين اشكال اين است كه (خداى سبحان آنچه از لذائذ دنيا و نعمت هاى مربوط به آن لذائذ را خلق كرده كه انسانها را مجذوب خود كند، و در نتيجه به سوى زندگى در دنيا و متعلقات آن كشيده شوند، همچنان كه در كلام مجيدش فرمود((: انا جعلنا ما على الارض زينه لها)).
و نيز فرموده : ((المال و البنون زينه الحيوة الدنيا)).
و نيز فرموده : ((تبتغون عرض الحيوة الدنيا)).
و نيز در آيه اى كه مى بينيد و جامع ترين آيه نسبت به فرض ما است فرموده : ((و لا تمدن عينيك الى ما متعنا به ازواجا منهم زهره الحيوة الدنيا، لنفتنهم فيه ، و رزق ربك خير و ابقى .
و نيز فرموده : ((و ما اوتيتم من شى ء فمتاع الحيوة الدنيا، و زينتها، و ما عند اللّه خير و ابقى ، افلا تعقلون )) و آياتى ديگر از اين قبيل كه همه اين نكته را بيان مى كنند
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 171
كه نعمت هاى موجود در دنيا و لذائذ مربوط به هر يك از آنها امورى است مقصود للغير، نه مقصود بالذات ، وسيله هائى است براى زندگى محدود دنيا، كه از چند روزه دنيا تجاوز نمى كند، و اگر مسأله زندگى مطرح نبود اين نعمت ها نه خلق مى شد و نه ارزشى داشت ، حقيقت امر همين است .
و ليكن اين را هم بايد دانست كه آنچه از هستى انسان باقى مى ماند همين وجودى است كه چند صباحى در دنيا زندگى كرده ، با دگرگونى ها و تحولاتش مسيرى را از نقص به كمال طى نموده ، و اين قسمت از وجود انسان همان روحى است كه از بدن منشا گرفته و بر بدن حكم مى راند.
بدنى كه عبارت است از مجموع اجزائى كه از عناصر روى زمين درست شده ، و نيز قواى فعاله اى كه در بدن است ، به طورى كه اگر فرض كنيم غذا و شهوت (و يا علاقه جذب عناصر زمين به سوى بدن ) نمى بود، وجود انسان هم دوام نمى يافت . پس فرض نبود غذا و ساير شهوات ، فرض نبود انسان است ، نه فرض استمرار نيافتن وجودش ، (دقت بفرمائيد).
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 شهادت حضرت امام محمد بن علی الباقر علیهما السلام را به ساحت مقدس حضرت صاحب الزمان، و شیعیان و محبین اهلبیت علیهم السلام تسلیت عرض میکنیم.
▪️صلوات عرشی جناب ابن عربی بر حضرت امام محمد باقر علیهالسلام▪️
▪️صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی باقرِ العلومِ، شخصِ العِلمِ و المعلومِ، ناطقة الوجودِ، ضرغامِ آجامِ المعارِفِ، المُنکشِفِ لِکُلِّ کاشفِ، الحیاةِ السّاریَهِ فی المجارِی، النُّورِ المُنبَسِطِ علی الدُّراری، حافظِ معارجِ الیقینِ، وارثِ علومِ المُرسَلینِ، حقیقةِ الحقائقِ الظُّهوریَّهِ، دَقیقةِ الدّقائق النُّوریَّهِ، الفُلکِ الجاریَّة فی اللُّجَجِ الغامرَةِ، المُحیطِ عِلمُهُ بِالزُّبُرِ الغابِرَة، النَّباء العَظیمِ و الصِّراطِ المُستَقیمِ، المُستَنَدِ لِکُلِّ وَلیٍّ، مُحَمَّد بنِ عَلیٍّ علیه السلام.
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا باقر العلوم🏴
■●سه قدم مهم #تسلیم، #تطهير_و_تنوير_قلب براى رسيدن به معرفت امام معصوم در کلام امام باقر علیه السلام●■
■أبو خالد كابلى روايت می كند كه گفت پرسيدم از حضرت أبو جعفر امام محمّد باقر از (نور در) قول خداى عزّ و جلّ: فَامِنُوا بِاللَهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِى أَنزَلْنَا.
[سوره تغابن ايه ۸]
«پس ايمان بياوريد به خدا و فرستاده او و نورى كه ما فرو فرستاده ايم.»
■فقَالَ: يَا أَبَا خَالِدٍ! النُّورُ وَ اللَهِ نُورُ الائِمَّةِ مِنْ ءَالِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ إلَى يَوْمِ الْقِيَمَةِ؛ وَ هُمْ وَ اللَهِ نُورُ اللَهِ الَّذِى أَنْزَلَ...■
■«پس فرمود: اى أبو خالد! سوگند به خدا آن نور، نور امامان از آل محمّد صلّى الله عليه و آله تا روز قيامت می باشد. و ايشانند سوگند به خدا نورى كه خدا نازل نموده است. و ايشانند سوگند به خدا نور خدا در آسمانها و در زمين.
■اى أبو خالد! سوگند به خدا نور امام در دلهاى مؤمنين از خورشيد تابناك در روز، روشنتر است.
■۱-و ايشانند سوگند به خدا كه دلهاى مؤمنين را نور می بخشند (تنویر قلوب). و خداوند عزّ و جلّ از هر كس كه بخواهد نورشان را محجوب می كند و بنابراين دلهايشان تاريك می شود
■۲-به خدا سوگند اى أبو خالد! بنده اى از بندگان خدا ما را دوست ندارد و ولايت ما را نمی پذيرد، تا آنكه خداوند دلش را پاك (تطهیر) نمايد،
■۳-و خداوند دل بنده اى را پاك نمی كند مگر آنكه امور خويشتن را به ما واگذار كند (تسلیم) و با ما از در صلح و سلامت بيرون آيد؛ و چون بنده اى با ما به مسالمت درآيد خداوند وى را از حساب شديد مصون می دارد و از بزرگترين دهشت روز بازپسين در امن و امان نگه می دارد».
■● #الله_شناسى، ج ۱، ص ۶۶و۶۷●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□امانتی که به آسمان و زمین و کوهها عرضه شد و نتوانستند متحمّل آن شوند و سر باز زدند و انسان متحمّل آن شد، محبّت و ولایت بود.
□در آیهی اِنّا عَرَضنَا الاَمانَةَ عَلَی السَّمواتِ وَ الاَرضِ وَ الجِبالِ فَاَبَینَ اَن یَحمِلنَها وَ اَشفَقنَ مِنها وَ حَمَلَهَا الاِنسانُ: ما امانت را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم؛ از متحمّل شدن آن سر باز زدند و از آن ترسیدند و انسان حامل آن شد، مقصود از امانت، #ولایت است. با عرض ولایت، همهی موجودات وجود پیدا کردند، ولی این تنها مؤمن بود که آن را پذیرفت و حامل بار ولایت شد.
□خداوند در آخرت از آب و نان از مؤمن بازخواست نمیکند، بلکه از #محبّت بازخواست میکند که آن را کجا مصرف کردی. لَتُسئَلُنَّ یَومَئِذٍ عَن النَّعیمِ (اَلوِلایَةِ): همانا در آن روز از نعیم (ولایت و محبّت) مورد بازخواست قرار میگیرید.
○مرحوم حاج اسماعیل دولابی○
□○مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
بخش سوم: ☑️اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام علیهم السلام3⃣ ▪️مَعاشِرَالنّاسِ، فَضِّلُوهُ فَقَد
#غدیریه4⃣
🍀ولایت، تأویل قرآن🍀
□«فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ -الی- رِجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ» (نور/۳۷)□
🍀در تفسیر برهان از محمد بن الفضیل حدیث است که: «قال سألت اباالحسن علیه السلام عن قول الله عزوجل في بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ قال بیوت محمد رسول الله صلی الله علیه و آله ثم بیوت علی علیه السلام منها».
□«يَوْمَ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِينَ آمَنُوا انظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِن نُّورِكُمْ قِيلَ ارْجِعُوا وَرَاءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا فَضُرِبَ بَيْنَهُم بِسُورٍ لَّهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِن قِبَلِهِ الْعَذَابُ» (حدید/۱۳)□
🍀در تفسیر برهان از سعید بن جبیر حدیث شده است که قال سئل رسول الله صلی الله علیه و آله عن قول الله عزوجل فَضُرِبَ بَيْنَهُم بِسُورٍ لَّهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِن قِبَلِهِ الْعَذَابُ، فقال: «انا السور و علی الباب و لیس یؤتی السور الا من قبل الباب».
🍀نور، نور محمد و آل محمد است و سور، حصن حصین است برای مؤمنان از عذاب الهی. و باب آن، باب مدینهی علم اعنی ولایت حضرت علوی علیه السلام است که باطن این مدینه، رحمت خاصّهی الهی است و ظاهر آن که خلاف باطن است، انکار ولایت ائمه که عذاب الهی است میباشد.
#ح_م
#فسحت_وجودی
▪️حق متعال در آیهی ۱۱ سورهی مجادله اهل ایمان را خطاب قرار میدهد و میفرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللهَ لَكُمْ». ایمان به شیعه و محب اهلبیت علیهم السلام برمیگردد. مؤمن کسی است که ولایت ائمه اطهار علیهم السلام را دارد. حق متعال اهل ایمان را مخاطب قرار میدهد که اگر به شما گفته شد «تَفَسَّحُوا»، «فَافْسَحُوا». «تَفَسَّحُوا» یعنی فسحت پیدا کنید، گشاده گردید و فراخ بشوید. این به چه معناست؟ آیا مراد، همین جابجا شدن معمولی است؟ این که به کسی جا بدهید؟ هرچند این آیه بنا بر حجت ظاهری قرآن درس ادب به ما میدهد که اگر در مجلسی بودیم و کسی وارد شد و جا تنگ بود به او جا بدهیم؛ بله، این ظاهر قرآن است و منطبق با ظاهر عالم میباشد و صحیح نیز هست اما وقتی وارد مجلسی شدید «فَافْسَحُوا» که اگر چنین کنید «يَفْسَحِ اللهَ لَكُم»...
▪️ادامهی آیه قسمت قبلی را تفسیر میکند. اگر وارد مجلسی شدید «فَافْسَحُوا»؛ قسمت بعدی آیه دیگر مقید به حضور در مجالس نیست بلکه صرفا «يَفْسَحِ اللهَ لَكُم» آمده است که خدا برای شما فسحت رقم بزند.
▪️یک وسعت مطرح است و یک فسحت. توسعهی باطنی را فسحت گویند. فسحت اینجا به معنی فسحت وجودی است؛ در مجالسی بنشینید که توسعه وجودی پیدا کنید و باز شوید، بگذارید خدا شما را باز کند، «يَفْسَحِ اللهَ لَكُم»...
▪️این فسحت چگونه حاصل میشود؟ امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید: «كُلُّ وِعَاءٍ يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيهِ إِلَّا وِعَاءَ الْعِلْمِ فَإِنَّهُ يَتَّسِعُ بِهِ» (نهجالبلاغه، حکمت ۲۰۵). اگر در هر ظرفی چیزی ریخته شود، این ظرف پر میشود الا وعاء علم که جان شماست... هر اندازه علم در جان شما ریخته شود شما پیوسته توسعه پیدا میکنید و پیاپی وسعت وجودی و فسحت مییابید. مراد از این سخن این است که به مجالس ذکر اهلبیت علیهم السلام بروید و فسحت پیدا کنید. اگر به قصد توسعه باطنی و کسب فسحت که همان تقرب به خدا است به مجالس رفتید، به خدا نزدیک میشوید.
#ح_م