▪️آنجا که خدا شما را درست کرد، زمان و مکان نیست؛ لذا میتوانی بگویی مرا یک ساعت پیش ایجاد کرد؛ گرچه در عالم زمان ممکن است همین یک ساعت از یک میلیارد سال هم بیشتر باشد.
▪️خدا شما را با دست قدرت خود آفریده است و آمدهاید در این جلسه مقابل من نشستهاید. از اوّل خلقت تا الآن نیم ساعت هم طول نکشیده است، منتها به نظر اهل طبیعت زمان زیادی گذشته است. مثل اصحاب کهف که وقتی بیدار شدند، گفتند یک روز یا کمتر از آن خوابیدهایم؛ در حالی که به حساب اهل طبیعت سیصد سال خوابیده بودند.
▪️عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 27-26 آل عمران، قسمت چهارم بخش پنجم ● دو روايت به معناى ((تخرج الحى من الميت و تخرج ميت من ال
آیات 27-26 آل عمران، قسمت چهارم
بخش ششم
⚫️ روایاتی در باره (( رزق )) و اینکه روزی هرکس مقدر است
و در کافی از محمد بن یحیی ، از احمد بن محمد، و عده اى از اصحاب ما فرقه اماميه ، از سهل بن زياد، از ابن محبوب ، از ابى حمره ثمالى ، از امام ابى جعفر (باقر (عليه السلام ) روايت آورده كه گفت : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) در حجة الوداع فرمود: آگاه باشيد كه روح الامين به قلبم انداخت كه هيچ انسانى نمى ميرد مگر وقتى كه رزقش را تا حد كمال خورده و ديگر در نزد خدا رزقى نداشته باشد.
پس از خدا بترسيد، و در راه به دست آوردن رزق منحرف نشويد، راه صواب را به دست گيريد، و دير رسيدن بهره اى از رزق ، شما را به نافرمانى خدا واندارد، براى اينكه خداى تعالى رزق حلال را بين خلقش تقسيم كرده ، و آن را بطور حرام تقسيم ننموده ، وخلاصه آنچه را خدا تقسيم كرده رزق حلال است ، نه حرام ، پس هركس از خدا پروا كند، و خويشتن دارى نمايد، رزقش از راه حلال خواهد رسيد، و هركس پرده حرمت خدا را پاره نموده ، و رزقش را از غير راه حلال بگيرد، رزق حلالش را به عنوان قصاص از او خواهند گرفت ، در نتيجه همان مقدارى را كه بايد از حلال مى خورد از حرام خورده ، و نه بيشتر، با اين تفاوت كه حساب آن را بايد پس بدهد.
و در نهج البلاغه است كه : امام (عليه السلام ) فرمود: رزق دو جور است ، رزقى كه آن تو را مى طلبد، و رزقى كه تو آنرا مى طلبى ، آنكه تو را مى طلبد به فرضى كه تو به سراغ آن نروى او به سراغ تو خواهد آمد، پس غم روزى يكساله ات را سربار غم امروزت مساز، براى هر روز غم همان روز كافى است ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 226
براى اينكه اگر مدت سال جزء عمر تو نباشد، بيهوده غمش را نخورده اى ، و چرا غم رزقى را بخورى كه مال تو نيست ، و نيز مگر تاكنون چنين چيزى شده كه رزق تو را قبل از اينكه به دست تو برسد ديگرى خورده باشد؟ و يا ديگرى آنرا از چنگ تو ربوده باشد، و يا مگر تاكنون چنين چيزى شده كه آنچه برايت مقدر شده ديرتر از موعد به دستت رسيده باشد؟.
و در قرب الاسناد است كه ابن طريف ، از ابن علوان ، از جعفر، از پدرش (عليهما السلام ) روايت كرده كه فرمودند: رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) فرمود: (رزق مانند باران و بعدد آن از آسمان به زمين و براى هر انسانى به مقدارى كه برايش مقدر شده نازل مى شود، و ليكن براى خدا فضل هائى هم هست ، بنابراين از خداى تعالى فضل او را نيز بخواهيد).
مؤلف : روايات در اين معانى بسيار است ، و ان شاء اللّه بحث پيرامون اينگونه احاديث در تفسير سوره هود خواهد آمد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
#پرسش_و_پاسخ از آیتالله بهجت قدسسره
#سؤال: خواهشمندم بفرمایید چطور میتوان بهتر با خداوند و ائمۀ اطهار علیهمالسلام انس گرفت؟
☑️حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
▪️با طاعت خدای تعالی و رسول صلیاللهعلیهوآله و ائمه علیهمالسلام و ترک معصیت در اعتقاد و عمل.
☑️حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
▪️رجالی از علما را دیدهایم که دارای ایمان راسخ و کمالات و درجات والا بودند، و صبر و استقامت و ثبات قدم در ایمان داشتند! بهگونهایکه علوّ مقام آنان، بههیچوجه با ما قابل قیاس نیست، و اگر برای نسل جدید نقل شود، باور نمیکنند. واقعاً درجات و کمالات و مقامات آنها گفتنی نیست، و انسان از گفتن آنها خجالت میکشد!
◾️در محضر بهجت، ج٢، ص٩٠◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️در نگر تا که آفرید ترا
▪️از برای چه برگزید ترا
▪️در نگریستن یعنی نظر کردن تامل و تفکر در اینکه آفریدگار تو کیست؛ این یک سوال ماهوی است. یعنی علت فاعلی چیست و در مصرع دوم علت غایی را پرسیده است. هر چیزی دو علت وجودی بنیادی دارد که عبارت است از علت فاعلی و علت غایی در واقع هر عملی فاعل و غایتی دارد (از چه و برای چه) اما کدامیک از این دو مهم تر است فاعل یا غایت؟
▪️تو چه پنداشتی که ایزد فتح
▪️از پی بازی ات پدید آورد
▪️هرنفس سوی رفتنت گامی است
▪️دانه دام و تدارک دامی است
▪️هر انسانی در درونش یک وحشی دارد، اگر آن حیوان وحشی درونی آزاد شد، عقل اسیر می شود. اگر با درایت عقلانی آن حیوان وحشی درون اسیر شد، عقل فعال می شود و آنگاه می پرسد که از کجا آمده ام و برای چه آمده ام. رفتن به دنبال علت غایی باعث عظمت و تعالی می شود
#دکتر_دینانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️من قبلاً به مسئولین کشور هم گفته ام که در کشور دو کار اساسی هست: یکی اینکه به فقیر باید کمک کنیم، ولی این را دیگر کشورها چه مسلمان چه کمونیست و چه غیره نیز انجام می دهند، به وامانده رسیدن یک #امر_عاطفی است، یک #امر_عقلی نیست، و امر دوم این است که جلوی فقر را بگیرید نه اینکه به فقیر کمک کنید، آن #علم می خواهد، #مدیریت می خواهد، آنکه اسلام آورده این است که جلوی بیکاری را می گیرد، جلوی فقر را می گیرد نه اینکه به فقیر کمک کند!
◾️آیت الله جوادی آملی حافظه الله◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
سلام علیکم همراهان فهیم
بخش المیزان رو حتما مطالعه بفرمایید
در پناه حضرت حق ✋
▪️اولین کسی که در ایران زبان فرانسه یاد گرفت و به آن زبان صحبت میکرد و باصطلاح آن زمان #دیلماج شد.
#حاج_میرزا_مسعود_انصاری_گرمرودی بود. او متولد ۱۱۶۴ خورشیدی بود.
علت اینکه مسعود میرزا فرانسه را یاد گرفت این بود که نامه ای از طرف #ناپلئون بناپارت امپراطور فرانسه به فتحعلیشاه میرسد و در آن زمان در ایران کسی نبود که نامه را برای شاه ترجمه کند. یکی از افراد ارامنه تهران داوطلب میشود که نامه مزبور را به بغداد برده تا اینکه آن را در آنجا ترجمه نمایند.
نامه در بغداد ترجمه میشود و پس از ترجمه نامه را به تهران می اورد.
این خبر به تبریز میرسد و حاج میرزا مسعود می رود در نزد میسیون (هیات) فرانسوی که در اورمیه بوده اند فرانسه را یاد گرفته به تبریز مراجعت میکند و همین موضوع یعنی دانستن زبان خارجی یکی از اسباب ترقی او میگردد.
در زمان فتحعلی شاه، مستوفی عباس میرزا نایبالسلطنه بود. او مسلط به زبانهای فرانسوی و روسی بود و متن فرانسوی عهدنامهٔ ترکمانچای را به فارسی ترجمه کرد. پس از قتل گریبایدوف جزء هیاتی به همراه خسرو میرزا فرزند عباس میرزا به سنپترزبورگ رفت.
میگویند در سفرنامه خسرو میرزا درباره ملاقات با هیات دولت ایرانی با نیکلای اول امپراطور روسیه نوشته شده ... امپراطور از میرزا مسعود سوال میکند که زبان فرانسه را در کجا یاد گرفته ای؟ عرض کرد در تبریز.
از این جواب تعجب کرده و فرموده شما فرانسه را بهتر از من صحبت میکنید....
◾️ #منبع: شرح حال رجال ایران - مهدی بامداد◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️هَاشِمُ بْنُ أَبِي عُمَارَةَ اَلْجَنْبِيُّ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: أَنَا عَيْنُ اَللهِ وَ أَنَا يَدُ اَللهِ وَ أَنَا جَنْبُ اَللهِ وَ أَنَا بَابُ اَلله.
▪️هاشم بن ابى عماره جنبى گويد: از امير المؤمنين عليه السّلام شنيدم که مىفرمود: منم عين الله و منم يد الله و منم جنب الله و منم باب الله.
☑️الکافی، ج۱ ، ص ۱۴۵
#حدیث
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#انسان_کامل_و_ملائکةالله ▪️ملائکة الله قوای عالم امکان هستند. همانطور که شما قوایی همچون قوهی باص
▪️باید امام را اینگونه بشناسیم و هیچ راه دیگری هم نداریم! امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود ما را به نورانیتمان بشناسید... رفقا به خدا قسم، به خدا قسم، به خدا قسم مبادا فکر کنیم با این نوع معرفتی که به ائمه اطهار علیهم السلام داریم، ایشان را شناختهایم! هرکس ادعای شناخت ائمه اطهار علیهم السلام را کرد باید بر دهان او کوبید! چنین شخصی صرفاً یک مدعی است! ادعا کردن در این وادی بسیار خطرناک است، ما در این مباحث همان سخنی را میگوییم که خود این ذوات مقدس پیرامون خودشان فرمودهاند؛ ما این سخنان را از روایات آنها آموختهایم. حال با همهی این تفاسیر، آیا کسی هست که بفهمد «بِكُمْ فَتَحَ الله و بِكُمْ یَختِم» یعنی چه؟ این جناب میفرماید تمام مخلوقات در صدور و در ورود، از مرتبهی غیب خودِ این ذوات مقدس به مرتبهی شهادت خود ایشان تنزل مییابند و از مرتبهی شهادت خود ایشان دوباره به مرتبهی غیب ایشان بازمیگردند لذا توحید و معاد یعنی انسان کامل... مبدأ و معاد ائمه اطهار علیهم السلام هستند؛ «إيابُ الْخَلْقِ إلَيْكُمْ، وَ حِسابُهُم عَلَيْكُمْ...» این عبارات نص صریح زیارت جامعه کبیره است! شما معاد هستید! مبدأ و معاد دو حقیقت جدا از هگ نیستند بلکه یک حقیقتند. در لایتناهی، ما مبدأ و معاد جدا از هم نداریم؛ مبدأ و معاد یک حقیقت هستند منتها به حیث نزول و صعود اسامی مختلفی گرفتهاند. تمام مخلوقات نظام هستی از مرتبهی غیب خودِ این ذوات مقدس به مرتبهی شهادت ایشان تنزل پیدا میکنند؛ برای مثال، بنده علومی دارم که در مرتبهی غیب من استکانت جمعی دارد. این علوم از مرتبهی غیب من ظهور کرده و به مرتبهی شهادت میآید کما اینکه اکنون بنده سخن میگویم؛ دوباره این علم از مرتبهی شهادت من به مرتبهی غیب خود من باز میگردد و تمام نظام هستی همچون همین حروف و کلماتی هستند که از دهان من خارج میشود... آحاد مخلوقات هرکدام یک کلمه و یک حرف هستند که از موطن اعلای انسان کامل میآیند تا به مراتب پایین میرسند و از این مرتبهی پایین نیز بالا میروند...
▪️مقام امامت خیلی سنگین است... اینگونه است که حضرت صادق آل الله علیه و علیهم السلام میفرماید «إِنَّ أَمْرَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ»... همچنین در روایاتی دیگر وارد است که «إِنَّ حَدِيثَ آلِ مُحَمَّدٍ صلوات الله علیه و آله صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ»... و یا «إِنَّ حَدِيثَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ»! که «لا يُقِرُّ بِهِ إِلَّا مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ أَوْ عَبْدٌ امْتَحَنَ اللهَ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ»! این سخن اهلبیت علیهم السلام است که اینگونه صعب و سنگین است و به آن اقرار نمیکند مگر ملائکه مقرب یا انبیاء مرسل یا بندهای که ایمان قلب او توسط الله امتحان شده باشد! کسی اگر بخواهد کلام اهلبیت علیهم السلام را بفهمد بایستی شرح صدر داشته باشد، شما خود ببینید دیگر حقیقت اهلبیت علیهم السلام چقدر سنگین و سهمگین است! والله از فهم ما خارج است! و عجیب اینجاست که دشمنان اهل بیت علیهم السلام میخواهند نور اهلبیت علیهم السلام را خاموش کنند! باید به آنان گفت به همین خیال باشند!
کی شود دریا ز پوز سگ نجس؟
کی شود خورشید از پف منطمس؟
#ح_م
◾️برگرفته از سلسله مباحث #شرح_زیارت_جامعه_کبیره سال۹۲◾️
▪️هر کس را که رفتن در محراب را دوست ندارد و از امامت جماعت پرهیز میکند، به زور وارد محراب کنید و به او اقتدا کنید و هر کس را که آن را دوست دارد و طالب آن است، بیرون بیندازید.
▪️عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اينكه قرآن فرموده است باید کم بخندند و باید بسیار بگریند، معنایش این است که جایی که در آن هستند، (یعنی دنیا)، جای خوبی نیست. در بهشت حزن و گریه نیست.
▪️دنیا قصّه است، قاف آن به غین تبدیل شد و شد غصّه. قصّه نه غصّه دارد، نه شادی. اگر دنیا شادی داشته باشد، اندک و بسیار زودگذر است. شادی همیشگی خوب است. دنیا برای شادی نیست.
▪️پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم به خدا عرض کرد: اَللّهُمَّ لا تَجعَل مُصیبَتَنا فى دینِنا وَ لا تَجعَلِ الدُّنیا اَکبَرَ هَمِّنا وَ لا مَبلَغَ عِلمِنا وَ لا تُسَلِّط عَلَینا مَن لا یَرحَمُنا: خدایا مصیبت ما را در دین ما قرار نده و دنیا را همّ و هدف بزرگتر ما و سرحدّ و نهایت علم ما قرار نده و کسی را که بر ما رحم نمیکند، بر ما مسلّط مگردان.
▪️اگر همّ عمدهی ما آخرت باشد، کفهی ترازوی آخرت ما سنگین میشود و پایین میرود. فَاَمّا مَن ثَقُلَت مَوازینُهُ فَهُوَ فى عیشَةٍ راضِیَةٍ: آن کس که کفهی عملش سنگین باشد، در زندگی پسندیدهای خواهد بود. سعی کنید ولو کمی هم شده، همّتان به آخرت بیشتر از دنیا باشد.
▪️موضع نظر حقتعالی قلب و نیّت و توجّه شماست. اگر توجّه قلبی و اقبال شما بیشتر به اوست و بیشتر قلب شما را محبّت حقتعالی گرفته است، شما طالب خدایید. کفهی ترازو هر طرف سنگین شد، تا آخر پایین میرود. اگر بیشتر توجّه قلبی شما به دنیاست، شما اهل دنیایید. داشتن یا نداشتن دنیا هیچ مهم نیست، علاقه و توجّه و دلبستگی به دنیا خیلی مذموم است؛ لذا توجّه به دنیا، دنیاست.
مصباح_الهدی/ص ١٤٧ و ١٤٨
◾️شرح و توضيح #مصباح_الهدی مبحث سيزدهم: #دنيا_و_آخرت ١٨/ استاد مهدی طيّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
#اشارهای_به_موضوع_بداء
▪️«بداء» در لغت به معنی آشکار شدن و در اصطلاح به معنی تغییر در قضاء و مقدرات الهی بر اساس حوادث و وقایع است. در خصوص موضوع و مفهوم بداء، آنچه که میان عموم مردم بنا به تعلیمات متکلمین و فلاسفه جاری است و به آن اعتقاد دارند این است که اعمال آدمها زمینهی تغییر در مقدرات الهی است.
▪️عَنِ ابْنِسِنَان عَنْ أَبِی عَبْدِالله علیه السلام یَقُول إِنَّ اللهَ یُقَدِّمُ مَا یَشَاءُ وَ یُؤَخِّرُ مَا یَشَاءُ وَ یَمْحُو مَا یَشَاءُ وَ یُثْبِتُ مَا یَشَاءُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتابِ وَ قَالَ فَکُلُّ أَمْرٍ یُرِیدُهُ اللهَ فَهُوَ فِی عِلْمِهِ قَبْلَ أَنْ یَصْنَعَهُ لَیْسَ شَیْءٌ یَبْدُو لَهُ إِلَّا وَ قَدْ کَانَ فِی عِلْمِهِ إِنَّ اللهَ لَا یَبْدُو لَهُ مِنْ جَهْلٍ. (تفسیر اهلبیت علیهم السلام، ج۷، ص ۳۰۸) ابن سنان این روایت را در باب بداء از امام صادق علیه السلام نقل میکند. البته بحث بداء که در علم کلام هم مطرح شده است مطلبی است که خیلی از متکلمین و فلاسفه ما در طول تاریخ علم پیرامون آن بحث کردهاند؛ اجمال آن این است که قائل به این هستند که در علم الهی و در مقدرات الهی تغییر حاصل میشود و البته حق به دو امر محو و اثبات شده علم دارد. در روایت هم داریم که «لا يَرُدُّ القَضَاءَ إلّا الدُّعاء» دعا قضا را تغییر میدهد و لذا در حدیثی امام سجاد علیه السلام میفرماید: «لَوْ لَا آیَةٌ فِي کِتَابِ اللهِ لَحَدَّثْتُکُمْ بِمَا یَکُونُ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ». اگر یک آیه در قرآن نمیبود، آنچه تا روز قیامت اتفاق میافتد را برای شما میگفتم. پرسیده شد کدام آیه؟ حضرت فرمود: قَوْلُ الله: «یَمْحُوا اللهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتابِ» (رعد، ۳۹) این آیه به سنت بداء اشاره دارد. در علم حق متعال چیزهایی است که اهلبیت علیهم السلام به علم الهی به آن علوم به صورت اطلاقی آگاه هستند و میدانند که در نظام وجود حادثاً بعد حادث چه اتفاقاتی میافتد؛ این ذوات مقدس از همه حدوث عالم، آن به آن خبر دارند؛ موجودات آن به آن حادث میشود و حق متعال بینهایت تجلی دارد. تجلیات خداوند در هر لحظه بینهایت است و انسان کامل از یکایک این تجلیات بیمنتها آگاه است. حضرت میفرماید که اگر بداء نبود ما به شما تا روز قیامت را خبر میدادیم. بعضیها گفتند بداء یعنی چه؟ ظاهر مطلب این است که، انسان کامل میفرماید، من اکنون به علم خدا اطلاع دارم اما در این قضاء و مقدرات الهی تغییر حاصل میشود و چون اینگونه است، ما آن را نمیگوییم! به نظر میرسد این برداشت از مفهوم بداء دقیق نباشد.
▪️«لَا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللهِ» (یونس، ۶۴) «وَبَدَا لَهُمْ مِنَ اللهِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَحْتَسِبُونَ» (زمر، ۴۷). علامه شعرانی بداء را بر اساس این آیه تفسیر میکند. ایشان میفرماید بداء این نیست که بگوییم بر علم خدا تغییر حاصل میشود؛ علم خدا مطلق و فوق اطلاق است. اینکه علم خدا چگونه است و نحوه تعلق علم خدا بر مخلوق قبل و بعد از خلقت به چه شکلی است شامل بحثهایی سنگین و پیچیده است که در این بیان نمیگنجد. ایشان میفرماید بداء این است که اتفاقاتی در عالم میافتد که مردم گمان آن را نمیبرند؛ یعنی انسان کامل خبر از یک موضوع میدهد، خبر از امری میدهد که در آینده قرار است واقع شود و آن امر واقع نیز میشود ولی مردم گمان نمیکنند که آن امر، واقع شده باشد؛
👇👇👇👇👇