#برای_بازی_آفریده_نشدهایم❗️
▪️بهخاطر زیادی درسوبحث خسته شده بودیم. با دوستانمان رفتیم حرم حضرت امیر علیهالسلام و در آنجا نشستیم به گفتوگو. دیدم آقا وارد حرم شد. کمی دورتر از ما ایستاد و با انگشت به من اشاره کرد.
▪️فهمیدم کار خصوصی دارد. از دوستانم فاصله گرفتم و رفتم سمتشان. آقا آهسته در گوشم گفت:
«مٰا لِلَّعْبِ خُلِقْنٰا؛ برای بازی آفریده نشدهایم»؛ و رفت.
▪️من ماندم و دلی که دیگر سرجایش بند نمیشد. همین یک جمله مرا به جلسات آقای قاضی کشاند.
◾️بر اساس خاطرۀ آیتالله سید عبدالکریم کشمیری، بهنقل از حجتالاسلاموالمسلمین علی بهجت◾️
☑️در خانه اگر کس است، ص ٧۵
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️زن و مرد باید به همدیگر #خوشبین باشند و هر کدام عیب را از خود بداند و به دیگری نسبت ندهند.
اصلاً عیب دیدن کار خوبی نیست.
▪️وقتی میخواهید از منزل خارج شوید اهل خانه را #خشنود کنید و بیرون بیایید.
▪️وقتی هم خواستید وارد خانه شوید بیرون در #استغفار کنید و #صلوات بفرستید و هر ناراحتی که داری بیرون بگذارید و با روی خوش داخل شوید تا اهل خانه هم با روی خوش به استقبال شما بیایند.
کمال زن و مرد در این است.
#مرحوم_دولابی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت دوم بخش پنجم ● مراد از ((تورات )) ((انجيل )) در قرآن كريم اما بايد دي
آیات 60-42 آل عمران، قسمت دوم
بخش ششم
● بعثت حضرت عيسى (علیه السلام ) عموميت داشته ، هر چند رسالت او به سوى بنى اسرائيل بوده است
و وقتى مطلب از اين قرار باشد لازم نيست كه رسالت يك رسول به سوى قومى معين بعثت به سوى همان قوم باشد و لا غير، بلكه ممكن است رسالتش به سوى قومى خاص باشد، ولى بعثت و نبوتش به سوى تمامى بشر باشد، همچنان كه در موسى و عيسى (عليهما السلام ) چنين بود.
و شواهدى كه از قرآن كريم بر اين معنا وجود دارد يكى دو تا نيست ، از آن جمله در مورد رسالت موسى به سوى فرعون مى فرمايد: ((اذهب الى فرعون انه طغى ))، و در عين حال مى بينيم ساحران فرعون به موسى ايمان آوردند و گفتند: ((آمنا برب هرون و موسى )) و بطورى كه از ظواهر آيات بر مى آيد ايمانشان هم قبول شده ، با اينكه از بنى اسرائيل نبودند و درباره دعوت قوم فرعون با اينكه از بنى اسرائيل نبودند فرموده : ((و لقد فتنا قبلهم قوم فرعون ، و جاء هم رسول كريم )).
و نظير اين آيات در دلالت بر عموميت بعثت آن جناب ايمان آوردن امت هاى بسيارى از غير بنى اسرائيل ، قبل از بعثت رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) به آن جناب است ، مانند مردم
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 312
روم و امت هاى بزرگى از غربى ها، از قبيل : فرانسويان و اطريش و بورسا و انگلستان و امت هائى از شرقيين ، چون نجران به وى گرويده بودند با اينكه از بنى اسرائيل نبودند و قرآن كريم در هيچ آيه اى كه سخن از نصارا دارد ديده نمى شود كه روى سخن را متوجه خصوص نصاراى بنى اسرائيل كرده باشد، بلكه اگر مدح مى كند عموم نصارا را مدح مى كند و اگر مذمت هم مى كند عموم را مذمت مى كند.
انى قد جئتكم بايه من ربكم ، انى اخلق لكم من الطين ... و احيى الموتى باذن اللّه ))
در اين آيه نسبت خلقت را به عيسى (عليه السلام ) داده ، و اين تعبيرى است سؤال انگيز كه مگر عيسى خالق است ؟ در پاسخ بايد دانست كه كلمه ((خلقت )) به معناى بوجود آوردن از عدم نيست بلكه به معناى جمع آوردن اجزاى چيزى است كه قرار است خلق شود و لذا در جاى ديگر فرموده : ((فتبارك اللّه احسن الخالقين )).
و كلمه ((اكمه )) به معناى كسى است كه از شكم مادر بدون چشم متولد شده باشد، گاهى هم به كسى اطلاق مى شود كه چشم داشته و سپس نابينا شده است .
راغب مى گويد: مى توان گفت : ((فلانى ديدگانش اكمه شد به حدى كه چشم هايش سفيد گرديد)) و كلمه ((ابرص )) به معناى كسى است كه دچار برص شده و ((پيسى )) (كه يك بيمارى پوستى است ) گرفته .
و از اينكه فرمود: ((و احيى الموتى ))، يا بطور صريح و يا بطور اشاره فهميده مى شود كه عيسى (عليه السلام ) يك بار و دو بار مرده زنده نكرده ، بلكه متعدد اين كار را كرده است.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 سالروز شهادت جانسوز امام حسن عسکری علیهالسلام تسلیت باد! 🏴
◾️حضرت آیتالله بهجت قدسسره◾️
▪️مصیبت امام حسن عسکری سلاماللهعلیه، خیال میکنم که خیلیخیلی شدیدتر بود از مصائب آباء مطهّرینش علیهمالسلام؛
بهجهت اینکه دید و رسید به آنچه که حضرت رسول صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرموده بود که «غیبت میکند، تا پر بشود زمین از ظلم و جور، بعد ظهور میکند»؛ دید که وقتش شده است، چقدر بر او این مطلب سخت بود.
▪️[امام حسن عسکری به امام عصر علیهماالسلام فرمود:] یا سیّد اهلبیته، در بلاد و... نمان! برو در بیابانها؛ جایی نمان که تو را ببینند و بشناسند و بکشند!
◾️درس خارج اصول، ١٣٨٧/١١/٢١◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️سالکی از استاد پرسید: چگونه خدمت حضرت بقیة الله (علیه السلام) برسیم؟
▪️استاد فرمود: واجبات را انجام دهید و محرمات را ترک کنید.
▪️سالک ابتدا پنداشت که استاد او را لایق نیافت و پاسخ حقیقی را پنهان کرد. لذا سوال خویش را تکرار نمود. اما دوباره همان پاسخ را شنید. با خود گفت: اگر به این دستور عمل کنم، پس از چهل روز، حتما حضرت را خواهم دید.
▪️استاد فرمود: خودِ انجام واجبات، دیدار حضرت است. دیدارِ حقیقتِ حضرت!
#استاد_محمود_امامی
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️رهبری مسلمان ها
❛❛ عینصاد(علی صفایی حائری)
▪️با شهادت امام عسكرى، دوره ى غيبت فرا مى رسد، غيبت درهنگامى است كه طرح مذهب ريخته شد و احاديث در صورت اصول و جوامع، نگهدارى شده اند و معيار شناسايى احاديث و تهذيب دسيسه ها به واسطه ى حضرت رضا و جواد و هادى و عسكرى عليهم السلام به دست آمده، همان طور كه شيوخ و وجوه و رجالى تربيت شده اند و كارگشاى حوادث هستند، حضور حجت احتياج به بلوغى دارد كه هنوز حاصل نشده و زمينه اى مى خواهد كه هنوز فراهم نگشته، پس به طور طبيعى غيبت شروع مى شود.
▪️حفظ اسلام و رهبرى مسلمان ها، از وظايف امام است. حفاظت مذهب و نگهدارى از طرح بنيادى آن تا زمان امام عسكرى انجام شده و اصول كلى القا گرديده است، مى ماند رهبرى مسلمان ها كه آن هم احتياج به آمادگى بيشتر و زمينه ى بيشتر دارد، اگر توانستند كه اين زمينه را فراهم كنند، غيبت، به ظهور مى پيوندد وگرنه ظلم مملو و تجربه ى بن بست ها، زمينه ساز قسط كامل خواهد شد.
▪️حدود هفتاد سال نواب اربعه و نيابت خاصه كارگشا بود و سپس نيابت عامه و يا ولايت فقيه راهگشاى حوادث گرديد. و اين ولايت گذشته از شئون معصوم، عهده دار زمينه سازى و دعوت و تربيت افراد و سازمان دادن به آنهاست. و در صورتي كه مردم آمادگى داشته باشند و پشتيبانى كنند ولايت و رهبرى با فقهاست، كه نمى توان كنار نشست و به نظارت پرداخت. به اندازه اى که مردم مى پذيرند و تحمل مى كنند، حجت بر فقيه تمام مى شود كه عهده دار شود و رهبرى كند.
☑️تقیه | ص ۲۱۷
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حاج محمد اسماعیل دولابی◾️
▪️می گـــويند خداوند داستان ابليس
را تعــريف کرد تا بدانی که نمیشود
به #عبادتت به تقربت به جايگاهت
اطمينان کنی.
▪️خدا هيچ تعهدی براي آنکه تو هـمان
ڪه هـــستی بـــمانی نــــداده است
شايد بههمين دليل است کهسفارش
شــده وقتی #حال خـــوبی داری و
میخواهی دعـــــا ڪنی يادت نرود
عافــيت و عاقـــــبت به خــيری ات
را بطلبی.
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️داستان عجیب شیخ رجب علی خیاط و زنی آتشین◾️
▪️فرزند شیخ رجبعلی خیاط میگوید پدرم چیزهایی می دید که دیگران نمی دیدند. یکی ازدوستان پدرم نقل میکرد.
▪️یک روز با جناب شیخ به جایی میرفتیم که دیدم جناب شیخ با تعجب و حیرت به زنی که موی بلند و لبـاس شیـکی داشـت نگـاه میکند
▪️از ذهنم گـذشت که شیـخ به ما می گوید چشمتان رااز نامحرم برگردانید و خود ایشان اینطور نگاه میکند! نگاهی به من کرد و فرمـود:
توهم میخواهی ببینی من چی میبینم؟
▪️ببین! نگاه کردم دیـدم همینطور از بـدن آن زن مثل سُرب گـداخته، آتش و سرب مذاب به زمین میریزد و آتش او به کسانی که چشم هایشان به دنبـال اوست سـرایت میکند.
▪️شیخ رجبعلی فرمـود این زن راه میـرود و روحـش یقـه مـرا گـرفته او راه میـرود و مردم را همینطور با خـودش به آتش جهنـم می بَرَد.
☑️بوستان حجاب، ص۱۰
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️تأمّلاتی درکشته شدن خلیفه دوم و سال روز آن◾️
▪️طبق بسیاری از منابع موثّق تاریخی شیعه و تواریخ اهل سنّت، خلیفه دوم، صبح روز بیست و ششم ماه ذی الحجه، به دست پیروز نهاوندی که غلامی ایرانی ملقّب به #ابولؤلؤ بود، در مسجد النّبی مورد ضربات خنجر قرار گرفت و همان روز یا چند روز بعد درگذشت.
▪️اغلب علمای متقدّم شیعه مثل شیخ مفید(ره)، بر اینکه تاریخ مرگ #عمر در ماه ذی الحجه است نه ربیع الاول، تأکید دارند. ابن ادریس حلّی(صاحب سرائر) دربارهی تاریخ نهم ربیع می گوید: هر کس بپندارد #عمر در تاریخ نهم ربیع کشته شده، به اجماع صاحبان کتب تاریخ، در اشتباه است و...."
◾️تاريخ :١٩ آذر ٨٨
استاد مهدی طیب
#سيره_و_تاريخ◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️برشی از یک کتاب
#حقیقت_دین◾️
▪️نبوت انگیزه ای است الهی ونهضتی است حقیقی که آرمانش گسترش کلمه دین است و حقیقت دین ، تعدیل مجتمع بشری در سیر زندگی است که البته تعدیل حیات فردی را نیز به دنبال دارد ، ( تعديل عقائد ، اخلاق و اعمالش) که در نتیجه پیروی از آن آدمی به منزلت واقعی خود که فطرت و خلقت خاص خودش به او داده ، می رسد و باز در نتیجه تعدیل مجتمع وصالح ساختن جو اجتماع حریت وتوفیق به دست آوردن تکامل فطری را بطور عادلانه به او می دهند و به تک تک افراد هم در بهره مندی از جهات حیات در آنچه فکر واراده اش او را به سوی آن هدایت می کند حریت مطلقه می دهد ، ولی در آنچه مضر به حال جامعه باشد آزادیش را سلب می نماید .
◾️تفسیر المیزان ج ۳، سید محمد حسین طباطبایی ، ص ۳۹۱◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️مسلّماً علّت انكار و اعراض بسيارى از افراد تحصيل كرده اين است كه مفاهيم مذهبى و دينى به طرز صحيحى به آنها تعليم نشده است.
▪️در واقع آن چيزى كه آنها انكار مىكنند مفهوم واقعى خدا و دين نيست، چيز ديگرى است.
▪️افرادى مانند من كه با پرسشهاى مردم درباره مسائل مذهبى مواجه هستيم كاملًا اين حقيقت را درك مىكنيم كه، بسيارى از افراد تحت تأثير تلقينات پدران و مادران جاهل يا مبلّغان بیسواد، افكار غلطى در زمينه مسائل مذهبى در ذهنشان رسوخ كرده است و همان افكار غلط اثر سوء بخشيده و آنها را درباره حقيقت دين و مذهب دچار ترديد و احياناً انكار كرده است.
▪️ازاينرو كوشش فراوانى لازم است صورت بگيرد كه اصول و مبانى مذهبى به صورت صحيح و واقعى خود به افراد تعليم و القا شود.
▪️اين بنده شخصاً سالهاست كه اين مطلب را احساس كردهام و وظيفه خود دانستهام كه فعّاليتهاى مذهبى خود را تا حدودى كه توانايى دارم در راه تعليم صحيح و معقول مفاهيم دينى و مذهبى متمركز كنم. تجربه نشان داده است كه اينگونه فعّاليتها بسيار ثمربخش است.
◾️ #شهید_مطهری
(مجموعه آثار، ج۳، ص۴۰۳ "با تصرف و تلخیص")◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei