ضرورت زمان اگاهی و احیای تفکر عقلانیت وعلمانیت درمحیط زیست
سخنرانی روز چهارشنبه ۲ابان ۱۴۰۳دانشگاه قم در جمع اساتید وکارکنان
ضرورت بحث فقه دیپلماسی در کنار فقه میدان
بررسی تزاحم وتقدیم اهم بر مهم
ضرورت تاسیس دولت فکر فقاهت واجتهاد
با عنایت به ضرورت فقه نظام ساز ورویکرد سیستمی وشبکه ای به نظامات مورد نیاز ایران وجهان به شدت به دولت فکر فقاهت واجتهاد نیاز مندیم
منظور از دولت فکر فقاهت واجتهاد بسیج ظرفیت کارشناسی حوزه ودانشگاه برای ارائه ایده ونظریه ای که مشکلات کشور وجامعه را با مدیریت فقهی حل نماید زیرا فقه به قول امام خمینی تئوری اداره انسان از گهواره تا گور است
اگر این هنر را فرا گیریم می توانیم در پرتو فقه اصغر وفقاهت اکبر سعادت ابدی ونجات سرمدی انسان را تامین نماییم و ضمن ترسیم نظامات پاسخ گوی نیازهای صادق مردم به صورت جامع ومتوازن وبه روز از گهواره تا
گور باشیم.
رسالت نهاد علم وحوزه وروحانیت این است به جای مباحث تکراری چگونگی استخراج واستنباط نظام ها از میراث فقهی موجود وسرمایه ها ومنابع عظیم را به تعامل گروهی بگذارد
متاسفانه در حوزه تکرار مکررات وتدریس مسایل بیشتر مورد توجه است تا مسایل اساسی و جدید ونیاز محور در حالی که تمام تلاش حوزیان باید نیاز محور باشد و مشکلی از معضلات مردم وکشور را حل نماید
🪧 واحد توانمندسازی دفتر امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه، برگزار میکند:
📜 دوره فقه تجارت الکترونیک و مسائل مستحدثه
✳️ استاد: حجتالاسلام دکتر حیدری خراسانی
⏰ از ۷ آبان دوشنبهها ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵:۳۰
سهشنبهها ساعت ۸ تا ۱۰
(۸ جلسه)
🔻 دانشگاه قم، دانشکده الهیات، طبقه همکف
دوشنبهها کلاس ۵۰۰۱ - سهشنبهها کلاس ۵۰۱۰
✅ نکات و شرایط دوره:
۱. دوره ویژه طلاب سطح ۳ به بالا میباشد.
۲. به نفر برتر دوره هدیه ۱۰ میلیون ریالی تقدیم میگردد.
۳. شرکت در دوره میتواند به عنوان موظفی استعدادهای برتر در بخش پایش نخبگان محسوب شود.
۴. گواهی معتبر پس از اتمام دوره و کسب نمره قبولی اهدا میگردد.
۵. به منظور نظم بیشتر ثبتنام کنندگان، علاوه بر دریافت وجه التزام و عودت آن در صورت حضور کامل، به استحضار میرساند: در صورت غیبت در دو دوره از دوره هایی که ثبت نام نمودهاید، به مدت یک سال از شرکت در دورههای این دفتر محروم خواهید شد.
۶. ظرفیت شرکت در کلاسها ۱۵ نفر میباشد و اولویت با افرادی است که زودتر ثبت نام کنند.
۷. این دوره به صورت حضوری برگزار میگردد و پس از تدوین در اختیار استعدادهای برتر سایر استان ها قرار خواهد گرفت.
✍🏻جهت ثبتنام در دوره «فقه تجارت الکترونیک و مسائل مستحدثه» اینجا وارد شوید 👇
https://survey.porsline.ir/s/PWT6O4Qf
#دوره_موظفی
#پایش
#توانمندسازی
🆔@daftarnokhbegan
بحمدالله حقیر سال ۱۳۹۰ کتابی در خصوص شخصیت ربانی ایت الله شیخ عبدالنبی اراکی نوشتم ونو اوری حکمی وفقهی واصولی ایشان را قلمی کردم وبا عنایت به حالات خوب ایشان با هم ترازان و شاگردانش مصاحبه نمودم ایشان در تعبیر خواب ومکاشفه مهارت خوبی داشت
آیت الله بهجت فرمودند: از مرحوم شیخ عبدالنبی اراکی نقل شده که در اراک، شبی در مدرسه بودیم، زنی پشت در آمد و اظهار داشت، بی پناهم و جایی ندارم و نمی توانم در این وقت شب به جایی بروم، هوا هم سرد بود،لذا به ناچار گفتم: بیایید داخل. پس از ورود،گفتم : سفره ام آن جاست باز کنید و نان بخورید و در داخل حجره، کرسی هم داشتم، به او گفتم آن طرف بخوابید و من مطالعه دارم. رفت، خورد و خوابید من هم مطالعه کردم، نان خوردم و در طرف دیگر کرسی خوابیدم. یک یا دو بار با فاصله، پای آن زن با پای من برخورد کرد، دیدم صلاح نیست زیر کرسی باشم، از جا برخاستم و بیرون حجره رفتم و تا صبح در هوای سرد در حیاط مدرسه ماندم و دور حیاط می گشتم تا این که صبح شد. از کارهای دیگر آن زن مثل نماز و..... اطلاع ندارم.هوا که روشن شد زن از اطاق بیرون آمد و رفت. علم تعبیرخواب من از ماجرای آن شب شرو ع شد
🌾بسم الله الرحمن الرحیم🌾
🔲 حکمت بالغه در نهج البلاغه ، (بر اساس نسخه صبحی صالح) .
🔘 حکمت نود و هفتم (از ۴۸۰ حکمت) .
◻️ درباره (معرفت و دانایی)
«وَ سَمِعَ (علیه السلام) رَجُلًا مِنَ الْحَرُورِيَّةِ يَتَهَجَّدُ وَ يَقْرَأُ، فَقَالَ: نَوْمٌ عَلَى يَقِينٍ، خَيْرٌ مِنْ صَلَاةٍ فِي شَكٍ».۱
▫️ترجمه
و آنحضرت (علیه السلام) ، صدای مردی (از جماعت خوارج) را شنید که نماز شب می گزارد و قرآن تلاوت می کرد ، (آنگاه) فرمود :
« خواب همراه با یقین از نماز (و عبادت) ، آمیخته به شک (و تردید) ، برتر است .
✅ نکات و توضیحات :
🟡 این سخن ، اشاره دارد به جماعتی از خوارج ، كه در خصومت با امير المؤمنين در صحراى «حروراء» ، (نزديك كوفه) ، اجتماع نموده بودند .
🟡 در این سخن حکمت آمیز ، ( تلویحا) به ویژگی برجسته خوارج اشاره دارد ، (به اینکه) آنان ، جماعتی جاهل و درمانده در شک و گمانی باطل بودند .
گروهی که از روشنایی عقل و علم و معرفت بهره ای نداشتند .
🟡 خوارج در جهالتی عمیق بسر می بردند ، لذا حاضر شدند بر سر پندارهای واهی و جاهلانه خود با آفتاب درخشان عقلانیت و حکمت و دانایی و یقین ، یعنی امام امیرالمومنین علیه السلام به جنگ و مقاتله بر خیزند !
و عجبا که چنین نمودند !
🟡 سه گروه با تندیس حقانیت و عدالت و فضیلت ، یعنی علی (علیه السلام) به جنگ برخاستند ، ناکثین و قاسطین و مارقین .
فرق مارقین با دو گروه دیگر در این بود که اینها (مارقین) ، به مرض «حماقت» دچار بودند .
حماقت ، دردی است که اگر نگوییم لاعلاج ، لا اقل صعب العلاج است ، دردی است که درمان نمی شود ، اما طبیبان حاذق را ، درمانده می سازد !
🟡 ناکثین و قاسطین حق را شناختند ولی روی آن شمشیر کشیدند یا از آن روی بر کشیدند ، اما مارقین حق را نشناختند و در وهم و شک و تردید و گمان و جهالت خود ماندند تا مردند !
🟡 خوارج علی (ع) را نشناختند و به او ایمان نیاوردند ، بلکه آنان در حقیقت ، خود را از درخشانترین موهبت پروردگار محروم نمودند !
🟡 محروم شدن از امیر المومنین ، محرومیت از همه حکمت ها و معارف عظیم الهی است ، چرا که آن حضرت دروازه ورود به همه آن معارفست ، چنانکه (طبق نقل متواتر) حضرت محمد ص فرمود : « انا مدینة العلم [الحکمة] و علی بابها ، فمن اراد المدینة فلیات الباب » .۲
🟡 مشکل خوارج تنها نادانی آنها نبود ، بلکه مشکل مهمتر آنها خیره سری آنان در حماقتشان بود که این همان راز به هدر رفتن خونشان بود !
🟡 خوارج که از عقلانیت باز مانده بودند از اخلاق نیز بهرهمند نبودند چون هر که از عقل بهره نداشته باشد از اخلاق و فضیلت هم برخوردار نیست .
🟡 خوارج مردند و دفن شدند اما افکار و عقاید و باورها و رفتارها و منش ها و روش های آنها همواره در همه دوران ها وجود داشته است و در زمان ما بیشتر و برجسته تر و خطرناکتر هست ، گرچه اکنون آنها ، تحت اسامی و عناوین و اشکال و شمایل دیگری هستند .
🟡 امروزه همه جریانات تکفیری و سلفی از قبیل داعش و القاعده و وهابیون و ... که با پرچم های سیاه و منقش به شعار توحید و نام پیامبر (ص) ، فعالیت (به ادعای خود) جهادی نموده اند و می نمایند ، همه آنها مصادیقی از خوارج ( در زمان ما ) می باشند ، ضمن آنکه اینان جماعت های بازی خورده قدرت های استکباری و استعماری و صهیونیستی نیز هستند .
◻️ منابع
۱. نهجالبلاغه ، سید رضی ، متوفی به سال ۴۰۰ ه ق .
۲. کنز العمّال: ج ۱۱ ص ۶۱۴ ح ۳۲۹۸۱.
✍ پژوهش و نگارش :
احمد خیرخواه
۱۵ / ۸ / ۱۴۰۳ ش
🌹🌾🌹🌾🌹🌾🌹🌾🌹🌾🌹🌾🌹🌾🌹🌾🌹🌾
ولی این فقره را از حضرت علی ببینید:
حضرت علی (علیهالسلام) در فرمان خود به مالک اشتر برای انتخاب قاضی میفرمایند:
«... پس برای قضاوت و داوری بین مردم بهترین کسانی را انتخاب کن که:
۱. انبوه کارها بر او سخت نیاید و از عهده انجام آنها برآید؛
۲. طرفین متخاصم در ستیزه و لجاج، رأی خود را بر او تحمیل نکنند؛
۳. در صورت اشتباه، بر اشتباه خود اصرار نورزد و جانب حق را بگیرد؛
۴. طمعکار نباشد (زیرا طمعکاری مانع احقاق حق است)؛
۵. در قضاوت به اطلاعات سطحی اکتفا نکند؛
۶. در موارد شبهه تا کشف حقیقت درنگ و تأمل کند؛
۷. در صدور احکام، متکی به ادله قطعی باشد؛
۸. کمتر از همه از مراجعه دادخواهان به تنگ آید؛
۹. در کشف حقایق صبور باشد؛
۱۰. پس از روشن شدن موضوع، حکم قاطع صادر کند؛
۱۱. تملق و چاپلوسی و حیله و خدعه، او را به هر سو نکشاند؛
و البته این چنین کسانی کمیاباند»
تمام اینها را در هوش مصنوعی می توانید محقق کنید. 😂😂😂