eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
729 دنبال‌کننده
200 عکس
800 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 خود سازی مرکز و اول آن ؛ الله❗️ 📌 در خودسازی و دیگرسازی، مرکز و اوّل آن، الله است، بعد هم انبیای عظام(ع)، بعد اولیا(ع)، بعد هم همین دستورالعملی که آن ها داده اند، بدون دخالت سلیقۀ نفوس. 🔻 «نفس» نمی تواند در ساختن خودش، دخالت بکند. «خدا» باید در ساختن نفس، دخالت بکند؛ چون خودش نفس را به وجود آورده است. این، همان حرف اوّل بحث من بود که یک بحث کلامی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه ششم @agamojtabatehrani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐🌸ولادت با سعادت امام علی علیه السلام مبارک باد 🌸💐 آثار محبّت امام علی(ع) در کلام پیامبر(ص) 🎞 @agamojtabatehrani متن کامل در سایت: https://mojtabatehrani.com/آثار-محبّت-امام-علیع-در-کلام-پیامبرص/
﷽ 📍 طبق دستور❗️ 📌 ما باید در همان چهارچوبه ای که انبیا و اولیا(ع) می فرمایند، حرکت کنیم. حالا اگر بخواهیم این مطلب را در یک قالب عرفانی بریزیم، این است که آنچه انسان را به قرب الهی می رساند، «تعبّد» است و تعبّد، به معنای سرسپردگی به چیزی است که مولا می خواهد؛ یعنی «خواستۀ خود» کنار برود و خدا مطرح بشود. این تعبیر در مسائل معرفتی است که فعلاً نمی خواهم وارد این مسائل بشوم و واقعیّت هم همین است. حالا یک وقت سوء برداشت نشود که مثلاً فرض کنید یک عبادتی را انتخاب بکنم که از آن لذّت ببرم. 💠 در واقع این هم «خودخواهی» است، نه «خداخواهی». آن چیزی را باید انجام بدهی که مولایت گفته است؛ نه آن چیزی را که دلت می خواهد. بعضی ها می گویند: «این نماز به دلم نچسبید». برو دنبال کارت! نمازی که به دلت بچسبد، نمازی نیست که خدا می خواهد؛ این نمازی است که خودت می خواهی. بله، راجع به «سرور در عبادت» قبلاً بحث کردم که بحث آن جدا است. «سرور در عبادت»؛ یعنی خوشحالم از اینکه خدا به من توفیق داد و توانستم این کار را انجام بدهم. در اینجا، خوشحالی برای عنایت الهی است؛ نه اینکه در اطاعتم، عبادتم، تطهیرم، ترفیعم و یا هرکدام از این مسیرهای خودسازی، دنبال این باشم که اموری را انتخاب کنم که از آن ها لذّت ببرم. توجّه کنید؛ باید دنبال این باشم که انبیا و اولیا(ع) چه دستوری دادند و طبق دستور آن ها عمل کنم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه ششم @agamojtabatehrani
📚 #مجموعه_ادب_الهی 📖 #کتاب_مبانی_تربیت 🏷 جلسه ششم 🏞 #پوستر #حاج_آقا_مجتبی_تهرانی @mojtabatehrani.ir
﷽ 📍 طبق دستور❗️ 📌 ما باید در همان چهارچوبه ای که انبیا و اولیا(ع) می فرمایند، حرکت کنیم. حالا اگر بخواهیم این مطلب را در یک قالب عرفانی بریزیم، این است که آنچه انسان را به قرب الهی می رساند، «تعبّد» است و تعبّد، به معنای سرسپردگی به چیزی است که مولا می خواهد؛ یعنی «خواستۀ خود» کنار برود و خدا مطرح بشود. این تعبیر در مسائل معرفتی است که فعلاً نمی خواهم وارد این مسائل بشوم و واقعیّت هم همین است. 📌📌حالا یک وقت سوء برداشت نشود که مثلاً فرض کنید یک عبادتی را انتخاب بکنم که از آن لذّت ببرم. در واقع این هم «خودخواهی» است، نه «خداخواهی». آن چیزی را باید انجام بدهی که مولایت گفته است؛ نه آن چیزی را که دلت می خواهد. بعضی ها می گویند: «این نماز به دلم نچسبید». برو دنبال کارت! نمازی که به دلت بچسبد، نمازی نیست که خدا می خواهد؛ این نمازی است که خودت می خواهی. 📌بله، راجع به «سرور در عبادت» قبلاً بحث کردم که بحث آن جدا است. «سرور در عبادت»؛ یعنی خوشحالم از اینکه خدا به من توفیق داد و توانستم این کار را انجام بدهم. در اینجا، خوشحالی برای عنایت الهی است؛ نه اینکه در اطاعتم، عبادتم، تطهیرم، ترفیعم و یا هرکدام از این مسیرهای خودسازی، دنبال این باشم که اموری را انتخاب کنم که از آن ها لذّت ببرم. توجّه کنید؛ باید دنبال این باشم که انبیا و اولیا(ع) چه دستوری دادند و طبق دستور آن ها عمل کنم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه ششم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 حداقل دعاهای قرآنی را به قصد دعا بخوانید❗️ 📌 یک وقت خدا با تو حرف می زند و یک وقت تو باید با خدا حرف بزنی. همیشه كلام خدا را گوش كنم و خودم با او حرف نزنم؟! با آنکه وقتی كلام الهی اثر عالی روی من می گذارد که من پاسخ گوی آن كلام باشم. روایتی را انتخاب كردم که بر حرف هایم دقّت کرده و یک وقت اشتباه نکنید. نمی شود که همه اش کلام الهی را فقط گوش كنید؛ خب تو هم باید یك چیزی بگویی. سر تا پای تو احتیاج است. یک چیزی بخواه؛ اگر چه در قالب آیات خود قرآن باشد. كلام خود او را استخدام كن و با او حرف بزن. متن بعضی از آیات به ما یاد می دهد كه چگونه با او حرف بزنیم و چه چیزی از او بخواهیم. آن را به قصد دعا بخوان، نه به قصد تلاوت قرآن. كما اینكه ما در قنوت داریم: (رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ) 1️⃣ (رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ) 2️⃣ همه اش این گونه است. بقیه را از روایت امام‌باقر(ع) می خوانم: «أَ مَا تَسْمَعُ لِقَوْلِ اللَّهِ لِنَبِیِّهِ قُلْ ما یَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُكُمْ»؛3️⃣ حرف خود خدا را نشنیدید كه پروردگار اگر دعا ها و خواسته های شما نباشد، به شما اعتنا نمی کند؟ 1️⃣ پروردگار ما! در دنیاو در آخرت به ما نیکی عطا فرما و ما را از آتش حفظ بفرما. سورۀ مبارکۀ بقره، آیۀ 201 2️⃣ پروردگار ما! بعد از اینکه ما را هدایت کردی دلهای ما را به پستی متمایل نکن و از جانب خودت به ما رحمت ارزانی دار که همانا تو بسیار بخشنده هستی. سورۀ مبارکۀ آل عمران، آیۀ 8 3️⃣بحار الأنوار، ج 82، ص117 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @agamojtabatehrani
🍃🍃🍃 فرو رفتن در باطل قسمت چهارم (۴): ریشه هاى درونى فرو رفتن در باطل گرایش به گناهان و کردار ناپسند، ریشه اصلى فرو رفتن در باطل است . جاذبه گناه ، انسان را به یادآورى ، تخیل و سخن گفتن درباره آن وا مى دارد. شخصى که زشتى ها و ناپسندى ها را با آب و تاب حکایت مى کند به قطع ، پیش از آن ، افکارش در همان امور سیر کرده است و این همه ، در نیروى افسار گسیخته شهوت بشر ریشه دارد. (۵): پیامدهاى زشت فرو رفتن در باطل ۱ – ریختن قبح گناه نقل خطا و باز گفتن رفتارهاى ناپسند، زشتى آن ها را نزد گوینده و شنونده از بین مى برد. انسان درستکار از نقل گناه و شنیدن آن نیز شرمگین مى شود و روشن است که حکایت تباهى ها، آرام آرام ، این احساس شرم را از میان خواهد برد و وقتى زشتى عملى در نظر انسان کمرنگ شد، براى انجام آن جرات مى یابد. ۲ – تشویق به گناه یادآورى رفتارهاى زشت ، نیروى شهوت انسان را تحریک کرده ، میل و رغبت بر انجام گناه را افزایش مى دهد و از آن جا که نفس عمل خطا بوده است ، این تهییج در خارج از مرزهاى الاهى و حریم انسانى صورت مى پذیرد. ۳ – اشاعه زشتى ها نقل گناه و نشان دادن راه انجام آن ، افزون بر این که زشتى گناه را از بین مى برد، شنونده را به بدى سوق داده ، به انجام گناه راهنمایى مى کند. چه بسا که فکر ارتکاب آن گناه ، به ذهن شنونده خطور نکرده یا راه انجام آن را نمى دانسته ؛ اما با شنیدن حکایت گناه ، به هر دو نکته دست یافته است ؛ یعنى هم جرات انجام آن کار و هم دستورالعمل اجراى آن را مى آموزد. ادامه دارد.... اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد ایت الله مجتبی تهرانی 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
﷽ 📍 اذن در دعا در روایت معصومین(ع)❗️ 📌 در نامه ای كه به عنوان وصایای امام علی(ع) به فرزندش امام حسن(ع) است، در این مضمون داریم که چند جمله اش را در این جلسه می خوانم و چند جمله اش را در جلسۀ بعد به مناسبت بحث بیان می کنم: «وَ اعْلَمْ أَنَّ الَّذِی بِیَدِهِ خَزَائِنُ مَلَكُوتِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَۀِ قَدْ اذن لِدُعَائِكَ». دقّت کنید! چون ادب، اقتضای همین معنا را می كند. او باید اذن بدهد تا من با او صحبت كنم و بعد هم از او بخواهم. بدان آن موجودی كه ملكوت دنیا و آخرت در دست قدرت اوست، به تو اذن داده كه او را بخوانی و طلب كنی. «وَ تَكَفَّلَ لِإِجَابَتِكَ»؛ خودش هم متكفّل شده كه چیزی را كه بخواهی به تو بدهد. «وَ أَمَرَكَ أَنْ تَسْأَلَهُ لِیُعْطِیَكَ وَ هُوَ رَحِیمٌ كَرِیم »؛ و امر كرده كه از مسائلی كه مورد نظرت هست، از او تقاضا كنی و او هم به تو عطا كند. «لَمْ یَجْعَلْ بَیْنَكَ وَ بَیْنَهُ مَنْ یَحْجُبْكَ عَنْهُ».خوب دقّت كنید! چقدر زیباست! او هیچ چیزی را بین خودش و تو قرار نداده؛ یعنی خدا بین خودش، من و تو برای اینكه او را بخوانی و از او تقاضا كنی هیچ مانعی قرار نداده است؛ او هیچ حجابی قرار نداده است. ممكن است که من مانعی بر سر راه بگذارم امّا او هیچ مانعی نگذاشته است. این مطلب خیلی لطیف است که بیان کردم و بعداً در بحثمان به آن می رسیم. «لَمْ یَجْعَلْ»؛ یعنی خدا قرار نداده، «بَیْنَكَ وَ بَیْنَهُ مَنْ یَحْجُبْكَ عَنْهُ»؛1️⃣ او حجاب قرار نداده است؛ هر چه حجاب هست برای من و توست. 1️⃣ بحار الأنوار، ج 74، ص204 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم @agamojtabatehran
﷽ 📍 علت ابتلائات دنیویه❗️ 📌ابتلائات دنیویه نسبت به مومنین در سنت حق تعالی حتمی است. خداوند مومنین را مورد آزمایش قرار می دهد. 🔸️ میزان و دلیل ابتلائات دنیویه به مقدار قرب و بُعد مومنین نسبت به خداوند است. ابتلاء صورت می گیرد به دلیل اِعراض تعلقی قلب از دنیا و اقبال تعلقی قلب به حق تعالی. 🔸️ اینکه عرض می‏کنم جهت دارد. خداوند روی آن لطف، رحمت و عنایتی که به دوستانش دارد آن ها را دچار ابتلائات دنیویه می کند. حالا این رشتۀ محبت ضعیف باشد یا قوی فرقی نمی کند، ابتلاء هم نسبت به مؤمنین متوسط و ضعیف می باشد و هم نسبت به انبیاء و اولیا و کُمَّلین از اولیا که رشتۀ محبت آن ها شدید و قوی است. 🔸️خداوند افرادی را که ایمان آن ها در حد متوسطی می باشد، برای اینکه ایمان این ها تحت جاذبۀ مظاهر دنیویه قرار نگیرند و تضعیف نشود یا نعوذبالله قطع نشود اینها را مبتلا می‏کند. نسبت به انبیا و اولیا تضعیف یا سقوط ایمان مطرح نیست بلکه ابتلا در مورد اینها به این جهت است که قوی هستند اما قوی تر بشوند شدید هستند اما اشد بشوند حالا هر تعبیری که شما بکنید. 📕 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 دعا،نافذترین سلاح است❗️ 📌 روایات متعدّده داریم كه بیان این مطلب را دارند که ما از نظر كاربردی و به تعبیر روایی، چیزی أنفذ، با نفوذتر، بُرّاتر و اینکه بُردش بیشتر باشد از دعا نداریم. 🔰 امام صادق(ع) فرمودند: «الدُّعَاءُ أَنْفَذُ مِنَ السِّنَانِ»؛1️⃣ دعا مثل نیزه است؛ بلکه با نفوذتر! در روایت دیگر امام صادق(ع) فرمودند: «إِنَّ الدُّعَاءَ أَنْفَذُ مِنْ سِلَاحِ الْحَدِیدِ»؛2️⃣ اسلحه هایتان را با دعا بسازید؛ چون دعا از آهن برّنده تر است. این، تعبیرات برای دعا آمده و این نفوذ دعا را می رساند. 1️⃣ الكافی، ج 2، ص469 - وسائل الشيعه، ج7، ص 38 - بحارالأنوار،ج90، ص295 2️⃣ مستدرك الوسائل ، ج 5، ص165 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 دعا سلاح انبیای الهی 📌 نكته ای که باید اشاره کنم، این است كه اگر اسلحه و وسیله ای بین عبد و رب، قوی تر و برّاتر بود كه بخواهد به او عنایت بشود، به دست انبیا سپرده می شد و خدا، به آنها می داد؛ چون در بین انسان ها، پیغمبران(ع) انسان هایی هستند كه به كمال معنوی رسیده اند. اگر بنا بود در خط معنویّت وسیله ای نافذتر از دعا باشد، خدا به دست آنها می داد. امام هشتم(ع) می فرماید: اسلحۀ انبیا(ع) دعا بود. این، یعنی چه؟ امام رضا(ع) فرمودند: «عَلَیْكُمْ بِسِلَاحِ الاَنبیٖا»؛ بر شما باد به سلاح انبیا(ع)! 🔹️جوابش این است: یابن رسول الله(ص)! ما كجا و انبیا(ع) کجا؟! آنها و ما چطور جمع می شویم؟! «فَقِیلَ وَ مَا سِلَاحُ الاَنبیٖا؟» ازحضرت سؤال كردند: آقا! سلاح انبیا(ع) چه بود؟ «قَالَ الدُّعَاءُ»؛1️⃣ فرمود: آنها اسلحه ای جز دعا نداشتند. 🔹️ تمام معجزاتی كه از انبیا(ع) صادر شد، به وسیلۀ دعای آنها بوده است. تمام كرامت هایی كه از اولیا صادر شد، از دعای آنها بوده است. در تاریخ می بینید، همه از دعا بود. حضرت عیسی(ع) با دعا مرده را زنده می كرد. دیگر بالاتر از این، که ارزش دعا را می رساند. 1️⃣ الكافی، ج‏2، ص468 - بحارالأنوار،ج90، ص295 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 حقیقت دعا❗️ 📌 حقیقت دعا عبارت از این است که عبد ربّش را بخواند و امری و مطلبی را از او طلب کند. یک بحث دربارۀ كیفیت دعا از نظر درونی مطرح می شود كه می گوییم: جنبۀ حالی دارد. حال داعی باید بعد از اذن گرفتن برای درخواست از عالی، در موقع طلب و مسألت چگونه باشد؟ اهل معرفت می گویند که این امر نفسانیِّ روحانیِّ قلبیِّ درونی، با توجّه به اینكه بین دانی و عالی است و به اصطلاح، کوچکی و عظمت را اصلاً نمی شود به تصویر آورد؛ یعنی فاصله است از بزرگی او و كوچكی من، لذا باید با حالت خضوع و استكانت قلبیّه باشد. به عبارت دیگر از عبد، طلب و درخواست حقیقی صادر نمی شود، مگر اینكه دلش آن عظمت و حالت خضوع را ادراك كند. این حالت خضوع قلبی، بر معرفت عبد نسبت به ربّش متوقف است؛ یعنی هرچقدر بنده از پروردگارش شناخت دارد، بر آن محور دور می زند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 تفاوت یاالله گفتن اولیای الهی با دیگران❗️ 📌 اهل معرفت در اینجا در باب شروط دعا، مطلب را دسته بندی می كنند و می گویند: یک دسته از شروط دعا، شروط عقلی است و یك دسته، شروط نقلی است. 📌دستۀ سوّم، هم عقلی و هم نقلی است. چیزی را كه از شروط عقلی می دانند، مسألۀ معرفت و شناخت است كه بُرد دعا بر همین محور است. چطور است که با دعای ولی الله اعظم، همه چیز کن فیکون می شود، امّا اگر من دعا کنم، اتّفاقی نمی افتد؟! 🔸️ علت این است که یا الله او با یا الله من بسیار متفاوت است. او وقتی یا الله می گوید، كن فیكون می كند؛ چون شناخت او از مدعوّش، شناخت عبد از ربّش بسیار بالاست. نتیجه هم بر آن محور هست. 🔹️لذا این تعبیر که روایت هم فرمود: دعا سلاح انبیاست؛ یعنی معجزات آنها از سَرِ دعا بود و از همین مسأله ناشی می شد. كرامات اولیا؟(ع) هم از دعا بود و بُرد دعاهایشان هم برای آن معرفتی بود كه نسبت به خدایشان داشتند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم 🏞 @agamojtabatehrani