eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
781 دنبال‌کننده
208 عکس
862 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
11.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام خمینی(ره) شعبه ای از نور امام حسین علیه السلام بحث عبرت چهارشنبه ۱۷/۲/۱۳۷۷ @agamojtabatehrani
15.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰امام خمینی(ره) شعبه ای از نور امام حسین علیه السلام 📌بحث عبرت 💠چهارشنبه ۱۷/۲/۱۳۷۷ @agamojtabatehrani
📍 راهنمایی خدا، اوامر و نواهی اوست❗️ 📌چه زیبا استدلال می کند. اگر انسان بخواهد سیر تکاملی داشته باشد و به آن مقام بالا که مستعد آن است برسد، باید راهنمایش خدا باشد. و راهنمایی خدا، اوامر و نواهی اوست. برای رسیدن به آن هدف عالی، امر کرده اعمالی را انجام دهی و از کارهایی که مانع رسیدن به هدف است، پرهیز کنی. 📌 امّا به این هم بسنده نمی کند؛ خدا آن قدر مهربان است که به امر و نهی اکتفا نکرده، بلکه در کنار آن ضامن اجرایی هم قرار داده است: 📌«وَ الاَمرُ وَ النَّهیُ لایَجتَمِعان إلّا بِالوَعدِ وَ الوَعیدِ»؛ امر و نهی هم با هم جمع نمی شوند، مگر اینکه کنارش وعدۀ پاداش و وعید کیفر بدهد. 📌خداوند وعده داده اگر به اوامر او عمل کردی، پاداش می دهد و اگر نعوذبالله نواهی را مرتکب شدی یا ترک واجبات کردی، کیفر می کند. برای اینکه بندگانش بتوانند این وعده و وعید و این لذّت و عذاب وعده داده شده را تصوّر کنند، در همین دنیا نمونه هایی از پاداش و نمونه هایی از کیفر در سطحی بسیار ضعیف، نشان می دهد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
📍 ناخالص بودن خوشی ها در دنیا❗️ 📌خوشی ها یا ناخوشی هایی که در دنیا می بینیم، همه برای ارائۀ درک خوشی ها و ناخوشی های قیامت است. امّا یادآور می شود که این ها ناخالص است و آنها خالص است. لذّات بهشتی و دردهای اُخروی خالص است. 📌امکان درک لذّات و دردهای اُخروی برای انسان وجود ندارد و ما از آنها هیچ نمی فهمیم؛ لذا با نشان دادن همین مقدار خوشی و ناخوشی دنیایی که به ذهن ما نزدیک است، برای نعمت ها و عذاب های اُخروی استدلال می کند. 📌«وَ أَرَاهُمْ طَرَفاً مِنَ الْآلَامِ لِیَسْتَدِلُّوا بِهِ عَلَى مَا وَرَاءَهُمْ مِنَ الْآلَامِ الْخَالِصَةِ الَّتِی لَا یَشُوبُهَا لَذَّةٌ»؛ قسمی از دردها را در دنیا نشان‌شان داد، برای اینکه برای آنها استدلال کند به آنچه ماورای این هاست. 📌دردهای خالصی که رگۀ لذّت در آن نیست.هان آگاه باشید! و آن، آتش است. طَرَف؛ یعنی گروهی. امام علی(ع) تعبیر به طَرَف می کند تا بفرماید بخشی از دردها را در دنیا نشان انسان داده اند تا نسبت‌به آنچه ماورای این هاست، استدلال کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اعمال در صحنه هستی می مانند❗️ 📌در باب مسئلۀ تجسّم و تمثّل اعمال -چه در برزخ و چه در قیامت- چون عمل، مخلوق من است، این موجود رابطه‏ اش را با من حفظ می‏ کند و در عوالم گوناگون خودش را به من نشان می‏دهد. 📌 اگر نیک باشد، از او مُلْتَذْ1️⃣ می‏شوم. اگر نعوذبالله گناه و زشت باشد، از آن متألم و متأثّر می‏شوم. 📌توجّه داشته باشید که بحث اصلی ما ابعاد فلسفی قضیه نیست، امّا برای اینکه تصوّر نشود من به این بُعد مطلب توجّه ندارم، فقط اشاره می‏کنم. 📌اعمالی که از بندگان صادر می‏شوند همه در صحنۀ هستی می‏مانند. در این، شبه ه‏ای نیست. معنای کتابت اعمال در حقیقت نوشتن اعمال در صحیفۀ وجود است. 1️⃣ بهره‏ مند 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @agamojtabatehrani
📍 محافظ اعمال انسان ها❗️ 📌«إِذْ یَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّیَانِ عَنِ الْیَمِینِ وَ عَنِ الشِّمَالِ قَعِیدٌ* مَا یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ»1️⃣ ؛ در این آیه شریفه، بحث کتابت به طور صریح مطرح نیست. 📌می فرماید: خداوند دو فرشته را یکی سمت راست و دیگری سمت چپ قرار داده است و مراقبند که ما چه می گوییم و چه می کنیم. این، مراقبت است امّا به کتابت اشاره و تصریح نکرده است. «وَ هُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ یُرْسِلُ عَلَیْکُمْ حَفَظَةً»2️⃣؛ خداوند قاهری برتر است و بر جمیع عباد و بندگانش مسلّط است. اوست که بر آنها، حفظه یعنی نگاه‌بان ها را می فرستد که فرشتگان باشند. پس به طور کلّی از ناحیۀ خداوند موجوداتی به عنوان محافظ اعمال انسان ها قرار داده شده اند و مراقبت می کنند که از او چه صادر می شود. 1️⃣ آنگاه كه دو [فرشته] دریافت كننده از راست و از چپ مراقب نشسته اند، [آدمى] هیچ سخنى را به لفظ درنمى آورد مگر اینكه مراقبى آماده نزد اوست [آن را ضبط مى كند]. سورۀ‌مبارکۀ ق، آیات 17 و 18 2️⃣سورۀ‌مبارکۀ انعام، آیۀ 61 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @mojtabatehrani