eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.5هزار دنبال‌کننده
154 عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 موج آهنگ شیطانی چیست؟ ❗️ 📌از آن طرف یک گوش دارد این که این گوش، گوش شیطانی است نه رحمانی. این هم دو موج می گیرد. یک، موجی که مربوط است به اصول اعتقادی بشر، کفر، زندقه، دائم شبهات می آید. شبهاتی که به فکر هیچ شیطان و جنّی نمی آید به فکر این می آید. با اینکه نشستی پیشش ،خودش دودوتا چهارتا اثبات شده بر او که این جهان خلقت را خالقی است، باز شبهات به سراغش می آ ید نسبت به امور اعتقادی. این، یک دسته از موج هایش. موج دوّم که می گیرد نسبت به اعمال شرّ است. نشسته یک مرتبه به ذهنش می آ ید فلان عمل زشت را انجام بدهد، به خاطرش می آید. لذا حکما می گویند: این انسان دلش دو گوش دارد هر گوشی دو موج می گیرد. آن وقت موج ها هم این طور مختلف است. اینکه دارد: «مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ» شرّش چیست؟ شرّش عبارت است این دو موج. این دو موج می آید و اصالت فکری را می گیرد و اصالت عملی را هم می گیرد. یعنی اگر خودش باشد و خودش، منهای این امواج این بساط نیست. این امواج که آمد این ها می آید. 〰〰〰〰〰 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تأثیر موج شیطانی در اختیار خود انسان است❗️ 📌شیطان اراده را از انسان نمی گیرد، بدبختی بشر همین است که کار شیطان طولی است عرضی نیست، و آن اینکه او می آید یک موجی بخش می کند، گیرنده ات هم می گیرد این را امّا از نظر عملی دست خودت است، انتخاب و اختیار با خودت است. آن انسانی که ضعیف است از نظر اراده، سست است این، او تحت تأثیر این امواج می شود و دنبالش می رود، به اختیار خودش می رود، فریفته می شود. ولی آن انسانی که دارای اراده قوی است، او هیچ گاه فریفته نمی شود. که قوّت و ضعف اراده هم باز مربوط است به جهات عملیِ دینی . بنابراین شرّش عبارت از درهم ریختن درون انسانی است از نظر اندیشه ها و انتخاب هایش. «مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ» جنّ که «جَنَّ» عرب می گوید به معنای پوشاندن است، می گوید: «جَنَّهُ‏ اللَّيْل‏» یعنی شب، پرده شب او را پوشاند، سیاهی شب. یا مثلاً می گوید: «أَجَنَ‏ المَيِّت‏» یعنی دفن کرد مرده را، پوشاند در دل خاک. این که جنّ را هم، به او جنّ می گویند چون از نظرهای ما مخفی است و پنهان است، لذا به او می گویند«جنّ».«مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ» در اینجا می گوید: آهنگ سازی که آهنگ را پخش می کند و می فرستد در روح انسان ها، قلب انسان ها، آهنگ سازان دو دسته هستند: نامرئی، مرئی. 〰〰〰〰〰 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 شیاطینی در لباس انسان❗️ 📌آهنگ سازها بر دو قسم هستند. یک آهنگ سازی داریم که خودش هم پنهان، آهنگش هم پنهان. یک آهنگ ساز داریم که خودش هم آشکار ولی آهنگش پنهان. «من الجنّة و النّاس» این آهنگ سازها پنهان و آشکار دارند. در اینجا اشاره است: یک، به اینکه ما از انسان ها داریم، انسان هایی که این ها از شیاطین هستند از نظر عملی شان، کار شیطان می کنند. لذا ما در سوره انعام داریم: «شیاطین الإنس و الجنّ» اوّل هم انسان را انداخته جلو. شیطان های دو پا و شیطان هایی که مثل این دو پاها نیستند. ما در این انسان ها که تو می بینی، ما شیاطینی داریم یعنی کارش کار شیطانی است، رویّه اش رویّه شیطانی است، عملش، عمل شیطانی است. دو، این آیه به ما این مطلب را می رساند که شیاطین و انسان ها در سه بُعد، روح بشر را آلوده می کنند و اندیشه اش را بهم می ریزند. در بُعد ربوبیّتی اش، در بُعد مَلِکیّتی اش، در بُعد الوهیّتی اش. به عبارت دیگر، در بُعد مادّی اش، در بُعد حکومتی اش، در بُعد پرستشی اش. یک وقت هست بهم ریختگی ذهن بشر در اثر یک امواج داخلی خودش است، که ما تعبیر می کنیم به شیطانی، در اثر یک سنخ از اعمالش، این گوش شیطانی باز است و موج دائم می گیرد. در اثر اینکه از خدا رو برگردان شده است این امواج شیطانی می آید روی صفحه دل می نشیند. 〰〰〰〰〰 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
﷽ علاقمندان حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره)، میتوانند علاوه بر خرید حضوری از نمایشگاه کتاب(راهرو 19 غرفه 15)، به صورت غیر حضوری نیز کتابهای مورد نیاز خود را تهیه بفرمایند. لینک صفحه نمایشگاه مجازی مؤسسه مصابیح الهدی: https://book.icfi.ir/book?exhibitorId=491&publisher-name=%D9%85%D9%88%D8%B3%D8%B3%D9%87%20%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C%20%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%AD%20%D8%A7%D9%84%D9%87%D8%AF%DB%8C @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا دَعَا اللَّهَ تَعَالَی أَجَابَهُ فَشَخَصَ بَصَرِي نَحْوَهُ إِعْجَاباً بِمَا قَالَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی وَاسِعٌ لِخَلْقِهِ» ترجمه: مؤمن هنگامی که خداوند متعال را بخواند، خداوند جواب او را می دهد. شخص راوی می گوید: چشمان من با تعجب از این سخن به طرف حضرت خیره شدو حضرت در ادامه فرمودند: خداوند نظرش نسبت به مخلوقاتش توسعه و وسعت دارد. شرح: روایت از امام صادق صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: مؤمن اگر بخواند خداوند را، خداوند جواب او را می دهد .«إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا دَعَا اللَّهَ أَجَابَهُ»؛ راوی که این روایت را نقل می کند، می گوید: من، به قول ما، چشم هایم را به سمت حضرت، چنان، توجّه دادم. خب، می خواهیم بگویم چشمم داشت از حدقه در می آمد. «فَشَخَصَ» بصری؛ یعنی باز شد چشم هایم. «نَحْوَهُ»؛ یعنی سمت آقا، که فرمودند یک جوری نگاه کردم، «بِمَا قَالَ»؛ برای خاطر این فرمایشی که فرمودند که مؤمن اگر خدا را بخواند، خدا جوابش را می دهد. حضرت رو کردند به من، این جمله را فرمودند: «فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلامُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی وَاسِعٌ لِخَلْقِهِ»؛ خداوند، نظرش توسعه دارد نسبت به مخلوقش. البته این روایت، روایتی است که خیلی درش ظرافت هایی بکار رفته است؛ یعنی به قول ما، مطلب را بالاترش بردند اصلاً. اوّل فرمودند: مؤمن. مؤمن اگر خدا را بخواند، خدا جوابش را می دهد؛ بی جواب نمی گذارد. این را بدان! این درش هست. می گوید: وقتی من تعجّب کردم؛ حتّی این تعبیر هم هست به این که، «فَشَخَصَ بَصَرِي نَحْوَهُ إِعْجَاباً بِمَا قَالَ»؛ چون تو روایت نقل کردند اعجابانش را هم دارد؛ این کلمه را هم دارد؛ یعنی تعجّب کردم،«فَشَخَصَ بَصَرِي نَحْوَهُ إِعْجَاباً بِمَا قَالَ»؛ یعنی با تعجّب..گفت خدا! و جوابی که حضرت دادند، دیدند که این مثل اینکه خیلی تعجّب کردم، از این حرف شگفت زده شدم. برگشتند حضرت و به من فرمودند: «فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلامُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی وَاسِعٌ لِخَلْقِهِ»؛ دیگر مؤمن را گذاشتند کنار. ظرافت در این جاست. برو دنبال کارت. خدا نسبت به مخلوقش نظر تنگ نیست. تمام شد؛ برو دیگر تعجّب نکن از این حرف من. من مؤمن گفتم؛ امّا بدان این را...، می خواستم این را بگویم، چون مکرر سؤال می کنند، گرفتارم چکار کنم؟ وقتی می گویم، دعا کن خیال می کنند چون عادت کردیم ماها به این چیزها می گویم، دعا کن، جزء لق لقه زبانمان شده است. بابا! این عین معارف ماست. توجّه می کنید؟ این برای خاطر این است که تو، توی شک و شبهه هستی که خدا، جوابت را می دهد یا نمی دهد. این شک توست که کار را خراب کرده اگر این را بگذاری کنار،ها! فهمیدی؟ بی برو برگرد جوابت را می دهد. توجّه کردید؟ خدا نسبت به مخلوقی که خلق کرده است نظرش تنگ چی؟ نیست. نظرش باز است، توسعه دارد، «وَاسِعٌ لِخَلْقِهِ» توجّه می کنید؟ این جور نیست. بله، بلاجواب نخواهد گذاشت. می خواستم این را عرض بکنم؛ چون من این را زیاد شنیدم ، دارم این روایت را می خوانم. وقتی می گویم، می گوید خدا جوابم را نمی دهد. من این را صاف بگویم بهتان. از خود شماها شنیدم. همچین صاف بگویم، حالا هستید، نیستید توی جمعیت، من این را نمی دانم. چون این را خیلی من شنیده ام که آقا! خدا که جواب ما را نمی دهد، شما دعا کنید. من و تو یکی هستیم. من هم یک مخلوق، تو هم یک مخلوق؛ چرا جوابت نمی دهد؟ فهمیدی؟ این حرف نشد که تو به من می زنی؟ من مجبور شدم بگویم این را، بگوییم ما دعا می کنیم خدا جوابمان ما را نمی دهد. جواب کجا نمی دهد، خوب هم جوابت را می دهد. شد؟! تو ، بگذار این شک و شبهه ات را بگذار کنار، یقین داشته باش، جوابت را می دهد؛ خوب هم می دهد؛ توجّه کنید چه عرض کردم؛ اما خب مصلحت را هم می داند، جوابت را می دهد طبق مصلحتت، به تو جواب می دهد. بحار الأنوار، جلد64، صفحه 65 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا دَعَا اللَّهَ أَجَابَهُ فَشُخِصَ بَصَرِي نَحْوَهُ إِعْجَاباً بِمَا قَالَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ لِخَلْقِهِ. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا دَعَا اللَّهَ تَعَالَی أَجَابَهُ فَشَخَصَ بَصَرِي نَحْوَهُ إِعْجَاباً بِمَا قَالَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی وَاسِعٌ لِخَلْقِهِ» ترجمه: مؤمن هنگامی که خداوند متعال را بخواند، خداوند جواب او را می دهد. شخص راوی می گوید: چشمان من با تعجب از این سخن به طرف حضرت خیره شدو حضرت در ادامه فرمودند: خداوند نظرش نسبت به مخلوقاتش توسعه و وسعت دارد. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 چگونگی تأثیر موج شیاطینی به صورت انسان❗️ 📌گاهی این طور نیست، در اثر برخورد به شیاطین انسی، آنها مطالبی را به این می گویند، اوّل موج، موج چیست؟ موج صوتی است می آید بعد در داخل همان امواج شیطانی است بعد برای او پیدا می شود، از خارج مطلب را به او می گوید، یا روش و فعل او را می بیند، می خواهد اصلاً صحبت هم نکند، هیچ صحبت نمی کند، یک انسانی است انسان دیگر را نگاه می کند، اعمال او را کنترل می کند، اعمال او موجب می شود که مبداء انتقال این می شود. اگر کسی دید دیگری مثلاً مشغول یک عمل خلاف شرعی است، موافق با شهوتش هست یا نیست؟ تحریک نمی شود؟ تحریک نمی شود؟او هم دعوت نکرده این را، تحریک می شود. خب اینجا مبداء چه بود؟ انسان بود، تا او را ندیده بود عمل او را ندیده بود، مورد توجّه قرار نداده بود، کِی تحریک شده بود این؟ مبداء تحریک این است. این شیطان انسی است، موج صدایی هم ندارد، هوایی هم ندارد. «من الجنّة و النّاس» چه می خواهد از اندرون خود تو باشد یا از بیرون، درونی باشد یا بیرونی باشد، هر دواش. بیرونی اش غربی باشد یا شرقی باشد، این ها هستند که تو را از خود بی خود می کنند. به عبارت دیگر، اوّل استعمار فکری ات می کنند، بعد بیچاره ات می کنند این ها. در هر سه بُعد، هم در ربوبیّتیِ پرورشیِ مادّی ات، مگر شرقی آدم است؟ گفته ام در بحث هایم، طوری می کنند تو را که خودت را آدم نمی دانی، اصالت فکری ات را از تو می گیرند، خودیّتت را می گیرند، انسانیّتت را می گیرند، این که می گوید: اندیشه ات را بهم می ریزد، «یَختَلِطُ معه الذّهن». می خواهد لفظاً بگوید، می خواهد عملاً، فرقی نمی کند. این ها شیاطین انس هستند. 〰〰〰〰〰 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
﷽ 🏴شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت باد🏴 〰〰〰〰〰 🏞 @mojtabatehrani_ir
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم در سالروز ‌شهادت ‌ششمين امام شيعيان امام جعفر صادق (ع) بيست و ‌پنجم ‌شوال ‌ا‌لمكر‌م 1444 ق ( سه شنبه 26/2/1402 ش) مراسم سوگواری و عزاداری در محل دفتر حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) از ساعت 10:30 صبح الی 12 برقرار می‌باشد. حضور برادران و خوا‌هر‌ان ايمانی موجب ‌تعظيم شعائر اسلا‌می ا‌ست. نشانی: ‌خيابان ‌مجاهدين ا‌سلا‌م ‌(روبروی ‌مجلس ‌شورای ‌اسلا‌می) خیابان ‌شهيد ر‌حمانی پور ‌خيابان قائن پلاك 43 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 در جنگ و تهاجم فرهنگی، نباید با مروّجین فحشا همسو شد ❗️ 📌کوتاه ترین و موثّرترین راه برای جلوگیری از خراب کاری کسانی که از نظر معنوی، با فرهنگ الهی سازگار نیستند و نقش تخریبی دارند، راه عملی به معنای «پرهیز از حرام» است. روایت مفصّلی را عرض می کنم که سماعة بن مهران، ناقل آن است. سماعة بر امام صادق(ع)، وارد شد. حضرت از او سؤال کردند: «مَنْ شَرُّ النَّاسِ؟ قَالَ نَحنُ». با این بخش ها کاری نداریم، چون مفصّل است. در ادامه روایت می فرماید: «وَ أَكْمِدُوا عَدُوَّكُمْ بِالْوَرَعِ»1️⃣؛ «کَمَدَ» به معنای کوبیدن است. می فرماید با ورع، دشمنانتان را بکوبید! به تعبیر من، کوبش فرهنگی است. خیال نکنید که بحث جهاد است چراکه با ورع نمی شود جنگ نظامی کرد. منظور، جنگِ فرهنگی است؛ یعنی هر چه دشمنان فحشا را ترویج می کنند، تو پرهیز کن و نقشه های آن ها را نقش بر آب کن. دقیقاً خلاف آنچه عدّه ای فکر می کنند که یک مقدار رقیقش کنیم و راه شرعی گیر بیاوریم تا شبهه ناک را حلال کنیم که از این راه، بتوانیم فضای فرهنگی جامعۀ اسلامی را حفظ کنیم. از معارف اسلام و فرهنگ بی خبری که این حرف ها را می زنی! این حرف ها درست نیست؛ نباید همسو و رقیق شوم تا حفظ کنم. نه آقا! دقیقاً عکس این کار را باید انجام داد. راه از بین بردن این تهاجم، پرهیز عملی از گناه است که با این کار، دشمن را می کوبی. 1️⃣بحارالأنوار، ج 65، ص 117 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه بیست و یکم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 راه جلوگیری از ارعاب شیاطین انسی ❗️ 📌در بُعد حکومتی اش وارد می شوی می بینی همین بلا را سرت در آورده اند. آدمت نمی دانند تا حکومت به دستت بدهند، باید رشته اش دست خودشان باشد. و تو هم باورت آمده به اینکه لیاقت نداری. برو در بُعد پرستشی و الوهی اش، باز همین مطلب هست، چنان خورده گیری می کند بر مقدّسات دینی تو، ضربه می زند که خجالت می کشی بگویی من مسلمانم، خجالت می کشی. با اینکه اگر این ها، این غبارها کنار برود، یک فطرت اوّلیه اگر بر مبنای عقل و فکر و اندیشه باشد، همه محکوم اند. گیجت می کند، گیجت که کرد بعد دیگر خودت راه نداری جایی بروی، محکوم او هستی، در هر سه بُعد. لذا است که در این سوره می گوید: برای اینکه محکوم این امواج جنّ و انس نشوی تو، پناه ببر به ربّ ناس، مَلِک ناس، إله ناس یعنی این های دیگر را به حساب نیاور، مرعوب نشو، مرعوب نشو. راه اینکه انسان خودش را بتواند حفظ کند، صحیح فکر کند، اصالت فکری و عملی داشته باشد، راهش چیست؟ اُنس با خدا. این است که می گوید: «أعوذ بربّ النّاس» پناه می برم. اُنس با خدا داشته باش. چه موقعی تو را استعمار کردند؟ آن موقعی که اُنس تو را با خدا قطع کردند، آن موقع بود. اگر اُنس با خدا داشتی، وحشت می کردی از این تمدّن غرب که منشاء بیچارگی شرق است. 〰〰〰〰〰 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 منشاء وسواس در انسان چیست ❗️ 📌یک مطلبی را می خواستم عرض کنم و آن اینکه ما به گوشمان می خورد وسواسی، وسواسی هایی که خودمان داریم. این وسواس ها چیست؟ وسواس هایی که ما در اعمال بشر می بینیم، منشاءش باز همان بهم ریختگی روح و اندیشه است، منشاء، آن است. منشاء بهم ریختگی روح چیست در این وسواس ها؟ دو چیز است، بلکه به یک اعتبار برگشت به یک چیز می کند ولی ما برای اینکه مطلب سهل باشد درکش، می گوییم دو. یک، عقده های روحی، عقده های روحی در بشر سبب می شود که بشر در سه بُعد و کانال های مخصوصی این حالت وسواسی را که ما می گوییم وسواس یعنی بهم ریختگی روح که اثر روی جسم می گذارد از نظر عملی، پیش می آید، این حالت پیدا بشود. عقده های روحی است، سرخوردگی ها در زندگی سبب می شود که انسان اصالت فکری خودش را از دست بدهد در همان کانالی که هست. یک عدّه از انسانها هستند، این ها در کانال ربوبیّتی که قرار می گیرند در آن کانال ظاهر می شود این ضعف اندیشه ای آن ها، هر کانالی که بیشتر مورد عنایت بشر باشد، حسّاسیّت بیشتر داشته باشد در آن کانال. 〰〰〰〰〰 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 وسواس در امور مادّی❗️ 📌مثلاً فرض کنید در این بُعد مادّی یک انسانی هست که خیلی حسّاسیّت دارد، در بُعد مادّی اش، این اگر سرخوردگی هایی در زندگی دیده باشد و این عقده ای شده باشد برای روح او، یک حالت رنجوری روحی پیدا کرده باشد، این در این مواقع که می رسد آن حالت بهم ریختگی پیش می آید. فرض کنید یک تاجری است، معامله می خواهد بکند، هیچ دینی هم ندارد، در معاملاتش وسواس دارد، دائم دلّال می آید می گوید: فلانی مشتری خوبی هست، معتبر هست، این سندهایش. باز این پا اون پا می کند، نکند این طوری شود؟ باز دو دل است، وسواس در معامله دارد. یک عدّه در پول شمردن وسواس دارند، هیچ هم دین ندارد،فرض کنید پنجاه تا اسکناس دوتومنی تو دستش است، یک دفعه می شمارد باز شک می کند دو مرتبه می شمرد، باز شک می کند سه مرتبه، این رو مادّیت خیلی حسّاسیّت دارد در این کانال، اینجا ظاهر می شود این. ربطی به دین ندارد ها. هیچ ارتباط به دین ندارد. 〰〰〰〰〰 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 وسواس در امور پزشکی❗️ 📌یک طبیبی است ،این حسّاسیّت دارد، عقده روحی دارد، این عقده روحی اش روی همان امری که بیشتر عنایت دارد ظاهر می شود، این فرض کنید روی میکروب حسّاسیّت دارد، مریض را معاینه کرد، می آید اینجا یک بار دستش را با الکل استرلیزه می کند، باز شک می کند دو مرتبه بلند می شود می رود الکل می زند به دستش. این ربطی به دین ندارد. یک عقده هست. منشاء، یک عقده روحی است، منشاء عقده سرخوردگی های در زندگی. بحث روانی است. بعد چی می شود؟ یک بهم ریختگی ذهنیِ این طوری پیدا می شود، بعد سرایت در عمل می کند. 〰〰〰〰〰 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
﷽ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَحَدِهِمَا عَلَيْهِمَا السَّلَامُ قَالَ: «لَا يَكْتُبُ الْمَلَكُ إِلَّا مَا سَمِعَ وَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَاذکُر رَبَّکَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَ خِيفَةً فَلَا يَعْلَمُ ثَوَابَ ذَلِكَ الذِّكْرِ فِي نَفْسِكَ الرَّجُلِ اِلَّا الله عَزَّ وَ جَلَّ لِعَظَمَتِهِ» ترجمه: فرشته ای از ناحیه خداوند متعال مأمور نوشتن و ضبط اعمال انسان است، نمی نویسد مگر آن چه را می شنود. خداوند تبارک و تعالی می فرماید: «در درون خودت و در کمال تضرّع و خضوع و به طور آهسته و پنهانی به یاد پروردگارت خود باش» این ذکر که در درون و نفس شخص انجام می پذیرد ، آن قدر بزرگ و شریف است که ثواب آن را هیچ کس به غیر از خداوند تبارک و تعالی نمی داند. شرح: روایت را زراره نقل می کند، زراره از اصحاب امام باقر؟ع؟و امام صادق ؟ع؟است؛ یعنی هر دو امام را درک کرده، و از بزرگان اصحاب این دو امام است، معروف است زُرارةِ بْنِ اَعْیَنْ، خیلی هم روایت نقل کرده است او. این روایت را که نقل می کند، می گوید: یادم نیست که از امام باقر ؟ع؟، این را شنیدم یا از امام صادق صلوات الله علیه، شنیدم. لذا دارد: «عَنْ أَحَدِهِمَا»؛ یعنی یک کدام از این دو تا به قول ما، یا از امام پنجم یا از امام ششم، من این جملات را شنیدم که حضرت فرمود: «لَا يَكْتُبُ الْمَلَكُ إِلَّا مَا سَمِعَ»؛ فرشته که صحیفه اعمال ما را می نویسد ها!، آن مقداری را که می شنود می نویسد. البته این از این روایت، روایات خیلی بالایی است،. خب در یک سطح پایین، جهت دارد، می خواهم بگویم. «لَا يَكْتُبُ الْمَلَكُ إِلَّا مَا سَمِعَ»؛ فرشته، رقیب، عتید ما داریم دیگر، درست است؟ رفتار، گفتار، همه چیز ما را، کردار ما را این ها ثبت می کنند، ضبط می کنند، هرچه بگویم، هر کار که بکنیم، همه را می نویسند؛ اما آن مقداری که در گفتارهایمان شد؟! این ها بشنوند می نویسند؛ مگر می شود یک چیزی ما بگوییم این ها نشنوند؟ گفتم روایت، یک روایت عجیبی است این. بعد حضرت این آیه شریفه را تلاوت کردند: « قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَ خِيفَةً »؛ به یاد بیاور پروردگارت را در حال زاری و پنهانی. شد؟! بسیار خب، بعد فرمودند: «فَلَا يَعْلَمُ ثَوَابَ ذَلِكَ الذِّكْرِ فِي نَفْسِكَ الرَّجُلِ اِلَّا الله عَزَّ وَ جَلَّ»، هیچ کس ثواب این ذکرِ درونیّت را نمی داند، جز خدا، «فَلَا يَعْلَمُ ثَوَابَ ذَلِكَ»؛ یعنی این ذکر، «فِي نَفْسِكَ»؛ که در درون، یاد خدا افتادی مگر خدا؛ ..؟ یعنی این را فرشته هم خبر ازش ندارد. حالا من این جا دو تا نکته هست حالا من می گویم: یک: و او این است که آن چه را که در قلب ما می گذرد که به یاد خدا می افتیم، آن ها را فرشته نمی فهمد. فهمیدی؟ این فرشته هم نمی فهمد. آن که در دلم، می آیی به یاد خدا می افتم، در دلم، ها، نه به زبانم، هیچ چیزی نمی گویم. همین در دلم به یاد خدا می افتم. درست است؟! یاد خدای تو دلی، این را مَلک هم نمی فهمد تا ثبت کند؛ فقط خودش می فهمد. حالا، این آن قدر عظمت دارد، حالا می گویم. ثوابش، اصلاً کسی نمی داند جز خود خدا. ثوابش را جز خود او هم، کسی نمی داند، «فَلَا يَعْلَمُ ثَوَابَ ذَلِكَ الذِّكْر فِي نَفْسِكَ الرَّجُلِ اِلَّا الله»مگر خدا، چرا؟ «لِعَظَمَتِهِ»؛آخرش، حالا به قول ما، حالا نمی گویم، این جا هم جایش نیستش. یا به قول ما، ضمیرش برمی گردد به ذکر یا مذکور، یا مال عظمت این است که در دل یاد کردی یا مال عظمت خداست که تو به یاد او افتادی. فهمیدی؟! من این را می گویم. خیلی ها می آیند به من می گویند، یک سفارشی به من بکن. هی می آیند به من می گویند. گفتم خدا یادتت نرود. به آن ها دارم می گویم، حالا اگر نشنیدید همه تان بشنوید. هی می گویند یک سفارشی به من بکن. سفارش می خواهی ؟ خدا یادت نره! نمی خواهد به زبانت بگویی. فهمیدی؟ تو دلی یادت نرود، این تو دلی ات را حتّی فرشته هم نمی فهمد، درست است؟ و آن قدر ثوابش بالاست این، که هیچ کس جز خدا نمی داند. چرا؟ چون این ذکر، خودش عظمت دارد، چون مذکور عظیم است، بزرگ است. الکافی، جلد 2، صفحه502 - وسائل الشيعه، ج 7، ص 163 - بحار الأنوار،ج 90، ص 342 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَحَدِهِمَا عَلَيْهِمَا السَّلَامُ قَالَ: «لَا يَكْتُبُ الْمَلَكُ إِلَّا مَا سَمِعَ وَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَاذکُر رَبَّکَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَ خِيفَةً فَلَا يَعْلَمُ ثَوَابَ ذَلِكَ الذِّكْرِ فِي نَفْسِكَ الرَّجُلِ اِلَّا الله عَزَّ وَ جَلَّ لِعَظَمَتِهِ» ترجمه: فرشته ای از ناحیه خداوند متعال مأمور نوشتن و ضبط اعمال انسان است، نمی نویسد مگر آن چه را می شنود. خداوند تبارک و تعالی می فرماید: «در درون خودت و در کمال تضرّع و خضوع و به طور آهسته و پنهانی به یاد پروردگارت خود باش» این ذکر که در درون و نفس شخص انجام می پذیرد ، آن قدر بزرگ و شریف است که ثواب آن را هیچ کس به غیر از خداوند تبارک و تعالی نمی داند. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 وسواس در امور عبادتی❗️ 📌در عبادتی اش هم همین است. الوهیّتش هم همین است. پرستش، در بُعد و کانال پرستشی هم همین است. روی این جنبه خیلی حسّاسّیت دارد طرف، اگر عقده داشته باشد اینجا ظاهر می شود. یا اگر در من نباشد، یک کسی را می بینم فرض کنید ایستاده الله اکبر می خواهد بگوید، دائم می گوید: ال، ال، دو تا، سه تا، چهار تا، یک مدّتی که آدم با این باشد، ما هم می شویم الی. کی بود نقل می کرد می گفت به اینکه کسی بود گرفتار این حالت بود، می گفت ال بعد می گفت نشد، ال، نشد، چند مرتبه تا اینکه گفت: «الله اکبر» بعد گفت: شد، «بسم الله الرّحمن الرّحیم». حالا شد. این ربطی به مسئله دین ندارد، دقّت کنید ریشه اش را. لذا نمی توانیم ما این را مقیاس قرار بدهیم برای دین، بگوییم کسانی که این حالت هست در آن ها، دستش را زیاد آب می کشد، زیاد تکرار می کند، این ها آدم های خیلی خوبی هستند. آدم باید شعور داشته باشد. علمی بداند مطلب را. یک کسی بود خیلی این حالت در او بود، توسوس در طهارت و نجاست، می گفتند: همیشه دستکش دستش می کرده که دستش به چیزی نخورد، امّا پولش را ربا می داد. این ها ملاک دین نیست. بنابراین نظرم این بود اگر کسی بگوید: وسواس منشاءش دین است. امّا خیلی بی شعور است این. وسواس منشاءش دین است، نه منشاءش دین نیست. وسواس منشاءش دو تا چیز است، یک: سرخوردگی های در زندگی، عقده روحی و عقده روحی، این به این سبک ظاهر می شود، درهم ریختگی اندیشه، عمل هم این طور می شود، در بُعدی که حسّاسیّت دارد. در همه ابعاد هم نمی آید. در آن بعدی که حسّاسیّت داری می آید. 〰〰〰〰〰 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 سرایت وسواس در روابط اجتماعی❗️ 📌منشاء دوّم مسئله منابهه و محاکات است که یک قانونی است و آن اینکه شما نگاه می کنید می بینید که یک کسی یک عملی را انجام داد، خودت عقده روحی نداری، هیچی، می بینید یک کسی یک عملی را انجام داد، تکرار کرد. مثلاً فرض کنید در همین بُعد مادّی، شما تاجر هستید او هم تاجر است، یک مرتبه، دو مرتبه، سه مرتبه رفتید پیشش می بینید خیلی در معاملاتش سختگیری می کند، یواش یواش اثر می گذارد روی شما. منابهه و محاکات این طوری است که می گویند: یک عملی یک کسی انجام می دهد او متذکّر می کند دیگری را، متنبّه می کند، آگاه می کند او را، آگاه میکند، این هم حکایت می کند این فعل را. مثال بزنیم: یک کسی اینجا نشسته دهن دره می کند، تا قبل از اینکه او دهن دره نکند من دهن دره نکرده ام، تا دهن دره کرد ناگهان من متوجّه می شوم شروع می کنم به دهن دره کردن. این می شود منابهه و محاکات. جواب دهنده دهن دره او هستم. این حالت در بشر هست، منابهه می گویند، محاکات. از این راه پیدا می شود، یک مدّتی با او زندگی کردی خودت عقده ای نداشتی، ولی مثل عقده دارِ می شوی. در پول شمردن وسواس نداشتی، با یک کسی که وسواس در پول شمری دارد، بعد این طوری می شوی. همین طور می آید جلو. 〰〰〰〰〰 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 بنده در دعایی که در حال اجابت است چه‌کند ❗️ 📌پیغمبراكرم(ص) به طور كلّی می گوید: «قَالَ رَسُولُ‌اللَّهِ(ص): مَا یَمْنَعُ أَحَدَكُمْ إِذَا عَرَفَ الإِجَابَةَ مِنْ نَفْسِهِ فَشُفِىَ مِنْ مَرَضٍ أَو قَدِمَ مِن سَفَرٍ یَقُولُ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی بِعِزَّتِهِ وَجَلالِهِ تَتِمُّ الصَّالِحَاتُ»؛حضرت‌می فرماید: چگونه است كه هرگاه یكی از شما می بیند كه دعایش دارد به اجابت می رسد و خدا به دعایش جواب داده، «عَرَفَ الإِجابَة مِن نَفسِهِ»؛ حضرت‌مثال می زند: فرض كنید كه شخصی بیماری ای داشته و بعد می بیند كه آرام آرام بیماری اش فروكش می كند و یا شخص دیگری مسافری داشته و از او خبری ندارد، امّا خبرش می آید كه به سلامت رسیده است. سلامتی دارد می آید و امثال این ها. حضرت‌مثال می زند تا ما بفهمیم. در این مواقع چه چیزی جلوگیر از این می شود كه وقتی این شرایط پیش می آید بگوید: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی بِعِزَّتِهِ وَجَلالِهِ تَتِمُّ الصَّالِحَاتُ»1️⃣؛ سپاس خداوندی را كه با عزّت و جلال او كارهای نیك انجام می گیرد. این، تشكّر و سپاسگزاری است؛ تعبیر ساده و خودمانی می كنم. حضرت‌می گوید: نمك به حرام نباش! دعا كردی و می بینی كه انگار گره، آرام آرام دارد باز می شود؛ پس زود به محضر خدا برو و بگو: «اَلحَمدُ لِلّٰهِ»؛ خدایا! سپاس تو را است كه به عزّت و جلالت عنایت می كنی. به تعبیر من بعد از دعا، اگر اجابت را می بینید، نمك به حرام نباشید. 1️⃣کنزل‌العمال، ج6، ص719 - نهج الدّعا، ج1، ص222 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه بیست و چهارم 🎞 @mojtabatehrani_ir