eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.6هزار دنبال‌کننده
155 عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 عالمی که به علم خود عمل نمی‌کند️❗️ 📌روایتی است از امام صادق(ع) که می فرماید: «إِنَّ الْعَالِمَ إِذَا لَمْ یَعْمَلْ بِعِلْمِهِ زَلَّتْ مَوْعِظَتُهُ عَنِ الْقُلُوبِ كَمَا یَزِلُّ الْمَطَرُ عَنِ الصَّفَا»1️⃣؛ اگر شخص عالِم به علمش عمل نکند، موعظه و نصیحت کردن او، مانند آب بارانی که روی سنگ سخت می ریزد و ردّ می شود و می لغزد، از قلوب دیگران عبور می کند. خیلی کنایۀ زیبایی است. همان طور که آب باران در سنگ نفوذ نمی کند، نصیحت و دلسوزی او در دل دیگران اثر نمی کند. گاهی تعابیر تندی از امام علی(ع) دیده ام که می فرماید: «عَجِبْتُ لِمَنْ یَتَصَدَّى لِإِصْلَاحِ النَّاسِ» تعجّب می کنم از کسی که بخواهد مردم جامعه را اصلاح کند، درحالی که «وَ نَفْسُهُ أَشَدُّ شَیْءٍ فَسَاداً»2️⃣؛ درونش فاسد ترین چیزها است. شگفتی حضرت برای چیست؟ نه اینکه او انسان منافقی است؛ بلکه برای این است که این رفتار او هیچ فایده ای ندارد. اگر اثر منفی نداشته باشد، اثر مثبت ندارد. 1️⃣الکافی، ج 1، ص 44 2️⃣غرر الحکم و درر الکلم، ص 240 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه چهارم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 وظیفۀ انبیا(ع) زنده کردن مُرده ها نیست️❗️ 📌مطلبی را عرض کنم. انسان های منحرف، دو دسته هستند: یک دسته کسانی هستند که در فساد فرو رفته و مَسخ شده اند، مانند ابوجهل لعنة الله علیه. یک دسته هم کسانی هستند که می خواهند خودشان را تطهیر کنند. در عالم وجود، بالاتر از پیغمبراکرم(ص) که نداریم؛ انسانی کامل تر از او نداریم؛ آراسته تر از او در عالم وجود نداریم. یک عدّه مانند ابوجهل لعنة الله علیه -چون «مَسخ» شده اند- دیگر تطهیر نمی شوند. حتّی کلام پیامبراکرم(ص) هم روی آن ها اثر نمی گذارد. اگر اثر نمی گذارد به این دلیل است که آدم گمراهی است؛ چون حبّ به نفس دارد، به هیچ وجه حاضر نیست خودش را زیر سؤال ببرد؛ لذا انبیا(ع) نیامدند که انسان های مَسخ شده و به تعبیر روایات، «مُرده» را زنده کنند؛ بلکه آمده اند تا انسان هایی را که خوابشان بُرده، «بیدار» کنند؛ انبیا(ع) آمدند که خواب ها را بیدار کنند؛ نیامدند که مُرده ها را زنده کنند. امثال ابوجهل لعنة الله علیه، مُرده بودند. این عبارت، عین متن روایت امام علی(ع) است. به تعبیر روایات، چنین انسان هایی مردگانی در بین زندگان هستند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه چهارم @mojtabatehrani_ir
﷽ روی عَنِ رَسُولِ الله صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ وَ سَلَّم قالَ: «اَلْمَعْرِفَةُ رَأْسُ‌ مَالِي‌ وَ الْعَقْلُ‌ أَصْلُ‌ دِينِي‌ وَ الْحُبُّ أَسَاسِي وَ الشَّوْقُ مَرْكَبِي‌ وَ ذِكْرُ اللَّهِ‌ تَعالی أَنِيسِي» ترجمه: معرفت و شناخت نسبت به خداوند سرمایه من است؛ و ریشه و اصل دین من عقل من است؛ و ابزار کار و اساس من محبّت به خداوند است؛ و نیروی محرّک و مرکب من شوق و اشتیاق به خداوند است؛ و یاد خداوند متعال، مونس و همدم من است. شرح: روایت از پیغمبر اکرم منقول است که حضرت فرمودند: معرفت و شناخت من، نسبت به خداوند سرمایه من است. «اَلْمَعْرِفَةُ رَأْسُ‌ مَالِي» این تعبیر رأس مال که می‌کنند، ما سرمایه را اسمش را می‌گذاریم رأس مال، روی این جهت است. «وَ الْعَقْلُ‌ أَصْلُ‌ دِينِي» ریشه دین من، عقل من است. ما در باب اصول دین هم این را می‌گوییم دیگر، از مبدأ تا معاد، این‌ها همه‌اش باید باشد. «وَ الْحُبُّ أَسَاسِي» ابزار کار من، ما اثاث خانه می‌گوییم. همین تعبیر اثاثیه می‌کنیم دیگر، نمی‌گوییم؟.هان! محبّت به خداوند، ابزار کار من است. فهمیدید که ما می‌گوییم اسباب. «وَ الشَّوْقُ مَرْكَبِي» قوّه محرّکه من، شوق به خداوند است، مرا تکانم می‌دهد. «وَ الشَّوْقُ مَرْكَبِي»آدم مرکب که سوار می‌شود، این مرکب چیه؟ آدم را حرکت می‌دهد، می‌برد دیگر. «وَ ذِكْرُ اللَّهِ تَعالی أَنِيسِي» یاد خداوند، مونس و همدم من است. اوست که نمی‌گذارد من به اضطراب و وحشت و امثال این‌ها بیفتم. معمولاً همدم که آدم داشته باشد، هان؟...آن تنهایی است که آدم را اذیّت می‌کند. حالا خب دارد همین جور حالا. می‌خواستم این را عرض بکنم؛ این‌ها را که می‌فرماید پیغمبراکرم؟صل؟، می‌خواهد شرح حال خودش را بدهد؟ برای ما؟! به چه درد ما می‌خورد؟ حالا جناب عالی باشد، تمام این‌ها اشاره به این است: می‌خواهد به من و شما یاد بدهد توی این دنیا، این را بدانید؛ هر کسی در حد خودش، سرمایه او چه باید باشد؟ معرفتش به خدا، این سرمایه توست. می‌فهمی؟ سرمایه‌هایتان، پول‌ها نیست، خانه‌ها نیست، ماشین‌ها نیست، فرش نیست. این‌ها نیست سرمایه‌ات. سرمایه تو،ها. هرچه معرفتت بالاتر، سرمایه تو هم بیشتر. ریشه دینتان هم باید عقلتان باشد نه احساساتتان باشد. می‌فهمی چه می‌گویم؟ ریشه دین باید عقلت و شعورت باشد. ما در روایت داریم. روز قیامت خدا، ما داریم در باب پاداش‌های قیامت و درجات بهشت، در یک روایت هست، به مقدار عقلتان بهتان می‌دهند آن‌جا. فهمیدی چه می‌خواهم بگویم؟ به مقدار عقل و شعورت می‌دهد، توجه کنید؟ هرچه شعورت بالاتر، درجات بهشتی‌ات هم بالاتر؛ لذا اعمالت هم این‌جا برتر، بستگی به شعورت دارد. همان نمازی که من می‌خوانم، تو می‌خوانی، امیرالمؤمنین؟س؟ هم می‌خواند؛ درست است یا نه؟ امّا آن نماز، هان..؟! با این نماز از نظر ارزشی، مال چیه؟ مال شعورش است. این را صریح بهتان بگویم. یک چیز یادم افتاد از مرحوم پدرم رضوان الله تعالی علیه، می‌گفت بله نماز می‌خوانی، چی می‌کنی، در بهشت هم می‌روی؛ امّا این را هم بدان. حالا ایشان با همان لحن شان نقل می‌کرد. به نظرم از مرحوم آقاشیخ عبدالنّبی نقل می‌کرد ایشان اگر یادم باشد. مرحوم آقا شیخ عبدالنّبی، معروف بوده از علما بزرگ بود. مازندرانی بود. ایشان همان لحن ایشان را هم به کار می‌برد. می‌گفت: این را بهتان بگویم، بهشت طویله هم داره. این تعبیر پدرم بود .فهمیدی تو بهشت طویله هم هست. گوش کنید، می‌برندت تو بهشت؛ اما تو طویله بهشت تو را می‌برند. «وَ الْعَقْلُ‌ أَصْلُ‌ دِينِي» توجّه کنید. سوّم: «وَ الْحُبُّ أَسَاسِي» می‌فهمی؟! حب به خداوند ابزار کارت باشد. فهمیدی؟! خدا را دوست داری، این دوستی خدا، ابزار کارت باشد. «وَ الشَّوْقُ مَرْكَبِي» قوّه محرّکه تو به سوی عمل، شوق به خداوند باشد. می‌فهمی چه می‌گویم؟ و بلاخره، آنی که در دنیا همدم تو باشد، یاد خدا باشد. او همدم و انیس تو باشد، مونس تو باشد. می‌فهمی یاد خدا؟! از او کیف بکن، از اضطراب در بیا. پول‌ها خاطر جمعت نکند. فهمیدی؟ پول! انیس و مونست پول‌هاست؟ هان؟! دلت گرم است به پول‌ها است؟ آره؟! آخه همدم فکری آدم است که آدم را از اضطراب در می‌آورد. می‌فهمی؟! نه! یاد خدا همدم من است. همدم، انسان را از اضطراب و از چی؟ از این سنخ پریشانی‌های فکری در می آورد. إحياء علوم الدّين، جلد14، ص 152 - المحجة البیضاء جلد 8، صفحه 101 أبو حامد في جملة ما تركناه نقلا عن أمير المؤمنين عليه السّلام قال:سألت النبيّ صلّى الله عليه و آله و سلّم عن سنّته فقال: اَلْمَعْرِفَةُ رَأْسُ‌ مَالِي‌ وَ الْعَقْلُ‌ أَصْلُ‌ دِينِي‌ وَ الْحُبُّ أَسَاسِي وَ الشَّوْقُ مَرْكَبِي‌ وَ ذِكْرُ اللَّهِ‌ عَزَّ وَ جَلَّ أَنِيسِي و... 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
28.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ روی عَنِ رَسُولِ الله صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ وَ سَلَّم قالَ: «اَلْمَعْرِفَةُ رَأْسُ‌ مَالِي‌ وَ الْعَقْلُ‌ أَصْلُ‌ دِينِي‌ وَ الْحُبُّ أَسَاسِي وَ الشَّوْقُ مَرْكَبِي‌ وَ ذِكْرُ اللَّهِ‌ تَعالی أَنِيسِي» ترجمه: معرفت و شناخت نسبت به خداوند سرمایه من است؛ و ریشه و اصل دین من عقل من است؛ و ابزار کار و اساس من محبّت به خداوند است؛ و نیروی محرّک و مرکب من شوق و اشتیاق به خداوند است؛ و یاد خداوند متعال، مونس و همدم من است. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خفته را خفته کی کند بیدار؟❗️ 📌امام علی(ع) می فرماید: «أَیُّهَا النَّاسُ! اِسْتَصْبِحُوا مِنْ شُعْلَةِ وَاعِظٍ مُتَّعِظٍ»؛ اگر می خواهید چراغ دلتان را روشن کنید، از شعلۀ واعظی روشنایی بگیرید که چراغ دلش روشن شده است. از این شعله چراغ دلت را روشن کن. به اصطلاح اگر می خواهی هدایت بشوی و به راه بیایی، نزد کسی برو که چراغ دلش روشن است. چراغ خاموش دلت را، یا چراغ دلت را که سو سو می زند، از چنین چراغی روشن کن. «وَ اقْبَلُوا نَصِیحَةَ نَاصِحٍ مُتَبَقِّظٍ»؛ و برو سراغ آن نصیحت کننده ای که خودش بیدار شده است؛ لذا می فرماید: تویی که هنوز خوابی، نمی توانی کسی را بیدار بکنی؛ برو دنبال کار خودت! تویی که لنگ هستی؛ تویی که راه بلد نیستی، دست چه کسی را می خواهی بگیری؟! به کجا می خواهی ببری؟! می خواهی او را به چاه بیندازی؟ از طرف دیگر هم به کسی که می خواهد هدایت شود، می فرماید: برو سراغ چنان آدمی که خودش بیدار باشد. بعد حضرت در ادامه می فرماید: «وَ امْتَاحُوا مِنْ صَفْوِ عَیْنٍ قَدْ رُوِّقَتْ مِنَ الْكَدَر»؛ و اگر می خواهی آب بخوری، برو سراغ چشمۀ صافی که تیره و آلوده نیست. چه تعبیرات زیبایی است! نهج البلاغه، خطبۀ 104 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه چهارم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 مقدّمات امتحان و آزمایش الهی نسبت به‌انسان❗️ 📌اوّل: همۀ انسان‌ها چون دارای نیروی انتخاب و اختیار هستند، گروهی راه شقاوت را انتخاب می‌کنند و گروهی راه سعادت را انتخاب می‏کنند. دوّم: مسئلۀ بهشت و جهنّم که انسان‌ها در این عالم به وسیلۀ انتخاب‌های‏شان، اعتقادهای‏شان، ملکاتشان و اعمالشان بهشت و جهنّم می‌سازند. سوّم: اجرها و پاداش های اُخروی، لذّات و تنعمات اُخروی، منازل و مراتب بهشت به ازای استعدادها نیست؛ بلکه به ازای فعلیّت‏هاست. چهارم و نتیجه گیری: هر استعدادی که در هر رابطه‏ای در انسان باشد، تحت شرایط خاصّی به فعلیّت می‌رسد. بالاتر عرض می‌کنم: هر استعدادی در هر موجودی در این عالم که جنبه‏های سیر تکاملی دارد، در شرایط خاصّی شکوفا می‏شود. در باب نباتات و گیاهان اگر دانه‏ای بخواهد درخت شده و بارور شود، تحت شرایط خاّصی است که این استعدادها به فعلیّت می‌رسد. اگر آن شرایط نباشد این استعدادها شکوفا نمی‏شود. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تقسیم بندی آزمایش‌های الهی❗️ 📌 آزمایش‌های الهی چه بود؟ گفتیم: به طور کلّی دو قسم است: یک: تکالیف که از ناحیۀ خداست. دو: حوادث در سراسر زندگی. حال به این مطلب می‌رسیم که ببینیم: آیا این آزمایش‌ها فصلی است؟ مثل ثلث اوّل، دوّم و سوّم است؟ یا نه، خدا لحظه به لحظه ما را می‌آزماید. تا این فشارها نیاید، بُعد معنوی من و شما شکوفا نمی‏شود. تا این بلاها نیاید، بُعد معنوی من و شما به فعلیّت نمی‌رسد. خودمان راه سعادت را انتخاب کردیم. در این راه باید فشار را بکشیم؛ یعنی همین بلاها که اسمش را آزمایش‌های الهی می‌گذاریم، باید باشد. نکته‏ای را اشاره کنم: می‌دانید بهشت ما چیست؟ فعلیّت‌های ماست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 راجع‌به شهادت امام هشتم(ع) دو نقل وجود دارد: یکی آخر صفر و یکی بیست و سوّم ذیقعده است. ❗️ 📌 حتّی سیّد بن طاووس(ره) زیارت مخصوص حضرت را که از نزدیک و دور خوانده می شود در بیست‌وسوّم ذیقعده می داند؛ لذا به دوستان توصیه می کنم روز جمعه از همین جا حضرت را زیارت کنند. زهری که به امام‌رضا(ع) مهلت نداد در سند معتبری نقل می کنند که امام‌هشتم(ع) را مختصر تبی عارض شد. خبر به مأمون لعنت الله علیه رسید. به ابن بشیر لعنت الله علیه می گوید: زهر خاصّی را زیر ناخن هایش تعبیه کند. خود مأمون لعنت الله علیه به عیادت امام‌هشتم(ع) آمد. دستور داد انار آوردند و به همان کسی که دستانش به زهر آلوده بود گفت که انارها را آماده کند. سپس انار را نزد حضرت گذاشت و گفت: بخور. حضرت امتناع کردند. مأمون لعنت الله علیه چند بار اصرار کرد و در نهایت، جنبۀ تهدید پیدا کرد. حضرت اجباراً به اصرار او چند قاشق تناول کردند. مأمون لعنت الله علیه بلافاصله حرکت کرد و رفت. چون آن خبیث می دانست که چه کرده است. این حادثه در بعد از ظهر اتّفاق افتاد، چون در روایت می نویسد: حضرت نماز عصر را هنوز نخوانده بودند. زهر آن چنان اثر گذاشت که حضرت حدود پنجاه بار از جایش حرکت کرد. در بین ائمّه(ع) بسیاری مسموم شدند، امّا چند روز طول می کشید تا زهر اثر کند. این زهر به امام‌هشتم(ع) چند ساعت بیشتر مهلت نداد. امام‌هشتم(ع) به اباصلت فرمود که درهای خانه را ببندد و کسی را راه ندهد. حضرت در حجرۀ مخصوص خودشان وارد بستر شدند. اباصلت می گوید: حتّی در آن حجره را هم بستم و در میان صحن حیات ایستاده بودم با حالت غم و اندوهی که مرا احاطه کرده بود؛ خدایا! چه می شود؟! یک وقت دیدم آقازاده ای وارد حیاط شد، با تعجب نگاهی به او انداختم. دیدم چهره اش درخشان و شبیه ترین مردم به امام‌هشتم(ع) است. عرض کردم: من درها را بسته بودم. شما که هستید و از کجا آمدید؟! در جواب به من فرمود: آن خدایی که مرا به یک لحظه از مدینه به طوس آورد، قدرت دارد که مرا از در بسته وارد کند. منم حجّت خدا بر تو؛ منم فرزند علی بن موسی الرضا(ع). سپس به سوی حجره حرکت کرد. دربِ حجره باز شد و وقتی چشم امام‌هشتم(ع) به او افتاد، از جا حرکت کرد. این آقازاده را در آغوشش گرفت، پسر را می بوسد و می بوید. 1️⃣ «لَا یَومَ کَیَومَکَ یَا أَبَا عَبدِاللَّهِ(ع)»؛ حسین(ع) آمد بالای سر فرزندش، «وَ جَلَسَ عَلَی التُّرَابِ»؛ آقا روی خاک نشست. «فَوَضَعَ رَأسَهُ عَلَی حِجرِهِ»؛ سر علی(ع) را به دامن گرفت و با دست مبارکش خون از چهرۀ علی(ع) پاک می کرد. ابتدا سر را به سینۀ مبارکش گذاشت. «فَوَضَعَ خَدَّهُ عَلَی خَدِّهِ»؛. «اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد» 1️⃣ عيون أخبار الرضا(ع) ، ج 2، ص243 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
26.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 راجع‌به شهادت امام هشتم(ع) دو نقل وجود دارد: یکی آخر صفر و یکی بیست و سوّم ذیقعده است. ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 مبتلا شدن مؤمن به‌نفع اوست❗️ 📌داوود بن فرقد روایت را از امام‏ صادق(ع) نقل می‌کند:«عَنْ أَبِی عَبْدِاللَّهِ(ع) قَالَ: إِنَّ فِیمَا نَاجَى اللَّهُ بِهِ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ»؛ در مناجات‌هایی که بین حضرت‏ موسی(ع) و خدا واقع شده است، خدا خطاب کرده است: «یَا مُوسَى مَا خَلَقْتُ خَلْقاً هُوَ أَحَبُّ إِلَی مِنْ عَبْدِیَ الْمُؤْمِنِ»؛ ای موسی! من آفریده‏ای نیافریدم که نزد من از بندۀ مؤمن من محبوب‌تر باشد. خیلی دوستش دارم. اینجا در ذهن انسان می‌آید که خدایا! قربانت بروم! اگر تو خیلی دوستش داری، چرا با امتحان بساط ما را به هم می‌ریزی؟! «وَ إِنِّی إِنَّمَا ابْتَلَیْتُهُ لِمَا هُوَ خَیْرٌ لَهُ»1️⃣؛ خطاب به حضرت ‏موسی(ع) است که محبوب‏ترین بندگان پیش من بندۀ مؤمن است. امّا او را مبتلا می‏کنم و نسبت‏به چیزی که به نفع اوست، می‌آزمایم. این فشارها به نفع توست. مثل بچّه‏ ای که به استاد اشکال می‌کند که چرا این‌قدر ما را زیر فشار قرار می‌دهی؟ استاد می‌گوید: به نفعت است. بزرگ می‌شوی و می‏فهمی. به آن عالَم می‏روی و می‏فهمی. 1️⃣ امالی مفید، ص93 - بحارالأنوار، ج 64، ص235 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 هر بلای جانی، بدنی و مالی ... یک حسنه است❗️ 📌امام‏صادق(ع) می‏فرماید: «إِنَّ فِی الْجَنَّةِ لَمَنْزِلَةً لَا یبْلُغُهَا الْعَبْدُ»؛ در بهشت منزلی است که بنده به آن نمی‌رسد، «إِلَّا بِبَلَاءٍ فِی‏ جَسَدِهِ»؛ بعد بلاها را تقسیم‏بندی کنیم. یک بلای بدنی پیدا می‌کند. بلای مالی، جانی و بدنی و... داریم. هر بلایی یک حسنه است. بلیٰ گفتیم باید بلا بکشیم. وقتی که دارد: «أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلىٰ»؛ همان انتخاب راه سعادت است. اگر با خدا پیوند پیدا کرده‏ای، همین است: آواز الست آمد و گفتیم بلی را زان گفته بلا کش همه تا عهد الستیم ما اگر واقعاً در این راه وارد شدیم و آن بلیٰ را گفتیم، باید این بلاها را بکشیم تا استعدادهای معنوی به فعلیّت برسد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 اعمال روز 25 ذی القعده، روز دحوالارض، از کتاب المراقبات میرزا جواد ملکی تبریزی❗️ 📌کار مهم در این ماه آگاهی از نعمتهایی است که خداوند در روز دحوالارض؛ گسترش زمین به بشر ارزانی داشته است. زیرا آگاهی از نعمت و کم و کیف آن اولین مرتبه شکر است. همانگونه که در روایات بر این مطلب تصریح و در علم اخلاق ثابت شده است.در روایات زیادی آمده است که در بیست و پنجم ذی القعده کعبه نصب گردیده، زمین گسترده شده، آدم پایین آمده، خلیل و عیسی (علیهما السلام) متولد شدند و رحمت پخش شده است.از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت شده است که فرمودند: اولین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست و پنجم ذی القعده بود. کسی که این روز را روزه داشته و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را در عبادت باشد، خواهد داشت. هر گروهی که در این روز برای ذکر پروردگار بزرگشان گرد هم آیند، پراکنده نمی گردند مگر این که خواسته آنان داده می شود. در این روز یک میلیون رحمت نازل می شود که نود و نه هزار تای آن برای روزه داران این روز و عبادت کنندگان این شب خواهد بود. دو رکعت نماز در این روز روایت شده است: پیش از ظهر، دو رکعت نماز با یک بار حمد و پنج بار شمس و ضحی خوانده و بعد از سلام بگوید: لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم و دعا کرده و بگوید: یا مقیل العثرات! أقلنی عثرتی. یا مجیب الدعوات! أجب دعوتی. یا سامع الاصوات اسمع صوتی و ارحمنی و تجاوز عن سیئاتی و ما عندی،یا ذالجلال و الاکرام!نیز مستحب است دعایی را که اول آن یا داحی الکعبه است بخواند. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 برای مؤمن هر چهل روز یک بلا و حادثه❗️ 📌امام‏صادق(ع) می‏فرماید: «اِنَّ عَظِیمَ الاَجرِ مَعَ عَظِيمِ‏ الْبَلَاءِ»؛ پاداش بزرگ با بلای بزرگ است. معنایش چیست؟ پاداش کوچک با بلای کوچک است. معلوم می‏شود این‌ها دست به گردن هستند. پاداش با بلاست. پاداش بزرگ بخواهی، با بلای بزرگ است: «ما أَحَبَّ اللَّهُ قَوْماً إِلَّا ابْتَلَاهُمْ»1️⃣. روایات بسیاری داریم. معاویة بن عمّار از اصحاب امام‏صادق(ع) است که نقل می‌کند: «مَا مِنْ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَ هُوَ یَذَّكَّرُ لِبَلَاءٍ یُصِیبُهُ‏ فِی‏ كُلِ‏ أَرْبَعِینَ‏ یَوْماً أَوْ بِشَی‏ءٍ فِی مَالِهِ وَ وُلْدِهِ لِیَأْجُرَهُ اللَّهُ عَلَیْهِ»2️⃣؛ هر مؤمنی این‌طور است که چهل روز بر او نمی‌گذرد، مگر اینکه حادثه ای برای او می‌آید برای اینکه به او اجر داده شود. در باب مسئلۀ منزل و منازل هم منازل بهشتی همین است.‌ اصل مسئلۀ بهشت بر محور چیست؟ تقصیر خودمان است. می‏خواستید انتخاب نکنید. انتخاب که کردی باید پایش هم بایستی. بهشت و سعادت می‌خواهی، منازل و درجات بهشتی هم بر همین محور است . 1️⃣الکافی، ج 2، ص252- وسائل‏الشیعه، ج 3، ص263- بحارالأنوار، ج 64، ص207 2️⃣بحارالأنوار، ج 64، ص241- مستدرک‏الوسائل، ج 2، ص434 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول @mojtabatehrani_ir
﷽ روی عَنِ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْجَوَاد صَلَواتُ اللهُ عَلَیهِمَا قالَ: «كَيْفَ يُضَيَّعُ مَنِ اللَّهُ تَعالی كَافِلُهُ وَ كَيْفَ يَنْجُو مَنِ اللَّهُ تعالی طَالِبُهُ‌ وَ مَنِ‌ انْقَطَعَ‌ إِلَى غَيْرِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ‌» ترجمه: چگونه کسی که خود را تحت کفالت خدا قرار داده است، ضایع می شود و کار او انجام نمی شود؟! و چگونه کسی که خداوند می‌خواهد با قدرت خود او را بگیرد نجات پیدا می‌کند؟! و هر کس که به غیر از خداوند اعتماد کند، خداوند او را به همان غیر او وامی‌گذارد شرح:روایات از امام جواد صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: چگونه کار کسی را که خودش را در پوشش قدرت الهی قرار داده است، او کارش به تعبیر ما، انجام نمی‌شود و سرگردان می شود؟ این تعبیر من است؛به قول ما کارش زمین می‌ماند. کسی که خداوند، پذیرای کارهای اوست؛ مگر می‌شود که کار او انجام نشود. هان؟«كَيْفَ يُضَيَّعُ مَنِ اللَّهُ تَعالی كَافِلُهُ» این تعبیری که ما می‌گوییم، فلانی تحت تکفل فلانی است، بچه‌های آدم، زندگی آدم، هان؟! این جوری است دیگر، خانواده آدم تحت تکفل کی است؟ سرپرست است، درست است یا نه؟ کارهایشان را او باید انجام بدهد، درسته؟ اینها زیر سایه او هستند، درسته؟ که ما تکفل هم می‌گوییم اصلا، چون اون پذیرای چیه؟ کارهای اینها هست، باید انجام بدهد، هان؟ مگر یک کسی ممکن است که واگذار کرده باشد، درست است یا نه؟ خدا هم پذیرای چیه؟ تمام امور او هست، این کارش زمین بماند؟ لنگ بشود، هان؟ لنگی نداریم هیچ وقت، هان؟ کاری که لنگ نمی‌شود، بعدش، «وَ كَيْفَ يَنْجُو مَنِ اللَّهُ تعالی طَالِبُهُ» مگر می‌شود کسی، خدا در پی به اصطلاح ما، گرفتن او باشد و او نجات پیدا کند از تحت قدرت الهی؟ نگاه کنید، دو جور در مقابل هم. آن که خودش را تحت تکفل خدا قرار داده، گوش می‌کنی؟هیچ گاه کارش لنگ نمی‌شود، زمین نمی‌ماند؛ امّا آنی که رفت چه کار کرد؟خودسرانه عمل کرد و تخلّف کرد نعوذبالله، مورد خشم الهی قرار گرفت؛ تو خیال کردی می‌تواند از چنگ الهی در برود. درست مقابلش. فهمیدی چه می‌خواهم بگویم؟ اوّلی کسی که خودش را بُرد تحت تکفل خدا، لنگ نمی‌شود، همه کارش درست می‌شود. آنی که رفت بیرون، می‌فهمی؟رفت بیرون، خلاف کاری کرد.خیال کردی این می‌تواند از چنگ خدا در برود، اصلا و ابدا.«وَ كَيْفَ يَنْجُو مَنِ اللَّهُ تعالی طَالِبُهُ»چه جوری نجات پیدا می‌کند آن کسی که خدا، او را دارد طلب می‌کند و می‌خواهد چکار کند ؟ بگیردش. «وَ مَنِ‌ انْقَطَعَ‌ إِلَى غَيْرِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ»هرکسی که بیاید چه کار بکند؟ به غیر خدا به اصطلاح ما، به غیر خدا اعتماد کند و خودش را هان ؟! به غیر خدا بِبَرد بچسباند؛ شد؟! خدا به همان واگذارش می‌کند، هان؟!. پول باشد، ریاست باشد، هرچه باشد؛ شد؟ تکیه کردی بهش، آره؟! رفتی به آن دل بستی. آره؟ به پول‌هایت، آی! یک روزی بیاید به چه کنم، چه کنم بیفتی؛ هیچ کس، نه پولت، هیچی به دادت نرسد. فهمیدی؟ دادرسی نداشته باشی، خدا واگذار کرده به پول‌هایت؛ حالا ببینم می‌توانند این کاغذهای سبز و سرخ و بنفش و آبی برای تو کار درست کنند، آره؟ می‌توانند اینها درست کنند؟ گره‌ات را باز کند؟! چنان گره‌های کور پیدا می‌شود فهمیدی؟! دادت به هوا می‌رود. «وَكَلَهُ اللَّهُ»؛ ریاست است، به ریاستت واگذار می‌کند، ببینم کارگشایی می‌تواند بکند، یا نه؟ «وَ مَنِ‌ انْقَطَعَ‌ إِلَى غَيْرِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ»؛ خدا هم به او واگذارت می‌کند. برو ببین چه می‌شود؟ به همان که تو بهش اعتماد کردی، رفتی سراغ او. بنابراین، انسان خودش را در تحت تکفّل خدا قرار بدهد. انسان هیچ‌گاه تخلّف نکند از چی؟ فرمان‌های الهی که اگر خدا به خشم بیاید از چنگ خدا نمی‌تواند در برود. و انسان هیچ‌گاه به غیر خدا هان؟! دل نبندد. امورش را چی؟ خیال نکند آنها گره‌هایش را باز می‌کنند، برود سراغ آن‌ها. فقط و فقط خدا و خدا. بحار الأنوارجلد 75 صفحه 363 أَعْلَامُ الدِّينِ، قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْجَوَادُ (ع) كَيْفَ يُضَيَّعُ مَنِ اللَّهُ كَافِلُهُ وَ كَيْفَ يَنْجُو مَنِ اللَّهُ طَالِبُهُ‌ وَ مَنِ‌ انْقَطَعَ‌ إِلَى غَيْرِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَ مَنْ عَمِلَ عَلَى غَيْرِ عِلْمٍ مَا أَفْسَدَ أَكْثَرُ مِمَّا يُصْلِحُ. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
28.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ روی عَنِ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْجَوَاد صَلَواتُ اللهُ عَلَیهِمَا قالَ: «كَيْفَ يُضَيَّعُ مَنِ اللَّهُ تَعالی كَافِلُهُ وَ كَيْفَ يَنْجُو مَنِ اللَّهُ تعالی طَالِبُهُ‌ وَ مَنِ‌ انْقَطَعَ‌ إِلَى غَيْرِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ‌» ترجمه: چگونه کسی که خود را تحت کفالت خدا قرار داده است، ضایع می شود و کار او انجام نمی شود؟! و چگونه کسی که خداوند می‌خواهد با قدرت خود او را بگیرد نجات پیدا می‌کند؟! و هر کس که به غیر از خداوند اعتماد کند، خداوند او را به همان غیر او وامی‌گذارد 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 رابطۀ بلا و عنایت الهی با استغفار و توبه ❗️ 📌 روایت را محمدبن مُسلم می گوید: شنیدم امام صادق(ع) می فرمودند: «الْمُؤْمِنُ لَا یَمْضِی عَلَیْهِ أَرْبَعُونَ لَیلَْةً إِلَّا عَرَضَ لَهُ أَمْرٌ یَحْزُنُهُ یُذَكَّرُ بِهِ»1️⃣؛ برای مؤمن چهل شب نمی گذرد، مگر اینکه حادثه ای یا بلایی به او عارض می‏شود و پیش می آید که او را ناراحتش کند. چرا؟ گروهی از محدّثین گفتند که «یذکَّرُ به»؛ به سبب آن، این شخص نسبت‏به گناهانش متذکّر بشود. در خودش فرو برود که این گره‏ها برای چه در کار من افتاده است. مؤمن این چنین است، به ماورای این عالم اعتقاد دارد. می‌داند رابطه‌ای بین عالم مادّه و عالم معنویّت وجود دارد. مؤمن این‌طور است می گوید: نظام مافوق بر این نظام حاکم است، لذا نسبت ‏به معصیتش یادآور ‏شود. این ‌یک احتمال نسبت به روایت بود؛ ولی من یک احتمال دیگر دارم. غیر از این روایات، روایات دیگر هم در باب معاصی داریم که در آن‌ها به همین جهت تصریح دارد که خوشا به حال کسی که مورد عنایت خداوند قرار بگیرد. بعد هم مبتلا بشود که یادآور معاصی ‏اش شده و استغفار و توبه کند. 1️⃣الکافی، ج2، ص254- وسائل‏ الشیعه، ج 3، ص262- بحارالأنوار، ج 64، ص211 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دوم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 یکی از بزرگ ترین نعمت های❗️ 📌یکی از بزرگ ترین نعمت های الهی نعمت زمان های خاصی است که خداوند عنایت کرده است به ما از نظر بهره گیری های معنویه، «و ذکرهم بایام الله» یکی از آن ایام الهی این دهة اول ذی الحجه است دوستان، می خواستم دیگر سفارش کنم. بسیار بسیار ماه بزرگواری است ذی الحجه، حالا چه مانعی دارد که این مختصر دعاهایی که وارد شده است بخوانیم درش توحید است، لا اله الا الله همان شروع می کند، این ها بُعد معنوی انسان را تقویت می کند، و ما داریم در روایات که صلحا وقتی وارد این ماه می شدند خوب بهره گیری می کردند تا این که اواخر این دهه به که عرفه ختم می شود چقدر زیباست، از بهترین ایام است لذا اوسیکم به این که ان شاء الله از این ایام که از ایام الهی است، از نعمت های بزرگ حق است ما بهره گیری کنیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 بحث شکر @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 از روز اول تا روز دهم❗️ 📌ذکر الله که در اثر حبّ‌الله است، ضریب آن در ایام مختلف متفاوت است. حبّ در بعضی از ایّام مانند شب‌های جمعه، ماه مبارک رمضان و ده روز اول ماه ذی‌الحجه‌ شدّت دارد. وَ اذْكُرُوا اللَّهَ‏ في‏ أَيَّامٍ‏ مَعْدُودات1️⃣ مراد دهه اول ذی الحجه است که ضریب حبّ را بالا می‌برد، حتّی آثار اعمال صالح هم زیاد می شود. قال‌ رسول‌الله(ص): «مَا مِنْ‏ أَيَّامٍ‏ أَزْكَى‏ عِنْدَ اللَّهِ‏ تَعَالَى‏ وَ لَا أَعْظَمَ أَجْراً مِنْ [فِي‏] خَيْرٍ مِنْ عَشْرِ الْأَضْحَى»؛ در بین ایّامی که به انسان رشد می دهد و اجر و پاداش اعمال نزد خداوند زیاد است، ده روز اول ماه ذی الحجه است،‌ «قِيلَ وَ لَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ»؛ گفته شد: از جهاد در راه خدا هم بیشتر است؟ فرمود: «وَ لَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ إِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ بِمَالِهِ وَ نَفْسِهِ»؛ پاداش این ماه از فضیلت جهاد هم بیشتر است، مگر کسی که همه اموالش را به جبهه ببرد، «ثُمَّ لَمْ يَرْجِعْ مِنْ ذَلِكَ بِشَيْ‏ء»2️⃣ و هیچ چیزی هم بر نگردد، نه خودش از جبهه برگردد و نه مالش، همه در راه خدا رفتند، فقط چنین فردی را استثنا کردند. 1️⃣ سوره بقره، آیه 203 2️⃣ اقبال الاعمال، ج 1، ص317 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
🏴شهادت امام جواد علیه السلام تسلیت باد🏴 🏞 @mojtabatehrani_ir